بلیچینگ دندان چیست و چقدر ماندگاری دارد؟

1,216

بلیچینگ دندان یکی از روش‌های پرطرفدار برای سفید و روشن‌ترکردن دندان‌ها است. بلیچینگ به دو صورت هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ انجام می‌شود. در این روش از مواد سفیدکننده نظیر هیدروژن پراکسید یا کاربامید پراکسید، برای سفیدکردن دندان‌ها استفاده می‌شود.

رنگ دندان‌ها معمولاً با خوردن نوشیدنی‌های رنگی مثل قهوه و چای، غذاهای رنگی و همچنین کشیدن سیگار و سایر مواد مخدر، مصرف برخی داروها و همچنین بالاتر رفتن سن، تغییر می‌کند و گاهی ممکن است این تغییر رنگ با مسواک زدن و شست‌وشو بازنگردد. هنگامی که چنین اتفاقی میفتد، یکی از روش‌هایی که دندان‌پزشکی زیبایی به فرد پیشنهاد می‌کند، بلیچینگ دندان است. در این مقاله درباره بلیچینگ دندان چیست و چقدر ماندگاری دارد، بیشتر توضیح خواهیم داد.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان شامل فرایندی است که طی آن با قرار دادن مواد بلیچ روی سطح دندان، تغییر رنگ دندان ناشی از مصرف مواد غذایی رنگی، دخانیات، داروها، و زردی دندان ناشی از افزایش سن از بین می‌رود و رنگ دندان روشن‌تر می‌شود. ماده‌ای که در بلیچینگ استفاده می‌شود، چه در دندان‌پزشکی‌ها و چه در داروخانه‌ها از پراکسیدها تشکیل شده است.

ماده‌ی سفیدکننده بلیچ شامل هیدروژن پراکسید یا کاربامید پراکسید است که می‌توانند تا حدودی دندان‌ها را سفیدتر از رنگ طبیعی خودشان بکنند. ماده‌ای که بیشتر استفاده می‌شود و معمول‌تر است، هیدروژن پراکسید است.

بلیچینگ و سفیدکردن دندان (وایتنینگ) دو عبارتی هستند که به طور معمول به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما طبق گفته‌ی FDA بلیچینگ تنها به فرایندی گفته می‌شود که شامل ماده‌ی بلیچ (سفیدکننده) باشد.

بلیچینگ هم می‌تواند در خانه و توسط خود فرد و هم در مطب دندان‌پزشک و توسط خود دندان‌پزشک انجام شود. البته که مورد دوم توصیه می‌شود. در این دو روش تفاوت‌های بسیاری وجود دارد که جلوتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

عکس قبل و بعد از بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان یکی از پرمخاطب‌ترین و معمول‌ترین فرایندهایی است که در دندان‌پزشکی زیبایی سالانه انجام می‌شود. همچنین هزینه‌های زیادی سالانه برای این فرایند خرج می‌شود.

بلیچینگ چقدر دوام دارد؟

درباره ماندگاری بلیچینگ دندان نمی‌توان به طور قطعی نظر داد، زیرا دوام این روش تا حد زیادی به مراقبت‌های بعد از آن بستگی دارد. به طور میانگین اثرات هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ ۱ الی ۲ سال دوام دارند. هر چه نکات بعد از بلیچینگ را بهتر و دقیق‌تر رعایت کنید، می‌توانید مدت زمان بیشتری از تاثیرات این روش بهرمند شوید. برای مثال برخی از افراد حتی تا ۵ سال هم از نتایج بلیچینگ دندان‌هایشان راضی بوده‌اند. اما نتیجه تحقیقات نشان داده که نتایج بلیچینگ از ۶ ماه الی ۲ سال ثبات دارند.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

مراحل انجام بلیچینگ توسط دندان‌پزشک

موادی که دندان‌پزشک در مطب برای بلیچینگ استفاده می‌کند نسبت به موادی که در منزل خود فرد تهیه می‌کند و به کار می‌برد، تفاوت بسیاری دارند.

ماده‌ی سفید کننده‌ی به کار برده شده در مطب ۳۵ تا ۴۵ درصد قدرت سفیدکنندگی و درصد خلوص دارد.

ماده‌ی به کار برده شده در خانه و توسط خود فرد، تنها ۷ درصد قدرت پاک‌کنندگی و درصد خلوص دارد.

ابتدا دندان‌پزشک یک محلول اسیدی بر روی دندان‌های شما می‌گذارد و سپس از یک ماده‌ی اکسید کننده استفاده می‌کنند. سپس دندان‌های شما در معرض لیزر و یا نوری روشن قرار می‌گیرند تا فرایند روشن شدن رنگ دندان‌ها سرعت بیشتری پیدا کند.

با روش بلیچینگ می‌توان در یک جلسه دندان‌ها را سفید کرد. البته باید توجه داشته باشید که بلیچینگ دندان روشی دائمی نیست و بعد از مدتی دوباره رنگ دندان‌ها تغییر خواهد کرد.

این مدت معمولاً ۱ تا ۳ سال می‌باشد و مجدداً باید این روش را تکرار کنید. بلیچینگ فرایند هزینه‌بری نیست و از نظر اقتصادی به‌صرفه است. شما می‌توانید در کلینیک دندان‌پزشکی دکتر نیک‌زاد بلیچینگ باکیفیت و ماندگار داشته باشید.

میزان تغییر رنگ دندان بعد از بلیچینگ

مراحل بلیچینگ دندان در خانه

کیت‌های بلیچینگ هوم در داروخانه‌ها وجود دارد که برای بلیچ دندان در خانه می‌توان آن‌ها را استفاده کرد. موادی که در کیت‌های سفیدکننده دندان در منزل استفاده می‌شود، از غلظت بسیار پایینی برخوردار هستند و این درصد خلوص حدوداً ۷% است. همچنین استفاده از این مواد در منزل زمان بیشتری را برای سفیدتر شدن دندان‌ها نیاز دارد.

مثلاً هر روز و به مدت یک هفته باید طبق پروتکل پیش روید. محصولاتی که برای سفیدکردن دندان‌ها در خانه استفاده می‌شوند متفاوت‌اند. توجه داشته باشید که جذب این مواد توسط مخاط و یا بلعیدن آن‌ها با بزاق می‌تواند مشکلاتی برای فرد ایجاد کند.

به همین دلیل توصیه می‌شود که بلیچینگ به طور حرفه‌ای و توسط دندان‌پزشک انجام شود تا هم نتیجه‌ی بهتر و سریع‌تری حاصل شود و هم آسیب کمتری به فرد وارد شود.

البته که نوعی بلیچینگ در منزل و توسط فرد اما با تجویز دندان‌پزشک انجام می‌شود که آن هم چندان توصیه نمی‌شود و بهتر است به دندان‌پزشک مراجعه کرد و سفیدکردن دندان‌های خود را به دستان یک فرد متخصص بسپارید.

در این روش، دندان‌پزشک ماده‌ای را برای فرد تجویز می‌کند و از او می‌خواهد هر روز به مدت حدوداً ۳۰ دقیقه آن را در دهان خود نگه دارد و سپس شست‌وشو دهد و این کار را حدوداً به مدت ۱ تا ۲ هفته تکرار کند.

بلیچینگ در خانه

اصلاح طرح لبخند زیر نظر دکتر محمد نیک زاد

تغییر رنگ شدید دندان‌ها با بلیچینگ برطرف می‌شود؟

اگرچه بلیچینگ می‌تواند بسیاری از لکه‌ها را از روی دندان پاک کند و بزداید، اما برخی لکه‌ها پایدارتر هستند و دندان‌ها دچار تغییر رنگ شدید شده‌اند در چنین شرایطی بلیچینگ تأثیری بر روی آن‌ها ندارد، در آن صورت روش‌های دیگری توسط دندان‌پزشکی زیبایی ارائه می‌شوند که می‌توان به روکش‌های زیبایی دندان و روکش‌های درمانی (کروان) اشاره کرد.

مزایای بلیچینگ

از مهم‌ترین مزایای بلیچینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در این روش سفیدکردن دندان‌ها نیازی به دستکاری و تراش مینای دندان نیست.
  2. بلیچ دندان روشی سریع و مقرون به صرفه است.
  3. بلیچینگ یک روش غیرتهاجمی و بدون درد است.
  4. روشی آسان و بدون دردسر برای روشن‌ترکردن رنگ دندان‌ها است.

معایب بلیچینگ

بلیچنگ دندان با معایبی نیز همراه است البته این موارد به معنی صرف نظر کردن از سفید کردن دندان به روش بلیچینگ نیستند:

  1. حساسیت دندان‌ها در اثر استفاده از مواد سفیدکننده
  2. طول عمر پایین و ماندگاری کم
  3. از بلیچینگ دندان نمی‌توان انتظار سفیدکنندگی زیادی داشت.
روش جدید بلیچینگ دندان

روش‌های درمان پوسیدگی دندان جلو چیست؟

فرق سفیدکردن دندان‌ها و بلیچینگ دندان چیست؟

طبق تحقیقات انجام شده حدود یک‌سوم افراد نگران ظاهر دندان‌های خود هستند که یکی از موارد آن رنگ دندان‌هاست. حدود ۲۰% افراد دندان‌های خود را در عکس‌ها و فیلم‌ها پنهان می‌کنند و اعتمادبه‌نفس لبخند زدن را ندارند. همچنین ۷۰% بالغین باور دارند که لبخند نازیبا شانس آنان را برای داشتن کار و شغل مناسب کاهش می‌دهد.

تعجبی ندارد که چرا افراد می‌کوشند به زیبایی لبخند خود بیفزایند و اشکالات ظاهری دندان‌های خود را برطرف کنند. همچنین دندان‌پزشکی زیبایی روزبه‌روز پیشرفت می‌کند و بهتر می‌شود. بلیچینگ دندان و سفیدکردن دندان‌ها از پرکاربردترین و پرمخاطب‌ترین روش‌های ارائه شده توسط دندان‌پزشکی زیبایی است. این دو روش با هم تفاوت‌هایی دارند.

سفیدکردن دندان

سفیدکردن دندان روشی است که طی آن، با انجام فرایندهایی رنگ طبیعی دندان بازگردانده می‌شود. مواد سفیدکننده در خمیردندان‌ها و شوینده‌های دهان نیز یافت می‌شوند.

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان فرایندی است که طی آن رنگ دندان‌ها سفیدتر از قبل می‌شود. موادی که در بلیچینگ دندان استفاده می‌شوند در سایر محصولات پاک‌کننده و تمیزکننده وجود ندارند.

کیت بلیچینگ خانگی

علت تیره شدن رنگ دندان بعد از عصب کشی چیست و چه درمانی دارد؟

آیا دندان روکش شده را می‌توان بلیچ کرد؟

مواد سفیدکننده مورد استفاده در بلیچینگ، تنها روی مینای طبیعی دندان تاثیر سفیدکنندگی دارند. بنابراین بلیچینگ تنها روی دندان‌های طبیعی و بدون روکش قابل انجام است و روی دندان‌های مصنوعی اثر نمی‌کند. تغییر رنگ روکش دندان را می‌توان با روش‌هایی چون پولیش دندان تا حدودی برطرف کرد.

سفید کردن دندان با  بلیچینگ محدودیت سنی دارد؟

سفیدکردن دندان با بلیچینگ برای همه افراد در هر سنی قابل انجام است. اما بیشتر دندانپزشکان توصیه می‌کنند این روش بعد از سن بلوغ و ۱۸ سالگی انجام شود. زیرا مینا و عاج دندان تا قبل از این سن، به بلوغ کامل نرسیده و بسیار حساس است.

برطرف کردن زردی دندان

بلیچینگ برای چه افرادی انجام نمی‌شود؟

باوجوداینکه بلیچینگ یک روش کاملا ایمن بوده و تقریبا تمام افراد می‌توانند آن را انجام دهند، اما انجام بلیچینگ برای افراد زیر توصیه نمی‌شود:

  • زنان باردار
  • زنانی که در دوره شیردهی هستند
  • افراد مبتلا به بیماری‌های پریودنتال
  • افراد مبتلا به عفونت لثه
  • افراد مبتلا به بیماری قلبی حاد
  • افرادی که دندان‌هایشان به شدت ساییده‌ و فرسوده شده است
  • افرادی که پوسیدگی شدید دندان دارند.
  • افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند
  • افرادی که دندان‌هایشان به شدت کج، نامرتب و نامنظم است

برخی افراد نیز با بلیچینگ احساس راحتی نمی‌کنند و این ممکن است به علت داشتن دندان‌های حساس، ریشه‌ی در معرض آسیب و بسیاری علل دیگر باشد.

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان را بهتر است کجا انجام دهیم؟

بلیچینگ یکی از فرایندهای دندان‌پزشکی زیبایی است و بهتر است در مطب دندان‌پزشکی و توسط فرد متخصص انجام شود. ممکن است محافظ دهان را خودتان نتوانید به خوبی جای‌گذاری کنید و برخی از مواد تشکیل دهنده‌ی بلیچ از آن به دهان و پوست شما درز پیدا کنند.

این اتفاق ممکن است منجر به تاول و سوزش و حساسیت شود. همچنین برخی سالن‌های زیبایی و مکان‌های مشابه نیز این کار را انجام می‌دهند که به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شوند، بلیچینگ باید تخصصی و تحت نظارت دندان‌پزشک را انجام گیرد.

روش‌های درمان خانگی آفت دهان را بدانید!

مراقبت‌هایی که باید بعد از بلیچینگ دندان انجام دهیم

دندان‌های هر کسی یک لایه‌ی محافظ بر روی آن دارد که درصورتی‌که فرایندهای سفیدکردن رنگ دندان مثل بلیچینگ بر رویش انجام شود، این لایه از بین می‌رود. برای تشکیل دوباره‌ی این لایه حداقل ۱۲ تا ۲۴ ساعت زمان لازم است.

در این زمان که این لایه در حال تشکیل است باید از موارد زیر خودداری کند؛

  • از مصرف شراب قرمز بپرهیزید.
  • قهوه مصرف نکنید.
  • از خوردن نوشابه سیاه بپرهیزید.
  • از خوردن سس قرمز بپرهیزید.
  • کچاپ و سس سویا مصرف نکنید.
  • هر ماده‌ی غذایی که می‌تواند بر روی یک تی شرت سفید لک بیندازد را مصرف نکنید.

می‌توانید از مواد غذایی زیر استفاده کنید؛

  • شیر، آب و نوشابه‌ی بدون رنگ
  • موز و سیب بدون پوست
  • نان سفید
  • ماست ساده، پنیر ساده، خامه
  • برنج سفید و سیب زمینی پخته
  • پاستای ساده و سس سفید
تغذیه بعد از بلیچینگ دندان

نکاتی که بهتر است درباره‌ی بلیچینگ بدانید

  • ممکن است بعد از انجام این فرایند، دندان شما حساس شده باشد و اندکی درد بکند. برای تسکین این درد می‌توانید از مسکن‌هایی که برای آرام کردن سر درد استفاده می‌کنید، مصرف کنید.
  • بلیچینگ معمولاً برای دندان‌هایی جواب‌گو است که رنگ آن‌ها به زرد تغییریافته است اما برای دندان‌هایی که خاکستری شده‌اند تأثیر چندانی ندارد. برای دندان‌هایی که به شدت تغییر رنگ داده‌اند لمینت دندان و کامپوزیت ونیر بهترین انتخاب است در کیس‌هایی که دندان‌ها از سلامت کافی برخوردار نیستند از کراون یا روکش دندان استفاده کرد.
  • می‌توانید از کیت‌های بلیچینگ خانگی استفاده کنید اما باید توجه بسیار زیادی به این مسئله نشان دهید و از ریسک‌های احتمالی آن نیز آگاه باشید.
  • مدت زمانی که بلیچینگ باقی می‌ماند و رنگ سفید دندان‌های شما دوام می‌یابد بستگی به استایل زندگی فردی شما و عادات غذایی و رعایت بهداشت فردی شما دارد. اما به طور میانگین ۱ تا ۳ سال دوام می‌آورد و معمولاً بعدازاین زمان نیاز به بلیچینگ دوباره است. بدون شک استفاده از قهوه و سیگار و مواد خوراکی رنگی در این طول عمر مؤثرند.
  • سعی کنید به طور پیوسته مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. حداقل دو بار مسواک زدن در روز بهداشت دهانی شما را حفظ می‌کند و در حفظ رنگ سفید ناشی از بلیچینگ تأثیر بسزایی دارد.
  • از خمیردندان‌های سفیدکننده برای یک روز در هفته استفاده کنید. این کار به حفظ اثر فرایند انجام شده می‌انجامد.
  • اگر از نوشیدنی‌های رنگی می‌نوشید، حتماً از نی استفاده کنید تا از تأثیر آن بر روی دندان‌های خود تا جایی که ممکن است بکاهید.
  • سیگارکشیدن را کنار بگذارید و درصورتی‌که نمی‌توانید آن را به حداقل برسانید. درصورتی‌که سیگار را ترک کنید، نه‌تنها دندان‌های سفیدتری خواهید داشت، بلکه سلامت فردی شما نیز بهتر خواهد بود.
  • بعد از انجام فرایند بلیچینگ دندان بر روی دندان‌هایتان، باید مراقبت بیشتری انجام دهید تا دندان‌هایتان رنگ نگیرند زیرا احتمال رنگ‌پذیری دندان نسبت به قبل حتی بیشتر می‌شود. پس با رعایت نکات بهداشتی و وسواس به‌خرج‌دادن در انتخاب مواد غذایی بدون رنگ این لبخند زیبا و روشن را حفظ کنید.
مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان

تفاوت بلیچینگ با جرم‌گیری

جرم‌گیری و بلیچینگ هر دو برای تغییر رنگ دندان‌ها کاربرد دارند. جرم‌گیری دندان با ابزار دستی و ابزارهای اولتراسونیک انجام می‌شود. با روش جرم گیری تمام املاح رسوب کرده در بین دندان‌ها حذف شده و بوی بد دهان و مشکل تغییر رنگ دندان‌ها از بین می‌رود. بنابراین روش جرم‌گیری هم درمانی و هم زیبایی است. اما روش بلیچینگ تاثیری روی حذف پلاک‌های دندانی و از بین بردن بوی بد دهان ندارد. بلیچینگ تنها هدف زیبایی داشته و لکه‌های ایجادشده روی دندان را از بین می‌برد.

تفاوت بلیچینگ دندان با جرمگیری

درباره تفاوت بلیچینگ با جرم‌گیری دندان بیشتر بدانید؟

تفاوت بلیچینگ با کامپوزیت و لمینت

در روش کامپوزیت ونیر و لمینت دندان، یک روکش لمینتی یا لایه نازکی از مواد کامپوزیتی روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. این مواد طیف رنگی متنوعی داشته و متناسب با رنگ دندان طبیعی بیمار انتخاب می‌شوند. برای کامپوزیت و لمینت دندان، نیاز است تا کمی مینای دندان تراشیده شود.

این در حالی است که در روش بلیچینگ تنها رنگ دندان‌ها ۱ الی ۲ درجه روشن‌تر می‌شود. همچنین در این روش نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست.

بهترین روش سفید کردن دندان‌ها

تفاوت‌های بیشتر و با جزئیات بیشتر را در این مقاله بخوانید.

تفاوت کامپوزیت ونیر با لمینت سرامیکی و بلیچینگ دندان 

بهترین روش سفید کردن دندان کدام است؟

روش‌های مختلفی برای سفیدکردن دندان‌ها وجود دارد، کامپوزیت ونیر، لمینت دندان سرامیکی و بلیچینگ هر کدام می‌توانند مشکل تغییر رنگ دندان‌ها را حل کنند. انتخاب اینکه کدام تکنیک، بهترین روش سفید کردن دندان‌ها است، به مشکل فرد و نظر دندانپزشک بستگی دارد. برای مثال برخی افراد ممکن است در کنار تغییر رنگ دندان‌هایشان، دچار ترک خوردگی، لب پر شدن دندان و شکستگی هم باشند. در این موارد دندانپزشک روش کامپوزیت یا لمینت سرامیکی را توصیه می‌کند تا هم مشکل شکستگی و هم مشکل تغییر رنگ دندان‌ها برطرف شوند. علاوه بر این انتخاب بهترین روش سفیدکردن دندان به عمق و شدت تغییر رنگ دندان‌ها نیز بستگی دارد.

عکس دندان بعد از بلچینگ

در ادامه نمونه‌کارهایی از دکتر محمد نیک‌زاد را مشاهده می‌کنید.

بلیچینگ دندان

سخن پایانی

رنگ عاجی مینای دندان می‌تواند تحت شرایط خاصی تغییر کرده و به رنگ‌های زرد، قهوه‌ای، خاکستری، آبی و حتی سبز تغییر پیدا کند. این تغییر رنگ در زیبایی دندان تأثیرات منفی بسیاری می‌گذارد. این تغییرات رنگ ممکن است در اثر مواد غذایی رنگی، دخانیات، داروها، آسیب رسیدن به مینا و سایر موارد رخ دهد. گذر زمان و افزایش سن نیز می‌تواند رنگ طبیعی دندان را تغییر دهد.

از آنجایی‌که دندان‌ها تاثیر مهمی در زیبایی چهره  اعتماد به نفس افراد دارند و معمولا اولین چیزی که در برخورد اول بر مخاطب تاثیر می‌گذارد، رنگ دندان‌هاست با پیشرفت علم دندانپزشکی می‌توان با روش‌های بسیار متنوع و متناسب شرایط هر فرد، تغییر رنگ دندان‌ها را برطرف کرد. درصورتی‌که هر مشکلی با ظاهر دندان‌های خود دارید بهترین درمان را می‌توانید در کلینیک دندانپزشکی نخصصی دکتر محمد نیکزاد به بهترین روش درمان کنید. برای دریافت خدمات کافیست فرم مشاوره رایگان پر کنید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: onhealth

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.