ایمپلنت دندان جلو | ایمپلنت فک بالا + فک پایین

1,211

آیا تا کنون دندانی از دندان‌های خود را از دست داده‌اید؟ بدون شک ازدست‌رفتن دندان از ناراحت‌کننده‌ترین حوادثی است که می‌تواند برای یک شخص بیفتد. به‌خصوص اگر آن شخص جوان باشد و دندانی که از دست می‌دهد از دندان‌های جلویی و در دید باشد، این حادثه غم‌انگیزتر می‌شود و دردناک‌تر خواهد بود.

با وجود پیشرفت‌های علمی و فناوری در حوزه دندان‌پزشکی، ایمپلنت دندان جلو به عنوان روشی موثر برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته مطرح شده است. این روش، امکان بازیابی زیبایی و عملکرد کامل دندان‌های جلو را فراهم می‌کند. در این مقاله، با ایمپلنت دندان جلو و مزایای آن آشنا خواهید شد.

استفاده از ایمپلنت دندان جلو دارای مزایای بسیاری است. اولاً، ایمپلنت به شما امکان می‌دهد دندانی طبیعی و بدون نقص را بازیابی کنید، در نتیجه منجر به بهبود ظاهر شما و افزایش اعتماد به نفستان می‌شود. ثانیاً، ایمپلنت دندان جلو به عنوان یک راه حل دائمی و پایدار عمل می‌کند و ماندگاری طولانی مدت دارد. همچنین، از آنجا که ایمپلنت به استخوان فک متصل می‌شود، عملکرد آن کاملاً مشابه دندان طبیعی است.

در ادامهٔ این مقاله، به طور مفصل‌تر به مراحل ایمپلنت دندان جلو، فواید و مزایا، مراقبت‌های لازم پس از کاشت ایمپلنت و مواردی که باید در نظر بگیرید، خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید و در این مسیر به روشی کاملاً نوین برای بازیابی لبخندی شاداب و زیبا دست پیدا کنید.

بهترین روش پر کردن جای خالی دندان جلو

کسانی که دندان‌های خود را از دست می‌دهند، باید در اولین فرصت به فکر جایگزین‌کردن آن باشند. با پیشرفت تکنولوژی و علم دندان‌پزشکی، روش‌های نوینی برای جایگزین دندان ازدست‌رفته در اختیار افراد قرار گرفته است.

یکی از بهترین روش‌هایی که برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته در دسترس است، ایمپلنت دندان است. ایمپلنت می‌تواند به‌خوبی دندانی را که از دست داده‌اید به شما بازگرداند و برای مدتی طولانی کاربرد و عملکرد دندان طبیعی را داشته باشد.

سالانه ۵۰۰۰ ایمپلنت دندانی برای افراد مختلف کاشته می‌شود و این نشان‌دهنده‌ی کاربرد و موفقیت بالای این روش است.

آیا ایمپلنت برای دندان‌های جلویی رایج است؟

ایمپلنت‌های دندانی در چند سال اخیر از پرفروش‌ترین ابزار در دندان‌پزشکی بوده‌اند و بسیاری از بیماران از این روش بهره برده‌اند. کسانی که می‌خواهند دندان ازدست‌رفته‌ی خود را جایگزین کنند، اغلب این روش را انتخاب می‌کنند.

معمولاً ایمپلنت برای دندان‌های عقبی استفاده می‌شود. شاید این سؤال ذهن شما را درگیر کرده باشد که آیا می‌توان از این روش برای دندان‌های جلویی هم استفاده کرد؟ پاسخ مثبت است.

در انتخاب روش ایمپلنت دندان جلو، مهم است تا به تجربه و مهارت دندان‌پزشک خود اعتماد کنید و از مواد با کیفیت بالا استفاده شود. همچنین، رعایت بهداشت دهان و مراقبت منظم از ایمپلنت و دندان‌هایتان بسیار حائز اهمیت است. اکثر دندانپزشکان تمایل دارند برای ایمپلنت دندان جلویی از روش کاشت مینی ایمپلنت دندان استفاده کنند. نصب مینی ایمپلنت دندان راحت‌تر و با درد کمتری همراه است.

ایمپلنت دندان جلو

ایمپلنت دندان جلو چقدر طول می‌کشد؟

کاشت ایمپلنت دندان جلو، معمولا یک ساعت و حتی کمتر طول می‌کشد. پروسه کاشت ایمپلنت برای دندان‌های جلویی نسبت به دندان‌های عقبی، باید زودتر انجام شود. زیرا دندان‌های جلویی در معرض دید هستند و جای خالی آن‌ها باید در سریع‌ترین زمان ممکن پر شود.

در مرحله اول دندانپزشک روی لثه برش کوچکی ایجاد کرده و پیچ ایمپلنت را درون استخوان فک جاگذاری می‌کند. سپس ۲ تا ۳ ماه وقت لازم است تا ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد. بعد از گذشت ۳ ماه، دندانپزشک مجددا بافت لثه را کمی برش داده و تاج دندان را نصب می‌کند. در فاصله جوش خوردن ایمپلنت، برای پرکردن موقتی جای خالی دندان از روکش موقت می‌توان استفاده کرد.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

آیا ایمپلنت دندان جلو طبیعی است؟

ظاهر ایمپلنت به‌قدری طبیعی و نزدیک به دندان‌های واقعی شماست که معمولاً کسی متوجه مصنوعی بودن دندان جلویی شما نمی‌شود. وقتی دندان شما از دست می‌رود، از میان معیارهای مختلفی که برای انتخاب روش جایگزین وجود دارد، طبیعی بودن روش و کیفیت و عملکرد مناسب آن، جزو مهم‌ترین موارد هستند.

این که برای جایگزین دندان‌های جلویی روشی را انتخاب کنید که این دو معیار را با بالاترین کیفیت و درجه داشته باشد، می‌تواند باعث جلب رضایت شما از روش شود. اگر دندان‌های عقبی از دست بروند، شاید مورد ظاهری کمتر موردتوجه قرار بگیرد. اما اگر دندان ازدست‌رفته جزو دندان‌های جلویی باشد، این مسئله به‌قدری حایز اهمیت می‌شود که شاید در درجه‌ی اول قرار بگیرد. زیرا دندان‌های جلویی در ظاهر فرد و زیبایی لبخند او تأثیر بسزایی دارند.

ایمپلنت دندان جلو فک بالا نیش

ایمپلنت دندان جلو

ایمپلنت دندان جلو، فرایندی است که در آن یک پیچ تیتانیومی به عنوان بخش اصلی ایمپلنت در استخوان فک جایگزین دندان از دست رفته می‌شود. سپس بعد از مدتی که برای بهبود و ترمیم استخوان صرف می‌شود، یک پروتز دندانی به ایمپلنت متصل می‌شود. این پروتز دندانی می‌تواند شامل یک دندان مصنوعی یا یک پل دندانی باشد، که به پست ایمپلنت متصل می‌شود.

بعد از کاشت ایمپلنت دندان فوری چه غذاهایی بخوریم؟

ایمپلنت دندان جلو فک بالا

قبل از ایمپلنت دندان جلو فک بالا، دندانپزشک سوابق پزشکی بیمار را مطالعه می‌کند. سپس با در نظر گرفتن شرایط جسمی فرد و بررسی ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای پروسه کاشت دندان جلو فک بالا را شروع می‌کند. برای این کار دندانپزشک به صورت زیر عمل می‌کند:

  1. کشیدن دندان مورد نظر
  2. آماده‌سازی محل کاشت دندان (جراحی پیوند لثه یا پیوند استخوان در صورت نیاز، کنترل دیابت، کنترل عفونت و پوسیدگی دندان جلو و …)
  3. کاشت و جاگذاری ایمپلنت درون استخوان فک
  4. نصب روکش ایمپلنت

یکی از دلایل تفاوت کاشت ایمپلنت در فک پایین با فک بالا نیاز به جراحی سینوس لیف در بیمار است. از آنجایی که فک بالا در مجاورت حفره‌های سینوسی قرار دارند؛ در صورت تحلیل لثه و حرکت به سمت سینوس‌ها متخصص ایمپلنت قبل از کاشت ایمپلنت در فک بالا اقدام به تقویه لثه با جراحی لیفت سینوس خواهد کرد.

ایمپلنت دندان جلو فک پایین

ایمپلنت دندان جلو فک پایین

پروسه ایمپلنت دندان جلو فک پایین دقیقا شبیه به ایمپلنت دندان جلو فک بالا بوده و تنها در برخی مسائل جزئی با هم تفاوت دارند. به عنوان مثال کاشت ایمپلنت دندان جلو برای فک بالا، سخت‌تر بوده و حساسیت بیشتری دارد. با این حال، مراحل کاشت ایمپلنت دندن جلو فک پایین، مشابه ایمپلنت دندان جلو فک بالا است. در هر دو صورت بعد از کشیدن دندان باید فورا جای خالی آن پر شود، زیرا در غیر این صورت استخوان فک تحلیل رفته و سایر دندان‌ها جا به جا می‌شوند تا فاصله دندان از دست رفته را پر کنند.

بهترین روش جایگزین دندان از دست رفته جلویی

مراحل کاشت ایمپلنت دندان از ۰ تا ۱۰۰ را بخوانید

ایمپلنت دندان جلو چه مزایایی دارد؟

هنگامی که دندان‌های جلویی خود را از دست می‌دهید، انتخاب‌های زیادی برای جایگزینی آن‌ها دارید. برخی از این روش‌ها شامل بریج دندانی، دندان مصنوعی و ایمپلنت هستند. 

مزایایی که ایمپلنت دندان نسبت به باقی روش‌ها دارد، آن را ویژه می‌کند.

برخی از ویژگی‌های مثبت ایمپلنت برای دندان‌های جلو شامل موارد زیر هستند؛

  • ایمپلنت باعث تغییر دندان‌های کناری دندان ازدست‌رفته نمی‌شود.

مثلاً در روشی مانند بریج دندانی، دندان‌های کناری دندان ازدست‌رفته باید به طور دائمی تغییر کنند تا بتوان بریج را بر آن‌ها سوار کرد. مثلاً باید مقداری از آن‌ها را تراشید سپس روی آن‌ها روکش دندان را قرار داد. از طرفی گرفتن حمایت از این دو دندان برای بریج، از قدرت و استحکام آن می‌کاهد و احتمال شکستن روکش دندان چسبیده به هم و دندان زیرین را بالا می‌برد. درصورتی‌که این اتفاق در ایمپلنت نمی‌افتد.

  • وقتی که ریشه‌ی دندان درون استخوان قرار دارد، از تحلیل رفتن استخوان و تغییر شکل صورت جلوگیری می‌کند.

هنگامی که دندان از دست می‌رود و ریشه‌ی آن از استخوان خارج می‌شود، استخوان فک تحلیل رفته و ضعیف می‌شود. هنگامی که استخوان تحلیل برود، شکل صورت تغییر می‌کند و دچار پیری زودرس می‌شود. ایمپلنت دارای یک پیچ است که به شکل ریشه درون استخوان فک قرار می‌گیرد و ازبین‌رفتن و تحلیل استخوان فک جلوگیری می‌کند.

  • از آن جایی که ایمپلنت هم دندان مصنوعی و هم ریشه‌ی دندان را به شما بازمی‌گرداند، می‌تواند آن را روشی مطمئن‌تر و پایدارتر نامید.
  • با ایمپلنت دندان، بیمار راحت‌تر غذا را می‌جود و صحبت می‌کند.
  • مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی به‌مراتب ساده‌تر از  سایر روش‌های جایگزینی دندان ازدست‌رفته است و با مراقبت و نگهداری مناسب از آن‌ها می‌توانید برای مدت طولانی از عملکرد ایمپلنت دندانی بهره ببرید.
  • وقتی دندان ایمپلنت شده‌ی شما به دندان طبیعی شبیه است، اعتمادبه‌نفس بیشتری دارید و با آرامش خیال راحت‌تری در اجتماع ظاهر می‌شوید.
  • عمر ایمپلنت دندان نسبت به سایر روش‌ها طولانی‌تر و مطمئن‌تر است.
ایمپلنت دندان جلو

درصورتی‌که شما یا اطرافیانتان دچار دیابت هستید و هم‌زمان به فکر ایمپلنت به‌عنوان روش جای‌گزینی دندان ازدست‌رفته خود هستید؛ مقاله آیا ایمپلنت دندان برای بیماران دیابتی بهترین انتخاب است؟ را بخوانید.

کاندیدهای نامناسب برای ایمپلنت دندان جلو

همه افراد برای ایمپلنت مورد مناسبی نیستند و کسی می‌تواند به‌خوبی از ایمپلنت بهره ببرد که ویژگی‌های زیر را داشته باشد؛

  • از استخوان فک کافی بهره‌مند باشد.

معمولاً دندان‌های جلویی نسبت به دندان‌های عقبی استخوان فک کافی ندارند و با حجم استخوانی کمتری حمایت می‌شوند. اکثر مواقع برای موفقیت‌آمیز بودن روش ایمپلنت دندان جلو باید از پیوند استخوان هم‌زمان با کاشت آن کمک گرفت.

  • داشتن برخی از بیماری‌های زمینه‌ای به فرد اجازه نمی‌دهد که از ایمپلنت استفاده کند.

مثلاً کسانی که دیابت یا بیماری‌های خودایمنی دارند، مناسب کاشت ایمپلنت نیستند، زیرا احتمال ایجاد مشکل در روند نقاهت وجود دارد. از طرفی، کسانی که دیابتیک هستند ممکن است با مشکل عفونت بعد از کاشت ایمپلنت مواجه شوند و روش شکست بخورد.

  • اگر سن فرد خیلی بالا باشد، مناسب جراحی کاشت ایمپلنت نیست. از نظر سنی بیمار باید مناسب برای انجام جراحی کاشت ایمپلنت باشد.
  • کسی که نمی‌تواند از نظر مالی هزینه‌ی زیادی برای جایگزین‌کردن دندان ازدست‌رفته بکند، باید به روشی به جز ایمپلنت فکر کند. ایمپلنت از روش‌های نسبتاً گران در میان روش‌های جایگزین‌کردن دندان ازدست‌رفته است.
  • کسی می‌تواند مورد مناسبی برای کاشت ایمپلنت و به‌خصوص کاشت ایمپلنت برای دندان‌های جلویی باشد که بهداشت فردی را به‌خوبی رعایت کند. اگر روزی دو بار مسواک نزند و حداقل روزی یک‌بار نخ دندان نکشد، نمی‌تواند کیس مناسبی برای کاشت ایمپلنت باشد.
ایمپلنت دندان جلویی

مراحل کاشت ایمپلنت برای دندان‌های جلویی

برای کاشت ایمپلنت دندان‌های جلویی، بررسی‌ها و معاینات خاصی انجام می‌شوند و بعد از انجام همه‌ی بررسی‌ها، کاشت ایمپلنت آغاز می‌شود. مراحل کاشت ایمپلنت دندان جلو را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

پیش از کاشت ایمپلنت

قبل‌تر گفتیم که همه نمی‌توانند از ایمپلنت دندان بهره ببرند و باید یک سری ویژگی‌ها داشته باشند تا برای کاشت ایمپلنت مناسب باشند. برای بررسی کاندید مناسب ایمپلنت دندان، باید معاینات و آزمایش‌های دقیق انجام شود و دندان‌پزشک بعد از انجام معاینه‌ی دقیق از بیمار، تصمیم بگیرد که ایمپلنت برای دندان‍‌های جلویی او مناسب است یا نه.

معمولاً از استخوان فک بیمار تصویربرداری می‌شود تا بررسی شود که استخوان فک کافی برای ایمپلنت دندان جلویی دارد یا ندارد.

حین فرایند کاشت ایمپلنت

بعد از بررسی‌هایی که بر روی محل ایمپلنت انجام می‌شود، جای مناسب کاشت ایمپلنت مشخص شده و دندان‌پزشک برای جراحی اقدام می‌کند. بعدازاین که نوع و روش کاشت ایمپلنت در محل دقیق مشخص شد، متخصص ایمپلنت با تیغ جراحی برشی در لثه ایجاد می‌کند و استخوان نیز با ایجاد برشی دیگر برای قرارگرفتن پیچ ایمپلنت درون خود آماده می‌شود. بعد از قراردادن پیچ ایمپلنت درون استخوان، توسط متخصص ایمپلنت دندان، لثه بر روی آن بخیه زده می‌شود و پانسمان می‌شود.

پیوند استخوان فک برای ایمپلنت دندان

بعد از انجام فرایند جراحی ایمپلنت دندان جلو

بعد از کاشت ایمپلنت دندان جلویی در فک بالا و پایین باید مراقبت‌هایی را انجام دهید تا این روش موفقیت‌آمیز باشد و به‌خوبی پاسخ دهد. برخی از این مراقبت‌ها شامل موارد زیر هستند؛

  • از مسکن‌های بدون نسخه برای تسکین درد خود در روزهای اول استفاده کنید.
  • از غذاهای نرم که نیازی به جویدن ندارند استفاده کنید تا محل جراحی خونریزی نکند. همچنین سعی کنید از غذای داغ پرهیز کنید.
  • سیگار نکشید تا بهبودی کامل حاصل شود.
  • به علائم خطر توجه کنید. درصورتی‌که علائم خطر شامل:  لق بودن ایمپلنت، تب شدید، ورم و ترشح چرکی هستند، بلافاصله به دندان‌پزشک مراجعه کنید.
  • بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید و علاوه بر مسواک زدن نخ دندان نیز بکشید.
پوسیدگی دندان جلو بالا از ریشه

ایمپلنت فوری برای کاشت دندان جلو

گاهی یکی از دندان‌های جلو باید کشیده شود. درصورتی‌که شرایط استخوان و لثه‌ی فرد خوب باشد، می‌توان از ایمپلنت فوری دندان استفاده کرد. در این روش، دندان کشیده می‌شود و بلافاصله بعد از برداشتن دندان، پیچ ایمپلنت به‌جای آن کاشته می‌شود. لازمه‌ی موفقیت‌آمیز بودن این روش تعیین جای دقیق ایمپلنت و استخوان کافی داشتن فک فرد است.

ایمپلنت فوری برای دندان جلو

آیا ایمپلنت دندان جلو درد دارد؟

در تمام مدت جراحی ایمپلنت دردی احساس نمی‌کنید زیرا بی‌حسی موضعی برای شما تزریق شده است و لثه و استخوان شما بی حس شده است.

بعد از چند ساعت بی‌حسی از بین می‌رود و درد گنگی را احساس خواهید کرد که می‌توان آن را با مسکن‌های بدون نیاز به تجویز نسخه برطرف کرد.

اگر درد شما شدت پیدا کند می‌توانید با مسکن‌های تجویز شده با نسخه آن را آرام کنید. اما اگر درد بعد از ایمپلنت دندان غیرطبیعی بود باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

ایمپلنت برای دندان جلو

بریج بدون تراش دندان یا بریج مریلند یکی از روش‌های پر کردن جای خالی دندان جلویی است.

خوبی‌ها و بدی‌های ایمپلنت دندان جلو

ایمپلنت برای دندان‌های جلویی مانند هر روش دیگری خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

خوبی‌های ایمپلنت برای دندان‌های جلویی

اگر از ایمپلنت برای جایگزین‌کردن دندان‌های جلویی استفاده کنید، فواید زیر نصیب شما می‌شود؛

  • وجود پیچ در استخوان فک باعث جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان فک می‌شود و ازاین‌رو صورت شما دفرمه و پیر نمی‌شود.
  • دندان جلویی در معرض دید است و استفاده از این روش برای جایگزین‌کردن دندان ازدست‌رفته می‌تواند بسیار طبیعی باشد.
  • عمر ایمپلنت نسبت به سایر روش‌های جایگزین کننده‌ی دندان ازدست‌رفته بیشتر است و همین مسئله از نظر اقتصادی و سلامتی به نفع شما می‌شود.

بدی‌های ایمپلنت برای دندان‌های جلویی

با وجود خوبی‌هایی که ایمپلنت دارد، برخی از نقاط ضعف آن شامل موارد زیر هستند؛

  • این روش، روشی گران است و نیازمند صرف هزینه‌ای بیشتر از سایر روش‌های جایگزین کننده‌ی دندان ازدست‌رفته است.
  • ایمپلنت روشی زمان بر است و معمولاً بیشتر از دو ماه طول می‌کشد تا استخوان فک به‌دور پیچ ایمپلنت رشد کند و از آن حمایت کند.
  • برای استفاده از ایمپلنت باید تحت جراحی قرار بگیرید. هرکسی تمایل به انجام جراحی، هرچند سبک و سرپایی، ندارد.
قیمت ایمپلنت دندان جلو

بهترین رنگ روکش دندان برای ایمپلنت دندان جلو را چطور انتخاب کنیم؟

کاشت دندان جلو با ایمپلنت یا بریج کدم روش بهتر است؟

بریج یا پل دندان یکی دیگر از راه‌های پرکردن جای خالی دندان‌ها است. بریج بیشتر به افرادی توصیه می‌شود که تنها یک واحد دندانی افتاده دارند. در روش بریج باید دندان‌های سالم کناری تراش داده شوند، اما در روش ایمپلنت به دندان‌های سالم آسیبی نمی‌رسد.

همچنین بریج دندانی برخلاف کاشت ایمپلنت نمی‌تواند از تحلیل استخوان فک جلوگیری کند. تنها در صورتی بریج از کاشت ایمپلنت بهتر است که دندان‌های اطراف پر شده باشند و در آینده نیاز به روکش یا تاج نداشته باشند. با این حال اینکه کاشت دندان جلو با ایمپلنت بهتر است یا بریج، به نظر دندانپزشک شما بستگی دارد.

بریج دندان جلو

روش‌های مراقبت از ایمپلنت دندان جلو

دندان‌های جلویی نسبت به دندان‌های عقبی ظرافت بیشتری دارند. جنس این دندان‌ها نازک‌تر بوده و بیشتر در معرض آسیب است. بعد از کاشت ایمپلنت دندان جلو، مراقبت از این دندان‌ها باید بیشتر و دقیق‌تر باشد. برخی از روش‌های مراقبت از ایمپلنت دندان جلو عبارتند از:

  1. از خوردن غذاها و خوراکی‌های سفت مثل کرفس، هویج، آجیل و پسته خودداری کنید.
  2. خوراکی‌ها و غذاهای چسبنده مثل آدامس را کمتر مصرف کنید.
  3. عادات اشتباه خود را کنار بگذارید. دندان‌های شما تنها برای خوردن و جویدن غذا هستند، نباید از آن‌ها برای بازکردن در نوشابه، شکستن فندق و پسته و جویدن نوک مداد استفاده کنید.
  4. روزی دو بار مسواک بزنید.
  5. حتما از نخ دندان استفاده کنید.

درباره استفاده از دهانشویه با دندانپزشک خود مشورت کنید. حداقل هفته‌ای ۲ بار با دهانشویه مناسب دهان‌تان را شستشو بدهید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: luxden

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.