آیا کامپوزیت باعث بوی بد دهان می‌شود؟

330

آیا کامپوزیت باعث بوی بد دهان می‌شود؟ این یکی از سوالاتی است که ذهن متقاضیان درمان کامپوزیت را به خود مشغول می‌کند. برخی فکر می‌کنند دچار بوی بد دهان بعد از کامپوزیت دندان شده‌اند. اما کامپوزیت دندان به تنهایی نمی‌تواند باعث بوی بد دهان شود. در ادامه این مقاله درباره کامپوزیت و بوی بد دهان بیشتر توضیح خواهیم داد.

نصب کامپوزیت دندان به خودی خود باعث بوی بد دهان نمی‌شود.

بله ابتلا به دیابت می‌تواند یکی از دلایل بوی بد دهان بعد از نصب کامپوزیت باشد.

تورم و قرمزی لثه، بوی بد دهان، لق شدن دندان‌ها و خونریزی لثه از مهم‌ترین علائم بیماری‌های پریودنتال هستند.

آیا کامپوزیت دندان باعث بوی بد دهان می‌شود؟

برخی از افرادی که دندان‌هایشان را کامپوزیت می‌کنند، بعد از گذشت مدتی متوجه می‌شوند که دچار مشکل بوی بد دهان شده‌ اند. در این مواقع این سوال پیش می‌آید که آیا کامپوزیت دندان می‌تواند باعث بوی بد دهان شود؟

واقعیت این است که کامپوزیت دندان، ربطی به بوی بد دهان ندارد. بوی بد دهان بعد از کامپوزیت به دلایل دیگری رخ می‌دهد. در واقع بوی بد دهان نمی‌تواند تنها به دلیل نصب کامپوزیت باشد. در ادامه دلایل بوی بد دهان بعد کامپوزیت را توضیح می‌دهیم.

کامپوزیت دندان‌های جلو بالا

کامپوزیت ونیر دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

عوامل و دلایل بوی بد دهان بعد از نصب کامپوزیت

برخی از مهم‌ترین دلایل بوی بد دهان بعد از کامپوزیت عبارتند از:

پوسیدگی دندان‌ زیر کامپوزیت

گاهی به دلیل نصب نادرست یا رعایت نکردن نکات بهداشتی دهان و دندان، بعد از کامپوزیت دچار بوی بد دهان می‌شوید. در صورت نصب نادرست یا رعایت نکردن نکات بهداشتی، باکتری‌ها و بقایای مواد غذایی در زیر یا لبه کامپوزیت و دندان، تجمع می‌کنند. تجمعات باکتریایی به مرور زمان باعث پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت و بوی بد دهان می‌شود.

کیفیت کامپوزیت مورد استفاده

کیفیت و نوع کامپوزیت مورد استفاده برای دندان‌ها در ایجاد بوی بد دهان بعد از نصب تاثیر مهمی دارد. هر چه ذرات سازنده کامپوزیت ریزتر باشند، علاوه بر اینکه ترمیم کامپوزیتی ظاهر صاف و بی‌نقصی خواهد داشت احتمال بوی بد دهان هم کمتر خواهد بود. همچنین توصیه می‌کنیم برای کامپوزیت دندان‌های خود به کلینیک‌های معتبر و با سابقه مراجعه کنید تا دچار بوی بد دهان نشوید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

همان‌طور که گفتیم بوی بد دهان بعد از کامپوزیت می‌تواند به دلیل پوسیدگی دندان‌های جلویی و زیر کامپوزیت باشد. مهم‌ترین دلیل پوسیدگی دندان، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. بعد از کامپوزیت باید مراقبت از دندان‌هایتان را دوچندان کنید. روزی حداقل ۲ بار مسواک بزنید و حتما از نخ دندان هم استفاده کنید. این کار از تجمع باقی مانده مواد غذایی و تجمع میکروب‌ها در فاصله بین دندان‌ها جلوگیری می‌کند. به این ترتیب ریسک پوسیدگی دندان و بوی بد دهان بعد از کامپوزیت به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

علاوه بر این رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های پریودنتال قرار دهد. در بیماری‌های پریودنتال احتمال تجمعات باکتریایی و بوی بد دهان بسیار بالا است. بیماری پریودنتال باعث التهاب و تورم لثه و حتی آسیب به استخوان فک و در نهایت کامپوزیت دندان می‌شود. بیماری‌های پریودنتال ممکن است با علائم زیر نیز همراه باشند:

  1. تورم و قرمزی لثه
  2. خونریزی لثه‌ها
  3. لق شدگی دندان‌ها

اگر این علائم را دارید، در اسرع وقت به دندانپزشکی مراجعه کنید.

نحوه مسواک زدن بعد از کامپوزیت ونیر

مصرف سیگار

مصرف سیگار و دخانیات می‌تواند باعث بوی بد دهان بعد از کامپوزیت شود. مصرف سیگار با پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت ارتباط مستقیم دارد. توصیه می‌کنیم بعد از کامپوزیت تا حد امکان از کشیدن سیگار خودداری کنید.

شل شدن کامپوزیت

مراقبت نادرست و فشار آوردن بیش از حد به کامپوزیت دندان می‌تواند باعث شل شدن آن شود. شل شدن روکش کامپوزیتی باعث پوسیدگی و بوی بد دهان می‌شود. اگر احساس کردید که روکش کامپوزیتی دندان‌هایتان شل شده است، بلافاصله این مساله را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. درمان دیرهنگام شل شدن روکش کامپوزیتی موجب پیشرفت پوسیدگی دندان و در نتیجه بوی بد دهان می‌شود.

عکس قبل و بعد از کامپوزیت دندانها

مصرف برخی از غذاها

بوی بد دهان بعد از کامپوزیت می‌تواند با غذاهایی که می‌خورید ارتباط داشته باشد. مصرف غذاهایی مثل سیر و پیاز باعث بوی بد دهان می‌شود. همچنین بافت بین دندان‌ها می‌تواند دلیل بوی بد دهان بعد از کامپوزیت دندان باشد. رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان و استفاده از دهانشویه مناسب می‌تواند باکتری‌های دهان را از بین برده و از بوی بد دهان جلوگیری کند.

ابتلا به برخی از بیماری‌ها

ابتلا به بیماری‌هایی چون عفونت ریوی، دیابت و اختلالات کبدی می‌تواند باعث بوی بد دهان بعد از کامپوزیت شود. برای تشخیص علت دقیق بوی بد دهان باید حتما به دندانپزشکی مراجعه کنید.

خشکی دهان

خشکی دهان از عوامل مهم ایجاد بوی بد دهان بعد از کامپوزیت است. خشکی دهان می‌تواند باعث افزایش پلاک‌های دندانی شود. این پلاک‌ها سمومی آزاد می‌کنند که به بافت لثه حمله کرده و باعث بوی بد دهان می‌شوند.

مصرف داروها

مصرف داروهایی چون فنوتیازین، نیترات‌ها، فلوکستین و دیازپام می‌تواند باعث بوی بد دهان بعد از نصب کامپوزیت دندان شود.

جرمگیری دندان کامپوزیت شده

برای بهبود خشکی دهان چه باید کرد؟

خشکی دهان می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌ها و در نتیجه بوی بد دهان شود. برای بهبود خشکی دهان باید مایعات بیشتری مصرف کنید. همچنین خوردن خوراکی‌های سفت مثل هویج و سیب با تحریک ترشح بزاق می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

باندینگ کامپوزیت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

جلوگیری از بوی بد دهان بعد از نصب کامپوزیت

برای جلوگیری از بوی بد دهان بعد از نصب کامپوزیت، نکات زیر می‌توانند کمک کننده باشند:

  1. برای کامپوزیت دندان‌های خود به یک دندانپزشک ماهر و با تجربه مراجعه کنید.
  2. از خمیردندان و مسواک مخصوص کامپوزیت استفاده کنید.
  3. روزی ۲ بار نخ دندان بکشید.
  4. بعد از کامپوزیت دندان، حتما مایعات بیشتر مصرف کنید. مصرف زیاد مایعات محیط دهان را مرطوب نگه داشته و از خشکی دهان جلوگیری می‌کند.
  5. آدامس بدون قند بجوید.
  6. تا حد امکان از آب نبات‌های بدون شکر مصرف کنید. مصرف این آب نبات‌ها باعث پاک‌شدن باقی مانده غذاها از بین دندان‌ها و لثه می‌شود.
  7. از دهانشویه مناسب استفاده کنید. حداقل هفته‌ای دو بار دهان خود را با دهانشویه بشوئید.
  8. عادات بد و مضر را ترک کنید. عاداتی مثل بازکردن در نوشابه با دندان، شکستن آجیل‌ها با دندان، جویدن ته مداد و … می‌توانند آسیب جدی به روکش کامپوزیتی دندان‌هایتان وارد کنند.
نخ دندان بعد از کامپوزیت

آیا بوی بد دهان بعد از کامپوزیت از بین می‌رود؟

بعد از پاسخ به سوال آیا کامپوزیت باعث بوی بد دهان می‌شود یا نه، نوبت به این سوال می‌رسد که آیا بوی بد دهان بعد از کامپوزیت از بین می‌رود؟ پاسخ بله است!

برای تشخیص علت دقیق بوی بد دهان بعد از کامپوزیت باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. سپس با رعایت نکات زیر می‌توانید از شر بوی بد دهان بعد از کامپوزیت خلاص شوید:

  1. میوه‌های سفت مثل هویج و سیب بجوید، زیرا ترشح بزاق را تحریک کرده و از خشکی دهان جلوگیری می‌کنند.
  2. مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
  3. منظم به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  4. پوسیدگی دندان‌هایتان را درمان کنید.
  5. از مصرف سیگار و دخانیات دیگر بپرهیزید.
  6. اگر داروهایی نظیر دیازپام و … مصرف می‌کنید، باید بیشتر مسواک بزنید.
  7. اگر نیاز به جرم‌گیری دندان دارید، دندان‌هایتان را جرم‌گیری کنید.
  8. از مسواک حاوی فلوراید استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله سایت دکتر نیکزاد به این سوال پاسخ دادیم که آیا کامپوزیت باعث بوی بد دهان می‌شود یا خیر؟ یک نکته مهم درباره کامپوزیت دندان، مراجعه به دندانپزشک با تجربه و ماهر است. دندانپزشک خوب تمام بیماری‌ها و مشکلات دندان‌های شما را قبل از اجرای کامپوزیت برطرف کرده و سپس کامپوزیت دندان‌هایتان را نصب می‌کند. شما می‌توانید برای کامپوزیت دندان‌های خود به کلینیک دکتر محمد نیکزاد نیز مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: karrinyupdental

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.