تفاوت جرم‌گیری لثه با جرم‌گیری دندان

343

بسیاری از افراد با تفاوت بین جرمگیری لثه و جرم‌گیری مخصوص دندان آشنایی ندارند. همین امر باعث شده است تا پرسش‌های زیادی در زمینه تفاوت جرمگیری دندان با جرمگیری لثه به وجود آید. لثه به عنوان یک نگهدارنده بسیار مهم، از دندان‌های شما در برابر آسیب‌های مختلفی محافظت می‌کند. نکته جالب اینجاست که جرم‌گیری لثه یک امر ضروری محسوب می‌شود. 

جرم‌گیری لثه موجب بهبود عملکرد این بخش از دهان و به طور کلی افزایش سلامت دندان‌های شما خواهد شد. در این متن قصد داریم شما عزیزان را با کلیه موارد مربوط به جرم‌گیری لثه، اهمیت جرمگیری لثه بر سلامت دهان و دندان، همچنین تفاوت این روش با جرمگیری دندان آشنا کنیم. اگر در این زمینه کنجکاو هستید، ادامه متن را به هیچ وجه از دست ندهید.

جرم‌گیری لثه

به طور کلی می‌توان گفت که هرگاه فاصله بین دندان و لثه به نحوی افزایش یافته باشد که میزان بالایی از جرم و رسوبات مختلف در درون این فاصله قرار گیرند، جرم‌گیری لثه به یک امر ضروری تبدیل می‌شود. در کل جرم‌گیری لثه را می‌توان از مهم‌ترین راهکارهای درمانی بدون خطر جهت بهبود سلامت لثه و به طور کلی دندان‌ها دانست.

بهترین و مهم‌ترین مزیت جرم‌گیری لثه، جلوگیری از ایجاد عفونت در لثه و همچنین جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های مرتبط با لثه است. با کمک جرم‌گیری لثه می‌توان به طور کامل چنین عفونت‌هایی را از بین برد تا لثه بتواند کارایی اصلی خود (محافظت از دندان) را به نحو احسن انجام دهد.

مزیت جرم‌گیری لثه

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

مراحل جرم‌گیری لثه

مراحل کلی جرم‌گیری لثه تفاوت چندانی با جرم‌گیری دندان ندارد. به طور کلی جرم‌گیری لثه شامل موارد زیر است:

تزریق ماده بی‌حس‌کننده برای جرمگیری لثه

دقیقاً همانند فرایند جرم‌گیری دندان، دندانپزشک از مواد بی‌حس‌کننده برای از بین بردن درد حاصل از جرم‌گیری استفاده می‌کند. این بی‌حسی به شکل موضوعی صورت می‌گیرد و پس از جرم‌گیری از بین می‌رود، بنابراین نیاز نیست در این زمینه نگرانی خاصی داشته باشید. بخش بعدی در زمینه تفاوت جرمگیری دندان با جرمگیری لثه، نحوه استفاده از ابزارهای مختلف برای نابودکردن پلاک‌های لثه است.

استفاده از ابزار مختلف جهت از بین بردن پلاک‌های بر روی لثه

پس از بی‌حس شدن کامل دهان شما، دندان‌پزشک نسبت به استفاده از ابزارهای مختلف جهت از بین بردن پلاک‌هایی که به علت نوشیدن و بلعیدن غذاهای مختلف بر روی لثه شما ایجاد شده‌اند اقدام می‌کند. مهم‌ترین ابزارهایی که برای این کار مورداستفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

  • ابزار موسوم به اسکیلر
  • ابزار‌های اولتراسونیک

دندانپزشک شما با کمک این ابزارها کلیه رسوبات را به ترتیب از بین می‌برد. به علت استفاده از ماده بی‌حسی هیچ‌گونه درد خاصی را حس نخواهید کرد. ابزارهای اسکیلر دارای دندانه‌های خاصی هستند که به دندانپزشک کمک می‌‌کند تا پلاک‌های ایجاد شده بر روی لثه شما را بدون آسیب زدن به دندان از دهان خارج کنند.

استفاده از آنتی‌بیوتیک بعد از جرمگیری لثه

بلافاصله پس از اینکه پلاک‌ها و رسوبات توسط اسکیلر و یا ابزارهای اولتراسونیک برداشته شدند، موادی موسوم به فیبرهای آنتی‌بیوتیک در دهان شما قرار داده می‌شوند. آنتی‌بیوتیک‌ها مزایای فوق‌العاده‌ای دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به جلوگیری از ایجاد عفونت و همچنین تسکین درد اشاره کرد. علاوه بر این، بهره‌گیری از فیبرهای آنتی‌بیوتیک موجب می‌شود تا فرایند بهبودی لثه شما بهبود یابد.

جرم‌گیری لثه

درباره جرم‌گیری دندان به روش ایرفلو بیشتر بدانید

جرمگیری دندان

مراحل جرم‌گیری دندان نیز شباهت بسیار زیادی به جرم‌گیری لثه دارد. در واقع هر سه مرحله مربوط به جرم‌گیری لثه، جهت جرم‌گیری دندان نیز انجام می‌شوند، اما در این نوع جرم‌گیری به جای لثه، دندان‌ها از رسوبات مختلف پاک می‌شوند. پلاک‌های دندانی معمولاً ضخامت بیشتری نسبت به پلا‌ک‌های موجود بر روی لثه دارند. در ادامه متن بررسی تفاوت جرمگیری دندان با جرمگیری لثه،‌ به ضرورت جرم‌گیری دندان می‌پردازیم.

دلایل نیاز به جرمگیری دندان

جرم‌گیری دندان و لثه هر دو راهکارهای مناسب جهت زدودن پلاک‌ها و رسوبات مختلف حاصل از غذا خوردن هستند. در واقع اهمیت جرم‌گیری دندان دست کمی از جرم‌گیری لثه ندارد. دندان‌ها بیش از لثه‌ها در معرض آسیب‌های ناشی از ترکیبات غذایی هستند و به همین دلیل جرم‌گیری آن‌ها نیز باید جدی گرفته شود.

در جرم‌گیری دندان علاوه بر سطح بیرونی و درونی، سطح داخلی دندان نیز از رسوبات مختلف پاک خواهد شد تا با گذشت زمان دچار پوسیدگی دندان و ساییدگی نشوید. توصیه اصلی این است که جرم‌گیری دندان و جرم‌گیر لثه به صورت دوره‌ای انجام گردند تا بتوانید از تشکیل رسوبات شدید جلوگیری کنید.

جرمگیری دندان

جرمگیری لثه چقدر زمان می‌برد؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که جرمگیری لثه نسبت به جرم‌گیری دندان به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. باید اشاره کنیم که چنین تصوری به طور کامل نادرست است. همان‌طور که گفته شد، مراحل جرم‌گیری لثه دقیقاً شبیه به مراحل جرم‌گیری دندان است و به همین دلیل می‌توان تنها در یک جلسه نسبت به جرم‌گیری کل لثه اقدام کرد. عوارض جرم‌گیری لثه، موضوع بعدی ما در زمینه تفاوت جرمگیری دندان با جرمگیری لثه است.

عوارض و درمان بعد از جرمگیری لثه

همانند هر راهکار درمانی دیگری، جرم‌گیری لثه نیز ممکن است با عوارض خاصی همراه باشد، اما این عوارض به طور معمول رخ نمی‌دهند و نباید نسبت به آن‌ها نگرانی خاصی داشته باشید.

اولین و شاید رایج‌ترین عوارض جرم‌گیری لثه، بحث لق شدن دندان است. اگر رسوبات و باکتری‌های موجود بر روی لثه بیش از حد لثه را تخریب کرده باشند، به طبع پس از برداشتن آن‌ها به‌وسیله جرم‌گیری شاهد لق شدن‌ دندانتان خواهید بود.

علاوه بر این، اگر در هنگام جرم‌گیری دندانپزشک دقت کافی را به خرج ندهد، ممکن است برخی از پلاک‌ها جدا نشوند و در جای قبلی خود باقی بماند، به طبع این امر با مرور زمان، دوباره موجب ایجاد عفونت‌های لثه می‌شود. بهترین راه جهت جلوگیری از این مورد، مراجعه به یک دندانپزشک ماهر و باتجربه است.

در صورت وقوع هر یک از این موارد، باید بلافاصله نسبت به درمان آن‌ها اقدام کنید. لق شدن دندان را می‌توان با راهکارهای مختلف درمانی بهبود بخشید. همچنین عفونت‌های لثه نیز قابل درمان هستند. در بخش بعدی تفاوت جرمگیری دندان با جرمگیری لثه، به راهکارهای خانگی جهت کاهش التهاب‌ لثه‌ها می‌پردازیم.

تفاوت جرمگیری دندان با جرمگیری لثه

راهکار خانگی برای درمان التهاب بعد از جرمگیری لثه

پس از جرم‌گیری ممکن است لثه‌های شما کمی حساس شوند، به همین دلیل توصیه می‌شود که پس از جرم‌گیری، مراحل مربوط به بهداشت دهان و دندان خود را بادقت دنبال کنید. مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن پس از جرم‌گیری مهم‌ترین موارد جهت جلوگیری از التهاب لثه پس از جرم‌گیری به شمار می‌آیند.

البته نکته مهم در این زمینه آن است که مسواک زدن را با روندی آرام پیش ببرید، زیرا فشار بیش از حد به لثه و همچنین دندان‌ها می‌تواند موجب ایجاد آسیب شود.

بهره‌گیری از آنتی بیوتیک‌های تجویز شده توسط دندانپزشک نیز از مهم‌ترین نکاتی به شمار می‌آید که بعد از جرمگیری باید از آن پیروی کنید. این آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند به شما هم در تسکین درد و هم در جلوگیری از ایجاد عفونت‌های مختلف کمک کنند.

در چند روز ابتدایی بعد از جرم‌گیری روزی ۲ تا ۳ بار آب نمک قرقره کنید. آب نمک را می‌توان از جمله رایج‌ترین درمان‌های خانگی در این زمینه دانست، علت این امر به خاصیت ضد التهابی آب نمک برمی‌گردد. جالب اینجاست که آب نمک جهت کاهش دندان درد نیز به شما کمک می‌‌کند.

مراجعه منظم به دنداپزشک را نباید از یاد ببرید. تفاوتی ندارد که جرم‌گیری دندان یا لثه انجام داده‌اید، بهتر است هر چند مدت یکبار به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا هم دندان‌ها و هم لثه شما مورد بررسی قرار بگیرد.

خوردن غذاها نرم پس از جرم‌گیری لثه و دندان یکی دیگر از موارد مهم در زمینه مراقبت‌های خانگی پس از جرم‌گیری دندان و لثه به شمار می‌آید. دندان‌ها و لثه پس از جرم‌گیری کمی‌ حساس‌تر می‌شوند و به همین دلیل توصیه می‌کنیم که تا چند مدت پس از جرم‌گیری تنها از غذاهای نرم استفاده کنید.

از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های خیلی گرم یا سرد خودداری کنید. به دلیل حساس شدن دندان‌ها و لثه‌ها پس از جرم‌گیری مواد غذایی خیلی سرد یا گرم می‌تواند برای بیمار آزار دهنده باشد.

تا ۴۸ ساعت بعد از جرم‌گیری لثه از کشیدن سیگار خودداری کنید. سیگار کشیدن بعد از جرم‌گیری باعث تشدید التهاب لثه شده و روند بهبود را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد.

از مصرف خمیردندان‌های سفید کننده و حاوی جوش شیرین خودداری کنید. زیرا این محصولات باعث تحریک لثه‌ها بعد از جرم‌گیری می‌شوند. توصیه می‌شود تا چند روز از خمیردندان مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید.

مراقبت های ضروری بعد از جرمگیری لثه

نشانه‌های عفونت دندان و روش درمان عفونت پری اپیکال چیست؟

سخن پایانی | تفاوت جرمگیری دندان با جرمگیری لثه

تفاوت جرمگیری دندان با جرمگیری لثه یکی از مهم‌ترین مواردی به شمار می‌آید که بسیاری از افراد با آن آشنا نیستند. لثه نیز همانند دندان‌ها نیازمند جرم‌گیری به شکل دوره‌ای است تا کلیه پلاک‌ها و باکتری‌های موجود در بین بخش‌های مختلف لثه به طور کامل از بین بروند.

به طور کلی در جرم‌گیری لثه و دندان، هدف اصلی دندان‌پزشک از بین بردن کلیه موادی است که به دندان‌های شما آسیب می‌زنند. توصیه می‌‌شود که همواره به یک دندان‌پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر با پرسش‌های بیشتری در این زمینه روبه‌رو هستید، می‌توانید با کلینیک دکتر نیکزاد تماس برقرار نمایید یا در بخش نظرات سؤالات خود را مطرح کنید. دکتر محمد نیکزاد در کوتاه‌ترین زمان جواب شما را خواهد داد.

ممنون که تا انتها با ما همراه بودید. برای شما روزهایی پر از لبخند و سلامتی را آرزومندیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: clevelandclinic

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.