خطرات و عوارض کاشت ایمپلنت دندان چیست؟

1,213

درصورتی‌که ایمپلنت انتخاب شما برای جایگزین‌کردن دندان ازدست‌رفته است و همچنین شما نیز موانعی که در کاشت ایمپلنت اختلال ایجاد می‌کنند را ندارید، بهتر است خطرات و ریسک‌های کاشت ایمپلنت را بدانید. توجه داشته باشید که این روش برای اکثریت افراد می‌تواند مؤثر باشد اما همه‌ی متقاضیان مناسب این روش نیستند.

ایمپلنت یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته است. برای افرادی که یک یا چند تا از دندان‌های خود را ازدست‌داده‌اند، کاشت ایمپلنت می‌تواند فوق‌العاده باشد.

احتمالاً می‌دانید که ایمپلنت از یک ریشه‌ی پیچ مانند معمولاً تیتانیومی و یک‌پایه و کراون یا دندان مصنوعی قرار گرفته بر روی آن تشکیل شده است. ریشه‌ی ایمپلنت درون استخوان فک شما قرار می‌گیرد و این کار نیازمند یک جراحی است.

سپس مدتی به ایمپلنت استراحت داده می‌شود تا استخوان اطراف این ریشه‌ی مصنوعی رشد کند و آن را در جای خود محکم نگه دارد. این روش بسیار اثربخش و موفقیت‌آمیز است و فواید بسیاری دارد. از جمله‌ی این فواید می‌توان بهاین موارد مهم اشاره کرد:

• پایدار بودن
  • مقاوم بودن
  • شبیه به دندان طبیعی بودن
  • مؤثر بودن در پیشگیری از تحلیل استخوان فک

اما در کنار تمام ویژگی‌های خوب و موارد مثبتی که ایمپلنت دندان دارد، همانند هر روش دیگری در دندان‌پزشکی، دارای مشکلات و خطراتی نیز است. هرچند این موارد بسیار اندک و انگشت شمارند، اما برای انتخاب بهتر و تصمیم‌گیری مؤثرتر، بهتر است همه‌ی جوانب یک موضوع را بسنجید و بهترین تصمیم را بگیرید.

مسائلی که ممکن است مانعی برای کاشت ایمپلنت باشند، عبارت‌اند از:

• استخوان فک ناکافی
  • بیماری‌های زمینه‌ای که بهبودی استخوان را بعد از جراحی مختل می‌کنند مثل بیماری‌های خودایمنی و بیماران سرطانی که در حال گذراندن دوره‌ی شیمی‌درمانی هستند
  •  بیمارانی که نمی‌توانند تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

برای این که مهم‌ترین خطرات، عوارض و ریسک‌های کاشت ایمپلنت دندان را بشناسید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

چه مشکلاتی ممکن است بعد از جراحی کاشت ایمپلنت برای بیمار پیش بیاید؟

با اینکه جراحی کاشت ایمپلنت درصد موفقیت بسیار بالایی داد اما ممکن است برای برخی ایجاد مخاطرات و مشکلاتی را بکند. همان‌طور که می‌دانید ایمپلنت دندان یک روش دائمی برای جایگزینی دندان از دست رفته است.

خود ایمپلنت یک ریشه‌ی پیچ مانند از جنس تیتانیوم است که توسط متخصص ایمپلنت دندان درون استخوان فک شما قرار می‌گیرد و نقش ریشه‌ی دندان طبیعی را بازی می‌کند. سپس بر روی آن یک دندان مصنوعی قرار می‌گیرد. ایمپلنت پس از کاشته شدن در فک، باید چند هفته فرصت داشته باشید تا بهبود پیدا کند و استخوان فک اطراف آن قرار بگیرد و آن را محکم کند.

تعداد افرادی که ایمپلنت را به‌عنوان یک روش جایگزین دندان ازدست‌رفته انتخاب می‌کنند پیوسته رو به افزایش است. ازاین‌رو باید اطلاعات خود را دررابطه‌با مخاطرات و عوارض آن گسترش دهید. مشکلاتی هستند که احتمال رخداد آن‌ها بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

مشکلات شایع‌تر بعد از انجام جراحی کاشت ایمپلنت

عفونت

افرادی که جراحی کاشت ایمپلنت انجام داده‌اند باید با دقت از محل جراحی ایمپلنت خود محافظت کنند تا ریسک و خطر عفونت در آن را کاهش دهند. ضروری است که تمامی نکات بهداشتی توصیه شده توسط دندان‌پزشک خود را رعایت کنند تا با مشکلات دیگری مواجه نشوند.

درمان عفونت ایمپلنت دندان ایجاد شده در محل کاشت بستگی به‌شدت عفونت دارد. مثلاً یک عفونت در محل ایمپلنت که تنها به لثه منتهی می‌شود را می‌توان با یک آنتی‌بیوتیک درمانی کنترل و رفع کرد.

اما عفونتی که در استخوان محل کاشت ایمپلنت ایجاد شده است را تنها می‌توان با برداشتن بافت آلوده شده و سپس درمان آنتی‌باکتریال کنترل کرد.

عقب نشینی و تحلیل لثه

گاهی ممکن است بیمار متوجه عقب نشینی و تحلیل رفتن لثه در محل ایمپلنت شود. این مسئله می‌تواند موجب التهاب و درد شود. در این صورت باید بلافاصله بررسی‌های لازم توسط دندان‌پزشک انجام شود تا از وخیم شدن این مشکل پیشگیری به عمل آید و در صورت لزوم ایمپلنت از فک خارج شود.

ایمپلنت شل

در هفته‌های اول بعد از انجام جراحی کاشت ایمپلنت، ایمپلنت در جای خود محکم می‌شود و این کار را با فیوز شدن و اتصال به استخوان و دربرگرفتن آن توسط استخوان انجام می‌دهد. این فرایند استئواینتگریشن نامیده می‌شود. این فرایند در موفقیت‌آمیز بودن ایمپلنت نقش بسیار مهمی دارد.

(لازم است در اینجا علائم شل شدن پیچ ایمپلنت را بدانید.) تکمیل آن ممکن است بین چند هفته تا چند ماه طول بکشد. اگر این فرایند صورت نگیرد، ایمپلنت در جای خود محکم نمی‌شود و باید آن را خارج کرد. به بیمار فرصت داده می‌شود تا محل کاشت ایمپلنت بهبود پیدا کند و سپس دوباره برای کاشت آن تلاش می‌شود.

صفر تا صد مراحل ایمپلنت دندان را بدانید. کاشت ایمپلنت دندان چقدر زمان می‌برد؟

آسیب به بافت و عصب

گاهی ممکن است که جراح ایمپلنت را بسیار نزدیک به عصب جای‌گذاری کند و این کار باعث بی‌حسی طولانی‌مدت، تیر کشیدن و درد می‌شود. درد در عصب به شکلی که توضیح داده شد سبب کاهش کیفیت زندگی می‌شود. هنگامی که به بافت عصب آسیب وارد می‌شود، باید سریعاً مشکل را پیگیری و رفع کرد. آسیب به عصب می‌تواند بسیار جدی و خطرناک باشد.

برخی علائم آسیب به عصب عبارت‌اند از؛

• بی‌حسی مقاوم و پایدار در اطراف محل ایمپلنت و در لب پایینی و چانه
  • درد پایدار و ناخوشی
  • خارش، سوزش و یا گزگز کردن در لثه و پوست نزدیک محل ایمپلنت.
عقب نشینی و تحلیل لثه

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ایمپلنت دندان مقاله‌ی انواع ایمپلنت و روش‌های مختلف کاشت دندان را مطالعه فرمایید.

مشکلات نا شایع بعد از جراحی کاشت ایمپلنت

برخی از مشکلات و مخاطرات نیز هستند که کمتر از موارد ذکر شده در بالا ممکن است اتفاق بیفتند که عبارت‌اند از؛

مشکلات سینوسی

گاهی ممکن است ایمپلنت‌های فک بالایی به درون حفره‌ی سینوس نفوذ کنند و ایجاد التهاب و عفونتی را بکنند که به آن سینوزیت گفته می‌شود. برخی از علائم سینوزیت عبارت‌اند از؛

• درد، درد در اثر لمس و ورم در ناحیه‌ی اطراف چشم‌ها، پیشانی و گونه‌ها
  • مخاط بینی به رنگ سبز یا زرد تغییر می‌کند.
  • معمولاً بینی فرد دچار انسداد و گرفتگی می‌شود.
  • حس بویایی کاهش پیدا می‌کند.
  • سردردهای سینوسی در فرد ایجاد می‌شود.
  • دندان‌درد برای فرد ایجاد می‌شود.
  • نفس فزد بوی بدی خواهد داد.
  • تب او افزایش می‌یابد.

درصورتی که تراکم و حجم استخوان فک بالا برای کاشت ایمپلنت کافی نباشد قبل از انجام ایمپلنت دندان، متخصص به شما پیشنهاد جراحی بالا بردن سینوس یا لیفت سینوس را خواهد داد. انجام عمل سینوس لیفت به استحکام و دوام ایمپلنت در فک بالا کمک می‌کند.

آسیب در اثر فشار زیاد

اگر به ایمپلنت کاشته شده فشار زیادی وارد شود، می‌تواند آن را شل کند و یا باعث شکستگی آن شود. برخی افراد بدون اینکه متوجه آن باشند، به ایمپلنت خود فشار زیادی وارد می‌کنند.

مثلاً برخی هنگام خواب دندان‌ قروچه می‌کنند و دندان‌هایشان را بر هم می‌سایند. افرادی که دندان‌قروچه دارند باید با مشورت دندانپزشک شب‌ها هنگام خواب از نایت گارد دندان یا همان محافظ شبانه استفاده کنند.

مشکلاتی که با گذر زمان طولانی‌تر برای ایمپلنت ایجاد می‌شود

پری ایمپلنتیتیس یا عفونت پیرامون محل ایمپلنت، نوعی عفونت است که سبب تحلیل و ازدست‌رفتن استخوان فک می‌شود. ایجاد آن با گسترش التهاب اطراف محل ایمپلنت می‌باشد. طبق تحقیقاتی که انجام شده است، این عفونت می‌تواند طی پنج سال ایجاد شود و پیشرفت کند و علائم ایجاد کند. این علائم شامل خونریزی و ورم اطراف محل ایمپلنت است.

همچنین یک احتمال نادر وجود دارد که بدن ایمپلنت را پس بزند. برخی افراد که تعداد آن‌ها بسیار کم می‌باشد نسبت به فلزات یک آلرژی خاص دارند که باعث می‌شود با پس زدن ایمپلنت توسط سیستم ایمنی بدن مواجه شویم؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که قبل از جای‌گذاری ایمپلنت برای هرکسی یک تست حساسیت سنجی نسبت به فلز به کار برده شده صورت گیرد.

عوارض کاشت ایمپلنت دندان

شاید این سؤال برای شما مطرح باشد: آیا ایمپلنت باعث سرطان می‌شود؟ جواب این سؤال را طبق آخرین تحقیقات بخوانید.

چه کسانی می‌توانند از ایمپلنت دندانی استفاده کنند؟

ایمپلنت دندانی برای کسانی که دندان‌های خود را به دلایل متعددی چون تروما، پوسیدگی وسیع دندان و یا کهولت سن ازدست‌داده‌اند می‌تواند انتخابی فوق‌العاده باشد. هرچند که دو مورد هستند که تعیین می‌کنند این روش برای شخص مناسب است یا این که باید به دنبال روش‌های جایگزین دیگری همچون بریج دندان و یا دندان مصنوعی متحرک باشد.

متناسب با شرایط فرد

یکی از مهم‌ترین مسائل در این روش کاشت دندان این است که برای برخی افراد کاندید مناسب برای ایمپلنت نیستند. کسی که متقاضی ایمپلنت دندانی است باید از بهداشت دهان و دندان خوبی برخوردار باشد. همچنین سلامت نسبی او لازم و ضروری است.

کسی که استخوان فک او کافی نباشد و یا بیماری التهابی لثه داشته باشد، نمی‌تواند از این روش استفاده کند مگر اینکه در ابتدا به رفع این مشکلات بپردازد. همچنین ایمپلنت‌های دندانی برای کودکان مناسب نیستند زیرا استخوان‌های آنان درحال‌رشد است.

میزان موفقیت‌آمیز بودن ایمپلنت

گاهی ایمپلنت دندان ممکن است با شکست مواجه شود. دندان‌پزشکان شکست ایمپلنت دندان را به دو گروه دسته‌بندی می‌کنند؛

•  شکست زودهنگام
  • شکست دیرهنگام

بهتر است بدانید که درصد موفقیت ایمپلنت دندان بیش از ۹۵ درصد است که رقم بالایی است اما گاهی شکست‌هایی نیز رخ می‌دهد که به عوامل بسیاری نسبت داده می‌شود. این شکست‌ها معمولاً بیشتر در افرادی دیده می‌شود که؛

شکست ایمپلنت

مراقبت‌هایی که به حفظ ایمپلنت شما کمک می‌کند!

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که به حفظ ایمپلنت شما کمک می‌کند و احتمال موفقیت را بالا می‌برد، انجام مراقبت‌های بعد از کاشت ایمپلنت دندان  است. مواردی که به حفظ ایمپلنت شما کم می‌کند عبارت‌اند از؛

• ورزش‌های سنگین را تا چند روز بعد از کاشت ایمپلنت کنار بگذارید تا از واردشدن تروما به آن پیشگیری کنید.
  • از خوردن نوشیدنی‌ها و غذاهای گرم و یا سخت از منظر جویدن بپرهیزید. این کار ممکن است باعث افزایش خونریزی از محل ایمپلنت شود. تا چند روز به خوردن غذاهای نرم مشغول باشید تا مشکلی برای دندان‌های شما پیش نیاید.
  • شستن و پاکیزه نگه‌داشتن محل ایمپلنت شبیه به دندان‌های طبیعی معمولی است. حداقل روزی یک‌بار نخ دندان بکشید و به مسواک زدن خود ادامه دهید. باقی‌ماندن مواد غذایی در محل ایمپلنت می‌تواند سبب ایجاد عفونت شود.
  • به طور منظم به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. درصورتی‌که مشکلی وجود داشته باشد، دندانپزشک متخصص پیش از موعد آن را تشخیص داده و برطرف خواهد کرد.
  • کسانی که سیگار می‌کشند، بهتر است چند روز اول بعد از انجام جراحی، حداقل میزان مصرف سیگار خود را کاهش دهند. زیرا مصرف سیگار جریان خون را به محل کاشت ایمپلنت کم می‌کند و این کار سبب کند کردن روند بهبودی ایمپلنت می‌شود.