بریج دندان بهتر است یا ایمپلنت دندان؟

1,034

“بریج دندان یا ایمپلنت دندان؟” این سؤالی است که به ذهن بسیاری از افرادی که به‌تازگی دندان یا دندان‌های خود را ازدست‌داده‌اند می‌رسد. آیا بریج دندان مشکل من را حل می‌کند یا ایمپلنت دندان برای من کارایی بیشتری دارد؟

با ازدست‌دادن دندان بهتر است بلافاصله به فکر جایگزین‌کردن آن باشید. خوشبختانه با پیشرفت علم دندان‌پزشکی و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی عصر حاضر، روش‌های فوق‌العاده‌ای برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته وجود دارد که بسیاری از آن‌ها می‌توانند جواب‌گوی نیازهای فرد باشند. در این مقاله به بررسی دو روش بسیار پرکاربرد و معروف جایگزینی دندان می‌پردازیم. این دو روش عبارت‌اند از؛ ایمپلنت دندان و بریج دندان.

اما کدام یک مناسب شماست؟ بریج دندان بهتر است؟ یا ایمپلنت دندان مناسب است؟ ایمپلنت چه تفاوتی با بریج دندان دارد؟ ایمپلنت طبیعی‌تر است یا بریج؟ با ما همراه باشید تا مزایا و معایب بریج دندان و ایمپلنت را بدانید و متناسب با اولویت‌های فردی خود و شرایط دهان و دندانتان، بهترین روش جایگزینی دندان ازدست‌رفته را انتخاب کنید.

هر آنچه که باید درباره‌ی بریج دندان بدانید!

بریج دندان چیست؟

در گذشته تنها راه درمانی برای جایگزین‌کردن دندان ازدست‌رفته بین چند دندان،استفاده از پل دندان یا همان بریج دندانی بود. امروزه نیز این روش از روش‌های پرکاربرد و فوق‌العاده است و افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند، می‌توانند از این روش بهره ببرند.

همان‌طور که از ترجمه‌ی دنتال بریج برمی‌آید، این روش درواقع به معنی پل زدن است. بریج دندانی مانند پلی بین دو دندانی که در دو طرف حفره‌ی حاصل از دندان ازدست‌رفته قرار دارند، قرار می‌گیرد.

با قراردادن یک یا چند دندان مصنوعی در بین آن‌ها، دندان‌های ازدست‌رفته را جایگزین می‌کند؛ بنابراین این روش نیازمند کسب حمایت و پشتیبانی از یک یا چند دندان پایه است که می‌توانند دندان‌های طبیعی بازمانده‌ی فرد و یا ایمپلنت‌های کاشته شده در طرفین حفره باشند.

بریج‌ها، برخلاف ایمپلنت، ریشه‌ی دندان ازدست‌رفته را در فک جایگزین نمی‌کنند، بلکه تنها با قراردادن کراون و یا همان دندان مصنوعی در حفره، دندان ازدست‌رفته را جایگزین می‌کنند و این کراون توسط دندان‌های اطراف حفره پشتیبانی می‌شود.

بریج دندان

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

عملکرد بریج دندان چگونه است؟

در اولین مراجعه‌ی شما به دندان‌پزشکی، دندان‌پزشک دندان‌های کناری حفره‌ی ایجاد شده در اثر نبود دندان شما را آماده می‌کند. یکی از اعمالی که برای آماده‌سازی دندان‌های کناری حفره انجام می‌شود این است که بخش اندکی از مینای دندان تراشیده می‌شود تا جا برای گذاشتن کراون یا روکش دندان بر روی آن باز شود.

وقتی دندان‌های کناری تراشیده شدند، دندان‌پزشک از دندان‌های شما یک قالب تهیه می‌کند و آن را برای مراحل ساخت روکش دندان، بریج و پونتیک در آزمایشگاه استفاده می‌کند. ممکن است در بازه‌ای که این‌ها برای شما ساخته می‌شوند، دندان‌پزشک برای شما یک بریج موقتی قرار دهد. اگر این کار را برای شما انجام داده‌اند، پیش از جای‌گذاری بریج اصلی این بریج موقت باید برداشته شود.

بریج دائمی ساخته شده برای شما، ممکن است از جنس پرسلن و یا فلز باشد. ممکن است مراحل جای‌گذاری بریج شما در ویزیت‌ها و مراجعه‌های متوالی انجام شود. همچنین بعد از جای‌گذاری آن‌ها، باید قدرت گزیدن و جویدن و متناسب بودن این بریج در دهان شما چک شود.

برای بریج استفاده از چه نوع روکشی مناسب است؟ کدام نوع روکش دندان برای پل دندان طبیعی‌تر است؟

انواع روکش دندان

بریج‌های دندانی چطور به نظر می‌رسند؟

یک بریج سرامیکی می‌تواند کاملاً مشابه دندان‌های طبیعی شما باشد و دندان ازدست‌رفته را به زیبایی جایگزین کند. گاهی حتی کسی متوجه مصنوعی بودن دندان شما نمی‌شود و در صورت مراقبت مناسب، بدون تغییر رنگ، بریج شما در جای خود و به‌خوبی باقی خواهد ماند.

بریج‌های دندانی چه مدت عمر می‌کنند؟

طول عمر متوسط بریج‌های دندانی حدود ۱۰ سال است. یک پل دندانی می‌تواند حداقل شامل ۳ روکش متصل‌به‌هم باشد تا فاصله‌ی میان دندان‌ها را پر کند. توجه داشته باشید که طول عمر بریج‌های دندانی بسیار به مراقبت‌های شما از آن‌ها بستگی دارند.

اگر به طور پیوسته مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، بهداشت دهان و دندان شما به‌خوبی رعایت خواهد شد و برای مراقبت‌ها و بررسی‌های حرفه‌ای و تخصصی، هر ۶ ماه یک‌بار مراجعه به دندان‌پزشکی مناسب و ایده‌آل خواهد بود.

اگر مراقبت‌های شما مناسب و صحیح باشد، می‌توانید طول عمر بریج دندانی خود را افزایش دهید.

چه مراقبت‌هایی می‌توانند طول عمر بریج دندانی را افزایش دهند؟

درصورتی‌که مراقبت‌های زیر را انجام دهید، می‌توانید عمر بریج دندانی خود را افزایش دهید؛

  • با خمیردندان مناسب، دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک‌بار در روز نخ دندان بکشید. با این کار بهداشت دهان و دندان‌های شما به‌خوبی رعایت خواهد شد.
  • دندان‌های مصنوعی خود را نیز بادقت و به‌خوبی شست‌وشو دهید و نخ دندان بکشید.
  • به طور مداوم و پیوسته به کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی مراجعه کنید تا مشکلات در حال ایجاد پیش از موعد شناسایی شوند و درمان گردند.
  • از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید. سعی کنید حجم بیشتری از سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنید و سهم کمتری را به گوشت اختصاص دهید.
  • از خوردن غذاهای سفت‌وسخت که می‌توانند به روکش و بریج شما آسیب برسانند، خودداری کنید.
بریج دندان

درصورتی‌که کاندید مناسبی برای ایمپلنت نباشید بهترین روش جایگزین ایمپلنت دندان چیست؟

هر آنچه که باید درباره‌ی ایمپلنت دندانی بدانید!

ایمپلنت دندانی چیست؟

ایمپلنت دندان از بهترین روش‌های جایگزینی دندان ازدست‌رفته است. در این روش یک ریشه‌ی تیتانیومی پیچ مانند درون استخوان قرار داده می‌شود و بر روی آن یک پایه قرار می‌گیرد. بر آن پایه یک روکش نصب می‌شود و دندان ازدست‌رفته‌ی شما جایگزین می‌گردد.

ایمپلنت چه مدت عمر می‌کند؟

درصورتی‌که از ایمپلنت دندانی خود به‌خوبی مراقبت کنید، این روش می‌تواند تا پایان عمر برای شما جایگزین کننده‌ی دندان ازدست‌رفته‌ی شما باشد و مشکل بی دندانی شما را رفع کند. ایمپلنت از بادوام‌ترین و ماناترین روش‌های جایگزینی دندان است و به جرات می‌توان گفت که از نظر عملکرد شبیه‌ترین به دندان و بهترین روش است. با روش‌های افزایش طول عمر ایمپلنت دندان بیشتر آشنا شوید.

ایمپلنت دندان

فرایند جای‌گذاری ایمپلنت چگونه است؟

کاشت ایمپلنت دندان برای بسیاری از افراد مناسب است اما تعداد کمی نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و بهره ببرند. این تعداد معدود، یا از آن دسته افرادی هستند که نمی‌توانند متحمل جراحی شوند و یا استخوان فک آن‌ها حتی بعد از پیوند استخوان نیز به استحکام کافی نمی‌رسد. به‌هرحال، افرادی که پس از بررسی و معاینات دقیق کاندید مناسب برای ایمپلنت دندان شناخته می‌شوند، باید طی مراحل زیر دارای ایمپلنت دندانی شوند.

ابتدا باید بررسی‌ها و معاینات لازم بر روی فرد انجام شود تا مشخص شود شرایط فرد مناسب کاشت ایمپلنت می‌باشد. اگر استخوان فک فرد از استحکام کافی برخوردار باشد و لثه‌های او نیز مشکلات بیماری پریودنتال نداشته باشد، می‌توان ریشه‌ی ایمپلنت را بعد از ایجاد یک برش جراحی کوچک در لثه، در میان استخوان قرار داد.

اگر استحکام کافی استخوان موجود نباشد، فرد می‌تواند پیوند استخوان فک انجام داده و مدتی صبر کند تا استخوان فک او به استحکام کافی برسد و سپس جراحی کاشت ایمپلنت صورت گیرد. درصورتی‌که نیازی به پیوند استخوان نباشد، ایمپلنت کاشته شده و مدتی زمان به استخوان داده می‌شود تا اطراف ریشه‌ی ایمپلنت را فرا بگیرد و آن را به خوبی حمایت کند.

وقتی که ریشه به‌خوبی در جای خود محکم شد، پایه بر آن قرار می‌گیرد و دندان مصنوعی بر روی پایه محکم می‌شود. اکنون دندان شما جایگزین شده است و این جایگزینی کاملاً شبیه به دندان‌های طبیعی ریشه دار است.

با انواع ایمپلنت های دندان و روش‌های کاشت هر کدام بیشتر آشنا شوید.

تفاوت ایمپلنت با بریج

مقایسه‌ی ریزبینانه‌ی ایمپلنت و بریج دندان

با هر دو این روش‌ها به‌خوبی آشنا شدیم. اما کدام یک برای ما بهتر است؟ کدام می‌تواند بهترین روش جایگزینی دندان ازدست‌رفته باشد؟ بهتر است کمی این دو روش را با هم مقایسه کنیم و سپس تصمیم بگیریم.

هزینه

ایمپلنت گران‌تر است یا بریج دندان؟ ایمپلنت از گران‌ترین روش‌های جایگزینی دندان ازدست‌رفته است. اما اگر بخواهیم در مقیاس بزرگ‌تر به این مسئله بنگریم، می‌بینیم که از نظر اقتصادی، هزینه‌ای که برای کاشت ایمپلنت پرداخته می‌شود، مقرون به صرفه است، زیرا این روش مدت طولانی و معمولاً بدون ایجاد مشکل خاص می‌تواند برای شما عملکرد داشته باشد.

طول عمر

بریج‌های دندانی در صورت انجام مراقبت‌های مناسب و دقیق، می‌تواند تا ۱۰ سال و یا بیشتر برای شما عملکرد مناسب داشته باشد، اما درصورتی‌که بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید، ممکن است این مدت زمان کوتاه‌تر شود. درصورت مراقبت مناسب از ایمپلنت دندانی نیز می‌تواند تا آخر عمر برای شما ایفای نقش کند و دندان ازدست‌رفته را به بهترین و طبیعی‌ترین شکل جایگزین نماید.

نقش در تحلیل استخوان

همان‌طور که گفته شد، ازدست‌رفتن دندان می‌تواند منجر به تحلیل رفتن استخوان فک شود، زیرا ریشه‌ای در استخوان وجود ندارد که بافت را تحریک به استخوان‌سازی کند. ایمپلنت شبیه به دندان طبیعی عمل می‌کند و به علت داشتن ریشه در داخل استخوان فک، از تحلیل رفتن آن جلوگیری می‌کند. اما در بریج دندانی این اتفاق نمی‌افتد. بریج در استخوان ریشه‌ای ندارد و به همین دلیل نقشی در پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان ندارد.

ایمپلنت و بریج دندان

۰ تا ۱۰۰ مراحل ایمپلنت دندان را بدانید. کاشت ایمپلنت چقدر زمان می‌برد؟

آسیب رساندن به دندان‌های کناری

در مطالب قبل‌تر گفته شد که بریج دندان نیاز به دندان‌های حمایت گر دارد. این دندان‌ها که دندان‌های طبیعی شما و یا ایمپلنت هستند دچار تغییراتی می‌شوند تا آماده‌ی پشتیبانی از بریج باشند.

اگر دندان‌های طبیعی شما باشند، ابتدا بخشی از مینای آن‌ها تراشیده می‌شود تا یک روکش بر روی آن‌ها قرار بگیرد. این کار آسیبی ناچیز به دندان شما می‌رساند. توجه داشته باشید که به‌مرورزمان ممکن است دندان حمایت گر و پشتیبان دچار فرسودگی شود. البته در روش بریج مریلند یا  بریج بدون تراشیدن دندان که برای جایگزین دندان جلو مناسب است دندان‌های پایه کناری تراشیده نمی‌شوند.

در ایمپلنت چنین اتفاقی نمی‌افتد و ایمپلنت می‌تواند پایه‌ی یک دندان مستقل و یا چند کراون با یکدیگر باشد. اما ایمپلنت هرگز از دندان‌های کناری حمایت نمی‌طلبد و آن‌ها را دچار تغییر نمی‌کند.

عوارض شایع بی‌دندانی

ازدست‌دادن دندان بسیار ناراحت‌کننده و تأسف‌برانگیز است. اولین نمود آن که فرد را دل‌زده و غمگین می‌کند، زیبایی اوست که مخدوش می‌شود، مخصوصاً اگر فرد سن بالایی نداشته باشد. دندانی که از دست می‌رود، مشکلات بسیاری را به دنبال خود می‌آورد.

جویدن فرد دچار مشکل می‌شود و به گوارش فرد لطمه می‌خورد. دچار سوءهاضمه می‌شود و این اشتهای او را کم می‌کند. از عوارض تمام این‌ها می‌تواند سوءتغذیه باشد. نه‌تنها خوراک فرد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، بلکه نبود دندان باعث به هم خوردن نظم طبیعی سایر دندان‌ها می‌شود. وقتی یکی از دندان‌های خود را از دست می‌دهید، فضای خالی در جای آن می‌ماند که می‌تواند سایر دندان‌ها را به سوی خود بکشاند.

از دیگر مشکلاتی که نداشتن دندان می‌تواند به‌مرورزمان برای فرد ایجاد کند، تأثیرگذاشتن بر روی استخوان فک است. فکی که در آن ریشه‌ی دندان وجود نداشته باشد، دچار تحلیل استخوان می‌رود. استخوان فک در چهره‌ی فرد تأثیرگذار است و هنگامی که تحلیل می‌رود، شکل صورت فرد تغییر می‌کند و این مسئله می‌تواند سبب پیری زودرس صورت شود.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
10 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    سلام میخواستم من دندان عقل و ۶و۷رو کشیدم میشه بریچ کرد یا باید ایمپلنت بشه؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      قطعا ایمپلنت 🌷

  2. نیما می گوید

    سلام خسته نباشید دکتر دوام ایمپلنت بیشتر است یا بریج؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام بستگی داره. ولی بطور معمول ایمپلنت

  3. نیکو می گوید

    سلام وقت بخیر من دو ساله دندون مصنوعی دارم و خیلی به ندرت استفاده میکنم ازش اما لثه ام یکم سابیده شده اگه نیازی به پیوند استخوانی باشه میتونم ایمپلنت بهتره یا بریج دندان؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      سوالتون کامل نیومده. ممنون میشم دوباره بذارید در سایت

  4. نیلا می گوید

    دکترعزیز خسته نباشین من به فلزات حساسیت دارم ایا برای ایمپلنت دندان که پیچ داره مانعی هست بنظرتون؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلم. اجزای ایمپلنت از تیتانیوم هست و با بدن سازش پذیر ،، ولی باز از پزشکتون سوال کنید

  5. نهال می گوید

    سلام روز بخیر بریج دندون اگه تیره یا کدر بشه کاری نمیشه کرد و حتما باید عوض بشه؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      معمولا عوض میشه
      ولی برای تشخیص بهتر،،بهتره که ویزیت بشین

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.