سینوس لیفت چیست و چه زمانی انجام می‌شود؟

878

از شایع‌ترین چالش‌هایی که یک فرد برای دریافت ایمپلنت با آن مواجه شود، شرایط نامناسب وضعیت استخوان‌های فک فرد ذکر شده هستند. در اینجاست که ممکن است شما اصطلاح سینوس لیفت را شنیده باشید و دندان‌پزشک این روند درمانی را به شما پیشنهاد دهد. جراحی سینوس لیفت، یک درمان جراحی مکمل برای افرادی است که می‌خواهند جای خالی دندان‌هایشان را با کاشت ایمپلنت پر کنند. 

همان‌طور که می‌دانید ایمپلنت، نوعی پروتز دائمی برای پرکردن جای خالی دندان‌های از دست رفته است که در آن، پیچ ایمپلنت درون استخوان فک جایگذاری می‌شود. بنابراین مهم‌ترین پیش‌نیاز برای کاشت ایمپلنت، سلامت استخوان، و تراکم بالای استخوان فک است. اگر استخوان فک بیمار کیفیت و تراکم مناسبی نداشته باشد، نمی‌توان کاشت ایمپلنت را انجام داد. آیا می‌خواهید بدانید جراحی لیفت سینوس و چه زمانی انجام می‌شود؟ در ادامه این مقاله از مجله سایت دکتر نیکزاد همراه ما باشید.

ایمپلنت چیست؟

ساده‌ترین تعریفی که می‌توان برای ایمپلنت دندان ارائه کرد به این صورت است که اگر شما دندان خود را ازدست‌داده باشید، می‌توانید از ایمپلنت که یک‌پایه برای دندان مصنوعی است و در استخوان فک شما قرار می‌گیرد، استفاده کنید و آن را جایگزین دندان طبیعی خود کنید.

روش‌های مختلفی برای کاشت دندان در این روش وجود دارد که شایع‌ترین نوع آن به این صورت است که جراح در ابتدا با بازکردن لثه، حفره‌ای در استخوان فک ایجاد کرده تا بتواند پیچ تیتانیومی ایمپلنت دندان را در آن قرار دهد.

پس از اینکه پیچ ایمپلنت به طور قابل قبولی در موقعیت خود قرار گرفته و با استخوان فک پیوند خورده باشد و ایمنی کامل داشته باشد، روکش دندان که می‌تواند از جنس‌های متفاوتی تهیه شده باشد را بر روی پایه ایمپلنت نصب می‌کند.

در اینجا باید گفت که در این روند، بسیار مهم است که استخوان فک شما این توانایی را داشته باشد که از ایمپلنت پشتیبانی کند و آن را در جای خود با استحکام کامل حمایت کند. اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که اگر استخوان فک شما شرایط لازم را نداشته باشد، آیا راه حلی برای شما در نظر گرفته شده است؟

اینجاست که احتمالاً لیفت سینوس به‌عنوان یک راه‌حل مناسب پیش روی شما قرار می‌گیرد. اما سینوس لیفت دقیقاً چه معنایی دارد؟

ایمپلنت دندان چیست

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

چه زمانی عمل لیفت سینوس باید انجام شود؟

سینوس‌ها در واقع حفره‌هایی هستند که با هوا پر شده‌اند و در قسمت‌های مختلفی از سروصورت از جمله سطح بالا و پشتی فک بالای افراد قرار دارند. این سینوس‌ها دقیقاً در سطح بالایی دندان‌های آسیای افراد قرار داشته و در بعضی موارد ممکن است حتی ریشه‌های دندان شخص در آن‌ها قرار گرفته باشد.

در شرایطی که دندان‌های شما در موقعیت خود قرار داشته باشند، اندازه این سینوس‌ها ثابت می‌مانند، اما اگر شما دندان خود را از دست بدهید این سینوس‌ها شروع به رشد کرده و به‌مرور استخوان‌های موجود را از بین می‌برند که سرعت این روند نسبت به شرایطی که هر شخص در آن قرار دارد، می‌تواند متفاوت باشد.

در نتیجه با گذشت زمان استخوان فک شما شروع به تحلیل رفتن می‌کند و از بین می‌رود. البته باید اضافه کرد که ازدست‌دادن دندان به‌تنهایی نیز باعث تحلیل رفتن استخوان فک می‌شود و زمانی که این دو عامل در کنار هم قرار می‌گیرند، در واقع استخوان فک شما توانایی حمایت از ایمپلنت را نداشته و نمی‌تواند از آن پشتیبانی کند.

در این جاست که شما باید از روندی به نام سینوس لیفت استفاده کنید، تا با تقویت استخوان فک خود، شرایط موردنیاز قرارگرفتن ایمپلنت در آن را فراهم کنید. در ادامه به بررسی دقیق روند لیفت سینوس خواهیم پرداخت.

سینوس دندان چیست

با انواع ایمپلنت دندان بر اساس محل کاشت آشنا شوید.

جراحی سینوس لیفت چیست؟

سینوس لیفت یک نوع جراحی محسوب می‌شود که در مواقعی که شما میزان کافی استخوان فک را برای نصب ایمپلنت نداشته باشید، متخصص ایمپلنت از آن برای برطرف‌کردن این ضعف، استفاده می‌کند.

نام دیگری که ممکن است با آن روبه‌رو شوید پیوند سینوس است که در واقع نشان می‌دهد در این روند جراح اقدام به پیوند استخوان می‌کند و با تقویت استخوان فک شما، شرایط پشتیبانی از ایمپلنت را فراهم می‌کند.

سینوس لیفت ممکن است با روش‌های مختلفی انجام شود که در ادامه راجع به آن‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد. هدف اصلی لیفت سینوس این است که فضای خالی مناسبی برای دریافت استخوان جدید ایجاد شود که این هدف با برداشتن سینوس و پیوند استخوان فک در آن ناحیه به دست می‌آید.

عوامل مختلفی می‌توانند به این امر منجر شوند که اشخاص از استخوان فک کافی برای دریافت ایمپلنت برخوردار نباشند که دراین‌بین می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم؛

جراحی سینوس لیفت

عواملی که صلاحیت فرد را برای دریافت ایمپلنت رد می‌کند و یا این فرایند را دچار مشکل می‌سازد

  • نقص مادرزادی
  • سرطان
  • متغیرهای طبیعی همچون بیش از اندازه بزرگ بودن حفره سینوس یا بسیار نازک بودن استخوان فک
  • بیماری‌های پریودنتال (برای اطلاعات بیشتر به مقالات مرتبط مراجعه کنید)

البته باید دوباره اشاره کنیم که استخوان فک، با ازدست‌دادن دندان، به‌خودی‌خود تحلیل می‌رود و به‌مرور نازک‌تر می‌شود.

طبق نتایجی که در انجمن جهانی باز بخشی سلامت دهان (Foundation of oral rehabilitation) به‌دست‌آمده است، به طور معمول زمانی که استخوان فک شما در قسمت پشتی کمتر از چهار تا شش میلی‌متر ارتفاع داشته باشد، متخصصان روند سینوس لیفت را به شما پیشنهاد می‌دهند. در کلینیک دندان پزشکی دکتر نیکزاد می‌توانید بهترین سینوس لیفت را داشته باشید.

انواع روش‌های سینوس لیفت

جراحی سینوس لیفت توسط جراح فک و صورت به دو صورت انجام می‌شود:

  1. سینوس لیفت باز که شرط انجام آن، داشتن حداقل ۵ میلی‌متر ارتفاع برای استخوان فک است.
  2. سینوس لیفت بسته: زمانی انجام می‌شود که تحلیل استخوان فک بیمار بسیار شدید بوده و طول ارتفاع استخوان فک وی، کمتر از ۲ میلی‌متر است.

نوع روش جراحی لیفت سینوس بسته به نظر و صلاحدید جراح فک و صورت انتخاب می‌شود.

جراحی لیفت سینوس بسته

تفاوت سینوس لیفت باز و سینوس لیفت بسته

عمل سینوس لیفت باز و سینوس لیفت بسته در اصل مشابه هم هستند و فقط از لحاظ شرایط انجام با هم فرق دارند. همان‌ طور که گفتیم عمل لیفت سینوس باز زمانی انجام می‌شود که استخون فک بیمار حداقل ۵ میلی‌متر ارتفاع داشته باشد. اما اگر تحلیل استخوان فک شدید باشد، در حدی که ارتفاع استخوان فک کمتر از ۲ میلی‌متر باشد عمل لیفت سینوس بسته انجام می‌شود.

مراحل عمل سینوس لیفت به روایت تصویر

مرحله اول عمل سینوس لیفت باز
عقب برن غشای سینوس در عمل لیفت سینوس باز
پیوند پودر استخوان در جراحی بالابردن سینوس
کاشت ایمپلنت بعد از سینوس لیفت

جراحی سینوس لیفت چقدر زمان می‌برد؟

برای جراحی سینوس لیفت، جراح ابتدا ماده بی‌حسی را تزریق می‌کند. بعد از تزریق حدودا ۱۰ الی ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا بی‌حسی صورت گیرد. سپس جراحی سینوس لیفت شروع می‌شود که معمولا ۱ الی ۲ ساعت زمان می‌برد.

هزینه جراحی سینوس لیفت

هزینه جراحی سینوس لیفت به پارامترهای مختلفی از جمله نوع عمل، نوع مواد مورد استفاده و تخصص و تجربه دندانپزشک بستگی دارد. هر چه پیچیدگی عمل جراحی لیفت سینوس بیشتر باشد، هزینه جراحی بالاتر خواهد بود. هزینه جراحی لیفت سینوس در سال ۱۴۰۲ از ۶ میلیون تومان برای جراحی سینوس لیفت بسته الی ۱۲ میلیون تومان برای سینوس لیفت باز متغیر است.

دوران نقاهت سینوس لیفت چند روز است؟

دوره نقاهت بعد از سینوس لیفت، ۳ تا ۴ روز است. ریکاوری کامل بعد از عمل، حدودا یک هفته طول می‌کشد. در این دوران باید کاملا استراحت کنید و از انجام فعالیت‌های سنگین بپرهیزید. البته بهبود کامل بعد از سینوس لیفت، ۴ تا ۹ ماه طول می‌کشد. در این مدت پودر استخوان با استخوان فک به خوبی جوش می‌خورد.

چه افرادی نمی‌توانند عمل لیفت سینوس انجام دهند؟

افراد با شرایط زیر، نمی‌توانند عمل سینوس لیفت انجام دهند:

  1. افرادی که به سینوزیت حاد مبتلا هستند.
  2. افرادی که درگیر بیماری سرطان و درمان آن هستند.
  3. افرادی که مبتلا به ایدز هستند.
  4. افرادی که به اختلالات انعقادی مثل ترومبوفیلیا مبتلا هستند.
  5. افرادی که درگیر بیماری‌های خودایمنی نظیر MS هستند و کلا سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

چه مدت بعد از لیفت سینوس می‌توانم ایمپلنت بگذارم؟

کاشت ایمپلنت بعد از سینوس لیفت، بعد از بهبودی کامل انجام می‌شود. بهبودی بعد از سینوس لیفت ۴ تا ۹ ماه طول می‌کشد. بنابراین زمان گذاشتن ایمپلنت دندان به ۴ الی ۹ ماه بعد از سینوس لیفت موکول می‌شود.

صفر تا صد ایمپلنت دندان جلو همچنین مزایا و معایب این روش را بدانید.

عمل لیفت سینوس و کاشت همزمان ایمپلنت امکان پذیر است؟

عمل سینوس لیفت و کاشت ایمپلنت توسط متخصصان این حوزه انجام می‌شود. در بیشتر موارد دندانپزشک کاشت ایمپلنت را به بعد از بهبودی کامل سینوس لیفت موکول می‌کند. با این حال گاهی در برخی موارد، در جراحی سینوس لیفت باز جراح کاشت ایمپلنت را بلافاصله بعد از عمل سینوس لیفت انجام می‌دهد.

عمل سینوس لیفت و کاشت ایمپلنت به طور همزمان، زمانی انجام می‌شود که ارتفاع استخوان فک حداقل ۵ میلی‌متر باشد. در این شرایط، جراح ابتدا سینوس را بالا کشیده و جای آن را پودر استخوان پر می‌کند. سپس به کمک غشای سلولی محل را پوشانده و بلافاصله ایمپلنت را درون استخوان فک جاگذاری می‌کند.

تفاوت سینوس لیفت با پیوند استخوان

مهم‌ترین و پرتکرارترین سوالی که درباره جراحی لیفت سینوس وجود دارد، تفاوت سینوس لیفت با پیوند استخوان است. تفاوت‌های سینوس لیفت با پیوند استخوان عبارتند از:

  1. عمل سینوس لیفت تنها مختص فک بالا است، اما جراحی پیوند استخوان برای فک پایین انجام می‌شود.
  2. جراحی لیفت سینوس به دو صورت باز و بسته انجام می‌شود و در آن از پودر استخوان برای پرکردن سینوس‌ها استفاده می‌شود. پودر استخوان در این جراحی می‌تواند از بدن خود بیمار و یا از حیواناتی چون گاو تهیه شده باشد. در جراحی پیوند استخوان هم از استخوان خود فرد، دیگران و یا حیوانات به شرط آزمایش دقیق و عدم بروز واکنش‌های آلرژیک استفاده می‌شود.
  3. عمل سینوس لیفت باید پیش از بروز حساسیت‌های فصلی انجام شود، در حالی که حساسیت‌های فصلی برای جراحی پیوند استخوان اهمیت کمی دارند.

درد بعد از سینوس لیفت چند روز ادامه دارد؟

درد بعد از سینوس لیفت معمولا بعد از گذشت ۳ الی یا ۴ روز از بین می‌رود. دندانپزشک برای کنترل درد استفاده از داروهای مسکن نظیر ناپروکسن را تجویز می‌کند. در برخی از افراد درد بعد از سینوس لیفت تا ۷ روز بعد از عمل هم ادامه پیدا می‌کند. در این شرایط احتمال خشکی حفره دندان و جداشدن لخته خون وجود دارد. اگر ۲ هفته بعد از سینوس لیفت همچنان درد شدیدی داشتید، بهتر است در اسرع وقت با دندانپزشک خود مشورت کنید.

عوارض احتمالی لیفت سینوس

از مهم‌ترین عوراض لیفت سینوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت
  • درد و تورم
  • پارگی غشای سینوس
  • خونریزی

این عوارض معمولا بعد از گذشت چند روز خود به خود از بین می‌روند.

سینوس لیفت چیست

مراحل آماده‌سازی برای جراحی لیفت سینوس

روند دریافت ایمپلنت مراحل مختلفی دارد که قدم‌به‌قدم تا دریافت دندان جایگزین انجام می‌شود. سینوس لیفت در این مراحل، ابتدایی‌ترین قدم به شمار می‌رود و قبل از دریافت ایمپلنت انجام می‌پذیرد.

اگر بخواهیم این مراحل کاشت ایمپلنت دندان را به طور خلاصه مرور کنیم، قدم‌های ذیل جزئیات آن به شمار می‌آیند.

  • در اولین جلسه ابتدا شما نظرات خود را راجع به روندی که برای دریافت ایمپلنت در ذهن دارید، با پزشک خود در میان می‌گذارید.
  • سپس پزشک، دندان یا دندان‌ها، لثه و شرایط کلی سلامت دهان شما را معاینه می‌کند.
  • در مرحله بعد نیاز است که برای بررسی دقیق شرایط استخوان فک، عکس ایکس ری تهیه کنید تا به طور دقیق وضعیت آن بررسی شود.
  • در اینجا اگر شما به سینوس لیفت نیاز داشته باشید، جراح این روند را اجرا خواهد کرد.
  • بعد از سینوس لیفت، جراح نگه دارنده ایمپلنت (abutment) را در استخوان فک شما قرار خواهد داد.
  • نهایتاً ایمپلنت دندانی در مکان موردنظر نصب خواهد شد تا بعد از آن، قالب‌گیری ایمپلنت و روند دریافت دندان جایگزین آغاز شود.

مدت زمانی که ممکن است این مراحل به طول بی‌انجامد، کاملاً وابسته به شرایط سلامت دهان شما دارد و برای هر شخص متفاوت است. ازآنجایی‌که دریافت ایمپلنت یکی از پرهزینه‌ترین روندهای مرتبط محسوب می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم بادقت کامل این مراحل را طی کنید تا در نهایت بهترین نتیجه حاصل شود.

جراحی لیفت سینوس

آیا ایمپلنت دندان در یک روز امکان پذیر است؟

روند جراحی سینوس لیفت

جراحی لیفت سینوس با روش‌های مختلفی انجام می‌پذیرد که نوع آن به شرایط استخوان فک شما در آن زمان، نوع پیوند استخوانی که جراح در نظر دارد و نوع ایمپلنتی که قرار است در آینده دریافت کنید، بستگی دارد.

در ادامه به برخی از مراحل میانی سینوس لیفت اشاره خواهیم کرد.

  • اصولاً در ابتدا شما بی‌حس‌کننده موضعی دریافت خواهید کرد تا در طول روند پیوند استخوان کمترین درد را تجربه کنید.
  • جراح پس از شناسایی دقیق نقطه موردنظر، در ناحیه پشتی بافت لثه برش ایجاد کرده تا استخوان فک نمایان شود.
  • در ادامه جراح با مراقبت از غشاهای سینوسی قسمتی از استخوان را برش می‌دهد.
  • سپس جراح قسمت بریده شده را تا داخل حفره‌های سینوسی بالا برده و غشاها را بلند می‌کند.
  • در این جا مواد پیوند استخوان در ناحیه جدید برداشته شده اعمال می‌شود. استخوان جایگزین این امکان را دارد که از قسمت دیگری برداشته شده و یا از مواد استخوان مصنوعی تهیه شده باشد. این موضوع قبل از شروع روند توسط پزشک با شما مطرح می‌شود و قبل از تصمیم‌گیری پزشک نظر شما را جویا خواهد شد.
  • در نهایت قسمت برش داده شده لثه با بخیه بسته خواهد شد.

بعد از اتمام جراحی، پزشک برای بهبود هر چه سریع‌تر به شما توصیه‌هایی خواهد کرد تا بهترین نتیجه در سریع‌ترین زمان ممکن حاصل شود.

روند سینوس لیفت چیست

مواردی که به زود جوش خوردن ایمپلنت دندان بعد از جراحی کمک می‌کند را بدانید.

مراقبت‌های ضروری پس از سینوس لیفت

از شایع‌ترین عوارضی که احتمالاً بعد از جراحی برای شما پیش خواهد آمد می‌توان به ورم کردن ناحیه موردنظر و خونریزی آن اشاره کرد. در اکثر موارد ناراحتی‌های بعد از سینوس لیفت بعد از چند روز از بین خواهد رفت و شما می‌توانید به روند طبیعی روزانه خود بازگردید.

پزشک شما حتماً بعد از جراحی، شرایطی را با شما در میان می‌گذارد که در صورت مواجه شدن با آن‌ها برای معاینه به او مراجعه کنید تا از وجود آمدن هرگونه خلل در موفقیت‌آمیز بودن روند لیفت سینوس جلوگیری شود و پزشک بتواند تمام مراحل بازیابی سلامت شما را زیر نظر داشته باشد.

به‌طورکلی احتمالاً پزشک توصیه‌های زیر را به شما خواهد کرد.

  • استفاده از آنتی‌بیوتیک در صورت نیاز برای جلوگیری از عفونت
  • جلوگیری از دمیدن شدید بینی و یا عطسه شدید به دلیل تغییر احتمالی موقعیت استخوان پیوندی
  • عدم استفاده از مسواک برای یک‌زمان مشخص برای جلوگیری از خونریزی
  • استفاده از قرص‌های مسکن برای ازبین‌بردن درد احتمالی
  • عدم استفاده از نی برای نوشیدن مایعات
  • عدم استفاده از دخانیات به دلیل طولانی کردن روند بهبودی

به طور معمول شما بعد از یک هفته به پزشک خود مراجعه خواهید کرد تا شما را معاینه کند. در این فاصله اگر درد بیش از حد معمولی را تجربه می‌کردید که تحمل آن دشوار بود حتماً موضوع را با پزشک خود در میان گذاشته و نظر او را جویا شوید.

جراحی سینوس لیفت

علائم خطرناک بعد از عمل لیفت سینوس

از دیگر مسائلی که در صورت روبه‌رو شدن با آن‌ها باید حتماً به پزشک خود مراجعه کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • افزایش درد و یا ورم بعد از گذشت دو تا سه روز
  • ثابت ماندن یا افزایش خونریزی بعد از دو تا سه روز
  • احساس جابه‌جایی یا خارج‌شدن مواد پیوندی بعد از مواردی همچون عطسه شدید
  • علائم عفونت مثل ورم زیاد، تب کردن و یا بوی شدید نامطبوع در محل جراحی

باتوجه‌به آمار، بین چهار تا دوازده ماه زمان برای بهبودی و تکمیل روند تقویت استخوان فک زمان نیاز خواهد بود تا بتوانید به‌صورت ایمن ایمپلنت خود را دریافت کنید.

البته ممکن است جراح هم‌زمان با سینوس لیفتینگ، ایمپلنت را نیز نصب کند که این مسئله کاملاً به شرایطی که فرد در آن قرار دارد بستگی دارد. در نهایت فراموش نکنید که سینوس لیفت شرایط را برای موفقیت کامل دریافت ایمپلنت شما فراهم می‌کند و با استفاده از آن شما به بهترین نتیجه دست پیدا خواهید کرد. راه‌های مراقبت بعد از ایمپلنت دندان را بدانید تا از خطر شکست و پس زدن ایمپلنت در امان باشید.

ممنون که تا انتها با ما همراه بودید. برای شما روزهایی پر از لبخند و سلامتی را آرزومندیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. ارسلان می گوید

    سلام
    میخوام بدونم تا چه مدت بعد از سینوس لیفت باز نباید سیگار کشید؟

  2. هدا می گوید

    با سلام. عمل سینوس و ایمپلنت دندان آسیاب بالا انجام دادم. حدود یه هفته بعد تا الان ک ۴ ماه میگذره دائم دهنم پر خونه و الان چند هفتس داخل بینیم هم خون لخته هست ممکنه برای سینوس یا ایمپلنت مشکلی پیش اومده باشه؟

  3. رزاقی می گوید

    سلام وقتتون بخیر من سینوس لیفت انجام دادم بعد ۵ ساعت دوباره خونریزی شروع شد آیا خطرناکه؟

  4. منوچهری می گوید

    سلام. میخواستم بدونم لیفت سینوس روی تنفس هم تاثیر داره. احساس می‌کنم تنفسم بهتر شده

  5. غلامی می گوید

    سلام من جراحی سینوس انجام دادم و ایمپلنت کردم الان نه روزه میگذره از جراحی وقتی اب تو دهنم میچرخونم از بینیم اب میاد طبیعیه ؟باید چیکار کنم؟؟

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.