ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی

1,557

ممکن است شما هم از آن دسته افرادی باشید که در ذهن خود استفاده از ایمپلنت دندانی را مدنظر داشته باشید. سؤالی که برای این دسته از افراد ایجاد می‌شود این است که درصد موفقیت این روند به چه میزانی است و چه عواملی درصد موفقیت آن را کاهش می‌دهند.

روزانه تعداد زیادی از افراد، به دلایل مختلفی از جمله عوامل مرتبط با زیبایی و یا ازدست‌دادن دندان خود، به دریافت ایمپلنت دندانی فکر می‌کنند که قسمتی از این افراد ممکن است شرایط زمینه‌ای خاصی را داشته باشند.

یکی از این دسته‌ها افراد مبتلا به دیابت هستند که اگر شما هم جزو این دسته باشید، ممکن است شنیده باشید که دریافت ایمپلنت دندانی برای شما مناسب‌ترین گزینه نیست و باید روندهای درمانی دیگری را مدنظر خود قرار دهید.

اما آیا این موضوع واقعیت دارد و دریافت ایمپلنت دندانی برای افراد دیابتی بهترین انتخاب نیست؟ در جواب این سؤال باید گفت که این موضوع حقیقت ندارد.

شرایط و عوامل مختلفی در موفقیت‌آمیز بودن روند دریافت ایمپلنت دندانی مؤثر بوده و ممکن است افراد را با چالش‌های مختص به خود روبه‌رو کند ولی نمی‌توان هیچ‌کدام از این عوامل را به‌تنهایی علت عدم موفقیت این روند در نظر گرفت.

برای بررسی بیشتر این مسئله بهتر است ابتدا نگاهی به بیماری دیابت انداخته و با مرور روند دریافت ایمپلنت دندانی، چالش‌هایی که ممکن است شما در این مسیر با آن روبه‌رو شوید را به‌دقت بررسی کنیم و جواب این سؤال که “آیا ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی بهترین انتخاب است” را به طور کامل و جامع بدهیم.

پس اگر شما هم این سؤال را در ذهن خود دارید و دراین‌رابطه کنجکاو هستید و به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، حتماً تا انتها همراه ما باشید.

درباره‌ی دیابت بیشتر بدانیم!

به طور خلاصه می‌توان گفت که دیابت یک بیماری متابولیک است که باعث افزایش قند خون می‌شود. افرادی که به دیابت مبتلا هستند با تزریق هورمون انسولین به انتقال قند از خون به سلول‌ها برای ذخیره و یا استفاده به‌عنوان انرژی می‌کنند.

پس می‌توان گفت که بدن این افراد به میزان کافی انسولین تولید نکرده و یا نمی‌تواند از میزان انسولین تولید شده استفاده مؤثر کند. اگر این قند خون بالا تحت‌نظر نبوده و یا تحت درمان قرار نگیرد ممکن است به سیستم عصبی این افراد، چشم‌ها، کلیه و یا دیگر اعضای بدن آن‌ها آسیب زیادی را وارد کند.

دیابت چند نوع مختلف داشته که هرکدام از آن‌ها نشانه‌های مختص به خود را داشته و ریشه متفاوتی دارند و در نتیجه روند درمانی آن‌ها نیز متفاوت است. از نشانه‌های میانی بیماری دیابت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش گرسنگی
  • افزایش تشنگی
  • کاهش وزن
  • نیاز به ادرار مکرر
  • تار شدن دید
  • خستگی مفرط
  • عدم بهبود زخم‌ها
بیماری دیابت چیست

باید گفت که این نشانه‌ها ممکن است در آقایان و بانوان متغیر بوده و تفاوت‌های دیگری داشته باشد. به‌عنوان‌مثال می‌توان یکی از این نشانه‌ها در آقایان را کاهش میل جنسی ذکر کرد و یا به خارش در پوست و خشک‌شدن آن به‌عنوان یک نشانه در بانوان اشاره کرد.

باید گفت که این بیماری در مراحل ابتدایی خود ممکن است قابل تشخیص نباشد، پس پیشنهاد می‌کنیم که به طور منظم با انجام آزمایش‌های مرتبط با سلامت کلی، این وضعیت را تحت کنترل قرار دهید.

همان‌طور که ذکر شد، انواع مختلف بیماری دیابت ریشه‌های مختلفی داشته که این مسئله باعث می‌شود روندهای درمانی آن‌ها نیز متفاوت باشد.

ولی چیزی که می‌توان به‌عنوان اشتراک در بین انواع مختلف دیابت در نظر گرفت، این موضوع است که اگر این بیماری تحت کنترل قرار نگیرد و به طور مؤثر تحت‌نظر نباشد، ممکن است به آسیب جدی در فرد مبتلا ختم شود که در بعضی از موارد جبران‌ناپذیر خواهد بود.

اما چه عاملی در این بیماری ممکن است در روند دریافت ایمپلنت دندانی چالش ایجاد کند؟ بهتر است قبل از توضیح این مورد یک مرور کلی بر چگونگی و چیستی ایمپلنت دندان داشته باشیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ایمپلنت دندان و شرایط آن در زیر ذره‌بین!

ایمپلنت دندان یک روند درمانی است که به افرادی که به هر علتی قصد جایگزین‌کردن دندان طبیعی خود را دارند، پیشنهاد می‌شود. حال ممکن است دلیل آن ازدست‌دادن دندان فرد باشد و یا عوامل مرتبط با زیبایی به این امر منجر شده باشد.

در این روند به طور خلاصه، با بازشدن لثه، پیچ ایمپلنت با حفر یک سوراخ در استخوان فک، در آن قرار می‌گیرد و پس از آن که با استخوان فک پیوند مناسب برقرار شد، در طی چند مرحله، دندان جایگزین در نقطه‌ی موردنظر قرار می‌گیرد.

حال این سؤال مطرح است که چه عواملی در میزان موفقیت‌آمیز بودن این روند تأثیر گذاشته و می‌توانند در این روند چالش ایجاد کنند؟

باید گفت که نرخ موفقیت در دریافت ایمپلنت دندان بسیار بالا بوده و طبق تحقیقات تنها در بین پنج تا ده درصد افرادی که ایمپلنت دندانی دریافت کرده‌اند، عدم موفقیت دیده می‌شود.

حال ممکن است این عدم موفقیت و پس زدن ایمپلنت دندان در فاصله‌ای چند روزه بعد از دریافت ایمپلنت نمایان شود و یا بعد از گذشت چند هفته و یا حتی چند سال مشخص شود که دریافت ایمپلنت دندانی در شخص مورد نظر موفقیت‌آمیز نبوده و با شکست روبه‌رو شده است.

اگر شما جزو افرادی هستید که قصد دریافت ایمپلنت را دارید و یا قبلاً ایمپلنت خود را دریافت کرده‌اید، باید از عواملی که در ادامه ذکر خواهد شد به عنوان عواملی که در موفقیت‌آمیز بودن و یا عدم موفقیت روند دریافت ایمپلنت دندان موثر هستند، اطلاع داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع ایمپلنت و روش‌های کاشت هرکدام مقاله‌ی مربوطه را در وب‌سایت دکتر نیک‌زاد مطالعه فرمایید.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت در برخی شرایط پزشکی (مثل دیابت)

اگر شما به بیماری‌هایی مبتلا هستند که سیستم دفاعی بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و این سیستم را با ضعف روبه‌رو می‌کنند، ممکن است در طول روند دریافت ایمپلنت دندانی با چالش‌های مضاعفی روبه‌رو شوید.

از آن جایی که افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند، با مصرف داروهای مختلفی تحت درمان قرار دارند، ممکن است با چالش‌های بیشتری مواجه شوند.

این نکته بدین معنی نیست که شما شرایط لازم برای دریافت ایمپلنت را ندارید، بلکه بدین معنی است که شما نیاز دارید عوامل بیشتری را در طول روند دریافت ایمپلنت دندان و بعد از دریافت آن در نظر داشته باشید. مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم: آیا کاشت ایمپلنت دندان محدودیت سنی دارد؟ 

بعد از مرور دیگر عواملی که در این روند تأثیرگذار هستند به طور دقیق‌تری این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

ایمپلنت و بیماری لثه

لثه سالم لازمه‌ی دریافت موفقیت‌آمیز ایمپلنت دندانی محسوب می‌شود و اگر فرد به بیماری‌های مرتبط با لثه مبتلا باشد، باید قبل از دریافت ایمپلنت به درمان بیماری مذکور اقدام کند.

بیماری لثه در واقع یک نوع عفونت و التهاب است که به‌سلامت لثه و استخوان فک آسیب وارد کرده و در نتیجه شرایط دریافت ایمپلنت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی

مهم‌ترین دلایل شل شدن ایمپلنت دندان را بدانید

مصرف دخانیات و ایمپلنت

مصرف دخانیات از دیگر عواملی است که دریافت موفق ایمپلنت دندان را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد و علت آن نیز محدودکردن جریان خون و کند کردن روند بهبود است. طبق تحقیقات متعدد نرخ شکست موفقیت دریافت ایمپلنت دندانی در افرادی که از دخانیات استفاده می‌کنند تا بیست درصد افزایش پیدا می‌کند. درباره ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری این نطلب را بخوانید.

استخوان فک

باید گفت که اگر بخواهیم ایمپلنت دندان با موفقیت کامل کوتاه‌مدت و بلندمدت روبه‌رو باشد، باید فرد مذکور از میزان کافی استخوان فک برخوردار باشد تا ایمپلنت مورد حمایت کامل باشد. یعنی استخوان فک شخص شرایطی را داشته باشد تا بتواند از ایمپلنت حمایت کرده و آن را در نقطه موردنظر کاملاً ایمن کند. در غیر این‌صورت با تشخیص دندان‌پزشک افراد می‌توانند از پیوند استخوان فک قبل از جراحی کاشت ایمپلنت استفاده کنند. اگر قصد کاشت ایمپلنت در فک بالا را دارید اما دچار تحلیل استخوان در فک بالایی هستید؛ متخصص به شما جراحی لیفت سینوس را پیشنهاد خواهد داد.

نکات مهم در ایمپلنت دندان

۰ تا ۱۰۰ مراحل کاشت ایمپلنت دندان را بدانید.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان از دیگر عواملی است که می‌تواند چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت روند دریافت ایمپلنت دندان شما را با چالش روبه‌رو کند. از این رو مراقبت بعد از ایمپلنت دندان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

باید در نظر داشته باشید که رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه از لازمه‌هایی است که در موفقیت روند دریافت ایمپلنت دندان تأثیر می‌گذارد و ممکن است با عدم دقت فرد دریافت‌کننده با چالش‌های مختلفی مواجه شود.

نقش جراح باتجربه در کاشت ایمپلنت

مراجعه نکردن به متخصص ایمپلنت دندان از دیگر عواملی که ممکن است این روند را با خطر روبه‌رو کند و شانس موفقیت‌آمیز بودن آن را کاهش دهد. تجربه کافی جراح شما مسلماً نقش به سزایی در تمام طول جراحی داشته و می‌تواند شرایط دریافت ایمپلنت شما را به‌کلی تحت‌تأثیر خود قرار دهد.

توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به انجام هر کدام از روش‌های جایگزینی دندان برای انتخاب دندان‌پزشک، تحقیقات و بررسی‌های دقیقی را انجام دهید. برای راهنمایی و کمک بیشتر جهت انتخاب یک دندان‌پزشک متخصص و خوب مقاله دندان‌پزشک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟را بخوانید.

ایمپلنت برای افراد دیابتی

اگر با تشخیص دندانپزشک و به دلیل ابتلا به بیماری‌های مزمن همچون دیابت کاندید دریافت ایمپلنت نباشید چه باید کرد؟

بهترین جایگزین ایمپلنت دندان

دیابت و ایمپلنت دندان

باید گفت که نه‌تنها دریافت ایمپلنت دندان برای افراد مبتلا به دیابت ایمن است، بلکه تأثیر مثبتی در سلامتی افراد مبتلا خواهد داشت. این موضوع بدین معنی است که افراد با دریافت ایمپلنت دندان نسبت به زمانی که با التهاب و یا عفونت در دندان موردنظر روبه‌رو هستند، قدم مثبتی در کنترل بیماری خود برخواهند داشت.

البته نباید فراموش کرد که این افراد نسبت به اشخاصی که به دیابت مبتلا نیستند، به مراقبت خاص‌تری قبل از دریافت ایمپلنت و بعد از آن نیاز خواهند داشت تا شانس بیشتری برای موفقیت کامل روند دریافت ایمپلنت خود داشته باشند.

طبق تحقیقاتی که در سال دو هزار و شانزده دررابطه‌با ارتباط بین دیابت و ایمپلنت دندان صورت‌گرفته است، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که اگر فرد مبتلا به دیابت، بیماری خود را به طور کامل تحت کنترل قرار داده باشد، دریافت ایمپلنت دندان برای او کاملاً ایمن بوده و نرخ موفقیت مشابهی نسبت به افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند، خواهد داشت.

این موضوع یک خبر مهم برای افراد مبتلا به دیابتی که نیاز به جایگزین‌کردن دندان طبیعی خود با ایمپلنت دارند، به شمار می‌آید. اما در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که این افراد باید حتماً مدنظر خود داشته باشند.

دیابت و دندان
  • آیا بیماری خود را تحت کنترل دارید؟

اگر جواب این سؤال مثبت است باید بدانید که شما می‌توانید کاندید ایمپلنت دندان باشید و از شانس برابری نسبت به افراد غیر مبتلا برای دریافت موفقیت‌آمیز ایمپلنت دندان روبه‌رو هستید و با ریسک بیشتری نسبت به این افراد مواجه نخواهید شد.

از آن جایی که ایمپلنت در استخوان فک شخص قرار می‌گیرد، پیوند ایمن ایمپلنت با استخوان فک به فرایند درمانی طبیعی بدن وابسته است و در ادامه نیز لثه هم باید به طور مناسبی بهبود پیدا کند.

از آن جایی که این دو عامل تأثیر به سزایی در دریافت موفق و همیشگی ایمپلنت دارند، این سؤال مطرح می‌شود که

  • آیا افراد مبتلا به دیابت که روند بهبود کندتری نسبت به افراد غیر مبتلا را دارند، می‌توانند این شرایط را ایجاد کنند؟

جواب این سؤال مثبت است اما باید در نظر داشت که این افراد با شرایط پیچیده‌تری روبه‌رو خواهند بود و به همین علت است که جراح از شما خواهد خواست که بیماری دیابت خود را کاملاً زیر نظر داشته باشید و با کنترل دقیق آن شرایط مناسب را برای بهبود هر چه سریع‌تر فراهم کنید.

نکته دیگری که نباید فراموش کرد این موضوع است که افراد مبتلا به دیابت به یک رژیم غذایی منحصربه‌فرد نیاز دارند که با دریافت ایمپلنت نسبت به دیگر راه‌حل‌های پیش رو این امکان به این افراد داده می‌شود که رژیم غذایی خود را به بهترین شکل ممکن حفظ کنند. زیرا که با محدودیت‌های بسیار کمتری در فرایند جویدن مواجه خواهند بود و این امکان را خواهند داشت که به‌عنوان‌مثال از سبزیجات با فیبر بالا به‌راحتی استفاده کنند.

درصورتی‌که در دیگر موارد طبق تحقیقات افراد مبتلا برای جلوگیری از ایجاد ناراحتی در فرایند جویدن و غذا خوردن به رژیم‌های ناسالم‌تری که نرمی موردنظر آن‌ها را فراهم کند، روی خواهند آورد که منجر به استفاده از مواد غذایی با کربوهیدرات بالاتر خواهد شد و در نتیجه بیماری دیابت آن‌ها از کنترل خارج شده و حفظ قند خون مناسب آن‌ها با مشکل مواجه خواهد شد. نکاتی که به زود جوش خوردن ایمپلنت دندان در کم‌ترین زمان کمک می‌کند را بدانید.

ممنون که تا انتها با ما همراه بودید. برای شما روزهایی پر از لبخند و سلامتی را آرزومندیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: omeristanbul

ممکن است شما دوست داشته باشید
11 نظرات
  1. نیلی می گوید

    سلام خسته نباشید. من ۲۸سالمه و قند کنترل شده ارثی دارم و فک نکنم مشکلی برای ایمپلنت داشته باشم اما من شبا دندونامو توی خواب روی هم فشار میدم این به ایمپلنت اسیب میزنه؟ چیکار باید بکنم؟ لطفا راهنمایی کنید.

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      مشکلی نیست می تونید انجام بدید

  2. نیوشا می گوید

    سلام مرسی از شما من یه سوالی داشتم ما خانوادگی قند داریم و به سن ۳۰میرسیم معمولا نشون میده خودشو الان من ۲۶سالمه ولی مشکلی ندارم چه کارهایی برای ایمپلنت باید انجام بدم؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      سوالتون کامل نیومده🙏🏻

  3. ناشناس می گوید

    آقا دکتر عزیز قند من لب مرز هست اما زخم روی بدنم خیلی دیر خوب میشود برای جای دندان خالی فک جلو می توانم ایمپلنت کنم؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      اگر دیابت مختصر و کنترل شده داشته باشید هر درمان مناسبی برای شما جایز است

  4. سلمانی می گوید

    ببخشین من قند عصبی دارم و در حالت عادی مشکلی ندارم از این بابت بازم برای ایمپلنت باید نامه دکتر بیارم؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام در صورت ویزیت توسط دندانپزشک اگر مشکل جدی مباشد بلامانع است

  5. هاشمی می گوید

    سلام خوبین؟ دندون مصنوعی برای افراد دیابتی گزینه خوبیه؟ لثه رو اذیت نمی کنه؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      بله ویشنهاد خوبی هست و البته باید از نوع متریال مخصوص باشه که لثه رو اذیت نکنه و طریق کاربری هم آموزش داده سود و میزان استفاده البته

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.