روکش دندان جلو | بهترین روکش برای دندان جلویی

5,040

دندان‌های جلو شما ممکن است در اثر یک حادثه آسیب ببینند و بشکنند و یا اینکه در اثر عادات بد غذایی و بهداشتی فرسوده شوند؛ در این صورت می‌توان با کاشت روکش بر روی دندان‌ باقیمانده، آن را از آسیب بیشتر در امان نگه دارد. روکش دندان جلو علاوه بر جنبه درمانی بر زیبایی چهره و لبخند نیز اثرگذار است به همین سبب انتخاب جنس روکش برای دندان‌های جلویی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

هردو روش برای ترمیم دندان بکار می‌روند؛ اما روکش کل دندان را از خط لثه به بالا می‌پوشاند؛ درحالی که کامپوزیت ونیر تنها در جلوی دندان‌ها به هدف زیبایی دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند قرار می‌گیرد.

لق شدن روکش دندان معمولاً اتفاق نمی‌افتد؛ اما در صورت رخ دادن این مشکل نترسید و برای ترمیم آن به دندانپزشک‌تان مراجعه کنید.

می‌توان گفت که دندان نقش بسیار مهمی در زیبایی چهره‌ی ما دارد. یک لبخند زیبا می‌تواند زیبایی و شادابی زیادی به صورت ببخشد. در مقالات قبلی از سایت دکتر نیکزاد به معرفی روش درمان دندان‌های آسیب‌دیده با روکش دندان پرداخته و انواع روکش دندانی و مزایا و معایب هر یک را بررسی کردیم؛ حال در این مقاله قصد داریم به‌صورت اختصاصی به توضیح نکات پیرامون روکش دندان جلو، نحوه‌ی انجام این پروسه، بهترین نوع روکش برای دندان‌های جلو و طول عمر آن‌ها بپردازیم.

در این مطلب به بررسی تاج کلینیکالی (روکش دندان) مناسب برای دندان‌های جلویی پرداخته شده است؛ درصورتی‌که که هدف و سؤال شما در مورد روکش دندان جلو برای زیبایی است به لینک زیر مراجعه کنید.

روکش زیبایی دندان جلو

روکش دندان جلو چیست و موارد استفاده از آن کدام‌اند؟

روکش‌های دندان جلو در واقع نوعی پروتز دندانی هستند که دندان آسیب‌دیده را در برابر شکستگی و فرسودگی بیشتر حفظ می‌کنند. بسیاری از بیماران به دلایل درمانی و زیبایی از روکش دندان جلو استفاده می‌کنند. موارد زیر از مهم‌ترین دلایل احتیاج دندان‌های جلویی به روکش است:

  • برای ترمیم دندان پوسیده جلو هنگامی که دندان به شدت پوسیده شده باشد.
  • در صورت ترک خوردن دندان جلو.
  • هنگامی که دندان جلویی شکسته باشد.
  • زمانی که دندان جلویی شما تحت درمانی همچون درمان کانال ریشه یا عصب کشی دندان جلو قرار گرفته باشد.
روکش دندان تمام سرامیک برای دندان های جلویی

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

بهترین روکش دندان‌ جلو کدام است؟

در مقالات دیگر سایت به‌طور مفصل انواع روکش دندان و مزایا و معایب آن‌ها را بررسی کردیم. می‌دانیم که اکثر روکش‌های دندانی ممکن است فلزی، فلز-سرامیک و یا تمام سرامیک باشند. روکش‌های فلز-سرامیک یا PFM  به دلیل هسته‌ی فلزیشان ممکن است دارای خطی تیره باشند؛ به همین دلیل دندانپزشکان برای ترمیم دندان‌های جلویی از روکش‌های تمام سرامیکی استفاده می‌کنند. روکش‌های زیرکونیا و E.MAX در این میان بهترین عملکرد را از نظر زیبایی و استحکام دارند.

روکش دندان جلو بالا

اگر دندان جلو بالا به دلایل مختلف نیاز به روکش کردن داشته باشد زیرا موقع لبخند بیشتر در معرض دید قرار دارند به همین دلیل طبیعی بودن و همرنگی آن با سایر دندان‌های طبیعی از اهمیت بالاتری برخوردار است. دندانپزشکان توصیه می‌کنند برای روکش دندان جلو بالا از روکش زیرکونیا استفاده کنید.

در بین این روکش‌ها، روکش‌های فلزی از استحکام بیشتری برخوردار هستند؛ اما کمتر کسی دوست دارد برای دندان‌های جلویی خود از روکش فلزی استفاده کند! زیرا روکش‌های فلزی همرنگ دندان‌های دیگر نیستند و تاثیری منفی بر زیبایی دندان و لبخند انسان دارند.

آیا روکش دندان جلو قابل تشخیص است؟

اگر دندان‌های جلوییتان به روکش نیاز دارند، احتمالاً نگران ظاهر و قابل تشخیص بودن دندان‌های روکش‌ شده از دندان‌های طبیعی‌تان هستید. خوشبختانه روکش‌های سرامیکی که امروزه برای دندان‌های جلویی بکار می‌روند بسیار شبیه به مینای دندان هستند و نور را به همان صورت بازتاب می‌دهند. همچنین یک دندانپزشک حرفه‌ای قادر است سایه‌های اطراف روکش و رنگ ‌آن را کاملاً با دندان‌های کناری تطبیق دهد بطوری که تشخیص آن با چشم عادی بسیار سخت باشد.

  • توجه کنید که اگر قصد بلیچینگ و سفید کردن دندان‌هایتان را دارید، بهتر است این کار را قبل از کاشت روکش انجام دهید؛ زیرا تحقیقات نشان داده که مواد به کار رفته در روکش‌های سرامیکی در برابر سفید شدن مقاوم هستند؛ بنابراین ممکن است پس از بلیچینگ، دندان‌های روکش‌شده تیره‌تر از دیگر دندان‌ها بنظر برسند.
عکس روکش دندان جلو

 بریج بدون تراشیدن دندان یکی از روش‌های جایگزین دندان از دسته رفته جلویی است.

مراحل روکش دندان جلو

معمولاً فرایند قرار دادن روکش بر روی دندان‌های جلویی در طی دو جلسه انجام می‌شود.

  •  جلسه‌ی اول

دندانپزشک دندان جلویی شما را بی‌حس کرده و سپس درمان‌های لازم را انجام می‌دهد و دندان را تراش می‌دهد تا به شکل و فرم مورد نظر برسد.

در مرحله دوم که فرایند قالب‌گیری از دندان برای روکش است؛ دندانپزشک به روش دیجیتالی یا فیزیکی از دندان شما قالب می‌گیرد تا لابراتوار بتواند یک روکش منحصربفرد را برای شما بسازد.

در مرحله‌ی سوم دندانپزشک به کمک خود شما رنگ مناسب روکش دندان را انتخاب کرده و این اطلاعات را به همراه قالب دندان به لابراتوار ارسال می‌کند.

در پایان جلسه‌ی اول یک روکش موقتی را بر روی دندان جلویی شما قرار می‌دهند. ممکن است مجبور باشید تا دو یا سه هفته برای ساخت روکش دائمی صبر کنید؛ بنابراین در این زمان بهتر است از جویدن غذاهای سفت و گاز گرفتن اجسام خودداری کرده و در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مراقب باشید.

  • جلسه‌ی دوم

برای قرارگیری روکش دائم دندان جلویی خود به مطب مراجعه می‌کنید. در ابتدای کار دندانپزشک دندانتان را بی‌حس می‌کند. سپس روکش موقتی را برداشته و روکش دائم را جایگزین آن می‌کند. ممکن است پس از نصب مشکلاتی همچون بلندی روکش دندان وجود داشته باشد. دندانپزشک با تراشیدن روکش دندان این مشکلات را برطرف کرده و جهت اطمینان از شما تست گاز گرفتن خواهد گرفت. شما باید هر گونه احساس نارحتی را به دندانپزشکتان بگویید تا نتیجه کار راضی کننده باشد. در پایان با سمان قوی (چسب مخصوص روکش دندان) روکش به دندانتان مهر و موم می‌شود.

تراش دندان برای روکش

مینی ایمپلنت دندان بسیار ظریف است و گزینه مناسبی برای جای خالی دندان‌های جلویی هستند.

طول عمر روکش دندان جلو چند سال است؟

گفته می‌شود که روکش‌های دندانی بطور متوسط ۱۵ سال عمر می‌کنند؛ اما این عدد همیشگی نیست. طول عمر روکش دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی همچون:

  • جنس روکش دندان
  • جنس دندان شما
  • مراقبت‌های بعد از کاشت
  • مهارت دندانپزشک

براساس تحقیقات، روکش‌های فلزی بیشتر از ۲۰ سال عمر می‌کنند. روکش‌های PFM  و برخی از روکش‌های پرسلن بین ۵ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند. روکش‌های زیرکونیا و روکش‌هایی که کاملا از طلا ساخته شده‌اند نیز در صورت مراقبت درست ممکن است تا آخر عمر دوام بیاورند.

توجه داشته باشید که فقط جنس روکش دندان نیست که در افزایش عمر روکش دندان جلو تاثیر دارد؛ بلکه خود شما می‌توانید با انجام کارهایی به خوبی از روکش‌های دندانتان نگهداری کرده و طول عمر آن‌ها را افزایش دهید. در ادامه این مراقبت‌های ضروری را توضیح خواهیم داد.

تفاوت روکش دندان با کامپوزیت

روکش دندان بدون پایه چه زمانی استفاده می‌شود و چه مزایا و معایبی دارد؟

مزایا و معایب روکش دندان جلو

روکش‌های دندان‌های جلویی نیز همانند هر درمان دیگری دارای مزایا و معایب خاص خود هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مزایای روکش دندان جلو

  • روکش‌های دندان جلو از جنس تمام سرامیک هستند و رنگ آن‌ها به این دلیل بسیار شبیه به رنگ مینای دندان است.
  • این روکش‌ها با دندان‌های کناری تطبیق پیدا می‌کنند و از این دندان‌ها قابل تشخیص نیستند.
  • مواد بکار رفته در ساخت روکش‌های سرامیکی کاملاً زیست سازگار است و باعث واکنش‌های آلرژیک نمی‌شود.
  • از دندان‌های آسیب‌دیده و پوسیده جلویی به خوبی محافظت می‌کنند.
  • دندان‌ ترک خورده جلو را در کنار دیگر دندان‌ها نگه می‌دارد.
  • ایمپلنت‌های دندانی را کاور می‌کنند.
  • روکش از دندان جلویی که عصب‌کشی شده حفاظت می‌کند.
  • با درست کردن فرم و رنگ دندان‌ها، لبخند شما را زیباتر می‌کنند.
  • روکش‌ها بادوام هستند و بطور متوسط ۱۵ سال عمر می‌کنند.

معایب روکش دندان جلو

  • از آنجایی که برای دندان‌های جلویی روکش‌های سرامیکی توصیه می‌شود اما جنس این نوع روکش در برابر شکستن مقاوم نیست و در صورت حادثه و یا عادات بد غذایی و… می‌تواند بشکند و آسیب ببیند.
  • برای قرارگیری درست روکش، دندانپزشک مجبور است مقداری از دندان طبیعی شما را بتراشد.
  • به دلیل تراشیده شدن دندان طبیعی، ممکن است دندانتان به گرما یا سرما حساسیت پیدا کند. این حساسیت ممکن است به شکل تیر کشیدن دندان بعد از روکش رخ دهد.

علت سیاه شدن لثه زیر روکش چیست و چطور برطرف می‌شود؟

روکش دندان‌های جلو به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

هرچقدر ساختار طبیعی دندان شما سالم‌تر باشد، کاشت روکش دندان نیز راحت‌تر خواهد بود؛ اما در اکثر اوقات وجود  ۳/۴ از ساختار طبیعی دندانتان برای جایگذاری روکش کافی‌ست. اگر بخش قابل توجهی از دندان شما از بین رفته باشد، دندانتان توانایی تحمل روکش را نخواهد داشت؛ بنابراین باید بر اساس تشخیص دندانپزشکتان از روش‌های جایگزین دندان استفاده کنید. در ادامه برخی از این روش‌ها را بررسی می‌کنیم.

استفاده از رزین کامپوزیت

دندانپزشک می‌تواند با استفاده از رزین کامپوزیت ساختار خارجی دندان شما را تا حدی بازسازی کند. در این صورت ممکن است دندانتان توانایی تحمل روکش را بدست آورد. توجه کنید که رزین کامپوزیت به تنهایی برای ترمیم‌های بزرگ کافی نیست؛ اما در صورت استفاده به همراه روکش می‌تواند برای برخی از بیماران مناسب واقع شود. توجه داشته باشید که بازسازی دندان با روکش دندان متفاوت است برای آشنایی بیشتر مقاله تفاوت بیلدآپ با روکش دندان را مطالعه کنید.

پست و کور

اگر دندانتان را عصب‌کشی کنید، ممکن است مقدار قابل توجهی از ساختار طبیعی دندان از بین برود. در این مواقع دندانپزشک می‌تواند برای نگهداری روکش دندان از پست و کور استفاده کند. در این روش حمایتی دندانپزشک میله‌هایی از جنس‌های مختلف (پست) را در کانال ریشه قرار می‌دهد و ساختار دندان را برای قرارگیری روکش به روش پست و کور تقویت می‌کند.

ایمپلنت دندان

در صورتی که دندان بمیرد و با هیچ کدام از روش‌های دیگر قابل نجات نباشد، بهترین راه کشیدن دندان از بین رفته و قرار دادن ایمپلنت دندان است. ایمپلنت یک پست تیتانیومی است که در جای خالی دندان از بین رفته قرار گرفته و زمینه را برای قرارگیری یک روکش مناسب فراهم می‌کند.

دندان شکسته جلویی بالا

درصورتی‌که دندان جلویی‌ به‌طور کامل از دست برود دندان پزشک با بررسی شرایط گزینه ایمپلنت را به شما پیشنهاد خواهد داد.

ایمپلنت دندان جلو

مراقبت‌های لازم برای روکش دندان جلو

  • روزانه دو مرتبه با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • بطور روزانه از نخ دندان استفاده کنید. در هنگام استفاده از نخ دندان به دندان روکش‌شده و محل اتصال آن به لثه توجه کرده و مراقب باشید.
  • روزانه از دهانشویه‌ی آنتی‌باکتریال استفاده کنید.
  • از گاز گرفتن اجسام سفت و باز کردن درب بطری و… با دندان‌هایتان جداً خودداری کنید.
  • ناخن‌هایتان را نجوید.
  • از جویدن یخ خودداری کنید.
  • خوردن غذاها و نوشیدنی‌های رنگی مانند قهوه و شراب را کم کنید. با اینکه پرسلن در برابر تغییر رنگ مقاوم است؛ اما ممکن است دندان‌های کناری تیره شوند و دندان روکش‌شده مشخص شود.
  • از دندان‌ قروچه پرهیز نمایید. در صورت ابتلا به دندان قروچه با مشورت دندانپزشک از نایت گارد استفاده کنید.
  • از استعمال دخانیات پرهیز کنید.
  • در هنگام فعالیت‌هایی مانند ورزش کردن از محافظ دندان استفاده کنید. استفاده از محافظ مخصوصاً به کسانی که روکش دندان جلو دارند بسیار توصیه می‌شود.

سوالات متداول درباره روکش دندان

از کجا مطمئن شوم که روکش دندانم به خوبی در جای خود قرار گرفته است؟

اگر پس از گذشت یک هفته همچنان در هنگام جویدن غذا مشکل داشتید و یا اینکه درد دندان بعد از روکش پس از یک هفته پایان نیافت، احتمالاً در روند جای‌گذاری روکش دندانتان اشتباهی رخ داده است و برای رفع آن باید مجدداً به دندانپزشک مراجعه کنید. در غیراینصورت روکش دندان شما مناسب است.

اگر روکش دندانم بیفتد باید چکار کنم؟

روکش‌های دندان به خودی خود جدا نمی‌شوند اما در صورت بروز یک حادثه و تصادف ممکن است بشکنند و یا بیفتند. در صورت بروز این مشکل باید در اسرع وقت برای جایگزین کردن و تعویض روکش‌ دندان خود به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: drbrettlangston

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.