مراحل لمینت دندان ۰ تا ۱۰۰ | تراش دندان تا ساخت و نصب

1,843

در طی سال‌های گذشته استفاده از خدمات دندان‌پزشکی زیبایی روزبه‌روز بیشتر در بین عموم مردم رواج پیدا کرده و امروزه اکثر افراد به این نوع از خدمات دسترسی بسیار آسانی دارند. یکی از این خدمات که در بین مردم محبوبیت زیادی داشته و استفاده از آن سیر صعودی را پشت سر گذاشته است، لمینت دندان نام دارد. اما لمینت دندان چیست و چه ویژگی‌هایی آن را نسبت به سایر روش‌های زیبایی دندان‌ها منحصربه‌فرد می‌کند؟

روزانه اشخاص مختلفی به دنبال یک راهکار مناسب برای رسیدن به لبخند ایده‌آل خود هستند و یکی از گزینه‌های پیش روی آن‌ها لمینت دندان محسوب می‌شود. لمینت دندان یکی از بهترین روش‌های ترمیم دندان است که برای اصلاح طرح لبخند هم استفاده می‌شود. در این روش، روکش بسیار نازکی از جنس سرامیک پس از تراشیدن مینای دندان، روی دندان قرار داده می‌شود.

از کاربردهای لمینت دندان می‌توان به ترمیم نواقص جزئی، اصلاح رنگ دندان‌ها، اصلاح فرم و اندازه دندان‌ها و ترمیم شکستگی و … اشاره کرد. در ادامه این مقاله از مجله سایت دکتر نیکزاد به پرتکرارترین سوالات شما درباره لمینت دندان پاسخ خواهیم داد. اگر قصد آشنایی با مراحل ساخت لمینت و نحوه تراشیدن لمینت و تراش دندان را دارید پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یک روکش بسیار نازک و هم رنگ دندان طبیعی افراد است که روی دندان قرار می‌گیرد. لمینت دندان برای افرادی که قصد اصلاح ظاهر لبخند و بهبود کلی زیبایی آن را دارند، مناسب است و قابلیت تغییر دادن و اصلاح رنگ، شکل، موقعیت و اندازه دندان‌ها را دارد.

لمینت‌ها معمولاً با دو روش مستقیم و غیرمستقیم بر روی دندان‌های افراد نصب می‌شوند. هر کدام از روش‌ها در مسائلی همچون زمان آماده‌سازی لمینت و یا نصب آن روی دندان‌ها به یکدیگر تفاوت داشته که در قسمت مراحل آماده‌سازی و نصب لمینت دندان به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

در ادامه انواع لمینت‌های دندان رو معرفی کرده و جزئیات مربوط به هر کدام را مرور خواهیم کرد.

لمینت دندان

انواع لمینت دندان

به طور معمول لمینت‌های دندانی که امروزه در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دارد، از دو نوع ماده اولیه تهیه شده‌اند.

  • پرسلین
  • کامپوزیت رزین

از “کامپوزیت رزین” برای تهیه کامپوزیت ونیر و از “پرسلین” برای ساخت لمینت سرامیکی استفاده می‌شود. دراین‌بین، هرکدام از این لمینت‌ها دلایل محبوبیت خاص خود را دارند و افراد می‌توانند بسته به اولویت‌هایشان بهترین انتخاب را برای خود داشته باشند.

با اینکه در سطح جهانی استفاده از لمینت دندان تهیه شده از پرسلین که اصطلاحاً به آن لمینت سرامیکی نیز گفته می‌شود، رواج بیشتری دارد اما در ایران میزان محبوبیت این دو در بین مردم تقریباً برابر است.

لمینت سرامیکی دندان (پرسلین)

این نوع لمینت یک لایه نازک سرامیکی است که به شکل سطح جلویی دندان درآمده و آن را می‌پوشاند. زمانی که این لمینت در موقعیت خود قرار می‌گیرد، استحکام و مقاومتی برابر با دندان طبیعی، در اختیار فرد استفاده کننده قرار می‌دهد.

مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان راجع به لمینت سرامیکی دندان که از پرسلین تهیه شده ذکر کرد، برگشت‌ناپذیر بودن آن پس از نصب روی دندان‌هاست. عاملی که باعث رواج هر چه بیشتر این لمینت دندان در بین مردم شده، ظاهر زیبای این لمینت محسوب می‌شود که در نتیجه آن فرد می‌تواند به یک لبخند بی‌نقص دست پیدا کند.

همچنین در مواردی که دندان یا دندان‌ها دچار شکستگی‌های جزئی شده‌اند و ساختار آن‌ها به خطر افتاده است، لمینت سرامیکی دندان (پرسلین) گزینه بسیار مناسب‌تر و ایمن‌تری به شمار می‌آید.

طول عمر بالای این لمینت دندان، آن را در نوع خود منحصربه‌فرد کرده و امروزه این عمر مفید تقریباً ۱۰ تا ۱۵ سال تخمین زده می‌شود.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

لمینت دندان

کامپوزیت ونیر (کامپوزیت رزین)

به این نوع لمینت که از کامپوزیت رزین تهیه شده است، باندینگ ونیر نیز اطلاق می‌شود. مراحل انجام کامپوزیت ونیر بر روی دندان‌ها نسبت به لمینت‌های سرامیکی روند ساده‌تری داشته و صرفاً فقط در بعضی از موارد نیاز به تراش دندان قبل از نصب این نوع از لمینت است. به عبارت دیگر این نوع لمینت بدون نیاز به تراش دندان در اکثر مواقع انجام می‌شود.

نقطه قوت کامپوزیت ونیر برای اکثر افراد برگشت‌پذیر بودن آن محسوب شده و این عامل باعث ایجاد اطمینان بیشتری در افراد می‌شود. ظاهر این لمینت راضی کننده بوده و از زیبایی قابل قبولی برخوردار است.

البته این زیبایی در کنار نیاز به مراقبت بیشتر این نوع از لمینت دندان قرار گرفته است. علت این مسئله را می‌توان وجود شانس بیشتر لکه‌گیری و آسیب رسیدن به ساختار لمینت کامپوزیتی دانست.

در نتیجه افراد پس از انجام لمینت کامپوزیتی یا همان کامپوزیت ونیر باید به طور منظم جهت معاینه و بررسی وضعیت لمینت خود به دندان‌پزشک مراجعه کنند تا احتمال وارد شدن هرگونه تغییر رنگ کامپوزیت  و آسیب به ساختار آن به حداقل رسانده شود.

همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که اگر دندان‌های شما صرفاً به تصحیح جزئی رنگ یا شکل و موقعیت داشته باشد، برای استفاده از کامپوزیت ونیر نیازی به تراشیدن دندان شما نخواهد بود و شما می‌توانید با حداقل تغییر در دندان طبیعی تان از این نوع لمینت استفاده کنید.

طبق آمارها عمر مفید کامپوزیت ونیر بین ۷ تا ۱۰ سال تخمین زده می‌شود. همچون سایر لمینت‌ها با رعایت نکات اصلی و دقیق مراقبت از دندان لمینت شده خود می‌توانید عمر مفید آن را به طور قابل توجهی افزایش دهید.

اما برای دریافت لمینت دندان، افراد باید چه مراحلی را پشت سر بگذارند؟ آیا روند آماده‌سازی و دریافت کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی یکسان است؟ در قسمت بعد به بررسی جزئیات مراحل آماده‌سازی و نصب هر کدام از این دو خواهیم پرداخت.

عکس قبل و بعد از لمینت کامپوزیتی دندان

مراحل آماده‌سازی و نصب لمینت دندان

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم نصب لمینت دندان معمولاً با دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌پذیرد و هرکدام از این روش‌ها تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

اصولاً روش مستقیم برای کامپوزیت ونیر و روش غیرمستقیم نیز برای لمینت سرامیکی مورداستفاده قرار می‌گیرد که مهم‌ترین تفاوت آن‌ها را می‌توان میزان زمان صرف شده برای هرکدام در نظر گرفت.

پس از مرور روش مستقیم نصب لمینت دندان به بررسی روش غیرمستقیم خواهیم پرداخت.

مراحل انجام روش مستقیم لمینت کامپوزیتی دندان‌

در این روش معمولاً نیازی به استفاده از بی‌حس‌کننده موضعی نبوده و تمام روند دریافت و نصب لمینت در یک روز انجام خواهد گرفت.

 معاینه و بررسی مرحله اول لمینت کامپوزیتی

پس از معاینه و بررسی دندان‌ها توسط دندان‌پزشک، سطح دندان‌های شما به‌دقت تمیز می‌شود تا لمینت دندان به بهترین نحو ممکن در موقعیت خود قرار بگیرد.

اگر دندان‌های شما نیاز به اصلاح زیاد رنگ، شکل و یا موقعیت نداشته باشد، در مرحله بعد به تراشیدن سطح دندان نیازی نخواهید داشت و انجام لمینت بدون تراش دندان امکان‌پذیر است؛ اما در صورت نیاز و صلاحدید دندان‌پزشک ممکن است لایه بسیار نازکی از دندان شما تراشیده شود تا پس از نصب لمینت روی دندان‌ها احساسی کاملاً طبیعی داشته باشید.

نصب لمینت کامپوزیتی روی دندان‌های طبیعی مرحله دوم

پس از آماده‌شدن کامل دندان‌ها برای قرارگرفتن لمینت، چسب مخصوصی توسط دندان‌پزشک روی دندان‌های شما کشیده خواهد شد تا لمینت کامپوزیتی شما به بهترین شکل به دندان‌هایتان متصل شود. بعد از زدن چسب، کامپوزیت روی دندان‌ها قرار گرفته و در نهایت لایه نازکی از مواد کامپوزیت به آن اضافه می‌شود.

فیکس کردن کامپوزیت روی دندان‌ها مرحله سوم

در این مرحله دندان‌پزشک شما با استفاده از پرتو ساختار مواد مورداستفاده را فعال کرده و بادقت تمام به آن شکل داده و سفت می‌کند. پس از اتمام نصب لمینت کامپوزیتی بر روی دندان‌ها، دندان‌پزشک پس از مشورت با شما در مورد بهترین رنگ کامپوزیت دندان، به رنگ مورد دلخواه دست پیدا کرده و از آن برای لمینت شما استفاده خواهد کرد.

پولیش کامپوزیت دندان مرحله نهایی

پس از انجام پولیش کامپوزیت روند دریافت لمینت کامپوزیتی دندان‌های شما به اتمام رسیده و شما به لبخند ایده‌آل خود دست پیدا خواهید کرد.

لمینیت تمام سرامیکE-MAX

کدام روش زیبایی دندان‌ها برای من مناسب‌تر است؟

کامپوزیت یا لمینت

روش غیرمستقیم لمینت سرامیکی دندان‌ها

این روش که اصولاً برای لمینت سرامیکی (پرسلین) از آن استفاده می‌شود نسبت به روش مستقیم زمان بیشتری را صرف خواهد کرد. دریافت لمینت از طریق این روش معمولاً در دو جلسه انجام می‌پذیرد و این جلسات فارغ از تعداد دندان‌هایی که به لمینت نیز دارند، معمولاً ۲ هفته به طول خواهد کشید.

مراحل کامل این روش را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

معاینه، بررسی و تراش دندان برای لمینت سرامیکی

در مرحله اول و پس از انجام معاینات توسط دندان‌پزشک، سطح دندان شما برای قرارگرفتن لمینت بر روی آن آماده خواهد شد. در این مرحله دندان‌پزشک به میزانی که لمینت شما به فضا نیاز دارد، سطح جلوی دندان را خواهد تراشید تا پس از قرارگرفتن لمینت بر روی آن، دندان‌ها اندازه‌ای کاملاً طبیعی داشته باشند.

طبق بررسی‌های انجام شده در این موارد معمولاً بین ۰.۵ تا ۰.۷ میلی‌متر از سطح جلوی دندان به تراش نیاز خواهد داشت که البته ممکن است در موارد مختلف این میزان تغییر کند. هر چه ضخامت لمینت سرامیکی بیشتر باشد، رسیدن به زیبایی موردنظر آسان‌تر بوده و دندان‌ها ظاهری طبیعی‌تر خواهند داشت.

البته این نکته ممکن است در کنار مزایای خود به ساختار دندان شما آسیب وارد کرده و آن را تضعیف کند. به دلیل حساسیت زیاد بافت دندان‌ها و لثه در طول این مراحل دندان‌پزشک معمولاً از بی‌حس‌کننده موضعی استفاده خواهد کرد تا احتمال وقوع هرگونه تجربه ناخوشایند به حداقل برسد.

انتخاب رنگ و سایه لمینت سرامیکی مرحله دوم

در مرحله بعد رنگ و سایه لمینت مورد انتخاب قرار خواهد گرفت و دندان‌پزشک باتوجه‌به ظاهر طبیعی دندان‌های شما و پس از مشورت به رنگ دلخواه شما برای لمینت دست پیدا خواهد کرد.

ممکن است در این مرحله پیشنهاد دندان‌پزشک شما استفاده از رنگ و سایه‌های متفاوت برای قسمت‌های مختلف لمینت باشد تا ظاهر دندان‌ها کاملاً طبیعی جلوه کند.

قالب گیری برای ساخت لمینت سرامیکی در لابراتوار مرحله سوم

سپس دندان‌پزشک به اندازه‌گیری دندان‌ها پرداخته تا بتواند قالب مناسبی از دندان‌ها و لثه شما تهیه کند. به طور معمول برای این قالب‌گیری دندان از یک نوع خاص سیلیکون استفاده می‌شود. در این روش پس از قرارگرفتن این ماده روی دندان‌ها و گذشت چند دقیقه، قالب از دهان خارج شده و برای شروع مراحل ساخت و آماده‌سازی لمینت دندان شما به لابراتوار ارسال خواهد شد. مدت‌زمان آماده‌سازی اصولاً ۲ هفته خواهد بود.

نصب لمینت سرامیکی ساخته شده روی دندان‌ها مرحله چهارم

بعد از آماده شدن لمینت توسط لابراتوار سازنده، دندان‌پزشک قبل از نصب آن‌ها، از مناسب بودن لمینت برای دندان‌های شما اطمینان حاصل می‌کند.

*توجه داشته باشید: در این مرحله دندان‌پزشک خود را از وجود هرگونه اشکال مطلع کنید تا هرگونه خطایی به طور کامل رفع شود.

لمینت شما در این مرحله قابلیت اصلاح رنگ را دارا بوده و شما می‌توانید در کوتاهی، بلندی و برش گوشه‌های لمینت نیز تغییر ایجاد کنید. زمانی که لمینت کاملاً آماده شده و از مناسب بودن آن اطمینان حاصل می‌شود؛ دندان‌پزشک بعد از پاک‌سازی سطح بیرونی دندان‌ها و سطح داخلی لمینت، از چسب مخصوصی که با رنگ دندان شما تناسب دارد برای قرار دادن لمینت روی دندان‌ها استفاده می‌کند.

فیکس و پولیش لمینت سرامیکی مرحله پنجم

دندانپزشک با استفاده از پرتو آبی ساختار لمینت را فعال کرده و با این کار  استحکام لازم در آن ایجاد می‌شود و در نهایت روند دریافت لمینت سرامیکی شما با انجام یک پولیش نهایی به اتمام می‌رسد.

لمینت دندان فک بالا

جدول گروه بندی رنگ لمینت؛ بهترین رنگ لمینت + پرطرفدارترین رنگ لمینت دندان

انتخاب رنگ مهم‌ترین مرحله انجام لمینت دندان است. در جدول زیر می‌توانید گروه‌بندی رنگ لمینت دندان را مشاهده کنید. دقت کنید که بهترین رنگ لمینت دندان، رنگی است که به چهره شما بیاید. برای مثال اگر رنگ پوستتان تیره و گندمی است، انتخاب رنگ‌های بسیار روشن باعث غیرطبیعی‌شدن ترمیم دندان شده و چهره زیبایی نخواهد داشت. پس توصیه می‌کنیم انتخاب بهترین رنگ لمینت دندان را با دقت کامل انجام دهید و حتما به نظر دندانپزشک خود اعتماد کنید:

رنگ a1 رنگ a1 به عنوان سفیدترین رنگ لمینت دندان و رنگ لمینت هالیوودی شناخته می‌شود. برای انتخاب این رنگ لمینت، باید حتما کل دندان‌های خط لبخندتان را لمینت کنید. در غیر این صورت و انجام لمینت تنها برای چند دندان تفاوت رنگی زیادی بین دندان‌هایتان ایجاد می‌کند و جلوه زیبایی نخواهد داشت.
رنگ a2 رنگ a2، رنگی سفید و در عین حال استخوانی و طبیعی‌ است. این رنگ فقط یک درجه روشن‌تر از رنگ دندان‌های طبیعی خود شما است.
رنگ a3 رنگ a3، رنگی مشابه به رنگ دندان‌های طبیعی است و طرفداران کمی دارد. فقط افرادی که می‌خواهند لمینت دندان‌هایشان شباهت زیادی به دندان‌های طبیعی خودشان داشته باشد این رنگ را انتخاب می‌کند.
رنگ b1 رنگ b1  سفیدترین و براق‌ترین رنگ لمینت دندان شناخته می‌شود. این رنگ انتخاب بسیاری از سلبریتی‌ها و بازیگران است. پس اگر می‌خواهید دندان‌هایی شبیه به بازیگر مورد علاقه خود داشته باشید، این رنگ را انتخاب کنید.
رنگ b2 این رنگ جلوه سفید و فوق العاده طبیعی را به دندان‌های شما می‌بخشد.
راهنمای انتخاب بهترین رنگ لمینت

انجام چند واحد لمینت دندان لازم است؟

لمینت دندان که به آن ونیر نیز گفته می‌شود، معمولاً به جز در مواردی محدود به‌صورت تکی برای دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای داشتن لبخندی برابر و متقارن به افراد لمینت کردن ۶ تا ۸ دندان در هر ردیف دندان‌های جلو در فک پایین و بالا پیشنهاد می‌شود.

برخی موارد با صلاحدید دندانپزشک متخصص زیبایی لمینت دندان‌های جلو فک بالا  فقط انجام می‌شود. این تصمیم با توجه به نیازهای مراجعه کننده، تشخیص دندانپزشک و سایر موارد دیگر در کیس‌های مختلف متفاوت است. مثلا اگر انجام لمینت فقط برای دندان‌های جلویی فک بالا انجام شود و اوضاع دندان‌های فک پایین از نطر تغییر رنگ شدید، شکل ظاهری و موقعیت به زیبایی لبخند شما آسیب برساند لمینت برای دندان‌های پایینی هم باید انجام دهید. در هر صورت دندانپزشک به شما برای داشتن لبخندی ایده‌آل مشاوره دقیق خواهد داد.

انجام ۲۰ واحد لمینیت ips

لمینت دندان چقدر زمان می‌برد؟

تعداد جلسات برای لمینت دندان‌ها بسته به روش اجرا و نصب روکش‌های دندان‌های جلو برای زیبایی متفاوت است. در روش‌های جدید که از فناوری‌های دیجیتال برای ساخت لمینت دندان و انتخاب رنگ آن استفاده می‌شود، مدت زمان لمینت کردن دندان بسیار کمتر شده است. اما در حالت عادی نصب و اجرای روکش لمینتی دندان حداقل ۲ جلسه و ۳ هفته طول می‌کشد.

قبل و بعد از کامپوزیت دندان

آیا لمینت دندان دائمی است؟

لمینت دندان یک روش زیبایی طولانی‌مدت محسوب می‌شود. لمینت دندان‌ها به شرط رعایت مراقبت‌های بعد از نصب، می‌تواند بالای ۲۰ سال هم عمر کند. دندان‌ها برای نصب روکش لمینتی، مقداری تراشیده می‌شوند و همین باعث شکننده‌ترشدن ساختار آن‌ها می‌شود. به همین دلیل بعد از یک بار نصب لمینت سرامیکی که نیاز به تراشیدن دندان دارد، استفاده از دندان‌ها بدون روکش امکان‌پذیر نیست.

البته این موضوع برای لمینت کامپوزیتی به شرطی که دندان اصلی شما تراشیده نشده باشد صادق نیست و می‌توانید هر زمان که خواستید در یک جلسه مراجعه به دندان پزشک لمینت کامپوزیتی دندان‌هایتان را ریمو کنبد.

بعد از لمینت دندان نمی‌توان چای نوشید؟

یکی از مهم‌ترین مزایای لمینت‌های سرامیکی، مقاومت آن‌ها در برابر تغییر رنگ دندان و ایجاد لکه است. لکه‌های دندانی به طور معمول در اثر بهداشت نامناسب و استفاده زیاد از نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های رنگی مثل چای و قهوه ایجاد می‌شوند. بنابراین این سوال پیش می‌آید که آیا بعد از لمینت دندان نباید چای بنوشیم؟

در پاسخ باید گفت که بسیاری از دندانپزشکان توصیه می‌کنند بعد از ترمیم دندان‌ها با لمینت یا کامپوزیت دندان مقدار مصرف این مواد را به حداقل یا صفر برسانید. این به معنی ترک چای و نوشیدنی‌های مورد علاقه‌تان نیست! اگر بتوانید بعد از صرف چای دندان‌هایتان را با آب خالی بشویید، می‌توانید جلوی تغییر رنگ آن‌ها را بگیرید. به این ترتیب می‌توانید با خیال راحت بعد از لمینت کردن دندان‌هایتان چای بنوشید.

روش صحیح مسواک زدن دندان

مراقبت از دندان لمینت شده سخت است؟

بسیاری از افراد با این تصور که مراقبت از دندان‌های لمینت شده سخت و طاقت فرسا است، از این کار اجتناب می‌کنند. این در حالی است که مراقبت از دندان‌های لمینت شده زیاد سخت نیست. اگر تا قبل از لمینت بهداشت دهان و دندان‌هایتان را سفت و سخت رعایت می‌کردید، بعد از لمینت باید همین روند را ادامه دهید. در واقع مراقبت از دندان‌های لمینت شده برای افرادی سخت است که در گذشته به خوبی مراقب دندان‌هایشان نبوده‌اند.

دندان  جلویی که پر شده را می‌توان لمینت کرد؟

به طور کلی نصب روکش لمینتی برای دندان‌هایی که پر شده‌اند انجام نمی‌شود. این دندان‌ها ساختاری ضعیف و شکننده دارند و به همین دلیل نمی‌توان مجددا آن‌ها را برای نصب روکش تراش داد. همچنین احتمال پوسیدگی دندان‌ دوباره دندان پر شده بعد از نصب لمینت‌های دندانی وجود دارد. در برخی از موارد که مقدار پرکردگی دندان وسیع نباشد، امکان نصب روکش لمینتی وجود دارد.

آیا رنگ لمینت را می‌توان عوض کرد؟

مهم‌ترین قسمت در روند انجام لمینت دندان، مرحله انتخاب رنگ است. رنگ لمینت را باید با در نظرگرفتن صلاح دید دندانپزشک و سلیقه خود با دقت زیادی انتخاب کنید. زیرا بعد از نصب روکش‌های زیبایی، دیگر نمی‌توان رنگ لمینت را عوض کرد. برای عوض کردن رنگ روکش لمینتی، باید یک بار دیگر مراحل قالب‌گیری، ساخت لمینت مخصوص شما در لابراتوار و … تکرار شوند.

البته اگر به کلینیک‌های معتبری چون کلینیک دندانپزشکی دکتر نیکزاد مراجعه کنید، ابتدا یک روکش موقتی از رنگ مورد نظرتان روی دندان‌هایتان قرار می‌گیرد و انتخاب رنگ روکش را برایتان آسان‌تر می‌کند. اخیراً دستگاه دیجیتالی وارد بازار شده است که با قراردادن آن بر روی دندان می‌توان نزدیک‌ترین رنگ به دندان را تشخیص داد و طبیعی‌ترین رنگ برای لمینت دندان را برگزید. این دستگاه در کلینیک دکتر نیک‌زاد موجود است.

روش نصب لمینت دندان

با بیمه می‌توان لمینت دندان انجام داد؟

لمینت دندان جزو خدمات دندانپزشکی زیبایی محسوب می‌شود و به همین دلیل تقریبا تمام بیمه‌های درمانی هزینه آن را پرداخت نمی‌کنند. با این حال برخی از بیمه‌های خاص و سازمانی، هزینه لمینت دندان را پوشش می‌دهند. برای اطلاع از این مورد، با کارشناس بیمه طرف قرارداد خود درباره پرداخت هزینه لمینت دندان صحبت کنید.

 بلیچینگ دندان چیست و چقدر ماندگاری دارد؟

تاثیر تخصص دندانپزشک زیبایی در لمینت دندان‌ها (دندانپزشک عمومی یا متخصص زیبایی)

برای لمینت دندان و در کل موارد مربوط به زیبایی دندان، انتخاب یک دندانپزشک کاربلد و با تجربه حرف اول را می‌زند. خدمات مربوط به زیبایی دندان مثل لمینت دندان باید حتما زیر نظر متخصص زیبایی انجام شوند تا نتایج دلخواه شما را به همراه داشته باشند. با مراجعه به دندانپزشک متخصص زیبایی، خیالتان از نتیجه ترمیم راحت خواهد بود و تا حد زیادی از حجم استرس و اضطراب شما کاسته خواهد شد.

مزایای کامپوزیت ونیر

مزایا و معایب انواع لمینت

همان‌طور که اشاره کردیم هر کدام از لمینت‌های ذکر شده دارای ویژگی‌های منحصر به خود بوده و افراد بسته به نیاز خود می‌توانند گزینه مناسب را انتخاب کنند. در ادامه سعی می‌کنیم با بررسی جداگانه مزایا و معایب کامپوزیت و لمینت دندان، به شما برای انتخاب بهترین گزینه کمک کنیم.

مزایای کامپوزیت ونیر

  • قیمت مناسب‌تر
  • زمان کمتر آماده‌سازی و نصب
  • ساده‌تر بودن روند دریافت
  • قابل ترمیم
  • پوشش و تصحیح کامل ظاهر دندان‌ها و شرایطی همچون تغییر رنگ، شکل، بستن فاصله بین دندان‌ها و …

معایب کامپوزیت ونیر

  • استحکام کمتر نسبت به لمینت سرامیکی (پرسلین)
  • نیاز بیشتر به نگهداری
  • نیاز به تعویض پس از اتمام طول عمر مفید
  • رنگ‌پذیری بیشتر نسبت به لمینت
  • طول عمر کوتاه‌‌تر
کامپوزیت دندان

مزایای لمینت سرامیکی (پرسلین)

  • طول عمر بیشتر به دلیل استحکام و مقاومت بالاتر
  • شخصی‌سازی برای هر شخص
  • فراهم کردن ظاهری طبیعی‌تر
  • تصحیح ظاهر دندان‌هایی با تغییر رنگ یا تغییر شکل زیاد که اصلاح ظاهر آن‌ها با استفاده از کامپوزیت ونیر ممکن نیست.

معایب لمینت سرامیکی (پرسلین)

  • پرهزینه‌ترین لمینت دندان
  • طولانی‌تر بودن روند دریافت نسبت به کامپوزیت ونیر
  • احتمال جدا شدن از دندان‌ها
  • در صورت آسیب دیدن یا کنده شدن لمینت از دندان احتمال ترمیم وجود ندارد و باید مجددا ساخته شود.
عکس قبل و بعد از کامپوزیت دندان‌های کج

علت کجی دندان‌ها چیست؟ آیا لمینت برای دندان‌های کج امکان‌پذیر است؟

مراقبت بعد از لمینت دندان‌ها

مراقبت درست از لمینت دندان‌ها، تاثیر مهمی در دوام و عمر آن‌ها دارد. اگر می‌خواهید روکش دندان‌هایتان دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشند، سعی کنید مراقبت‌های بعد از لمینت دندان را جدی بگیرید. رعایت این نکات باعث دوام هر چه بیشتر پوشش‌های لمینتی دندان‌هایتان خواهد شد. از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از لمینت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از خردکردن، شکستن و یا بازکردن خوراکی‌ها و اشیای سخت با دندان‌هایتان اکیدا خودداری کنید. بعد از لمینت دندان باید عادات مضری چون جویدن مداد، شکستن گردو و پسته با دندان و بازکردن در بطری با دندان را کنار بگذارید. (این عادات مضر را حتی بدون لمینت دندان هم باید کنار بگذارید، زیرا منجر به شکستن دندان‌ جلو و دندان‌های عقبی می‌شوند)
  • استفاده منظم از مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید.
  • حتما بعد از هر بار غذاخوردن دندان‌هایتان را با آب خالی یا خمیردندان بشویید.
  • با مشورت دندانپزشک از مسواک و خمیر دندان مخصوص لمینت استفاده کنید.
  • طبق دستور دندانپزشک، هفته‌ای دو بار از دهانشویه استفاده کنید.
  • از خوردن شیرینی‌جات و خوراکی‌هایی که قند بالایی دارند، بپرهیزید.
  • قلیان و سیگار را تا حد امکان ترک کنید.
  • مصرف چای، قهوه، نوشابه، پفک، ماکارونی، نودل، سس خردل، سس کچاپ، آبمیوه و خوراکی‌هایی که باعث تغییر رنگ روکش‌های لمینتی می‌شوند را به حداقل برسانید.

از این که تا انتها با ما همراه بودید سپاسگزاریم و برای شما سلامتی و روزهایی پر از لبخند را آرزومندیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: metrosmiles

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.