بریج دندان بدون تراش | مراحل بریج مریلند

911

بریج دندان یکی دیگر از روش‌هایی است که برای درمان و پرکردن جای خالی دندان‌های از دسته رفته انجام می‌شود. در این روش از دندان‌های مجاور به عنوان حامی و پایه دندان جدید استفاده می‌شود. همچنین روش بریج دندان بدون تراش برای طراحی و اصلاح طرح لبخند نیز کاربرد دارد.

روش بریج دندان بدون تراش روشی کاملا بدون درد است.

بریج دندان به طور معمول از ۵ تا ۷ سال عمر می‌کند. با مراقبت درست و اصولی همچنین می‌توان طول عمر بریج دندان را به ۱۰ سال و بالاتر افزایش داد.

طرز صحبت کردن و ادای کلمات بعد از کشیدن دندان تغییر می‌کند. اما نصب بریج دندان به خصوص برای دندان‌های جلویی می‌تواند نحوه تکلم شما را بهبود بخشد.

با بریج دندان می‌توان هم دندان‌های جلویی و هم دندان‌های عقبی را ترمیم کرد. البته این روش برای دندان‌های جلویی راحت تر و مناسب‌تر است.

بریج دندان چیست؟ بریج یا پل دندانی چه مزایا و معایبی دارد؟ بریج دندان بدون تراش به چه مراقبت‌هایی نیاز دارد؟ در ادامه این مقاله از مجله سایت دکتر نیکزاد به طور کامل به بریج دندان بدون تراش خواهیم پرداخت.

بریج یا پل دندان چیست؟

بریج یا پل دندان یک روش درمانی است که در صورت عدم وجود یک یا چند دندان در یک خط دندانی، استفاده می‌شود. در این روش، دندان‌های ساختگی یا مصنوعی (پروتز) به دندان‌های پایه (دندان‌های طبیعی مجاور) متصل می‌شود.

بریج دندان می‌تواند به صورت دائمی و ثابت یا به صورت موقت و قابل حذف باشد. بریج دندان معمولا از موادی مثل پرسلن، آکریلیک، فلز و یا ترکیبی از این مواد تهیه می‌شود. بریج بدون تراش دندان‌های مجاور، یکی از انواع بریج دندان بوده که نسبت به روش سنتی کم تهاجمی‌تر است. بریج دندان بدون تراش معمولا از جنس سرامیک بوده و رنگی شبیه به دندان‌های طبیعی دارد. بریج مریلند یا بدون تراش، باله‌هایی دارد که به دندان‌های مجاور چسبیده و باعث استحکام بیشتر ساختار بریج می‌شود.

بریج دندان جلو

علل نیاز به بریج دندان بدون تراش

اکثر افراد در سنین بزرگسالی، بین ۳۵ تا ۴۴ سالگی دچار بی‌دندانی می‌شوند. بی دندان به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. دلایلی که منجر به بی دندان شده و شما را به بریج دندان نیازمند می‌کنند عبارتند از:

  • پوسیدگی شدید دندان‌ها
  • عفونت لثه
  • کشیدن دندان‌ یک یا چند دندان
  • مصرف برخی از داروها
  • تحلیل استخوان فک
  • افزایش سن
  • آسیب دیدن دندان
بریج دندان جلو بالا

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

مراحل بریج دندان بدون تراشیدن

بریج بدون تراش دندان طی مراحل زیر نصب و اجرا می‌شود:

  1. آماده‌سازی دندان‌ها: دندان‌های کناری به عنوان حامی و پشتیبان بریج عمل می‌کنند. برای نصب روکش‌های بریج روی این دندان‌ها کمی مینای آن‌ها تراش داده می‌شود.
  2. قالبگیری از دندان‌ها: روکش بریج برای هر فرد اختصاصی است. بنابراین دندانپزشک با اسکن دیجیتال یا خمیر قالبگیری یک قالب از دندان‌ها تهیه کرده و آن را برای تهیه روکش به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌کند.
  3. نصب بریج: پس از آماده شدن روکش‌های نهایی، روکش‌های موقتی برداشته شده و روکش‌های بریج دائمی نصب می‌شوند.
بریج بدون تراشیدن دندان

مزایای بریج بدون تراش

مهم‌ترین مزایای بریج بدون تراشیدن دندان را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید:

حفظ زیبایی چهره اولین و مهم ترین مزیت بریج دندان بدون تراش، حفظ زیبایی چهره و لبخند فرد است.
افزایش اعتماد به نفس بریج دندان با پرکردن جای خالی دندان‌ها، باعث حفظ زیبایی لبخند و در نتیجه افزایش اعتماد به نفس فرد می‌شود
حفظ سلامت لثه بریج دندان بدون تراش با پرکردن جای خالی دندان از دست رفته از تحلیل رفتن و تغییر شکل لثه جلوگیری می‌کند
تعدیل نیروی فک در بین دندان‌ها بریج دندان با پرکردن جای خالی دندان، باعث پخش نیروی فک هنگام جویدن غذا به طور مساوی بین دندان‌ها می‌شود.
راحتی در غذاخوردن با بریج دندان بدون تراش، جای خالی دندان پر شده و می‌توانید با خیال راحت غذا بخورید.
کمک به بهبود گفتار نبود دندان‌ها روی نحوه ادای کلمات و نحوه حرف زدن افراد تاثیر می‌گذارد. با استفاده از بریج دندان می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.
قیمت مناسب بریج دندان نسبت به کاشت ایمپلنت، قیمت مناسب‌تری دارد
نتیجه گیری سریع بریج دندان در اغلب موارد در یک جلسه انجام می‌شود
پیشگیری از کج شدن دیگر دندان‌ها اگر جای یک دندان خالی بماند، سایر دندان‌ها به مرور جا به جا می‌شوند تا جای آن را پر کنند و به همین دلیل بعد از گذشت مدتی، نظم دندان‌ها دیگر به هم می‌خورد. بریج دندان می‌تواند از بروز این مساله جلوگیری کند.

معایب بریج بدون تراش

از مهم‌ترین معایب بریج دندان بدون تراش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بریج دندان بدون تراش نمی‌تواند از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری کند.
  • بریج دندان یک روش دائمی نیست و بعد از گذشت چند سال باید آن را تعویض و تعمیر کرد.
  • اگر دندانپزشک بریج را به خوبی نصب نکند، احتمال ایجاد بوی بد و احساس طعم ناخوشایند در دهان وجود دارد.
بریج یا پل دندان چیست

بریج دندان بدون تراش چقدر زمان می‌برد؟

بریج دندان بدون تراش معمولا در یک جلسه دندانپزشکی انجام می‌شود. با این حال زمان درمان با بریج بدون تراش دندان‌های پایه کناری، بسته به مشکلات هر فرد متفاوت است. برای مثال اگر فردی دچار عفونت دندان یا لثه باشد، ابتدا باید عفونت و پوسیدگی دندان‌ها حذف شده و سپس بریج مریلند یا پل دندانی بدون تراش نصب شود. برای مطمئن شدن از زمان دقیق درمان، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.

آیا بریج بدون تراش برای دندان جلو مناسب است؟

بریج هم برای دندان‌های جلویی و هم برای دندان‌های عقبی مناسب است. در روش بریج دندان بدون تراش یا بریج مریلند، باله‌های فلزی باید به پشت دندان‌های مجاور وصل شوند. به همین دلیل بریج دندان بدون تراش برای دندان‌های جلویی مناسب‌تر است. در دندان‌های عقبی باله‌های بریج بدون تراش نمی‌توانند به خوبی به پشت دندان‌های دیگر وصل شوند.

عکس قبل و بعد از بریج دندان

ترمیم دندان لب پر شده جلو با چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

مراقبت از بریج مریلند

نکات مهم مراقبت از بریج بدون تراشیدن دندان عبارتند از:

  1. روش بریج بدون تراش، روشی کم تهاجمی و تقریبا بدون درد است. با این حال بعد از بریج دندان لثه‌هایتان متورم و حساس خواهند شد. برای کنترل این درد و حساسیت می‌توانید طبق تجویز پزشک از داروهای مسکن و ضدالتهاب بدون نسخه استفاده کنید.
  2. بهداشت دهان و دندان‌هایتان را به خوبی و کامل رعایت کنید. وقتی پونتیک (قسمت دندان مصنوعی بریج) روی قسمت بدون دندان قرار می‌گیرد، دستیابی به آن سخت می‌شود. به این ترتیب عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند منجر به تشکیل پلاک دندانی در آن ناحیه و پوسیدگی دندان‌های سالم شود. برای جلوگیری از این عارضه حتما روزی ۲ بار با مسواک و خمیردندان مناسب دندان‌هایتان را بشویید.
  3. حتما از نخ دندان مخصوص تمیزکردن بریج دندان استفاده کنید.
  4. هفته‌ای دو بار از دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کنید.
  5. خوردن خوراکی‌های چسبناک مثل آدامس و آب نبات، آجیل‌ها و مغزیجات و .. را کاهش دهید. به خصوص تا زمان نصب بریج دائمی باید از خوردن این مواد خودداری کنید.
  6. مصرف سیگار و مشروبات الکلی را کاهش دهید.
  7. به طور منظم هر ۶ ماه یک بار برای چکاپ دندان‌هایتان به دندانپزشکی مراجعه کنید.
بریج مریلند

با انواع روکش زیبایی دندان‌های جلویی آشنا شوید.

طول عمر بریج بدون تراش دندان

بریج بدون تراشیدن دندان‌های مجاور بین ۵ تا ۷ سال دوام و ماندگاری دارد. عمر بریج دندان را با رعایت دقیق و مو به موی نکات بهداشت دهان و دندان می‌توانید به ۱۰ سال و بیشتر هم افزایش دهید. بعضی از عواملی که بر عمر بریج دندان بدون تراش تأثیر می‌گذارند عبارت‌اند از:

  1. کیفیت مواد مورد استفاده: استفاده از مواد با کیفیت بالا و استانداردهای بین‌المللی می‌تواند به دوام هر چه بیشتر بریج کمک کند.
  2. تکنیک و مهارت پزشک: نحوه نصب بریج و تخصص و مهارت پزشک از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار در عمر و دوام بریج دندان است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای خدمات دندانپزشکی خود، به یک دندانپزشک با تجربه و ماهر مراجعه کرده تا بهترین نتایج ممکن را دریافت کنید.
  3. مراقبت و بهداشت شخصی: رعایت دقیق نکات بهداشتی در محافظت و نگهداری از بریج بسیار مهم است. مراقبت‌های روزمره مانند شستشو منظم دندان‌ها، استفاده از نخ دندان، استفاده از دهانشویه، استفاده از خمیردندان و مسواک مناسب نقش مهمی در افزایش یا کاهش طول عمر بریج دندان دارد.
  4. عادات مضر و خطرناک: پرهیز از خوردن غذاهای سفت و سخت که ممکن است به بریج آسیب برسانند و ترک عادت‌های مضر تاثیر مهمی در افزایش طول عمر و دوام بریج دندان دارد.
  5. برای بهبود عمر بریج دندان بدون تراش و حفظ آن برای مدت طولانی‌تر، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید. دندانپزشک مراقبت‌ها و راهنمایی‌های خاص را با توجه به شرایطی که دارید، به شما توضیح می‌دهد.

هزینه بریج دندان بدون تراش

هزینه بریج دندان در مقایسه با روش ایمپلنت دندان، روش استاندارد درمان جای خالی دندان‌ها، بسیار کمتر است. در تعیین هزینه نهایی بریج دندان عوامل مختلفی از جمله نوع بیمه، کیفیت مواد مورد استفاده، تکنیک مورد استفاده، تجربه و تخصص دندانپزشک و نوع بریج تاثیرگذار هستند. بنابراین نمی‌توان هزینه مشخصی را برای بریج دندان تخمین زد. برای اطلاع از هزینه بریج دندان، توصیه می‌کنیم با دندانپزشک مد نظر خود مشورت کنید.

تمیز کردن بریج دندان تکی

تمیزکردن بریج دندان اهمیت زیادی دارد. باید بدانید که نحوه تمیزکردن بریج دندان تکی، آسان‌تر از بریج دندان چند تایی است. برای تمیزکردن بریج دندان تکی باید از نخ دندان مخصوص بریج استفاده کنید. این نخ دندان از زیر بریج رد می‌شود و می‌تواند به خوبی زیر بریج را تمیز کند.

*اگر نتوانستید نخ دندان مخصوص بریج را پیدا کنید، می‌توانید با نخ دندان معمولی و دستگاه واترجت بریج دندان تکی و چندتایی را به خوبی تمیز کنید.

نخ دندان مخصوص بریج

تمیز کردن بریج دندان چندتایی

همان طور که می‌دانید در روش بریج چندتایی، چند تا از دندان‌های سالم زیر روکش قرار می‌گیرند. در این شرایط احتمال گیرکردن مواد غذایی زیر بریج و تشکیل پلاک‌های دندانی بالا می‌رود. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان زیر بریج چندتایی، باید به خوبی زیر آن‌ها را تمیز کنید. حتما روزی دو بار مسواک بزنید و دندان زیر بریج را با استفاده از نخ دندان مخصوص تمیز کنید.

*توصیه دکتر نیکزاد در مورد تمیزکردن بریج دندان تکی و چندتایی این است که هر چند وقت یک بار برای بررسی و تمیزکردن آن‌ها به متخصص بهداشت دهان و دندان مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره بریج دندان بدون تراش، مزایا و معایب آن توضیح دادیم. اگر یک یا چند تا از دندان‌هایتان را از دست داده اید و به دنبال راهی مقرون به صرفه برای پرکردن جای خالی دندان‌ها هستید، روش بریج دندان بدون تراش را به شما توصیه می‌کنیم. سوالات خود درباره بریج دندانی را می‌توانید در بخش پرسش و پاسخ از ما بپرسید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.