ترمیم دندان شکسته جلو و لب‌پر شده|هزینه| فیلم واقعی

1,916

دندانی‌های جلویی نقش مهمی در زیبایی لبخند ایفا می‌کنند، در نتیجه مراقبت از آن‌ها اهمیت زیادی دارد. هر گونه شکستگی و لب‌پرشدگی دندان‌های جلویی می‌تواند علاوه بر درد زیاد، اعتماد به نفس شما را نیز کاهش دهد. هزینه ترمیم دندان شکسته جلو چقدر است؟ درمان خانگی دندان شکسته یا لب پر شده امکان پذیر است؟

در کل شکستگی دندان جلو چگونه ترمیم می‌شود؟ کدام شکستگی‌های دندانی نیاز به درمان دارند؟ انواع شکستگی دندان جلو کدام اند؟ چگونه می‌توان از شکستگی دندان جلوگیری کرد؟در ادامه این مقاله از وب‌سایت دکتر محمد نیکزاد به سوالات کلیدی شما در رابطه با نحوه ترمیم دندان شکسته جلو و لب پر شدگی دندان جلویی همچنین روش‌های درمان پاسخ خواهیم داد، پس با ما همراه باشید!

شکستن دندان جلو از ریشه

منظور از شکستن دندان جلو از ریشه، همان شکستگی کلاس چهار است. یعنی شکستگی دندان به شکل عمودی از لثه تا انتهای ریشه دندان اتفاق می‌افتد.  برای درمان شکستن دندان جلو از ریشه، تنها راه حل، کشیدن دندان و سپس پرکردن جای خالی آن با روش‌هایی چون کاشت ایمپلنت دندان جلو است. در شکستن دندان جلو از ریشه، خارج کردن ریشه دندان آسیب دیده مهم‌ترین اقدام است. با این وجود انتخاب روش درمان و ترمیم، بستگی به نظر دندانپزشک دارد.

ایمپلنت دندان جلو

در ویدیو زیر قبل و بعد از ترمیم شکستگی دندان جلو و رضایت بیمار که حدود دو سوم دندان بر اثر ضربه شکسته بود را می‌بینید. دکتر محمد نیکزاد با طبیعی‌ترین روش دندان شکسته را ترمیم کردند و لبخند بیمار عزیز کاملا طبیعی و به حالت قبل برگشت.

دندان شکسته جلو چگونه ترمیم می‌شود؟

روش ترمیم دندان شکسته و لب پر شده جلو بسته به شدت شکستگی و نوع آن متفاوت است. شکستگی‌های محدود و کوچک معمولا در یک جلسه درمان می‌شوند، اما ترمیم شکستگی‌های عمیق‌تر طولانی‌تر بیشتر طول می‌کشد. انواع مختلف روش‌های ترمیم دندان شکسته و لب پر شده جلو را توضیح می‌دهیم:

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

باندینگ یا پرکردن دندان شکسته جلو

اگر شکستگی دندان جلو، محدود و بسیار کم باشد می‌توان آن را با روش پرکردن دندان جلو ترمیم کرد. درباره لب پر شدن دندان و شکستگی کوچک دندان‌های جلویی دندانپزشک با روش باندینگ یک تکه رزین کامپوزیتی همرنگ با دندان را روی آن گذاشته و ترمیم را انجام می‌دهد. باندینگ دندان شکسته روشی ارزان قیمت و مقرون‌به‌صرفه، کاملا بدون درد و سریع بوده و حتی به بی‌حسی هم نیاز ندارد. در صورت مراقبت درست، ترمیم باندینگ می‌تواند تا ۱۰ سال ماندگاری داشته باشد. ترمیم دندان شکسته جلو به روش باندینگ، بین ۳۰ الی ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

باندینگ دندان جلو

کامپوزیت دندان لب پر شده

در صورت لب‌پرشدگی دندان‌های جلویی، روش ترمیم کامپوزیت ونیر روش مناسبی برای ترمیم است. ونیر لایه بسیار نازکی از جنس کامپوزیت یا سرامیک و همرنگ دندان‌های طبیعی است. کامپوزیت ونیر روی دندان لب‌پرشده قرار گرفته و نواقص آن را می‌پوشاند. ونیر دندان بین ۱۰ تا ۲۰ سال می‌تواند دوام داشته باشد.

ترمیم لب پریدگی جزئی دندان جلو

مراحل کامپوزیت ونیر دندان چگونه انجام می‌شود؟

 ترمیم دندان شکسته جلویی با روکش

در مورد شکستگی‌های بزرگی که در آن‌ها بخش زیادی از دیواره دندان جلو شکسته و جدا می‌شود، روکش دندان جلو روش بسیار مناسبی برای ترمیم است. روکش دندان معمولا در طی دو جلسه انجام می‌شود. جلسه اول تراش دندان و انجام آمادگی‌های لازم برای قالب‌گیری و ارسال به لابراتوار است. پس از ساخت روکش در جلسه دوم نصب روکش با چسب دائمی. گاهی اوقات دندانپزشک قبل از روکش دندان، عصب‌کشی نیز انجام می‌دهد. عصب‌کشی دندان جلویی بر ار شکستن زمانی اتفاق می‌افتد که شکستگی دندان جلو از ریشه، بافت و عصب‌های دندان را دچار آسیب کرده باشد.

درمان شکستگی عمیق دندان جلو از ریشه

عصب‌کشی دندان شکسته جلو

اگر شکستگی دندان جلو به قدری بزرگ و عمیق باشد که پالپ دندان را درگیر کند، به عصب‌کشی دندان جلو نیاز است. در این نوع شکستگی‌ها بیمار درد زیادی را تجربه می‌کند. دندانپزشک در طی عصب‌کشی پالپ دندان را ابتدا حذف، کانال دندان را پاکسازی کرده و سپس آن را می‌بندد. عصب‌کشی دندان جلو معمولا بین ۳۰ الی ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. گاهی برای دندان‌هایی که چند ریشه دارند مدت زمان عصب‌کشی بیشتر هم می‌شود.

ترمیم دندان شکسته جلو با روکش

 درصورتی‌که شکستگی دندان جلو عمیق باشد و دندان به طور کامل از بی برود می‌توان از روش بریج مریلند بدون تراشیدن دندان‌های کناری برای پر کردن جای خالی دندان استفاده کرد.

هزینه ترمیم دندان شکسته جلو

هزینه ترمیم دندان جلویی شکسته و لب پر شده به میزان شکستگی دندان همچنین روش ترمیم بستگی دارد. برای مثال شکستگی‌های شدید و عمیق نیاز به عصب‌کشی، پرشدگی و ترمیم روکش دندان شکسته دارند. اما شکستگی‌های کوچک‌تر را می‌توان با باندینگ دندان نیز ترمیم کرد. در نتیجه نمی‌توان عدد مشخصی برای هزینه ترمیم دندان‌ شکسته تعیین کرد. بعد از معاینه، از دندانپزشک بخواهید که هزینه تقریبی ترمیم دندان شکسته شما را برایتان برآورد کند.

اما به صورت تقریبی، هزینه ترمیم دندان شکسته جلو در ایران از ۱.۵ میلیون تومان شروع شده و در کلینیک‌های مختلف این مبلغ متفاوت است.

هزینه ترمیم دندان شکسته جلویی با بیمه

بیمه‌های درمانی معمولا همه یا بخشی از هزینه ترمیم دندان شکسته و لب پر شده جلو را پرداخت می‌کنند. برای اطلاع از نحوه استفاده از بیمه برای ترمیم شکستگی دندان، با کارشناس بیمه طرف قرارداد خود صحبت کنید.

مراقبت از دندان جلو که شکسته، چگونه باید از دندان‌های شکسته مراقبت کنیم؟

در صورت بروز هر گونه شکستگی و لب پرشدگی در دندان‌های جلو باید فورا به دندانپزشکی مراجعه کنید. در غیر اینصورت شکستگی آسیب بیشتری به دندان‌های شما وارد خواهد کرد. برای مراقبت از دندان شکسته جلویی به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر درد دندان شدیدی دارید، می‌توانید از داروهای مسکن مثل استامینوفن استفاده کنید..
  • با محلول آب و نمک دهان خود را بشوئید.
  • تا حد امکان غذاهای نرم و آبکی مصرف کنید.
  • از فشارآوردن روی دندان شکسته اکیدا خودداری کنید.
  • برای کاهش تورم و التهاب می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.

اگر لب‌پرشدگی باعث تیزی و ناهمواری لبه دندان جلو شده، می‌توانید با استفاده از یک تکه موم ،آدامس یا حتی خمیر نان قسمت تیزی دندان را بپوشانید. این کار از آسیب دیدن گونه و زبان در اثر برخورد با دندان جلوگری می‌کند.

لمینت دندان

درمان خانگی دندان شکسته

دندان‌های شکسته و لب پر شده تنها توسط مداخلات دندانپزشکی درمان می‌شوند. هیچ درمان خانگی موثری برای ترمیم دندان‌های شکسته وجود ندارد. برخی از درمان‌ها تنها به تسکین درد دندان شکسته کمک می‌کنند. توجه کنید که دندان شکسته، باید توسط دندانپزشک متخصص معاینه شده و در صورت نیاز درمان شود. در غیر اینصورت اهمال‌کاری برای درمان شکستگی دندان جلو منجر به بی‌دندانی و از بین رفتن دندان خواهد شد. درصورت از دست دادن دندان مجبور به پرداخت هزینه خیلی بیشتر برای استفاده یکی از روش‌های جایگزین دندان از دست رفته خواهید شد.

عصب کشی دندان عفونی خطرناک است؟

کدام شکستگی‌های دندانی نیاز به درمان دارند؟

ترک‌ها و شکستگی‌های عمیق دندانی ممکن است تا ریشه و حتی پالپ دندان پیشروی کرده و با درد زیادی همراه باشند. برخی از ترک‌ها حتی برای شما قابل مشاهده نیستند و با علائمی چون درد مداوم دندان به شما هشدار می‌دهند. به این ترتیب برای درمان به موقع شکستگی دندان باید به طور منظم برای چکاپ به دندانپزشکی مراجعه کنید. شکستگی‌ها و ترک‌های مویی عموما نیاز به درمان ندارند، اما باز هم باید دندانپزشک آن‌ها را معاینه کند.

شکستن دندان جلو از ریشه

کمبود چه ویتامین‌هایی باعث شکستن دندان می‌شود؟

ویتامین دی یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای سلامت دندان‌ها است. بدن برای جذب کلسیم، به ویتامین دی نیاز دارد. کمبود ویتامین دی باعث کمبود کلسیم در بدن می‌شود. به این ترتیب مشکلات مختلف دندانی اعم از شکستگی، لب‌پرشدگی، پوسیدگی، عفونت و رشد ناکافی ایجاد می‌شوند. برای دریافت کافی ویتامین دی، هر روز حداقل به مدت ۱۵ دقیقه زیر نور آفتاب قرار بگیرید. همچنین بهتر است در رژیم غذایی خود از مواد حاوی ویتامین دی مثل ماهی و تخم مرغ بیشتر استفاده کنید.

روکش دندان بدون پایه چیست و چه زمانی کاربرد دارد؟

انواع شکستگی دندان جلو

شکستگی دندان جلو را می‌توان از نظر شدت به ۴ نوع تقسیم کرد:

  • شکستگی کلاس یک که در آن شکستگی و لب پر شدگی تنها به لایه مینای دندان محدود می‌شود.
  • شکستگی کلاس دو که در آن شکستگی، به لایه عاج دندان منتهی می‌شود.
  • شکستگی کلاس سه که در آن شکستگی تا پالپ دندان پیشروی می‌کند.
  • شکستگی کلاس چهار که مربوط به شکستگی ریشه دندان است.

همچنین انواع مختلف شکستگی دندان عبارتند از:

  • ترک‌های خطی یا مویی
  • ترک‌خوردگی‌های عمیق دندانی
  • نصف‌شدن دندان
  • شکستگی کاسپ دندان (لب‌پرشدگی بخشی از دندان)
  • شکستگی عمودی ریشه دندان، در این حالت شکستگی از ریشه دندان شروع شده و به سطح جونده آن می‌رسد.
شکستن دندان جلو

روش‌های درمانی بی نظمی دندان‌ها و اصلاح دندان‎‌های روی هم افتاده چیست؟

لمینت دندان‌های خرگوشی

عوارض شکستن دندان جلو

شکستن دندان جلو عوارض مختلفی ممکن است به همراه داشته باشد. برخی از این عوارض عبارتند از:

  • افزایش ریسک پوسیدگی دندان
  • افزایش احتمال ابتلا به عفونت دندان
  • افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های پریودنتال
  • پوسیدگی ریشه دندان
  • درد شدید دندان
  • بوی بد دهان
  • کاهش اعتماد به نفس در اثر از بین رفتن زیبایی دندان‌های جلویی
شکستگی دندان جلو از ریشه

مینی ایمپلنت به دلیل نصب راحت‌تر و درد کمتر گزینه مناسبی برای دندان‌های جلویی هستند.

پیشگیری از شکستگی دندان جلو

برای اینکه از شکستگی دندان‌های جلویی پیشگیری کنید، باید از عواملی که باعث شکستگی دندان جلو می‌شوند در امان باشید. برخی از مهم‌ترین عوامل شکستگی دندان جلو را در ادامه توضیح می‌دهیم. با کنترل و جلوگیری از عوامل زیر، تا حدود زیادی می‌توانید از دندان‌های جلویی خود محافظ کرده و از شکستگی در امان نگه دارید:

  • استفاده از گارد محافظ دندان برای فعالیت در ورزش‌های سخت و تهاجمی مثل کاراته، کشتی، فوتبال و …
  • عادت مضر بازکردن یا شکستن اجسام سخت با دندان جلو را ترک کنید.
  • عادت جویدن اشیای سخت، مثل انتهای مداد یا جویدن یخ باعث شکستن دندان می‌شوند.
  • در صورت سابقه لب‌پرشدگی قبلی دندان به صورت دوره‌ای تحت نظر دندانپزشک متخصص باشید.
  • پوسیدگی دندان جلو و هر نوع عفونت دندانی را جدی بگیری و برای درمان اقدام کنید.
  • افزایش سن و عدم رسیدگی درست به دندان‌ها از دلایل مهم شکستگی و لب پر شدن دندان‌ها هستند.
  • خوردن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی را به حداقل برسانید.
  • ابتلا به رفلاکس معده شدید را کنترل و یا در صورت امکان درمان کنید.
  • ابتلا به دندان قروچه از مهم‌ترین دلایل آسیب به دندان‌ها است. با مشورت دندانپزشک‌تان حتما از نایت گارد استفاده کنید.
پیشگیری از شکستن دندان جلو

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سایت دکتر نیکزاد به سوالات پرتکرار شما درباره ترمیم دندان شکسته و لب پر شده جلو پاسخ دادیم. شکستگی و لب پرشدگی یکی از مشکلات مهم دندانی است که باید حتما درمان شود. عدم رسیدگی و درمان به موقع شکستگی دندان می‌تواند منجر به پوسیدگی، عفونت و حتی از بین رفتن کل ساختار دندان شود. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره در رابطه با درمان و ترمیم شکستگی دندان اطلاعات تماس خود را در فرم موجود در سایت وارد کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند. هدف اصلی ما در کلینیک دکتر نیکزاد، بازیابی زیبایی و سلامت دندان‌های شما است.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: signaturedentistry

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.