ایمپلنت دندان زیرکونیا: ایمپلنت زیرکونیوم یا تیتانیومی؟

200

اگر قصد انجام ایمپلنت دندان را دارید، بهتر است درباره‌ی روش‌ها و گزینه‌های پیش رویتان اطلاعات کسب کنید. دندانپزشکان از دهه‌ی ۶۰ میلادی با استفاده از پست‌های تیتانیومی مخصوص جراحی ایمپلنت را انجام می‌دادند. از سال ۲۰۰۷ به بعد استفاده از زیرکونیا بعنوان ماده تشکیل‌دهنده‎ی پست ایمپلنت تحولی عظیم در دندانپزشکی ایجاد کرد. این مقاله همه چیز را پیرامون ایمپلنت‌های زیرکونیا و تفاوتشان با ایمپلنت تیتانیومی توضیح می‌دهد.

وقتی یکی از دندان‌هایتان را از دست می‌دهید، مخصوصاً اگر دندان جلو باشد، می‌توانید با جراحی ایمپلنت یک پروتز دندانی را جایگزین دندان از دست رفته کنید. بطور کلی ایمپلنت دندان از دو قسمت بدنه‌ی ایمپلنت و روکش دندانی تشکیل می‌شود. در متداول‌ترین روش جراحی ایمپلنت، بدنه‌ی ایمپلنت درون استخوان فک قرار گرفته پس از گذشت چند ماه با استخوان فک آمیخته شده و جایگزین ریشه‌ی دندان می‌شود. پس از آن نوبت به قرارگیری تاج دندان می‎رسد.

ایمپلنت زیرکونیا چیست؟

زیرکونیا، یا زیرکونیوم دی اکسید، فرم بلورین فلز زیرکونیوم می‌باشد که در دندانپزشکی برای ساخت موادی همچون روکش‌های دائمی و اخیراً ایمپلنت‌های دندانی به کار گرفته شده و روز به روز از محبوبیت بیشتری برخوردار می‌شود. به‌طور کلی در روش‌های کاشت ایمپلنت‌ دندان به طریقه کلاسیک یک پیچ تیتانیومی به‌عنوان ریشه‌ی مصنوعی درون استخوان فک قرار می‌گیرد و پس از ترکیب با استخوان و به دست آوردن استحکام کافی، توسط تکیه‌گاهی با نام اباتمنت به پروتز دندانی متصل می‌شود.

با وجود زیست‌سازگار بودن پست‌های تیتانیومی، برخی از افراد به دلیل نگرانی از مقدار جیوه‌ی موجود در آن تصور خوبی نسبت به قرارگیری یک فلز درون استخوان فکشان ندارند. با پیشرفت علم، در قرن ۲۱ انواعی دیگر از ایمپلنت‌ها وارد بازار شدند که از جنس بلور زیرکونیوم هستند. با اینکه زیرکونیوم فلز است؛ اما زیرکونیا فرم بلورین آن است که پس از پرداخت و پایدارسازی به شکل کریستال تغییر پیدا کرده است.

در ابتدا ایمپلنت‌های زیرکونیوم یکپارچه ساخته می‌شدند؛ یعنی اباتمنت به پیچ ایمپلنت چسبیده بود و نیازی نبود که بعداً به بدنه‌ی ایمپلنت اضافه شود. این ویژگی مقداری دندانپزشک متخصص ایمپلنت دندان را در قرار دادن اباتمنت در زوایای دلخواه محدود می‌کرد؛ به همین منظور ایمپلنت‌های زیرکونیوم با اباتمنت‌های زاویه‌دار و ایمپلنت‌های زیرکونیومی دو تکه نیز تولید شدند تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار بگیرند.

ایمپلنت زیرکونیا چیست؟

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

مزایای ایمپلنت زیرکونیا برای جایگزین دندان

ایمپلنت‌های زیرکونیا تحولی بزرگ و هیجان‌انگیز در دندانپزشکی محسوب می‌شوند؛ اما همچنان برای بسیاری از افراد ناشناخته هستند. در این بخش مزایای زیرکونیوم به‌عنوان ریشه‌ی مصنوعی را شرح می‌دهیم تا خوانندگان بتوانند تصور درستی از این مواد جدید پیدا کنند.

  • زیرکونیا بهترین انتخاب برای افرادی‌ست که به ایمپلنت احتیاج داشته اما به فلزات حساسیت دارند.
  • ایمپلنت‌های زیرکونیا از نظر زیبایی انتخاب مناسبی محسوب می‎شوند و عوارضی چون تیرگی اطراف لثه را در پی ندارند.
  • زیرکونیا زیست‌سازگار است و موجب بروز واکنش‌های آلرژیک نمی‌شود.
  • زیرکونیا کریستال فلز زیرکونیوم است. این موضوع باعث شده که هم استحکام فلزات و هم رنگ و مقاومت در برابر حرارت مواد سرامیکی را داشته باشد.
  • ایمپلنت‌های زیرکونیا، مخصوصاً آن‎هایی که یکپارچه هستند، باعث تجمع جرم نمی‌شوند. (درباره مراحل جرم گیری دندان بیشتر بدانید.)
  • زیرکونیا نارسا است. این موضوع باعث می‌شود خطر چسبیدن باکتری‌ها به بافت آن کمتر شود.
  • زیرکونیا نسبت به دیگر انواع سرامیک از مقاومت خمشی بسیار بالاتری برخوردار است.
  • رنگ این مواد به رنگ دندان‌های طبیعی بسیار شباهت دارد.
  • این ماده‌ی سرامیکی قادر است به خوبی با استخوان فک آمیخته شود. و باعث زود جوش خوردن ایمپلنت دندان شود.
ایمپلنت دندان زیرکونیا

پوسیدگی دندان جلو درمان دارد؟ بهترین روش ترمیم دندان خراب جلویی را بدانید.

معایب ایمپلنت دندان زیرکونیا

هیچ ماده و روش درمانی در علم پزشکی وجود ندارد که دارای عیب نباشد. زیرکونیوم نیز از این قاعده مستثنی نبوده و معایب خاص خود را دارد.

  • با گذشت زمان احتمال تخریب زیرکونیا در دمای پایین بیشتر می‌شود.
  • روکش در این نوع ایمپلنت‌ها فقط با چسب به ایمپلنت متصل می‌شود و امکان استفاده از پیچ وجود ندارد. چسب ممکن است باعث بروز التهاب لثه بعد از کاشت ایمپلنت شود.
  • انعطاف‌پذیری زیرکونیا زیاد نیست؛ بنابراین در هنگام قراردادن آن درون استخوان ممکن است ترک‌های میکروسکوپی در بدنه‌ی ایمپلنت ایجاد شود.
  • مطالعات پیرامون دوام طولانی مدت ایمپلنت‌های زیرکونیا خیلی زیاد نیست؛ چرا که ایمپلنت زیرکونیوم همچنان در دنیای دندانپزشکی پدیده‌ای جدید محسوب می‌شود.
  • مطالعات پیرامون ایمپلنت‌های زیرکونیای دو تکه از انواع یکپارچه‌ی آن‌ها نیز کمتر است؛ بنابراین بسیاری از دندانپزشکان تنها از زیرکونیوم یک تکه استفاده می‌کنند. این موضوع ممکن است محدودیت‌هایی را ایجاد کند؛ مخصوصاً اگر قصد داشته باشید چند دندانتان را ایمپلنت کنید و به اباتمنت‌های متفاوت نیاز داشته باشید.

مطالعه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد: ایمپلنت همه دندان‌ها برای افرادی که تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند امکانپذیر است؟ برای ایمپلنت تمام دندان‌ها مانعی وجود دارد؟ ایمپلنت تمام فک چه معایب و مزایایی دارد؟ پاسخ این سؤال را در وب‌سایت دکتر محمد نیکزاد جراح و دندانپزشک مطالعه کنید.

التهاب لثه بعد از ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان زیرکونیوم بهتر است یا ایمپلنت تیتانیومی؟

پاسخ این پرسش به اولویت‌های بیمار و پزشک بستگی دارد؛ بنابراین نمی‌توان با قطعیت در این باره نظر داد. ایمپلنت‌های تیتانیومی بیش از ۶۰ سال است که در دنیای دندانپزشکی مورداستفاده قرار گرفته‌اند و با بیش از ۹۰% موفقیت امتحان خود را به خوبی پس داده‌اند؛ با این حال نمی‌توان به این راحتی از مزایای زیرکونیا گذشت.

ایمپلنت‌های تیتانیومی نیز زیست‌سازگار هستند؛ با این حال در موارد نادری باعث بروز آلرژی شده‌اند؛ در حالیکه تا کنون هیچ گزارشی از بروز آلرژی در افرادی که ایمپلنت زیرکونیومی دریافت کرده‌اند ثبت نشده است.

ایمپلنت‌های تیتانیومی ممکن است طعم ناخوشایند فلز را در دهانتان ایجاد کنند؛ اما این مشکل در مورد ایمپلنت‌های زیرکونیوم وجود ندارد. همچنین گزارشات نشان داده زمان بهبود درمورد ایمپلنت زیرکونیا کمتر از تیتانیوم می‌باشد.

بهترین مارک ایمپلنت دندان را چگونه بشناسیم؟ برند خوب ایمپلنت چه مشخصاتی دارد؟

مزایای ایمپلنت زیرکونیا

از طرفی دیگر تیتانیوم مورداطمینان اکثر دندانپزشکان بوده و تمامی مطالعات بالینی ضروری پیرامون آن‌ها انجام شده و از نظر تجربی نیز خود را ثابت کرده‌اند. همچنین احتمال شکستن ایمپلنت‌های تیتانیومی از زیرکونیا کمتر است.

اگر پس از قرارگیری ایمپلنت نیاز به اصلاح باشد، دندانپزشک با خیال راحت می‌تواند اصلاحات را اعمال کند؛ در حالیکه اصلاح ایمپلنت‌های زیرکونیوم سخت است؛ چون در صورت ایجاد کوچکترین ساییدگی، مقاومت آن‌ها در برابر شکستگی کمتر می‌شود.

تیتانیوم برای افرادی که نیاز به ایمپلنت چند دندان در کنار یکدیگر دارند گزینه‌ی مناسب‌تری است.

در آخر این موضوع نیز شایان ذکر است که هزینه‌ی ایمپلنت‌های تیتانیومی کم‌تر است.

همانطور که دیدید فاکتورهای زیادی می‌توانند در انتخاب متریال ایمپلنت اثرگذار باشند و به سادگی نمی‌توان گفت ایمپلنت تیتانیومی بهتر است یا زیرکونیا. پاسخ صریح‌تر این پرسش را می‌توانید پس از مطرح کردن اولویت‌هایتان با یک جراح ایمپلنت مورداطمینان و حرفه‌ای دریافت کنید.

چه زمانی برای خارج کردن ایمپلنت دندان باید اقدام کرد؟ درآوردن ایمپلنت دندان درد دارد؟

مزایای ایمپلنت تیتانیومی

ایمپلنت دندان زیرکونیا برای چه افرادی مناسب است؟

بطور کلی ایمپلنت‌های زیرکونیا برای هر فردی که:

  • دندان خود را از دست داده 
  • بافت لثه‌ای سالم دارد
  •  کیفیت و تراکم استخوان مقبولی برای نگهداری ایمپلنت داشته باشد، یک کانید مناسب برای ایمپلنت دندان با زیرکونیوم محسوب می‌‎شود؛

زیرا زیرکونیا زیست‌سازگار است و تقریباً برای هیچ کس ضرر ندارد. به‌طور خاص‌تر ایمپلنت‌های زیرکونیا برای افرادی که به فلزات حساسیت دارند و یا از قرارگیری فلز در استخوان‌شان استقبال نمی‌کنند اما همچنان به زیبایی لبخند خود اهمیت می‌دهند، گزینه‌ی مناسبی به نظر می‎رسد.

ایمپلنت دندان زیرکونیوم بهتر است یا ایمپلنت تیتانیومی

سخن پایانی

همانطور که دیدید هر دو نوع ایمپلنت، تیتانیوم و زیرکونیوم، گزینه‌های خوبی برای جایگزینی ریشه‌های از دست‌رفته‌ دندان محسوب می‌شوند؛ اما فراموش نکنید که هیچ یک از این ایمپلنت‌ها اگر توسط یک جراح متخصص و باتجربه انجام نشوند، نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای دندان‌های از دست‌رفته‌تان باشند. سلامتی دندان و فک بسیار مهم است؛ بنابراین بهتر است دندان‌هایتان را به دست افراد متخصص در این امر بسپارید.

همچنین توجه کنید که از دست دادن دندان مشکلات زیادی در غذا خوردن و صحبت کردن به بار می‌آورد و جلوه‌ی بدی به لبخندتان می‎بخشد. دندان از دست‌رفته حتی ممکن است باعث تغییر شکل فک و دهان شود. توصیه‌ی ما به شما این است که به محض از دست دادن دندانتان برای جایگزینی آن به یک متخصص ایمپلنت مراجعه کرده و جراحی را به بعداً موکول نکنید؛ زیرا هیچ چیزی از سلامتی و لبخند شما مهم‌تر نیست.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.