آیا ایمپلنت دندان باعث سرطان می‌شود؟

885

برای برخی از افراد که قصد استفاده از ایمپلنت دندان را دارند این سؤال مطرح است که آیا ارتباط مستقیمی بین استفاده از ایمپلنت دندان و ابتلا به سرطان دهان وجود دارد؟ تعداد دیگری نیز به دلیل موارد مختلف سرطان در خویشاوندان خود، در این رابطه نگرانی‌های خود را دارند. اما خطرات احتمالی در کمین افرادی که از ایمپلنت دندان استفاده کرده‌اند، چیست؟

با این وجود که اگر شما قصد استفاده از ایمپلنت دندان را داشته باشید معمولاً دندان‌پزشک شما این اطمینان خاطر را می‌دهد که ارتباطی بین این دو وجود ندارد. اما ممکن است شما به دنبال اطلاع یافتن از آخرین تحقیقات انجام گرفته در این زمینه باشید تا با خیال راحت در این مورد تصمیم‌گیری کنید.

البته ابتلا به سرطان تنها نگرانی افرادی که قصد استفاده از ایمپلنت را دارند نیست و خطرات احتمالی دیگر نیز ذهن این افراد را مشغول می‌کند.

در این مقاله علاوه بر پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است ایمپلنت باعث سرطان شود، شما را از نتایج آخرین تحقیقات صورت گرفته راجع به خطرات احتمالی استفاده از ایمپلنت دندان مطلع خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

احتمال بروز چه مشکلاتی بعد از جراحی ایمپلنت دندان وجود دارد؟

همان‌طور که می‌دانید کاشت ایمپلنت دندان یک جایگزین طولانی مدت برای دندان از دست رفته محسوب می‌شود. خود ایمپلنت یک پیچ ساخته شده از تیتانیوم و یا زیرکونیوم است که جراح در طی روند نصب، این پیچ را در استخوان فک فرد جایگذاری می‌کند تا یک پیوند مابین ایمپلنت و استخوان فک برقرار شود.

پس از متصل شدن این دو قسمت، یک دندان مصنوعی بر روی این ایمپلنت نصب خواهد شد و ایمپلنت به عنوان ریشه این دندان عمل خواهد کرد. طبق آمار آکادمی ایمپلنت دندان‌پزشکی آمریکا (AAID) تنها در این کشور حدود ۳ میلیون نفر از ایمپلنت دندان استفاده کرده‌اند.

طبق برآوردهای این آکادمی محبوبیت ایمپلنت روز به روز در حال افزایش بوده و سالیانه پانصد هزار نفر به مصرف‌کنندگان ایمپلنت در این کشور افزوده می‌شود. شاید بپرسید که علت محبوبیت استفاده از ایمپلنت چیست؟ در ادامه اطلاعاتی در مورد میزان موفقیت ایمپلنت دندان و خطرات بالقوه آن در اختیار شما خواهیم گذاشت.

ایمپلنت دندان چه خطرات بالقوه‌ای دارد؟

مشکلات احتمالی که ممکن است در طول فرآیند دریافت و استفاده از ایمپلنت دندان بروز پیدا کند به شرح ذیل می‌باشد:

عفونت

درصورتی‌که مراقبت‌های بعد از ابمپلنت دندان و جایگذاری پست ایمپلنت در استخوان فک به‌خوبی انجام نگیرد و توصیه‌های جراح در این مورد نادیده گرفته شود، احتمال بروز عفونت در نواحی مرتبط وجود داشته و این چالش یکی از مشکلات احتمالی این فرآیند محسوب می‌شود.

درمان عفونت ایمپلنت دندان تا حد زیادی به شدت و محلی که عفونت در آن به وجود آمده است، بستگی دارد. به طور مثال عفونت باکتریایی در لثه برای درمان احتمالا به آنتی‌بیوتیک و یا پیوند بافت نرم لثه نیاز خواهد داشت.

در صورتی که اگر همین عفونت باکتریایی در استخوان شکل بگیرد، برای درمان نسبت به شدت رشد عفونت، به برداشت بافت استخوانی عفونی نیاز بوده و پس از آن نیز احتمالاً ایمپلنت بیرون کشیده می‌شود.

به دنبال این فرآیند پیوند استخوان و پیوند بافت نرم نیز در انتظار فرد خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پروسه پیوند استخوان مقاله چه زمانی نیاز به پیوند اسنخوان قبل از ایمپلنت دندان داریم؟ را مطالعه کنید.

جراحی ایمپلنت دندان

اگر ایمپلنت دندان پس بزند می‌توان آن را از دهان خارج و یا تعویض کرد؟ کاشت مجدد ایمپلنت امکان‌پذیر است؟

خارج کردن ایمپلنت دندان

عقب نشینی لثه

در برخی از موارد ممکن است که بافت لثه شخص، در اطراف ایمپلنت شروع به عقب نشینی کند. این چالش می‌تواند به بروز التهاب و درد در نواحی درگیر منجر شود.

نگه داشتن ایمپلنت در این شرایط تنها در صورتی امکان‌پذیر است که این عقب نشینی در مراحل اولیه تشخیص صورت گرفته و به درمان آن پرداخته شود. می‌توانید در مقاله مرتبط با: انواع درمان تحلیل لثه و انتخاب بهترین راه با بهترین روش درمان تحلیل لثه مناسب با شرایط خودتان آشنا شوید.

شل شدن ایمپلنت

پس از قرار گرفتن ایمپلنت در استخوان فک، روندی که ادغام استخوانی نام دارد، آغاز می‌شود. در طول این روند ایمپلنت و استخوان باید به نوعی با یکدیگر ترکیب شده و اتصالی مستحکم را برقرار کنند.

این فرآیند برای دستیابی به موفقیت بلند مدت در استفاده از ایمپلنت، بسیار تاثیرگذار می‌باشد و معمولاً چندین ماه به طول خواهد انجامید. حال اگر این ادغام استخوانی به درستی شکل نگیرد و ایمپلنت پیوند مناسب با استخوان فک برقرار نکند، جراح ایمپلنت را خارج خواهد کرد.

زیرا در این مرحله دلایل مختلف باعث شل شدن ایمپلنت دندان می‌شود پس از بهبود این ناحیه ممکن است فرد بتواند روند کاشت ایمپلنت را مجددا انجام دهد.

خطرات ایمپلنت

با روش‌های زود جوش خوردن ایمپلنت دندان و تغذیه مناسب برای کاهش دوره ادغام استخوانی آشنا شوید.

آسیب عصبی و یا بافتی

در بعضی از موارد امکان دارد جراح به طور ناخواسته ایمپلنت را بسیار نزدیک به عصب قرار دهد و این مسئله به بروز بی‌حسی طولانی مدت، تحریک پذیری و درد منجر خواهد شد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داده که این آسیب عصبی به کیفیت زندگی افراد آسیب وارد کرده و آن‌ها را با چالش‌های مختلفی رو به رو خواهد کرد.

مشکل عصبی و یا بافتی باید در سریع‌ترین حالت ممکن مورد توجه قرار گرفته و روند درمانی آن آغاز شود. برخی از علائم این آسیب‌ها به شرح ذیل می‌باشند:

  • بی حسی مداوم اطراف ایمپلنت از جمله لب ها و یا چانه
  • درد بعد از ایمپلنت دندان و یا ناراحتی مداوم در ناحیه کاشت و اطراف ایمپلنت
  • گز گز کردن
  • سوزش در لثه و پوست

اما برخی از مشکلات بالقوه ایمپلنت دندان، با نرخ بسیار پایینی اتفاق افتاده و افراد بسیار کمی را با چالش مواجه می‌کنند. این مشکلات احتمالی عبارت‌اند از:

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

مشکلات سینوس

ایمپلنت‌های دندانی که در فک بالا قرار می‌گیرند ممکن است با حفره‌های سینوسی برخورد کرده و باعث تورم سینوس‌ها بشوند. به این چالش اصطلاحاً سینوزیت گفته می‌شود.

یکی از مواردی که قبل از جراحی کاشته ایمپلنت باید به خوبی بررسی شود وجود همین حفره‌های سینوسی در فک بالا هستند و در صورت وجود حفره سینوسی با نظر جراح باید ابتدا جراحی سینوس لیفت انجام دهید.

در ادامه برخی از علائم احتمالی سینوزیت را ذکر خواهیم کرد.

  • درد در اطراف گونه‌ها، پیشانی و یا چشم‌ها
  • حساسیت و یا تورم در گونه ها، اطراف چشم ها و یا پیشانی
  • سبز و زرد شدن مخاط بینی
  • مسدود شدن بینی
  • کاهش حس بویایی
  • سردردهای سینوسی
  • دندان درد و نواحی اطراف
  • بوی بد و نامطبوع دهان
  • افزایش دمای بدن (تب کردن)

آسیب بر اثر ضربه و یا فشار زیاد

همانند دندان‌های طبیعی، ضربه و یا فشار بیش از حد می‌تواند باعث ترک خوردن و یا لق شدن ایمپلنت دندان شود. برخی از افراد ممکن است بدون این که متوجه شوند نیروی بیش از حدی را به ایمپلنت دندانی خود وارد کرده و سلامت آن را در معرض خطر قرار دهند.

به عنوان مثال برخی از افراد هنگام خواب، دندان‌های خود را به هم فشرده و یا دندان قروچه می‌کنند. افرادی که مستعد این نوع رفتار هستند باید به طور حتم هنگام خواب از محافظ دندان برای حفاظت از ایمپلنت و همچنین دندان‌های طبیعی خود، استفاده کنند.

حفره سینوس عامل شکست ایمپلنت

آیا درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی امکان‌پذیر است؟

پری ایمپلنتایتیس

یکی از مشکلاتی که ممکن است در بلند مدت و پس از استفاده از ایمپلنت برای افراد به وجود بیاید، بیماری پری ایمپلنتایتیس و یا پری ایمپلنتیت نام دارد. این بیماری به ایجاد التهاب مزمن و از بین رفتن استخوان حمایت کننده ایمپلنت منجر می‌شود.

با توجه به تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۱۷، پیشرفت این بیماری و بروز علائم آن ممکن است حدود ۵ سال به طول بی‌انجامد. این بیماری علائمی همچون خونریزی و تورم را در نواحی اطراف ایمپلنت بروز خواهد داد. در ادامه به این بیماری دوباره خواهیم پرداخت. در این بخش پیشنهاد می‌کنیم مقاله ورم صورت بعد از کاشت ایمپلنت چند روز طول می‌کشد؟ را مطالعه کنید.

حساسیت فلزی

بر اساس بررسی‌هایی که در سال ۲۰۱۹ راجع به خطرات احتمالی استفاده از ایمپلنت‌های دندانی ساخته شده از تیتانیوم و دیگر فلزات انجام گرفته است.

در موارد بسیار نادری ممکن است برخی از افراد دارای حساسیت فلزی باشند که این حساسیت منجر به پس زدن هر نوع کاشت فلزی توسط بدن می‌شود. تمامی مواردی که از ابتدای این مقاله تا اینجا ذکر شد؛ عوارض و خطرات احتمالی ایمپلنت دندان هستند.

حساسیت به فلز ایمپلنت

با مراحل ایمپلنت دندان این روش پرطرفدار جایگزینی دندان از دست رفته بیشتر آشنا شوید.

کارسینوم سلول سنگ‌فرشی حفره دهان چیست؟

از آن‌جایی که نام این بیماری خیلی طولانی است بهتر است آن را تجزیه کنیم. سلول‌های سنگ‌فرشی در واقع  به سلول‌های خارجی‌ترین و لایه میانی پوست گفته می‌شود.

کارسینوم نیز به یک سرطان خاص اشاره دارد که در سلول‌های پوست و بافت‌ها شکل گرفته و از این نقاط آغاز می‌شود. در بعضی از موارد این سرطان به دیگر نقاط بدن نیز سرایت کرده و انتشار می‌یابد.

طبق تحقیقات انجام گرفته ۹۵ درصد از افرادی که به این سرطان مبتلا می‌شوند، سابقه مصرف الکل، استفاده از سیگار و یا هر دو را در طول زندگی خود داشته‌اند. این بیماری اگر در مراحل ابتدایی و اولیه تشخیص داده شود، به طور معمول قابل درمان خواهد بود.

اما از آن‌جایی که این بیماری در مراحل اولیه خود بدون علامت است و افراد نیز معمولاً به طور منظم برای معاینه شرایط دهان و دندان خود به دندان‌پزشک مراجعه نمی‌کنند، این بیماری دیرهنگام تشخیص داده می‌شود.

اما نباید از این بابت خیلی ناراحت شوید. زیرا طبق تحقیقات، سرانه ابتلا به این سرطان سالیانه بالغ بر شصت هزار نفر در جهان بوده و در نتیجه خطر ابتلا به آن بسیار کم می‌باشد.دبا این وجود پیشنهاد می‌کنیم که همیشه به طور منظم برای معاینه شرایط سلامت دهان و دندان‌های خود به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

کارسینوم سلول سنگفرشی حفره دهان

در صورتی که به هر دلیلی قصد استغاده از ایمپلنت دندان را ندارید یا به دلایل پزشکی کاندید مناسبی برای این روش نیستید نگران نباشد.

بهترین روش‌ جایگزین ایمپلنت دندان

پری ایمپلنتایتیس (ضایعه التهابی) را با کارسینومای دهان اشتباه نگیرید!

همان‌طور که اشاره کردیم پری ایمپلنتیت به شرایطی اطلاق می‌شود که اطراف ایمپلنت دندانی ملتهب شده و اصطلاحاً یک ضایعه التهابی شکل می‌گیرد.

این بیماری بافت نرم را تحریک کرده و در بلند مدت باعث تحلیل استخوان می‌شود. با این وجود که این بیماری شایع محسوب نمی‌شود، راهکارهای درمانی مختلفی برای آن وجود دارد.

این که ایمپلنت شما از این التهاب نجات پیدا می‌کند و یا خیر، وابستگی زیادی به زمان تشخیص و نحوه تشخیص این بیماری دارد.

در بعضی از موارد این بیماری به اشتباه کارسینوم سلول سنگفرشی تشخیص داده می‌شود و به همین دلیل است که اولین شایعات مبتنی بر ارتباط ایمپلنت دندان و سرطان شکل گرفت.

خطر ابتلا به سرطان بعد از کاشت ایمپلنت

انواع ایمپلنت دندان بر اساس محل کاشت ان را بشناسید.

آیا ممکن است ایمپلنت باعث سرطان شود؟

در طول سال‌های گذشته مطالعات بی‌شماری، به ارتباط بین سرطان و ایمپلنت دندانی پرداخته و نتیجه هیچ کدام از این مطالعات ارتباطی بین ایمپلنت دندان و سرطان نشان نداده است.

با این وجود یک مجله تخصصی دندان‌پزشکی به نام (Implantology) در این راستا گامی فراتر برداشته و احتمال بروز این چالش را محاسبه کرده است. طبق نتیجه محاسبات این ژورنال این مسئله خطری برابر با ( ۰.۰۰۰۱۷ ) درصد داشته و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان به شدت پایین می‌باشد.

پس بهتر است که اگر در این باره نگرانی دارید، با دندان‌پزشک خود صحبت کرده و پس از جویا شدن نظر وی، با خیال راحت اقدامات لازم را به عمل آورید.

ضایعه التهابی

بهترین برند ایمپلنت دندان باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

نرخ موفقیت ایمپلنت دندان

قبل از بررسی نرخ موفقیت این روش درمانی، باید یه نکته مهم را مطرح کنیم. یکی از علت‌های اصلی بروز مشکلات بر اثر استفاده از ایمپلنت دندان، مناسب نبودن شرایط فرد دریافت کننده برای استفاده از آن محسوب می‌شود.

دندان‌ها و فک شما باید برای دریافت موفقیت‌آمیز ایمپلنت، از سلامت کلی مناسبی برخوردار باشد. در غیر این‌صورت کاندید مناسب ایمپلنت دندان نیستید. در طول این روند سلامت قسمت‌هایی همچون لثه و استخوان فک، بسیار حائز اهمیت بوده و شما باید در نظر داشته باشید که این دو قسمت برای ایمپلنت دندان شما یک بستر و ساختار حمایت کننده محسوب می‌شوند.

* توجه داشته باشید که استفاده از ایمپلنت‌های دندانی به هیچ عنوان به کودکان توصیه نمی‌شود زیرا استخوان‌های صورت خردسالان هنوز در حال رشد می‌باشد.

به طور کلی، گاهی اوقات ممکن است اصطلاحا ایمپلنت پس بزند و با شکست ایمپلنت دندان مواجه شویم. متخصصان این شکست‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کنند که در بخش قبلی این مشکلات را مرور کردیم. این دسته‌ها به شرح ذیل بودند:

  • شکست در کوتاه مدت
  • شکست در بلند مدت

با این حال نرخ موفقیت ایمپلنت‌های دندانی حدود ۹۵ درصد برآورد می‌شود که آمار بسیار اطمینان بخشی محسوب می‌شود. این نرخ موفقیت در افرادی که در ادامه خواهیم گفت کمتر است.

ارتباط بین ایمپلنت و سرطان دهان

طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟ آیا ایمپلنت مادام‌العمر است؟

این افراد باید مراقبت بیشتری از ایمپلنت دندان خود به عمل آورده و از توصیه‌های جراح با دقت کامل پیروی کنند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله: اطلاعات جامع و کاربردی درباره انواع بیماری‌های لثه را مطالعه کنید.

در نهایت این اطمینان خاطر را به شما می‌دهیم که تا به امروز هیچ تحقیقاتی، ارتباطی بین استفاده از ایمپلنت دندان و ابتلا به سرطان دهان نشان نداده است.

شما می‌توانید با خیال راحت در این زمینه تصمیم‌گیری کنید. امیدواریم که مطالب برای شما مفید بوده و از مطالعه آن لذت برده باشید. از این که تا انتها با ما همراه بودید سپاسگذاریم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: medicalnewstoday

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.