رنگ روکش دندان را چگونه انتخاب کنیم؟

2,532

کاشت روکش دندان درمانی متداول در مطب‌های دندانپزشکی‌ست. این پروتزهای دندانی از دندان‌های پوسیده و ضعیف حفاظت می‌کنند. انواع مختلف روکش‌ها را از موادی چون فلزات، رزین و سرامیک می‌سازند. در دندانپزشکی امروزی روکش‌های تمام سرامیکی بیشتر از دیگر انواع روکش‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از دلایل این امر، نزدیکی رنگ روکش‌های سرامیکی به رنگ طبیعی دندان است.

رنگ طبیعی دندان‌های هر فردی با دیگری متفاوت است؛ اما بطور کلی رنگ A3 نزدیک‌ترین رنگ به رنگ طبیعی دندان بیشتر افراد است.

علاوه بر مواردی که در مقاله ذکر شده، برای انتخاب رنگ روکش باید به مواردی چون رنگ پوست، مو و میزان سفیدی چشم نیز توجه کنیم.

اگر برای چسباندن روکش به مطب مراجعه کردید و متوجه سفیدی بیش از حد کراون شدید، می‌توان برای تیره‌تر شدن آن را مجدداً به لابراتوار فرستاد. البته برعکس این موضوع صادق نیست.

به منظور تطبیق رنگ بسیار بالا با رنگ طبیعی دندان‌های بیمار، تاج‌های کلینیکالی تمام سرامیکی در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها ارائه می‌شود. یکی از معضلات بیماران انتخاب رنگ مناسب روکش است. در این مقاله از سایت دکتر نیک‌زاد دندانپزشک و متخصص زیبایی شما را در انتخاب مناسب‌ترین رنگ روکش دندان، سفیدترین رنگ روکش و عوامل تاثیرگذار بر رنگ روکش دندان راهنمایی می‌کنیم.

طیف رنگی روکش دندان

یک سیستم کلی برای تعیین رنگ دندان و یا روکش دندان وجود دارد که اغلب دندانپزشکان از آن استفاده می‌کنند. در این سیستم طیف رنگی دندان به ۴ دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شود. هر یک از این دسته‌های اصلی دارای چندین زیرمجموعه نیز هستند که از نظر میزان روشنایی با هم تفاوت دارند. تعداد این زیرمجموعه‌ها ممکن است در برندهای مختلف روکش متفاوت باشد. در واقع هر چقدر تعداد زیرمجموعه‌های طبقات اصلی بیشتر باشد، دست شما برای انتخاب رنگ دلخواهتان بازتر خواهد بود.

  • طیف رنگی A: قهوه‌ای مایل به قرمز
  • طیف رنگی B: زرد مایل به قرمز
  • طیف رنگی C: خاکستری
  • طیف رنگی D: خاکستری مایل به قرمز

هر یک از زیرمجموعه‌های این طبقات رنگی با یک عدد مشخص می‌شوند؛ مثل A1، A2 و… میزان تیرگی این رنگ‌ها از شماره ۱ به بالا بیشتر می‌شود.

رنگ مناسب روکش دندان

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

چه عواملی در انتخاب رنگ روکش دندان تاثیرگذارند؟

  • رنگ طبیعی دندان: مهم‌ترین فاکتوری که دندانپزشکان در انتخاب رنگ روکش در نظر می‌گیرند، دندان‌های طبیعی بیمار است. آن‌ها ترجیح می‌دهند که روکش را همرنگ با دندان‌های دیگر بیمار انتخاب کنند؛ زیرا اگر رنگ دندان روکش‌شده با دیگر دندان‌ها هماهنگ نباشد، جلوه‌ی زشتی به لبخند انسان می‎بخشد.
  • عملکرد دندان: عملکرد دندان‌های انسان با یکدیگر تفاوت دارد. این موضوع باعث می‌شود که دندان‌ها در ضخامت، مقدار ساییدگی و تغییر رنگ با یکدیگر متفاوت باشند؛ مثلا دندان‌های نیش از دندان‌های جلویی ضخیم‌تر بوده و معمولاً رنگشان زردتر است. البته این تفاوت جزئی است اما دندانپزشک در هنگام انتخاب رنگ روکش این موضوع را نیز در نظر می‌گیرد.
  • عادات غذایی: برخی از افراد بیشتر از دیگران از غذاها و نوشیدنی‌های رنگی همچون چای، قهوه و شراب استفاده می‌کنند. این مواد غذایی باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند. طبیعتاً بهتر است چنین افرادی از طیف‌های رنگی خیلی روشن استفاده نکنند.
  • سن: یکی دیگر از عواملی که در انتخاب رنگ تاج دندان توجه دندانپزشک را جلب می‌کند سن فرد است. بصورت طبیعی هرچقدر سن انسان بیشتر شود امکان تغییر رنگ دندان‌های طبیعی وی نیز بیشتر است؛ به همین دلیل دندانپزشکان ترجیح می‌دهند که از رنگ‌های خیلی روشن برای افراد مسن استفاده نکنند؛ زیرا یکی از اهداف ترمیم‌های دندانپزشکی این است که لبخندی طبیعی و غیرقابل تشخیص برای انسان ایجاد کنند.
بهترین رنگ برای روکش دندان جلو

برای اینکه بتوانید راحت تصمیم بگیرید برای هر دندان چه نوع روکشی مناسب است باید با انواع روکش دندان و مزایا و معایب جنس‌های مختلف این روش دندانپزشکی آشنا باشید.

روند انتخاب رنگ روکش دندان در مطب دندانپزشک

روکش‌های دائمی به شکل آماده وجود ندارند؛ لابراتوارهای دندانسازی این پروتزهای دندانی را بصورت سفارشی برای هر شخصی ساخته و به مطب دندانپزشک ارسال می‌کنند. برای این منظور لازم است که دندانپزشک اطلاعات مربوط به روکش سفارشی، مثل رنگ آن، را به همراه نمونه قالب گیری دندان به لابراتوار ارسال کند. انتخاب رنگ روکش معمولاً توسط خود بیمار با مشورت دندانپزشک انجام می‌شود.

استفاده از راهنمای ویتا

یکی از روش‌های ساده‌ی انتخاب رنگ روکش، استفاده از پالت‌های راهنمای ویتا است. پالت کلاسیک ویتا دارای ۱۶ رنگ مختلف است. در ادامه رنگ‌های موجود در راهنمای کلاسیک ویتا را نام می‌بریم:

  • A1, A2, A3, A3.5, A4
  • B1, B2, B3, B4
  • C1, C2, C3, C4
  • D2, D3, D4

راهنمای سه بعدی ویتا

اگر نتوانستید رنگ موردنظرتان را در راهنمای کلاسیک پیدا کنید، جای نگرانی نیست. راهنمای سه بعدی ویتا طیف رنگی گسترده‌تری را ارائه می‌دهد. این پالت ۲۶ رنگ مختلف روکش دندانی را در اختیار بیمار قرار می‌دهد که از لحاظ روشنایی و تناژ رنگی با هم متفاوت هستند.

در راهنمای سه بعدی ویتا می‌توانید درجه‌ی روشنایی روکش خود را از بین ۶ درجه‌ی روشنایی مختلف انتخاب کنید. شماره ۰ در این پالت روشن‌ترین و شماره ۵ تیره‌ترین روکش‌ها را تشکیل می‌دهند.

رنگ‌های موجود در راهنمای سه بعدی به ۳ گروه اصلی L، M و R تقسیم می‌شوند. روکش‌های گروه L متمایل به زرد، گروه M خنثی و گروه R  مایل به قرمز هستند.

راهنمای انتخاب رنگ روکش دندان با پالت ویتا

سفیدترین رنگ روکش دندان کدام است؟

اخیراً بسیاری از افراد تمایل دارند دندان‌هایشان را سفید، یا به اصطلاح مرواریدی، کرده و لبخندی هالیوودی داشته باشند. با بالا رفتن تقاضا برای سفید کردن دندان‌ها، دیگر رنگ‌های پالت کلاسیک نمی‌توانند جوابگوی تقاضای افراد باشند؛ بنابراین امروزه نوع جدیدی از رنگ‌های گروه  B به بازار عرضه شده که در سفیدی دندان‌ها بسیار موثر هستند. این طیف رنگی جدید شامل BL1, BL2, BL3, BL4 می‎باشند. BL1 به عنوان سفیدترین رنگ روکش دندانپزشکی شناخته می‌شود.

برای سفیدتر شدن دندان چکار کنیم؟

اگر قصد سفید کردن دندان‌هایتان را دارید، دندانپزشکان توصیه می‌کنند که پیش از کاشت روکش این کار را انجام دهید؛ زیرا در این صورت می‌توان رنگ روکش را مطابق با رنگ جدید دندان‌ها انتخاب کرد. روکش‌ها از موادی ساخته می‌شوند که به سادگی تغییر رنگ نمی‌دهند؛ بنابراین اگر پس از کاشت روکش بلیچینگ انجام دهید؛ دندان‌های طبیعی‌تان از دندان روکش‌شده سفیدتر می‌شوند و ظاهری غیرطبیعی به لبخندتان می‌بخشند.

سفیدترین رنگ روکش دندان

تفاوت روکش با کامپوزیت را در این مطلب بخوانید.

آیا ممکن است رنگ روکش تغییر کند؟

با اینکه مواد سازنده‌ی روکش‌ها به سادگی رنگ نمی‌گیرند؛ اما ممکن است در مواردی لکه بگیرند و دچار تغییر رنگ شوند. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

  • غذاها و نوشیدنی‌های رنگی

مصرف مداوم برخی از مواد غذایی مثل قهوه، چای، توت قرمز و… می‌تواند به مرور رنگ روکش‌های دندان را تغییر دهد.

  • مصرف سیگار

تحقیقات نشان داده است که مصرف سیگار و دخانیات دیگر نه تنها رنگ دندان‌های طبیعی، بلکه رنگ روکش‌های دندانی را نیز تغییر می‌دهد؛ همچنین مصصرف سیگار می‌تواند یکی از دلایل سیاه شدن لثه بعد از روکش دندان باشد.

  • پوسیدگی

ممکن است به هر دلیلی مجدد دچار پوسیدگی دندان زیر روکش و عفونت ریشه شوید. عفونت باعث تغییر رنگ دندان زیرین می‌شود. تغییر رنگ دندان زیرین نیز سبب تیره‌تر به نظر رسیدن روکش خواهد شد.

علائم و عوارض بلند بودن روکش دندان چیست؟

آیا می‌توان رنگ روکش را سفیدتر کرد؟

همانطور که پیش‎تر گفته شد روکش‌های تمام سرامیکی به روش‌های مختلف سفید کردن دندان جواب نمی‌دهند و اگر به هر دلیلی از رنگ آن‌ها راضی نیستید بهتر است برای تعویض روکش دندان اقدام کنید. همچنین امکان روشن‌تر کردن روکش ساخته ‎شده در لابراتوار نیز وجود ندارد.

توجه کنید که اگر روکش شکسته باشد یا دندان زیر روکش عفونت کرده باشد، روکش دندان حتماً باید تعویض شود.

راهنمای سه بعدی ویتا برای رنگ روکش دندان

سوالات متداول

توصیه‌ی دندانپزشکان برای انتخاب رنگ روکش چیست؟

طبق نظر دندانپزشکان، بهترین انتخاب برای رنگ کراون، رنگ طبیعی دندان است. اگر رنگی شبیه به رنگ دندان‌های طبیعی خود انتخاب کنید، تشخیص دندان ترمیم‌شده از دندان‌های دیگر بسیار دشوار شده و به این ترتیب لبخندتان کاملاً طبیعی و زیبا به نظر خواهد رسید.

آیا پودرهای سفیدکننده در سفید شدن روکش تاثیر دارند؟

روکش‌های سرامیکی از موادی ساخته شده‌اند که به راحتی تغییر رنگ نخواهند داد؛ ضمناً بهتر است برای سفید کردن دندان‌های طبیعی‌تان نیز فقط از روش‌های مطمئنی چون بلیچینگ، که تحت نظر دندانپزشک انجام می‌شود، استفاده کنید.

برای جلوگیری از تغییر رنگ روکش چکار کنیم؟

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. شما با انجام اقداماتی چون مسواک زدن منظم، سیگار نکشیدن و تغییر عادات نادرست غذایی می‌توانید از لکه‌دار شدن کراون دندانتان جلوگیری نمایید.

خط سیاه بالای روکش دندان نشانه‌ی چیست؟

اگر تاج دندانتان از جنس pfm باشد، ممکن است در محل تلاقی روکش با لثه‌تان خطی تیره مشاهده شود. این روکش‌ها از ترکیب فلز و سرامیک ساخته می‌شوند و خط سیاه آن‌ها به دلیل هسته‌ی فلزی‌شان است. توجه کنید که روکش‌های زیرکونیا (تمام سرامیکی) بیشترین شباهت را به مینای دندان دارند.

آیا روکشی که خیلی سفید باشد را می‌توان تیره‌تر کرد؟

اگر برای چسباندن روکش به مطب مراجعه کردید و متوجه سفیدی بیش از حد کراون شدید، می‌توان برای تیره‌تر شدن آن را مجدداً به لابراتوار فرستاد. البته برعکس این موضوع صادق نیست.

آیا می‌توان لکه‌های روکش را از بین برد؟

گاهی اوقات مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان لکه‌ها را کمرنگ‌تر می‌کند؛ همچنین دندانپزشک نیز با روش‌های کلینیکالی می‌تواند به از بین بردن برخی از لکه‌های روکش کمک کند.

روکش دندان بدون پایه چه تفاوتی با روکش معمولی دارد؟

سخن پایانی

همانطور که دیدید، روکش‌های دندانی امروزی در طیف‌های رنگی گسترده‌ای وجود دارند و به خوبی با دندان‌های طبیعی‌تان تطبیق پیدا می‌کنند؛ بطوری که تشخیص آن‌ها از دندان‌های طبیعی بسیار دشوار است. انتخاب رنگ روکش موضوعی حائز اهمیت است؛ مخصوصاً اگر قصد کاشت روکش برای دندان‌های جلویی را دارید؛ چرا که این دندان‌ها بیشترین تاثیر را بر زیبایی لبخند و چهره‌ی شما دارد. توصیه‌ی ما به آن دسته از افرادی که قصد کاشت یا تعویض روکش را دارند، مراجعه به دندانپزشکی مجرب و ماهر است؛ زیرا میزان مهارت و تخصص دندانپزشک و همچنین مواد و تجهیزاتی که به کار می‌برد تاثیر بسیار زیادی در موفقیت ترمیم و طبیعی بنظر رسیدن دندان‌هایتان دارد.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: evdp.net

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.