بریج دندان چیست؟ + موارد استفاده از بریج دندان

1,896

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای هر فردی رخ دهد، از دست دادن دندان است. از دست دادن دندان ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد و یکی از آن ها روند طبیعی افزایش سن و از دست رفتن دندان‌هاست. هرچند تعداد کمی از افراد وجود دارند که تا سنین بالا هم دندان‌های طبیعی و سالم خود را حفظ کرده‌اند و مشکلی برایشان اتفاق نیفتاده است. اما اکثریت قریب به اتفاق حداقل یک دندان از دست رفته دارند و در تلاش برای پیدا کردن بهترین راه برای جایگزینی دندان از دست رفته هستند.

یکی از بهترین راه‌های جایگزینی دندان از دست رفته ایمپلنت دندان است. ایمپلنت روشی مطمئن و ماندگار است و یکی از بهترین ویژگی‌هایی که دارد، حفظ استخوان فک و در نتیجه جلوگیری از پیری زودرس صورت است که در اثر تحلیل رفتن استخوان رخ می دهد.

اما در صورتی که نتوانید از این روش استفاده کنید (به علت هزینه‌ی سنگین و یا سایر مشکلاتی که شما را به کاندید نامناسبی برای ایمپلنت تبدیل می‌کند)، می‌توانید به روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته که دندان‌پزشکی و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی آن ارائه می‌دهد فکر کنید.

بریج‌ها یکی از روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته هستند و می‌توانید به آن‌ها بیندیشید. اگر تعدادی از دندان‌های خود را از دست داده‌اید و می‌خواهید به سریع ترین شکل ممکن و با هزینه ای نسبتا مناسب آن‌ها را جایزگین کنید، می‌توانید از بریج های دندانی استفاده کنید.

بریج‌ها روش‌هایی دائمی برای جایگزینی دندان از دست رفته هستند. در این مقاله با بریج‌های دندانی آشنا می‌شویم و به بسیاری از سوالاتی که ذهن شما را درباره‌ی بریج دندان درگیر کرده است، پاسخ داده خواهد شد. با ما همراه باشید!

بریج دندان چیست؟

اگر یک یا بیش از یک دندان خود را به دلایل متعدد از دست داده‌اید، دنتال بریج می‌تواند این فضای خالی را با یک یا چند دندان مصنوعی بین دندان‌های طبیعی یا ایمپلنت‌تان پر کند.

بریج‌ها از دو کراون (روکش دندان) در طرفین این پل دندانی تشکیل شده‌اند که بر روی دندان‌هایتان قرار می‌گیرند و دندان از دست رفته را در بین باز می‌گردانند.

بریج ها بهترین جایگزین دندانهای از دست رفته

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

بریج دندان چگونه به نظر می‌رسد؟

یک بریج دندان معمول به شکل زیر است؛

  • دندان اباتمنت:

 دندان‌پزشک متخصص دو کراون یا روکش را بر روی دندان‌های کناری فاصله‌ی موجود در لثه قرار می‌دهد و برای حمایت و پشتیبانی گرفتن از دندان‌های کناری است. این دندان‌های حمایتگر می‌توانند دندان‌های طبیعی یا ایمپلنت دندانی باشند.

  • پونتیک:

دندان های مصنوعی که در میان دندان‌های حمایتگر قرار می‌گیرند و می‌توانند یک یا چند عدد باشند.

دندانهای حمایتگر در ابانتمنت دندان

بریج دندان برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که به دلایل مختلفی دندان‌های خود را از دست داده اند و نمی‌توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند، کاندید مناسبی برای بریج دندان هستند. این دلایل عبارت اند از؛

  • پوسیدگی‌های وسیع و شدید دندان که سبب ایجاد حفره و از بین رفتن کامل دندان می‌شوند.
  • افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت می‌کنند. همچنین باید از سلامت قابل قبول دهان و دندان برخوردار باشند تا این روش موفقیت آمیز باشد.
  • بیماری‌های لثه که منجر به از دست رفتن دندان شده است. البته که باید بیماری برطرف شده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله انواع بیماری‌های لثه را مطالعه کنید تا با این مبحث آشنائی کامل‌تری داشته باشید.
  • آسیب تروماتیک وارد شده به دندان‌ها که سبب از دست رفتن دندان شده است، مثلاً در ورزش‌های سنگین و یا در تصادفات و حوادث مشابه.
  • ممکن است فرد به علل مادرزادی با دندانی که از ابتدا وجود نداشته است متولد شده باشد.
  •  این دندان‌ها باید توانایی ساپورت بریج را به خوبی داشته باشند.

چرا فرد به بریج دندان نیاز دارد؟

فعالیت مناسب دندان‌ها به وجود همگی آن‌ها بستگی دارد. در صورتی که یک یا چندتا از آن‌ها نباشند، هم فعالیت سایر دندان‌ها را دچار مشکل می‌کنند و در کنار نقص در زیبایی باعث تحلیل رفتن استخوان و لثه هم می‌شود.

در صورتی که یک یا چند دندان از دست بروند، دندان‌های کناری تمایل به رفتن به سمت فضای خالی ایجاد شده در اثر فقدان دندان مذکور را دارند. همین مسئله نظم و ترتیب دندان‌ها را به هم می‌زند. حتی دندان‌های فک مقابل هم می‌توانند چنین حرکتی را از خود نشان دهند. چنین اتفاقی می‌تواند باعث موارد زیر شود؛

  • در گزیدن دچار مشکل خواهد شد.
  • در جویدن دچار مشکلات متعدد خواهد شد.
  • ممکن است در خوردن با مشکل مواجه شوید و تاثیرات منفی در تغذیه‌ی فرد و جذب مواد مورد نیاز داشته باشد.
  • ممکن است فرد در اثر فشردن فک به هم درد احساس کند.
  • نبود دندان در تضعیف اعتماد به نفس نقش بسیاری دارد.

برای برطرف کردن مشکلات گوارشی با درمان پریودنتال و ریشه کن شدن هلیکوباکتر معده می‌توانید به کیس مناسب برای بریج دندان تبدیل شوید.

حمایت دندانهای اصلی از بریج سنتی ثابت

روکش دندان بدون پایه چیست و چطور انجام می‌شود؟

انواع بریج‌های دندانی در دسترس کدام‌اند؟

چهار نوع بریج دندان رایج در دندان‌پزشکی وجود دارد که عبارت اند از؛

۱-بریج‌های سنتی ثابت

این بریج رایج‌ترین نوع بریج موجود است؛ که دو یا بیشتر از دو کراون دارد و با دندان‌های فیلر در بین آن‌ها که همگی به هم متصل هستند، تشکیل شده است. کراون‌ها باعث می‌شوند که بریج در جای خود قرار بگیرد.

بریج‌های سنتی ثابت از پرسلن، فلز، پرسلن متصل به فلز و سرامیک تشکیل شده‌اند. بریج‌های سنتی ثابت به دندان‌های طبیعی متصل می‌شوند و از آن‌ها حمایت می‌گیرند.

۲-بریج‌های کنسول

در این نوع از بریج، دندان‌های مصنوعی به یک اباتمنت یا دندان پایه اتصال دارند. بریج کنسول برای افرادی مناسب است که تنها در یک طرف فضای خالی دندان و یا ایمپلنت دندانی دارند.

۳-بریج مریلند (بریج باند شده به رزین)

در صورتی که دندان‌های جلویی خود را از دست داده‌اید می‌توانید از بریج مریلند استفاده کنید. در روش بریج دندان بدون تراش دندان‌های مصنوعی ساخته شده از پرسلن متصل به فلز و سرامیک ساخته شده‌اند و توسط یک فریم پشتیبانی می‌شوند و در طرفین دندان‌ها بال‌هایی وجود دارد که به دندان‌های‌ موجود در طرفین فضای خالی متصل می‌شوند.

بریج دندان

۴-بریج متکی بر ایمپلنت

بریج متکی بر ایمپلنت بسیار شبیه به بریج‌های فیکس سنتی هستند اما به جای این که به دندان‌های طبیعی متصل شوند و از آن ها حمایت بگیرند، به ایمپلنت‌ها متصل می‌شوند.

به جای بریج‌های دندانی از چه روش‌های جایگزین دیگری می‌توان استفاده کرد؟

برخی افراد از دندان‌های مصنوعی جرئی متحرک استفاده می‌کنند و آن را به بریج‌ها ترجیح می‌دهند. می‌توان از ایمپلنت دندان هم استفاده کرد که بهترین و اولین روش پیشنهادی جایگزینی دندان از دست رفته است.

برای انتخاب بهترین روش جایگزینی دندان‌های از دست رفته باید موارد بسیاری بررسی شوند و بهترین راهنمایی را دندان پزشک می‌تواند به شما بکند.

درصورتی‌که نمی‌دانید بریج‌های دندانی برای شما مناسب هستند یا ایمپلنت دندان! و قبل از مراجعه به دندان‌پزشک متخصص قصد دارید؛ اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید. مقاله بریج دندان بهتر است یا ایمپلنت دندان را مطالعه کنید.

بریج مریلند مناسب دندان های جلویی

فرایند جای‌گذاری بریج‌های دندانی چگونه است؟

به طور معمول به دو مراجعه برای انجام این فرایند نیاز دارید. قدم‌هایی که برای انجام این فرایند انجام می‌شوند عبارت اند از؛

۱-آماده سازی اباتمنت

در اولین مراجعه‌ی شما به دندان‌پزشکی، دندانی که قرار است دندان حمایت‌گر بریج شما باید را شکل می‌دهد. بخشی از مینای دندان تراشیده می‌شود تا فضا برای جایگیری کراون حمایت گیرنده‌ی بریج باشد.

۲-قالب گیری

متخصص از دندان‌های شما قالب می‌گیرد (و یا اسکن دیجیتال). اسکن دیجیتال یا قالب گرفته شده به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا تکنسین بریج مناسب بیمار را بسازد.

ممکن است دندان‌پزشک برای بازه‌ای که بریج دائمی شما آماده می‌شود برای شما یک بریج متحرک و موقت قرار دهد تا از دندان‌های آماده شده و فضای خالی محافظت به عمل آید.

۳-جایگذاری دائمی بریج

طی دومین مراجعه‌ی شما به دندان‌پزشکی، بریج موقتی از روی دندان شما برداشته می‌شود. بریج نهایی با مواد مخصوص در جای خود ثابت می‌شود.

قرارگیری و مناسب بودن جایگاه بریج توسط دندان پزشک چک می‌شود و در صورت وجود ناراحتی بیمار دندان‌پزشک را در جریان قرار می‌دهد. بریج باید به خوبی در جای خود قرار بگیرد و کاملاً فیکس باشد.

دندانهای مصنوعی بین دندانهای حمایتگر

روش‌های ترمیم دندان لب پر شده جلو یا شکسته

نقاط قوت و ضعف استفاده از بریج‌های دندانی

هر روشی در دندان‌پزشکی دارای ویژگی‌های مثبت و ضعف‌هایی است که در این مورد هم صدق می‌کند. در صورتی که متقاضی استفاده از بریج ها هستید باید به خوبی با آن‌ها آشنا باشید و نقاط ضعف و قوت آن‌ها را بشناسید.

نقاط قوت استفاده از بریج‌های دندان

  • بریج دندان به جویدن و گزیدن بیمار کمک می‌کند و از ایجاد مشکلات تغذیه‌ای که پیش‌تر در خطر آن بودند پیشگیری می‌شود.
  • از تجاوز دندان‌های اطراف به فضای خالی جلوگیری می‌شود و نظم آن‌ها به هم نمی‌ریزد.
  • توانایی صحبت کردن را به طور کامل به بیمار باز می‌گرداند و در ادای حروف و کلمات با مشکل مواجه نخواهد شد.
  • زیبایی از دست رفته را به دهان شما باز می‌گرداند و اعتماد به نفس شما را تقویت می‌کند.
  • نسبت به ایمپلنت روش ارزان‌تری به نظر می‌رسند.
  • از دندان‌های مصنوعی بهتر در جای خود فیکس می‌شوند و از ثباتی به مراتب بالاتر برخوردارند.
  • از نظر اقتصادی به صرفه هستند.
بریج مریلند

۲-نقاط ضعف استفاده از بریج‌های دندان

بریج‌های دندانی دارای برخی نقاط ضعف هم هستند که عبارت‌اند از؛

  • اگر دندان‌های حمایتگر آسیب ببینند و دچار فرسودگی شوند، ساختار بریج دچار مشکل خواهد شد.
  • اگر کراون و یا روکش دندان به خوبی روی دندان قرار نگیرد، فضا برای ورود و رشد باکتری‌ها وجود خواهد داشت و در این صورت دندان به سوی پوسیدگی خواهد رفت!
  • روکش بر دندان شما تاثیر می‌گذارد و نیازمند ایجاد تغییراتی در دندان‌های طبیعی شماست. همچنین ممکن است بر جویدن و گزیدن شما تاثیرگذار باشد.
  • ممکن است دندان‌های پایه ضعیف شوند و نیازمند جایگزینی با ایمپلنت شوند.

شاید در اینجا برایتان این سؤال پیش آمده باشد که پوسیدگی دندان را چطور تشخیص دهید به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم مقاله علائم و درمان ریشه دندان پوسیده چیست؟ را مطالعه کنید.

بریج متکی بر ایمپلنت

مراقبت‌های بعد از جای‌گذاری بریج

بریج‌های دندانی دائمی در نظر گرفته می‌شوند اما این بدان معنی نیست که آسیب ناپذیرند. اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت نکنید، این روش موفقیت‌آمیز نخواهد بود و باید مجدداً به فکر روشی برای جای‌گزینی دندان از دست رفته باشید.

در حالی که مراقبت کردن از بریج‌های دندانی به سادگی امکان‌پذیر است. این بخش را با دقت بخوانید تا از بریج‌های خود تا همیشه محافظت کنید.

بریج‌ها متوسط طول عمری بین ۵ تا ۷ سال دارند اما در صورتی که از آن ها به خوبی مراقبت شود، بیش از یک دهه می‌توانند عمر کنند. بریج‌های مرغوب‌تر بیش‌تر هم عمر می‌کنند.

حال که صحبت از مرغوبیت پیش آمد شاید بد نباشد که بدانید: بهترین ویژگی‌های یک مارک خوب ایمپلنت چیست؟ 

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن

افزایش طول عمر بریج دندان

مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان در حفظ سلامت دندان‌های اباتمنت یا حامی و در نتیجه طولانی‌تر بودن عمر بریج دندان موثر است.

توجه داشته باشید که با وجود بریج اهمیت نخ دندان کشیدن از پیش بیشتر می‌شود و باید پیوسته روزی دوبار از نخ دندان استفاده کنید.

۲-تغییرات رژیمی در جهت افزایش طول عمر بریج

از خوردن برخی مواد غذایی باید اجتناب کنید زیرا ممکن است به دندان‌های اباتمنت و خود بریج آسیب برسانند. این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند؛

  • آبنبات‌های جویدنی چسبناک (که می‌توانند باعث جدا شدن روکش از دندان‌های حامی شوند.)
  • اسنک‌ها و شکلات‌های سخت
  • مواد غذایی شکری (جهت کاهش احتمال پوسیدگی دندان‌های زیر روکش)
  • آجیل‌های سخت و پاپ کورن

توجه داشته باشید که در روزهای اولیه‌ی جای‌گذاری بریج دندان، باید مراقب آنچه می‌خورید باشید تا این روش موفقیت‌آمیز باشد.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: alldentaltravel

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.