آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

713

بله. معمولاً در هفته‌ی اول بعد از کاشت ایمپلنت، درد محل جراحی طبیعی است و نگرانی ندارد.

در روزهای اول از محل زخم جراحی خونریزی دیده می‌شود اما شدید نیست. درصورتی‌که خونریزی بیشتر از یک هفته ادامه پیدا کند خطرناک است و باید با دندان‌پزشک مشورت کنید.

جالب است بدانید که ایمپلنت دندان یکی از روش‌های فوق‌العاده در جایگزینی دندان ازدست‌رفته است. کسانی که می‌خواهند دندان‌های ازدست‌رفته‌ی خود را جایگزین کنند، روش‌هایی مثل ایمپلنت، دندان مصنوعی یا همان دست دندان کامل، اوردنچر، دندان مصنوعی ثابت کامل و نیمه‌کامل و روش‌های دیگر هستند.

از بهترین این روش‌ها می‌توان به ایمپلنت اشاره کرد. اما چرا ایمپلنت بهترین روش جایگزین‌کردن دندان ازدست‌رفته است؟ چرا این روش نسبت به باقی روش‌ها برتری دارد و چه کسانی می‌توانند از این روش فوق‌العاده بهره ببرند؟

از طرفی، وقتی افراد ایمپلنت را انتخاب می‌کنند و مجاز می‌شوند که از این روش برای جایگزین‌کردن دندان‌های ازدست‌رفته‌ی خود استفاده کنند، مسئله‌ی دیگری مطرح می‌شود. جای‌گذاری ایمپلنت به چه صورت است؟ و این که آیا جای‌گذاری ایمپلنت درد دارد؟

بهتر است بدانید که فرایند جای‌گذاری ایمپلنت روش‌های متنوعی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. اما اگر می‌خواهید بدانید که جای‌گذاری ایمپلنت دندان درد دارد یا نه بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چرا ایمپلنت دندان؟

قبل‌تر گفتیم که “ایمپلنت دندان” از بهترین روش‌های جایگزینی دندان ازدست‌رفته است. اما چرا این‌طور است؟ ایمپلنت نسبت به سایر روش‌ها مزایایی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. به همین دلیل است که ایمپلنت را به‌عنوان یکی از روش‌های فوق‌العاده و بادوام می‌شناسند.

ایمپلنت دندان جلو

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

مزایای ایمپلنت کدام‌اند و چرا ایمپلنت بهترین روش جایگزینی دندان ازدست‌رفته است؟

البته که انتخاب بهترین روش برای جایگزین‌کردن دندان ازدست‌رفته، بستگی به شرایط فرد دارد. درصورتی‌که بیمار از افراد عادی باشد و مشکل خاصی نداشته باشد و بتواند از نظر مالی روش موردنظر خود را تأمین کند، بهترین روش برای جایگزین‌کردن دندان ازدست‌رفته، ایمپلنت است.

مزایایی که ایمپلنت دارد شامل موارد زیر هستند؛

  • هنگامی که دندان از دست می‌رود، ریشه‌اش نیز از داخل استخوان فک خارج می‌شود. وقتی درون استخوان فک ریشه‌ی دندان وجود داشته باشد، از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری می‌کند و آن را تحریک به استخوان‌سازی می‌کند. تصور کنید که در خاک ریشه وجود داشته باشد، در این صورت فرسایش خاک اتفاق نمی‌افتد. دندان هم همین نقش را برای استخوان فک ایفا می‌کند. ایمپلنت روشی است که یک پیچ درون استخوان فک قرار داده می‌شود و ازبین‌رفتن استخوان فک جلوگیری می‌کند؛ بنابراین چهره‌ی فرد پیر نمی‌شود و استخوان کوچک نمی‌گردد.
  • کسانی که ایمپلنت را به‌عنوان روش جایگزین کننده‌ی دندان ازدست‌رفته انتخاب می‌کنند، روشی مستحکم و با ثبات را برای دندان خون جایگزین کرده‌اند. ایمپلنت دارای ثباتی بی‌نظیر است و مانند یک دندان طبیعی عمل می‌کند.
  • روش‌های متحرک دندان، اعتمادبه‌نفس فردی که دندان خود را با آن‌ها جایگزین کرده است، تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و آن را کم می‌کنند. اما روشی مثل ایمپلنت که ثابت است، باعث افزایش اعتمادبه‌نفس فرد می‌شود، زیرا نیازی به در آوردن آن و جای‌گذاری مجدد نیست.
  • ایمپلنت یک روش دائمی و ماندگار است. کسی که از روش‌هایی به جز ایمپلنت برای جایگزین‌کردن دندان خود استفاده می‌کند، معمولاً بعد از چند سال باید آن را ترمیم و یا تعویض کند. اما ایمپلنت درصورتی‌که به‌خوبی از آن مراقبت شود، می‌تواند تا سال‌های سال باید فرد عملکرد داشته باشید و نیازی به ترمیم و یا تعویض آن نیست.
  • ایمپلنت باعث بیماری‌های التهابی لثه نمی‌شود و برای آن‌ها مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.
  • کسی که می‌خواهد دندان خود را جایگزین کند، به این مسئله فکر می‌کند که روشی را انتخاب کند که طبیعی باشد و به‌خوبی عمل کند؛ بنابراین ایمپلنت می‌تواند انتخابی فوق‌العاده برای کسانی باشد که به زیبایی و طبیعی بودن روش جایگزین دندان توجه می‌کنند.
ایمپلنت دندان

با نحوه خارج کردن پیچ ایمپلنت و گزینه‌های درمانی بعد از برداشتن ایمپلنت آشنا شوید.

روش جای‌گذاری ایمپلنت دندان چگونه است؟

روش جای‌گذاری و مراحل ایمپلنت دندان چگونه است؟ برای جایگزین‌کردن دندان ازدست‌رفته توسط ایمپلنت، مراحلی باید انجام شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

۱. معاینه و بررسی شرح‌حال بیمار

ابتدا باید بدانید که مهم‌ترین مرحله‌ی جای‌گذاری ایمپلنت، قبل از شروع فرایند است. قبل از انجام هر فرایند درمانی و زیبایی، افراد این سؤال را می‌پرسند که این روش موفقیت‌آمیز هست یا نه؟ برای این که جای‌گذاری ایمپلنت موفقیت‌آمیز باشد، باید معاینات دقیقی از فرد به عمل آید تا مطمئن شویم که برای بیمار اثربخش خواهد بود.

مثلاً اگر بیمار مناسب این روش نباشد، با انجام معاینه‌ی فیزیکی توسط دندان‌پزشک و با گرفتن شرح‌حال دقیق از وضعیت سلامت حال و گذشته‌ی فرد می‌توان به این نتیجه رسید که کاندید مناسب ایمپلنت دندان هستید یا نه.

در بررسی و معاینه، از عکس‌ها و تصاویر نیز استفاده می‌شود که هدف عمده از انجام این کار، بررسی کافی بودن استخوان فک و پیداکردن جای دقیق ایمپلنت است.

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

قالبگیری ایمپلنت دندان چند مرحله دارد؟

۲. بی‌حسی و مشخص‌کردن جای ایمپلنت

برای این که جای دقیق کاشت پیچ ایمپلنت مشخص شود، ابتدا فرد به طور دقیق معاینه می‌شود و سپس، محل جای‌گذاری و کاشت ایمپلنت، توسط دندان‌پزشک (در روش سنتی) و توسط کامپیوتر (در روش‌های نوین) مشخص می‌شود.

بعدازاین که جای دقیق کاشت ایمپلنت مشخص شد، بی‌حسی به فرد تزریق می‌شود تا آماده‌ی ایجاد شکاف برای جای‌گذاری ایمپلنت شود. از آن جایی که کاشت ایمپلنت نیازمند جراحی است، بی‌حسی برای انجام فرایند ضروری است.

۳. کاشت پیچ ایمپلنت

برای این که پیچ ایمپلنت کاشته شود، باید یک برش نازک و کوچک درون لثه و سپس استخوان فک داده شود. بعد یک پیچ تیتانیومی و یا از جنس‌های دیگر، درون استخوان فک قرار داده می‌شود. در صورت لزوم، بافت استخوانی هم کنار آن قرار داده می‌شود. (پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت) اما اگر چنین چیزی لازم نباشد، لثه بر روی پیچ قرار داده شده، بخیه زده می‌شود و نهایتاً یک ریشه درون استخوان فک قرار داده می‌شود.

۴. نقاهت

بعدازاین که جراحی تمام شد، باید برای مدتی صبر کنیم تا استخوان به دور پیچ ایمپلنت شروع به رشد کردن بکند. زمانی که استخوان رشد کرد و ایمپلنت را در جای خود محکم نگه داشت، می‌توان بر روی پایه‌ی ایمپلنت، کراون یا دندان مصنوعی و نهایی را قرار داد.

به‌این‌ترتیب، دندان ازدست‌رفته‌ی فرد با یک روش مطمئن و فوق‌العاده جایگزین شده است. برای آشنایی بیشتر با این مرحله از کاشت ایمپلنت دندان پیشنهاد می‌کنیم مقاله هیلینگ ایمپلنت را  در وب‌سایت دکتر محمد نیک‌زاد مطالعه کنید.

ایمپلنت دندان

درباره تفاوت ایمپلنت با دندان طبیعی بیشتر بدانید.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

کسانی که ایمپلنت را انتخاب می‌کنند، معمولاً ترس از درد داشتن فرایند دارند. همان‌طور که می‌دانید، ایمپلنت برای جای‌گذاری نیازمند جراحی است. وقتی قرار است که برای جای‌گذاری ایمپلنت از جراحی استفاده شود، ترس از این روش بسیار بیشتر می‌شود.

اما باید بدانید که به طور طبیعی، جای‌گذاری ایمپلنت دندان درد ندارد. زیرا از بی‌حسی موضعی برای انجام جراحی ایمپلنت استفاده می‌شود که این مسئله به معنی درد نداشتن روش است.

بعدازاین که ایمپلنت جای‌گذاری می‌شود و بیمار به منزل می‌رود، بی‌حسی از بین می‌رود و معمولاً درد گنگ و کم‌رنگی در لثه‌ها و استخوان فرد آغاز می‌شود. این درد قابل‌تحمل است و می‌توان برای کاهش آن از مسکن‌های بدون نیاز به تجویز نسخه استفاده کرد.

اما اگر درد بعد از، ازبین‌رفتن بی‌حسی زیاد باشد و نتوان آن را تحمل کرد، آن وقت باید به مسائل دیگری فکر کرد. ممکن است مشکلی در روند جای‌گذاری ایمپلنت ایجاد شده باشد. مثلاً ممکن است عفونت ایمپلنت ایجاد شده باشد و یا این که روش در حال شکست خوردن باشد و به‌خوبی استخوان به دور آن محکم نشده باشد و ایمپلنت لق و دردناک باشد.

پیشنهاد می‌کنیم دلایل شل شدن ایمپلنت را بخوانید و نشانه‌های خطر را بشناسید و هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام نمائید.

درد ایمپلنت می‌تواند زودهنگام و یا دیرهنگام شروع شود که هر دو مورد غیرطبیعی هستند. درد طبیعی ایمپلنت معمولاً بیشتر از ۱ هفته طول نمی‌کشد که همان را هم می‌توان با روش‌های خانگی و مسکن‌های بدون نیاز به تجویز نسخه کنترل کرد.

اما اگر درد را نتوان کنترل کرد و این درد در ماه اول و یا ۳ ماه تا ۱ سال بعد از جای‌گذاری ایمپلنت دیده شود، غیرطبیعی است و نشان دهنده‌ی ایجاد مشکلاتی در ایمپلنت است. در چنین شرایطی باید بلافاصله به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های دقیق‌تر انجام شود.

با اینکه احتمال شکست در این روش بسیار پائین است اما شکست ایمپلنت امکان‌پذیر است پس بهتر است نشانه‌های شکست ایمپلنت چه زودهنگام و چه دیرهنگام  را بشناسید.

درد بعد از کاشت ایمپلنت

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان از روز جراحی تا پایان عمر

درمان‌های خانگی درد ایمپلنت

دردهای غیرطبیعی را حتماً باید با دندان‌پزشک در میان بگذارید و از ایشان بخواهید تا ایمپلنت شما را معاینه کنند و مشکل را پیدا کنند. اما اگر درد ایمپلنت طبیعی باشد و متناسب با توضیحاتی باشد که دندان‌پزشک قبل از ترک مطب به شما داده است، می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر آن را بهبود ببخشید؛

  • بر روی صورت خود و نزدیک به محل جراحی ایمپلنت، از کمپرس سرد استفاده کنید. این کار می‌تواند درد و ورم صورت بعد از جراحی ایمپلنت را کاهش دهد. برای این کار می‌توانید درون یک حوله‌ی نازک، یک کیسه‌ی یخ قرار دهید.
  • می‌توانید از مسکن‌هایی که نیاز به نسخه‌ی پزشک ندارند مثل ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کنید. این داروها، درد شما را تسکین می‌دهند. اگر در روزهای اول با استفاده از این داروها نتوانستید درد ایمپلنت را کنترل کنید، حتماً به دندان‌پزشک خود اطلاع دهید. در این موارد معمولاً از داروهای مسکن قوی‌تر و نیازمند نسخه‌ی پزشک استفاده می‌شود.
  • سعی کنید با سمتی غذا بخورید ایمپلنت درون آن کاشته نشده است. اگر با آن سمت لقمه‌ها را بجوید، آسیب کمتری به محل جراحی وارد می‌شود و درد کم‌تری احساس می‌کنید.
  • از غذاهای نرم و پوره شده استفاده کنید. هر چه غذای سخت کمتری بخورید و کم‌تر از فک خود کار بکشید، درد کمتری احساس خواهید کرد.
  • از خوردن نوشیدنی و غذای داغ بپرهیزید. این کار خونریزی و درد محل جراحی را تحریک می‌کند.

مهم‌ترین ریسک‌ها و خطرات کاشت ایمپلنت دندان چیست؟

سیگار کشیدن بعد از ایمپلنت دندان
  • بهداشت دندان‌های خود را رعایت کنید. انجام جراحی ایمپلنت به معنای این نیست که نمی‌توانید مسواک بزنید و دیگر برای مدتی نیازی نیست که بهداشت دندان‌ها را رعایت کنید. با ملایمت بیشتر به مراقبت روزانه‌ی دندان‌های خود بپردازید.
  • از انجام فعالیت‌هایی که ممکن است به ایمپلنت شما آسیب برساند، پرهیز کنید. نباید ورزش‌های سنگین انجام دهید و یا در فعالیت‌هایی شرکت کنید که احتمال ضربه خوردن به صورت شما در آن‌ها وجود دارد. با این کار، نه‌تنها سلامت ایمپلنت خود را تهدید می‌کنید‌، بلکه احتمال دارد که درد زیادی را متحمل شوید.
  • بالشت زیر سر خود را کمی بلندتر انتخاب کنید.
  • بر روی سمتی که جراحی ایمپلنت انجام داده‌اید، نخوابید. باید کم‌ترین فشار را به آن قسمت وارد کنید.
  • از کشیدن سیگار بپرهیزید تا بهبودی ایمپلنت شما سرعت پیدا کند. سیگارکشیدن جریان خون را به محل جراحی ایمپلنت کاهش می‌دهد.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: medicinenet

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.