جوش خوردن ایمپلنت دندان | تغذیه بعد از ایمپلنت

3,014

امروزه راهکارهای مختلفی پیش روی افرادی که دندان خود را ازدست‌داده‌اند قرار می‌گیرد که هر شخص برای انتخاب بهترین روش جایگزینی دندان‌های از دست رفته نیاز دارد شرایط خود را در نظر گرفته و پس از مشورت با دندان‌پزشک خود، مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشد. یکی از این راهکارها که جزو شایع‌ترین روش‌ها نیز برای جایگزینی دندان طبیعی محسوب می‌شود، “ایمپلنت دندان” نام دارد.

ایمپلنت دندان جزو پیچیده‌ترین و زمان‌برترین روندهای دندان‌پزشکی است که عوامل متعددی بر چگونگی روند بهبودی پس از آن نقش دارند. شاید روند نصب ایمپلنت دندانی روندی طولانی محسوب نشود اما روند بهبودی و تکمیل آن نسبت به دیگر روش‌هایی که در دندان‌پزشکی استفاده می‌شود، روندی تقریباً طولانی به‌حساب می‌آید.

در اینجا این سؤال به وجود می‌آید که دقیقاً چه مدت زمانی برای بهبود و تکمیل روند ایمپلنت دندان نیاز است؟ در جواب باید گفت که این مدت‌زمان بسته به شرایط هر شخص و نوع ایمپلنت او کاملاً متغیر است.

اما نباید فراموش کرد که هر فرد می‌تواند با درنظرگرفتن چند نکته حداقل زمان را در روند بهبودی و جوش خوردن ایمپلنت دندان خود تجربه کند. به طور مثال لازم است بدانیم؛ خوردن چه غذاهایی به جوش خوردن ایمپلنت دندان کمک می‌کند؟ چه شرایطی تاثیر مستقیم یر زمان جوش خوردن ایمپلنت دندان دارد؟ علائم جوش خوردن یا جوش نخوردن ایمپلنت دندان چیست؟

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که با چالش‌های مرتبط مواجه هستید، تا انتها با ما همراه باشید.

ایمپلنت دندان چیست؟

اگر شما هم به هر دلیلی یک و یا چند دندان خود را از دست داده باشید، نام ایمپلنت دندان را شنیده‌اید. به طور ساده می‌توان ایمپلنت را یک ریشه‌‌ برای دندان جایگزین فرد در نظر گرفت. این نکته بدین معنی است که بعد از قرار گرفتن پیچ ایمپلنت درون لثه فرد، دندان مصنوعی بر روی آن نصب می‌شود و این ریشه ایمپلنت وظیفه پشتیبانی و حمایت از این دندان را بر عهده دارد.

حال ایمپلنت برای اینکه بتواند از دندان جایگزین به صورت کامل پشتیبانی کند نیاز دارد که با استخوان فک شخص پیوندی مناسب برقرار کند. برای اینکه این پیوند با بهترین شرایط ممکن شکل بگیرد، عوامل متعددی باید در نظر گرفته شود که چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت این موضوع با خطر مواجه نشود.

در واقع می‌توان به این صورت نتیجه‌گیری کرد که ادغام استخوانی ایمپلنت دندان با استخوان فک مهم‌ترین شاخصه‌ای است که در موفقیت‌آمیز بودن کاشت ایمپلنت دندان تأثیرگذار است. برای بررسی بیشتر این موضوع، ابتدا روند دریافت و نصب ایمپلنت دندان را مرور خواهیم کرد.

ایمپلنت دندان

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

روند کاشت ایمپلنت دندان

ابتدایی‌ترین قدم برای شروع مراحل کاشت ایمپلنت دندان، بررسی دقیق وضعیت دندان‌ها، لثه و استخوان فک شخص است. به این منظور احتمالاً شما باید برای دندان‌پزشک خود عکس ایکس ری و یا سی‌تی‌اسکن تهیه کنید، تا شرایط دندان و استخوان فک شما به دقت بررسی شود.

در مرحله اول با مراجعه به متخصص ایمپلنت دندان، میزان ضخامت استخوان فک و جنس استخوان فک بررسی می‌شود متخصص ایمپلنت اطمینان حاصل می‌کند که استخوان فک شما شرایط دریافت ایمپلنت را دارد. درصورتی‌که استخوان فک تحلیل رفته و شرایط مناسبی نداشته باشد، ابتدا باید پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهید که در ادامه بیشتر آن را بررسی خواهیم کرد.

یکی دیگر از مواردی که در این مرحله باید بررسی شود، وضعیت سلامت لثه شخص است. لثه شما برای دریافت موفقیت‌آمیز ایمپلنت دندان باید عاری از هر نوع بیماری باشد. درصورتی‌که لثه شخص این شرایط را نداشته باشد، دندان‌پزشک به درمان لثه فرد موردنظر اقدام خواهد کرد.

حال اگر شخص تمام شرایط لازم را برای دریافت ایمپلنت داشته باشد، برنامه جراحی و روش کاشت ایمپلنت دندان به او اعلام خواهد شد و جراح مراحل این روند را با او مرور خواهد کرد. در ذیل این مراحل را به‌صورت میانی نام خواهیم برد.

  • در قدم اول جراح از بی‌حس‌کننده موضعی برای به حداقل رساندن درد در طول روند، استفاده خواهد کرد. در موارد خاصی ممکن است جراح از بیهوشی کامل استفاده کند که در این صورت این موضوع از ابتدا با شخص در میان گذاشته خواهد شد.
  • جراح یک شکاف در لثه ایجاد می‌کند تا استخوان فک که در زیر لثه قرار گرفته است، نمایان شود.
  • پس از شکافتن لثه، جراح یک سوراخ در استخوان فک فرد حفر می‌کند تا ایمپلنت را در آن قرار دهد.
  • بعد از قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک، جراح شکاف ایجاد شده در لثه را بخیه زده و می‌بندد.

فارغ از این که شما از چه نوع ایمپلنتی استفاده کرده‌اید، باید انتظار میزانی از ناراحتی را بعد از اتمام روند جراحی داشته باشید. این ناراحتی می‌تواند شامل مواردی همچون ورم صورت بعد از کاشت ایمپلنت یا التهاب لثه و تجربه درد در جایی که ایمپلنت کاشته شده باشد این علائم ممکن است چند روز ادامه پیدا کنند.

*در اکثر موارد افراد پس از گذشت یک روز از اتمام جراحی به زندگی طبیعی خود باز می‌گردند.

انواع روش‌های کاشت ست کامل دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت را بدانید.

جوش خوردن ایمپلنت دندان چقدر زمان می‌برد؟

در حالت معمول جوش خوردن ایمپلنت به صورت خود به خودی بعد از گذشت ۲ تا ۶ ماه اتفاق می‌افتد. زمان جوش خوردن ایمپلنت دندان بسته به محل آن و شرایط بیمار متفاوت است.

  • ایمپلنت دندان در فک پایین ۲ الی ۳ ماه
  • ایمپلنت دندان در فک بالا بین ۳ تا ۶ ماه زمان می‌برد.
مراحل ایمپلنت دندان

ادغام استخوانی ایمپلنت دندان با فک (جوش خوردن)

از این مرحله می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین مرحله در روند بهبود افراد بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندانی نام برد. پس از این که ایمپلنت در استخوان فک فرد قرار گرفت، باید این ایمپلنت با استخوان فک پیوند برقرار کرده و با هم ادغام شوند.

اهمیت این موضوع که استخوان فک شخص برای کاشت ایمپلنت باید شرایط مناسبی داشته باشد، در این مرحله نمایان می‌شود. از آن جایی که ایمپلنت تکیه‌گاهِ دندان جایگزین خواهد بود، باید تحمل تمام فشاری که بر روی دندان وارد می‌شود را داشته باشد و بتواند از آن پشتیبانی کند.

برای تحقق این امر ایمپلنت باید با استخوان فک جوش بخورد تا استخوان فک قابلیت پشتیبانی از آن را داشته باشد. به این منظور باید میزان کافی از استخوان، ایمپلنت را احاطه کرده باشد. هدف از پیوند استخوان در افرادی که استخوان فک مناسبی ندارند، ایجاد استخوان کافی برای احاطه ایمپلنت است تا مرحله ادغام استخوانی پس از دریافت ایمپلنت آن‌ها با خطر مواجه نشود.

پیوند استخوان فک

روند پیوند استخوان به این صورت است که قبل از شروع مراحل کاشت ایمپلنت، جراح با بازکردن لثه با ایجاد شکاف، یا با استفاده از استخوان قسمت دیگری از بدن شخص و یا با استخوان مصنوعی، به تقویت کردن استخوان فک در نقطه موردنظر اقدام می‌کند.

پس از این که پیوند استخوان دندان با موفقیت به نتیجه رسید، روند دریافت ایمپلنت آغاز خواهد شد. روند ادغام استخوانی بعد از قرارگرفتن ایمپلنت در استخوان فک به طور متوسط بین ۲ تا ۶ ماه زمان خواهد برد.

البته ممکن است در بعضی از اشخاص این روند زمان‌برتر شود که در صورت تحت‌نظر دندان‌پزشک بودن، جای نگرانی نخواهد بود. بااین‌وجود که این زمان برای هر شخص کاملاً متفاوت است در ادامه علائم جوش خوردن ایمپلنت دندان را مرور می‌کنیم.

درباره هیلینگ ایمپلنت بدانید.

نشانه‌های جوش خوردن ایمپلنت دندان

یکی از سوالات متداولی که متقاضیان ایمپلنت دندان می‌پرسند این است جوش خوردن ایمپلنت چه نشانه‌هایی دارد؟ از کجا بفهمیم که مرحله همجوشی استخوان فک با ایمپلنت موفقیت آمیز بوده است؟

در جراحی کاشت ایمپلنت دندان پس از کشیدن دندان و انجام شدن مراحل آماده‌سازی، فیکسچر (پایه ایمپلنت) درون استخوان فک جاگذاری می‌شود. سپس باید مدتی بگذرد تا پایه به استخوان فک جوش بخورد. این مهم‌ترین مرحله در کاشت ایمپلنت است. موفقیت یا شکست و پس زدن ایمپلنت دندان در گرو آن است.

بسته به محل کاشت دندان و همچنین شرایط بیمار، مدت زمان لازم برای جوش خوردن ایمپلنت دندان متفاوت است. به طور معمول پس از گذشت ۲ تا ۶ ماه بعد از جاگذاری فیکسچر، جوش خوردن به صورت کامل انجام می‌شود. جوش خوردن ایمپلنت در فک پایین ۲ تا ۳ ماه و در فک بالا ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد. پس از گذشت این زمان باید به دندانپزشکی مراجعه کنید تا جوش خوردن یا جوش نخوردن ایمپلنت دندان مشخص شود.

  • نشانه جوش خوردن ایمپلنت دندان

 ثابت بودن فیکسچر و شل نبودن آن است. رعایت برخی نکات در این مدت، به فیکس شدن کامل فیکسچر در فک کمک می‌کند.

در مقابل شرایط زیر منجر به جوش نخوردن ایمپلنت دندان می‌شوند:

  • استفاده از سیگار
  • ابتلا به بیماری‌های سیستمیک
  • نقص سیستم ایمنی
  • اختلالات انعقادی
  • ضخامت ناکافی استخوان فک
  • دیابت کنترل نشده
  • ابتلا به بیماری‌های لثه
  • ابتلا به بیماری‌های استخوانی و پوکی استخوان
  • استفاده از ایمپلنت نامناسب

*تمامی این عوامل باید قبل از انجام ایمپلنت در نظر گرفته شوند و با توجه به آن‌ها درمان صورت گیرد. در غیر این صورت، درمان ایمپلنت موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

درصورتی که پس از معاینه توسط متخصص ایمپلنت و بررسی‌های لازم کانید مناسبی برای کاشت ایمپلنت نباشید بهترین روش‌های جایگزین ایمپلنت دندان را بدانید.

علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان

در ۹۵ % موارد، ایمپلنت دندان یک درمان موفقیت‌آمیز است. با این حال برخی اوقات حتی با رعایت تمامی نکات گفته شده باز هم امکان دارد که عمل جوش خوردن ایمپلنت اتفاق نیافتد. استفاده از خدمات ایمپلنت نامناسب، رعایت نکردن نکات مراقبتی در حین درمان و … می‌تواند منجر به جوش نخوردن ایمپلنت شود.

  • جوش نخوردن ایمپلنت دندان با نشانه‌های زیر همراه است:

لق‌شدگی ایمپلنت دندان. جا به جایی و شل شدن ایمپلنت دندان یکی از مهم‌ترین نشانه‌های جوش نخوردن ایمپنت است. در ابتدا این مشکل بسیار جزئی و اندک است و تنها با بررسی دندانپزشک قابل تشخیص است. اما به تدریج میزان لق‌شدگی ایمپلنت افزایش می‌یابد و به حدی می‌رسد که برای خود بیمار هم قابل تشخیص است.

وجود عفونت اطراف ایمپلنت هنچنین در بافت‌های مجاور که پیچ ایمپلنت در آن بخش از لثه قرار گرفته علامت دیگری است که جوش نخوردن ایمپلنت را هشدار می‌دهد. عفونت به دلیل بهبود نیافتن لثه اتفاق می‌افتد.

*جوش نخوردن ایمپلنت دندان می‌تواند به صورت تورم، التهاب و درد بروز می‌کند.

چه مواردی به جوش خوردن ایمپلنت کمک می‌کند؟

در حالت کلی پس از گذشت ۲ تا ۶ ماه عمل جوش خوردن ایمپلنت باید اتفاق بیافتد، با این حال برخی عوامل منجر به شکست درمان می‌شوند. رعایت برخی نکات منجر به جوش خوردن ایمپلنت و موفقیت آن می‌شود. موارد زیر به جوش خوردن ایمپلنت کمک می‌کنند:

قبل از انجام ایمپلنت، راجع به دنداپزشکان ماهر و با تجربه در این حوزه به خوبی تحقیق کنید و درمان خود را به بهترین دندانپزشکان بسپارید. در کلینیک دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد علاوه‌بر خود ایشان، یک تیم تخصصی کاشت ایمپلنت دندان نیز حضور دارند.

دکتر نیکزاد در کنار تجربیات شخصی دوره‌های خاص و ویژه کاشت ایمپلنت را سپری کرده‌اند و بالغ بر ۱۵ سال در این زمینه فعالیت گسترده‌ای دارند. ایشان با همکاری تیمی با سایر متخصصین مستقر در کلینیک و فعال در حوزه ایمپلنت دندان تمامی موارد و مشکلات را مورد بررسی قرار داده تا خللی در روند کاشت ایمپلنت شما رخ ندهد.

  • به بهترین متخصص ایمپلنت دندان مراجعه کنید.
  • در حین درمان وحتی پس از تکمیل پروسه درمان، از مصرف سیگار خودداری کنید.
  • برای کاهش باکتری‌های موجود در حفره دهان حتما از دهانشویه‌های آنتی‌باکتریال استفاده کنید.
  • هر زمان اتفاقی غیرطبیعی در دندان‌های خود مشاهده کردید، فورا دندانپزشک خود را مطلع کنید.
  • مراجعه منظم به دندانپزشکی را فراموش نکنید. پس از انجام ایمپلنت لازم است ابتدا هر هفته و سپس هر ماه یک بار به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • استفاده از ایمپلنت مناسب برای بیماران مختلف. ایمپلنت در افراد مختلف باید متناسب با سن، ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، تراکم بافت استخوانی و شرایط دهان و دندان فرد انتخاب شود.
  • رعایت رژیم غذایی
  • برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی دندان حتما از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.

*البته یک استثنا در روزهای اول درمان وجود دارد. در روزهای اول ایمپلنت، از کشیدن مسواک و نخ دندان روی محل ایمپلنت اکیدا خودداری کنید.*

  • هر ۶ ماه یک بار برای معاینه و تمیزکردن دندان اقدام کنید.
  • تمامی آنتی‌بیوتیک‌هایی که دندانپزشک برایتان تجویز کرده را مصرف کنید و خودسرانه آن‌ها را قطع نکنید.

برای کسب اطلاعات لازم جهت مراقبت از ایمپلنت دندان در روزهای اول، مراقبت از محل جراحی ایمپلنت در هفته‌های دوم و سوم به لینک زیر مراجعه کنید تا خطر شکست درمان را کاهش دهید.

تغذیه مناسب برای زود جوش خوردن ایمپلنت دندان

از دیگر سوالات مهم بیماران این است که بعد از عمل ایمپلنت دندان چه چیزی بخورند؟

تا یک ساعت بعد از ایمپلنت که معمولا نمی‌توانید چیزی بخورید، اما بعد از برداشتن گازها و پانسمان می‌توانید کمی غذا بخورید. البته باز هم مجاز به مصرف همه غذاها نیستید، فقط می‌توانید غذاهای آبکی و مایعات مصرف کنید.

مصرف برخی غذاها مثل سبزیجات پخته شده، میوه‌جات و بستنی به جوش خوردن ایمپلنت دندان و بهبود لثه کمک می‌کند. برای اینکه ایمپلنت دندانتان زودتر جوش بخورد، می‌توانید خوراکی‌های زیر را در رژیم خود جای دهید:

  • سوپ‌های آبکی مثل سوپ مرغ یا سوپ خامه
  • پوره سیب زمینی
  • سبزیجات
  • میوه‌ها مثل مرکبات، موز، هلو، آناناس و … (البته از خوردن میوه‌هایی مثل توت فرنگی که دانه‌های ریز دارند، بهتر است خودداری کنید)
  • آبمیوه‌های طبیعی و فاقد شکر
  • چای
  • قهوه
  • شیر
  • بستنی
  • ژله
  • پودینگ
  • ماست
  • پنکیک
  • پودینگ‌ها

درباره مینی ایمپلنت دندان + مزایا و معایب این روش بیشتر بدانید.

عوامل مؤثر در زمان جوش خوردن ایمپلنت

در تعیین این که جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک به چه میزانی زمان نیاز دارد، عواملی مؤثر هستند که با اطلاع داشتن از آن‌ها می‌توانید کوتاه‌ترین زمان جوش خوردن ایمپلنت را تجربه کنید.

جنس ایمپلنت و سطح آن

جنس ایمپلنت و سطح آن در نوع واکنشی که بدن نسبت به آن نشان خواهد داد، مؤثر است. اگر سطح ایمپلنت در زمان قرار گرفتن در استخوان فک به پروتئینی که در خون فرد وجود دارد، آغشته باشد، بدن ایمپلنت را به‌عنوان یک شیء خارجی شناسایی نمی‌کند و این موضوع می‌تواند به کوتاه‌تر شدن ادغام استخوانی بینجامد.

جنس ایمپلنت دندان

حجم استخوان

میزان استخوانی که ایمپلنت را احاطه کرده است، به طور مستقیم در مدت‌زمان ادغام استخوانی و جوش خوردن تأثیرگذار خواهد بود. به این منظور اگر حجم استخوان فک شما ناکافی است، حتماً پیوند استخوان را مدنظر خود داشته باشید. اگر قصد کاشت ایمپلنت در فک بالا را دارید و دچار تحلیل استخوان شده‌اید متخصص ایمپلنت به شما پیشنهاد بالابردن سینوس یعنی عمل لیفت سینوس قبل از ایمپلنت دندان را پیشنهاد خواهد داد.

کیفیت استخوان

هر چه چگالی استخوان فک شخص بیشتر باشد، ایمپلنت می‌تواند پایداری بیشتری داشته باشد و در نتیجه مدت‌زمان کوتاه‌تری را برای ادغام استخوانی تجربه کند.

ارزیابی و برنامه‌ریزی

اهمیت انتخاب دندان‌پزشک و جراح خوب در اینجا بیش از پیش نشان داده خواهد شد. این نکته یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند در مدت‌زمان ادغام استخوانی و جوش خوردن ایمپلنت شخص تأثیرگذار باشد. طبق تحقیقات هر چه ارزیابی دقیق‌تری از وضعیت فردی که به ایمپلنت نیاز دارد صورت بگیرد، روند دریافت ایمپلنت او موفق‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

نوع و ابعاد ایمپلنتی که برای هر شخص مورداستفاده قرار می‌گیرد، کاملاً متغیر است و هر چه مدل و سایز ایمپلنت با دقت بیشتری مورد انتخاب قرار بگیرد، روند بهبودی و عملکرد بهتری مورد انتظار خواهد بود.

دیگر نکته‌ای که در اینجا اهمیت بسیاری دارد، مهارت جراح است. هر چه ایمپلنت با مهارت بیشتری در استخوان فک قرار بگیرد، شخص دریافت‌کننده روند ادغام استخوانی کوتاه‌تری را تجربه خواهد کرد.

مصرف دخانیات و الکل

مصرف دخانیات میزان و تمرکز جریان خونی که توسط مویرگ‌ها به نقطه موردنظر منتقل می‌شوند را کاهش می‌دهد که این امر به طولانی‌تر شدن روند ادغام استخوانی می‌انجامد. مصرف دخانیات و الکل روند بهبود بافت‌های نرم را به تعویق انداخته و شانس ایجاد عفونت را افزایش می‌دهند. درباره مراحل ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری بیشتر بخوانید.

سیستم دفاعی بدن

سیستم دفاعی بدن هر شخص نقش مهمی را در روند بهبودی ایفا می‌کند. به‌عنوان‌مثال اگر شما به دیابت مبتلا باشید، سیستم دفاعی تحت خطری دارید و اگر شرایط بیماری خود را تحت کنترل نداشته باشید روند بهبودی و حتی موفقیت‌آمیز بودن آن مورد تهدید قرار خواهد گرفت.

اگر به بیماری‌های زمینه‌ای مرتبط مبتلا هستید بهتر است قبل از شروع روند دریافت ایمپلنت دندان، پس از مشورت با متخصصین، شرایط بیماری خود را تحت کنترل کامل قرار دهید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

استفاده از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه ضدباکتری، روند بهبودی شما را سرعت بخشیده و شانس موفقیت‌آمیز بودن نتیجه را افزایش خواهند داد.

مراقبت ایمپلنت دندان

نصب تکیه‌گاه  (abutment)

  Abutment و یا تکیه‌گاه در واقع واسطه‌ای است که در بین ایمپلنت و دندان مصنوعی قرار می‌گیرد و این دو را به یکدیگر متصل می‌کند. این تکیه‌گاه احتمالاً در یک مرحله جداگانه روی ایمپلنت شخص قرار خواهد گرفت.

مرحله آخر ایمپلنت، نصب دندان

زمانی که روند بهبودی کامل شود، دندان جایگزین باید در جای خود قرار بگیرد. در این مرحله دندان‌پزشک از نقطه مدنظر قالب گیری ایمپلنت می‌کند و آن را برای ساخت دندان به لابراتوار ارسال خواهد کرد.

پس از ساخت دندان و بعد از قراردادن آن بر روی ایمپلنت، دندان‌پزشک از این موضوع اطمینان حاصل خواهد کرد که شخص احساس راحتی کامل با دندان خود داشته باشد و به‌هیچ‌عنوان دندان جایگزین برای شخص آزاردهنده نباشد. این دندان جایگزین ظاهری کاملاً طبیعی خواهد داشت و با دندان‌های شما هماهنگ خواهد بود. برای کسب آگاهی بیشتر درباره تفاوت ایمپلنت با دندان طبیعی مقاله مرتبط را بخوانید.

اگر بعد از نصب دندان با موارد زیر روبه‌رو شدید، دندان‌پزشک خود را مطلع کنید.

  • ناراحتی ممتد
  • خون ریزی
  • ورم
  • درد شدید
  • گاز زدن نامساوی

مطمئن شوید که به‌صورت منظم برای معاینه به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

اشخاص باید در هر مرحله از روند دریافت ایمپلنت دندان نکاتی را مدنظر خود داشته باشند تا با رعایت این نکات در نهایت بهترین نتیجه را به دست بیاورند. مهم‌ترین عواملی که دراین‌بین تأثیرگذار هستند، رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان و معاینه منظم توسط دندان‌پزشک است. این دو را فراموش نکنید.

یکی از چالش‌هایی که روزانه افراد زیادی با آن روبه‌رو می‌شوند، ازدست‌دادن دندان است. ازدست‌دادن دندان می‌تواند ریشه‌های کاملاً متفاوتی داشته باشد. عواملی که می‌توانند به ازدست‌دادن دندان یک شخص بیانجامد طیف گسترده‌ای را در برمی‌گیرند.

این طیف می‌تواند شامل ازدست‌دادن دندان بر اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، ابتلا به بیماری پریودنتینت و یا بروز حادثه باشد. اهمیت این عوامل در نقطه‌ای بیش از پیش می‌شود که راه‌حل‌های مواجهه با ازدست‌دادن دندان و یا دندان‌ها بسته به ریشه بروز آن می‌تواند کاملاً متفاوت باشد.

به طور مثال اگر بیماری لثه فرد منجر به ازدست‌دادن دندان او شده باشد، این فرد نیاز دارد قبل از اقدام برای انتخاب یکی از روش‌های جایگزین دندان خود، به درمان بیماری لثه خود بپردازد. پس بهتر است هر شخص علت ازدست‌دادن دندان خود را به‌دقت ریشه‌یابی کند تا از بروز مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری کند.

برای شما روزهایی پر از لبخند و سلامتی را آرزومندیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: adamsperio

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.