مراحل ایمپلنت دندان | ۰ تا ۱۰۰ کاشت ایمپلنت

652

امروزه دندانپزشکان نهایت تلاش خود را برای حفظ دندان طبیعی انسان انجام می‌دهند؛ با این حال گاهی اوقات یک دندان آنچنان آسیب دیده و پوسیده است که نمی‌توان آن را نجات داد؛ بنابراین دندان شل شده و می‌افتد. یا اینکه ممکن است دندان انسان در طی یک حادثه از جا کنده شود. همانطور که دیدید عوامل متعددی می‌توانند باعث از دست رفتن دندان شما بشوند.

هنگامی که یک دندان بیفتد دیگر هیچکدام از روش‌های ترمیمی معمول مانند روکش‌های سرامیکی، کامپوزیت ونیر و… نمی‌توانند دندان را نجات دهند. پس چاره چیست؟ خوشبختانه در علم دندانپزشکی مدرن می‌توان دندان‌های از بین رفته را جایگزین کرد. دندانپزشک با انجام جراحی ایمپلنت یک پروتز دندانی را در جای خالی دندان از دست‌رفته‌ی شما قرار می‌دهد. اما ایمپلنت‌ها چگونه جایگزین دندان طبیعی می‌شوند؟ مراحل کاشت ایمپلنت دندان چگونه است؟ آیا ایمپلنت‌های دندانی عوارض دارند؟ در این مقاله از سایت دکتر نیکزاد به تمامی سوالات شما در مورد ایمپلنت دندان و مراحل کاشت این روش درمانی پاسخ می‌دهیم.

ایمپلنت چیست؟

اگر دندان از دست برود منجر به ایجاد مشکلاتی در زمینه‌ی غذا خوردن، صحبت کردن و زیبایی لبخند می‌شود. ایمپلنت دندان نوعی پیچ است که با جراحی در استخوان فک قرار گرفته و به جای ریشه‌ی دندان عمل می‌کند. ترکیب این ریشه‌ی مصنوعی به همراه یک پروتز دندانی می‌تواند جایگزین خوبی برای دندان‌های از دست رفته باشد. استخوان فک به مرور زمان در اطراف این پیچ تیتانیومی جوش می‌خورد. ایمپلنت باید توسط یک پروتز دندانی که منحصراً برای شما ساخته شده پوشانده شود. دستگاهی به نام اباتمنت وظیفه‌ی اتصال این تاج را به پیچ تیتانیومی برعهده دارد.

مراحل ایمپلنت دندان

مراحل ایمپلنت دندان به چه صورت است؟

بطور کلی اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت شامل بدنه‌ی ایمپلنت به همراه اباتمنت و در برخی از مواقع پیچ فیکس‎‌کننده‎‌ی اباتمنت می‌باشند. دندانپزشک متخصص با جراحی پیچ تیتانیومی یا همان بدنه‌ی اصلی ایمپلنت را درون استخوان فک قرار داده تا نقش ریشه‌ی دندان را بازی کند. اباتمنت نیز توسط پیچ فیکساتور به بدنه ایمپلنت متصل شده تا بتواند از دندان کاذب حمایت کند. در ادامه تمامی مراحل کاشت ایمپلنت را شرح می‌دهیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

مشاوره

قدم اول در هر درمان دندانپزشکی مشاوره با پزشک معالج است. از آنجایی که بسته به شرایط خاص هر بیمار و نوع ایمپلنت انتخابی وی نوع جراحی و روش کاشت ایمپلنت دندان تغییر پیدا خواهد کرد، مشاوره پیش از جراحی ایمپلنت بسیار حائز اهمیت است. پریودنتیست با در نظر گرفتن تمامی شرایط و با مشاوره با خود شما، بهترین برنامه‌ی درمانی را برای شما آماده خواهد کرد. عواملی مانند:

  • تعداد دندان‌هایی که به ایمپلنت نیاز دارند
  • موقعیت قرارگیری دندان در دهان
  • سلامت استخوان فک
  • بهداشت دهان و دندان بیمار و… در تعیین برنامه دندانی تاثیرگذارند.

برخی از اوقات نیز بنا به شرایط خاص یک بیمار، پریودنتیست ناچار به انجام اقدامات اضافی برای موفقیت جراحی خواهد بود؛ مثلاً  اگر موقعیت دندان از دست رفته در قسمت پشتی فک بالا باشد، جراحی سخت‌تر خواهد بود؛ چرا که این قسمت از فک به دلیل نزدیکی به سینوس‌ها از کمیت و کیفیت استخوانی کافی برخوردار نیست. برای حل این مشکل پریودنتیست به تقویت سینوس‌ها با روش جراحی سینوس لیفت به روش باز یا بسته می‌پردازد تا شرایط را برای انجام یک جراحی ایمپلنت موفقیت‌آمیز مهیا کند.

برخی از بیماران ناهنجاری فک دارند؛ بنابراین استخوان‌های فکشان نمی‌تواند به خوبی دیگران از ایمپلنت‌های دندانی حمایت کند. در این مواقع پریودنتیست باید اصلاح برجستگی را در برنامه‌ی درمانی بیمار بگنجاند.

ایمپلنت دندان فک بالا

کشیدن دندان

ممکن است مقداری از دندان آسیب‌دیده همچنان سر جای خود باشد. در این صورت ممکن است دنداپزشک از شما بخواهد پیش از انجام ایمپلنت یک یا دو ماه صبر کنید؛ اما اگر شرایط دندان خوب نباشد وی همان روز دندان را بی‌حس کرده و برای کشیدن دندان اقدام می‌کند تا زمینه را برای قرارگیری ایمپلنت آماده کند.

پیوند استخوان فک

مهم‌ترین وظیفه‌ی دندان جویدن غذاست. عمل جویدن غذا بدون وجود یک فک سالم امکان‌پذیر نیست. ممکن است استخوان فک بیمار خیلی ضخیم نبوده و یا نرم باشد. اگر ایمپلنت را در این استخوان قرار گیرد، فک نمی‌تواند دندان را در عمل جویدن همراهی کند؛ چرا که استخوان نمی‌تواند فشار ناشی از جویدن غذا را تحمل کند. در این مواقع پریودنتیست پیوند استخوان فک را پیشنهاد می‌دهد. وی بافت استخوانی طبیعی (از بدن خود بیمار) و یا یک استخوان مصنوعی را به استخوان فک او پیوند می‌زند تا پایه‌ای محکم‌تر برای ایمپلنت ایجاد شود. ممکن است چند ماه طول بکشد تا استخوان پیوند زده به قدری مستحکم شود که بتوان بدنه‌ی ایمپلنت را درون آن قرار داد.

پیوند استخوان فک

درباره انواع روکش دندان  و مزایا و معایب هر کدام بیشتر بخوانید. کدام روکش دندان برای شما مناسب است؟

قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک

به منظور قرار دادن بدنه‌ی ایمپلنت درون استخوان فک، جراح برشی در لثه ایجاد می‌کند. وقتی که استخوان پدیدار شد، وی سوراخی را در استخوان ایجاد می‌کند تا بتواند پست تیتانیومی ایمپلنت را درون استخوان قرار دهد. پس از این مرحله جراح باید لثه را بخیه بزند. دو راه برای اینکار وجود دارد؛

  • راه اول این است که دندانپزشک لثه را در اطراف ایمپلنت بخیه کرده و ایمپلنت مشخص باشد.
  • در روش دوم، وی لثه را بر روی ایمپلنت کشیده و سپس آن را بخیه می‌زند.

اگر حالت دوم را انتخاب کند، بعداً برای نصب پروتز دندانی باید ایمپلنت را با یک جراحی کوچک از زیر لثه بیرون بکشد.

قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک

قرار دادن هیلینگ ایمپلنت

هیلینگ ایمپلنت، یا هیلینگ اباتمنت، کلاهکی گنبدی شکل از جنس تیتانیوم یا زیرکونیاست که برای جلوگیری از تجمع باکتری‌ و آلودگی در قسمت بالایی ایمپلنت، کار گذاشته می‌‎شود. در روش جراحی تک مرحله‌ای، این کلاهک پس از قرارگیری ایمپلنت درون استخوان و در روش جراحی دو مرحله‌ای پس از انجام جراحی دوم، توسط پریودنتیست کار گذاشته می‌شود.

هیلینگ ایمپلنت، یا هیلینگ اباتمنت

ترکیب ایمپلنت با استخوان

در دوران بهبودی پس از جراحی ایمپلنت مرحله‌ای به نام «استئواینتگراسیون» وجود دارد که به معنای ترکیب ایمپلنت با استخوان فک است. در این مرحله استخوان‌های فک در اطراف ایمپلنت دندان رشد کرده و مستحکم می‌شوند. با رشد استخوان‌ها در اطراف ایمپلنت، این پست تیتانیومی محکم در جای خود فیکس می‌شود تا بتواند مانند ریشه‌ی یک دندان عمل کند. مرحله‌ی ترکیب ایمپلنت و استخوان فک بسته به سیستم ایمنی بدن بیمار و تعداد ایمپلنت‌هایی که انجام داده، بین ۲ تا ۶ ماه به طول می‌انجامد.

در این مقاله با راه‌های زود جوش خوردن ایمپلنت دندان و کاهش فرآیند استئواینتگراسیون بیشتر آشنا شوید.

قرار دادن اباتمنت

اباتمنت یک اکستندر فلزی است که بر روی ایمپلنت پیچ می‌شود تا بتواند بعنوان یک تکیه‌گاه برای دندان مصنوعی عمل کند. ممکن است جراح این تکیه گاه را در یک مرحله و به پست تیتانیومی متصل می‌کند؛ اما در جراحی‌های دو مرحله‌ای، اباتمنت پس از برش مجدد لثه و برداشتن هیلینگ ایمپلنت بر روی بدنه‌ی ایمپلنت قرار می‌گیرد. پس از قرارگیری اباتمنت، لثه‌ها برای بهبود به چند هفته نیاز دارند. تنها پس از بهبود لثه‌ها می‌توانید برای کاشت پروتز دندان اقدام کنید.

قالبگیری ایمپلنت دندان

روکش‌ دندانی که بر روی بدنه ایمپلنت قرار می‌گیرد باید برای شما شخصی سازی شده و کاملاً مناسب با فرم فک و دهانتان ساخته شود. برای این منظور دندانپزشک با استفاده از مواد خمیری مخصوص قالبی از فک و دندان‌های شما تهیه کرده و بر اساس آن پروتز دندانی مناسب‌تان را می‌سازد. برای کسب اصلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید: قالبگیری ایمپلنت دندان چند مرحله دارد؟

قرار دادن تاج دائمی بر روی ایمپلنت

پس از اینکه روکش دائمی آماده شد، دندانپزشک آن را توسط چسب یا پیچ بر روی ایمپلنت قرار می‌دهد. پریودنتیست می‌تواند هر روکش را بر روی یک ایمپلنت جداگانه نصب کند؛ با این حال اگر چند دندان در کنار یکدیگر قرار گرفته و به ایمپلنت نیاز داشته باشند، می‌توان با استفاده از بریج دندانی، روکش‌های این دندان‌ها را بر روی یک پایه‌ی ایمپلنت قرار داد؛ زیرا ایمپلنت‌ها استحکام و قدرت بالایی دارند.

قرار دادن تاج دائمی بر روی ایمپلنت

انواع ایمپلنت دندانی

ایمپلنت‌ها بر اساس جایگاه قرارگیری در استخوان فک در سه دسته‌ی اندواستیل، ساب پریواستیل و زیگوماتیک تقسیم می‌شوند.

اندواستیل

ایمپلنت‌های اندواستیل متداول‌ترین انواع ایمپلنت هستند که برای اکثر بیماران مناسب می‌باشند. این ایمپلنت‌ها به شکل یک پست یا پیچ درون استخوان فک قرار می‌گیرند. ایمپلنت‌های اندواستیل به استخوان فکی سالم و قوی نیاز دارند.

ساب پریواستیل

اگر ایده‌ی قرارگیری چیزی در استخوان خود را دوست ندارید و یا اینکه استخوان فک‌تان قدرت نگهداری ایمپلنت را ندارد، ایمپلنت‌های ساب پریواستیل برای شما مناسب‌تر هستند. این ایمپلنت بر روی استخوان و در زیر لثه قرار می‌گیرند. ساب پریواستیل شامل یک یا چند میله است که پایه‌های آن‌ها از لثه خارج شده و پروتز دندانی بر روی این پایه‌ها قرار می‌گیرد.

زیگوماتیک

ایمپلنت‌های زیگوماتیک خیلی رایج نیستند و روش کاشت آن‌ها پیچیده‌تر است. این ایمپلنت‌ها تنها در صورتی بکار می‌روند که استخوان فک کافی برای کارگذاری ایمپلنت‌های اندواستیل یا ساب پریواستیل را نداشته باشید. ایمپلنت زیگوماتیک به جای اینکه در استخوان فک قرار بگیرد در استخوان گونه قرار داده می‌شود.

نشانه‌های عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت‌های دندان برای چه کسانی مناسب است؟

یک کاندید مناسب برای ایمپلنت‌ دندان، از سلامت دهان و دندان برخوردار است. دندان‌های وی پوسیدگی زیادی نداشته و لثه‌هایش سالم هستند. همچنین کمیت و کیفیت استخوان فک نیز بسیار مهم است. توده استخوانی فک باید تراکم خوبی داشته باشد تا بتواند ایمپلنت را ثابت نگه دارد.

اجزای ایمپلنت دندان

چه کسانی کاندید خوبی برای ایمپلنت دندانی نیستند؟

برخی از افراد ویژگی‌ها و بیماری‌هایی دارند که برای موفقیت جراحی ایمپلنت باید آن‌ها را برطرف کنند. افراد باید از سلامت عمومی معقولی برخوردار باشند تا بتوانند تحت جراحی ایمپلنت قرار گیرند. افرادی که از بیماری‌های لثه رنج می‌برند، نمی‌توانند کاندید خوبی برای ایمپلنت باشند؛ چرا که بیماری‌های لثه باعث تحلیل لثه و بافت استخوانی می‌شوند.

روند بهبود پس از جراحی در بیماران دیابتی دشوارتر از افراد عادی‌ست. اگر دیابت شما کنترل نشده باشد کاندید خوبی برای کاشت ایمپلنت نیستید.

پرتودرمانی خطر شکست جراحی ایمپلنت را چند برابر می‌کند. افرادی که حال حاضر و یا قبلاً تحت پرتودرمانی قرار گرفته‌اند کاندیدهای ضعیفی برای جراحی ایمپلنت می‌باشند.

افراد سیگاری بیشتر از دیگر افراد در معرض عفونت و شکست جراحی ایمپلنت قرار دارند. سیگار در روند ترکیب استخوان و ایمپلنت اثر می‌گذارد و امکان از دست دادن ایمپلنت را بالا می‌برد. اگر سیگار می‌کشید، این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذراید.

در صورتی که سیگار می‌کشید و قصد استفاده از ایمپلنت را دارید؛ ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری را بخوانید.

مراقبت‌های لازم پس از جراحی ایمپلنت

  • پس از اتمام جراحی ممکن است تا ۲۴ ساعت مقدار کمی خونریزی داشته باشید. بر روی محل مورد نظر گاز قرار داده و تا یک ساعت به آن فشار وارد کنید. در صورت خو‌نریزی شدید، دندانپزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • از تف کردن، جویدن و شستشوی شدید دهان پرهیز کنید.
  • داشتن تورم تا چند روز پس از جراحی طبیعی است. سر خود را بالا گرفته و از کمپرس یخ استفاده نمایید.
  • پس از قطع خونریزی و برداشتن گاز، می‌توانید شروع به خوردن غذاهای نرم کنید.
  • تا چند روز پس از جراحی روزانه چند مرتبه دهان خود را با آب و نمک گرم بشویید.
  • از داروهای مسکنی که پزشک‌تان تجویز کرده استفاده نمایید.
  • می‌توانید مسواک بزنید؛ اما در محل جراحی بسیار مراقب باشید.
  • از خوردن غذاهایی که لبه‌های تیز دارند خودداری کنید.
  • تا ۲۴ ساعت اول از نی استفاده نکنید.
  • حداقل تا سه روز سیگار نکشید.
  • فعالیت‌های بدنی خود را تا ۴۸ ساعت اول محدود کنید. این کار به روند بهبودتان کمک خواهد کرد.

مراقبت در مراحل اولیه ایمپلنت دندان بسیار مهم است و خطرات شکست ایمپلنت را کم کرده؛ همپنین باعث افزایش طول عمر ایمپلنت‌های دندانی خواهد شد به همین منظور مقاله مرتبط با این مسئله را با دقت مطالعه کنید.

انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت دندان

جراحی ایمپلنت یکی از پیچیده‌ترین درمان‌های دندانپزشکی است. این جراحی را باید به فردی سپرد که تجربه و تخصص کافی را در زمینه‌ی جراحی ایمپلنت داشته باشد. دکتر محمد نیک زاد، جراح دندانپزشک، با ۲۰ سال سابقه در زمینه‌ی جراحی ایمپلنت و زیبایی و داشتن سه فلوشیپ معتبر، از جمله فلوشیپ ایمپلنت مشترک آلمان و تهران، با جراحی ایمپلنت لبخندی زیبا برای شما به ارمغان خواهد آورد. توصیه می‌کنیم قبل از اقدام برای جراحی انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت دندان را در دستور کار خود قرار دهید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.