ویژگی‌های یک دندان‌پزشک خوب چیست؟

1,482

به جرات می‌توان گفت “مهم ترین اصل تاثیرگذار در روند درمان‌های دندان پزشکی انتخاب دندان‌پزشک” است. داشتن تعدادی معیار و ملاک برای انتخاب یک دندان‌پزشک مناسب و درواقع بهترین انتخاب برای هر فرد مراجعه‌کننده، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و این فرایند را تسهیل کند.

افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت زیادی قائل می‌شوند، علاوه بر رعایت بهداشت فردی، به طور منظم به دندان پزشک مراجعه می‌کنند و این روتین در حفظ سلامت دندان‌های آن‌ها موثر است.

علاوه بر این، در صورت ایجاد حادثه‌ای برای دندان‌ها و لثه‌ها افراد، تلاش می‌کنند به دندان‌پزشکی مجرب و توانمند مراجعه کنند تا در مدت زمان کوتاه‌تر و با اطمینان بیشتر، سلامت دندان خود را بازیابند.

اما چگونه می‌توان به دندان‌پزشکی مراجعه کرد که روند درمان را برای ما اطمینان بخش کند؟

توجه داشته باشید که انتخاب یک دندان پزشک خوب و توانمند از مهم‌ترین فاکتورهای موثر در اثربخشی روند درمان است. اگر دندان‌پزشکی که انتخاب می‌کنید و به آن مراجعه می‌کنید، ماهر نباشد و یا از توانمندی‌های لازم برای انجام فرایندهای مورد نیاز در روند درمان دندان‌ها و لثه‌های شما برخوردار نباشد، چه بسا مشکلی که برای رفع آن مراجعه کرده‌اید، به مشکلات متعدد دیگر منتج شود.

درصورتی‌که شما یک صافی داشته باشید و تعداد زیادی انتخاب را از آن صافی عبور دهید، به تعداد اندکی مورد مناسب با آن معیارها خواهید رسید و انتخاب به مراتب ساده تر از برگزیدن یک مورد بین هزاران انتخاب دیگر است.

در این مقاله به شما کمک می‌کنیم معیارهایی را برای انتخاب یک دندان‌پزشک خوب برای خود در نظر بگیرید و هنگام مراجعه به دندان‌پزشکی سردرگم نباشید و بهترین انتخاب را بکنید.

چرا انتخاب دندان پزشک خوب برای ما اهمیت دارد؟

از آن‌جایی که دندان‌پزشک شما برنامه‌ی درمانی شما را معین می‌کند و تصمیم می‌گیرد که کدامین پروسه‌ها و فرایندهای درمانی را انجام دهید، از طرفی خود او کسی است که این فرایندها را بر روی دندان‌های شما اعمال می‌کند، انتخاب یک دندان پزشک خوب از مهم‌ترین قدم‌های درمان دندان‌ها می‌باشد.

شاید در گذشته تنها چیزی که باعث می‌شد ترغیب شویم و مطب و یا کلینیک خاصی را برای درمان دندان‌های خود انتخاب کنیم، تابلوی پر زرق و برق و یا تعریفاتی که دهان به دهان چرخیده‌اند بود. اما امروزه با وجود دسترسی ساده‌تر به صفحه‌ها و سایت‌های دندان‌پزشکان و پزشکان و دیدن آزادانه‌ی پیشنهادات و انتقادات و بیان نظرات مراجعه‌کنندگان آن‌ها، انتخاب دندان پزشک مجرب‌تر و بهتر ساده‌تر و امکان‌پذیرتر شده است.

بنابراین برای انتخاب یک دندان پزشک مناسب و خوب بهتر است این مقاله را تا انتها بخوانید و با ویژگی‌های یک دندان پزشک فوق العاده آشنا شوید.

دندانپزشک خوب

ویژگی‌های یک دندان‌پزشک خوب

با این که تعداد کسانی که برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی دندان‌پزشکی مجاز می‌شوند قابل توجه است اما تعداد کمی از آن‌ها به دندان‌پزشکانی قابل و بی‌نظیر تبدیل می‌شوند. یک دندان‌پزشک خوب تنها نیازمند سواد آکادمیک و دانش قابل قبول نیست، بلکه نیازمنده توانایی‌ها و استعدادهای دیگری نیز هست که در ادامه به آن‌ها می پردازیم.

این به آن دلیل است که دندان‌پزشکی شبیه به سایر رشته‌های پزشکی و درمانی نیست. سایر کادر درمان نیازمند دانش بالا در حیطه‌ی کاری خود هستند اما در دندان‌پزشکی علاوه بر دانش، دندان‌پزشک باید یک هنرمند قابل، یک تاجر فوق‌العاده و یک انسان خوش قلب باشد.

معمولاً بعد از گذران دوره‌ی طرح، بیشتر دندان‌پزشکان مطب‌های شخصی خود را باز می‌کنند و در آن به ادامه‌ی خدمت مشغول می‌شوند. به همین دلیل عرصه‌ی رقابت در میان دندان‌پزشکان خصوصی بسیار پر حرارت است.

بیماران کدام دندان‌پزشک را انتخاب نمی‌کنند و کدام را باید انتخاب کنند؟

در ادامه ویژگی‌هایی که یک دندان‌پزشک خوب باید داشته باشد را ذکر می‌کنیم؛

دست ورزی و مهارت بالا

اولین ویژگی که برای دندان‌پزشکان حائز اهمیت است و باید به آن توجه ویژه داشت، مهارت در انجام فرایندهاست. دست ورزی دندان‌پزشک تاثیر بسزایی در سرعت عمل او و دقت در انجام کار دارد.

این که او توانایی انجام حرکت‌های ریز و دقیق را داشته باشد و این کار را در کمترین زمان و با کمترین آسیب انجام دهد از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت است. دهان فضای بسیار کوچکی برای فعالیت است. دندان‌پزشک باید بتواند به خوبی به هر نقطه از آن دسترسی داشته باشید و کمترین آسیب را به بیمار بزند.

همچنین به علت باز ماندن دهان در تمام طول فرایند، سرعت عمل دندان‌پزشک می‌تواند نقش بسیار پررنگی در امتیاز مثبت گرفتنش باشد. برای آشنایی بیشتر با دندان‌پزشکی زیبایی مقاله‌ی دندان پزشکی زیبایی چه مواردی را شامل می‌شود؟ در وب‌سایت دکتر نیک‌زاد را مطالعه فرمایید.

البته که توجه داشته باشید این مسائل را با یک بار مراجعه به دندان‌پزشک و یا دانستن نظر سایر بیمارانش می‌توانید بفهمید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ریزبینی و دقت عمل

همان‌طور که می‌دانید دهان فضای بسیار کوچکی است. بنابراین جای اشتباه و از چشم افتادن هیچ مشکلی برای دندان‌پزشک وجود ندارد. بنابراین دندان‌پزشک باید نگاه دقیق و ریزبینی برای هر گونه تغییر و مشکلی داشته باشد.

کوچک‌ترین نکات نیز باید در معرض توجه او قرار گیرند. از طرفی در کنار نگاه جزئی که به مسائل و مشکلات دهان دارند، باید پیوسته نگاه بزرگ‌تر و دید کلی‌نگر خود را نیز حفظ کنند تا از پیش آمدن هر گونه خطا جلوگیری کنند.

توانایی برقراری ارتباط بهینه با بیمار

اگر بخواهیم رک و صریح باشیم، بسیاری از افراد تمایلی به مراجعه کردن به دندان پزشکی ندارند. بنابراین این در دستان دندان‌پزشک است که چطور بیمار خود را ترغیب کند تا برای ویزیت بعدی و ادامه‌ی فرایند درمانی خود مراجعه کند.

در واقع دندان‌پزشک باید یک احساس راحتی و آرامش برای بیمار ایجاد کند تا او بتواند با فراغ بال بر روی یونیت دندان‌پزشکی دراز کشیده و دهان خود را باز برای مدتی در اختیار معالج خود قرار دهد. برای انجام اینکار باید توانایی‌های برقراری ارتباط فوق العاده‌ای داشته باشید.

 دندان‌پزشکی در ذهن بیمار فرد قابل اعتمادی به نظر خواهد رسید که:

  • با بیمار خود ارتباط نزدیک برقرار کند.
  • با مراجعین خود صحبت کند.
  • با بیماران مهربان باشد.
  • صبوری به خرج دهد.

دندان‌پزشکی که به بیمار توجه دارد و سعی می‌کند ارتباط بیمار و پزشک مناسبی برقرار کند، به ری‌اکشن‌ها و واکنش‌های بیمار توجه نشان می‌دهد، در صورتی که درد داشته باشد آن را جدی می‌گیرد و از او می‌خواهد صبور باشد.

همچنین به طور شفاف درباره‌ی برنامه‌ی درمانی پیش‌رو و انتخاب‌های دیگری که بیمار دارد با او صحبت می‌کند. آموزش دادن و توضیحات واضح از ملزومات یک دندان‌پزشک قابل اعتماد است.

این ویژگی یکی از ویژگی‌هایی است که تفاوت واضح یک دندان‌پزشک مقبول بیماران و یک دندان‌پزشک معمولی را می‌سازد. تنها این مهم نیست که کار بیمار به درستی انجام شود، بلکه احساس امنیتی که بیمار در لحظه‌ی ورود به مطب یا کلینیک دارد، می‌تواند در ادامه‌ی روند درمان موثر باشد.

اگر بیمار، پزشک خود را دوست داشته باشد و به او اعتماد داشته باشد بدون شک روند درمانی خود را ادامه خواهد داد مگر مشکلات غیر قابل حل برای او پیش بیاید.

با ویژگی‌های بهترین متخصص ایمپلنت دندان بیشتر آشنا شوید.

ویژگی های یک دندان پزشک خوب

علاقه به یادگیری و پویا بودن در زمینه‌ی دندان‌پزشکی

دندان‌پزشکی پیوسته در حال پیشرفت است. در این حوزه روش‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته روز به روز در حال ظهورند تا به حفظ دندان‌های طبیعی بیماران کمک کنند، عملکرد دندان مصنوعی را بهبود ببخشند و بهترین روش‌های جایگزینی دندان‌های از دست رفته را برای بیماران به کار بگیرند.

همچنین فرایندهایی ساده‌تر و کم دردتر را به میان آورند. درصورتی‌که دندان‌پزشک شما به روز باشد و سعی کند خود را با تکنولوژی‌های روز آشنا کند و همزمان با آن‌ها پیش برود، احتمالا آرامش بیشتری خواهید داشت و فرآیندهای انجام شده بر روی دندان و لثه‌های شما کیفیت و کارایی بالاتری خواهند داشت.

به هر حال روش‌هایِ جدید در جهت بهبود روش‌های قدیمی‌تر و سنتی می‌آیند و اگر قرار بر این بود که روش‌های سنتی تا ابد حفظ شوند، نیازی به پیشرفت علم نبود. دندان‌پزشکی که به مرور زمان وسایل و تکنولوژی‌ها و روش‌های خود را به روز می‌کند می‌تواند یک دندان‌پزشک پویا و قابل اعتماد باشد.

دندان‌پزشک باید هنرمند باشد!

دندان‌پزشک خوب تنها یک اپراتور و یک متخصص خوب نیست بلکه باید در زمینه‌ی انجام کارهای دندان‌پزشکی هنرمند و خلاق نیز باشد. خلاقیت در زمینه‌ی دندان‌پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا می‌توان با روش‌های جایگزین و خلاقانه‌تر دندان‌های بیمار را به بهترین شکل حفظ کرد.

همچنین دندان‌پزشکی زیبایی حوزه‌ی جدید و پرمخاطبی از دندان‌پزشکی است که بهترین انتخاب برای بیمار، انتخاب یک دندان پزشک خلاق است. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشکلات ظاهری دندان مقاله‌ی اصلاح طرح لبخند در کلینیک تخصصی دندان پزشکی دکتر نیک زاد را مطالعه فرمایید.

ویژگی های یک دندان پزشک خوب

علاقمند و مستعد کمک کردن به بیمار و درمان مشکل او باشد

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کادر درمان علاقه و تمایل آن‌ها به درمان و حل مشکل بیمار است. در غیر این‌صورت اگر نسبت به درد و رنج بیمار بی‌تفاوت باشند، با تمام قوا و انرژی خود در صدد رفع آن مشکل بر نخواهند آمد و با بیمار ارتباط برقرار نمی‌کنند.

درصورتی‌که دندان پزشک شما حقیقتاً مشکل شما را مهم می‌شمارد برای درمان آن توجه نشان می‌دهد می‌توانید مطمئن باشید که او دندان‌پزشک خوب و با وجدانی است.

وقتی بیمار اطمینان داشته باشد که دندان‌پزشک او نسبت به روند درمانی او بی‌تفاوت نیست و تا حدودی او و پروسه‌ی درمان او را به خاطر دارد، اعتماد بیشتری خواهد کرد و با پیش فرض مساعدی خود را در اختیار دستان او خواهد گذاشت.

شهرت

شاید بررسی این نکته اندکی ظاهربینانه باشد اما یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که بر خوب بودن یک دندان‌پزشک می‌تواند مهر تایید بزند، شهرت اوست. در صورتی که یک دندان‌پزشک مراجعه‌کنندگان بسیاری داشته باشید و آن‌ها از او راضی باشند، می‌توانید اطمینان داشته باشید که حرفی برای زدن دارد و برای مراجعه به او استرس نداشته باشید.

همچنین برعکس این موضوع نیز برقرار است. درصورتی‌که دندان‌پزشکی به داشتن اشتباه و یا خطا مشهور باشد، می‌توانید او را از بین گزینه‌های پیش روی خود حذف کنید و به دنبال دندان‌پزشک دیگری باشید.

بیمار برای حرف زدن با او احساس راحتی بکند

همه‌ی ما احساس نیاز به سؤال کردن و صحبت کردن درباره‌ی آنچه که نمی‌دانیم و قرار است بخشی از آن باشیم را داشته‌ایم.

در صورتی که دندان پزشک شما به شکلی برخورد کند که نسبت به بیان احساسات خود و نگرانی‌ها و سؤالاتتان احساس راحتی کنید، می‌توان او را قابل اعتماد دانست.

تصور کنید دندان‌پزشکی درمانگر شما باشد که از سؤال کردن از او بترسید و احساس کنید درصورتی‌که نگرانی خود را بروز دهید با برخورد بد او مواجه خواهید شد. در این صورت تمایل به ادامه‌ی روند درمان و یا مراجعه‌ی بعدی به همان دندان‌پزشک را دارید؟

آموزش دادن به بیمار

آموزش و مشاوره از مهم‌ترین بخش‌های پروسه‌ی درمان بیمار است. اگر دندان‌پزشک شما قبل از انجام هر فرایندی آن را به طور کامل و یا در حد فهم شما توضیح دهد احساس بهتری خواهید داشت.

تصور کنید برای جرم گیری دندان به مطب دندان‌پزشکی مراجعه کرده‌اید و تنها چیزی که می‌توانید حس کنید حرکت ناخوشایند ابزار در دهان شما و سر و صداهای وحشتناک است. بدون شک توضیح دندان‌پزشک در رابطه با هر مرحله و هر ابزاری که استفاده می‌کند می‌تواند بسیار کمک کننده و آرامش دهنده باشد. این تجربه‌ای است که همه‌ی ما داشته‌ایم و درباره‌ی آن اتفاق نظر داریم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.