آیا ایمپلنت با دندان طبیعی فرق دارد؟

1,215

زمانی که فرد دندان یا دندان‌های خود را از دست می‌دهد معمولاً به دنبال یک راهکار مناسب برای جبران این مشکل خواهد گشت. در این مرحله است که گزینه استفاده از “ایمپلنت دندان” پیش روی این افراد قرار خواهد گرفت. اما آیا در این شرایط ایمپلنت دندان بهترین گزینه محسوب می‌شود؟ آیا ایمپلنت دندان با دندان طبیعی فرق دارد؟

اصطلاح “ایمپلنت دندانی” به روشی اشاره دارد که در آن دندان مصنوعی درون فک قرار می‌گیرد تا عملکرد و ظاهر دندان طبیعی را بازسازی کند. با پیشرفت فناوری در حوزه دندان‌پزشکی، ایمپلنت‌ها به عنوان یک روش معتبر و پایدار برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته استفاده می‌شوند.

در اینجاست که تفاوت بین ایمپلنت دندانی و دندان طبیعی واضح می‌شود. اگرچه هر دو هدف یکسانی را دنبال می‌کنند، یعنی ارائه عملکرد کامل و ظاهر طبیعی، اما وجود تفاوت‌های قابل توجه بین آنها بسیار مهم است.

یکی از تفاوت‌های بارز میان ایمپلنت و دندان طبیعی، وجود پیوند بین دندان و بافت فک است. در حالی که دندان‌های طبیعی از طریق ریشه خود به بافت فک متصل می‌شوند، ایمپلنت دندانی از طریق یک پیج به بافت فک متصل می‌شود. پیچ ایمپلنت از جنس تیتانیوم است که به دلیل سازگاری بالا با بافت بدن، از ان استفاده می‌شود.

در ادامه این مقاله، به موارد بیشتری درباره تفاوت‌های مهم میان ایمپلنت و دندان طبیعی خواهیم پرداخت. از جمله مواردی که در این مطلب به آن پرداخته خواهد شد: مواد سازنده ایمپلنت، حساسیت، عمر مفید، نگهداری و مراقبت، هزینه و زمان درمان است.  بنابراین، به منظور اطلاعات بیشتر و درک بهتر از تفاوت‌ها و امکانات ارائه شده توسط ایمپلنت‌ها نسبت به دندان‌های طبیعی، ادامه مطلب را بخوانید و از مزایا و معایب هر یک آگاه شوید.

ایمپلنت دندان چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم استفاده از ایمپلنت دندان یکی از گزینه‌هایی است که به‌عنوان جایگزین دندان طبیعی پیش روی افراد قرار می‌گیرد. شاید بپرسید که ایمپلنت چه تفاوت‌هایی با دندان طبیعی خواهد داشت؟ در راستای پاسخ به این سؤال بهتر است ابتدا کمی بیشتر با ایمپلنت دندان آشنا شویم.

ایمپلنت دندان که احتمالاً نام آن برای شما آشناست در واقع به‌عنوان ریشه دندان مصنوعی به کار گرفته می‌شود. امروزه شما می‌توانید دندان‌های مصنوعی را با جنس‌های مختلف و ویژگی‌های متنوع تهیه کنید اما دندان مصنوعی به‌تنهایی توانایی عملکرد به‌عنوان جایگزین دندان طبیعی را ندارد.

دندان‌های طبیعی ما دارای یک ریشه بسیار مستحکم هستند که ارتباط دندان‌ها را با استخوان فک برقرار می‌کند. وجود این ریشه است که به دندان‌های طبیعی قابلیت تحمل فشار و ضربه را می‌دهد و بدنه بیرونی دندان بدون ریشه مقاومت زیادی از خود نشان نخواهد داد.

استفاده از ایمپلنت دندان به‌منظور پرکردن این خلأ و برطرف‌کردن مشکل مقاومت پایین در دندان‌های مصنوعی آغاز شد. ایمپلنت با برقرار کردن یک پیوند مستحکم با استخوان فک توانایی پشتیبانی از دندان مصنوعی را به دست آورده و به‌عنوان ریشه آن عمل خواهد کرد.

از آن جایی که چه دندان مصنوعی و چه ایمپلنت پس از قرارگیری در دهان فرد در معرض فشار بسیار زیادی خواهند بود، نمی‌توان در ساخت آن‌ها از هر مواد اولیه‌ای استفاده کرد و به همین دلیل سازندگان پس از تحقیقات بسیار گسترده چند ماده اولیه را به‌منظور ساخت ایمپلنت و دندان مصنوعی انتخاب کردند.

البته لازم به ذکر است که همه افراد کاندید مناسب ایمپلنت دندان به‌عنوان جایگزین دندان طبیعی خود نیستند و افراد به این منظور باید دارای شرایط خاصی باشند. به همین دلیل قبل از بررسی تفاوت‌های بین ایمپلنت دندان و دندان طبیعی، روند نصب و کاشت ایمپلنت دندان را به طور خلاصه مرور خواهیم کرد.

تفاوت دندان طبیعی با ایمپلنت

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

نحوه نصب ایمپلنت دندان و اهمیت ادغام استخوانی

با این که ایمپلنت دندان امروزه بهترین گزینه برای جایگزینی دندان‌های طبیعی محسوب می‌شود اما همه افراد قادر به استفاده از آن نخواهند بود. اگر قصد استفاده از ایمپلنت را داشته باشید شرایط شما باید قبل از نصب ایمپلنت دندان مورد بررسی قرار گیرد.

اما افراد برای کسب صلاحیت باید دارای چه شرایطی باشند؟ در بخش قبل اشاره کردیم که ایمپلنت باید در راستای عملکرد به‌عنوان ریشه دندان با استخوان فک فرد پیوندی مستحکم برقرار کرده تا قادر به پشتیبانی از دندان مصنوعی باشد.

به‌منظور برقراری این پیوند مستحکم، استخوان فک فرد باید شرایط مناسبی داشته باشد در غیر این صورت این ارتباط به‌خوبی برقرار نشده و فرایند نصب ایمپلنت برای شما نتیجه خوبی را به همراه نخواهد داشت.

اگر این سؤال که آیا ایمپلنت دندان با دندان طبیعی فرق دارد را در ذهن خود دارید باید بدانید که پاسخ این سؤال تا میزان زیادی به چگونگی برقراری پیوند بین ایمپلنت و استخوان فک وابسته است.

این دلیل باعث شده که متخصص ایمپلنت دندان قبل از آغاز روند نصب ایمپلنت، شرایط استخوان فک شما را به طور بسیار دقیق مورد بررسی قرار دهد. در ادامه مراحلی که شما باید برای دریافت ایمپلنت دندان پشت سر بگذارید را شرح خواهیم داد.

ایمپلنت دندان

در صورتی که کاندید مناسبی برای کاشت دندان به روش ایمپلنت نیستید نگران نباشید زیرا روش‌های جایگزین دندان دیگری وجود دارند.

جایگزین ایمپلنت دندان

مراحل ایمپلنت دندان

در اولین قدم از مراحل ایمپلنت دندان پس از مراجعه به دندان‌پزشک، شرایط دندان یا دندان‌های شما بررسی شده و مشکلات آن‌ها شناسایی می‌شود. پس از معاینه اولیه دندان‌پزشک گزینه‌های پیش روی شما را در اختیارتان قرار داده تا شما از بین آن‌ها و باتوجه‌به نظر دندان‌پزشکتان یک گزینه را انتخاب کنید.

اگر استفاده از ایمپلنت دندان انتخاب شما باشد، دندان‌پزشک از شما خواهد خواست تا از دندان‌های خود عکس ایکس ری (X Ray) و یا سی‌تی‌اسکن (CT Scan) تهیه کنید. هدف از تهیه این عکس‌ها بررسی دقیق‌تر شرایط دندان، لثه و استخوان فک شماست.

در این مرحله دندان‌پزشک با بررسی میزان ضخامت استخوان فک شما تشخیص خواهد داد که آیا شما واجد شرایط دریافت ایمپلنت هستید یا خیر.

درصورتی‌که استخوان فک شما شرایط مناسبی نداشته باشد گزینه پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت مطرح خواهد شد. پیوند استخوان به‌منظور تقویت ساختار استخوان فک انجام می‌شود تا با بهبود شرایط این استخوان، نصب ایمپلنت برای فرد را امکان‌پذیر کند.

دیگر موردی که در این مرحله توسط دندان‌پزشک بررسی می‌شود، شرایط سلامت لثه و دندان‌هاست. اگر در این ناحیه هرگونه بیماری لثه جدی مثل پریودنتینت و … وجود داشته باشد، نصب ایمپلنت تا زمان درمان بیماری به تعویق خواهد افتاد.

حال اگر شرایط شما برای کاشت ایمپلنت دندان مناسب باشد یک‌زمان برای انجام این روند تعیین خواهد شد.

جراحی کاشت ایمپلنت دندان

  • پس از فرارسیدن روز در نظر گرفته شده، جراح ابتدا با استفاده از بی‌حس‌کننده موضعی محیط موردنظر را بی حس کرده تا شما در طول روند هیچ‌گونه دردی را تجربه نکرده و بدون برخورد با هیچ مشکلی آن را پست سر بگذارید. در برخی از موارد ممکن است با موافقت جراح از بیهوشی نیز در این مرحله استفاده شود.
  • در قدم بعد یک شکاف کوچک توسط جراح در لثه فرد ایجاد شده تا دسترسی به استخوان فک فراهم شود.
  • بعد از دسترسی به استخوان فک، جراح یک حفره درون این استخوان ایجاد کرده تا در مرحله بعد ایمپلنت را در آن جای‌گذاری کند.
  • سپس جراح ایمپلنت دندان را در لثه و درون استخوان فک قرار می‌دهد تا ادغام استخوانی بین این دو شکل گیرد.
  • در نهایت با استفاده از بخیه شکاف موجود بسته شده تا ایمپلنت دیگر نمایان نباشد.

با مراحل و انواع قالب گیری ایمپلنت دندان آشنا شوید.

ایمپلنت دندان

جوش خوردن ایمپلنت دندان (ادغام استخوانی)

حالا که ایمپلنت در موقعیت خود قرار گرفته است، زمان ادغام استخوانی یعنی برقراری یک پیوند مستحکم بین ایمپلنت و استخوان فک فرارسیده است. قبل از این که دندان مصنوعی قابلیت نصب بر روی ایمپلنت را داشته باشد، ادغام استخوانی بین ایمپلنت و استخوان فک باید به‌خوبی برقرار شود در غیر این صورت دندان مصنوعی شما قادر به تحمل فشار و … نخواهد بود.

فارغ از نصب دندان مصنوعی، اگر بدن و استخوان فک شما نسبت به ایمپلنت به‌کاررفته واکنش منفی نشان دهند باید شرایط شما مجدداً مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز اصلاحات ضروری اعمال شود. واکنش آلرژی یکی از عوامل شکست ایمپلنت به‌شمار می‌رود.

به‌طورکلی می‌توان گفت تنها در صورتی ایمپلنت دندان شما می‌تواند همانند دندان طبیعی فعالیت کند که ادغام استخوانی بدون مشکل انجام شود. به طور معمول برقراری پیوند بین استخوان فک و ایمپلنت بین ۲ تا ۶ ماه به طول انجامیده و شما باید قبل از نصب دندان مصنوعی این بازه زمانی را پشت سر بگذارید. توصیه می‌کنیم برای کوتا‌ه‌تر شدن مذت زمان پیوند استخوان فک و ایمپلنت مقاله جوش خوردن پیچ ایمپلنت در کم‌ترین زمان را بخوانید.

آیا ایمپلنت دندان با دندان طبیعی فرق دارد؟

پاسخ این سؤال بله است. فارغ از این نکته که دندان طبیعی به‌صورت طبیعی در دهان رشد می‌کند و ایمپلنت دندان به طور مصنوعی در این نقطه قرار می‌گیرد، تفاوت‌های دیگری نیز بین این دو وجود دارد. در ادامه از اصلی‌ترین تفاوت‌های دندان طبیعی و ایمپلنت دندان نام خواهیم برد.

نحوه اتصال ایمپلنت با استخوان فک

همان‌طور که اشاره کردیم پس از جای‌گذاری ایمپلنت در استخوان فک بین این دو ادغام استخوانی شکل می‌گیرد. این نکته بدین معناست که پس از ادغام، ایمپلنت دندان به بخشی از استخوان فک تبدیل خواهد شد.

این قابلیت به دلیل سازگاری بسیار بالای تیتانیوم است که از آن به‌عنوان ماده اولیه ساخت ایمپلنت استفاده می‌شود. برخلاف ایمپلنت، دندان طبیعی با استخوان فک یکپارچه نبوده و در واقع بخشی از استخوان فک در نظر گرفته نمی‌شود.

دندان‌های طبیعی با رباط‌های پریودنتال که مجموعه‌ای از بافت‌های ریز هستند احاطه شده و از این طریق به استخوان فک متصل می‌شوند. این پیوند بافت همبند باعث شده که ارتباط دندان طبیعی با استخوان فک کمی قدرتمندتر از ایمپلنت باشد.

آیا ایمپلنت فوری دندان امکان‌پذیر است؟ تفاوت ایمپلنت یک روزه با روش کاشت سنتی چیست؟

تفاوت ایمپلنت با دندان طبیعی

واکنش در برابر التهاب

دندان‌های طبیعی ما دارای فیبرهایی هستند که به‌عنوان یک محافظ فیزیکی از دندان طبیعی در برابر تهاجم‌های باکتریایی حفاظت می‌کنند. این عامل باعث شده که در این شرایط از پیشامد عفونت باکتریایی در لثه و … تا میزان زیادی جلوگیری شود.

از آن جایی که ایمپلنت دندان به این فیبرها مجهز نیست در برابر این نوع التهابات آسیب‌پذیرتر خواهد بود. این علت باعث شده که عفونت ایمپلنت (پری ایمپلنتیت) یکی از عوامل اصلی جلوگیری از برقراری پیوند بین ایمپلنت و استخوان فک محسوب شود.

پری ایمپلنت زمانی اتفاق می‌افتد که پلاک‌های باکتریایی بر روی سطح در حال ترمیم ایمپلنت جمع شده و باعث ایجاد عفونت در این ناحیه می‌شوند. این عفونت در نهایت باعث تحلیل استخوان فک شده که باعث شل شدن پیچ ایمپلنت و در نهایت جدایی ایمپلنت از آن خواهد شد.

این نکته باعث شده که رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان هنگام استفاده از ایمپلنت بیش‌ازپیش حائز اهمیت باشد.

پوسیدگی

احتمالاً می‌دانید که پوسیدگی ریشه دندان رایج‌ترین مشکلی است که دندان‌های طبیعی با آن روبه‌رو می‌شوند. باید گفت که شما در صورت استفاده از ایمپلنت دندان دیگر با این خطر مواجه نخواهید بود.

از آن جایی که پس از نصب ایمپلنت یک دندان مصنوعی بر روی آن قرار می‌گیرد، پوسیدگی یک خطر برای ایمپلنت دندان محسوب نمی‌شود. اما این عامل یک بهانه برای عدم رعایت بهداشت و دندان و کوتاهی در این زمینه نیست زیرا فارغ از عدم پوسیدگی ایمپلنت، عدم رعایت بهداشت باعث بروز مشکلات خطرناک دیگری در ایمپلنت خواهد شد.

بروز مشکلاتی همچون عفونت لثه، تحلیل استخوان، جداشدن ایمپلنت بر اثر تضعیف ارتباط ایمپلنت و استخوان فک و … در صورت عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان دور از انتظار نخواهند بود.

پری ایمپلنت

 درباره انواع ایمپلنت دندان و روش‌های کاشت آن بیشتر بدانید.

تحرک و سازگاری

در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که ارتباط بین دندان‌های طبیعی و استخوان فک به‌وسیله رباط‌های پریودنتال برقرار می‌شود. اما این رباط‌ها علاوه بر برقراری این پیوند، به‌عنوان یک سیستم تعلیق نیز برای این دندان‌ها عمل می‌کنند.

در واقع زمانی که بر اثر جویدن نیروی زیادی به دندان طبیعی وارد شود، رباط‌های پریودنتال میزان زیادی از این نیرو را جذب کرده و آن را به حرکات میکرو میلی‌متری تبدیل می‌کنند. این تحرک میکرو میلی‌متری باعث خواهد شد که دندان‌های طبیعی ما در این شرایط متحمل کمترین فشار ممکن شوند.

این قابلیت به دلیل این که نوع ارتباط ایمپلنت با استخوان فک باعث ثبات کامل ایمپلنت می‌شود، در ایمپلنت وجود نداشته و در این شرایط همه فشار به ایمپلنت وارد خواهد شد.

در نهایت باید گفت که اگر شما یک ایمپلنت دندان خوب تهیه کرده و روند نصب آن را به یک جراح بامهارت و باتجربه بسپارید، مطمئناً از نتیجه آن راضی خواهید بود. زیرا پس از نصب ایمپلنت و قرارگیری دندان مصنوعی بر روی آن، شما حسی کاملاً مشابه با دندان طبیعی خود نسبت به آن خواهید داشت و می‌توانید با اطمینان خاطر کامل به استفاده از ایمپلنت دندان خود بپردازید.

به این منظور صرفاً کافی است که استخوان فک شما از شرایط مناسبی برخوردار بوده و روند ادغام استخوانی بین این استخوان و ایمپلنت دندان به‌خوبی شکل گیرد. در نتیجه در روند دریافت ایمپلنت خود عجله نکرده و تمام عوامل مهم در راستای موفقیت‌آمیز بودن این روند را مدنظر خود داشته باشید.

مینی ایمپلنت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

سخن پایانی

امروزه اهمیت زیاد رعایت بهداشت دهان و دندان بر هیچ‌کس پوشیده نیست و همه ما از چالش‌برانگیز بودن مشکلات مرتبط به آن آگاهی داریم. سلامت لثه و دندان‌های ما به‌صورت روزانه در معرض خطرات گوناگونی قرار دارد.

درصورتی‌که افراد در رعایت بهداشت دهان و دندان‌های خود کوتاهی کنند، بروز مشکلاتی مثل آبسه دندان، خرابی، پوسیدگی و … برای دندان‌ها دور از انتظار نیست.

اکثر عواملی که در این زمینه خطرآفرین محسوب می‌شوند با ازدست‌دادن دندان یا دندان‌های فرد به پایان خواهند رسید؛ بنابراین ازدست‌دادن دندان را می‌توانیم یکی از عواقب مشکلات رایج مرتبط با سلامت دهان و دندان در نظر بگیریم.

در این مقاله تفاوت ایمپلنت با دندان طبیعی را بررسی کردیم. متوجه شدیم با اینکه ایمپلنت‌های دندانی بهترین روش جایگزین دندان یا دندان‌های از دست رفته هستند اما باز هم نسبت به دندان‌های طبیعی نقاط ضعف پیدا و پنهانی دارند در نتیجه بهتر است هر چه بیشتر در راستای حفط دندان‌های طبیعی خود همچون مراجعه منظم به دندانپزشک متخصص و رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان کوشا و ثابت قدم باشیم.

امیدواریم از مطالعه این مقاله بهره برده باشید. مثل همیشه روزهایی پر از لبخند برایتان آرزومندیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: dewittdentistry

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.