خمیر دندان و مسواک مناسب لمینت سرامیکی

1,537

ونیرهای سرامیکی توانایی تغییر شکل دندان، تغییر در اندازه دندان، افزایش طول دندان‌ها و برطرف کردن بدرنگی دندان‌های شما را دارند. اگرچه لمینت‌های سرامیکی دندان بسیار بادوام هستند، اما اگر می‌خواهید برای مدت طولانی‌تر دوام داشته باشند، باید مطمئن شوید که به‌درستی از آن‌ها با مصرف خمیردندان مناسب، مسواک مورد تائید برای لمینت دندان و نحوه صحیح نخ دندان کشیدن مراقبت می‌کنید.

لمینت‌های سرامیکی نوعی پوشش نازک دندانی هستند و روی قسمت جلویی دندان نصب می‌شوند. لمینت‌ها عیب‌های قسمت جلویی دندان‌ها را می‌پوشانند تا ظاهر کلی و لبخند شما را بهتر کنند. لمینت دندان از روش‌های نوین دندانپزشکی زیبایی به‌شمار می‌رود؛ و به اصلاح طرح لبخند و داشتن یک لبخند زیبا کمک می‌کند.

در ادامه قصد داریم به توضیح درباره ویژگی‌های خمیر دندان و مسواک مناسب برای مراقبت از لمینیت‌های سرامیکی و نحوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان‌های لمینت شده، ویژگی‌های مسواک مناسب برای لمینت بپردازیم. با ما همراه باشید!

اهمیت استفاده از خمیر دندان مخصوص لمینت سرامیکی

استفاده از یک خمیردندان مناسب، یکی از اصول مهم نگهداری و مراقبت بعد از لمینت دندان است زیرا استفاده از یک خمیردندان نامناسب (مانند خمیردندان‌های دارای مواد ساینده) می‌تواند بر سطح لمینت دندان شما خراش ایجاد کند و به مرور زمان و با جذب رنگدانه‌های مواد غذایی، موجب تغییر رنگ و پوسیدگی دندان زیر لمینیت سرامیکی شما شود. بدین منظور بهتر است در خرید یک خمیردندان مناسب لمینت‌های دندانی، نهایت دقت را داشته باشید!

عکس دندان لمینت شده

با مزایا و معایب لیمنت دندان بیشتر آشنا شوید.

خمیر دندان مخصوص لمینت سرامیکی چه ویژگی هایی دارد؟

به منظور حفظ زیبایی، بهبود عملکرد یا افزایش عمر روکش‌های لمینت سرامیکی خود باید به خوبی از آنها مراقبت کنید. یکی از روش‌های مراقبت، استفاده از خمیر دندان و مسواک مناسب است. به همین دلیل قصد داریم در ادامه به توضیح درباره ویژگی‌های یک خمیر دندان مناسب بپردازیم:

  • از خمیردندان‌های حاوی مواد ساینده مانند جوش شیرین و هیدروژن پراکسید اجتناب کنید.
  • به جای خمیر به دنبال شوینده‌های ژل مانند باشید.
  • یک خمیر دندان دارای ویژگی‌های ضد پوسیدگی انتخاب کنید.
  • از خمیردندان‌های سفید کننده دوری کنید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

آیا خمیر دندان شما دارای خواص ساینده است؟

خمیر دندان ساینده حاوی جوش شیرین و هیدروژن پراکسید است که معمولاً با غلظت کم برای سفید کردن دندان استفاده می‌شود. اگرچه وقتی صحبت از لمینت‌های سرامیکی می‌شود، این خواص برای روکش‌های زیبای دندان شما مضر هستند و به آنها آسیب می‌رسانند. خمیر دندان حاوی مواد ساینده  لمینت‌های شما را خراش می‌دهند و باعث می‌شوند تا فرسوده و کهنه به نظر برسند. هنگامی که روکش‌ها خراشیده می‌شوند، در معرض لک قرار می‌گیرند.

به طور کلی خمیر دندان برای لمینت باید دارای حداقل ویژگی‌های تهاجمی باشد. هر خمیر دندانی که سایندگی بالا داشته باشد یا برای لثه حساسیت ایجاد کند انتخاب نامناسبی است. به طور معمول، خمیر دندان ژله‌ای غیر ساینده بهترین انتخاب است. این نوع خمیردندان‌ها ذرات غذا یا لکه‌ای که روی آن‌ها گیر کرده است را از بین می‌برند.

آیا خمیر دندان شما یک خمیر دندان سفید کننده است؟

در اکثر موارد، خمیر دندان سفید کننده برای سفید کردن دندان‌های معمولی شما توسط دندانپزشکان توصیه می‌شود، اما این نوع خمیر دندان می‌تواند بر لمینت‌های شما تاثیر منفی داشته باشد. محصولات سفید کننده و روکش‌های سرامیکی، باهم سازگار نیستند زیرا می‌توانند باعث‌ عدم تطابق رنگ شوند. علاوه بر این، خمیر دندان سفید کننده دارای خواص سایشی است که می‌تواند به روکش‌های شما آسیب برساند.

خمیردندان‌های ژلی حاوی فلوراید را در نظر بگیرید

فلوراید ماده‌ای است که از دندان‌های شما در برابر پوسیدگی محافظت می‌کند. روکش‌ها فقط سطح جلوی دندان‌های شما را می‌پوشانند و دیده نشدن دندان‌های طبیعی شما به این معنی نیست که آنها نیازی به مراقبت ندارند.

برای محافظت از دندان طبیعی زیر روکش توصیه می‌شود از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.  اگر بر اثر پوسیدگی دندان‌ زیر لمینت دندان‌های طبیعی و حامی ونیرها شکل یا تراز خود را از دست بدهند، اتصال ونیرهای سرامیکی به دندان‌ها ضعیف می‌شود و از این رو، ممکن است لمینیت‌های شما لق شوند و آسیب ببینند.

ویژگی‌های خمیر دندان و مسواک مناسب لمینت سرامیکی

بهترین مارک خمیر دندان برای لمینت دندان کدام است؟

بسته به نوع عملکرد خمیردندان، مارک‌های متفاوتی وجود دارند. برای مثال، برندهایی مانند:

  • خمیر دندان مریدنت (Merident)
  • خمیر دندان سنسودین یا سنسوداین (Sensodyne)
  • خمیر دندان کلگیت (Colgate)
  • خمیردندان اورال بی (oral-b)
  • خمیردندان کرست (Crest)

این برندها بهترین خمیردندان‌های غیر ساینده و ضد حساسیت را ارائه می‌دهند. خمیر دندان فلوراید سنسوداین به طور موثر دندان‌ها را تمیز می‌کند و به اندازه کافی برای روکش‌های لمینتی ملایم است. این خمیر دندان مناسب برای دندان‌های حساس به تقویت مینای دندان و محافظت از دندان‌ها در برابر فرسایش ناشی از غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی کمک می‌کند.

*جالب است بدانید که برخی از برندهای مختلف، خمیردندان مخصوص کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی دندان هم طراحی کرده و ساخته‌اند که می‌توانید به‌سادگی آن‌ها را خریداری کنید و نگران ترکیبات آن نباشید. فقط نسبت به سایر خمیر دندان‌ها قیمت بالاتری دارند.

مسواک مناسب برای دندان لمینت شده

افرادی که برای اصلاح طرح لبخند خود از انواع ونیر دندان بهره می‌برند علاوه بر انتخاب خمیردندان حاوی فلوراید و غیر ساینده، باید در خرید مسواک مناسب نیز دقت کنند. مسواک مناسب برای تمیز کردن لمینیت‌ها باید دارای پرز‌ها و دندانه‌های نرم باشد. هرچه پرزهای مسواک سفت‌تر باشند، احتمال آسیب رساندن به لایه نازک لثه اطراف دندان بیشتر است.

اگر لثه‌ها در این ناحیه عقب بروند، ممکن است ریشه دندان طبیعی و لبه روکش نمایان شود. اگرچه نمایان شدن لبه روکش از لحاظ پزشکی فاقد مشکل است، اما ممکن از لحاظ بصری ظاهر چندان جذابی نداشته باشد. به همین دلیل باید هنگام خرید مسواک مناسب، دقت نمایید!

 برای انتخاب بهترین مسواک با دندان‌پزشک مشورت کنید.

مسواکی که انتخاب می‌کنید، بیشتر از ۶ ماه نباید استفاده شود. زیرا ممکن است فرچه‌هایش از کار بیفتد و به‌خوبی به تمیزکردن دندان‌ها نینجامد.

آموزش مسواک زدن دندان لمینت شده

تکنیک مناسب هنگام استفاده از مسواک دستی، حداکثر حذف پلاک را بدون آسیب رساندن به لثه‌ها تضمین می‌کند. دندانه‌های مسواک باید با یک حرکت دایره‌ای در زاویه ۴۵ درجه نسبت به سطح دندان قرار گیرند.

م.قع مسواک زدن از استفاده از حرکات عقب و جلو در یک جهت خودداری کنید زیرا این امر به مرور زمان به لثه‌های شما آسیب می‌رساند و باعث تحلیل لثه می‌شود؛ بلکه از حرکات عمودی برای رسیدن به نواحی بین دندان‌هایتان استفاده کنید.

آیا مسواک برقی به لمینت دندان آسیب میرساند؟

اگر قصد دارید یک مسواک مناسب برای تمیز کردن لمینت دندان‌های خود بخرید، استفاده از مسواک برقی با موهای نرم بسیار توصیه می‌شود زیرا فشاری که هنگام مسواک زدن دندان‌های خود وارد می‌کنید، با استفاده از این مسواک بهتر کنترل می‌شود.

Sonicare by Phillips یک برند مسواک برقی محبوب است که در داروخانه‌ها و بسیاری از مطب‌های دندانپزشکی فروخته می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که اثر ارتعاش صوتی برس مسواک برقی می‌تواند تا ۱۰۰ درصد بیشتر از یک مسواک دستی پلاک دندان‌ها را از بین ببرد.

مسواک برقی برای لمینت دندان

مراحل ساخت لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟

نحوه نخ دندان کشیدن دندان لمینت شده

به طور معمول، لمینت‌های دندانی پوسیده نمی‌شوند، اما دندان‌های مجاور این روکش‌ها در برابر پلاک باکتریایی آسیب‌پذیر هستند و ممکن است منجر به پوسیدگی دندان شود. (به ویژه برای لمینت‌های سرامیکی که حدود نیمی از دندان را می‌پوشانند). به همین دلیل سایر سطوح نیاز به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کامل دارند و شما باید این کار را برای جلوگیری از عفونت‌هایی مانند بیماری لثه و ایجاد حفره در مینای دندان انجام دهید.

برای استفاده ایمن از نخ دندان، باید یک رشته نخ را با احتیاط بین دندان‌های خود بلغزانید و آن را محکم روی دندان دیگری بپیچید. برای دستیابی به نتایج مطلوب، نخ دندان باید به شکل C در اطراف کناره لمینت قرار بگیرد. سپس، کنار روکش و دندان خود را با دقت توسط نخ به بالا و پایین بمالید. بهتر است این روند را چندین بار تکرار کنید. در مرحله بعد، نخ دندان را روی لثه‌ها بلند کنید، آن را در اطراف دندان بعدی خم کنید و به نخ کشیدن ادامه دهید. متخصصان توصیه می‌کنند که نخ دندان را با سرعت و محکم بالا و پایین نکنید.

مراقبت از لمینت دندان

نگهداری از لمینت دندان تفاوت زیادی با مراقبت از دندان‌های طبیعی ندارد. برای اطمینان از اینکه همه چیز خوب پیش می‌رود، چند اقدام احتیاطی ساده تمام آن چیزی است که باید انجام داد:

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

بزرگ‌ترین مشکلی که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند، یادگیری نحوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن لمینیت است. برای رفع ابهامات خود در این باره، می‌توانید نحوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان لمینت شده را از دندانپزشک بیاموزید. اگر دندان‌های خود را به آرامی مسواک نمی‌زنید، ممکن است با ایجاد خراش یا ترک به روکش‌های سرامیکی خود آسیب بزنید و نیاز به ترمیم لیمنت دندان آسیب‌دیده داشته باشید.

علاوه‌بر تغییر شیوه‌های خود در مورد بهداشت دندان، باید یک خمیر‌دندان مناسب تهیه کنید. دلیل آن این است که لمینت سرامیکی می‌تواند توسط مواد ساینده، از جمله خمیردندان‌های ساینده که برای پاک کردن لکه‌های سطحی روی دندان‌های طبیعی به کار می‌روند، آسیب ببیند. هنگامی که دندانپزشک شما لمینیت مورد نظر را انتخاب می‌کند، رنگ لمینت دندان را به دقت با دندان‌های طبیعی مطابقت می‌دهد تا به طور یکپارچه با لبخند شما ترکیب شوند و طبیعی به نظر برسند.

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن دندان لمینت شده

از مصرف غذاهای مضر اجتناب کنید

مصرف برخی از غذاها می‌توانند برای لمینت و همچنین دندان‌های طبیعی شما مضر باشند. به عنوان مثال، جویدن یخ یا آب نبات سفت می‌تواند به یک اندازه برای هر دو مضر باشد و باعث شکستگی و ایجاد ترک بر سطح لمینیت شما شود.

از طرف دیگر، غذاهایی که به طور طبیعی باعث لک و بد‌رنگ شدن دندان‌ها می‌شوند مانند قهوه، چای، شراب، زغال اخته و رنگ‌ دهنده‌های غذا، تاثیر چندانی بر تغییر رنگ لمینت سرامیکی ندارند اما می‌توانند دندان‌های طبیعی شما که در کنار روکش‌ها قرار دارند را لکه دار کنند و در طول زمان تفاوت رنگ قابل توجهی ایجاد کنند. مصرف مواد غذایی رنگی یکی از دلایل تغییر رنگ دندان‌ها در افراد است.

از جویدن اشیا خودداری کنید

جویدن اشیای سخت علاوه‌بر دندان‌های طبیعی به لمینت شما آسیب می‌رسانند. سعی کنید اشیای سخت مانند یخ، ناخن، خودکار و مداد خود را نجوید. اگر جسم سختی را با دندان‌های خود فشار دهید، ممکن است روکش‌های شما ترک بخورند یا آسیب ببینند. درباره راه حل ترمیم دندان شکسته این مقاله را بخوانید.

از ساییدن و فشردن دندان‌ها خودداری کنید

اگر دندان قروچه دارید، باید هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کنید. دندان قروچه کردن علاوه‌بر روکش‌ها دندان‌های طبیعی شما را فرسوده می‌کند و آسیب شدیدی به لیمینت‌های شما وارد می کند. اگر عادت به فشردن یا ساییدن دندان‌های خود دارید، باید با دندانپزشک خود در مورد گزینه‌های درمانی که می‌تواند به شما کمک کند تا این عادت بد را (قبل از آسیب جدی به دندان‌ها یا روکش‌های شما) متوقف کنید، مشورت کنید. درصورتی‌که دندان قروچه درمان نشود شما کاندید مناسب برای لمینت دندان نیستید.

یکی از راه‌های کمک درمانی برای پیشگیری از آسیب به دندان‌های طبیعی و روکش‌های ونیر که دندان‌پزشکان برای افرادی مبتلا به دندان قروچه (بروکسیسم) پیشنهاد می‌دهند استفاده از نایت گارد یا همان محافظ شبانه دندان است. در صورتی‌که دندان‌قروچه از کنترل شما خارج است توصیه می‌شود به روانشناس مراجعه کنید.

خمیر دندان ذغالی

بیشتر بخوانید: لمینت برای دندان‌های کج امکان‌پذیر است؟

سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن عادت نامناسبی برای سلامت کلی به‌ویژه دندان‌های شماست؛ همچنین برای روکش‌های سرامیکی شما مضر است. این امر می‌تواند باعث لک شدن و تغییر رنگ لمینت سرامیکی دندان شما شود. اگر می‌خواهید از روکش‌های دندان‌های خود به بهترین شکل ممکن نگهداری کنید، باید سیگار کشیدن را متوقف کنید.

 روزانه یکبار نخ دندان بکشید

معمولاً کسانی که لمینت و کامپوزیت ونیر دارند، از استفاده از نخ دندان برای دندان‌های خود واهمه دارند. این مسئله باعث می‌شود که از نخ دندان کشیدن پرهیز کنند. اما حقیقت این است که نخ دندان نه تنها باعث آسیب رسیدن به ونیرها نمی‌شود، بلکه باعث افزایش طول عمر آن‌ها نیز می‌گردد.

پلاک‌ها معمولاً در نقاطی تجمع می‌کنند که دندانه مسواک نمی‌تواند به آن برسد (چه روی ساختار طبیعی دندان شما باشد یا روی روکش‌های دندانی). به همین دلیل بسیار مهم است که یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید تا پلاک‌های دندانی را که در بین دندان‌ها و در امتداد خط لثه پنهان شده‌اند از بین ببرید. استفاده از نخ دندان به جلوگیری از ایجاد حفره در بین دندان‌ها کمک می‌کند.

به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید

به عنوان بخشی از مراقبت‌های پس از نصب لمینت، مراجعه به دندانپزشک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دوام طولانی مدت لمینیت شما فقط با نگهداری مناسب از روکش‌ها و دندان‌ها امکان پذیر است. مراجعه منظم به دندانپزشک به شما این امکان را می‌دهد که مشکلات احتمالی مثل پوسیدگی دندان زیر روکش، بیماری‌های التهابی لثه یا حساسیت به مواد لمینت را قبل از تبدیل شدن به یک مشکل جدی کنترل کنید.

همچنین، معاینات منظم و تمیز کردن دندان به شما کمک می کند تا طول عمر روکش‌های خود را افزایش دهید. قرار ملاقات‌های منظم با دندانپزشک برای از بین بردن رسوبات و پلاک‌ها مهم است و دندان پزشک شما در این جلسات اطمینان حاصل می‌کند که با روکش‌های جدید خود مشکلی ندارید.

جمع‌بندی

آنچه از هر خمیر دندان دیگری برای روکش‌ها مهم است، رعایت بهداشت دهان و دندان روزانه شما است. اگر خمیر دندان به درستی روی لمینیت‌های شما استفاده نشود، بی‌تاثیر است. به رعایت عادات بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن دو بار در روز، نخ دندان کشیدن از هر طرف دندان و مراجعه به دندانپزشک برای معاینات منظم ادامه دهید تا از تجمع باکتری‌های مضر روی دندان‌های خود جلوگیری کنید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: goochdental

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.