بهترین برند ایمپلنت دندان چیست؟ + ویژگی‌های مهم

998

روزانه تعداد زیادی از افراد دندان یا دندان‌های خود را به دلایل مختلفی همچون عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و یا بروز حادثه از دست می‌دهند. افراد زیادی در طول زندگی خود این مشکل را تجربه کرده‌اند و حداقل در یک بازه زمانی با چالش‌های ناشی از آن دست و پنجه نرم کرده‌اند.

معمولاً زمانی که یک شخص دندان خود را از دست می‌دهد، به دنبال یکی از روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته می‌گردد و با گزینه‌های مختلف روبه‌رو می‌شود که باید از بین آن‌ها نسبت به شرایطی که در آن قرار دارد، یک گزینه را انتخاب کند.

ایمپلنت دندان یکی از روش‌هایی است که شما می‌توانید با استفاده از آن این چالش را حل کرده و زیبایی و عملکرد دندان‌های خود را بازیابی کنید. جالب است بدانید که همه افراد، واجد شرایط دریافت ایمپلنت دندانی نیستند.

شما حتماً باید شرایط موردنظر را برای استفاده از ایمپلنت داشته باشید. اگر فرض کنیم که شما یک کاندید مناسب برای ایمپلنت دندان هستید، زمان انتخاب یک ایمپلنت خوب فرا خواهد رسید و شما باید یک مارک خوب ایمپلنت را برای خود انتخاب کنید.

اما یک ایمپلنت خوب باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ اولین چیزی که می‌تواند در انتخاب یک ایمپلنت خوب به شما کمک کند، آشنایی شما با آن است. در این راستا ایمپلنت دندان را بیشتر بررسی کرده و به‌مرور مشخصات یک برند خوب ایمپلنت می‌پردازیم. اگر شما هم در این باره سؤالاتی در ذهن خود دارید، تا انتها با ما همراه باشید.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان در واقع یک ریشه از جنس تیتانیوم یا زیرکونیا است و پایه ثابت برای دندان مصنوعی که جایگزین دندان طبیعی شما خواهد شد، محسوب می‌شود. به این صورت که پس از قرارگرفتن آن درون لثه و در استخوان فک، از دندان مصنوعی که بر روی آن نصب شده است پشتیبانی می‌کند.

برای این که ایمپلنت بتواند این وظیفه را به‌خوبی انجام دهد، باید یک پیوند مستحکم با استخوان فک فرد برقرار کرده و به‌نوعی جزئی از آن شود. برای درک بهتر نحوه عملکرد ایمپلنت، روند دریافت و چگونگی کارکرد ایمپلنت دندان را مروری کوتاه می‌کنیم.

ایمپلنت چیست؟

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

روند دریافت ایمپلنت

اولین مرحله در راستای شروع مراحل ایمپلنت دندان، مراجعه به دندان‌پزشک برای معاینه و بررسی شرایط استخوان فک، لثه و دندان‌ها می‌باشد. در این مرحله دندان‌پزشک باید از این که شما یک کاندید مناسب برای دریافت ایمپلنت هستید، اطمینان حاصل کند. پس از معاینه و بررسی عکس ایکس‌ری یا سی تی اسکن، دندان‌پزشک در این مورد تصمیم‌گیری خواهد کرد.

هدف از انجام این معاینات، اطمینان از مناسب بودن شرایط استخوان فک و لثه شما برای برقراری یک ارتباط مستحکم با ایمپلنت است. درصورتی‌که این قسمت‌ها آمادگی لازم را برای این امر نداشته باشند، گزینه‌های همچون پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان، پیوند استخوان فک و یا پیوند لثه مطرح خواهد شد. در قدم بعد شما باید پس از مشورت با دندان‌پزشک خود، مارک ایمپلنت خود را انتخاب کنید.

هر شخص نسبت به شرایطی که در آن قرار دارد باید نکات خاصی را در این انتخاب مدنظر خود داشته باشد و یک انتخاب خوب مطمئناً برای هر فرد نسبت به دیگر افراد متفاوت است. پس از مرور روند دریافت ایمپلنت، به بررسی عوامل مؤثر در انتخاب ایمپلنت خوب خواهیم پرداخت.

پس از نهایی شدن انتخاب شما، دندانپزشک متخصص تاریخی برای اجرای جراحی کاشت ایمپلنت تعیین کرده و شما در زمان موردنظر به مطب مراجعه می‌کنید. پس از استفاده از بی‌حسی موضعی، دندانپزشک با ایجاد یک شکاف در لثه، به استخوان فک دسترسی پیدا می‌کند.

در قدم بعد یک سوراخ در استخوان فک ایجاد شده تا ایمپلنت در این قسمت قرار بگیرد تا اصطلاحاً با این استخوان جوش‌خورده و ادغام استخوانی شکل بگیرد. پس از اتمام جای‌گذاری ایمپلنت، دندان‌پزشک شکاف لثه را به‌وسیله بخیه بسته و این مرحله را به اتمام می‌رساند.

روند دریافت ایمپلنت

هیلینگ ایمپلنت چیست آیا افتادن هیلینگ ایمپلنت خطرناک است؟

همان‌طور که اشاره کردیم، برای موفقیت‌آمیز بودن روند دریافت ایمپلنت باید یک پیوند قوی بین ایمپلنت و استخوان فک برقرار شود تا ایمپلنت قادر به تحمل فشاری که به دندان وارد خواهد شد، باشد.

در همین راستا استخوان فک باید به‌مرورزمان ایمپلنت را احاطه کرده و کاملاً از آن پشتیبانی کند. پس از این که ایمپلنت در استخوان فک قرار گرفت، بین ۳ تا ۶ ماه زمان برای ایجاد یک پیوند موفقیت‌آمیز صرف خواهد شد.

این مدت‌زمان بسته به شرایط هر شخص و عواملی همچون، موقعیت ایمپلنت (فک بالا یا پایین) حجم استخوان و یا چگالی آن متغیر است. شما می‌توانید نظر دندان‌پزشک را راجع به مدت زمان ادغام استخوانی نسبت به شرایط خودتان جویا شوید.

البته نکات مختلفی برای کوتاه کردن این دوره وجود دارند که با مراجعه به مقاله عوامل مؤثر در زود جوش خوردن ایمپلنت دندان در وب‌سایت دکتر محمد نیک‌زاد می‌توانید این روش‌‌ها را به‌کار بگیرید تا کوتاه‌ترین زمان ادغام اسخوانی بین لثه و پیچ ایمپلنت را تجربه کنید.

پس از پیوند کامل ایمپلنت و استخوان فک، دندان‌پزشک تکیه‌گاه یا (Abutment) را بر روی ایمپلنت نصب خواهد کرد. این تکیه‌گاه ایمپلنت را به دندان مصنوعی متصل خواهد کرد.

بعد از نصب تکیه‌گاه، زمان قالب‌گیری ایمپلنت دندان برای شروع روند ساخت دندان شما فرا خواهد رسید. پس از قالب‌گیری، دندان‌پزشک قالب را به لابراتوار ارسال کرده تا ساخت دندان آغاز شود.

جنس این دندان بسته به مارک ایمپلنت شما متفاوت خواهد بود که در قسمت ویژگی‌های یک ایمپلنت خوب، به بررسی این موضوع نیز خواهیم پرداخت. پس از اتمام ساخت دندان مصنوعی، شما برای نصب آن به مطب مراجعه کرده و دندان‌پزشک این دندان را در موقعیت خود قرار خواهد داد.

در این مرحله شما باید از تناسب این دندان مطمئن شوید. فراموش نکنید که هرگونه احساس نارضایتی را به دندان‌پزشک خود منتقل کنید تا روند اصلاح آن آغاز شده و اقدامات لازم در نظر گرفته شود.

درصورتی‌که پس از اتمام این مرحله با شرایطی همچون خون‌ریزی، درد شدید ورم لثه بعد از جراحی ایمپلنت و… روبه‌رو شدید، حتماً دندان‌پزشک خود را از این موضوع باخبر کنید.

ایمپلنت دندان و پیچ ایمپلنت دندان در لثه

ویژگی‌های یک مارک خوب ایمپلنت چیست؟

تا به اینجا متوجه شدیم که عوامل مختلفی در موفقیت نهایی دریافت ایمپلنت تاثیرگذار است و شما باید قبل از انتخاب مارک ایمپلنت دندان خود این عوامل را مدنظر داشته باشید.

در ادامه برخی از عوامل و ویژگی‌هایی که در این موفقیت موثر هستند را مرور کرده و به شما برای یک انتخاب هوشمندانه کمک می‌کنیم.

معمولاً هدف افراد در انتخاب ایمپلنت به عنوان یک جایگزین برای دندان طبیعی‌شان، دستیابی به نکاتی که در ذیل به آن‌ها اشاره شده است، می‌باشد.

  • بازیابی عملکرد طبیعی دندان
  • استحکام زیاد
  • طول عمر بالا
  • لبخند زیبا و جذاب
  • بازیابی اعتماد به نفس و …

برای این که شما بتوانید بهترین نتیجه را در این روند به دست آورید باید به عواملی که در دو دسته جای می‌گیرند، توجه کنید. این دسته‌ها عبارت‌اند از:

  • ایمپلنت خوب
  • مهارت جراح

هر کدام از این موارد را بررسی خواهیم کرد.

مارک خوب ایمپلنت

مشخصات ایمپلنت خوب

در انتخاب یک مارک خوب ایمپلنت، توجه به شاخص‌های زیر بسیار مهم است:

  • بررسی نتایج اثبات شده:

هر مارک ایمپلنت با توجه به سابقه و مدت زمانی که از تاسیس آن گذاشته است، نتاج متفاوتی از تولیدات خود به دست آورده است. شما می‌توانید با بررسی این نتایج از نرخ موفقیت تولیدات مارک موردنظر خود اطلاع پیدا کرده و این عامل را در تصمیم‌گیری خود در نظر بگیرید.

  • ادغام استخوانی:

تولیدات هر مارک وابسته به نحوه تولید و مواد اولیه آن، روند ادغام استخوانی متفاوتی در استخوان فک افراد خواهد داشت. ایمپلنت تولیدی برخی از این مارک‌ها طبق آمار در مرحله ادغام استخوانی نتایج بهتری به دست آورده‌اند. در نتیجه وفق‌پذیری بیشتری در پیوند خود با استخوان فک نشان داده‌اند. این موضوع، ثبات طولانی مدت ایمپلنت و سلامت کلی استخوان شما را تضمین خواهد کرد.

  • مطابقت با نیاز جراحان:

یکی از شاخص‌هایی که برای متخصص ایمپلنت دندان بسیار مهم محسوب می‌شود، راحتی کار با ایمپلنت است و از آن‌جایی که تمام روند نصب ایمپلنت در یک محیط کوچک و در شرایط سخت انجام می‌پذیرد، این راحتی در نتیجه کار جراح، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

جنس ایمپلنت

کاشت ست کامل دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت چگونه انجام می‌شود؟

  • پایداری ایمپلنت:

هنگامی که ایمپلنت نصب شود، شما باید از مقاومت آن در برابر نیازهای روزمره خودتان اطمینان داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید ایمپلنت در طول روز در معرض فشار زیادی خواهد بود و باید در طول بلند مدت بتواند این فشار را کاملا تحمل کند.

اصولاً مارک‌های خوب ایمپلنت، پایداری و ماندگاری تولیدات خود را تضمین کرده و به آن افتخار می‌کنند. شما برای کسب اطمینان در این جهت می‌توانید نظر دندان‌پزشک خود را جویا شوید.

  • زمان بهبودی:

زمانی که پیچ ایمپلنت در موقعیت خود (داخل لثه) قرار می‌گیرد، فاصله تقریباً طولانی با زمان نصب دندان جایگزین شما وجود دارد. هر چه زمان بهبودی در نظر گرفته شده برای مارک ایمپلنت شما کمتر باشد، این فاصله کمتر شده و شما علاوه بر بازیابی زیبایی دندان‌ها عادت‌های غذایی خود، را سریع‌تر به دست خواهید آورد.

  • سوابق سازنده ایمپلنت:

تصور کنید که ایمپلنت دندان خود را دریافت کرده‌اید و پس از گذشت ۵ سال، سازنده این ایمپلنت تولید را متوقف و کارخانه را تعطیل کند. در این صورت شما احتمالاًً با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهید شد و ممکن است خدمات مدنظر خود را دریافت نکنید. در نتیجه معتبر بودن مارک ایمپلنت و اصالت سازنده آن را قبل از انتخاب در نظر داشته باشید.

خطرات و عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

  • جنس ایمپلنت:

رایج‌ترین موادی که در سالیان متمادی در ساخت ایمپلنت مورداستفاده می‌گرفت، تیتانیوم نام دارد. اما با ظهور تکنولوژی، ایمپلنت‌های دندانی بیشتری با مواد اولیه گوناگونی ساخته شده و در اختیار عموم مردم قرار گرفته است.

این مواد اولیه با توجه به تأثیر فیزیکی و شیمیایی آن‌ها، تحقیقات بالینی متعددی را پشت سر گذاشته‌اند تا سازگاری موردنظر با محیط دهان را کاملاً فراهم کنند. همچنین این مواد باید مقاومت بسیار زیادی در برابر خوردگی و شکستگی از خود نشان دهند.

 امروزه علاوه بر تیتانیوم از ماده‌ای به نام زیرکونیوم نیز برای ساخت ایمپلنت دندانی استفاده می‌شود که طرف‌داران خاص خود را بین مصرف‌کنندگان دارد. اما همواره تیتانیوم به‌عنوان رایج‌ترین ماده‌ای که برای ساخت ایمپلنت مورداستفاده قرار می‌گیرد، شناخته می‌شود.

ویژگی این فلز برای اولین‌بار در سال هزار و نهصد و پنجاه و یک کشف شده و در این مدت یافته‌ها نشان می‌دهد که ایمپلنت‌های ساخته شده از تیتانیوم به استخوان اجازه رشد داده و این روند را به‌هیچ‌عنوان مختل نمی‌کنند.

این عامل در سازگاری و موفقیت نهایی ایمپلنت بسیار مهم بوده و نباید نادیده گرفته شود. برخلاف تیتانیوم، مدت‌زمان زیادی از شروع استفاده از ایمپلنت زیرکونیوم در صنعت ساخت ایمپلنت‌هی دندانی نگذشته و این ماده تا دهه ۹۰ میلادی صرفاً به‌عنوان تکیه‌گاه (Abutment) مورداستفاده قرار می‌گرفت.

با علائم پس زدن ایمپلنت دندان و شکست این روش آشنا شوید.

ایمپلنت تیتانیومی یا زیرکونیوم

شاید بپرسید که کدام یک از گزینه‌ها انتخاب بهتری محسوب می‌شود؟ پیشنهاد ما به‌طور کلی، استفاده از ایمپلنت تهیه شده از تیتانیوم است. در ادامه برخی از دلایل در این مورد را ذکر خواهیم کرد.

  1.  ایمپلنت تیتانیومی به‌صورت دوتکه تولید می‌شود و تکیه‌گاه و پایه قابلیت جداشدن از یکدیگر را دارند. درصورتی‌که زیرکونیوم این قابلیت را نداشته و به‌صورت متصل تولید می‌شود.
  2.  این سیستم دوتکه به ایمپلنت قابلیت تنظیم داده تا کمبودهای استخوانی تا حد امکان برطرف شود. این نکته بدین معنی است که حتی اگر شما به تحلیل استخوانی نیز دچار باشید، همچنان می‌توانید از لبخند زیبای خود لذت ببرید.
  3. آمار نشان داده که سازگاری تیتانیوم نسبت به زیرکونیوم بیشتر بوده و وفق‌پذیری بیشتری در دهان دارد.

همان‌طور که اشاره کردیم این سازگاری به رشد استخوان فک در کنار ایمپلنت شما کمک کرده و این استخوان می‌تواند اطراف ایمپلنت را کاملاً احاطه کند. در نتیجه ایمپلنت از استحکام بیشتری برخوردار بوده و شما می‌توانید مدت طولانی‌تری از آن استفاده کنید.

مهارت جراح

این شاخص به‌اندازه کیفیت ایمپلنت شما، در موفقیت نهایی آن تأثیرگذار خواهد بود. قبل از انتخاب جراح بهتر است نظر بیماران قبلی وی را جویا شده و نسبت به مهارت او اطمینان حاصل کنید.

شما با مشاهده نمونه کارهای جراح مدنظر خود می‌توانید با اطمینان خاطر مراحل دریافت ایمپلنت را پشت سر بگذارید. جهت راهنمایی و کمک در انتخاب دقیق‌تر برای یک دندان‌پزشک خوب پیشنهاد می‌کنیم مقاله ویژگی‌های یک دندانپزشک خوب چیست؟ را مطالعه کنید.

در نهایت فراموش نکنید که در این انتخاب عجله نکرده و تمام شاخص‌های تأثیرگذار را به‌دقت بررسی کنید.

امیدواریم که مطالب برای شما مفید بوده و از مطالعه آن لذت برده باشید. از این که تا انتها با ما همراه بودید سپاسگزاری و برای شما روزهایی پر از لبخند و سلامتی را آرزو می‌کنیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: londoncitysmiles

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.