چه کسانی نیاز به جراحی پیوند لثه دارند؟

1,105

از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند سلامت دهان شما را به خطر بیندازد، مسائل مربوط به‌سلامت لثه شماست. به یاد داشته باشید لثه‌ی سالم نه‌تنها برای سلامت دهان شما بسیار مهم است بلکه طبق تحقیقاتی که جدیداً انجام شده نشان داده که بیماری شدید لثه می‌تواند با بیماری‌های قلبی و یا حتی سکته قلبی رابطه داشته باشد و این مسئله اهمیت سلامت دهان و لثه شما را بیش‌ازپیش نشان می‌دهد.

لثه‌ای که سالم باشد اصولاً ظاهری محکم و صورتی داشته و همچنین لثه ناسالم نیز می‌تواند دچار علائمی مانند ورم و قرمزی شده باشد. اگر همیشه هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن شاهد خونریزی از لثه هستید، زمان آن است که به متخصص مراجعه کنید. عوامل متعددی مثل:

  • مصرف تنباکو
  • تغذیه نامناسب
  • عدم نظافت صحیح دهان و دندان
  •  تضعیف سیستم دفاعی بر اثر مصرف افراطی تعدادی از داروها همچون بعضی از آنتی‌هیستامین‌ها
  • داروهای ضد احتقان
  •  بعضی از مسکن‌ها

به علت خشک‌کردن بیش از اندازه دهان شما، می‌تواند اثرات مخربی در سلامت لثه شما داشته باشد. در این مقاله راجع به جراحی پیوند لثه و عواملی که می‌تواند منجر به نیاز به این عمل شود، اطلاعاتی در اختیار شما گذاشته تا بیشتر با آن آشنا شده تا با آگاهی بیشتری در مواجه با آن تصمیم‌گیری کنید. با ما همراه باشید.

جراحی پیوند لثه

شرایط سلامت لثه شما یک بخش جدایی‌ناپذیر از سلامت و  لبخند زیبا شماست. این بخش مهم دندان‌ها را به فک شما متصل می‌کند و از ریشه دندان در برابر باکتری‌ها و انواع پلاک محافظت می‌کند. زمانی که لثه شما شروع به فرسودگی می‌کند به‌صورت مستقیم تأثیری منفی بر وضعیت دندان‌ها و سلامت شما می‌گذارد.

یکی از مسائلی که می‌تواند برای لثه شما پیش بیاید، عقب‌نشینی و تحلیل لثه است.

عقب‌نشینی لثه به شرایطی اطلاق می‌شود که بافت لثه شما که اطراف دندان‌هایتان را پوشش می‌دهد، تحلیل رفته و خود را کنار کشیده که در نتیجه آن ریشه دندان شما را در معرض خطر قرار می‌دهد.

این عقب‌نشینی و در معرض قراردادن ریشه و کانال دندان تأثیری جدی بر سلامت دندان‌ها و استخوان‌های کمکی آن می‌گذارد و این زوال استخوانی می‌تواند حساسیت دندان‌های شما را به‌ویژه در برابر گرما و سرما به‌شدت افزایش دهد و در نهایت به ازدست‌دادن دندان شما منجر شود.

تحلیل لثه چیست

در موارد عقب‌نشینی لثه و تحلیل رفتن آن، به‌احتمال زیاد دندان‌پزشک‌تان به شما جراحی لثه را پیشنهاد می‌دهد. عقب‌نشینی لثه تقریباً یک مشکل معمول است که طبق آمار به‌دست‌آمده بین چهار تا دوازده درصد از بزرگسالان را در طول زندگی‌شان درگیر می‌کند.

مشکل اساسی عقب‌نشینی لثه این است که روند این بیماری به‌مرور رخ‌داده و از آن جایی که شما دردی حس نمی‌کنید معمولاً در مراحل پیشرفته تازه متوجه وجود این مشکل می‌شوید. در این جا است که احتمالاً برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن وضعیت لثه خودتان، به جراحی پیوند لثه نیاز خواهید داشت.

احتمال ابتلا عقب‌نشینی و نیاز به پیوند لثه از مسائلی است که هرچه برای آن دیرتر اقدام کنید می‌تواند در آینده روند طولانی‌تر و سنگین‌تری به شما تحمیل کند پس به‌هیچ‌عنوان درمان را به تأخیر نینداخته و هر چه سریع‌تر برای بازیابی سلامت لثه خود اقدام کنید.

یکی از عامل‌های دیگری که می‌تواند باعث شود شما نیاز به پیوند لثه داشته باشید زیبایی است.می‌توان گفت که جراحی پیوند لثه می‌تواند مزایای دیگری همچون ایجاد توازن و تقارن بیشتر در خط لثه شما را داشته باشد و تأثیر به سزایی بر ظاهر و زیبایی لبخند شما بگذارد.

اگر شما از وضعیت ظاهری دهان و دندان خود رضایت ندارید می‌توانید با انجام جراحی پیوند لثه ریشه‌های دندان خود را بیش‌ازپیش پوشانده تا خط لثه متوازن‌تر و متقارن‌تری داشته باشید. علاوه بر این مورد، جراحی بافت نرم لثه می‌تواند برای حفاظت از دندان‌های پشتیبانی‌کننده، قبل از عمل‌های ترمیمی همچون ایمپلنت دندان و یا عمل جراحی افزایش تاج دندان انجام شود.

البته این مسئله کاملاً به میزان و نوع صدمات وارده وابسته است زیرا که ممکن است با یک‌بار جراحی پیوند لثه، پوشاندن تمام ریشه نمایان شده ممکن نباشد و شما نیاز به چند جراحی داشته باشید.

اصلاح طرح لبخند جراحی لثه

پیشگیری از عقب‌نشینی لثه

پیشگیری از عقب‌نشینی لثه و جراحی پیوند لثه نیازمند این است که شما متوجه شوید در ابتدا چه عواملی می‌تواند ریسک به‌وجودآمدن آن را افزایش دهد. در اینجا به دلایلی معمول که لثه شما را در معرض این خطر قرار می‌دهد اشاره می‌کنیم.

  • بیماری‌ها و عفونت‌های لثه‌ای
  • پلاک شدید
  • ژنتیک
  • تغییرات شدید هورمونی
  • دیابت
  • تنباکو (طبق آمار مصرف تنباکو شانس بیماری‌های لثه‌ای را چهار برابر افزایش می‌دهد)
  • مسواک زدن نامناسب
  • دندان سایی یا فشار دادن آن

اگر با هرکدام از این عوامل مخرب درگیر هستید بهتر است که به‌صورت مداوم سلامت دهان خود را بررسی و نظرات متخصصین را جویا شوید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

جراحی پیوند لثه

انواع جراحی لثه

در این قسمت می‌توانیم از سه روند پیوند لثه نام ببریم که در ذیل به توضیح هرکدام خواهیم پرداخت:

پیوند لثه آزاد

در این روش جراح لثه معمولاً در ناحیه سقف دهان قسمت کوچکی از لثه شما را برداشته و با بخیه آن را به محدوده‌ای که نیاز به بافت لثه دارد، متصل می‌کند. زمانی که شما لثه‌ای نازکی داشته و به بافت بیشتری برای جلوگیری از عقب‌نشینی بیشتر لثه نیاز داشته باشید، جراح این نوع پیوند را به شما پیشنهاد می‌دهد تا از عقب‌نشینی بیشتر آن جلوگیری کند.

پیوند لثه پدیکال و یا جانبی

در این نوع پیوند، جراح یک واحد (فلپ) بافت لثه از محدوده مجاور قسمتی که نیاز به پیوند دارد ایجاد کرده و از آن برای پوشاندن بافت لثه‌ای که عقب‌نشینی داشته استفاده می‌کند. در این روند جراح به‌جای دیگر جاهای دهان شما، بافت لثه موردنیاز را دقیقاً از محلی که عقب‌نشینی داشته به دست می‌آورد.

این نوع پیوند معمولاً بیشترین موفقیت را به دلیل عدم هرگونه جریان خون‌ریزی حین روند پیوند، داراست. برای اینکه پیوند مدیکال موفقی داشته باشید نیاز به میزان زیادی بافت لثه در محدوده عقب‌نشینی کرده، دارید.

پیوند بافت متصل

این روش رایج‌ترین نوع پیوند لثه در میان انواع مختلف آن است. در پیوند بافت متصل جراح یک واحد (فلپ) کوچک در سقف دهان شما ایجاد کرده و از زیر لایه‌ی بالایی بافت، قسمتی از بافت متصل را برداشته و آن را به ناحیه‌ای که نیاز به این بافت دارد متصل و بخیه می‌زند.

انواع جراحی لثه

روند انجام جراحی پیوند لثه

در ابتدا جراح لثه گزینه‌های مختلف را با شما مرور کرده و پیشنهادهای مدنظر خود را بسته به نیازهای شخص شما می‌دهد. بعد از تصمیم شما مبنی بر انجام‌دادن پیوند و انتخاب روش آن، بدون نیاز به تغییر رژیم غذایی خود چه در روز قبل از جراحی و چه در روز جراحی، به مطب برای انجام جراحی پیوند مراجعه می‌کنید.

سپس جراح شما را به اتاق عمل برده و بی‌حس‌کننده موضعی را در ناحیه مد نظری که قرار است عمل روی آن انجام شود تزریق می‌کند. در موارد نادر ممکن است جراح اجازه بیهوشی کلی به شما بدهد تا در طول جراحی کاملاً بیهوش باشید که معمولاً به دلیل ریسک‌های متعدد بیهوشی، این روند توصیه نمی‌شود. در نهایت نیز جراح یکی از انواع پیوند را نسبت به شرایط و نیاز شما انجام می‌دهد.

این روند اصولاً مدت‌زمان زیادی طول نکشیده و پس از اتمام، جراح با شست‌وشوی دهانتان با شوینده ضدباکتری، توصیه‌های لازم پس از عمل را به شما می‌کند.

به شما پیشنهاد می‌کنیم، از قبل برای بازگشت از مطب راهکاری بیندیشید زیرا مصرف بی‌حس‌کننده و مسکن برای برطرف‌کردن تجربه هر نوع درد؛ رانندگی را برای شما غیر ایمن می‌کند.

جراحی پیوند لثه

عوارض پس از جراحی پیوند لثه

عفونت لثه

از آن جایی که هر نوع عفونت می‌تواند بهبود زخم‌های شما را به طور قابل‌توجهی به تأخیر بیندازد، باید توجه جدی به این مسئله داشت. مخصوصاً که ناحیه دهان مرتباً در معرض باکتری‌های گوناگون است.

ورم محدوده پیوند

از مواردی است که در صورت اتفاق افتادن آن به‌صورت شدید باید آن را با جراح خود در میان بگذارید.

شل شدن بخیه

ازآنجاکه دوام بافت پیوندی به‌صورت مستقیم وابسته به حمایت استخوان‌های اطراف و خون‌رسانی است، ممکن است پایداری و ثبات بافت موردنظر را تحت‌تأثیر قرار دهد.

ناهمواری و عدم تقارن

پس از بهبود زخم بافت پیوندی امکان دارد شما میزانی از ناهمواری و یا عدم تقارن را در دهان خود احساس کنید. در این مواقع شما می‌توانید با انجام یک عمل ترمیمی زوائد موجود را حذف و اقدام به نازک‌تر کردن بافت‌های نرم کنید.

عمل پیوند لثه

مراقبت‌های بعد از جراحی پیوند لثه

بعد از اتمام جراحی شما بعد از مدت‌زمان کوتاهی مرخص می‌شوید. ممکن است جراح از شما بخواهد یک یا دو ساعت صبر کرده تا او بتواند از عدم وجود هر نوع مشکل، اطمینان حاصل کند.

تا یک الی دوهفته سعی کنید صرفاً از غذاهای نرم با دمای مناسب استفاده کرده و از هر نوع غذای سفت و داغ دوری کنید زیرا ممکن است ناحیه پیوند را سوزانده و یا تحریک کند. می‌توانیم به شما چند غذای خوب برای دوره ریکاوری معرفی کنیم؛

  • تخم‌مرغ به‌صورت نیمرو و یا آب‌پز نرم
  • سبزیجاتی که تا مرحله نرم شدن، پخته شده‌اند
  • پنیر دلمه شده
  • بستنی
  • گلاتین همانند ژله

به طور معمول شما باید تا دوهفته برای جلوگیری از هر نوع عفونت و شکل‌گیری پلاک از شوینده دهان (پیشنهادی جراح) استفاده کنید. تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده و برای شما ایمن ندانسته، ناحیه پیوند را مسواک نزده و نخ دندان نکشید. مسواک و نخ دندان می‌تواند باعث بازشدن زخم و عفونت آن شود. از فعالیت‌های سنگین تا زمانی که صلاحدید پزشک شما باشد دوری کنید و اگر با هر نوع درد و نارضایتی درگیر شدید قبل از مصرف دارو با جراح خود مشورت کنید.

با اینکه پیچیدگی و یا عفونت در پیوند لثه بعید است، در صورت خونریزی غیرمنتظره و چکه کردن آن سریعاً به پزشک مراجعه کنید. در موارد نادر امکان این وجود دارد که بافت پیوندی با ناحیه پیوند خورده سازگار نشده و شما نیاز به جراحی مجدد داشته باشید. به‌احتمال زیاد بافت پیوندی پس از گذشت دوهفته سلامت خود را بازیابی می‌کند ولی حتماً دوباره مراجعه کرده تا پزشک از موفقیت‌آمیز بودن پیوند اطمینان حاصل کند.

بعد از جراحی لثه چه باید کرد

هزینه جراحی پیوند لثه

می‌توان گفت میزان هزینه‌ای که شما باید برای انجام پیوند لثه کنید کاملاً وابسته به‌شدت عقب‌نشینی لثه شما و همچنین نوع جراحی که به نیاز دارید، است. باید اضافه کرد که به‌احتمال زیاد بیمه شما تمام هزینه و یا قسمتی از هزینه جراحی پیوند لثه را تحت پوشش خود قرار خواهد داد. البته این موضوع را حتماً با شرکت بیمه خود مطرح و از جزئیات آن باخبر شوید.

همان‌طور که تا اینجا مرور کردیم می‌توان با قطعیت گفت که حفظ سلامت دهان دارای اهمیتی ویژه است که می‌تواند به‌صورت جدی بر روی سلامت کلی شما تأثیرگذار باشد. با رعایت مسائل بهداشتی و دوری کردن از عوامل مخرب می‌توانید در بلندمدت از بیماری‌های مختلف مربوط به دهان و دندان پیشگیری و علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه، سلامت جسمی و سلامت روحی ایده‌آل را به خودتان هدیه دهید.

برای شما سلامتی را آرزومندیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: webmd

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.