بلند بودن روکش دندان | تراشیدن روکش دندان بلند

8,294

روکش دندان از محبوب‌ترین درمان‌ها در دنیای دندانپزشکی‌ست. روکش‌ها جایگزین‌های مناسبی برای تاج دندان‌های ضعیف و پوسیده هستند. در گذشته روکش‌ها را با استفاده از آلیاژهای فلزهایی همچون طلا می‌‌ساختند؛ البته امروزه نیز روکش‌‎های فلزی ساخته می‌شوند؛ اما محبوبیت آن‌ها همچون گذشته نیست. دلیل این امر ساخته شدن روکش‌های تمام سرامیکی زیرکونیا است.

روکش‌های دندانی تمام سرامیکی شباهت بسیاری به رنگ دندان‌های طبیعی انسان دارند؛ از طرفی این روکش‌ها استحکام بالایی دارند. این دو دلیل باعث محبوبیت روز افزون روکش‌های تمام سرامیکی شده است.

در حالی که روکش‌های دندانی مزیت‌های بسیاری دارند؛ و به حفظ ریشه دندان طبیعی، پیشگیری از تحلیل استخوان فک بر اثر بی‌دندانی کمک می‌کنند اما می‌توانند مشکلاتی نیز برای انسان ایجاد کنند. بلندی روکش نیز یکی از مشکلاتی‌ست که ممکن است برای بیماران پیش بیاید. در این مقاله به مشکلات مربوط به روکش‌های دندانی، مخصوصاً بلند بودن روکش، می‌پردازیم.

بلند بودن روکش دندان چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

در حالت عادی، ابعاد روکش باید طوری باشد که در هنگام قرار گرفتن دندان‌ها بر روی یکدیگر مشکلی ایجاد نکند. اگر روکش دندان بلندتر از حالت مطلوب باشد، بایت بیمار دچار مشکل می‌شود. دندان‌های وی به خوبی بر روی یکدیگر قرار نمی‌گیرند و در جویدن، صحبت کردن و… مشکل خواهد داشت.

در این مواقع، دندان‌ها حساس‌تر شده و بیمار احساس درد و ناراحتی می‌کند. روکش بلند و بایت غیر استاندارد، باعث فشار مضاعف بر دیگر دندان‌ها می‌شود. این مسئله بسیار جدی است و نباید سرسری گرفته شود؛ زیرا فشار مضاعف بر دندان‍‌ها می‌تواند باعث شکستگی دندان و حتی استخوان فک شود.

روکش دندان تمام سرامیکی

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

نشانه‌های بلند بودن روکش

  • ظاهر تاج: برخی از اوقات روکش به قدری بلند است که تفاوت ابعاد آن با دیگر دندان‌ها کاملاً مشهود است.
  • حساسیت دندان‌ها: به دلیل فشاری که روکش بلند بر دیگر دندان‌ها وارد می‌کند، این دندان‌ها آسیب دیده و حساس می‌شوند؛ این حساسیت ممکن است در قالب درد و ناراحتی به هنگام خوردن غذای گرم یا سرد بروز پیدا کند. مثل تجربه تیر کشیدن دندان بعد از نصب روکش
  • به خوبی بسته نشدن دندان‌ها: اگر روکش شما از حد مطلوب بلندتر باشد، دندان‌هایتان به خوبی بر روی یکدیگر قرار نخواهند گرفت.
  • مشکل در هنگام غذا خوردن: بلندی روکش باعث می‌شود که دندان‌هایتان با یکدیگر هم‌تراز نباشند. هم‌تراز نبودن دندان‌ها باعث می‌شود که در هنگام جویدن غذا به مشکل بربخورید.
  • سردرد: اگر پس از کاشت روکش دچار سردردهای مکرر شده‌اید، ممکن است به دلیل بلند بودن روکش‌تان باشد. اعصاب متصل به دندان‌ها بسیار حساس هستند و فشار مضاعف بر دندان آن‌ها را تحریک کرده و موجب سردرد خواهد شد.
  • درد در ناحیه‌ی فک: وقتی که روکش بلندتر از حد مطلوب خود باشد، فشار واردشده بر دو طرف فک بیمار یکسان نخواهد بود. این عدم تعادل می‌تواند موجب درد و ناراحتی در ناحیه‌ی فک شود.
  • تحلیل استخوان: ریشه‌ی دندان‌های انسان درون استخوان قرار دارد. هنگامی که فشار زیادی به دندان وارد شود، ریشه‌ی دندان این فشار را به استخوان انتقال می‌دهد؛ به همین دلیل است که برخی از بیمارانی که روکش‌ بلند دارند با تحلیل و از دست دادن بافت استخوانشان مواجه می‎شوند.
  • تحلیل لثه: مجموعه مشکلاتی که روکش‌های بلند در دهان ایجاد می‌کنند، احتمال ابتلای فرد به بیماری‌های لثه را نیز افزایش می‌دهد. لثه‌ی بیمار قرمز و متورم شده و در صورت عدم رسیدگی، عقب‌نشینی خواهد کرد.
  • شل شدن تاج: گفتیم که تاج یا روکش بلند باعث ایجاد فشار مضاعف بر دیگر دندان‌های فرد می‌‎شود. این فشار بر روی خود دندان ترمیم‌شده نیز اثر می‌گذارد و باعث شل یا لق شدن روکش آن می‌شود.
  • گیر کردن غذا: اگر تکه‌های بزرگ غذا در میان دندان روکش‌شده و دندان مجاور آن گیر می‌کند، احتمال اینکه اندازه‌ی روکش مناسب نباشد وجود دارد.

ترمیم روکش بلند دندان

در صورت بروز این مشکل باید چه کاری انجام داد؟ واضح است که باید در اولین قدم به دندانپزشکتان مراجعه کنید؛ زیرا بلند بودن تاج و هم‌تراز نبودن دندان‌ها موجب بروز مشکلات جدی خواهد شد؛ پس بهتر است تا کار به بیماری لثه، عقب نشینی لثه و تحلیل استخوان کشیده نشده مشکل را با دندانپزشکتان در میان بگذارید.

آیا می‌شود روکش دندان را تراش داد؟

دندانپزشک ابتدا بایت شما را تست می‌کند. وی کاغذ مخصوصی را میان دندان‌هایتان قرار داده و از شما درخواست می‌کند که آن را گاز بگیرید. اثر دندان‌هایتان بر روی این کاغذ، مشکلات بایت شما را مشخص می‌کند. خبر خوب این که نیازی به تعویض روکش دندان ندارید. دندانپزشک به کمک مته‌ی مخصوص قسمت‌های اضافی تاج را می‌تراشد؛ سپس دوباره با کاغذ روکش را تست می‌کند و در صورت لزوم دوباره این پروسه را تکرار می‌کند تا هنگامی که به نتیجه‌ی مطلوب برسد.

احساس بزرگی روکش دندان

اگر قسمت‌های اضافی روکش دندان خیلی بزرگ باشد و در هنگام بستن دهان، گپ قابل توجهی میاد دندان‌ها وجود داشته باشد، دندانپزشک روکش را به لابراتوار می‌فرستد و در آن‌جا آن را به اندازه‌ی دلخواه می‌تراشند.

بایت دندان، به شکل صحیح قرار گرفتن دندان‌ها روی هم گفته می‌شود. مشکل بایت زمانی ایجاد می‌شود که موقع بستن دهان چیزی مانع چفت شدن دندان‌های عقبی روی هم شود و دندان‌های جلویی نیز با هم تماس مناسبی نداشته باشند.

اگر پس از ترمیم تاج و فیکس کردن بایت همچنان احساس درد داشته باشیم، چه کاری انجام دهیم؟

گاهی اوقات دندانپزشک چندین بار روکش دندان‌تان تنظیم می‌کند، اما شما همچنان احساس درد می‌کنید. البته عادت کردن به روکش جدید نیز زمان بر است؛ اما اگر پس از یک هفته باز هم احساس درد بعد از روکش دندان داشتید به دندانپزشک مراجعه کنید. در این مواقع ممکن است مشکل از روکش نباشد. احتمالاً دندانپزشک با استفاده از عکس x-ray دندان‌هایتان به دندان عفونت پالپ در دندان موردنظر می‌گردد.

در صورت وجود عفونت، ۲ راه در پیش دارید؛ کشیدن دندان عفونی و روش دیگر عصب کشی. دندانپزشکان در تلاش هستند که حدالامکان دندان‌های طبیعی بیمار را حفظ کنند؛ از این رو دندانپزشک‌تان شما را به یک اندودنتیست معرفی کرده و یا خود کار درمان عفونت پالپ دندانتان را انجام خواهد داد.

عکس تراش دندان برای روکش
روکش دندان تمام سرامیک

علائم عفون پالپ دندان چیست؟ بهترین روش برای درمان عفونت دندان 

مشکلات روکش دندان

حال که بطور مفصل به مشکل بلند بودن روکش پرداختیم، بهتر است نیم نگاهی نیز به دیگر مشکلات معمول مربوط به این تاج‌های کلینیکالی داشته باشیم.

آلرژی

برخی از افراد پس از کاشت روکش با واکنش‌های آلرژیک مواجه خواهند شد. این موضوع بیشتر در افرادی دیده می‌شود که روکش‌های فلزی را انتخاب کرده‌اند. برخی از بیماران به فلزات حساسیت دارند. اگر شما نیز به نسبت به آلیاژهای فلزی حساسیت دارید، این موضوع را پیش از کاشت روکش با دندانپزشکتان در میان بگذارید؛ زیرا در صورتی که نسبت به روکش فلزیتان واکنش آلرژیک داشته باشید، ناچار به تعویض آن خواهید شد.

پوسیدگی

روکش‌ دندان پوسیده نخواهد شد؛ اما دندان طبیعی شما، که روکش آن را پوشانده است، همچنان می‌تواند دچار پوسیدگی شود. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، تجمع پلاک‌ها در اطراف روکش باعث پوسیدگی دندان زیر روکش می‌شود.

شکستگی روکش

انواع مختلف روکش دندان وجود دارد اما اکثر روکش‌های امروزی را از جنس سرامیک می‌سازند. با اینکه این سرامیک‌ها بسیار مستحکم هستند، باز هم مستعد شکستگی هستند. توصیه می‌شود  در هنگام انجام فعالیت‌هایی چون ورزش از محافظ دندان استفاده کنید؛ زیرا روکش‌های دندانی هنگام ضربه ممکن است دچار شکستگی شوند. اگر مقدار شکستگی روکش زیاد نباشد دندانپزشک می‌تواند با استفاده از کامپوزیت روکش را ترمیم کند؛ اما اگر مقدار شکستگی زیاد باشد، ناچار به تعویض آن خواهید شد.

قالب گیری دندان چقدر طول می‌کشد؟

پوسیدگی دندان زیر روکش

لق شدن روکش

ممکن است پس از مدتی احساس کنید روکش دندانتان شل شده است. در این صورت بلافاصله با دندانپزشکتان تماس بگیرید و وقتی برای فیکس کردن روکشتان تنظیم نمایید؛ چرا که روکش لق مشکلات زیادی برایتان ایجاد خواهد کرد و زمینه‌ی آسیب رسیدن به دندان زیرین را فراهم می‌نماید.

حساسیت

پس از قرارگیری روکش ممکن است احساس درد کنید و دندان‌هایتان نسبت به گرما و سرما حساس شوند. این موضوع در روزهای اول طبیعی است و می‌توانید با داروهای مسکن درد را کاهش دهید؛ اما اگر پس از گذشت چند روز همچنان درد دندان شما  ادامه داشت، این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

برداشتن روکش دندان در خانه امکان‌پذیر است؟

مراقبت‌های لازم از روکش دندان

بسیاری از مشکلات روکش، در صورت مراقبت درست رخ نخواهند داد. در ادامه مهم‌ترین توصیه‌های مراقبتی از روکش‌های دندانی را ارائه می‌کنیم.

  • روزهای نخست پس از کاشت روکش بسیار مهم هستند. در این چند روز از غذاهای چسبناک و سفت مثل آدامس و پسته و… استفاده نکنید.
  • سعی کنید تا بهبودی کامل با طرف دیگر دهانتان غذاها را بجویید.
  • روزانه مرتب ۲ بار مسواک زده و یک بار نخ دندان بکشید.
  • برای از بین بردن باکتری‌های مضر درون دهان از دهانشویه استفاده کنید.
  • در هنگام فعالیت‌های ورزشی از گارد استفاده کنید.
  • دندان قروچه کردن را با کمک دندانپزشکتان ترک کنید.
  • از دندان‌های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید.
  • از استعمال سیگار و دیگر محصولات تنباکو خودداری کنید.
  • مصرف الکل را کاهش دهید.

سخن پایانی

یکی از سوالات رایج در میان بیمارانی که کاندید دریافت روکش هستند این است که روکش‌های دندانی چند سال دوام دارند؟ روکش‌های تمام سرامیکی بسیار مستحکم هستند؛ اما نمی‌توان گفت که تا آخر عمر همچون روز اول می‎درخشند. با این حال شما می‌توانید با انجام اقدامات مراقبتی طول عمر روکش دندان‌تان را بهبود ببخشید. دو نکته‌ی مهم دیگر در تعیین طول عمر روکش وجود دارد؛ اول جنس روکش و دوم مهارت دندانپزشک. دوام روکش‌ها بسته به جنسشان متفاوت است. البته در کل می‌توان گفت میانگین طول عمر مفید روکش‌های دندانی ۱۵ سال می‌باشد.

دومین فاکتور مهم در موفقیت ترمیم با روکش و افزایش طول عمر آن، مهارت دندانپزشک است. یک دندانپزشک ماهر و متخصص بهترین برنامه‌ی درمانی را با توجه به شرایط و بودجه‌تان برای شما انتخاب کرده و پروسه‌ی کاشت روکش را طوری انجام می‎دهد که احتمال پیش آمدن مشکلاتی چون بلند بودن روکش دندان را به حداقل برساند. بنابراین ضروری است که پیش از انجام هر درمان دندانپزشکی، زمانی را به یافتن یک دندانپزشک متخصص و مجرب اختصاص دهید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: citysmilesstlouis

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.