کشیدن دندان عفونی | آیا دندان عفونی را می‌توان کشید؟

4,122

عفونت دندان یکی از عوارض مربوط به دندان‌ها است که معمولا به دنبال پوسیدگی شدید دندان رخ می‌دهد. دندانی که دچار پوسیدگی شده، به درمان و رسیدگی نیاز دارد. در صورتی که پوسیدگی دندان درمان نشود، عفونت دندان را به همراه خواهد داشت. دندان عفونی چه علائمی دارد؟ آیا کشیدن دندان عفونی انجام می‌شود؟ کشیدن دندان عفونی چه عوارضی دارد؟ هزینه کشیدن دندان عفونی چقدر است؟ در ادامه در مجله دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد با ما همراه باشید.

در کنار کشیدن دندان، مصرف یک دوره داروهای آنتی بیوتیک باعث از بین رفتن عفونت می‌شود.

ناپروکسن، ایبوپروفن و آسپرین مسکن‌های قوی برای کنترل درد دندان عفونی هستند.

خیر، یکی از راه‌های درمان عفونت شدید دندان، کشیدن آن است. کشیدن دندان عفونی به مهارت و تجربه زیادی نیاز دارد.

در مواقعی که شدت عفونت دندان زیاد نباشد، می‌توان با درمان عصب کشی دندان را نجات داد و عفونت را کنترل کرد.

عفونت دندان چه علائمی دارد؟

قبل از اینکه درباره کشیدن دندان عفونی توضیح بدهیم، ابتدا بهتر است با علائم عفونت دندان آشنا شویم. عفونت دندان معمولا با علائم زیر همراه است:

  • بوی بد دهان
  • احساس طعم نامطبوع در دهان
  • دندان درد شدید و مداوم
  • درد دندان هنگام غذا خوردن
  • حساسیت دندان‌ها به خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های خیلی سرد یا خیلی گرم
  • تب و خستگی
  • سختی بلع مواد غذایی
  • سخت شدن بازکردن دهان
  • متورم و قرمز شدن لثه‌ها
  • سردرد شدید و مکرر
  • تورم لوزه‌ها و گردن
  • تورم گونه‌ها
  • درد فک، درد گوش‌ها و یا حتی درد گردن
  • درد دندان حتی در هنگام خواب
عکس پوسیدگی شدید دندان عقب

عوارض دندان عفونی درمان نشده

عفونت یکی از شایع‌ترین عوارض پوسیدگی دندان است. پوسیدگی در صورتی که کنترل نشود می‌تواند منجر به عفونی شدن دندان و حتی تشکیل آبسه شود. از دیگر عوارض عفونت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیست دندان
  • سلولیت
  • استئومیلیت
  • آبسه پارافارنکس
  • ایجاد لخته در سینوس‌های مغزی
  • سپسیس یا عفونت خون

برای جلوگیری از بروز عوارض عفونت دندان، باید این مشکل در اسرع وقت درمان شود. در ادامه راجع به کشیدن دندان عفونی بیشتر توضیح می‌دهیم.

کشیدن دندان عفونی

آیا کشیدن دندان عفونی خطرناک است؟

کشیدن دندان عفونی یکی از روش‌های درمان عفونت است. وقتی شدت پوسیدگی بسیار زیاد باشد که نتوان آن را از طریق داروها کنترل کرد، دندان عفونی کشیده می‌شود. دندان عفونی اگر کشیده نشود، دندان‌های اطراف را هم عفونی کرده و با درد شدیدی همراه خواهد بود. کشیدن دندان عفونی هیچ خطری ندارد و به حفظ دیگر دندان‌ها بسیار کمک می‌کند. البته به خاطر داشته باشید که کشیدن دندان عفونی به مهارت و تجربه زیادی نیاز دارد، بنابراین توصیه می‌کنیم برای کشیدن دندان‌های عفونی به کلینیک‌های مجهزی چون کلینیک دکتر محمد نیکزاد مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

کشیدن دندان عفونی با لیزر چگونه است؟

یکی از روش‌های جدید برای کشیدن دندان‌ عفونی، استفاده از لیزر است. در کشیدن دندان عفونی با لیزر، نیازی به تزریق بی‌حسی وجود ندارد. در این روش دندانپزشک با استفاده از پرتوهای لیزر بافت‌های اطراف دندان را شل کرده و سپس دندان عفونی را بدون آسیب به بافت‌های اطراف می‌کشد. استفاده از لیزر برای کشیدن دندان عفونی باعث می‌شود که بافت لثه به راحتی شکافته شده و پس از کشیدن دندان، بدون درد و در زمان کمی بهبود یابد.

مزایای کشیدن دندان عفونی با لیزر

  • دقت بالا
  • سرعت زیاد
  • بدون نیاز به بخیه زدن
  • بهبود سریع
  • بدون درد بودن
کشیدن دندان با لیزر

مراحل کشیدن دندان عفونی

دندانپزشک گاهی قبل از کشیدن دندان، درمان آنتی بیوتیکی را شروع می‌کند. این کار با کاهش عفونت، ریسک بروز عوارض کشیدن دندان عفونی را کمتر می‌کند. مراحل کشیدن دندان عفونی عبارتند از:

  1. بی حس کردن استخوان و بافت‌های اطراف دندان
  2. شل کردن دندان به کمک ابزارهای مخصوص
  3. کشیدن دندان
  4. بخیه زدن

بعد از کشیدن دندان عفونی چه باید کرد؟

  1. بعد از کشیدن دندان عفونی باید تا چند روز استراحت کنید. به هیچ وجه نباید فعالیت‌های سنگین مثل ورزش داشته باشید.
  2. سعی کنید تا یک هفته رژیم غذایی مقوی و سرشار از ویتامین C داشته باشید. زیرا ویتامین C به بهبود هر چه سریع‌تر شما کمک می‌کند.
  3. بهتر است تا چند روز از مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی هم بپرهیزید.
  4. داروهای خود را به موقع مصرف کنید. از قطع مصرف داروها بدون مشورت با دندانپزشک بپرهیزید. از مصرف خودسرانه داروهای دیگر هم اکیدا خودداری کنید.
  5. پس از چند روز برای ویزیت مجدد به دندانپزشکی مراجعه کنید.
درد بعد از کشیدن دندان

با کشیدن دندان کیست هم از بین می‌رود؟

یکی از عوارض عفونت دندان، کیست یا آبسه دندان است. وقتی که دندان عفونی کشیده شود، کیست دندان هم به همراه آن از بین می‌رود. کیست، یک حفره فوق‌العاده چرکی و سرشار از باکتری‌های مختلف است. این باکتری‌ها می‌توانند از طریق رگ‌های خونی پالپ دندان وارد جریان خون اصلی شده و مشکلات خطرناکی نظیر سپسیس را به همراه داشته باشند.

علائم عفونت دندان زیر روکش چیست و چه درمانی دارد؟

عوارض کشیدن دندان عفونی

دندانپزشکان معمولا قبل از کشیدن دندان عفونی، ابتدا عفونت دندان را درمان می‌کنند. زیرا کشیدن دندان عفونی می‌تواند منجر به پخش عفونت در کل بدن شده و عوارضی را به همراه داشته باشد. برخی دیگر از عوارض کشیدن دندان عفونی عبارتند از:

  1. درد زیاد هنگام کشیدن دندان
  2. احتمال باقی ماندن بخشی از عفونت در لثه
  3. احتمال منتشر شدن عفونت دندان به سینوس‌ها
  4. تشکیل حفره خشک و بوی بد دهان
عصب کشی دندان عفونی

آیا درد شدید بعد از کشیدن دندان عفونی طبیعی است؟

در طی کشیدن دندان لثه بریده می‌شود. همچنین اعصاب دندان عفونی هم در طی کشیدن دستکاری می‌شوند. همین باعث می‌شود که بعد از کشیدن دندان عفونی هم کمی درد داشته باشید. البته درد بعد از کشیدن دندان باید بعد از ۲۴ یا ۴۸ ساعت از بین برود. اگر بعد از کشیدن دندان عفونی درد شدید و مداومی را تجربه کردید، باید فورا به دندانپزشک خود اطلاع بدهید. دندانپزشک با معاینه مجدد شما دلیل درد شدید بعد از کشیدن دندان را پیدا کرده و آن را درمان می‌کند.

درد شدید دندان بعد از عصب کشی را چطور برطرف کنیم؟

سیاه شدن لثه بعد از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان عفونی، لثه‌ها دچار التهاب و کمی تغییر رنگ می‌شوند و این کاملا عادی است. اما گاهی تغییر رنگ باعث سیاه شدن لثه‌ها می‌شود. سیاه شدن لثه‌ها بعد از کشیدن دندان می‌تواند به دلیل عفونت شدید لثه‌ها ایجاد شود. تغییر رنگ لثه‌ها باید بعد از گذشت چند روز به حالت عادی برگردد، در غیر این صورت باید این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

روش‌های درمان عفونت دندان (درمان دارویی، خانگی و پزشکی)

روش درمان اصلی برای عفونت دندان، روش‌های پزشکی است. با این حال برخی از درمان‌های دارویی و خانگی هم می‌توانند در پروسه درمان دندان عفونی تاثیرگذار باشند. در جدول زیر می‌توانید روش‌های درمان عفونت دندان را ببینید:

نوع درمان روش‌ها
درمان پزشکی ۱.  عصب کشی که در آن، ابتدا پوسیدگی‌ها و عفونت‌ها از کانال دندان خارج می‌شوند. سپس عصب دندان خارج شده و در نهایت کانال دندان با استفاده از مواد پرکننده پر می‌شود.
۲.  کشیدن دندان وقتی انجام می‌شود که شدت پوسیدگی و عفونت بسیار بالا باشد. در این روش، دندانپزشک ابتدا دندان را بی حس کرده و سپس آن را به کمک ابزار مخصوص می‌کشد.
درمان دارویی ۱.  آنتی‌بیوتیک‌ها برای کنترل عفونت دندان قبل و بعد از کشیدن دندان عفونی تجویز می‌شوند.
۲.  مسکن‌ها برای تسکین درد ناشی از عفونت دندان تجویز می‌شوند
درمان خانگی ۱.  استفاده از گیاه میخک
۲.  غرغره با آب و نمک
۳.  استفاده از کمپرس سرد برای تسکین درد
۴.  شستن دهان با دهانشویه

انتی بیوتیک برای درمان عفونت دندان

گاهی به دلیل گستردگی میزان عفونت دندان، دندانپزشک قبل از کشیدن آن مصرف برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها را به شما توصیه می‌کند. در این مواقع تنها کشیدن دندان نمی‌تواند عفونت را از بین ببرد. به همین دلیل دندانپزشک یک دوره درمانی با آنتی‌بیوتیک‌هایی نظیر آموکسی سیلین، مترونیدازول یا آزیترومایسین را برای شما تجویز می‌کند.

*نکته مهمی که لازم است درباره آنتی بیوتیک‌ها بدانید، این است که نباید آن‌ها را خودسرانه و بیش از مقدار توصیه شده مصرف کنید. آنتی بیوتیک‌ها در هر دوزی، بسیار قوی هستند و اگر خودسرانه آن‌ها را مصرف کنید نه تنها باعث کنترل عفونت نشده بلکه باعث ایجاد سویه‌های مقاوم باکتریایی می‌شوند. در نتیجه مصرف خودسرانه، بیش از اندازه و یا کامل نکردن دوره درمانی آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند باعث مقاومت آنتی بیوتیکی شده و نمی‌توانند عفونت‌ها را درمان کنند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها برای کنترل عفونت دندان اکیدا خودداری کنید.

بعد از کشیدن دندان برای پیشگیری از تحلیل لثه و عوارض بی دندانی باید به فکر جایگزین دندان از دست رفته باشید.

بهترین روش‌های جایگزین دندان از دست رفته

مسکن قوی برای درد دندان کشیده شده

دردی که بعد از کشیدن دندان عفونی تجربه می‌کنید، بسیار کمتر از دردی است که هنگام عفونت دندان دارید. پس از کشیدن دندان عفونی، معمولا تا ۴۸ ساعت ممکن است درد داشته باشید. همچنین محل کشیدن دندان تا بهبودی کامل، با کمی درد همراه خواهد بود. برای تسکین درد بعد از کشیدن دندان عفونی، می‌توانید از داروهای مسکن نظیر ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن استفاده کنید. معمولا دندانپزشک داروی مسکن مناسب برای بعد از کشیدن دندان را به شما توصیه می‌کند. توجه کنید که مصرف این قرص‌ها نباید بیش از حد و بدون تجویز دندانپزشک صورت گیرد.

درمان خانگی درد بعد از کشیدن دندان

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان عفونی

بعد از کشیدن دندان عفونی، لازم است مراقبت‌های زیر را انجام دهید:

  1. تا چند ساعت از خوردن غذاهای خیلی داغ خودداری کنید.
  2. سعی کنید تا چند روز غذاهای آبکی و نرم بخورید.
  3. از خالی کردن آب دهان و یا مکیدن آب دهان بپرهیزید.
  4. از نی استفاده نکنید.
  5. طبق نظر دندانپزشک، بعد از گذشت ۲۴ ساعت هر ۸ ساعت یک بار با دهانشویه کلرهگزیدین دهانتان را بشوئید. این کار را نباید با شدت زیاد انجام دهید.
  6. تا چند روز از مصرف دخانیات و سیگار خودداری کنید.
  7. استراحت کنید و فعالیت‌های سنگین انجام ندهید.
  8. آنتی بیوتیک‌ها و داروهایی را که دندانپزشک تجویز کرده طبق برنامه مصرف کنید.
  9. بهداشت دهان و دندان‌تان را رعایت کنید.
  10. حداقل تا ۴ ساعت اجازه بدهید گاز استریل در جای خود باقی بماند.

سخن پایانی

در این مقاله به سوالات پرتکرار شما در رابطه با کشیدن دندان عفونی پاسخ دادیم. اگر علائم عفونت دندان را دارید، باید در اسرع وقت به دندانپزشکی مراجعه کنید. شما می‌توانید برای درمان دندان عفونی خود از خدمات عمومی کلینیک دکتر محمد نیکزاد استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: animated-teeth

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.