کامپوزیت ونیر چه تفاوتی با آی پی اس دارد؟

1,234

همان‌طور که می‌دانید زیبایی دندان‌ها از مهم‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار در اعتمادبه‌نفس است. امروزه افراد به همان اندازه که به سلامت دندان‌ها اهمیت می‌دهند، زیبایی دندان‌ها را نیز مدنظر قرار می‌دهند. افرادی که دندان‌های زیبایی دارند، به‌مراتب بیشتر از باقی افراد اعتمادبه‌نفس دارند و راحت‌تر نظرات خود را ابراز می‌کنند.

 اگر دندان‌های زیبایی ندارید، هیچ جای نگرانی نیست. دندان‌پزشکی زیبایی راهکارهای بسیاری برای زیبایی دندان‌های شما ارائه داده است که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید و زیبایی را مهمان لبخندهای خود کنید.

یکی از بهترین راه‌هایی که در زیبایی دندان‌ها ارائه شده است، ونیرها هستند. ونیرها انواع مختلفی دارند و با قیمت‌های مختلف در دسترس عموم هستند. اگر می‌خواهید لبخند زیبایی داشته باشید، می‌توانید به ونیرها فکر کنید.

ونیرها پوشش‌های سطحی نازکی هستند که بر روی سطح بیرونی دندان‌ها که در معرض دید هستند، قرار می‌گیرند و دندان‌های شما را زیبا می‌کنند و اشکالات ظاهری آن‌ها را می‌پوشانند.

نوعی از ونیرها که در دندان‌پزشکی زیبایی ارائه داده می‌شوند، کامپوزیت ونیرها و آی پی اس هستند. برای آشنایی بیشتر با این ونیرها با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی کامل این دو ونیر و مقایسه‌ی آن‌ها با یکدیگر می‌پردازیم.

هر آنچه که باید درباره‌ی کامپوزیت ونیر بدانید!

کامپوزیت ونیرها پوشش‌های سطحی و بسیار نازکی هستند که از رزین ساخته شده‌اند و بر روی سطح بیرونی دندان‌های شما قرار می‌گیرند. این ونیرها اشکالات ظاهری مختلفی را در دندان‌های شما بر طرف می‌کنند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از؛

  • دندان‌های که تغییر رنگ دائمی داده‌اند و نمی‌توان آن‌ها را با بلیچینگ دندان و وایتنینگ برطرف کرد.
  • دندان‌هایی که کج هستند و این کج بودن به‌اندازه‌ای نیست که نیاز به ارتودنسی دندان باشد.
  • دندان‌هایی که فاصله‌های کمی بین آن‌ها وجود دارد و یا اندکی بیشتر از اندازه‌ی عادی به هم نزدیک هستند.
  • دندان‌هایی که لب‌پریدگی و یا شکستگی‌های کوچک دارند.
  • دندان‌هایی که فرم زیبایی ندارند و فرد از زیبایی لبخند خود ناراضی است.

درصورتی‌که هر یک از این مشکلات زیبایی در فرد وجود داشته باشد، می‌تواند با استفاده از کامپوزیت ونیر آن‌ها را بپوشاند و لبخندی زیبا برای خود بیافریند. اما اگر دندان‌های شما مشکلات زیر را دارا باشند، کامپوزیت ونیر نمی‌تواند تأثیر خوبی داشته باشد و باید از روش‌های دیگری برای زیبا کردن لبخند خود استفاده کنید؛

  • اگر یک دندان یا بیشتر از یک دندان را ازدست‌داده باشید.
  • اگر دندان‌های شما فاصله‌ی زیادی داشته باشند و یا بیش از اندازه به هم نزدیک باشند.
  • اگر دندان‌های شما پوسیدگی داشته باشد و یا آسیب جدید دیده باشد. (علائم و درمان پوسیدگی ریشه دندان را بدانید.)
  • اگر دندان‌های شما بیش از اندازه نازک باشد و یا جنس خوبی نداشته باشند.
  • اگر بهداشت دهان و دندان خود را به‌خوبی رعایت نکنید.

اگر بین دندان‌های شما فاصله وجود دارد و تصور می‌کنید راه‌حلی برای این موضوع ندارید خبر خوش این است که با پیشرفت علم دندان‌پزشکی و روش‌های نوین تمام افراد می‌توانند لبخند زیبا داشته باشند پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین راه‌حل‌های فاصله بین دندان‌ها را مطالعه نمائید.

کامپوزیت دندان

کامپوزیت ونیر از چه جنسی است؟

کامپوزیت ونیز از چند لایه رزین فشرده شده ساخته شده است. این لایه‌ها بر روی هم فشرده می‌شوند و یک پوشش بسیار محکم و هم رنگ دندان را می‌سازند. لایه‌های سازنده‌ی کامپوزیت ونیر متخلخل هستند و همین باعث رنگ‌پذیری آن‌ها می‌شود. همچنین کامپوزیت ونیر به اندازه‌ی پرسلن ونیر مقاومت در برابر شکستن ندارد.

نقاط ضعف کامپوزیت ونیر

  • کامپوزیت ونیر در برابر رنگ‌پذیری از خود مقاومت بالایی نشان نمی‌دهد و در رژیم غذایی خود باید نکات خاصی را رعایت کنید.
  • کامپوزیت ونیر در برابر شکسته شدن و لب‌پریدگی مقاومت کمتری نسبت به پرسلن ونیر از خود نشان می‌دهد.
  • کامپوزیت ونیر عمر کوتاه‌تری نسبت به سایر ونیرها دارد و معمولاً بعد از ۵ تا ۷ سال باید تعویض شود.
  • کامپوزیت ونیر از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری نمی‌کند و استفاده از این ونیرها به معنی این نیست که می‌توانید از دندان‌های خود مراقبت نکنید. بلکه باید بیشتر مراقب دندان‌های خود باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراقبت از کامپوزیت ونیر مقاله‌ی نکاتی که باید بعد از لمینت سرامیکی یا کامپوزیت دندان رعایت کنیم را در وب‌سایت دکتر نیک‌زاد مطالعه فرمایید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نی‌کزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

کامپوزیت ونیر

هر آنچه که باید درباره‌ی آی پی اس ونیر بدانید!

ونیر آی پی اس نوعی ونیر است که در آن به کامپوزیت ونیر ذرات سرامیک اضافه می‌شود و این مسئله بر مقاومت و استحکام این ونیر می‌افزاید. وجود سرامیک در آی پی اس ونیر این ونیر را زیباتر، طبیعی‌تر و مقاوم‌تر می‌کند. هم چنین این ونیر بسیار شبیه به پرسلن ونیر می‌شود.

ونیر آی پی اس، ونیرهای از پیش آماده شده‌ای هستند که بر روی دندان قرار گرفته و بعد از تراش خوردن و متناسب شدن با دندان‌هایتان، بر زیبایی دندان‌های شما می‌افزایند.

آی پی اس از زیر مجموعه‌ی پرسلن ونیرهاست. در واقع آی پی اس و لومینیرز هر دو از این دسته هستند اما کامپوزیت ونیر از رزین و از جنس دیگری ساخته شده است.

این تکنیک نسبت به پرسلن ونیر سریع‌تر آماده می‌شود و تقریباً به همان اندازه کیفیت دارد. این ونیرها نسبت به لومینیرزها در دسترس‌تر هستند و سریع‌تر آماده می‌شوند. موارد استفاده‌ی آی پی اس مشابه موارد استفاده‌ی کامپوزیت است. این ونیر نیز ظاهر دندان‌هایی که مشکلات ذکر شده در بالا را داشته باشند، بر طرف می‌کند.

هم آی پی اس ونیر و هم کامپوزیت ونیر برای جای‌گذاری نیازی به تراشیده شدن دندان ندارد. هر دو ونیر بدون آماده‌سازی دندان‌ها بر روی آن‌ها متصل می‌شوند. همچنین هزینه‌ی هر دو ونیر نسبت به لومینیرز و پرسلن ونیر کم‌تر است و ارزان‌تر هستند.

آی پی اس ونیر

تفاوت آی پی اس ونیر و کامپوزیت ونیر با یکدیگر

آی پی اس ونیر حاوی ذرات سرامیکی است که به کامپوزیت ونیر اضافه شده است. شاید تعجب کنید اما همین ذرات اضافه شده تغییرات بسیاری در این دو ونیر ایجاد می‌کنند. برخی از این تغییرها عبارت‌اند از؛

  • آی پی اس ونیر نسبت به کامپوزیت ونیر براق‌تر و شفاف‌تر است.
  • آی پی اس ونیر نسبت به کامپوزیت ونیر طبیعی‌تر به نظر می‌رسد و به دندان شباهت بیشتری دارد.
  • آی پی اس ونیر نسبت به کامپوزیت گران‌تر است.
  • کامپوزیت نسبت به آی پی اس ونیر در برابر رنگ پذیری مقاومت کم‌تری از خود نشان می‌دهد.
  • کامپوزیت ونیر نسبت به آی پی اس ونیر متخلخل‌تر است و از این رو در برابر شکست و رنگ مقاومت کمتری دارد.

شباهت‌ها

  1. هر دو ونیرها در صورت لب پریدگی و شکستگی قابلیت ترمیم دارند.
  2. هر دو ونیر روش‌های موقتی هستند و در صورتی که بخواهید می‌توانید آن‌ها را برداشته و بر روی دندان‌های خود چیز دیگری نگذارید.
• تفاوت آی پی اس ونیر و کامپوزیت ونیر

مزیت‌های ونیر آی پی اس نسبت به کامپوزیت ونیر کدام‌اند؟

آی پی اس نسبت به کامپوزیت ونیر مزایایی دارد که آن را بر کامپوزیت ارجح می‌کند. این موارد عبارت‌اند از؛

  • در ای پی اس سرامیک وجود دارد. سرامیک متخلخل نیست و در برابر رنگ‌پذیری و شکسته شدن از مقاومت بالایی برخوردار است و طول عمر بیشتری نسبت به کامپوزیت ونیر دارد.
  • آی پی اس بر روی دندان‌ها طبیعی‌تر جلوه می‌کند و زیبایی دندان‌های شما را دو چندان می‌کند.
  • کامپوزیت نسبت به ای پی اس و پرسلن ونیر (لمینت سرامیکی) کمتر طبیعی به نظر می‌رسد.

مزیت‌های کامپوزیت ونیر نسبت به آی پی اس کدام‌اند؟

کامپوزیت ونیر نسبت به آی پی اس مزایایی دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از؛

  • کامپوزیت ونیر نسبت به آی پی اس از هزینه‌ی کمتری برخوردار است.
ونیر آی پی اس

فرایند جای‌گذاری آی پی اس ونیر و کامپوزیت ونیر چگونه است؟

جای‌گذاری این ونیرها بسیار ساده است و به دندان‌ها نیز آسیبی نمی‌رسد. مراحل جای‌گذاری کامپوزیت و آی پی اس  عبارت‌اند از؛

انتخاب رنگ

اولین مرحله انتخاب رنگ مورد نظر است. ونیر کامپوزیت و آی پی اس طیف‌های رنگی متفاوتی دارند و انتخاب رنگ مناسب با مشورت دندان‌پزشک و ترجیح شما انجام می‌شود. در ابتدا رنگ‌های که مناسب دندان و رنگ پوست شما هستند، به شما ارائه می‌شوند و سپس از بین سایه‌های متفاوت، متناسب با سلیقه‌ی خود رنگ مورد علاقه را انتخاب می‌کنید.

ساختن و آماده‌شدن ونیرها

در این مرحله متناسب با قالب دندان‌های شما، ونیر اختصاصی دندان‌های شما آماده می‌شود. برای ساخت کامپوزیت ونیر از دندان‌های شما قالب گرفته می‌شود و این قالب به آزمایشگاه فرستاده شده و آماده‌ی جای‌گذاری بر روی دندان‌های شما می‌شود. البته توجه داشته باشید که برخی از کامپوزیت ونیرها و آی پی اس ونیرها از پیش آماده هستند و تنها تراش کوچکی برای جای‌گذاری آن‌ها بر روی دندان لازم است.

اتصال ونیرها بر روی دندان‌ها

اتصال ونیر بر روی دندان‌ها مرحله‌ی بعدی است. در این مرحله ونیر با ماده‌ای مخصوصی به سطح بیرونی دندان‌های شما چسبانیده می‌شود و با اشعه بر جای خود محکم می‌شود. این اتصال بسیار محکم است و در موارد اندک ممکن است جدا شود و بیفتد.

بررسی ونیرها در جلسات بعدی

بعد از جای‌گذاری ونیرها، یک یا دو هفته‌ی بعد یک جلسه‌ی دیگر با دندان‌پزشک خود ملاقات خواهید کرد و دندان‌پزشک ونیرها را بررسی می‌کند و درصورتی‌که نیاز به اعمال تغییری باشد آن را انجام می‌دهد.

مراحل جایگذاری ونیرها

مراقبت‌هایی که بعد از جای‌گذاری آی پی اس ونیر و کامپوزیت ونیر باید انجام دهید، کدام‌اند؟

درصورتی‌که از آی پی اس ونیر و کامپوزیت ونیر استفاده می‌کنید، باید نکات زیر را رعایت کنید؛

  • بهداشت دهان و دندان خود را به‌خوبی رعایت کنید. به این منظور، حداقل روزی دو بار مسواک بزنید و روزی یک بار نخ دندان بکشید.
  • درصورتی‌که سیگار و دخانیات مصرف می‌کنید، مصرف خود را کاهش دهید. اگر می‌توانید سعی کنید ترک کنید.
  • مواد غذایی رنگی کمتری مصرف کنید. از خوردن خوراکی‌هایی که رنگی هستند و یا حاوی قند زیادی هستند بپرهیزید.
  • نوشیدنی‌های رنگی همچون چای و قهوه‌ی کمتری مصرف کنید. از خوردن شراب قرمز نیز تا حد امکان پرهیز کنید.
  • از دهان‌شویه‌ی بدون الکل استفاده کنید.
  • سعی کنید از مصرف الکل بپرهیزید.
  • از جویدن و گزیدن ابزار و مواد غذایی سخت بپرهیزید.
  • از دست‌کاری ونیرها خودداری کنید.
  • سعی کنید به طور منظم به دندان‌پزشکی مراجعه کنید و هر ۶ ماه یک بار چک آپ کامل شوید.
  • از خوردن خوراکی‌های بیش از اندازه سرد و بیش از اندازه گرم خودداری کنید.
  • اگر دندان‌قروچه و یا بروکسیسم دارید، به روان‌شناس و یا روان‌پزشک مراجعه کنید. همچنین در هنگام خواب از محافظ‌های شبانه استفاده کنید.

سخن آخر

بهتر است بدانید که تنها روش زیبا کردن دندان‌ها ونیرها نیستند، اما این روش‌ها از بهترین‌ها و کم تهاجمی‌ترین روش‌ها هستند. امروزه ونیرها بسیار معمول و پر مخاطب شده‌اند و افراد زیادی هستند که از این روش بهره می‌برند. شرط اصلی استفاده از روش‌های زیبایی، داشتن دندان‌هایی سالم و بدون مشکل است.

اگر دندان‌های شما آسیب‌دیده باشند و یا دچار پوسیدگی شده باشند باید آن‌ها را در ابتدا درمان کنید و سپس به زیبایی آن‌ها بیندیشید. پس در حفظ سلامت دندان‌های خود بکوشید. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید: قبل از اقدام به اصلاح طرح لبخند چه مشکلاتی را باید برطرف کنیم؟ 

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نی‌کزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: pubmed.ncbi

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.