پوسیدگی دندان جلو: ترمیم دندان جلو + پیشگیری

4,043

یکی از رایج‌ترین خطراتی که سلامت دندان‌های ما را تهدید می‌کند، پوسیدگی دندان است. با این که سلامت تمام دندان‌ها به یک میزان دارای اهمیت است اگر این پوسیدگی در دندان‌های جلو فرد اتفاق بیافتد، تغییر ظاهر آن نیز کاملاً نمایان بوده و چالش دیگری برای وی ایجاد خواهد کرد. پوسیدگی دندان‌های جلویی به طور معمول اعتماد به نفس افراد را تضعیف کرده و سلامت روانی آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. شاید بپرسید که علت پوسیدگی دندان جلو چیست و چه راهکارهایی برای رفع آن در اختیار ما قرار دارد؟

همه ما از اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان آگاه هستیم ولی اکثراً توجه لازم را به این نکته معطوف نمی‌کنیم و بعضاً آن را نادیده می‌گیریم. جالب است بدانید که بروز مشکل در سلامت دهان و دندان ما در صورت عدم رعایت بهداشت، دور از انتظار نبوده و در این شرایط طبق تحقیقات احتمال بروز چالش به صورت جدی افزایش می‌یابد.

طبق آمار پوسیدگی دندان رایج‌ترین چالش مرتبط با دندان‌هاست که در تمام دنیا عموم مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. حال ممکن است پوسیدگی در دندان جلویی یا سایر دندان‌ها شکل گرفته و به‌مرور‌ زمان آن را از بین ببرد. علاوه بر آسیبی که پوسیدگی به سلامت دندان وارد می‌کند، در بلندمدت ظاهر آن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در ادامه علاوه بر پاسخ به این سؤالات، راه‌های پیشگیری از خراب شدن دندان جلو، درمان و تقویت دندان خراب جلویی، دلایل پوسیدگی دندان‌ها و …را نیز ذکر خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

روش‌های ترمیم پوسیدگی دندان جلو

نسبت به میزان پیشرفته بودن پوسیدگی، روش ترمیم دندان جلو نیز متفاوت خواهد بود. زیرا در هرکدام از مراحل پوسیدگی دندان، یک قسمت جدید دندان با باکتری‌ها درگیر شده و آسیب می‌بیند.

در نتیجه درمان و ترمیم پوسیدگی دندان جلو نیز باید نسبت به میزان این آسیب‌ها در نظر گرفته شده باشد. قبل از توضیحات دقیق، روش‌های درمان پوسیدگی را به‌طورکلی ذکر خواهیم کرد.

  • فلوراید درمانی
  • پرکردن دندان
  • استفاده از روکش دندان
  • عصب‌کشی دندان جلو و درمان ریشه
  • ایمپلنت دندان

تقریباً هرکدام از این راهکارهای درمانی برای یک مرحله از پوسیدگی دندان مناسب بوده و می‌توان برای رفع پوسیدگی و بازیابی عملکرد دندان از آن استفاده کرد.

در ادامه این قسمت توضیح مختصری راجع به هرکدام از این روش‌های درمانی خواهیم داد.

قبل و بعد از درمان دندان‌‌های جلویی پوسیده

فلوراید درمانی

اگر پوسیدگی دندان جلویی در مرحله اولیه بوده و به‌سرعت تشخیص داده شده باشد، شما می‌توانید با فلوراید درمانی برای رفع این پوسیدگی اقدام کنید. فلوراید درمانی روشی برای توقف پوسیدگی دندان است و به طور معمول در مطب دندان‌پزشک صورت‌گرفته و به‌صورت ژل بر روی دندان‌ها اعمال می‌شود. هدف از انجام فلوراید درمانی، جلوگیری از نفوذ باکتری‌ها به مینای دندان و تقویت دندان پوسیده است.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

پر کردن دندان جلو

اگر باکتری‌ها به مینای دندان شما نفوذ پیدا کرده باشند، دندان‌پزشک احتمالاً برای ترمیم دندان پوسیده گزینه پر کردن دندان را به شما پیشنهاد خواهد داد. در این صورت به هیچ عنوان نگران ظاهر دندان جلو خود نباشید. تعداد زیادی از افراد تصور می‌کنند که پر کردن دندان صرفاً با یک ماده نقره‌ای رنگ انجام گرفته و باعث ایجاد یک ظاهر ناخوشایند می‌شود.

باید بگوییم که این مسئله حقیقت نداشته و امروزه از انواع کامپوزیت که به رنگ دندان افراد قابل تغییر است برای پر کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. شما می‌توانید از بین امالگام که نقره‌ای است یا کامپوزیت دندان پوسیده جلو که هم رنگ بقیه دندان‌هایتان بسته به هزینه‌ای که در نظر گرفته‌اید، برای درمان پوسیدگی دندان خود یکی را برگزینید.

آمالگام با کامپوزیت؟ کدام مواد برای پر کردن دندان پوسیده مناسب‌تر هستند؟

عصب کشی دندان جلو

اگر پوسیدگی دندان‌های جلویی از عاج گذشته و به پالپ دندان رسیده باشد، عصب‌های دندان شما نیز با باکتری‌ها درگیر خواهند شد. در نتیجه مشکل دیگر صرفاً ساختار دندان نبوده و درصورتی‌که برای این عصب‌ها راهکاری در نظر گرفته نشود، فرد درد زیادی را تجربه خواهد کرد. درد زیاد یکی از علائم پوسیدگی دندان جلو به شمار می‌زود.

عصب کشی روش دیگری برای درمان عفونت و پوسیدگی دندان جلو است. در روند عصب‌کشی دندان جلو، دندان‌پزشک قسمتی از پالپ را که آلوده شده جدا کرده و پس ازبین‌بردن عفونت، دندان را اصطلاحاً پلمپ می‌کند تا از نفوذ هرگونه باکتری و یا دیگر آلودگی‌ها جلوگیری به عمل آید. پس از این که روند عصب‌کشی با موفقیت به اتمام رسید، باید مراحل ساخت روکش دندان آغاز شده تا بر روی دندان طبیعی شما قرار گیرد.

روکش دندان جلویی

درصورتی‌که پوسیدگی به عاج دندان رسیده باشد، بهترین گزینه برای شما پس از درمان و حذف قسمت‌های پوسیده استفاده از  روکش‌ دندان جلو است. در طول این درمان قسمت‌های آلوده شده توسط دندان‌پزشک تراشیده شده و از دندان سالم باقی‌مانده جدا می‌شوند.

پس از این که این قسمت‌ها حذف شدند، برای بخشی از دندان طبیعی که باقی‌مانده مراحل قالب‌گیری دندان آغاز شده تا روند ساخت روکش برای آن آغاز شود. زمانی که روکش دندان جلویی آماده شد، بر روی دندان باقی‌مانده شما قرار خواهد گرفت تا از آن در برابر خطرات احتمالی محافظت به عمل آید.

روکش دندان جلو عملکرد دندان شما را به طور کامل بازیابی کرده و ظاهری مشابه با دیگر دندان‌های شما خواهد داشت.

 رنگ روکش دندان را چطور انتخاب کنبم که طبیعی باشد؟

ایمپلنت دندان جلو

زمانی که میزان خرابی دندان جلو به آبسه کردن منجر شود، دو گزینه پیش روی دندان‌پزشک شما قرار دارد. اگر عفونت دندان جلویی با عصب‌کشی و روکش برطرف شود، دندان‌پزشک این روش را در پیش خواهد گرفت.

اما درصورتی‌که میزان آسیب به دندان بیش از حد باشد، راهی به جز کشیدن دندان وجود نخواهد داشت. در این حالت دندان جلویی شما تخلیه شده تا از پیشروی عفونت به دیگر قسمت‌ها جلوگیری به عمل آید.

در ادامه اطلاعات درباره کاشت ایمپلنت برای دندان‌ها را به طور خلاصه مرور می‌کنیم.

درصورتی‌که قصد انجام  ایمپلنت دندان جلو  را دارید، حتماً قبل از کشیدن و تخلیه دندان، دندان‌پزشک خود را از این تصمیم آگاه کنید. در این صورت پس از کشیدن دندان و به‌صورت متوالی، ایمپلنت جای‌گذاری شده و مراحل آن آغاز می‌شود.

اگر از قبل دندان خود را کشیده‌اید باید به طور معمول چند ماه صبر کنید تا شرایط برای قرارگرفتن ایمپلنت فراهم شود. روند نصب ایمپلنت به این صورت است که با ایجاد یک شکاف در لثه، ایمپلنت که شبیه به یک پیچ بوده و معمولاً از جنس تیتانیوم تهیه شده است، درون لثه قرار گرفته تا پیوند مناسبی با استخوان فک شما برقرار کند.

این قسمت در آینده نقش ریشه دندان جایگزین شما را ایفا خواهد کرد. پس از جای‌گذاری ایمپلنت، لثه به‌وسیله بخیه بسته شده و روند ادغام استخوانی آغاز می‌شود. شما باید ببین دو تا ۶ ماه برای پیوند ایمپلنت و استخوان فک صبر کرده تا ادغام استخوانی (هیلینگ ایمپلنت) به طور کامل شکل گیرد.

پس از این مرحله ساخت دندان جایگزین شما آغاز شده و پس از آماده‌شدن بر روی ایمپلنت قرار خواهد گرفت. عملکرد ایمپلنت تقریباً با دندان طبیعی یکسان بوده و استحکام بسیار بالایی دارد. باید بگوییم  روش‌های کاشت ایمپلنت دندان متفاوت است و شما می‌توانید با مشاوره از دندانپزشک خود بهترین روش را انتخاب کنید.

محل قرارگیری پیچ ایمپلنت در لثه برای پر کردن جای خالی دندان جلویی

با ۰ تا ۱۰۰ مراحل کاشت ایمپلنت دندان آشنا شوید.

علت پوسیدگی دندانهای جلو

دندان‌های ما به‌صورت روزانه در معرض مواد غذایی مختلفی بوده و این مواد غذایی در بیشتر موارد منجر به تشکیل باکتری بر روی سطح دندان‌های ما خواهد شد. در صورت تجمع باکتری‌ها به‌مرور بر روی سطح دندان‌های ما پلاک و جرم شکل‌گرفته و روند رشد باکتری‌ها سریع‌تر می‌شود.

حال این باکتری‌ها از مواد غذایی که ما مصرف می‌کنیم تغذیه کرده و به رشد خود ادامه می‌دهند. در طول این زمان، این باکتری با تبدیل مواد غذایی همچون مواد قندی به یک نوع اسید، باعث پوسیده شدن دندان‌های ما می‌شوند.

این پوسیدگی نیز به‌مرورزمان پیشرفته کرده و مقدار بیشتری از دندان را از بین می‌برد. به همین دلیل است که کارشناسان بهداشت دهان و دندان همیشه بر روی معاینه منظم دندان‌ها تاکید دارند.

درصورتی‌که شما به‌صورت منظم برای معاینه دندان‌های خود به دندان‌پزشک مراجعه کنید، با راهکارهایی کم هزینه مثل جرم‌گیری دندان و سایر روش‌های موجود دندانپزشکی در سریع‌ترین زمان ممکن، این باکتری‌ها از بین رفته و شرایط دندان‌ها اصلاح می‌شود.

تشکیل جرم و پلاک و تجمع باکتری از دلایل خراب شدن دندان

علائم پوسیدگی دندان‌های جلو

خراب شدن دندان‌های جلو ممکن است علائم زیر را به همراه داشته باشد:

  • بوی بد دهان
  • درد دندان که ممکن است مداوم باشد یا گاهی به صورت ناگهانی شما را از پا درآورد
  • تشکیل لکه‌های خاکستری یا سیاه روی دندان‌های جلویی
  • احساس طعم و مزه نامطلوب در دهان
  • تشکیل سوراخ‌های ریز و درشت در سطح یا عمق دندان‌های جلویی
  • عفونت لثه‌ای که ممکن است منجر به آبسه و کیست دندان شود
  • حساس شدن دندان نسبت به مواد غذایی گرم و سرد

پوسیدگی دندان جلو ممکن است روند آرامی داشته باشد و شما در اویل متوجه آن نشوید. چنانچه علائم بالا را در خود حس کردید، در اولین فرصت برای معاینه دندان‌های خود به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

یکی از روش‌های کاشت ایمپلنت دندان جلو استفاده از روش فوری است درباره مراحل و شرایط ایمپلنت یک روزه بیشتر بدانید.

علائم پوسیدگی دندان‌های جلویی از پشت

خراب شدن دندان‌های جلویی از پشت شایع‌تر است معمولا پوسیدگی از قسمت پشت دندان‌ها شروع شود. برای مثال، ممکن است ایجاد لکه و حفره در دندان‌هایی جلویی از پشت آن‌ها آغاز شود. به این ترتیب موقع خراب شدن دندان‌های جلویی از پشت، شما بعید است متوجه مشکل خود شوید.

این در حالی است که مراجعه منظم به دندانپزشکی و چکاپ دندان‌ها می‌تواند از توسعه پوسیدگی و خراب شدن دندان‌های جلویی از پشت جلوگیری کند. علائم خراب شدن دندان‌های جلویی از پشت با علائم پوسیدگی دندان تفاوتی نداشته و شامل موارد زیر است:

  • بوی بد دهان
  • طعم نامطبوع در دهان
  • حساسیت و درد دندان‌های جلویی

پیشنهاد می‌کنیم مقاله بازسازی دندان و تفاوت آن با روکش دندان را مطالعه کنید

علت خراب شدن دندان‌‌های جلویی در بزرگسالان

پوسیدگی دندان، پس از سرماخوردگی دومین مشکل عمده در جهان است و می‌توان گفت تقریبا تمام افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار با این مشکل دست و پنجه نرم کرده‌اند. پوسیدگی دندان، به خصوص پوسیدگی دندان‌های جلویی در بزرگسالان منجر به ناراحتی و رنجش خاطر فرد می‌شود.

در این بخش به معرفی علل عمده پوسیدگی و خراب شدن دندان‌های جلویی در بزرگسالان می‌پردازیم. شما با دانستن این علل می‌توانید آن‌ها را تا حدی کنترل کرده و از ایجاد یا توسعه پوسیدگی دندان‌های خود جلوگیری کنید.

مهم‌ترین علل پوسیدگی دندان‌های جلویی در بزرگسالان عبارتند از:

  • عدم رعایت نکات بهداشتی مربوط به دهان و دندان
  • دریافت نکردن میزان کافی فلوراید
  • مشکلات مربوط به خشکی دهان
  • استفاده بیش از حد از مواد قندی و اسیدی
  • ابتلا به اختلالات غذایی مانند بی‌اشتهایی یا پرخوری عصبی
  • ابتلا به رفلاکس معده که منجر به از بین رفتن مینای دندان‌ها می‌شود
  • تغذیه و رژیم غذایی ناسالم
  • وجود مشکلات مرتبط با مینای دندان، برای مثال وجود شکاف بین دندان‌ها و ترک روی مینای دندان‌ها
  • ابتلا به دندان قروچه
  • ژنتیک
  • افزایش سن
  • مصرف برخی از داروها

یکی از روش‌های کمک درمانی برای آسیب کمتر به دندان‌ها بر اثر دندان قرچه که دندان‌پزشکان پیشنهاد می‌هند استفاده از نایت گارد یا همان محافظ شبانه دندان است.

دلایل خراب شدن دندان‌های جلویی در کودکان

آمارها نشان می‌دهد که تقریبا یک چهارم کودکان ۲ تا ۵ سال و بیش از ۵۰ درصد کودکان ۱۲ الی ۱۵ ساله از مشکل پوسیدگی دندان رنج می‌برند. همان‌طور که می‌دانید دلیل اصلی پوسیدگی دندان‌های جلویی در کودکان، باکتری‌های موجود در دهان هستند.

این باکتری‌ها از قند موجود در مواد غذایی تغذیه کرده و اسیدی تولید می‌کنند. اسید ناشی از این باکتری‌ها روی سطح خارجی مینای دندان کودک تاثیر می‌گذارد و باعث آسیب دیدن آن می‌شود. بزاق دهان تا حدودی از تاثیر اسید ناشی از باکتری‌ها می‌کاهد، اما عدم نکات بهداشت دهان و دندان کودکان منجر به آسیب بیشتر و ایجاد پوسیدگی در دندان‌های جلویی کودکان می‌شود.

 درصورتی‌که دندان جلویی به طور کامل از دست برود می‌توان از بریج مریلند برای پر کردن جای خالی دندان که روشی بدون تراشیدن دندان است استفاده کرد.

مراحل پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان از لحاظ شدت، در ۵ مرحله تعریف می‌شود. برای این که متوجه شوید که چه درمانی برای دندان پوسیده جلو شما مناسب است، باید بدانید که شدت پوسیدگی ریشه دندان و خود دندان چقدر است. در ادامه این ۵ مرحله را به طور خلاصه مرور خواهیم کرد.

۱. اولین مرحله پوسیدگی دندان

باکتری‌ها در بیرونی‌ترین لایه دندان (مینای دندان) حضور داشته و هنوز پیشروی نکرده‌اند. در این مرحله این باکتری‌ها تلاش می‌کنند تا راه خود را به درون دندان بازکرده و به آن نفوذ کنند.

اگر شما در این مرحله متوجه بروز پوسیدگی در دندان‌های خود شوید، به‌راحتی می‌توانید نسبت به درمان آن اقدام کنید.

۲. مرحله دوم پوسیدگی دندان

باکتری‌ها به بیرونی‌ترین لایه دندان نفوذ کرده و وارد دندان می‌شوند. زمانی که باکتری‌ها به درون دندان راه پیدا می‌کنند، به‌مرور علائم پوسیدگی دندان نمایان خواهد شد.

این نکته به این دلیل است که این باکتری‌ها پس از ورود به محیط داخلی دندان و گذشتن از مینای آن، باعث ایجاد حفره‌های کوچکی در دندان شده که باید به‌وسیله پرکردن دندان، مورد درمان قرار بگیرند.

۳. مرحله سوم پوسیدگی دندان

در این مرحله باکتری‌ها راه خود را برای ورود به عاج دندان باز می‌کنند. عاج دندان که در زیر مینا قرار دارد، کمی از مینای دندان نرم‌تر بوده که باعث آسیب‌پذیری بیشتر آن در برابر باکتری‌ها می‌شود. در این مرحله نرخ رشد باکتری‌ها و پوسیدگی دندان افزایش پیدا خواهد کرد. 

از آن جایی که در عاج دندان کانال‌هایی برای ارتباط با عصب دندان تعبیه شده است، ممکن است حساسیت دندان‌های شما در این مرحله آغاز شود. این حساسیت زمان مصرف مواد غذایی سرد و یا گرم بیشتر نمایان خواهد بود.

عکس مراحل پوسیدگی دندان

۴. مرحله چهارم پس از این که پوسیدگی عاج دندان اتفاق افتاد، نوبت پالپ دندان فرامی‌رسد.

پالپ که داخلی‌ترین بخش دندان محسوب می‌شود، حاوی عصب و مویرگ خونی بوده که برای سلامت دندان ما حائز اهمیت بسیاری هستند. زمانی که پوسیدگی پالپ دندان اتفاق می‌افتد، شما احتمالاً آزرده خواهید شد.

این احساس ناراحتی گاهی اوقات با درد و ورم همراه خواهد بود. از جایی که لایه‌های بیرونی دندان توان جابه‌جایی بر اثر این تورم را ندارند، این فشار به عصب‌ها وارد خواهد شد که در نهایت باعث ایجاد درد در ناحیه موردنظر می‌شود. در این مرحله میتوانید از روش درمانی عصب کشی دندان عفونی استفاده کنید.

۵. مرحله آخر پوسیدگی دندان زمانی است که دندان دچار آبسه شده است.

وقتی باکتری‌ها به پالپ دندان می‌رسند، به‌مرور عفونت ایجاد کرده و باعث التهاب شدید دندان می‌شوند. این امر در نهایت به آبسه کردن دندان منجر خواهد شد. آبسه دندان بسیار دردناک بوده و این درد صرفاً به دندان محدود نمی‌شود.

درد ناشی از آبسه دندان گاهی اوقات تمام فک را درگیر کرده و لحظات سختی را برای فرد رقم می‌زند. از علائم دیگر آبسه دندان می‌توانیم به ورم لثه، ورم فک یا صورت، تب و … اشاره کنیم.

درصورتی‌که در این مرحله برای درمان دندان اقدامی صورت نپذیرد، عفونت به استخوان فک راه پیدا کرده و این قسمت را نیز درگیر می‌کند. البته این پیشرفت به همین‌جا محدود نشده و ممکن است دیگر استخوان‌های صورت و گردن نیز به این عفونت آلوده شوند.

در این مرحله از عفونت درمان دو راه حل دیگر هم مطرح می‌شوند یکی عصب‌کشی و دیگری کشیدن دندان عفونی است اما کدام روش برای درمان عفونت ریشه دندان مناسب است؟ برای تصمیم درست با دندانپزشک متخصص دکتر محمد نیک‌زاد مشورت کنید.

درد فک و صورت بر اثر پوسیدگی و ورم دندان

پیشگیری از پوسیدگی دندان جلو

در این قسمت نکاتی را که با رعایت آن‌ها می‌توانید از پوسیدگی دندان جلو خود جلوگیری کنید، ذکر خواهیم کرد.

  • مراجعه منظم به دندان‌پزشک برای معاینه
  • استفاده از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه
  • مصرف کمتر قند و شیرینی و مواد غذایی ناسالم
  • نوشیدن آب سالم (ترجیحاً آب حاوی فلوراید)

به‌صورت کلی مهم‌ترین راهکار پیشگیری نسبت به پوسیدگی دندان و دیگر آسیب‌های مرتبط، رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان بوده و اگر این نکته را همیشه مدنظر داشته باشید، درصد بروز خطرات احتمالی به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

فراموش نکنید که قبل از تصمیم‌گیری تمام گزینه‌های موجود را بررسی کرده و عجولانه تصمیم نگیرید. همچنین در انتخاب دندان‌پزشک خود نیز سهل‌انگاری نکنید و فردی بامهارت و حرفه‌ای را برای این امر در نظر بگیرید. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله معیارهایی که باید در انتخاب یک دندان‌پزشک خوب در نظر بگیرم را مطالعه کنید.

از این که تا انتها با ما همراه بودید سپاسگزاریم و برای شما روزهایی پر از لبخند و سلامتی را آرزو می‌کنیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.