بهترین روش‌های زیبایی دندان + پرطرفدارترین‌ها

2,673

دندان‌پزشکی زیبایی با ارائه‌ی راهکارهای اثربخش و کاربردی، اخیراً در بازگرداندن زیبایی به لبخند شما و هم چنین بهبود اعتماد به نفستان بی‌اندازه مؤثر بوده است. اگر دندان‌های نازیبا اما سالمی دارید، اگر از لبخند زدن خود خجالت می‌کشید و یا با آن احساس راحتی نمی‌کنید، می‌توانید با این روش‌های ارائه شده بر زیبایی دندان‌های خود و کیفیت زندگی اجتماعی‌تان بپردازید.

دندان‌پزشکی زیبایی به حوزه‌ی بسیار پرمخاطب و جالب‌توجهی تبدیل شده است. از روش‌هایی همچون سفیدکردن دندان‌ها گرفته تا شکل‌دادن به آن‌ها و تراشیدن دندان، استفاده می‌کند تا زیبایی را به دندان‌های شما بازگرداند. دندان‌پزشکان با ابزارهای متنوع و روش‌های پیشرفته و تکنولوژی‌های کاربردی در این حوزه فعالیت می‌کنند تا شما با دندان‌ها و لبخند خود احساس راحتی کنید و لبخند زیبایتان را به دیگران هدیه دهید.

توجه داشته باشید که اگر شغل شما به‌نوعی با ظاهر شما ارتباط مستقیم دارد، مثلاً هنرپیشه یا خواننده، نوازنده و یا از رجال سیاسی هستید، با زیباتر کردن دندان‌ها و لبخند خود می‌توانید بر اعتمادبه‌نفس خود بیفزایید و در اجتماع بهتر و پررنگ‌تر عمل کنید.

پیش از انتخاب هر روش ارائه شده توسط دندان‌پزشکی زیبایی، باید از نقاط قوت و ضعف، شرایط و هزینه‌های آن به‌خوبی آگاهی داشته باشید. همچنین ممکن است برای برخی از آن‌ها کاندید مناسبی نباشید و یا لازمه‌ی انجام روش انتخابی شما، انجام یکسری فعالیت‌های دیگر پیش از آن باشد. پس بادقت این مقاله را بخوانید تا با روش‌هایی که دندان‌پزشکی زیبایی معرفی می‌کند، نحوه‌ی انجام آن‌ها، مواردی که می‌توان آن‌ها را به کار برد و نتایج و هزینه‌هایشان آشنا شوید و آن‌ها را با آگاهی انتخاب کنید.

سفیدکردن دندان‌ها – bleaching (بلیچینگ)

با گذشت زمان دندان‌ها تغییر رنگ می‌دهند. کم پیش می‌آید دندان رنگ ابتدایی خود را حفظ کند. همان‌طور که می‌دانیم بسیاری از مواد غذایی رنگی هستند و همچنین مصرف دخانیات نیز می‌تواند رنگ دندان‌ها را تغییر دهد. رنگ دندان‌ها ممکن است به دلایل زیر تغییر کند.

  • مصرف سیگار
  • خوردن مواد غذایی رنگی
  •  نوشیدنی‌هایی همچون چای و قهوه
  • مصرف برخی داروها
  • مسواک نزدن

با انجام یک روش شیمیایی، دندان‌پزشک شما دندان‌هایتان را از رنگی که بر روی آن نشسته می‌زداید و رنگ آن‌ها را روشن می‌کند. توجه داشته باشید که می‌توان بلیچینگ دندان‌ها در منزل و توسط خودتان و همچنین در مطب و زیر نظر یک متخصص انجام شود. البته که قویاً توصیه می‌شود در مطب و زیر نظر متخصص این کار را انجام داد.

مواد استفاده شده در بلیچینگ دندان شیمیایی هستند و با جذب شدن توسط مخاط و یا وارد دستگاه گوارش شدن همراه با بزاق می‌توانند آسیب‌زننده باشند و مشکلات زیادی به‌جای بگذارند.

نوع ماده‌ی استفاده شده (غلظت و خلوص) و مدت باقی‌ماندن آن بر روی دندان در روشن شدن رنگ دندان‌ها نقش دارند. هرچه غلظت ماده‌ی استفاده شده بیشتر باشد و یا مدت باقی‌ماندن آن بر روی دندان طولانی‌تر باشد، رنگ دندان سفیدتر و روشن‌تر خواهد شد.

انجام بلیچینگ در مطب در یک یا دو ویزیت یک تا دوساعته انجام می‌شود اما انجام آن در منزل در مدتی طولانی‌تر، مثلاً ۳ تا ۴ هفته و فرایندی زمان‌بر تر انجام می‌شود.

*توجه داشته باشید که دندان‌های شما مجدداً تغییر رنگ خواهند داد اگر در معرض موادی که گفته شد قرار بگیرند. در نتیجه بهتر است دائماً به بهداشت دندان‌های خود بپردازید و از شست‌وشوی روزانه و نخ دندان کشیدن دریغ نکنید.

قبل و بعد از سفید کردن دندان ها

باندینگ – bonding (چسباندن)

اگر دندان‌های شما شکسته، لب‌پریده، ترک‌خورده باشد و یا بین آن‌ها فاصله‌های اضافی نامتجانس وجود داشته باشد، باندینگ دندان و یا چسباندن می‌تواند این مشکلات و مسائل و ضعف‌های زیبایی را برطرف کند. همچنین دندان‌پزشکان از باندینگ در پرکردن حفره‌هایی که در دندان وجود دارد نیز استفاده می‌کنند.

اما این فرایند چگونه انجام می‌شود؟

این فرایند معمولاً در یک جلسه مراجعه به دندان‌پزشک صورت می‌گیرد. دندان‌پزشک موادی که کاملاً شبیه به دندان‌های شما هستند (مثلاً رزین کامپوزیت) را با ماده‌ی خاصی که خاصیت چسبندگی دارد به بخشی از دندان که نیاز به زیباسازی دارد می‌چسباند.

با این کار ضعف ظاهری دندان با یک راه‌حل ساده برطرف می‌شود. اگرچه بخش باند شده به دندان می‌تواند تا سال‌ها برجای خود باقی بماند و کارکرد خوبی نیز دارد، ممکن است این ماده‌ی چسبانده شده به دندان تغییر رنگ دهد، بشکند و یا به‌مرورزمان از بین برود.

bonding (چسباندن)

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ونیرها (پوشش‌های سطحی دندانی)

ونیرها پوشش‌هایی هستند سطحی که جنس آن‌ها بسیار شبیه به دندان است و بر سطح خارجی دندان می‌چسبند. این ونیرها می‌توانند به‌سادگی ضعف‌های ظاهری دندان‌ها را بپوشانند و زیبایی آن‌ها را افزایش دهند. جنس این ونیرها می‌تواند از پرسلن، رزین و مواد دیگر باشد.

پرسلن یا همان لمینت سرامیکی از بهترین موادی هستند که می‌توانند برای زیبایی دندان استفاده شوند. این ماده طبیعی‌ترین و شبیه‌ترین ماده به دندان است. ونیرها سال‌ها بر روی دندان دوام می‌آورند و با آن‌ها می‌توان لبخند را بسیار زیبا کرد. طول عمر ونیرها از باندینگ بیشتر است.

چه زمانی می‌توان از ونیرها استفاده کرد؟

  • اگر بین دندان‌ها فاصله باشد.
  • اگر بخشی از دندان‌ها از بین رفته باشد یا گوشه‌ای از آن پریده شده باشد.
  • اگر رنگ آن‌ها تغییر کرده باشد و نتوان آن را با بلیچینگ تغییر رنگ داد.
  • دندان‌هایی که شکل آن‌ها متناسب نیست.
  • دندان‌های که اندکی روی‌هم افتاده‌اند.

ونیرها می‌توانند این مشکلات را در ظاهر برطرف کنند. توجه داشته باشید که برای استفاده از ونیرها نباید مشکلات جدی سلامتی داشته باشید. پیش از آن که دندان‌پزشک ونیر را روی دندان بچسباند، از دهان شما و دندان‌هایتان بررسی‌های لازم را به عمل می‌آورد و ونیر مناسب را برای آن برمی‌گزیند.

درصورتی‌که دندان‌های شما از سلامت کامل برخوردار نباشند قبل از انجام روش‌های زیباسازی لبخند باید برای درمان دندان‌هایتان اقدام کنید. جهت آشنایی بیشتر مقاله قبل از اقدام به اصلاح طرح لبخند چه مشکلاتی را باید برطرف کنیم؟ را مطالعه کنید.

انتخاب رنگ ونیر می‌تواند متناسب با سلیقه‌ی شما و مشورت دندان‌پزشک باشد. البته که جای‌گذاری پرسلن ونیرها نسبت به سایر ونیرها زمانبرتر است و در دو مرحله انجام می‌شود، زیرا این ونیرها باید در آزمایشگاه ساخته شوند. سپس این ونیرها بر روی دندان چسبانده می‌شوند.

لمینت دندان

دانستنی‌های مهم درباره کامپوزیت ونیر دندان

کراون (روکش)

روکش دندان پوششی است که تمام دندان را می‌پوشاند و ظاهر دندان را زیبا می‌کند. روکش‌ها یکی از روش‌های خیلی خوبی هستند که دندان‌پزشکی زیبایی برای برطرف‌کردن مشکلات ظاهری دندان ارائه می‌دهد.

چه زمانی می‌توان از روکش‌ها استفاده کرد؟

  • پوشاندن دندان‌هایی که رنگشان عوض شده و یا شکل ظاهری بدی دارند.
  • برای حفاظت و حمایت از دندان‌هایی که آسیب جدی دیده‌اند.
  • برای بازگردانی و درمان دندان‌هایی که پوسیده شده‌اند.
  • برای پوشاندن دندان‌هایی که پرشدگی‌های وسیعی دارند.
  • برای نگه‌داشتن یک بریج دندان در جای خود در دهان.
  • برای پوشاندن ایمپلنت‌های دندانی.
  • برای پوشاندن دندانی که جراحی ریشه دندان داشته است.

جنس روکش‌ها می‌تواند از فلز، پرسلن متصل شده به فلز، رزین و یا سرامیک باشد. هنگامی از آن‌ها استفاده می‌کنند که روش‌های دیگر جواب‌گو نباشند یا این که دندان‌ها خیلی آسیب‌دیده باشند.

دندان‌پزشک ابتدا دندان بیمار را برای قرارگیری روکش آماده می‌کند و سپس با گرفتن قالب از دندان‌ها، روکش مناسب را برای فرد جای‌گذاری می‌کند. برای آشنایی با مرحله قالب‌گیری پیشنهاد می‌کنیم مقاله مراحل قالب‌گیری و نصب روکش دندان را مطالعه کنید.

اگر از روکش‌های دائمی به‌خوبی محافظت کنید می‌توانید آن‌ها را تا آخر عمر داشته باشید.

روکش یا کراون روی دندان

شکل‌دادن به مینای دندان و کانتور

شکل‌دادن به مینای دندان یا کانتور (که ممکن است این نام‌ها را نیز در رابطه با آن‌ها بشنوید؛ ادونتوپلاستی، اناملوپلاستی، استریپینگ یا باریک کردن) شامل تراش دادن یا کانتور کردن مینای دندان است.

این فرایند شکل دندان را زیبا و متناسب می‌کند و لبخند شما را بهبود می‌بخشد. کانتور کردن از محافظه‌کارترین فرایندهای دندان‌پزشکی زیبایی است. این کار بسیار سریع و بدون درد است و نتایج به‌سرعت دیده می‌شوند.

در چه مواردی از این فرایند استفاده می‌کنند؟

  • دندان‌های روی هم افتاده و یا کج
  • دندان‌های لب پریده و یا نامنظم و کوتاه و بلند
  • اشکال در گزیدگی‌های کوچک
  • بیرون زدگی‌ها یا فرورفتگی‌ها در مینای دندان

کانتور کردن دندان همچنین سبب بهبود سلامت دندان هم می‌شود، زیرا پلاک‌ها و جرم‌ها را برمی‌دارد. هنگامی می‌توان از کانتور استفاده کرد که دندان‌های سالمی داشته باشید و مشکل جدی وجود نداشته باشد.

البته که بیشتر روش‌های دندان‌پزشکی زیبایی قابل‌استفاده هستند اگر دندان‌های شما مشکل سلامتی نداشته باشند و سالم باشند. شاید خواندن این مقاله برای شما جالب باشد: مهم‌ترین تفاوت جرم‌گیری با بلیچینگ دندان چیست؟

از آن جایی که مینای دندان را نمی‌توان جایگزین کرد، باید این روش را بادقت هرچه تمام‌تر انجام داد. اگر مینای دندان بیش از اندازه نازک شود نسبت به سرما و گرما و شیرینی حساسیت افزایش پیدا خواهد کرد.

توجه کنید که این روش نمی‌تواند جایگزین روکش و ونیر شود. پیش از انجام این روش از دندان شما عکس با اشعه ایکس گرفته می‌شود تا ضخامت و سایز مینای دندان بررسی شود، همچنین بررسی این که اگر رگ یا عصبی بسیار نزدیک محل کانتور نباشد.

شکل دادن به مینای دندان یا کانتور

 آیا دندان پزشکان استفاده از اسنپ آن اسمایل را برای اصلاح طرح لبخند توصیه می‌کنند؟

ارتودنسی

اخیراً بسیاری از افراد با در سنین مختلف از ارتودنسی منفعت می‌برند. ارتودنسی می‌تواند فواصل بین دندان‌ها را منظم کند و اگر دندان‌ها بیش از اندازه به هم نزدیک و یا از هم دورند مرتب شوند. همچنین اگر فک‌ها متناسب روی‌هم قرار نگیرند هم این روش می‌تواند کمک‌کننده باشد.

نظم و ترتیب دندان‌ها در زیبایی لبخند بسیار مؤثر است. ارتودنسی سبب ایجاد فشار در دندان‌ها می‌شود و آن‌ها را در جای درست خودشان قرار می‌دهد. این روش نیازمند زمان است و نتایج به‌سرعت قابل‌رؤیت نیستند.

برای انجام ارتودنسی، دندان‌پزشک تعدادی براکت از جنس فلز و یا سرامیک یا پلاستیک بر روی دندان‌های شما قرار می‌دهد و با استفاده از تعدادی سیم آن‌ها را مهار می‌کند. پس از هر بار ویزیت معمولاً دندان‌پزشک سیم‌ها را محکم‌تر می‌کند و در روزهای اول قدری احساس ناراحتی می‌کنید.

خطرات ارتودنسی بسیار اندک است، افرادی که به مواد استفاده شده در ارتودنسی حساسیت دارند یا بیماری‌های التهابی لثه و دندان دارند در ریسک بیشتری قرار دارند. همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان با وجود ارتودنسی بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

برای تصمیم گیری بهتر بین روش‌های مطرح شده، خواندن مقاله چه زمانی ارتودنسی بهتر است و چه زمانی لمینت سرامیکی و یا کامپوزیت ونیر به شما کمک می‌کند برای اصلاح طرح لبخند خود بهترین و مناسب‌ترین تصمیم را بگیرید.

ارتودنسی روشی برای زیباسازی لبخند

بریج‌های دندانی

بریج دندان‌ها می‌توانند از فلز، پرسلن و ترکیبی از هر دو ساخته شوند. دوام و طول عمر بریج‌ها به نحوه‌ی جای‌گذاری آن‌ها و مراقبت‌های بهداشتی شما بستگی دارد.

دریاره دوام و طول عمر ایمپلنت بیشتر بخوانید

عمر مفیر ایمپلنت دندان 

ایمپلنت

کاشت ایمپلنت‌ دندان از بهترین روش‌های جای‌گزینی دندان‌های از دست رفته هستند. این روش هزینه‌بر اما با دوام است. ایمپلنت از یک ریشه‌ی پیچ مانند تشکیل شده است که معمولاً از جنس تیتانیوم است و در لثه قرار داده می‌شود.

استخوان اطراف این پیچ تیتانیومی را می‌گیرد و از آن حمایت می‌کند. سپس روی ایمپلنت یک کراون قرار می‌گیرد و دندان‌ از‌دست‌رفته جای‌گزین می‌شود. در کلینیک دندان‌پزشکی دکتر نیکزاد لبخند خود را زیبا کنید.

تفاوت ظاهری ایمپلنت و بریج

سخن آخر

دندان‌های سالم در کیفیت زندگی انسان نقش بسیار مهمی بازی می‌کند. درصورتی‌که شما از سلامت دندانی مناسبی بهره‌مند نباشید، ممکن است درگیر مشکلات بسیاری شوید. داشتن دندان‌های سالم نعمت بسیار باارزشی است و با پیشرفت تکنولوژی‌های دندان‌پزشکی، نائل شدن به این هدف سریع‌تر و امکان‌پذیرتر شده است.

اما آیا تنها سلامت دندان حائز اهمیت است؟

همان‌طور که می‌دانید زیبایی یکی از ویژگی‌های مهم و تأثیرگذار در برقراری ارتباط و اعتمادبه‌نفس است. اگر شما از لبخند زیبایی بهره‌مند نباشید ممکن است در برخورد خود با دیگران احساس ضعف در اعتمادبه‌نفس کنید و در بیان افکار و احساسات خود دچار مشکل شوید.

کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر نیک‌زاد، با بهترین و مدرن‌ترین روش‌ها طرح لبخند شما را اصلاح می‌کند. روش‌های متنوعی برای این کار وجود دارد که انتخاب آن‌ها به شرایط شما بستگی دارد. برای تکمیل اطلاعات خود می‌توانید مقاله‌ی اصلاح طرح لبخند را مطالعه کنید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: سایت webmd

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.