راهنمای رنگ لمینت دندان | انتخاب بهترین رنگ لمینت

964

در دنیای امروزی دیگر لازم نیست از لبخند خود خجالت بکشید! چه دندانتان افتاده باشد، چه رنگ دندان‌هایتان زیبا نباشد و چه دندان‌هایتان کج باشند، علم دندانپزشکی راه حل‌هایی برای رفع آن ارائه می‌دهد. دندانپزشکی زیبایی امکان داشتن لبخندی زیبا را برای شما فراهم کرده است. یکی از روش‌هایی که نقایص دندان‌ها را برطرف کرده و ظاهری هالیوودی به آن‌ها می‎بخشد، لمینت است.

لمینت، یا پرسلن ونیر، پوسته‌ای نازک از جنس پرسلن است که سطح جلویی دندان‌ها را پوشانده و عیوب ظاهری آن‌ها را می‌پوشاند. لمینت‌ها نیز همچون کامپوزیت ونیر‌ها و روکش‌های سرامیکی در طیف رنگی وسیعی تولید می‌شوند. برخی از افراد فکر می‌کنند انتخاب رنگ لمینت آسان است و باید “سفیدترین” رنگ ممکن را انتخاب کنند؛ اما در واقع اینطور نیست. بهتر است سریع تصمیم نگیرید تا پشیمان نشوید. به همین دلیل این مقاله را آماده‌ کرده‌ایم که شما را در انتخاب مناسب‌ترین رنگ لمینت دندان راهنمایی کنیم.

نمودار رنگ پرسلن ونیر یا لمینت

همانطور که پیش‌تر گفته شد، پرسلن ونیرها نیز همچون کامپوزیت ونیر در رنگ‌های مختلف با درجات روشنایی متفاوتی عرضه می‌شوند. شرایط هر فردی با دیگری فرق دارد؛ بنابراین یک رنگ لمینت واحد نمی‌تواند برای همه‌ی افراد مناسب باشد. برای راحت شدن انتخاب رنگ ونیرها، شرکت‌ها نموداری از طیف رنگی لمینت‌هایی که تولید می‌کنند ارائه می‌دهند. رنگ لمینت در این نمودارها به ۴ دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم. فرد با استفاده از این نمودار می‌تواند مناسب‌ترین رنگ لمینت دندان را انتخاب کند.

عکس قبل و بعد از لمینت دندان

انواع رنگ لمینت دندان

گفتیم که رنگ‌های لمینت معمولاً به ۴ دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند. این ۴ دسته‌ی اصلی هرکدام چندین زیرمجموعه دارند که از نظر میزان روشنایی ونیر با هم متفاوت‌اند.

  • دسته‌ی A: رنگ ونیرهای موجود در این گروه در طیف قهوه‌ای مایل به قرمز قرار دارد.
  • دسته‌ی B: تناژ رنگی این دسته زرد مایل به قرمز است.
  • دسته C: طیف رنگی لمینت‌های دسته گروه C خاکستری است.
  • دسته D: ونیرهای گروه D رنگ خاکستری مایل به قرمز دارند.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

رنگ لمینت A1

اگر از جمله افرادی هستید که به لبخندهای هالیوودی علاقه دارید، شاید رنگ A1 نظرتان را جلب کند. A1 سفیدترین رنگ لمینت است که درخشندگی و جلای بالایی دارد. اختلاف رنگ A1 با رنگ طبیعی دندان زیاد است؛ بنابراین اگر قصد انتخاب رنگ A1 را دارید، بهتر است تمامی دندان‌هایتان را لمینت کنید. در غیر این صورت، اختلاف رنگ دندان‌هایتان جلب توجه می‌کند.

سفیدترین رنگ لمینت دندان

رنگ لمینت B1

رنگ B1 لمینت در میان سلبریتی‌ها بسیار پرطرفدار است. این رنگ را نیز می‌توان در گروه “سفیدترین رنگ‌های لمینت” قرار داد. تفاوت B1  با A1 در سایه‌ایست که ایجاد می‌کنند. رنگ B1 سایه‌ای تیره‌تر از A1 ایجاد می‌کند. این موضوع سبب می‌شود که رنگ B1 طبیعی‌تر از A1 به نظر برسد. شاید دلیل محبوبیتش نیز همین باشد.

رنگ لمینت A2

رنگ A2 در میان افرادی که به دنبال لبخندی طبیعی اما روشن‌تر از دندان‎‌های خودشان هستند، گزینه‌ی بسیار مناسبی است. این رنگ استخوانی نسبت به A1 تیره‌تر است و بسیار طبیعی‌تر از آن به نظر می‎رسد. می‌توان گفت رنگ A2 یک درجه از رنگ طبیعی دندان اکثر افراد روشن‌تر است. اگر از هیچگونه سفیدکننده دندانی استفاده نکرده‌اید و به دنبال لبخندی طبیعی و زیبا هستید رنگ A2 می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند.

رنگ لمینت A2

رنگ لمینت A3

A3 تقریباً همرنگ دندان طبیعی انسان است. البته که رنگ دندان افراد با هم متفاوت است؛ اما طبق آمارها، رنگ طبیعی دندان‌های ۷۰ درصد از افراد شبیه به A3 است. A3 بیشتر برای کسانی که قصد ندارند دندان‌هایشان را بیش از حد سفید کنند و یا برای افرادی که فقط یک یا دو دندان را لمینت می‌کنند کاربرد دارد.

رنگ B1 لمینت دندان

با مراحل ساخت لمینت و نحوه لمینت کردن دندان آشنا شوید.

رنگ لمینت B2

B2  از جمله رنگ‌های سفید برای لمینت محسوب می‌شود. این رنگ از A1 و B1  تیره‌تر است؛ اما همچنان می‌تواند ظاهری همانند سلبریتی‌ها به شما ببخشد. همچنین این رنگ به دلیل مقاومت نسبت به سایش و سازگاری با بافت دهان نیز محبوب است.

رنگ لمینت BW

برخی از شرکت‌ها اقدام به تولید لمینت‌های BW کرده‌اند. این نوع رنگ کاملاً سفید بوده و برای لبخند‌های هالیوودی مناسب است. قیمت مناسب و مقاومت در برابر سایش از جمله نقاط قوت BW می‌باشند. با این حال بنا بر رنگ پوست، مو و چشمانتان، BW می‌تواند ظاهری مصنوعی برای دندان‌هایتان ایجاد کند.

بهترین رنگ کامپوزیت دندان برای من کدام رنگ است؟

مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب رنگ لمینت

خب تا به اینجا متوجه شدیم که لمینت، برخلاف باور عموم، فقط یک رنگ سفید ندارد؛ بلکه دارای طیف متنوعی از رنگ‌ها با درجات مختلف روشنایی و درخشندگی است. حال سوال اصلی این است که چطوری مناسب‌ترین رنگ‌ لمینت دندان را برای خود انتخاب کنیم؟ چند فاکتور مهم در انتخاب رنگ مناسب لمینت دخیل هستند. شما باید با بررسی این فاکتورها و همچنین اولویت‌های خودتان مناسب‌ترین رنگ را انتخاب کنید. در ادامه این فاکتورها را بررسی می‌کنیم.

تعداد ونیرها

تعداد دندان‌هایی که قصد دارید لمینت کنید نیز در انتخاب رنگ تاثیرگذار است. اگر تعداد زیادی از دندان‌هایتان را لمینت می‌کنید، انتخاب‌های بیشتری دارید و می‌توانید از رنگ‌های خیلی سفید نیز استفاده کنید؛ اما اگر تنها یکی یا دو تا از دندان‌هایتان را لمینت می‌کنید، بهتر است به سراغ رنگ‌های طبیعی مانند A3 بروید تا رنگ دندان‌های لمینت‎ شده‌‎تان با دیگر دندان‌هایتان تفاوت زیادی نداشته باشد.

رنگ چشم‌ها

چشم‌ها و دندان‌ها اولین عضوهایی از صورت هستند که توجه افراد را به خود جلب می‌کنند. بنابراین مهم است که رنگ سفیدی چشم با رنگ دندان‌های انسان هماهنگ باشد. مثلاً  اگر رنگ دندان سفیدتر از قسمت سفید چشم باشد، جلوه‌ی زیبایی ندارد و مصنوعی به نظر می‌رسد.

رنگ های مختلف لمینت دندان

رنگ پوست

یکی دیگر از فاکتورهایی که در هنگام انتخاب رنگ لمینت بهتر است به آن دقت کنید، رنگ پوستتان است. معمولاً توصیه می‎شود رنگ ونیر را طوری انتخاب کنید که کنتراست شدیدی با رنگ پوستتان ایجاد نکند. یعنی افرادی که پوست روشن‌تری دارند، بهتر است از رنگ‌های روشن‌تر استفاده کنند و بلعکس.

اندازه دندان‌ها

اندازه دندان‌ها نیز در انتخاب رنگ مناسب دخیل است. زیرا معمولاً رنگ‌های روشن‌تر باعث می‌شوند دندان بزرگ‌تر به نظر برسد. پس در هنگام انتخاب لمینت این موضوع را نیز در نظر بگیرید.

سلیقه شخصی

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب رنگ لمینت سلیقه و اولویت‌های شماست. برخی از افراد دوست دارند لبخندی هالیوودی داشته باشند که جلب توجه کند؛ در حالی که برخی دیگر از افراد یک یا دو درجه روشن‌تر از رنگ دندان‌هایشان را ترجیح می‌دهند و رنگ‌های طبیعی را می‌پسندند. در آخر هیچ اجباری به انتخاب رنگ خاصی وجود ندارد و دندانپزشک تنها شما را راهنمایی می‌کند. تصمیم آخر را خودتان بر اساس سلیقه‌ی شخصیتان خواهید گرفت.

کامپوزیت یا لمینت کدام روش برای زیبایی دندان‌ها مناسب تر است؟

آیا رنگ لمینت تغییر می‌کند؟

اکثر بیماران در مورد تغییر رنگ لمینت نگران هستند. خوشبختانه لمینت از پرسلن ساخته می‌شود. پرسلن برخلاف مینای دندان بافتی متخلخل ندارد؛ بنابراین مواد رنگی، چون ذرات غذا و..، نمی‌توانند در آن نفوذ کنند. با این حال ممکن است حس کنید لمینت دندانتان تیره‌تر از روزهای اول به نظر می‌رسد. این موضوع ممکن است به چند دلیل پیش آید؛

  1. اگر در لمینت دندانتان خراشی ایجاد شود، ذرات غذا و… در آن فضا به دام می‌افتند و ظاهر ونیر را تغییر می‌دهند.
  2. دندانپزشک لمینت را با استفاده از مواد مخصوصی به دندان شما می‌چسباند. متاسفانه این مواد می‌توانند لکه بگیرند و باعث شوند لمینت نیز تیره به نظر برسد.
  3. اگر خیلی وقت پیش لمینت انجام داده‌اید ممکن است متوجه تغییر ظاهری در لمینت دندانتان شده باشید. دلیل این موضوع می‌تواند این باشد که مواد مورد استفاده در ونیرهای قدیمی در حد ونیرهای پرسلن امروزی باکیفیت نبودند.

همانطور که دیدید، لمینت نفوذناپذیر است؛ بنابراین مانند مینای دندان لکه‌دار نمی‌شود؛ با این حال در شرایط خاصی ممکن است تیره به نظر برسد. برای اینکه لمینت دندانتان همیشه زیبا و روشن باشد، بهتر است به خوبی از آن‌ها مراقبت کنید.

مراقبت از لمینت و حفظ رنگ آن

  • بهداشت دهان و دندانتان را حفظ کنید. روزانه حداقل دو بار مسواک بزنید.
  • از خمیردندان‌هایی استفاده کنید که سایش کمی ایجاد می‌کنند.
  • هرگز از دندان‌هایتان بعنوان ابزار استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است باعث خراش و شکستن لمینت دندان شود.
  • از خمیردندان‌های سفیدکننده استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث ساییدگی بشوند.
  • به دندانپزشک‌تان اعتماد داشته باشید و توصیه‌های او را جدی بگیرید.

انتخاب بهترین فرم لمینت

همانطور که می‌دانید، لمینت‌ها، یا ونیرهای پرسلن، از پیش آماده نیستند و برای شما به شکل سفارشی ساخته می‌شوند. شما علاوه بر رنگ آن‌ها، می‌توانید فرم دلخواهتان را نیز انتخاب کنید. این ونیرها می‌توانند بسته به نیاز شما مربعی، گرد، کوتاه، بلند و… باشند. فرم صورت و سلیقه‌ی شخصیتان مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب فرم لمینت هستند. مثلاً افرادی که صورت کشیده دارند بهتر است روکش‌های پهن‌تری را نسبت به افرادی با صورت گرد انتخاب کنند.

اولویت‌های شما نیز در این مسئله دخیل هستند. مثلاً اگر دوست دارید جوان‌تر به نظر برسید، می‌توانید لمینت‌های بلند را انتخاب کنید؛ زیرا دندان‌های افراد مسن معمولاً طول کوتاهی دارند. همچنین اگر دوست دارید قیافه‌ای زنانه‌تر داشته باشید، ونیرهای گرد برای شما مناسب‌تر از ونیرهای مربعی هستند؛ زیرا ونیرهای مربعی ظاهری مردانه به لبخندتان می‌بخشند.

*در نظر داشته باشید که انتخاب فرم لمینت نیز به اندازه‌ی انتخاب رنگ آن در زیبایی نتیجه‌ی نهایی تاثیرگذار است.

قبل و بعد از لمینت سرامیکی دندان

نکات طلایی برای انتخاب رنگ لمینت

  • می‌توانید رنگ سفیدی چشمانتان را ملاک قرار دهید و لمینت را همرنگ با آن انتخاب کنید.
  • اگر رنگ پوستتان خیلی روشن است، مراقب باشید که رنگ ونیر انتخابی‌تان روشن‌تر از پوستتان به نظر برسد؛ وگرنه ممکن است زرد به نظر برسد.
  • توجه داشته باشید که رنگ دندان سلبریتی‌ها ممکن است به دلیل نورپردازی‌های صحنه متفاوت‌تر از رنگ واقعی آن به نظر برسد.
  • هرگز رنگ لمینت را روشن‌تر از سفیدی چشمانتان انتخاب نکنید.

کلام آخر

در این پست از وبسایت دکتر نیک‌زاد، سعی کردیم راهنمای جامعی برای انتخاب رنگ و فرم لمینت دندان در اختیارتان بگذاریم. این را در نظر داشته باشید که هیچ کس بهتر از دندانپزشک شما نمی‌تواند شما را در این امر راهنمایی کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم به دندانپزشکتان اعتماد کنید و تصمیم نهایی را پس از مشورت با وی بگیرید.

لازم به ذکر است که تمامی خدمات زیبایی دندانپزشکی، از جمله لمینت دندان، در کلینیک تخصصی دکتر نیک زاد با پیشرفته‌ترین تجهیزات و متدهای روز دنیا انجام می‌شود. برای اطلاعات بیشتر و تنظیم نوبت ویزیت، می‌توانید با شماره‌های درج‌شده در سایت تماس حاصل نمایید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: afterva.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.