ورم صورت بعد از ایمپلنت خطرناک است؟[آبسه، درد و التهاب لثه]

8,990

بعد از کاشت ایمپلنت رویدادهایی برای شما اتفاق می‌افتد که باید با آن ها آشنا باشید تا نگرانی رخ ندهد. این که با تکنیک کاشت ایمپلنت آشنایی کافی داشته باشید، باعث می‌شود بی‌دلیل نگران نشوید و اضطراب نگیرید. آیا درد، ورم صورت و التهاب لثه بعد از جراحی کاشت ایمپلنت طبیعی است یا خطرناک؟ 

لازمه‌ی بدون تنش گذراندن هر فرایندی در دندان‌پزشکی، داشتن اطلاعات کافی راجع به آن و آموزش دیدن درباره‌ی آن است. در این مقاله می‌خواهیم به ورم صورت،درد، تورم و التهاب لثه بعد از کاشت ایمپلنت بپردازیم.

آیا دردی که بعد از جراحی ایمپلنت می‌کشید طبیعی است؟ آیا لثه به طور طبیعی بعد از کاشت ایمپلنت ملتهب می‌شود و متورم می گردد؟ تا چه زمانی ورم صورت بعد از کاشت ایمپلنت طبیعی قلمداد می‌شود و کی باید نگران باشیم و در راستای اصلاح آن قدم برداریم و البته که چه قدم‌هایی را باید برداریم!

این مقاله را بادقت بخوانید و به سؤالات بی‌شماری که ذهن شما را مشغول کرده است، پاسخ دهید.

ورم صورت بعد از ایمپلنت چند روز طول می‌کشد؟

یکی از عوارض کاملا طبیعی ایمپلنت، ورم لثه و به دنبال آن ورم صورت است. همان‌طور که می‌دانید در حین جراحی ایمپلنت بافت لثه بریده می‌شود و همین بریدگی منجر به التهاب و ورم می‌شود. به صورت کلی تا ۳ روز پس از انجام جراحی ایمپلنت تورم صورت و لثه طبیعی است و نیازی نیست نگران آن باشید. این ورم با مصرف زیاد مایعات از بین می‌رود. همچنین بهتر است برای کاهش ورم صورت تا حداقل ۳ روز کمپرس سرد روی صورت خود بگذارید.

تورم و التهاب لثه بعد از جراحی کاشت ایمپلنت

کاشت ایمپلنت توسط یک فرایند جراحی انجام می‌شود. از همین رو بیماران بعد از انجام هر یک از روش‌های مختلف ایمپلنت دندان یک سری عوارض را تجربه می‌کنند که یکی از آن ها تورم لثه است.

تورم لثه بعد از جراحی کاشت ایمپلنت با چه شدتی بروز می‌کند؟

این مسئله که بیماران را برای میزان ورمی که تجربه خواهند کرد، آماده کنیم، کاری سخت و دشوار است. زیرا فرایند ریکاوری و بهبود یافتن هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. برخی بیماران ممکن است میزان اندکی از تورم را تجربه کنند و این ورم شامل برجستگی در ناحیه‌ی جراحی به مقدار کم باشد.

برخی دیگر از مراجعه کنندگان ممکن است به ورم های بسیار بزرگ که یک طرف صورت را درگیر می‌کنند دچار شوند. اما بیشتر بیماران تورمی بین این دو گروه را تجربه می‌کنند که شامل ورم در ناحیه‌ی جراحی و لثه‌های اطراف است که چند روز بعد از جراحی ادامه دارد و کم کم کاهش می‌یابد.

تورم لثه بعد از جراحی ایمپلنت تا چه مدت ادامه خواهد داشت؟

همان طور که گفته شد، ریکاور شدن بعد از انجام جراحی کاشت ایمپلنت برای هر بیمار با بیمار دیگر تفاوت می کند و ممکن است برخی مدت طولانی‌تری تورم لثه را تجربه کنند و در برخی دیگر به سرعت برطرف شود.

اما معمولا و به طور متوسط، تورم لثه برای بیماران به مدت یک هفته ادامه پیدا می‌کند. التهاب لثه معمولا در ۴۸ ساعت بعد از انجام جراحی کاشت ایمپلنت به حداکثر مقدار خود می‌رسد و سپس کاهش می‌یابد. معمولا ۵ تا ۷ روز بعد به کلی از بین می‌رود.

درد بعد از جراحی کاشت ایمپلنت

درمان درد و تورم لثه بعد از کاشت ایمپلنت دندان

تورم و درد معمولاً از علائم معمول و طبیعی همراه جراحی ایمپلنت دندان هستند و بعد از مدتی از بین می‌روند. بنابراین نیازی به نگرانی نیست. اما لازم به ذکر است که تورم و التهاب معمولا ایجاد ناراحتی می‌کند و بیماران در صدد رفع این حالت بر می‌آیند.

تورم می‌تواند در آرامش فرد، زیبایی ظاهری و راحتی او حین خوردن و نوشیدن تاثیر منفی بگذارد. درد نیز می‌تواند یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد ناراحتی باشد.

برای رفع درد می‌توانید از مسکن ها استفاده کنید. اما در رابطه با درمان تورم و التهاب صورت و لثه بعد از ایمپلنت دندان باید این نکته را بدانید که نمی‌توانید مانع ایجاد آن شوید. اما می‌توانید شدت التهاب را کاهش دهید. برای این کار می‌توانید از روش‌ها و راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • چندین بار در روز یک کمپرس سرد را روی لپ خود نزدیک به محل جراحی قرار دهید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را در محل خود نگه دارید.

کمپرس سرد می تواند یک حوله‌ی کوچک محتوی چند قطعه یخ باشد. این کار را چندین بار در روز برای ۴۸ ساعت اول بعد از جراحی انجام دهید. در کاهش التهاب و افزایش راحتی موثر است.

  • از داروهای ضد التهاب و مسکن بدون نیاز به تجویز نسخه استفاده کنید.
  • هنگام خواب، سر خود را اندکی از سطح همیشگی بالاتر نگه دارید.
  • از انجام فعالیت‌هایی که شامل بلند کردن وزنه‌ی سنگین، خم شدن و چنین کارهایی است بپرهیزید.
  • به اندازه ی کافی مایعات بنوشید.
  • تا زمانی که تورم و التهاب لثه‌ی شما کاهش می‌یابد، از مصرف نمک بپرهیزید و یا آن را به حداقل برسانید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

احساس درد و ناراحتی بعد از کاشت ایمپلنت و انجام جراحی

طی مراحل جراحی ایمپلنت دندان، دندان‌پزشک لثه‌ی شما را می‌شکافد و یک یا بیش از یک ریشه‌ی تیتانیومی را درون استخوان شما قرار می‌دهد. با این کار یک ریشه‌ی مصنوعی نقش ریشه‌ی از دست رفته‌ی دندان شما را بازی خواهد کرد.

طی جراحی بی حسی دریافت خواهید کرد تا احساس درد نکنید و اذیت نشوید. معمولا بعد از چند روز درد دارید تا بهبودی حاصل شود، این درد با داروهای مسکن معمولی قابل کنترل است. اگر درد رو به افزایش باشد و بعد از مدت معین همچنان بهبودی حاصل نشود، باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

جراحی کاشت ایمپلنت دندان درد دارد؟

طی جراحی بی‌حسی موضعی دریافت خواهید کرد و دردی حس نمی‌کنید. در واقع جراحی ایمپلنت درد خاصی ندارد زیرا شما بی حس هستید. زمان ریکاوری بعد از کاشت ایمپلنت که بی‌حسی از بین رفته است ممکن است آزاردهنده باشد که به آن خواهیم پرداخت.

مراقبت بعد از جراحی کاشت ایمپلنت

درد بعد از انجام جراحی ایمپلنت چگونه است؟

بعد از انجام جراحی کاشت ایمپلنت تا چند روز احساس درد خواهید داشت و این درد خیلی شدید نیست. درد در محل جراحی نسبت به سایر نواحی شدیدتر است و معمولا به محض از بین رفتن بی‌حسی موضعی درد در محل جراحی آغاز می‌شود و ایجاد ناراحتی می‌کند.

علائم دیگری که ممکن است بعد از جراحی ایمپلنت داشته باشید:

  • خونریزی در محل جراحی
  • ورم و تورم لثه‌ها در محل جراحی و اطراف محل جراحی
  • کبودی اندک و درد فک

این درد را می‌توانید با کمپرس سرد آرام کنید و از مسکن‌های بدون نیاز به تجویز نسخه استفاده کنید. در صورتی که درد شدت بیشتری داشته باشد و برای شما ایجاد آزار و ناراحتی بیش از حد کند، می‌توانید از مسکن های تجویزی نیز استفاده کنید.

کمپرس آب سرد برای کم کردن درد بعد از جراحی کاشت ایمپلنت

چند روز درد بعد از ایمپلنت دندان طبیعی است؟

درد بعد از کاشت ایمپلنت می‌تواند یک هفته یا اندکی بیشتر طول بکشد. درد شدیدی که بعد از جراحی احساس می‌کنید معمولاً یک تا دو روز بعد از جراحی برطرف می‌شود و می‌توانید این دو روز را دارو مصرف کنید.

۵ تا ۷ روز بعد از انجام جراحی درد با شدت کمتری بروز می‌کند و شدت آن بستگی به فعالیتی که می‌کنید، دارد. اگر این درد ادامه پیدا کرد برای بررسی‌های بیشتر باید به دندان پزشک مراجعه کنید.

برای کسب آگاهی بیشتر مقاله روش‌هایی برای زود جوش خوردن ایمپلنت دندان را بخوانید.

 بیش‌تر از دو هفته بعد از کاشت ایمپلنت دندان درد دارم، چه کنم؟

در صورتی که درد ایمپلنت تا دو هفته بعد از جراحی ادامه دارد و رو به افزایش است، باید به دندان‌پزشکی مراجعه کنید. ممکن است مشکلاتی در روند جراحی ایجاد شده باشد و یا مسائل و مشکلات دیگری در حال وقوع باشند که بهتر است در اسرع وقت از آن‌ها پیشگیری به عمل آید و یا هر چه سریع‌تر رفع شوند.

بیشتر دردهای جراحی ایمپلنت در یک تا دو هفته‌ی بعد از جراحی بهبود می‌یابند، برای آن دسته از افرادی که چنین اتفاقی نمی‌افتد، در صورت نبود عفونت، ایمپلنت به مدت ۳ تا ۶ ماه مورد بررسی قرار می‌گیرد تا به طور مناسب به استخوان متصل شود و مشکلی پیش نیاید.

معمول‌ترین دلیلی که برای دردهای بیش از دو هفته در جراحی ایمپلنت در نظر گرفته می‌شوند، عفونت محل جراحی است. البته که چنین رخدادی با علائم همراه دیگری خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل، اولین و مهم‌ترین قدمی که برای رفع دردهای بعد از دو هفته انجام می‌دهید، مراجعه به متخصص ایمپلنت دندان و دندان‌پزشک است.

چه نوع درد و التهابی بعد از ایمپلنت دندان نشانه‌ی خطر هستند؟

در ابتدا باید بررسی کنید که چه چیزی باعث التهاب شده است؟ دیگر علائم همراه درد و التهاب کدام‌اند؟ مثلاً ممکن است در اثر قرار گرفتن یک شی خارجی مثل غذا یا تکه‌های یک جسم خارجی در محل ایمپلنت دندان، تورم و التهاب در حال ادامه پیدا کردن است. اما در مواردی که ذکر می‌کنیم باید به علائم خطر توجه کنید.

ایمپلنت می‌تواند در اثر شکست خوردن و یا بیماری‌های عفونی نیز لثه را دچار التهاب و درد کند. در این صورت علائم دیگری نیز همراه خود خواهد داشت. توجه داشته باشید که اکثر مواقع ایمپلنت و کاشت آن فرایندی موفقیت آمیز است و کم پیش می‌آید با شکست و یا مخاطرات همراه شود.

اگر بعد از مدت‌های زیاد، با لمس محل جراحی احساس درد می‌کنید به احتمال قوی ایمپلنت در خطر عفونت بوده است شاید بد نباشد جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله خطرات کاشت ایمپلنت دندان را مطالعه کنید.

اما در کل بعضی از عواملی که باعث شکست ایمپلنت می‌شوند عبارت‌اند از:

  • ایمپلنت به خوبی در جای خود قرار نگرفته باشد.
  • استخوان از دست رفته باشد.
  •  عفونت در محل جراحی ایجاد شده باشد.
  • افرادی که از دخانیات مصرف می‌کنند.
  • افرادی که بیماری‌های التهابی لثه دارند.
  • اشخاصی که دیابتیک هستند
  • باکتری ها در دهان شما رشد کرده‌اند

ما برای کسب اطلاعات بیشتر شما در مورد ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی مقاله کامل‌تری در وب‌سایت دکتر محمد نیکزاد تهیه کرده‌ایم، اگر دچار بیماری دیابت هستید؛ مطالعه این مقاله می‌تواند راه‌کارهای مناسبی در اختیار شما قرار دهد تا تصمیم بهتری بگیرید.

یکی از مهم‌ترین عواملی که به شکست ایمپلنت و آسیب رسیدن به بافت لثه می‌انجامد، مصرف سیگار و تنباکو بلافاصله بعد از انجام جراحی است. در صورتی که دخانیات مصرف می‌کنید، تا زمانی که ایمپلنت شما بهبود نیافته است، آن را کنار بگذارید.

علل شکست ایمپلنت

ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری چگونه انجام می‌شود؟

از علائمی که می‌توانند نشانه‌ی خطر باشند:

بعد از بازه‌ی طبیعی را می‌توان نام برد. به این علائم توجه کنید و بلافاصله به متخصص دندان‌پزشکی مراجعه کنید.

توجه کنید که شکست و پس زدن ایمپلنت دندان ممکن است زود هنگام و یا دیر هنگام باشد. در شکست زود هنگام کمتر از ۳ ماه بعد از انجام جراحی، ایمپلنت از دست می‌رود و درد و تورم ادامه‌دار مشاهده می‌شوند اما در شکست دیرهنگام، ممکن است ایمپلنت تا یک سال هم در جای خود باشد.

تغییر رنگ لثه بعد از کاشت ایمپلنت

علت سفید شدن لثه بعد از ایمپلنت چیست؟

رنگ لثه‌های سالم، صورتی است. البته برخی افراد به طور طبیعی لثه‌های رنگی دارند. مثلاً برخی لثه‌های خاکستری و برخی دیگر لثه‌های روشن‌تر دارند. اما گاهی بعد از ایمپلنت رنگ لثه‌ها تغییر می‌کند. این مسئله حائز اهمیت است و حتماً باید با دندان‌پزشک در میان گذاشته شود.

می‌دانیم که ایمپلنت یک پیچ دارد که آن را درون لثه و استخوان قرار می‌دهند. پیچ ایمپلنت معمولاً از جنس تیتانیوم است. پیچ‌های تیتانیومی ایمپلنت رنگ تیره دارند. اگر لثه‌ها نازک باشند و بافت ظریفی داشته باشند، احتمال این که رنگ لثه‌ها به علت نشان دادن پیچ در زیر آن‌ها تغییر کند، زیاد است. این مورد طبیعی است و مشکلی دررابطه‌با آن وجود ندارد.

یکی دیگر از دلایل تغییر رنگ لثه بعد از کاشتن ایمپلنت، این است که لثه بعد از کاشت ایمپلنت دچار عفونت شود. اگر لثه‌ها عفونت کنند و در بدترین حالت دچار عفونت پریودنتال شوند، احتمال این که رنگ لثه‌ها تغییر کند زیاد است.

در صورت تغییر رنگ همراه با عفونت لثه‌ها، حتماً باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است که ایمپلنت شکست بخورد و از طرفی لثه‌ها، استخوان‌ها و بافت‌های زیرین آسیب ببینند و تحلیل بروند. در این صورت نه‌تنها دندان ازدست‌رفته جایگزین نشده است، بافت‌های سالم دهان هم آسیب‌دیده‌اند.

سفید شدن لثه بعد از کاشت ایمپلنت

اگر ایمپلنت دندان پس بزند و با شکست مواجه شود بهترین جایگزین برای ایمپلنت دندان چیست؟

آبسه لثه بعد از ایمپلنت خطرناک است؟

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است بعد از کاشت ایمپلنت برای بیمار ایجاد شود، این است که لثه دچار آبسه شود. آبسه‌ی دندانی چرک و عفونت گیر افتاده در لثه است که شکلی مانند کیست به خود می‌گیرد. آبسه‌ی دندانی می‌تواند بدون درد و یا دردناک باشد. دلایل آبسه و عفونت دندان را بخوانید.

درصورتی‌که لثه‌ها دچار آبسه شوند، باید بلافاصله به دندان‌پزشک مراجعه کرد. اگر آبسه درمان نشود می‌تواند به بافت لثه و حتی به ایمپلنت آسیب برساند. درباره‌ی عفونت‌های لثه مراقب باشید و به آن‌ها توجه کنید. علائم خطر را بشناسید و در صورت مشاهده‌ی آن‌ها به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

ورم لثه

درصورتی‌که ایمپلنت دچار عفونت شد چه کنیم؟

ایمپلنت روشی است که معمولاً احتمال شکست در آن بسیار کم است. بیشتر مواقع این روش موفقیت‌آمیز است و ایمپلنت پس زده نمی‌شود. اما زمانی که این اتفاق بیفتد، می‌تواند به علت‌های متفاوتی باشد که یکی از آن‌ها عفونت ایمپلنت یا ایمپلنتیت است.

درصورتی‌که ایمپلنت دچار عفونت شود، علائم مختلفی دارد که یکی از آن‌ها درد و خونریزی است. بعد از کاشت ایمپلنت، دندان‌پزشک علائم عفونت ایمپلنت را به شما می‌گوید که در صورت دیدن هر کدام به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

درصورتی‌که هر یک از علائم عفونت ایمپلنت را مشاهده کردیم، چه باید بکنیم؟

در اولین قدم باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

  • سعی نکنید درد یا علائم را با مسکن و یا روش‌های علامتی درمان کنید.
  • بلافاصله به دندان‌پزشکی بروید تا با مراقبت‌های پیشرفته عفونت درمان شود.
  • اگر عفونت ایمپلنت درمان نشود، ممکن است که ایمپلنت پس زده شود.
  • عفونت ایمپلنت می‌تواند زودهنگام و یا دیرهنگام رخ دهد.

درصورتی‌که لثه‌ها دچار عفونت شود، ممکن است بافت لثه‌ها تحلیل برود و دچار عقب نشینی لثه شوید. به‌دنبال این اتفاق استخوان نیز به دنبال آن متأثر شود. استخوان لثه اگر دچار عفونت شود، تحلیل می‌رود و ایمپلنت حمایت خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین ممکن است که پیچ ایمپلنت شل شود و از جا بیرون بیاید.

گاهی بعد از دچار شدن ایمپلنت به عفونت، با تشخیص دندان پزشک باید اقدام به خارج کردن ایمپلنت دندان کرد، سپس به درمان عفونت پرداخت. بعد از بهبودی لثه و استخوان، مجدداً کاشت ایمپلنت صورت می‌گیرد.

تحلیل لثه بعد از ایمپلنت

مختصری درباره ایمپلنت دندان ومزایای آن

ایمپلنت یکی از بهترین‌ روش‌های جایگزین کردن دندان از دست رفته است. امروزه، یا وجود در دسترس بودن روشی چون ایمپلنت، کمتر کسی به سراغ روش‌های دیگر جایگزین کردن دندان نداشته‌ی خود می‌رود. دلایل بسیاری برای محبوب بودن این روش وجود دارد که می‌تواند هر کسی را قانع کند که این روش بهترین است.

ایمپلنت شامل یک ریشه‌ی پیچ مانند معمولا از جنس تیتانیوم یا زیرکونیا است که درون بافت استخوان قرار می‌گیرد و لثه بر روی آن بخیه زده می‌شود. مدتی به استخوان فرصت داده می‌شود تا اطراف ایمپلنت را بگیرد و آن را محکم در جای خود نگه دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جنس پیچ ایمپلنت مقاله ایمپلنت زیرکونیا بهتر است یا تیتانیومی را بخوانید.

همان طور که متوجه شدید، ایمپلنت نیازمند جراحی و ایجاد برش در لثه است. بنابراین لثه در این فرایند تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

برای کاشت ایمپلنت باید واجد شرایطی باشید که تعداد کمی از افراد متقاضی این فاکتورها را ندارند. تقریبا اکثر کسانی که برای کاشت ایمپلنت مراجعه می‌کنند، موفق به انجام این روش می‌شوند و البته که موفقیت روش ایمپلنت نیز درصد بسیار بالایی دارد.

ایمپلنت مزایای بسیاری دارد که در صدر آن ها می‌توان به طبیعی بودن آن و نزدیک بودن عملکرد و فانکشن ایمپلنت به دندان‌های طبیعی است. حمایتی که ایمپلنت از لثه و استخوان می‌گیرد، آن را تبدیل به دندان جایگزین شده‌ی بی‌نظیری می‌کند که می‌تواند سال ها برای شما فعالیت کند و فوق العاده کاربردی باشد.

جراحی کاشت ایمپلنت دندان

سخن آخر این است که درد و تورم و التهاب بعد از جراحی کاشت ایمپلنت از علائم طبیعی و همراه این فرایند است. اما چیزی که حایز اهمیت است، شدت و مدت زمان ادامه پیدا کردن آن و روند رو به کاهش بودن این علائم است.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
12 نظرات
  1. وجیه رضایی می گوید

    سلام خسته نباشید من ازمون استخدامی دارم و حدود دو ماه دیگه باید برم معاینه دندون اینا الان یه دندون سمت راست پایین ندارم ایمپلنت کنم تا چند وقت تورم و اینا میخابه؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      یک هفته

  2. رازی رمضانی می گوید

    سلام خسته نباشین دکترعزیز من خیلی از دندونپزشکی میترسم و الانم یه دندون عفونت کرده دارم که باید بکشم حتی نمیتونم درد بعد کشید دندون رو تحمل کنم. ایا با ایمپلنت دیجیتال درد و تورم بعد ایمپلنت کمتر میشه؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام. نوع جراحی و روش پرشک هر چه غیر تهاجمی تر باشه درد بعد از عمل کمتره
      ما تا بحال درد شدید بعد از جراحی نداشتیم

  3. ناشناس می گوید

    سلام خسته نباشید دکتر ببخشید من دندون عقبی ام خرابه و باید بکشم میخاستم بدونم ایمپلنت معمولی میتونم انجام بدم؟ چه شرایطی باید داشته باشم؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام جهت تشخیص نیاز به رادیو گرافی مخصوص ایمپلنت هست. و احتمالا ویزیت. البته ویزیت رایگان

  4. سهیل می گوید

    سلام ببخشید من دندون اسیاب سمت چپ و سمت راست دهنمو به فاصله حدود ۴۰روز ایمپلنت کردم اوایل مشکلی نداشتم الان یه طرف صورتم ورم داره اما اصلا درد ندارم درمانش چیه؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      خیلی زود به پزشک خود مراجعه و بررسی بشه که دمان آسان صورت گیرد

  5. شمسی می گوید

    سلام من بلافاصله بعد کشیدن دندونم ایمپلنت کردم الان جاش به قدری درد میکنه و متورم شده که شک کردم شاید عفونت کرده. بنظرتون این تورم طبیعیه؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام.
      حتما به پرشک خود مراجعه و بررسی کنید گاهی این تورم طبیعه و گاهی اسکالی پیش اومده که باید توسط پزشک مدیریت بشه

  6. کهنوجی می گوید

    سلام اقای دکتر من ۸ماه پیش فک پایین کامل ایمپلنت کردم. بعد از ۵ماه یک اصلاحیه هم داشتن
    اما بعد از ۹ماه صورتم ورم داره و احساس درد دارم…. باید چکار کنم

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      حتما به پرشکتون مراجعه و ویزیت شوید
      ممکنه عفونت باشه و باید فوری بررسی بشه🙏🏻

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.