انواع دندان درد [تشخیص و درمان خانگی درد دندان]

دندان از مهم‌ترین اعضای بدن به شمار می‌آید که نیازمند رسیدگی‌های ویژه‌ای است. موارد مختلفی را می‌توان به عنوان انواع دندان درد معرفی کرد. هر یک از این موارد دارای علائم منحصربه‌فرد خود هستند و به همین دلیل روش درمان مرتبط با آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

در این متن قصد داریم شما عزیزان را با انواع مختلفی از دندان درد همچوان دندان درد ضربان‌‌دار، دندان‌ دردی که موجب ایجاد ناراحتی در کل فک می‌شود، روش‌های درمان این دردها، بهترین راهکارهای تسکین خانگی دندان درد و … آشنا کنیم، بنابراین اگر در این زمینه کنجکاو هستید، ادامه این متن جذاب را به هیچ وجه از دست ندهید.

انواع دندان درد

گفتیم که انواع دندان درد به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و هر کدام از آن‌ها دارای شرایط منحصربه‌فرد خود هستند. در این بخش از بین انواع مختلف درد در دندان به چند مورد از مهم‌ترین‌ها می‌پردازیم و شما را با مشخصات این دردها آشنا می‌‌کنیم.

درد ضربان‌دار

این دندان‌ درد معمولاً در شرایطی ایجاد می‌شود که پوسیدگی دندان افزایش شدیدی داشته باشد. از جمله سایر عوامل ایجاد دندان درد ضربان‌دار می‌توان به مواردی همچون وجود عفونت در ریشه دندان و وجود التهاب پالپ دندان اشاره کرد.

درد در کل فک

این دندان درد معمولاً در شرایطی ایجاد می‌شود که بیمار به دلیل داشتن استرس بالا اقدام به دندان‌ قروچه کرده است. این مورد موجب افزایش فشار به فک و دندان‌ها می‌شود. درصورتی‌که دندان‌قروچه از کنترل شما خارج است باید برای پیشگیری از آسیب جدی به دندان‌ها با دندان‌پزشکتان مشورت کنید. یکی از راه‌های پیشگیری از آسیب به دندان بر اثر بروکسیسم موقع خواب استفاده از نایت گارد است.

ورم صورت بر اثر دندان درد

رایج‌ترین دلایل دندان درد

همان‌طور که گفتیم دلایل مختلفی برای ایجاد انواع دندان درد وجود دارد. از جمله رایج‌ترین دلایل دندان درد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• وجود پوسیدگی در دندان
  • دندان‌ درد بعد از عصب کشی
  • درد ناشی از انجام امور درمانی روی دندان‌ها (پرکردن، قالبگیری، روکش‌های زیبایی و درمانی)
  • درد دندان بعد از روکش
  • انجام ورزش‌های استقامت به صورت طولانی‌مدت
  • آبسه دهانی
  • شکسته شدن دندان
  • دندان درد ناشی از رشد دندان‌ عقل
  • دندان درد بر اثر دندان قروچه
  • دندان‌ درد ناشی از مشکلات مربوط به مفصل فک
دندان درد به دلیل شکسنگی تاج دندان

روش‌های ترمیم دندان شکسته را بدانید

درمان‌های دندان درد

درمان انواع دندان درد به آسیب دندان شما بستگی دارد. به عنوان مثال چنانچه پوسیدگی دندان شما به بیشترین حد خود رسیده باشد و نتوان دندان طبیعی را با روش‌های عصب کشی و پر کردن حفظ کرد؛ راهی جز  کشیدن دندان وجود ندارد و باید از این روش تهاجمی برای رفع درد دندان استفاده کرد.

اگر پوسیدگی چندان عمیق نباشد احتمال دارد که دندانپزشک روش پر کردن دندان را به شما پیشنهاد دهد. در این روش از مواد مختلفی همچون آمالگام برای پر کردن سطحی دندانی که دچار پوسیدگی شده است، استفاده می‌شود، بنابراین می‌توان گفت که تشخیص نوع درمان دندان درد شما برعهده دندانپزشک است و وی در این مورد با شما مشورت می‌‌کند.

دنداد در به دلیل آبسه

تشخیص علت دندان درد

برای تشخیص علت دندان درد در افراد کلاً دو نوع راه وجود دارد.

در روش اول: دندان‌پزشک با معاینه کلی علت دندان درد را مشخص می‌کند. اگر دندان درد نیاز به بررسی بیشتر داشته باشد

از روش دوم؛ یعنی تصویربرداری کمک گرفته خواهد شد. موضوع بعدی ما در بحث انواع دندان درد، بحث مراجعه به پزشک است.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم

به طور کلی می‌توان گفت که هر وقت احساس درد کردید باید سریعاً به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید، البته وجود علائم دیگری نیز می‌تواند نشان‌دهنده لزوم مراجعه به دندانپزشک باشد. از جمله نشانه‌های مهم جهت مراجعه به دندانپزشک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• دندان دردی که بیش از دو روز ادامه یافته است.
  • دندان دردی که حتی با مسکن‌های قوی نیز بهبود نیافته است.
  • دندان دردی که موجب ایجاد تب شده است.
  • دندان دردی که موجب سرخ شدن لثه‌های شما شده باشد.
  • دندان دردی که موجب تغییر بوی دهان شما شده باشد.
  • دندان‌ دردی که همراه با ورم صورت و پف‌کردگی لپ باشد.

برای درد دندان از چه مسکنی استفاده کنیم؟

از جمله مهم‌ترین داروهای مسکنی که می‌توانند برای تسکین دندان درد مؤثر باشند می‌توان از این موارد نام برد.

• ایبوپروفن
  • آسپرین
  • استامینوفن
  • انواع آنتی‌بیوتیک‌ها
  • کدئین
  • لیدوکائین
  • مفنامیک اسید
  • کورتون‌ها

هر یک از داروها می‌توانند به عنوان یک مسکن مناسب برای تسکین دندان درد عمل کنند، اما مهم‌ترین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن اشاره کنیم، بحث وجود عوارض داروهای مذکور است. به علت وجود عوارض مختلف توصیه می‌شود که تنها در صورت دستور پزشک از این داروها استفاده کنید، زیرا بهره‌گیری از این موارد بدون نسخه پزشک می‌تواند خطراتی جدی به دنبال داشته باشد.

با روش‌های درد دندان بعد از عصب کشی و راه حل‌های خانگی آشنا شوید.

مسکن قوی برای درمان دندان درد

تسکین‌دهنده‌های طبیعی درد دندان

اگر بخواهیم به تسکین‌دهنده‌های طبیعی انواع دندان درد بپردازیم باید به مواردی که در ادامه ذکر می‌کنیم اشاره کرد

• روغن نارگیل
  • دارچین
  • چای سیاه
  • نعنا
  • وانیل
  • میخک

استفاده از این موارد می‌تواند موجب تسکین موقت دندان درد شود، اما بهترین راه برای رهایی از این درد دندان، مراجعه به دندانپزشک است. در بخش بعدی بحث انواع مختلف دندان درد، به تسکین درد دندان به روش خانگی می‌پردازیم.

درمان درد دندان به روش خانگی

در بعضی از شرایط امکان مراجعه به مطب دندان‌پزشک وجود ندارد و بیماران باید از راهکارهای خانگی جهت تسکین درد استفاده کنند. در ادامه به دو مورد مهم از روش‌های تسکین درد در خانه اشاره می‌‌کنیم.

کمپرس یخ برای آرام کردن درد دندان

استفاده از کمپرس یخ می‌تواند در برخی از موارد گزینه خوبی برای تسکین دندان در به روش خانگی باشد. در این روش باید چند قطعه یخ را درون یک کیسه نایلونی بریزید و سپس آن را بر روی صورت خود (در ناحیه‌ای که در حس می‌شود) قرار دهید. توصیه می‌شود که تا پانزده دقیقاً‌ کمپرس را در آن محل نگه دارید و سپس نسبت به تعویض یخ‌های موجود در کیسه نایلونی اقدام کنید.

شستشوی دهان با آب و نمک

یکی از روش‌های جالب برای کاهش درد دندان، شستشوی دهان به کمک آب‌نمک است. آب‌نمک می‌تواند برای از بین بردن آلودگی‌ها و میکروب‌هایی که ممکن است موجب افزایش میزان شدت درد شوند، کمک‌کننده باشد.

استفاده از فلفل قرمز

در این روش باید مقداری فلفل قرمز را در اطراف دندانی که درد می‌‌کند بریزید. پس از گذشت یک الی دو دقیقه مشاهده خواهید کرد که درد دندان شما به مقدار بسیار خوبی کاهش می‌‌یابد. در صورت نیاز می‌توانید دوباره نسبت به استفاده از فلفل قرمز در محل دندانی که درد می‌‌کند، اقدام کنید.

درمان درد دندان به روش خانگی

درباره مراحل پر کردن دندان و مراقبت‌های ضروری از دندان پر شده بیشتر بدانید.

پیشگیری از ابتلا به دندان درد

مهم‌ترین عاملی که می‌تواند به شما در زمینه پیشگیری از ابتلا به انواع دندان درد کمک کند، بحث رعایت بهداشت دهان و دندان است. بهره‌گیری از مواردی همچون نخ دندان، مسواک و همچنین مراجعه به دندانپزشک در بازه‌های زمانی مشخص از مهم‌ترین فاکتورهای موجود در این زمینه به شمار می‌‌آیند.

افرادی که به صورت منظم دندان‌های خود را چکاپ می‌کنند و همواره به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می‌دهند، به ندرت با مدل‌های مختلف دندان درد دست‌وپنجه نرم خواهند کرد. علاوه بر موارد فوق، نباید استفاده از دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید را از یاد ببرید. این مواد نیز نقش مهمی در پیشگیری از ابتدا به دندان درد و پوسیدگی دندان دارند، البته توصیه می‌شود که همواره از دهان‌شویه‌های فاقد الکل کمک بگیرید.

فلوراید تراپی با هزینه‌ای ناچیز به کنترل و پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان و بزرگسالان کمک چشمگیری می‌کند.

سخن پایانی | انواع دندان درد

در این متن سعی کردیم شما عزیزان را با انواع دندان درد آشنا کنیم. امروزه روش‌های مختلفی برای درمان این درد‌ها مورد استفاده قرار می‌‌گیرد که هرکدام از آن‌ها دارای شرایط منحصربه‌فرد خود هستند. بهترین راه برای تشخیص روش درمان صحیح، مراجعه به دندانپزشکانی خبره است.

اگرچه روش‌های درمانی مختلفی برای تسکین درمان درد دندان وجود دارد، اما توصیه اصلی همواره انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری از وقوع این چنین دردهایی است. از جمله این روش‌ها می‌توان به استفاده مداوم از نخ دندان و بهره‌گیری از مسواک اشاره کرد. اگر در این زمینه نیازمند کسب اطلاعات بیشتر هستید، تنها کافی است با مطب دکتر محمد نیکزاد جراح و دندانپزشک تماس بگیرید تا به شما عزیزان در این زمینه مشاوره داده شود.