ترمیم لمینت دندان آسیب دیده | جدا شدن لمینت از دندان

886

لمینت سرامیکی از بهترین انواع ونیر است که زیبایی بی‌نظیر و شباهت بسیار به دندان‌های طبیعی دارد. این ونیر ساخته شده از پرسلن نسبت به سایر ونیرها از هزینه‌ی بالاتری برخوردار است و به همان میزان هم طول عمر و دوام بالاتری دارد. لمینت سرامیکی می‌تواند سال‌های سال، دندان‌های شما را زیبا جلوه دهد و بر اعتمادبه‌نفس شما بیفزاید. این ونیرهای گران‌قیمت می‌توانند لبخندی طبیعی و البته نزدیک به لبخند هالیوودی را به شما هدیه دهند

در مقالات دیگر با بسیاری از روش‌های موجود در دندان‌پزشکی زیبایی که به زیباسازی لبخند شما و اصلاح طرح لبخند کمک می‌کنند آشنا شدیم. یکی از این روش‌ها که بسیار پرطرفدار بود و اثربخشی فوق العاده‌ای در اصلاح لبخند شما داشت، ونیرها بودند.

همان‌طور که می‌دانید ونیرها انواع مختلفی دارند و هر کدام می‌تواند برای گروهی از مراجعه کنندگان انتخاب ایده آلی باشند. برخی از آن‌ها عبارتند از؛

لمینت سرامیکی از پرسلن ساخته می‌شوند که جنسی محکم و بدون تخلخل است (برعکس کامپوزیت ونیر که از رزین متخلخل ساخته شده است و همین مسئله باعث جذب آن و ضعف آن در برابر تغییر رنگ می‌شود). 

این ماده‌ی سخت و محکم که درواقع نوعی سرامیک است، استحکام بالایی دارد و در برابر تغییر رنگ مقاومتی کم‌نظیر از خود نشان می‌دهد. اما هیچ روشی در دنیای امروز بی‌عیب و نقص نیست و در کنار ویژگی‌های مثبت بی‌شماری که دارد، نقص‌ها و کاستی‌هایی هم با خود حمل می‌کند.

هر چقدر هم که این ماده محکم و مستحکم باشد، باز هم غیر قابل شکست نیست و ممکن است لمینت دندان آسیب ببیند و یا حتی این روکش زیبایی از دندان جدا شود. در چنین مواقعی چه باید بکنیم؟ آیا لمینت دندان قابلیت ترمیم و یا بازسازی دارد؟ در این مقاله با مطالبی که با ترمیم و بازسازی لمینت سرامیکی آسیب‌دیده ارتباط دارند، آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

چه مواردی به لمینت سرامیکی آسیب می‌رساند؟

گاهی افرادی را می‌بینیم که پرسلن ونیر آن‌ها شکسته، ترک‌خورده و یا از جا درآمده است. چرا چنین اتفاقاتی می‌افتند؟ چگونه می‌توان از چنین مسائلی پیشگیری کرد؟ یکی از مهم‌ترین مواردی که باید بر آن تاکید کنیم، نصب و جای‌گذاری لمینت سرامیکی است. مراحل لمینت کردن دندان، تکنیکی حساس است و بهتر است به دست متخصصین ماهر و توانمند انجام شود.

درصورتی‌که روند جای‌گذاری روکش زیبایی دندان به‌درستی و بادقت انجام شود، بسیاری از این عوارض کاهش خواهند یافت و لمینت سرامیکی دندان شما باقدرت بر جای خود خواهد نشست. در زیر، به مواردی که می‌توانند خطر آسیب‌دیدن لمینت سرامیکی را بالا ببرند، ذکر کرده‌ایم؛

روی هم قرارگرفتن نامتناسب پرسلن ونیر

هنگامی که دندان‌پزشک ونیرها را بر روی دندان‌های شما می‌چسباند، بعد از اتمام کار از شما می‌خواهد که دندان‌های خود را روی هم بگذارید و اصطلاحاً گاز بگیرید. درصورتی‌که گازگرفتن شما به‌درستی انجام شود و ونیرها به شکل متناسبی روی هم قرار بگیرند، آسیبی نخواهند دید.

اما اگر این حرکت به‌درستی انجام نشود و ونیرها متوازن نباشند، فشار بیش از حد و زیادی به پوشش زیبایی دندان وارد خواهد شد و این مسئله سبب آسیب‌پذیر شدن آنها می‌شود. در این صورت ممکن است ونیر بشکند و یا ترک بخورد.

به همین دلیل انتخاب دندان‌پزشک مجرب و ماهر در انجام این فرایند بسیار مهم و تأثیرگذار است. از آن جایی که ونیرها بر روی سطح جلویی دندان‌ها قرار می‌گیرند، هیچ کسی تمایل ندارد ونیرهای آسیب‌دیده بر روی دندان‌های خود داشته باشد.

عکس قبل و بعد از لمینت دندان

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

نحوه اتصال لمینت بر روی دندان‌ها

اتصال مناسب و صحیح لمینت سرامیکی به دندان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای دوام و طول عمر آن است. اگر این اتصال به‌درستی صورت نگیرد، یک دریچه برای ورود و رخنه‌ی باکتری‌ها به فضای بین دندان و ونیر باز می‌شود و این مسئله می‌تواند سبب پوسیدگی دندان زیر لمینت و تحت‌تأثیر قراردادن ونیر شود.

ونیرها پوسیده نمی‌شوند اما با تحلیل رفتن دندان و سست شدن اتصال آن‌ها، در معرض شکست و لب پر شدن قرار می‌گیرند. همچنین ماده‌ی زیر ونیرها می‌تواند تغییر رنگ دهد و رنگ ونیر دندان را تحت تاثیر قرار دهد.

جنس لمینت سرامیکی

اگر لمینت دندان ساخته شده در آزمایشگاه از مواد مناسب و مرغوب ساخته نشده باشد، می‌تواند تحت‌تأثیر هرگونه آسیبی دچار شکست و ترک شود. بهتر است برای انتخاب چنین روشی به کلینیک‌های معتبر مراجعه کنید و به سایر بیمارانی که به آن جا رفته و نتیجه‌های رضایت‌بخش گرفته‌اند رجوع کنید.

مراقبت از لمینت سرامیکی دندان

بهترین روش برای درمان پوسیدگی دندان جلو چیست؟

رعایت نکات مراقبتی توسط خود فرد

درصورتی‌که دندان‌ها شما دارای لمینت سرامیکی باشند، باید توصیه‌های بهداشتی و مراقبتی بعد از لمینت دندان را به‌خوبی رعایت کنید. اگر بر اشیاء سخت و غیرخوراکی گاز بزنید و یا خوراکی‌های سخت و محکم بخورید، مثلاً پسته را با دندان بشکنید و یا پاپ‌کورن‌های سخت گاز بزنید، ونیر خود را در خطر شکست و ترک قرار می‌دهید.

خیلی از افراد عادت دارند انتهای مداد و خودکار خود را می‌جوند، این مسئله نیز می‌تواند به ونیر پرسلن شما آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کند. پس به صورت جدی نکات مراقبت بعد از لمینت دندان را راعایت کنید و به طول عمر بیشتر ونیرهای زیبایتان بیافزائید.

بهداشت فردی و اهمیت توجه به این نکات

ونیرها برای کسانی مناسب هستند که از بهداشت دهان و دندان خوبی برخوردار هستند. درصورتی‌که متقاضی لمینت سرامیکی یا هر یک از ونیرهای دیگر هستید، باید روزی دو بار مسواک بزنید، حداقل یک‌بار در روز نخ دندان بکشید و حداقل هر ۶ ماه یک‌بار به دندان‌پزشکی مراجعه کنید.

در این صورت می‌توانید کاندید مناسبی برای لمینت دندان، این روش بی‌نظیر و پرطرفدار در دندان‌پزشکی زیبایی باشید. اگر در رعایت بهداشت فردی سهل انگارید، بهتر است ابتدا به تغییر شیوه‌ی زندگی خود پرداخته و سپس به فکر استفاده از ونیرها باشید.

چسباندن لمینت به دندان

بلیچینگ دندان چیست و چقدر ماندگاری دارد؟

اگر لمینت سرامیکی آسیب‌دیده باشد، چه باید کرد؟

دو حالت اورژانسی برای لمینت‌ها وجود دارد که عبارت‌اند از؛

  • لمینت سرامیکی به طور کامل از دندان جدا شده باشد.
  • پرسلن ونیر دچار آسیب‌های دیگر شده باشد. این آسیب‌ها می‌توانند شامل شکستگی، لب‌پریدگی، ترک‌خوردگی و آسیب‌های این‌چنین باشند. معمولاً در این آسیب‌ها بخشی از ونیر در حال جداشدن از بخش دیگر است.

اقداماتی که بعد از چنین شرایطی باید انجام دهید، کدام‌اند؟

بررسی دندان و شرایط آن

در ابتدا باید بررسی کنید که چه اتفاقی افتاده است و وضعیت دندان شما اکنون چگونه است. در این بررسی‌ها توجه داشته باشید که ممکن است بخشی از ونیر جدا شده و تیز و برنده بر روی دندان متصل باشد. در این صورت مراقب لمس کردن آن با انگشت، لب و زبان باشید.

بررسی ونیر

بررسی کنید که لمینت جدا شده از دندان در دهان است و یا این که همچنان بخشی از آن به دندان چسبیده است؟ بهترین کار شست‌وشوی دهان به‌آرامی و بیرون ریختن مایع شست‌وشو داده شده‌ی درون دهان به داخل یک ظرف و بررسی محتوای آن است.

عوارض لمینت دندان

اگر لمینت سرامیکی از دندان جدا شد، چه باید کرد؟

اگر لمینت شما از روی دندانتان جدا شد، بلافاصله از راهنمای زیر استفاده کنید و قدم‌به‌قدم آن را اجرا کنید؛

راهنمای کاربردی برای زمانی که لمینت سرامیکی از روی دندان شما جدا شود

  1. بادقت و به‌آرامی ونیر را از دهان خود خارج کنید.
  2. آن را در جایی امن قرار دهید. یک پیشنهاد مناسب می‌تواند لای دستمال کاغذی و در یک قوطی قرص و یا شربت خالی است. مراقب باشید زیرا اگر ونیر شما آسیب‌ندیده باشد، ممکن است دندان‌پزشک بتواند آن را مجدداً در جای خود قرار دهد.
  3. سطح دندان خود را به‌خوبی بررسی کنید که برجستگی و یا سطح ناصافی که باعث بریدگی لب و لثه‌ی شما می‌شود، نداشته باشد. درصورتی‌که مشکلی بود و لمس دندان توسط زبان و لب‌ها آزاردهنده بود، یک محافظ (همچون یک گاز) بر روی آن قرار دهید.
  4. با مطب دندان‌پزشک خود تماس بگیرید و اولین زمان ممکن را برای ویزیت انتخاب کنید.
  5. تا زمانی که به مطب دندان‌پزشک خود مراجعه می‌کنید، دندان خود را آزار ندهید و با آن چیزی نجوید و یا از انجام هر فعالیتی که احساس ناخوشایندی به شما می‌دهد بپرهیزید.
ترمیم لمینت دندان

لمینت سرامیکی آسیب‌دیده، چگونه ترمیم می‌شود؟

پرسلن ونیر نسبت به کامپوزیت ونیر دوام و عمر بالاتری دارد، اما مواردی هست که آسیب می‌بیند. توجه داشته باشید که معمولاً نمی‌توان ونیر پرسلن را ترمیم کرد و آن را اصلاح نمود. بیشتر مواقع این ونیرها جایگزین می‌شوند.

اما مواردی هستند که می‌توان لمینت دندان را اصلاح و تعمیر کرد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. این که چقدر ترمیم و اصلاح ونیر آسیب‌دیده امکان‌پذیر است، بستگی به نوع و میزان آسیب دارد. تاکید می‌کنیم که جایگزینی معمولاً معمول‌ترین گزینه برای لمینت دندان آسیب دیده است.

ترمیم ترک‌های ریز روی لمینت دندان و شکستگی‌های کوچک

اگر ترک لمینت دندان شما کوچک باشد، بهترین کار تراشیدن ونیر و یکسان کردن سطح با ترک است. با این کار خطر گسترش شکستگی و ترک کاهش داده می‌شود. هر چند ممکن است باقی ونیرها نیز مجدداً نیاز به بررسی و هماهنگ شدن داشته باشند تا متقارن گردند.

آیا رنگ لمینت دندان تغییر می‌کند؟

ترمیم لمینت حدا شده از دندان

ترک

درصورتی‌که ترکی در ونیر موجود باشد، معمولاً دندان‌پزشک نمی‌تواند آن را ترمیم کند. زیرا در محل ایجاد ترک، بین دندان و ونیر فاصله می‌افتد و ممکن است در آن محل تغییر رنگ و گسترش این فاصله اتفاق بیفتد.

در این شرایط ترجیح دندان‌پزشک و معمولاً تنها راه چاره‌ی او تعویض لمینت سرامیکی و اتصال یک ونیر جدید بر روی دندان است. با این کار، از تلف کردن وقت و آسیب رساندن به دندان جلوگیری می‌شود. همچنین زیبایی ازدست‌رفته سریع‌تر بازمی‌گردد.

اتصال مجدد ونیر

همان‌طور که در موارد بالا اشاره شد، این اتفاق زمانی می‌تواند بیفتد که ونیر قبلی فرد بدون این که آسیبی ببیند و ترک بردارد یا شکستگی در آن ایجاد شود، از دندان جدا شده باشد و به مطب دندان‌پزشکی رسیده باشد. در این صورت دندان‌پزشک می‌تواند همان ونیر را مجدداً روی دندان بچسباند و نیازی به جای‌گذاری مجدد و یا تعویض ونیر با یک ونیر جدید نیست.

ترمیم پرسلن ونیر با کامپوزیت

گاهی شکستگی‌های پرسلن ونیر را می‌توان با کامپوزیت برطرف کرد. بخش‌هایی که از ونیر جدا شده را با کامپوزیت می‌سازند و به آن متصل می‌کنند. اما این روش، روش مناسب و خوبی نیست.

زیرا جنس رزین و پرسلن با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که می‌توان آن‌ها را در کنار یکدیگر تشخیص داد. همچنین مقاومت هر کدام نسبت به برخورد با مواد مختلف متفاوت است و این مسئله می‌تواند سبب تغییر رنگ کامپوزیت شود و هر دو از هم قابل تفکیک باشند.

در چنین شرایطی بهترین کار تعویض ونیر با یک ونیر جدید است. البته که از آن هم بهتر رعایت نکات مراقبتی و بهداشتی در جهت حفظ پایداری ونیر است.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: akcadis

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.