قبل از اصلاح طرح لبخند این اقدامات ضروری هستند!

750

فعالیت‌های زیادی در زمینه‌ی اصلاح طرح لبخند بر روی دندان‌ها و لثه‌های شما (و حتی لب‌های شما) انجام می‌شوند که مشکلات را برطرف کنند و بسیاری از این روش‌ها نتایج فوق‌العاده‌ای به همراه دارند. اما توجه داشته باشید که لازمه‌ی درخواست دادن برای روش‌های زیبایی داشتن شرایط مناسب دندان‌ها است. اگر دندان‌های شما دارای مشکلات سلامتی باشند، نمی‌توانید به زیبایی آن‌ها بیندیشید. در ابتدا باید دندان‌های سالمی داشته باشید و بعد نگران رنگ دندان‌ها و یا فرم دندان‌های خود باشید.

امروزه همه‌ی افراد علاقه دارند که لبخندی زیبا داشته باشند. در گذشته تنها دغدغه‌ی افراد داشتن دندان‌هایی سالم و لثه‌هایی بدون بیماری بود. اما با گذشت زمان و با پیشرفت علم و دانش و تکنولوژی‌های دندان‌پزشکی زیبایی، داشتن لبخند زیبا و دندان‌هایی جذاب، از آرزو تبدیل به اتفاقی ممکن و قابل تعبیر شده است.

اصلاح طرح لبخند از معمول‌ترین و پرمخاطب‌ترین فعالیت‌های انجام شده در کلینیک‌های دندان‌پزشکی زیبایی است. اگر دندان‌های شما:

  • دندان شکسته
  • دندان‌هایی که لب‌پریده شده 
  • دندان بدرنگ
  • دندان‌های بدشکل
  • دندان کوتاه و بلند
  • دندان‌هایی بافاصله و یا چسبیده به هم
  • دندان ناصاف
  •  یا دارای سایر مشکلات ظاهری هستند

با انجام فرایندهای دندان‌پزشکی زیبایی می‌توانید این مسائل و مشکلات را برطرف کنید و با درخشان کردن لبخند خود، بر اعتمادبه‌نفس خود بیفزایید و بااقتدار بیشتری در جامعه حاضر شوید. اکثر روش‌های انجام شده در دندان‌پزشکی زیبای در درمان مشکلات دندان تأثیری ندارند و تنها نواقص زیبایی را برطرف می‌کنند.

اما چه مشکلاتی می‌توانند در روند اصلاح طرح لبخند مشکل ایجاد کنند؟ اگر دندان‌های شما شرایط خاصی داشته باشند، چگونه می‌توانید آن‌ها را برطرف کنید و سپس به رفع نواقص بپردازید؟

در این مقاله با مشکلات اساسی آشنا می‌شویم که درصورتی‌که دندان‌ها و لثه‌های شما با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کنند، باید در ابتدا آن‌ها را رفع کنیم و سپس برای اصلاح طرح لبخند اقدام کنیم. با ما همراه باشید و مقاله را بادقت مطالعه کنید.

دندانی که باید کشیده شود

همان‌طور که قبل‌تر گفته شد، برخی مشکلات هستند که در ابتدا باید برطرف شده و سپس به اصلاح طرح لبخند بپردازیم. یکی از این مشکلات داشتن دندانی است که باید کشیده شود.

اگر می‌خواهید طرح لبخند خود را اصلاح کنید و از لبخندی دلربا برخوردار باشید، اما دندانی دارید که به‌شدت آسیب‌دیده است و یا پوسیدگی‌های وسیع و ریشه‌های آسیب‌دیده دارد، باید ابتدا مشکل آن را برطرف کنید. با راه‌های مراقبت بعد از کشیدن دندان آشنا شوید.

وقتی دندان بیش از اندازه آسیب‌دیده است، معمولاً نمی‌توان آن را حفظ کرد و باید آن را کشید. اما نگران نباشید، درصورتی‌که به علت آسیب رسیدن به‌صورت در اثر تروما یا تصادف، یا عدم رعایت بهداشت فردی دندان و دهان، دندان شما ازدست‌رفته است و باید کشیده شود، می‌توانید با ایمپلنت دندان و یا سایر روش‌های جایگزینی دندان ازدست‌رفته، دندان خود را جایگزین کنید.

درهرصورت، با نگه‌داشتن دندان نابود شده‌ای که نیاز به خارج‌شدن دارد نمی‌توانید به اصلاح طرح لبخند خود بپردازید.

کشیدن دندان

هر مرحله از بیماری پریودنتال که درگیر آن باشید

از دیگر موانعی که در مسیر اصلاح طرح لبخند وجود دارد، بیماری‌های پریودنتال است. اگر متقاضی اصلاح طرح لبخند و زیباسازی دندان هستید باید در ابتدا این بیماری را برطرف کنید.

وقتی دچار این بیماری باشید، ممکن است دندان شما لق شود، لثه‌های شما عقب‌نشینی کند و حتی به استخوان آسیب برسد. درصورتی‌که لثه‌های شما بیمار باشند نمی‌توانند روش‌های زیبایی دندان‌پزشکی را پذیرفته و اثربخش باشند.

بیماری پریودنتال (periodontal diseases) چیست؟

این بیماری از بیماری‌های لثه است که عموماً به علت اجتماع باکتری‌ها در دهان ایجاد می‌شود. این بیماری از نوع عفونی است و مشکلات بسیاری برای فرد ایجاد خواهد کرد. اولین مرحله‌ای که در این بیماری ایجاد می‌شود با خونریزی و التهاب لثه آغاز می‌شود.

ممکن است با نخ دندان کشیدن معمولی و آرام دچار خونریزی لثه شوید. بهتر است در مراحل اولیه از این بیماری جلوگیری شود تا باعث تحلیل رفتن دندان، لثه و یا استخوان نشود.

عوامل به وجود آمدن بیماری پریودنتال کدام‌اند؟

  • مصرف سیگار و دخانیات می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌های پریودنتال شوند.
  • برخی داروها می‌توانند سبب بیماری‌های پریودنتال شوند.
  • دندان‌قروچه و ایجاد فشار اضافه به دندان و لثه می‌تواند سبب ایجاد این بیماری شود.
  • استرس نیز می‌تواند مشکل‌ساز شود.
بیماری پریودنتال لثه

درصورتی‌که به پیوند لثه نیازمند باشید

برخی از بیماران به علت بیماری‌های مختلف دهان و دندان، بخش اعظمی از بافت لثه‌ی خود را از دست داده‌اند و در این صورت نیازمند جراحی پیوند لثه هستند. نه‌تنها با استفاده از این جراحی بافت لثه‌ی ازدست‌رفته‌ی شما بازمی‌گردد، بلکه لثه‌ی مقاوم از ریشه‌ی دندان‌های شما نیز حفاظت خواهد کرد.

لثه‌های سالم ضمانت دهنده‌ی دندان سالم و استخوان سالم هستند. درصورتی‌که می‌خواهید برای اصلاح طرح لبخند خود اقدام کنید، باید از داشتن لثه‌های سالم اطمینان حاصل کنید. درصورتی‌که لثه‌های شما سالم نباشند، حتی فرایندهای زیبایی ساده‌ای همچون جرم‌گیری دندان‌ها و سفیدکردن دندان نیز می‌تواند برای مراجعه‌کننده آزاردهنده و مشکل‌ساز باشد.

جراحی پیوند لثه

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

درصورتی‌که استخوان‌های شما تحلیل رفته باشد

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در سلامت دندان‌های شما مؤثر است داشتن استخوان فک سالم است. اگر استخوان فک شما محکم و مقاوم نباشد، دندان‌های شما نمی‌توانند ساپورت مناسبی از استخوان بگیرند و در جای خود لق و شل می‌شوند و ممکن است از جا در بیایند.

با استخوانی که قوی نباشد و از انسجام بافتی کافی برخوردار نباشد نمی‌توانید از روش‌های دندان‌پزشکی زیبایی که در اصلاح طرح لبخند استفاده می‌شوند، بهره ببرید. یکی از این روش‌ها کاشت ایمپلنت دندان است.

وقتی استخوان شما از قدرت کافی برخوردار نباشد، نمی‌تواند ریشه‌ی ایمپلنت را نگه دارد و به‌خوبی از آن حمایت کند. یا اگر استخوان شما استحکام قابل قبولی نداشته باشد، نمی‌توانید به استحکام دندان خود اطمینان کنید و به‌عنوان‌مثال بر روی آن روکش، پوشش‌های سطحی مثل لمینت و کامپوزیت قرار دهید و آن را زیبا کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای اینکه بدانید دلایل لق شدن دندان چیست؟ مقاله مرتبط را در سایت دکتر محمد نیک‌زاد بخوانید.

تحلیل استخوان فک برای کاشت دندان

عوامل مختلفی در تحلیل رفتن استخوان فک مؤثر است. یکی از مهم‌ترین این عوامل ریشه‌ی دندان شماست. ریشه‌ی دندان نه‌تنها در ثابت نگه‌داشتن دندان در جای خود نقش دارد بلکه در حفظ استخوان فک نیز مؤثر است. همچنین استخوان فک در حفظ شکل صورت نقش بسزایی دارد.

اگر توجه کرده باشید، می‌بینید که افرادی که مسن هستند و مدت‌هاست دندان‌های خود را از دست داده‌اند و از روش‌هایی همچون دست کامل دندان مصنوعی برای جایگزینی دندان‌های خود استفاده کرده‌اند، بعد از مدتی شکل صورت آن‌ها تغییر کرده و دچار پیری زودرس صورت می‌شوند. چرا این اتفاق می‌افتد؟ دلیل آن نبود ریشه‌ی دندان در فک است.

اگر در استخوان فک شما ریشه‌ی طبیعی و یا تیتانیوم ایمپلنت وجود نداشته باشد، استخوان تحریک به استخوان‌سازی نمی‌شود و استخوان فک شما دچار تحلیل می‌شود. درصورتی‌که بخواهید از روش‌های زیبایی دندان‌پزشکی برای اصلاح طرح لبخند استفاده کنید، باید از استخوان‌های سالم برخوردار باشید. اگر استخوان فک شما دچار تحلیل شده باشد، باید از پیوند استخوان فک استفاده کنید تا فک شما قوام کافی بیابد.

افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی‌کنند

کسی که بهداشت دندانی خود را رعایت نمی‌کند، نمی‌تواند سلامت دندان و زیبایی دندان‌های خود را حفظ کند. افرادی می‌توانند متقاضی اصلاح طرح لبخند و فرایندهای موجود در دندان‌پزشکی زیبایی باشند که ابتدایی‌ترین اصول بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرند.

اگر شما به طور پیوسته و منظم روزی دو بار نخ دندان نکشید و یا روزی دو بار مسواک نزنید، نمی‌توانید برای استفاده از لمینت، کامپوزیت، لومینیرز و یا سایر روش‌های موجود در دندان‌پزشکی زیبایی اقدام کنید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که رژیم غذای ناسالم دارند و از دخانیات استفاده می‌کنند، شما خود را در خطر پوسیدگی ریشه دندان و لثه‌های خود را در خطر بیماری‌های التهابی و عفونی قرار می‌دهید. باید در روش زندگی خود تجدیدنظر کنید و پس از حفظ سلامت و یا بازگردانی سلامت دندان‌های خود برای زیباسازی آن‌ها اقدام کنید.

توجه داشته باشید که گاهی مراقبت‌ها و نکات بهداشتی دهان و دندان باید به شکل حرفه‌ای انجام شوند و لازمه‌ی این کار مراجعه‌ی مداوم به دندان‌پزشکی است.

مسواک و نخ دندان برای سلامتی دندان‌ها

اسنپ آن اسمایل یک روش موقتی و کم هزینه برای اصلاح طرح لبخند است. درباره مزایا و معایب آن بیشتر بدانید.

برای اصلاح طرح لبخند چه اقداماتی انجام می‌شوند؟

اگر واجد شرایط اقدام برای اصلاح طرح لبخند باشید، از روش‌های متنوعی برای این کار بهره برده می‌شود که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از؛

سفیدکردن دندان‌ها و بلیچینگ دندان

از ساده‌ترین اقداماتی که در راستای اصلاح طرح لبخند بر روی بیمار انجام می‌گیرد، سفیدکردن دندان‌ها و بلیچینگ دندان است. اما فرق این دو روش چیست؟

در سفیدکردن دندان، رنگ دندان‌ها به حالت قبلی خود بازمی‌گردد. در بلیچینگ دندان‌ها حتی نسبت به قبل اندکی روشن‌تر می‌شوند. این روش‌ها از ساده‌ترین‌ها و ارزان‌قیمت‌ترین روش‌های انجام شده در اصلاح طرح لبخند هستند.

از این متد برای کسانی استفاده می‌شوند که دندان‌های آن‌ها به علل مختلف تغییر رنگ موقتی داده‌اند. اگر این تغییر رنگ دائمی باشد، باید از روش‌های دیگر برای اصلاح این مورداستفاده شود.

سفید کردن دندان

ونیرها (پوشش‌های سطحی نازک دندانی)

ونیرها پوشش‌های سطحی نازک دندانی هستند که بر روی سطح جلویی دندان متصل می‌شوند و بسیاری از نواقص دندان را می‌پوشانند. ونیرها انواع مختلفی دارند و از مواد متنوعی ساخته می‌شوند که شباهت بسیاری به دندان دارند. چسباندن آن‌ها به‌وسیله‌ی مواد مخصوصی انجام می‌شوند و معمولاً به‌وسیله‌ی اشعه ثبت می‌شوند.

ونیرها عبارت‌اند از:

از ونیرها می‌توان برای موارد زیر استفاده کرد: 

  • ترمیم دندان‌های شکسته شده
  • دندان‌های لب پریده
  • دندان‌هایی که فاصله‌ی بین آن‌ها اندکی از حالت طبیعی بیشتر است.
  • دندان‌های بدرنگ و بد شکل و سایر اشکالات ظاهری

معمولاً بخشی از مینای دندان برای جای‌گذاری ونیرها تراشیده می‌شود و به همین دلیل بیشتر آن‌ها روش‌هایی دائمی هستند. هزینه‌ی آن‌ها به نسبت مواد سازنده‌شان متفاوت است.

لمینت سرامیکی یا کامپوزیت ونیر

ارتودنسی

اگر دندان‌های فرد مراجعه‌کننده بیش از اندازه به هم نزدیک و یا از هم دور باشند، نمی‌توان با ونیرها این مشکل را پوشانید و باید حتماً از ارتودنسی استفاده کرد. ارتودنسی نیازمند زمانی طولانی‌تر است و بعد از گذشت مدتی دندان‌ها در جای درست خود قرار خواهند گرفت.

ایمپلنت دندانی

درصورتی‌که یک یا چند دندان خود را ازدست‌داده باشید، علاوه بر نقص در زیبایی لبخند، استخوان فک شما نیز بعد از مدت‌ها تحلیل می‌رود و سایر دندان‌ها به سمت حفره‌ی ایجاد شده در اثر نبود دندان مذکور متمایل می‌شوند و نظم نسبی دندان‌ها از بین می‌رود.

ایمپلنت یکی از بهترین روش‌های جایگزینی دندان است که در آن یک پیچ تیتانیومی به‌عنوان ریشه‌ی دندان در لثه و استخوان قرار می‌گیرد و بعد از بهبودی و رشد استخوان اطراف این پیچ، دندان مصنوعی بر روی آن سوار می‌شود و دندان ازدست‌رفته شما به بهترین شکل جایگزین می‌شود.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: ncbi.nlm.nih.gov

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.