درمان لبخند لثه‌ای | معرفی بهترین روش‌ها

1,150

لبخند زیبا یکی از بهترین شیوه‌های ارتباط برقرار کردن با سایر افراد جامعه است. لبخند می‌تواند نشان‌دهنده‌ی احساسات مثبت و مطلوبی باشد که نسبت به فرد مقابل اظهار می‌دارید. لبخند می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در سایر افراد بگذارد و به‌این‌ترتیب برقراری ارتباط اجتماعی و بروز احساسات و بیان افکار را تسهیل کند. اما اگر لبخند شما زیبا نباشد چه؟

بسیاری افراد هستند که لبخند زیبایی ندارند و این مسئله سبب ایجاد مشکل در زندگی روزمره‌ی آن‌ها شده است. لبخند نازیبا می‌تواند بر اعتمادبه‌نفس افراد تأثیر منفی بگذارد و آن‌ها را در شرایطی قرار دهد که از ساده‌ترین راه برای نشان‌دادن حس خوشحالی، لبخند زدن، امتناع کنند.

یکی از مسائلی که لبخند زیبا را مختل می‌کند لبخند لثه‌ای یا gummy smile است. در این لبخند مقداری از لثه‌ی فرد دیده می‌شود و برخی آن را نازیبا می‌پندارند. اما اگر کسی به چنین مسئله‌ای دچار است و آن را نقص در زیبایی لبخند خود به‌حساب می‌آورد، باید تا ابد آن را با خود همراه داشته باشد؟ جواب این سؤال “خیر” است.

راه‌های بسیاری بر برطرف‌کردن مشکل لبخند لثه‌ای وجود دارد. اگر با خندیدن، لثه‌های شما بیش از حد در معرض دید است، اصلاً نگران نباشید. با پیشرفت علم و تکنولوژی در دندان‌پزشکی زیبایی موارد و راه کارهای بسیاری پیش روی شما قرار گرفته است.

نگرانی برای لبخند لثه‌ای را به دست فراموشی بسپارید و با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی راجع به لبخند لثه‌ای، علل ایجاد آن و راه‌های برطرف‌کردن آن به دست آورید. درصورتی‌که تمایل به برطرف‌کردن این مشکل دارید، با مطالعه‌ی روش‌های زیر و مشورت با دندان‌پزشک خود، بهترین راه را انتخاب کنید و لبخند خود را زیباتر از پیش کنید.

لبخند لثه‌ای چیست؟

تعریف خیلی دقیقی برای لبخند لثه‌ای موجود نیست اما در عمل، تأثیر بسیاری در ظاهر می‌گذارد و توجه بیننده را کاملاً جلب می‌کند. خط لثه متناسب به سه عامل زیر در نظر گرفته می‌شود؛

  • قد و شکل دندان‌های شما
  • حالتی که لب شما در هنگام خندیدن به خود می‌گیرد و حرکتی که می‌کند
  • زاویه‌ی فک شما در مقایسه با سایر اعضای صورت

در نهایت، لبخندی که در آن ۳ تا ۴ میلی‌متر از لثه‌های شما در معرض دید قرار بگیرد معمولاً نامتناسب به نظر می‌رسد و به آن لبخند لثه‌ای گفته می‌شود.

لبخند لثه ای

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

چه مسائلی لبخند لثه‌ای را ایجاد می‌کنند؟

طبق مطالعات متعدد، عوامل مختلفی می‌توانند لبخند لثه‌ای را ایجاد کنند. این عوامل می‌توانند شامل موارد زیر باشند که به طور مختصر راجع به آن‌ها توضیح داده شده است.

۱-تفاوت در رشد دندان‌ها

گاهی اوقات نحوه‌ی رشد کردن دندان‌های شما می‌تواند نتیجه‌ای مثل لبخند لثه‌ای به همراه داشته باشد. این مسئله از فردبه‌فرد تفاوت می‌کند و حتی برخی تحقیقات حاکی از آن است که می‌تواند عوامل ژنتیکی داشته باشد.

اگر لثه‌ها بخش زیادی از دندان‌های شما را بپوشانند، شرایطی به وجود می‌آید که آن را altered passive eruption (رویش پاسیو تغییریافته) می‌نامند. ممکن است این حالت منجر به لبخند لثه‌ای شود.

در حالت دیگر، اگر دندان‌های شما بیش از حد رشد کنند، لثه‌ها نیز ممکن است با آن‌ها کشیده شوند و حالتی را به وجود آورند که به آن dentoalveolar extrusion (اکستروژن دنتوآلوئولار قدامی) می‌گویند.

همچنین تکامل زیاد فک بالا در حالت عمودی نیز می‌تواند چنین ظاهری را به فرد بدهد.

۲-ویژگی‌های خاص لب

ممکن است لب بالایی شما بخش کمی از لثه‌ها را در حین لبخند زدن بپوشاند. همچنین ممکن است در اثر خندیدن لب‌ها بیش از اندازه حرکت کنند (لب‌های هایپر موبایل) و بخش زیادی از لثه را به نمایش بگذارند.

۳-مصرف برخی داروها

برخی داروها ممکن است باعث تحریک رشد لثه بر روی دندان‌ها شوند و به این حالت هایپرپلازی ژینژیوال گفته می‌شود. داروهایی که سبب رشد بیش از حد لثه‌ها شوند می‌توانند شامل، داروهای مهارکننده تشنج، داروهای سرکوب‌کننده دستگاه ایمنی و داروهای پایین آورنده‌ی فشارخون باشد.

در این حالت حتماً باید به درمان شرایط پرداخت زیرا ممکن است سبب مشکلات دهانی دندانی بسیار زیادی شود.

مسائلی که موجب ایجاد لبخند لثه ای می شوند

هزینه کورتاژ لثه و مراقبت‌های ضروری بعد از جراحی کورتاژ لثه چیست؟

چگونه می‌توان لبخند لثه‌ای را اصلاح کرد؟

۱- جراحی

درصورتی‌که لثه‌های شما بخش زیادی از دندان‌هایتان را می‌پوشاند، ممکن است دندان‌پزشکتان به شما روش جراحی لثه یا ژینژیوکتومی را پیشنهاد کند. این جراحی با اسم کانتورینگ لثه نیز شناخته می‌شود و در آن بخش اضافی لثه برداشته می‌شود.

ژینژیوکتومی چگونه است؟

  • برای انجام این جراحی، پریودنتیست یا جراح، از یک بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند و لثه‌ی شما را بی حس می‌کند تا در حین انجام فرایند دردی احساس نکنید.
  • سپس با استفاده از یک چاقوی کوچک جراحی یا لیزر، خط لثه‌ی شما را بالاتر می‌برد و بخش بیشتری از دندان‌هایتان را به نمایش می‌گذارد.
  • پس از جراحی ممکن است لثه‌ها خونریزی داشته باشند و همچنین دردناک باشند. این مدت ممکن است یک هفته به طول بینجامد.
  • ممکن است به بیش از یک جلسه مراجعه بعد از جراحی نیاز باشد.

خبر خوب راجع به جراحی لثه این است که نتیجه همیشگی است و نیاز به انجام دوباره‌ی آن نیست.

الاح لبخند لثه‌ای

۲- جراحی تغییر موقعیت لب (lip repositioning surgery)

اگر لبخند لثه‌ای به علت وجود مشکلی در لب‌های شما باشد، پیشنهاد دندان‌پزشک شما احتمالاً جراحی تغییر موقعیت لب خواهد بود. این فرایند موقعیت لب‌های شما را متناسب با لثه‌ها و دندان‌هایتان تغییر می‌دهد.

طی این جراحی، بخشی از بافت پیوندی زیر لب بالای شما تخلیه می‌شود و با این کار به ماهیچه‌ی بالابرنده‌ی لب بالا اجازه‌ی بالابردن بیش از اندازه لب را نمی‌دهد.

Lip repositioning surgery چگونه است؟

  • ابتدا در محل جراحی بی‌حسی زده می‌شود و شما در طول انجام فرایند دردی حس نخواهید کرد.
  • هنگامی که لب‌های شما بی حس شد، دندان‌پزشک یا جراح دو برش کوچک در بخش زیرین لب بالایی شما خواهد داد و بخشی از بافت پیوندی لب را خارج خواهد کرد.
  • پس از درآوردن بخش موردنظر، برش‌ها بخیه زده خواهند شد.
  • این فرایند چهل و پنج دقیقه تا یک ساعت ممکن است طول بکشد.
  • پس از انجام جراحی، ممکن است برای شما آنتی‌بیوتیک و مسکن تجویز شود.
  • بهبودی و ترمیم معمولاً طی یک هفته رخ خواهد داد.

در بیشتر موارد جراحی نیازی به ترمیم ندارد و دائمی است اما در بعضی موارد ممکن است به حالت قبل برگردد.

درمان لبخند لثه‌ای

درمان دندان خرگوشی بدون ارتودنسی

۳- جراحی ارتوگناتیک (ارتودنسی جراحی)

اگر دلیل لبخند لثه‌ای شما مشکلات فک باشد، ممکن است به شما ارتودنسی جراحی پیشنهاد شود که در آن فک بالا و پایین شما بالانس شده و در موقعیت مناسبی قرار می‌گیرد. این روش نیازمند برنامه‌های درمانی زیادی است.

ممکن است که نیازمند مراجعه‌ی هم زمان به ارتودنتیست و جراح ماگزیلوفیشال (جراح فک و صورت) باشید. همچنین ممکن است اسکن‌های متعددی از دهان و فک شما گرفته شود تا محل دقیقی که فک شما بیش از اندازه رشد کرده یافت شود. خیلی مواقع پیش از انجام جراحی فک، نیازمند ارتودنسی هستید تا دندان‌ها در مکان مناسب خود قرار بگیرند.

جراحی ارتوگناتیک چگونه است؟

  • برای انجام این جراحی تحت بیهوشی عمومی قرار خواهید گرفت.
  • جراح بخشی از استخوان فک بالا را برداشت خواهد کرد تا هر دو فک در تعادل و بالانس قرار بگیرند.
  • استخوان فک مجدداً با صفحات و پیچ‌های کوچک وصل خواهد شد. اگر فک پایین شما زیادی عقب باشد، آن هم نیازمند تنظیم خواهد بود.
  • بعد از انجام جراحی حدوداً به مدت ۲ تا ۴ روز در بیمارستان بستری خواهید بود تا وضعیت شما بررسی شود.
  • بهبودی معمولاً طی گذر ۶ تا ۱۲ هفته بعد از جراحی حاصل می‌شود.
قبل و بعد از درمان لبخند لثه ای و تغییرات در زیبایی

ترمیم دندان شکسته جلو چگونه انجام می‌شود؟

۴- دستگاه‌های لنگر موقت temporary anchorage device (TAD)

اگر تمایل به انجام جراحی ندارید این موضوع را با دندان‌پزشک خود در میان بگذارید و احتمالاً ایشان بررسی خواهند کرد که TAD برای شما مناسب هست یا خیر. این دستگاه دندان‌های شما را اندکی می‌کشد تا در جایی قرار بگیرند که اثر لبخند لثه‌ای به‌مراتب کاهش یابد.

درباره‌ی TAD بیشتر بدانیم!

  • این دستگاه از پیچ‌های کوچکی تشکیل شده است که در استخوان فک شما کاشته می‌شوند و معمولاً این کار در مطب یک جراح فک و صورت انجام می‌شود.
  • برای کاشت این پیچ‌های کوچک از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود.

اثربخشی این روش کاملاً به علت ایجاد لبخند لثه‌ای بستگی دارد.

درمان لبخند لثه‌ای

اصلاح طرح لبخند و لبخند هالیوودی در کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر نیک‌زاد

۵- بوتاکس

اگر علت ایجاد لبخند لثه‌ای در شما تکان خوردن بیش از اندازه‌ی لب‌های شماست، می‌توان این اثر را با تزریق بوتاکس کاهش داد. بوتاکس نسبت به جراحی ارزان‌تر است و درعین‌حال روشی است که از تهاجم کم‌تری نسبت به جراحی برخوردار است.

اما نقطه‌ضعف این روش این است که باید تزریق‌ها را معمولاً هر ۳ تا ۴ ماه تکرار کنید. هم چنین خطر این وجود دارد که پزشک شما مقدار زیادی بوتاکس تزریق کند و لبخند شما از شکل طبیعی خارج شود.

۶- هیالورونیک اسید

روش موقتی دیگری که می‌تواند برای لبخند لثه‌ای که در اثر تحرک و بالارفتن بیش از اندازه لب‌ها ایجاد شده است، تأثیرگذار باشد، تزریق فیلرهای هیالورونیک اسید است. این تزریق‌ها حرکت لب بالا را به مدت ۸ ماه اندکی محدود می‌کند و اثر لبخند لثه‌ای را کاهش می‌دهد.

اگرچه ریسک این روش کم است و مشکلات ایجاد شده به‌ندرت دیده شده‌اند اما بهتر است بدانید که تزریق هیالورونیک اسید ممکن است؛

  • خون‌رسانی را دچار مشکل کند و به ازدست‌رفتن بافت و یا سکته منجر شود.
  • دستگاه ایمنی شما به این ماده واکنش نشان دهد و ایجاد ندول یا گرانولوما بکند.

این فیلرها نسبت به روش جراحی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند و از نظر بالینی کم‌تر تهاجمی به نظر می‌رسند.

بوتاکس برای درمان لبخند لثه‌ای

در نهایت بهتر است بدانید؛

دیده‌شدن بیش از حد لثه موجب لبخند لثه‌ای می‌شود و همان‌طور که پیش‌تر گفته شد دلایل متعدد دارد که می‌تواند منشأ دندانی و لبی داشته باشند. اگر این مسئله بر اعتمادبه‌نفس شما تأثیر منفی می‌گذارد و یا شما را درباره‌ی سلامت لثه‌هایتان نگران کرده است، راه‌های بسیاری برای برطرف‌کردن این مشکل دارید.

برخی روش‌های پیشنهاد شده برای درمان لبخند لثه‌ای پرهزینه‌تر و تهاجمی‌تر هستند، اما روش‌هایی هم موجود است که از هزینه‌ی کم‌تری برخوردارند و همچنین تهاجم کم‌تری به بافت‌ها تحمیل می‌کنند.

این که کدام روش مناسب شماست و کدام یک نتیجه‌ی بهتری را برای شما به ارمغان می‌آورد کاملاً بستگی به منشأ ایجاد لبخند لثه‌ای و مشاوره‌ی دندان‌پزشک و همچنین بودجه‌ی مدنظر شما دارد.

اگر لبخند شما لثه‌ای است یا نه! اگر برای برطرف‌کردن لبخند لثه‌ای خود اقدامی می‌کنید یا نمی‌کنید و درصورتی‌که راهی برای رفع مشکلاتی چون لبخند لثه‌ای برای شما وجود ندارد، به یاد داشته باشید که لبخند شما دنیا را زیباتر می‌کند و با لبخندتان می‌توانید به بسیاری از اطرافیان روشنی و مهربانی ببخشید. پس لبخند زدن را فراموش نکنید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.