علت لق شدن روکش دندان | تعمیر روکش شکسته

29

روکش دندان، محافظی شبیه به خود دندان است که برای ترمیم دندان‌های با مینای ضعیف، پوسیده یا شکسته به کار می‌رود. اما این محافظ هم ممکن است آسیب ببیند، مثلا روکش دندان لق شود یا بیفتد. در این مقاله می‌بینیم که چطور می‌شود از شل شدن روکش دندان جلوگیری کرد و درصورت شکستن روکش دندان چه کارهایی می‌توان انجام داد.

بله، در صورت جدا شدن روکش می‌توانید غذا بخورید، اما اصلاً غذا را با آن‌طرف دهان که روکش داشته است، میل نکنید.

روکشی که قورت داده‌اید معمولا طی چند روز از طریق سیستم گوارشی دفع خواهد شد. اما اگر بعد از قورت دادن آن در گلو یا راه تنفسی‌تان احساس ناراحتی کردید، فوراً با یک پزشک مشورت کنید. در موارد خیلی نادر ممکن است روکش در مجرای تنفسی گرفتار شود یا به ریه راه پیدا کند که خطرناک است.

خیر، نمی‌توان. سیگار کشیدن پس از افتادن تاج دندان یا همان روکش، دندان‌تان را لک خواهد کرد که می‌تواند نصب روکش دندان جایگزین یا روکش دندان تعمیرشده را به تأخیر بیندازد.

در اکثر موارد، تیره شدن دندان به دلیل نفوذ باکتری است. این مشکل همچنین می‌تواند از چسباندن نامناسب روکش یا حتی وجود پوسیدگی ناشی شود. یکی دیگر از دلایل تیره شدن، وجود لکه‌های قبلی، بر اثر پرکردگی دندان در گذشته است.

اگر می‌خواهید از لق یا جدا شدن روکش دندان پیشگیری کنید یا گرفتار شکستگی روکش دندان شده‌اید، این مقاله را بخوانید.

انواع روکش دندان

روکش یا کراون دندان انواع مختلفی دارد. بسته به سلیقه شخصی و نیاز فرد، می‌توان از انواع روکش دندان استفاده کرد که بعضی از آن‌ها عبارتند از:

  • روکش فلزی: استحکام و دوام بالا / مناسب برای دندان‌های آسیاب
  • روکش PFM (سرامیک با هسته فلز): استحکام و دوام خوب، مقرون‌به‌صرفه با ظاهر مشابه دندان طبیعی / مناسب برای دندان نیش و آسیاب
  • روکش‌ تمام سرامیک: استحکام و دوام کمتر نسبت به دو مورد بالا، بدون مواد حساسیت‌زا، شباهت زیاد به دندان طبیعی / بهترین روکش برای دندان جلو 
  • روکش تمام رزین: مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه، نصب سریع و آسان، استحکام و دوام پایین، سرعت تغییر رنگ زیاد
بهترین روکش برای دندان جلو

چه زمانی باید از روکش دندان استفاده کنیم؟

روکش‌ دندان کاربردهای مختلفی دارد؛ ازجمله:

  • تقویت دندان‌های ضعیف
  • محافظت از دندان‌های شکسته و ترک‌خورده
  • ترمیم دندان‌های ساییده‌شده یا شکسته
  • نگه‌داشتن بریج دندان در جای خود
  • مراقبت از دندان‌های عصب کشی شده
  • پوشاندن ایمپلنت دندان

شایع‌ترین دلایل افتادن روکش دندان چیست + (اقدامات فوری که باید انجام داد)

شل شدن روکش دندان، افتادن یا شکستن روکش اتفاق غیر معمولی نیست. اگر حین غذا خوردن یا بر اثر ضربه روکش‌ دندان لق شود یا دربیاید، در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید. در ادامه، به معمول‌ترین دلایل افتادن یا لق شدن روکش دندان اشاره می‌شود:

۱. اندازه و ساختار نامناسب

اگر به تازگی روکش گذاشته‌اید، احتمالاً اندازه یا ساختار نامناسب روکش یا نصب ضعیف آن دلیل لق شدن یا افتادن تاج دندان باشد. اگر هم افتادن روکش دندان با پین یا بدون پین بعد از چند سال رخ دهد، بازهم ممکن است علت آن، نامتناسب بودن روکش باشد. فشار ناشی از جویدن هم می‌تواند باعث لق شدن یا افتادن روکش‌های با اندازه یا قالب نامناسب شود.

احتمال دیگر، این است که دندان به‌خاطر کوتاه بودن بیش‌ازحد یا ضعف ساختاری خود نتواند تکیه‌گاه خوبی برای روکش باشد. روکش‌ها برای آنکه در جای خود محکم باقی بمانند، به مقداری کافی از ساختار دندان نیاز دارند. در دندان‌های کوتاه یا ساییده‌شده ممکن است مینا توان کافی را برای نگه‌داشتن روکش نداشته باشد.

پس برای نصب روکش و همین‌طور ترمیم روکش دندان لق به دندانپزشک باتجربه و ماهر مراجعه کنید.

افتادن روکش دندان با پین همراه با خونریزی لثه

۲. کنده شدن چسب روکش دندان

چسب یا سمانی که برای جاگذاری روکش استفاده می‌شود، معمولاً بادوام است، اما عمر چسب روکش دندان همیشگی نیست. حتی اگر خیلی مراقب دندان‌هایتان باشید، ممکن است سمان یا چسب به مرور زمان کیفیت خود را از دست بدهد و منجر به کنده شدن روکش دندان شود.

راه حل چیست؟ اگر چنین اتفاقی برایتان رخ داد، دندانپزشک می‌تواند دندان و روکش را تمیز کند تا اثر هرگونه سمان از بین برود. پس از آن، روکش را با سمان جدید دوباره به دندان می‌چسباند. تا وقتی که روکش آسیبی ندیده باشد، به خوبی روز اول کار می‌کند.

۳. لق شدن روکش بر اثر دندان قروچه:

فشار دادن دندان‌ها یا دندان قروچه از دلایل شایع لق شدن و افتادن روکش، خصوصاً در دندان‌های عقبی به شمار می‌رود. دندان‌قروچه موقع خواب، فشار زیادی به دندان‌های آسیاب وارد می‌کنید و سمان دندانپزشکی که روکش را در جای خودش نگه می‌دارد، شل خواهد شد. ساییدن دندان‌ها حتی ممکن است منجر به شکستگی روکش دندان شود.

برای حل این مشکل با مشورت دندانپزشک، هنگام خواب از محافظ دندان استفاده کنید.

۴. پوسیدگی دندان

اگر مرتبا و به‌درستی مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، احتمال دارد دندان در زیر روکش دچار پوسیدگی و عفونت شود. همچنین ممکن است بی‌دقتی دندانپزشک در حین آماده‌سازی دندان پیش از نصب روکش، عامل این مشکل باشد.

روکش دندان خورد شده

عوارض لق شدن روکش دندان چیست؟

پوسیدگی دندان، عفونت لثه، درد و حساسیت دندان به سرما و گرما از شایع‌ترین عوارض لق شدن روکش دندان هستند.

شل شدن روکش دندان درد دارد؟

روکش‌های دندان با نگهداری درست باید حدود ۱۰ تا ۱۵ سال عمر کنند. اگر روکش دندان بدون عصب‌کشی انجام شده باشد شل شدن روکش دندان با درد شدیدی همراه خواهد بود. درصورتی‌که عصب کشی قبل از نصب روکش انجام شده باشد شل شدن یا ترک روی روکش همراه با درد نخواهد بود، اما در اسرع وقت برای چسباندن مجدد آن به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا افتادن روکش دندان خطرناک است؟

اگر علائم جدی دارید یا احتمال می‌دهید سلامت دهان و دندان‌تان به خطر بیفتد، باید شل شدن روکش را یک مورد دندانپزشکی اورژانسی تلقی کنید. در شرایط زیر، حتما دندنپزشک باید شما را ویزیت کند.

  • اگر روکش دندان‌تان لق شد و درد شدیدی در ناحیه فک یا دندان‌ها حس کردید.
  • اگر لثه‌تان دچار تورم یا خونریزی شد، باید به وجود عفونت دندان زیر روکش مشکوک شوید.
  • اگر روکش دندان‌تان لق شده است و دردی دارید که حتی با مسکن هم برطرف نمی‌شود، بازهم باید ویزیت شوید.

حتی در مواقعی که روکش‌تان شل شده است و مشکوک هستید که آیا مشکلی وجود دارد یا نه، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. نادیده گرفتن این مشکل می‌تواند باعث عفونت یا آسیب به دندانی شود که روکش روی آن قرار دارد.

علت لق شدن روکش دندان

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

روش‌های تعمیر روکش شکسته یا ترک خورده دندان

انتخاب روش مناسب برای تعمیر روکش شکسته دندان براساس: شدت شکستگی، سلامت دندان، جنس روکش و هزینه تعیین می‌شود.

۱. باندینگ دندان (Bonding)

تعمیر روکش دندان ترک خورده با روش باندینگ کامپوزیت انجام می‌شود. اگر روکش دندان لب پر شده باشد بعضا دندانپزشک برای نتیجه بهتر، مقداری از روکش دندان را می‌تراشد. تراشیدن روکش دندان در زمان لب‌پر شدن روشی متداول است.

۲. نصب روکش جدید

اگر شکستگی روکش دندان عمیق باشد و دندانپزشک تشخیص دهد روکش به دلیل آسیب زیاد ارزش نگهداری ندارد، اقدام به تعویض و نصب روکش جدید خواهد کرد.

در کلینیک دکتر نیکزاد، پس از بررسی دقیق لثه و دندان زیر روکش و تایید سلامت بودن آنها قالب گیری دندان برای روکش و سفارش ساخت به لابراتوار آغاز می‌شود.

روکش دندان شکسته بدون آسیب به دندان پایه

روکش دندان کنده شده قابل تعمیر است یا باید تعویض شود؟

بله، در خیلی از موارد، دندانپزشک می‌تواند روکش کنده‌شده را با سمان یا چسب دائمی روکش دندان دوباره به دندان بچسباند و به تعویض یا حتی تعمیر خاصی نیاز نیست. دراین‌مورد در پایین بیشتر توضیح می‌دهیم.

روکش دندان کنده شده دوباره قابل استفاده است؟

قابل استفاده بودن روکش کنده‌شده به این بستگی دارد که روکش آسیب جدی دیده باشد یا خیر. جنس روکش و وضعیت سلامت دندان زیر روکش هم در این مسئله نقش دارند. نهایتا تصمیم برای استفاده دوباره یا تعویض روکش دندان لق یا کنده‌شده با دندانپزشک است.

چسباندن روکش لق دندان در خانه

بهتر است چسباندن روکش به دندان در دندانپزشکی صورت بگیرد. این نکات را هم رعایت کنید:

  • روکش را تمیز نگه دارید.
  • فقط غذاهایی را نوش جان کنید که به حداقل جویدن نیاز داشته باشند یا آنکه جویدن آن‌ها آسان باشد؛ مانند سوپ و تخم‌مرغ آب‌پز
  • دندان‌هایتان را با مسواک نرم و بدون اعمال فشار مسواک بزنید.
  • با دهانشویه ملایم، دهان‌تان را در فواصل منظم بشویید تا لثه‌ها شاداب و سالم بمانند.
  • به چسباندن روکش دندان با چسب قطره‌ای یا چسب‌های صنعتی و خانگی دیگر حتی فکر هم نکنید.
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید؛ زیرا درصورت خونریزی لثه می‌تواند آن را تشدید کند و در صورت عفونت لثه، مانع بهبودی آن شود.
  • از مصرف نوشیدنی‌های خیلی داغ پرهیز کنید.
  • از نوشیدنی‌های شیرین که باعث افزایش پلاک و باکتری می‌شوند، دوری کنید.

اگر روکش دندان از دندان زیرین (پایه) بیفتد، چطور مراقبت کنم؟

ممکن است به دلیل ضربه ناگهانی یا جویدن غذای سفت، متوجه لق شدن روکش دندان در دهان خود شوید. در این صورت، توصیه می‌شود برای ویزیت به دندانپزشک مراجعه کنید. اما به چه نکات دیگری باید توجه داشته باشید؟

  • روکش را پیدا کنید. تا قبل از آن از بلعیدن خودداری کنید.
  • آسیب واردشده را بررسی کنید. ببینید آیا روکش چند تکه شده است یا بخشی از دندان شما به آن چسبیده است یا خیر
  • در اولین فرصت وقت دندانپزشکی بگیرید.
  • روکش را تمیز کنید و در یک کیسه یا ظرف پلاستیکی نگهداری کنید. این کار از آسیب بیشتر به آن جلوگیری می‌کند و به چسباندن دوباره روکش دندان کمک خواهد کرد.
  •  اجازه دهید غذا و نوشیدنی قبل از میل کردن به دمای محیط برسد. مصرف غذاهای خیلی داغ و خیلی سرد یاعث تحریک عصب دندان خواهد شد که درد زیادی به همراه دارد.
  • در روز ویزیت، روکش کنده شده از دندان را با خود ببرید تا دندانپزشک بررسی کند؛ آیا امکان دوباره چسباندن روکش قبلی دندان وجود دارد یا لازم است روکش جدیدی ساخته شود؟

تعمیر روکش دندان شکسته چقدر زمان می‌برد؟

زمان لازم برای تعمیر روکش شکسته به روش ترمیم بستگی دارد. به عنوان مثال ترمیم روکش با روش باندینگ یا آنله سریع و در اولین فرصت انجام خواهد شد، اما اگر  نیاز به تعویض روکش باشد، ساخت روکش جدید بین دو تا سه هفته زمان می‌برد.

چه زمانی روکش دندان قابل تعویض نیست؟

زمانی که دندان زیر روکش بیش از حد آسیب دیده باشد یا به اندازه کافی ساختار سالم برای نگه‌داشتن روکش جدید وجود نداشته باشد، باید به دنبال روش‌های جایگزین دندان‌ازدست رفته، نظیر بریج و ایمپلنت دندان باشید.

هزینه تعمیر روکش دندان شکسته

هزینه چسباندن مجدد روکش دندان و هزینه تعمیر روکش شکسته به تبحر دندانپزشک، میزان شکستگی یا ترک روکش، نوع روکش و نوع تعمیر بستگی دارد. برای مشاوره و اطلاع از هزینه تعمیر روکش دندان شکسته در کلینیک دکتر نیکزاد فرم مشاوره رایگان را پر کنید یا تماس برقرار کنید. اطلاعات تماس با کلینیک دکتر نیکزاد

مراقبت‌های ضروری بعد از تعمیر یا تعویض روکش دندان

اگر برای نصب روکش دندان از بی‌حسی موضعی استفاده شده باشد، احتمالا اثر بی‌حسی تا چند ساعت بعد هم باقی می‌ماند. در این مدت، بیماران ممکن است زبان یا داخل گونه‌های خود را ناخواسته گاز بگیرند یا با نوشیدن مایعات داغ دچار سوختگی شوند؛ زیرا نمی‌توانند درد و سوزش را حس کنند.

  1. در این بازه از مصرف مایعات داغ و جویدن غذاهای سفت خودداری کنید.
  2. کبودی جزئی و التهاب در محل بی‌حسی، خصوصا در فک پایینی، باید نهایتاً طی چند روز خودبه‌خود رفع شوند. در غیر این صورت با دندانپزشک خود مشورت کنید.
  3. بعد از گذاشتن روکش دندان، حساسیت نشان‌دادن لثه اطراف دندان به سمان دندانپزشکی، امری رایج است. ژل موضعی بی‌حسی که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود، می‌تواند به کاهش این مشکل کمک کند و اغلب نسبت به داروهای خوراکی مانند ایبوپروفن، مؤثرتر است.
  4. در چند روز ابتدایی بعد از نصب روکش دندان استفاده از خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس برای کاهش عوارض احتمالی می‌تواند مفید باشد.
  5. روکش‌های موقت شکننده‌تر هستند و برای سفت شدن کافی پس از ترمیم و ترک نخوردن یا نیفتادن، به مراقبت بیشتری نیاز دارند.
  6. حداقل برای ۳۰ دقیقه پس از نصب روکش از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید تا مدت زمان خشک شدن چسب روکش دندان سپری شود.
  7. از جویدن آدامس و خوردن غذاهای سفت یا چسبناک خودداری کنید؛ زیرا می‌تواند باعث جابه‌جایی روکش شود.
  8. غذا را با آن سمت دهان که روکش ندارد، بجوید.
  9. مسواک زدن باید به آرامی انجام شود.
  10. نخ دندان کشیدن در اطراف روکش موقت توصیه نمی‌شود.

روکش دندان را چند بار می‌توان تعویض کرد؟

دفعات تعویض روکش دندان به وضعیت دندان پایه و دلیل تعویض روکش بستگی دارد. اگر از ظاهر روکش خوشتان نمی‌آید و زیر روکش پوسیدگی ندارد، می‌توانید آن را هر چند بار که بخواهید تعویض کنید.

چنانچه زیر روکش، پوسیدگی دندان رخ داده باشد، قاعدتا اول باید پوسیدگی را برطرف کرد. پس از برداشتن پوسیدگی، مقدار کمتری از ساختار طبیعی دندان باقی می‌ماند. این امر باعث می‌شود روکش تعبیه‌شده بعداً ثبات کمتری داشته باشد. البته همه‌چیز به اندازه پوسیدگی در هر بار بستگی دارد. اگر وسعت پوسیدگی خیلی زیاد باشد، احتمالا فقط یک بار فرصت تعویض روکش را خواهید داشت و در پوسیدگی بعدی ممکن است ساختار کافی برای نصب روکش وجود نداشته باشد.

اگر بیماری لثه دارید و لثه‌ها تحلیل رفته‌اند، برای حفظ زیبایی می‌توانید روکش را چندین بار تعویض کنید. تنها کار لازم، برداشتن روکش و بلندتر کردن آن برای پوشاندن کامل لثه است. این روش به ساختار اصلی دندان آسیبی وارد نمی‌کند.

روکش شکسته هم که به آسانی قابل تعویض است؛ فقط باید روکش جدیدی برای آن ساخته شود. اگر دندان پایه سالم باشد، برای انجام این کار نیازی به تراشیدن آن نیست.

پیشگیری از شل شدن روکش یا جدا شدن از دندان

اگر روکش دندان شما به درستی جاگذاری نشده باشد یا سمان آن ضعیف شده باشد، کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید. هرچند، با مراقبت از روکش دندان، می‌توانید احتمال شل شدن یا افتادن آن را کاهش دهید:

  • یخ نجوید.
  • روزی دو بار مسواک بزنید.
  • به طور مرتب نخ دندان بکشید.
  • از خوردن غذاهای چسبنده یا خیلی سفت خودداری کنید یا در حین مصرف آن‌ها بسیار مراقب باشید.
  • از مسواک‌های بین دندانی برای پاک کردن جرم لثه و روکش دندان استفاده کنید.
  • در صورت دندان قروچه در شب‌ها، پس از تایید دندانپزشک از نایت گارد دندان موقع خوابیدن استفاده کنید.

روکش دندان ترک خورده چه علائمی دارد؟

اگر روکش دندان شما شکسته باشد، ممکن است چنین علائمی داشته باشید:

  • درد در ناحیه اطراف روکش
  • تورم نزدیک دندان یا خط لثه
  • وجود ترک‌خوردگی یا شکستگی قابل مشاهده در خود روکش
  • تغییر رنگ دندان زیر روکش
  • حساسیت دندان به سرما یا گرما

در صورت بروز چنین علائمی، حتما برای بررسی بیشتر با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری نهایی

روکش دندان در میان خدمات درمانی دندانپزشکی قرار می‌گیرد. استحکام بالا، قابلیت تعویض مکرر در بسیاری از شرایط و همین‌طور سهولت مراقبت، از ویژگی‌های برجسته روکش دندان هستند. هرچند این نکته را نباید فراموش کرد که جهت استفاده روکش دندان به بهترین شکل ممکن، باید با دندانپزشک‌تان مشورت کنید.

در کلینیک دکتر نیکزاد تمامی کارهای زیبایی و ترمیم دندان از قبیل ایمپلنت، روکش، اوردنچر، لمینت سرامیکی دندان و کامپوزیت ونیر با بالاترین کیفیت انجام می‌شود؛ کلینیک دکتر نیکزاد از سال ۱۳۷۲ شروع به کار کرده است و سابقه درخشانی در زمینه‌ی خدمات دندان پزشکی دارد. برای دیدن نمونه کارهای ایشان به سایت دکتر نیکزاد سری بزنید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.