کامپوزیت ونیر با تکنیک لیرینگ | کامپوزیت لبه شیشه‌ای

31

یک لبخند جذاب و دوست‌داشتنی می‌تواند نماینده‌ی زیبایی درون و کامل‌کننده‌ی زیبایی چهره‌ی هر فرد باشد‌. با این حال دندان‌های زرد، بافاصله و نامرتب همیشه مانع جلوه‌گر شدن چنین لبخندی می‌شوند‌. خوشبختانه این روزها شاخه‌ای در دندان‌پزشکی به‌وجود آمده که تمرکز اصلی آن اصلاح طرح لبخند است؛ این شاخه که با  عنوان دندان‌پزشکی زیبایی شناخته می‌شود، از روش‌های متنوعی برای بهبود این ناهنجاری‌های دندانی استفاده می‌کند که طرح لبخند کامپوزیت ونیر یکی از پرطرفدارترین انواع آن‌هاست. اما اینکه از کدام تکنیک برای اجرای کامپوزیت زیبایی دندان‌ها استفاده شود نیز بسیار حائز اهمیت است. اجرای کامپوزیت ونیر با تکنیک لیرینگ و کامپوزیت لبه شیشه‌ای یکی از انواع متد اجرای طرح لبخند است که طرف‌داران زیادی دارد.

کامپوزیت لب شیشه‌ای دندان بین ۲ تا ۵ سال ماندگاری دارد. درصورتی‌که مراقبت‌های لازم بعد از طرح لبخند با کامپوزیت را دقیق انجام دهید طول عمر ونیر لبه شیشه‌ای بیشتر از ۵ سال خواهد بود.

هر واحد کامپوزیت به معنای تعداد دندان‌هایی است که فرآیند زیبایی روی آن انجام می‌شود. مثلا ۵ واحد کامپوزیت یعنی ۵ دندان که کامپوزیت شده‌اند. هزینه انجام کامپوزیت نیز به تعداد واحدهای آن بستگی دارد و بر این اساس تعیین می‌شود.

به همین دلیل برآن شده‌ایم تا این مقاله را به شناخت کامپوزیت ونیر با روش لایرینگ اختصاص دهیم: شیوه‌ای که با قرار دادن لایه‌لایه‌ی سایه‌های متفاوت کامپوزیتی، ظاهر دندان‌ها را با ظرافتی بیشتر بازسازی می‌کند در نتیجه کامپوزیت دندان‌ها نچرال خواهد بود. لیرینگ که در بین افراد مشهور محبوبیتی به‌هم زده‌است، با حفظ سایه‌روشن‌های طبیعی دندان‌ها، از گچی و تک‌رنگ شدن حالت آن‌ها که داد می‌زند کامپوزیت‌ شده‌اند جلوگیری خواهد کرد؛ پس بیشتر برای آن دسته افرادی مناسب است که دوست ندارند در راه زیباسازی لبخند خود، آن را بیش از حد اغراق‌آمیز کنند!

طرح لبخند با کامپوزیت (کامپوزیت ونیر)

طرفداران طرح لبخند با کامپوزیت برای زیبایی دندان‌ها به دنبال گزینه‌هایی هستند که با چهره آن‌ها مطابقت داشته و طبیعی به نظر برسد. کامپوزیت ونیر، گزینه‌ای ایده‌آل برای طراحی لبخند است که شیوه اجرای آن به طبیعی بودن دندان‌ کامپوزیت شده کمک می‌کند. در این روش دندانپزشک متخصص زیبایی مقداری ماده کامپوزیت را روی دندان‌ها گذاشته سپس با شکل دادن و تراش مواد ظاهر دندان طبیعی را بازسازی می‌کند. در انتها پیوند کامپوزیت با دندان با کمک نور محکم می‌شود.

کامپوزیت ونیر، دندان‌ها را مرتب و رنگ آن‌ها را سفید می‌کند تا لبخندی جذاب و منحصر به فرد بسازد.

انواع ونیر کامپوزیت (روش مستقیم و غیر مستقیم)

انواع کامپوزیت دندان بر اساس فرآیند انجام آن به دو روش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شود. در واقع تفاوتی بین ماده کامپوزیت مورد استفاده وجود ندارد و فقط روش انجام دادن آن متفاوت است. روش مستقیم  کمی تهاجمی محسوب می‌شود و در آن ونیر کامپوزیتی مستقیم روی دندان قرار می‌گیرد. در روش غیر مستقیم، ونیر در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته و پس از آماده سازی، روی دندان گذاشته می‌شود.

کامپوزیت ونیر غیر مستقیم مقاومت بیشتری در برابر ساییده شدن و شکستگی نسبت به نوع مستقیم دارد. با این‌همه برای انجام کامپوزیت با متد لیرینگ از روش مستقیم استفاده می‌شود، زیرا مواد و سایه‌های متفاوت کامپوزیت باید لایه‌لایه روی دندان قرار گیرند تا در نهایت رنگ طبیعی آن به‌دست آید.

تکنیک لایرینگ دندان چیست

در تکنیک لیرینگ یا لایه بندی، لایه‌های مختلفی از کامپوزیت روی دندان قرار می‌گیرد که هر کدام از لایه‌ها از نظر رنگ، سایه‌های مختلفی دارند. این لایه‌ها از چندین رنگ مختلف تشکیل شده‌اند و کاملا خود را با ساختار و ظاهر دندان تطبیق می‌دهند. در نتیجه‌ی ترکیب تمام این لایه‌ها ظاهر دندان کامپوزیت شده کاملا طبیعی و شبیه دندان اصلی به نظر می‌رسد.

تکنیک لایرینگ در کامپوزیت ونیر

هدف کامپوزیت ونیر این است که لبخند را به صورت طبیعی زیباتر کند. در تکنیک لایرینگ، چند لایه از کامپوزیت ونیر با رنگ‌ها و سایه‌های مختلف روی دندان گذاشته می‌شود. سپس این لایه‌ها شکل و تراش داده می‌شود تا با ظاهر طبیعی دندان فرد یکسان باشد. ترکیب لایه‌ها، رنگ دندان‌ها را به صورت طبیعی سفیدتر می‌کند و طرح لبخند با کامپوزیت نچرال به نظر می‌رسد.

مراحل کامپوزیت دندان با روش لایرینگ

اجرای کامپوزیت دندان با روش لایرینگ طی چند مرحله انجام می‌شود.

  • معاینه و بررسی دندان‌ها به وسیله دندانپزشک
  • انتخاب سایه و رنگ مناسب دندان شما
  • آماده سازی دندان و تراش دادن سطح آن در صورت نیاز
  • قرار دادن لایه‌های کامپوزیت روی دندان
  • شکل دادن و صاف کردن مواد کامپوزیت
  • پولیش دندان بعد از کامپوزیت برای هماهنگی آن با رنگ طبیعی دندان

با این‌همه بسیار مهم است که کدام پزشک و با چه میزان مهارتی این کار را انجام دهد. به‌علاوه شاید این سؤال مطرح باشد که کامپوزیت دندان با روش لایرینگ برای چه کسی مناسب است و برای چه کسی نه؟ اینجاست که می‌توانید به کلینیک تخصصی دکتر نیکزاد اعتماد کنید: چه برای دریافت جواب سؤال‌هایتان و چه برای انجام کامپوزیت با تکنیک لایرینگ به‌دست یک پزشک باتجربه و ماهر.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

رنگ مناسب کامپوزیت ونیر با روش لیرینگ

کامپوزیت ونیر از سایه‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود و به دندانپزشکان اجازه می‌دهد که نیازهای تمام متقاضیان کامپوزیت را به صورت اختصاصی پاسخ دهند. دندانپزشک با توجه به رنگ طبیعی دندان هر فرد، سایه‌ای از کامپوزیت ونیر را انتخاب می‌کند. این سایه از ونیر کامپوزیتی، پس از انجام تکنیک لایرینگ، رنگی درست مانند رنگ طبیعی دندان می‌سازد. البته انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت ونیر علاوه بر رنگ طبیعی دندان، به رنگ پوست، ترجیح و خواسته متقاضی حتی رنگ چشم هم بستگی دارد. برای انتخاب یک رنگ نچرال کامپوزیت هرگز عجله نکنید و حتما با دندانپزشک خود به مشورت بپردازید.

بهترین نوع کامپوزیت برای تکنیک لیرینگ

به‌طور کلی کامپوزیت دندان انواع مختلفی دارد. برای نمونه این ماده را براساس فرایند پلیمریزاسیون به دو دسته‌ی سلف کیور و لایت کیور تقسیم می‌کنند و براساس اندازه‌ی ذرات پرکننده به انواع ماکروفیل، میکروفیل، هیبریدی و… . برای اجرای کامپوزیت با تکنیک لایه‌بندی نیز می‌توان از هرکدام این انواع استفاده کرد. با این حال، کامپوزیت‌های نانوفیل ساخته‌شده از سرامیک احتمالاً گزینه‌های مناسب‌تری برای تکنیک لیرینگ به‌شمار می‌روند.

تفاوت تکنیک لایرینگ در کامپوزیت با روش معمول

در روش معمولی، از یک لایه کامپوزیت برای ترمیم یا مرتب کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. این روش در بسیاری از موارد موثر است اما محدودیت‌هایی را نیز به همراه دارد. برای مثال، کامپوزیت می‌تواند باعث جلو آمدن دندان شود و ظاهر خوبی نداشته باشد. در صورتی که اجرای کامپوزیت با تکنیک لیرینگ، ساختار و ظاهر طبیعی دندان‌ها را به خوبی حفظ می‌کند.

در کامپوزیت دندان به روش معمول امکان انطباق رنگ با جلوه طبیعی دندان وجود ندارد و ممکن است به مرور زمان رنگ دندان تغییر کند و بر رنگ کامپوزیت اثر بگذارد. ولی در روش لایرینگ، لایه‌های کامپوزیت به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که رنگی متناسب با رنگ طبیعی دندان فرد ایجاد کنند.

ویژگی‌های ونیر کامپوزیت با روش لیرینگ

اجرای کامپوزیت برای زیبایی دندان‌ها با تکنیک لیرینگ به دلیل ویژگی‌های متعدد آن را به گزینه‌ای منحصربه‌فرد تبدیل کرده که عبارت‌اند از:

  • طبیعی بودن دندان بعد از کامپوزیت و مشابهت با فرم اصلی دندان
  • براق بودن
  • تنوع در طیف رنگی و نوری
  • درخشندگی و استحکام بالا
  • مقاوم بودن در برابر زردی و رنگ پذیری

این ویژگی‌ها از جهاتی مزایای روش لایه بندی برای ونیر کامپوزیت نیز محسوب می‌شود؛ چراکه باعث برتری آن در مقایسه با سایر روش‌ها شده است.

معایب ونیر کامپوزیت با روش لیرینگ

انتخاب مواد ضعیف و بی کیفیت توسط برخی از دندانپزشکان، منجر می‌شود که کامپوزیت خرد شود. از دیگر معایب کامپوزیت ونیر به روش لیرینگ این است که زودتر از به اتمام رسیدن عمر طبیعی آسیب می‌بیند و به ترمیم نیاز دارد.

کامپوزیت دندان با روش لیرینگ چقدر زمان می‌برد؟

به‌طور کلی عواملی همچون مهارت و تخصص دندان‌پزشک، نوع مواد کامپوزیتی، تعداد واحدهای دندانی‌ای که باید اصلاح شوند و میزان پیچیدگی وضعیت آن‌ها تعیین‌کننده‌ی مدت‌زمان و تعداد جلساتی‌ست که طول می‌کشد تا کامپوزیت دندان با روش لیرینگ انجام شود. با این‌همه می‌توان گفت که به‌ترتیب قرار دادن لایه‌ها روی هر دندان و نوردرمانی آن‌ها بین ۳۰-۴۰ دقیقه تا ۱ یا ۲ ساعت زمان می‌برد. به‌علاوه هرچه اصلاح طرح لبخند تعداد بیشتری دندان را دربر بگیرد، تعداد جلسات لازم برای تکمیل فرایند آن افزایش می‌یابد.

کامپوزیت دندان به روش لایرینگ لب شیشه‌ای

به‌طور کلی لبه‌های دندان در حالت عادی شیشه‌ای و شفاف است. همچنین با پیشرفت متدهای دندانپزشکی، روش‌های زیادی برای زیبایی و اصلاح دندان‌ها مطرح شده است. یکی از این متدها لیرینگ لب شیشه‌ای یا کامپوزیت لبه شیشه‌ای‌ست که با انتخاب آن، شخص زیبایی دندان‌های خود را به‌صورتی کاملاً طبیعی افزایش خواهد داد. در این روش کامپوزیت‌هایی به کار برده می‌شود که از شفافیت بالایی برخوردارند. کامپوزیت لب شیشه ای هم برای اصلاح طرح لبخند و هم برای طبیعی‌تر شدن جلوه دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت کامپوزیت ونیر به روش لیرینگ

عوامل مختلفی بر قیمت کامپوزیتی که با روش لیرینگ انجام می‌شود، تاثیر گذار است. یکی از این عوامل کیفیت مواد مورد استفاده است که طبیعتا مواد با کیفیت، قیمت بالاتری دارند. سطح تخصص و مهارت دندانپزشک نیز بر قیمت کامپوزیت ونیر تاثیر می‌گذارد. شدت و میزان ناهنجاری و نامرتب بودن دندان‌ها هم از عوامل تعیین کننده قیمت نهایی ونیر کامپوزیتی با روش لایه بندی به شمار می‌رود.

مراقبت‌های بعد از کامپوزیت ونیر لیرینگ

اگر مراقبت پس از انجام طرح لبخند با کامپوزیت انجام نشود، عمر کامپوزیت دندان کاهش پیدا می‌کند. مخصوصا زمانی که ونیر کامپوزیتی با تکنیک لایرینگ انجام شده باشد توصیه می‌شود موارد زیر را رعایت کنید:

  • استفاده از مسواک و نخ دندان مخصوص کامپوزیت بعد از هر وعده غذایی
  • انتخاب مسواک نرم و خمیر دندان مناسب کامپوزیت با مشورت دندانپزشک
  • پرهیز از خوردن غذاهای بسیار داغ یا بسیار سرد تا یک روز بعداز انجام کامپوزیت
  • خودداری از مصرف نوشیدنی‌هایی مثل چای یا قهوه برای جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت ونیر
  • خودداری از مصرف غذاهای سفت و چسبنده
  • مراجعه مرتب به دندانپزشک برای چکاپ و پیشگیری از مشکلات احتمالی مثل پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت، تحلیل یا عفونت لثه و …

در صورت بروز هرگونه حساسیت بعد از کامپوزیت کردن دندان، احساس ناراحتی یا  بروز مشکل در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مقایسه کامپوزیت ونیر با تکنیک لیرینگ با لمینت سرامیکی

کامپوزیت ونیر با تکنیک لایرینگ و لمینت سرامیکی هر دو برای اصلاح طرح لبخند و افزایش زیبایی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال این دو روش تفاوت‌هایی باهم دارند. این تفاوت‌ها عبارتند از:

  • لمینت در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می‌شود. در حالی‌که کامپوزیت با تکنیک لیرینگ مستقیما روی دندان قرار می‌گیرد.
  • ماندگاری، دوام و طول عمر لمینت سرامیکی بیشتر از کامپوزیت ونیر است.
  • هزینه کامپوزیت ونیر نسبت به لمینت سرامیکی به صرفه‌تر است.
  • امکان ترمیم کامپوزیت ونیر در صورت شکستن یا لب پر شدن وجود دارد اما لمینت اگر بشکند، باید به کلی تعویض شود.

به طور کلی هر کدام از روش‌های زیبایی دندان مزایا و معایب مختص به خود را دارند و متقاضی باید بر اساس هدف، شرایط و بودجه روش مناسب خود را با مشورت دندانپزشک انتخاب کند.

طرح لبخند کامپوزیت چند دندان است؟

داشتن لبخندی زیبا هدف افرادی است که به سراغ کامپوزیت ونیر می‌روند. با این حال ممکن است این سوال پیش آید که برای داشتن لبخندی جذاب، چند دندان‌ باید کامپوزیت شوند؟ تعداد دندان‌ها در اصلاح طرح لبخند به گستردگی لبخند بستگی دارد. به عبارت دیگر، همان تعداد دندان‌هایی که هنگام لبخند زدن نمایان می‌شود. تعداد دندان‌هایی که باید کامپوزیت شوند برای هر شخص متفاوت است.  به عنوان مثال برای یک فرد می‌تواند ۸ واحد و برای فردی دیگر، ۱۰ واحد باشد.

ماندگاری کامپوزیت لبه شیشه‌ای چقدر است؟

عوامل موثر بر طول عمر کامپوزیت لبه شیشه‌ای شامل: مهارت دندانپزشک، کیفیت مواد استفاده شده، رعایت بهداشت دهان و دندان هستند. ماندگاری کامپوزیت لبه شیشه‌ای حدود ۲ تا ۵ سال است ولی با رعایت نکات بهداشتی و پرهیز غذایی مناسب، طول عمر آن افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است حتی در صورتی که تمام موارد رعایت شود، باز هم بر اثر گذر زمان و تغییر رنگ، نیاز به ترمیم کامپوزیت وجود دارد.

سخن پایانی

بنابر آنچه در این مقاله ارائه شد دانستیم که برای داشتن لبخند زیبا، انتخاب کامپوزیت ونیر با تکنیک لیرینگ بسیار هوشمندانه است. در این روش، لایه‌های مختلفی از کامپوزیت به صورت مستقیم روی دندان قرار می‌گیرند که ترکیب آن‌ها مشابه رنگ طبیعی دندان‌هاست. به‌علاوه دریافتیم آن‌هایی که دوست دارند ظاهر دندان‌هایشان طبیعی‌تر و زیباتر باشد، می‌توانند کامپوزیت لبه شیشه‌ای را انتخاب کنند. همچنین اینکه چند دندان باید کامپوزیت شوند تا اصلاح طرح لبخند کامل شود به تعداد دندان‌هایی بستگی دارد که هنگام لبخند زدن نمایان خواهند شد.

با این‌همه درصورتی‌که سؤالات بیشتری مطرح‌اند، ما در کلینیک دکتر نیکزاد آماده‌ی ارائه‌ی مشاوره‌ی رایگان در این زمینه هستیم. البته این مرکز تخصصی دندان‌پزشکی برای انجام لمینیت سرامیکی، روکش دندان، ایمپلنت دندان و… نیز پزشکی با تجربه‌ی دکتر نیکزاد دارد که می‌توان روی مهارت و دانش او حساب کرد.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: ohi-s.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.