بهترین جایگزین ایمپلنت دندان

702

ایمپلنت دندان یکی از بهترین راه‌های درمان دندان از دست‌رفته است؛ اما این روش برای برخی از افراد جوابگو نیست. در این مقاله از سایت دکتر نیکزاد، به معرفی کاندیدهای نامناسب ایمپلنت دندان می‌پردازیم و سپس بهترین روش‌های جایگرین ایمپلنت را به همراه مزایا و معایب هر کدام شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

چه کسی کاندید مناسبی برای ایمپلنت نیست؟

ایمپلنت روشی محبوب برای پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته است. جراح ایمپلنت با قرار دادن یک پیچ از جنس تیتانیوم یا سرامیک زیرکونیا درون بافت استخوان فک بیمار، پایه‌ای مناسب برای کاشت روکش دندان ایجاد می‌کند. این پایه در واقع نقش ریشه‌ی دندان را بازی می‌کند.

با وجود محبوبیت فراگیر ایمپلنت دندان، ممکن است این روش برای برخی از افراد ایده‌آل نباشد. در ادامه به شرح موقعیت‌هایی می‌پردازیم که در آن‌ها انجام ایمپلنت پیشنهاد نمی‌شود. توجه داشته باشید که تصمیم نهایی بر عهده‌ی شما و دندانپزشکتان است.

ایمپلنت دندان جلو
بعد از ایمپلنت دندان جلو

بیماری پریودنتال

منظور از بیماری پریودنتال، بیماری لثه است که باعث از بین رفتن بافت لثه و حتی استخوان می‌شود. اگر فرد دچار بیماری پریودنتال باشد لثه و استخوان او توانایی تحمل بدنه‌ی ایمپلنت را ندارند. البته در صورت بهبود این بیماری، ممکن است شرایط ایده‌آلی برای کاشت ایمپلنت دندان مهیا شود.

دیابت

دیابت یکی از عواملی است که در روند بهبودی پس از جراحی تاثیر می‌گذارد. اگر مبتلا به دیابت هستید، احتمالاً دندانپزشک تا زمان کنترل دیابت از جراحی ایمپلنت اجتناب کند.

سیگار کشیدن

سیگار روند بهبودی را کند می‌کند؛ برای همین اغلب افراد سیگاری کاندیدهای مناسبی برای کاشت ایمپلنت نیستند. توصیه می‌شود که در صورت کاشت ایمپلنت، تا گذشت دوران نقاهت از مصرف سیگار پرهیز کنید. اگر سیگار می‌کشید با رعایت برخی نکات هنوز هم می‌توانید کانیدید ایمپلنت باشید اما لازم است برخی موارد را بیشتر از افراد غیر سیگاری رعایت کنید. مقاله ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری را بخوانید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

دارو

برخی از داروهای استروئیدی و داروهای رقیق‌کننده‌ی خون صلاحیت بیمار را برای کاشت ایمپلنت تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. دندانپزشک بنا به شرایط بیمار یا با تنظیم دوز داروها شرایط انجام ایمپلنت را ایجاد کرده و یا یکی از روش‌های جایگزین را انتخاب می‌کند.

پرتودرمانی

مطالعات نشان داده است که پرتودرمانی می‌تواند خطر شکست جراحی ایمپلنت را افزایش دهد؛ بنابراین اگر در گذشته یا حال حاضر تحت پرتودرمانی قرار گرفته‌اید، این مسئله را با جراح ایمپلنت خود در میان بگذارید.

سن پایین

نوجوانانی که کمتر از ۱۷ سال سن دارند کاندیدهای مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان نیستند؛ زیرا استخوان فک این افراد همچنان در حال رشد است. آیا محدودیت سنی برای ایمپلنت دندان وجود دارد؟ تا چه سنی می‌توان از ایمپلنت استفاده کرد؟

با مراحل ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی بیشتر آشنا شوید.

روش‌های جایگزین ایمپلنت چیست؟

همانطور که گفته شد، برخی از افراد شرایط کاشت موفقیت‌آمیز ایمپلنت را ندارند. این بیماران می‌توانند یکی از روش‌های جایگزین ایمپلنت را انتخاب کنند. در ادامه به بررسی این روش‌های درمانی و مزایا و معایب هر کدام می‌پردازیم.

بریج دندان

بریج یا پل دندان روشی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست‌رفته است. اگر یک یا چند دندان مجاورتان را از دست داده‌اید، بریج دندانی این شکاف را با استفاده از روکش‌های سرامیکی که در دو طرف دندان محکم شده‌اند، پر می‎‌کند. در این روش دو روکش بر روی دندان‌های سالم طرفین حفره قرار داده می‌شود و یک یا چند تاج مصنوعی به نام پونتیک حفره را می‌پوشانند. از آنجایی که بریج را به دندان‌ها می‌چسبانند، این روش موقتی نیست و می‌توانید مطمئن باشید که بریج کاملاً در دهان شما ثابت می‌ماند و جایگزین مطمئنی برای ایمپلنت دندان محسوب می‌شود.

در دنیای دندانپزشکی، ۴ نوع بریج دندان وجود دارد. تشخیص مناسب‌ترین نوع بریج برای شما توسط دندانپزشکتان و بسته به شرایط دندان‌هایتان انجام می‌شود. این ۴ نوع پل دندان عبارت‌اند از:

  • بریج معمولی یا بریج سنتی، ساده‌ترین نوع پل دندان است. در این روش شما به ۲ دندان سالم در دو طرف حفره نیازمندید. این دو دندان تراشیده می‌شوند و سپس روکش‌ها بر روی آن‌ها قرار می‌گیرند.
  • بریج کانتی لور نیز یکی دیگر از جایگزین‌های ایمپلنت است. تفاوت این بریج با بریج دندان سنتی در این است که در پل کانتی لور تنها از یک دندان بعنوان پایه استفاده می‌شود.
  • بریج مری‌لند همانند بریج معمولی از دو دندان سالم در دو طرف حفره استفاده می‌کند؛ اما در این روش نیازی به تراشیدن زیاد مینای دندان و قرار دادن روکش نیست؛ بلکه تنها مقدار کمی از قسمت پشتی دندان‌ها تراشیده می‌شود.
  • بریج‌ بر پایه‌ی ایمپلنت روشی‌ست که در آن روکش‌های دندانی به جای قرار گرفتن بر روی دندان‌های طبیعی، بر روی پایه‌های ایمپلنت در طرفین حفره کاشته می‌شوند. مشخص است که این روش برای افرادی که شرایط انجام ایمپلنت را ندارند توصیه نمی‌شود.
انواع بریج یا پل دندانی

روکش دندان چیست و چه زمانی دندان به روکش نیاز دارد؟

مزایای بریج دندان

  • این روش از نظر اقتصادی کم‌هزینه‌تر از ایمپلنت می‌باشد.
  • بریج نیازی به جراحی ندارد و طول درمان و دوره‌ی نقاهت آن کمتر از ایمپلنت است.
  • پل‌های دندانی شبیه به دندان‌های طبیعی هستند.
  • بریج برخلاف دندان مصنوعی در دهان ثابت است.

معایب بریج دندان

  • طول عمر مفید بریج ۱۵ سال است؛ در حالی که انتظار می‌رود عمر مفید ایمپلنت‌ دندانها ۲۵ سال و حتی بیشتر باشد.
  • بریج برخلاف ایمپلنت نمی‌تواند مانع از تحلیل رفتن لثه و استخوان فک شود. در صورت وجود چند حفره درون دهان، استخوان فک به مرور تحلیل رفته و فرم دهان و فک تغییر می‌کند. ایمپلنت برخلاف بریج از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند.
  • در برخی از انواع بریج، سنتی و کانتی لور، دندان‌های سالم و طبیعی دو طرف حفره تراشیده می‌شوند تا برای قرارگیری روکش آماده شوند.
  • رعایت بهداشت بریج‌ به مراتب سخت‌تر از ایمپلنت است.
بریج دندان عقبی

دندان مصنوعی

قطعاً با دندان مصنوعی آشنایی دارید. دندان مصنوعی پروتزی غیرثابت است که می‌توانید آن را به جای ایمپلنت دندان انتخاب کنید. در این روش، دندان‌های جایگزین بر روی پایه‌ای صورتی رنگ، همرنگ با لثه، ساخته می‌شوند. این پایه‌ی صورتی رنگ از جنس آکریلیک است. دندان مصنوعی انواع مختلفی دارد که شما بسته به تعداد دندان‌هایی که از دست داده‌اید می‌توانید مناسب‌ترین مورد را انتخاب کنید.

  • دندان مصنوعی کامل هنگامی نیاز است که بیمار تمامی دندان‌های یک یا هر دو فک خود را از دست داده باشد و یا به دلیل بیماری و عفونت مجبور به کشیدن آن‌ها باشد. دندانپزشک برای ساخت این نوع پروتز دندانی از فک بیمار قالب می‌گیرد و سپس پس از کشیدن دندان‌ها، پروتز ساخته شده را درون دهان قرار می‌دهد. پس از چند ماه لثه‌های بیمار بهبود یافته و منقبض می‌شوند.
  • دندان مصنوعی پارسیل یا جزئی به افرادی توصیه می‌شود که فقط چند دندان خود را از دست داده باشند، نه همه‌ی دندان‌ها. این نوع پروتز‌های دندانی بر روی پایه‌ای صورتی رنگ و بنا به شرایط دهان و دندان بیمار ساخته شده و با استفاده از گیره‌های مخصوصی درون دهان وی محکم می‌شوند.
دندان مصنوعی پارسیل یا جزئی

اوردنچر دندان چیست؟ اوردنچر متکی بر ایمپلنت یا دنچر متکی بر دندان

مزایای دندان مصنوعی

  • دندان مصنوعی نسبت به دیگر روش‌های جایگزین ایمپلنت، ارزان‌تر است.
  • طول درمان آن کم است.
  • در صورت تغییر شکل فک و لثه، می‌توان پایه‌ی دندان مصنوعی را تعویض کرد.
  • زیبایی را به چهره‌ی فرد بازمی‌گرداند.

معایب دندان مصنوعی

  • دندان مصنوعی ثابت نیست و ممکن است هنگام غذا خوردن و حرف زدن باعث آزار فرد شود.
  • این پروتزهای دندانی نسبت به دیگر روش‌ها استحکام کمتری دارند و در هنگام استفاده از آن‌ها باید احتیاط بیشتری به خرج داد.
  • دندان مصنوعی کامل می‌تواند موجب تسریع روند تحلیل لثه و استخوان فک شود.
  • پایه‌ی صورتی رنگ دندان مصنوعی دوام زیادی ندارد و چند وقت یک بار نیازمند تعویض است.
  • ممکن است این نوع از پروتز دندان بر روی حس چشایی اثر بگذارد.

دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت چگونه انجام می‌شود؟

فلیپر

فلیپر نوعی پروتز موقتی است که به کناره‌های دندان متصل شده و به کام دهان می‌چسبد. فلیپر ظاهری شبیه به دندان‌های طبیعی دارد و گزینه‌ی مناسبی برای پر کردن موقتی جای دندان محسوب می‌شود.

مزایای فلیپر

  • این نوع پروتز دندان بسیار مقرون به صرفه است.
  • تا زمانی که روش دائمی جایگزین ایمپلنت دندانتان را انتخاب نکرده‌اید، حفره‌ی دندانتان را پر کرده و ظاهری زیبا به لبخندتان می‌بخشد.
  • زمان ساخت آن بسیار کوتاه است.

معایب فلیپر

  • روشی موقتی‌ست و در نهایت باید تعویض شود.
  • دوام زیادی ندارد و در هنگام جویدن غذا باید بسیار احتیاط به خرج داد.
  • به اندازه‌ی دیگر پروتزها به دندان‌های طبیعی شباهت ندارد.
فلیپر دندان

بهترین روش پر کردن جای خالی دندان‌های از دست‌رفته کدام است؟

به دلایل زیادی ایمپلنت بهترین روش برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است. ایمپلنت دوام و استحکام و طول عمر بالایی دارد و در عین حال از تحلیل لثه و استخوان فک جلوگیری کرده و مانع از تغییر فرم فک و صورت می‌شود؛ با این حال اگر به هر دلیلی قادر به انجام جراحی ایمپلنت نبودید، روش‌هایی که پیش‌تر شرح داده شدند جایگزین‌های خوب و معقولی برای ایمپلنت دندان محسوب می‌شوند که نیازی به جراحی و دوران نقاهت بلندمدت نخواهند داشت.

مراحل ایمپلنت دندان از جراحی تا قالبگیری و نصب روکش

مناسب‌ترین روش برای من کدام است؟

پاسخی قاطعانه برای این پرسش وجود ندارد؛ زیرا شرایط هر فرد با دیگری متفاوت است. در این مقاله روش‌های جایگزین ایمپلنت دندان را بررسی کردیم؛ اما برای انتخاب روش مناسب خود، به کمک یک متخصص نیاز خواهید داشت. در کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد، پس از معاینه و مشاوره با دکتر و به کمک خود شما، مناسب‌ترین تکنیک درمانی را برای بازگرداندن زیبایی به لبخندتان انتخاب خواهیم کرد. برای اطلاع از شرایط و تعیین وقت با شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل نمایید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.