دلایل شل شدن ایمپلنت [پیچ، ابانتمنت، روکش] + درمان

5,240

ایمپلنت های دندانی یک گزینه درمانی محبوب برای افرادی است که به دلایل متفاوت دچار بی دندانی شده‌اند. ایمپلنت می‌تواند به بهبود عملکرد جویدن، زیبایی لبخند و ظاهر دندان‌ها و اعتماد به نفس افراد کمک کند. با این حال، کاشت ایمپلنت دندان مانند هر درمان پزشکی، با خطراتی همراه هستند. یکی از این خطرات، شل شدن ایمپلنت است.

ایمپلنت نوعی جایگزین دندان است که از یک پیچ (در اکثر موارد از جنس تیتانیوم) ساخته شده و در استخوان فک کاشته می‌شود. سپس به ترتییب ابانتمنت و روکش دندانی بر روی پیچ نصب می‌شوند تا جایگزین دندان از دست رفته شود.

کاشت ایمپلنت از طریق ایجاد یک برش در لثه و و قرار دادن پیچ تیتانیومی که در نقش ریشه‌ی دندان است، در استخوان فک صورت می‌گیرد. شل شدن ایمپلنت دندان زمانی اتفاق می افتد که پیچ فلزی از استخوان فک جدا شود. شل شدن پیچ تیتانیومی ایمپلنت کاشته شده در لثه با اینکه بسیار نادر است اما در مواقعی برای برخی بیمارن اتفاق می‌افتد و نیاز به مداخله سریع دندانپزشک دارد.

لقی ایمپلنت ممکن است برای اجزای مختلف تشکیل دهنده آن رخ دهد که هر بخش روش‌ درمانی خاص خود را دارد. مثلا لق شدن روکش ایمپلنت در صورت درمان به‌موقع خطرناک نیست ولی شل شدن فیکسچر ایمپلنت یا پیچ تیتانیومی اتفاق خوبی نیست و بیمار باید سریعا به دندانپزشک متخصص مراجعه کند.

در ادامه این مقاله علائم لق شدن ایمپلنت همچنین روش‌های تشخیص و درمان شل شدن بخش‌های مختلف ایمپلنت را بررسی خواهیم کرد.

علائم و نشانه‌های پیچ ایمپلنت شل شده

درصورتی‌که پیچ ایمپلنت کاشته شده در لثه شل شود، علائم و نشانه‌هایی خواهد داشت که می‌توانید به مشکل پی‌ببرید. برخی از این نشانه‌ها در ادامه آورده شده اند.

  • دندان مصنوعی شما در جای خود لق می‌زند و شل است.
  • در محل ایمپلنت احساس درد می‌کنید.
  • خونریزی از لثه – این اتفاق در محل ایمپلنت می‌افتد.
  • رنگ محل اطراف ایمپلنت شروع به تغییر می‌کند.
علت شل شدن پیچ ایمپلنت

چگونه می‌توان شل شدن پیچ ایمپلنت را تشخیص داد؟

در صورتی که هر کدام از علائم بالا را داشتید، بالافاصله با دندان پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.  متخصص ایمپلنت دندان باید محل ایمپلنت را معاینه کند و دلیل شل شدن ریشه‌ی ایمپلنت را بررسی کند.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

معمول‌ترین علت شل شدن ایمپلنت دندان

یکی از مهم‌ترین و معمول‌ترین دلایلی که سبب ایجاد ناراحتی و شل شدن پیچ ایمپلنت در دهان می‌شود، جوش نخوردن استخوان به دور پیچ تیتانیومی ایمپلنت است.

هنگامی که طی جراحی ایمپلنت دندان، پیچ تیتانیومی درون استخوان فک قرار داده می‌شود، استخوان به دور آن رشد می‌کند و آن را حمایت می‌کند. گاهی ممکن است چنین اتفاقی رخ ندهد و بعد از مدتی، استخوان به دور پیچ ایمپلنت ایجاد نشود. فرایند تشکیل و رشد استخوان به دور پیچ ایمپلنت استئواینتگریشن (استخوان سازی) نامیده می‌شود.

استخوان سازی ایمپلنت دندان برای چه افرادی ممکن است انجام نشود؟

  • کسانی که از پیش استخوان کافی نداشتند، دچار این مشکل خواهند شد.
  •  افرادی‌که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند و یا درگیر شیمی درمانی و پرتودرمانی شده‌اند، در این فرایند (استخوان سازی) دچار مشکل خواهند شد.

در این موارد با لق شدن پیچ ایمپلنت دندان مواجه خواهیم شد. در این موقعیت، شل شدن یکی از علائم پس زدن ایمپلنت است و روش کاشت دندان شکست خورده و ایمپلنت باید خارج شود.

ایمپلنتایمپلنتعلت باز شدن پیچ ایمپلنت علت باز شدن پیچ ایمپلنت

اگر ایمپلنت دندان پس بزند و دیگر نتوان از این روش برای جایگزین دندان از دست رفته استفاده کرد چه راهکارهایِ دیگری وجود داد؟

بهترین جایگزین ایمپلنت دندان

دلایل مهم شل شدن پیچ ایمپلنت

عواملی که می‌تواند سبب شل شدن پیچ ایمپلنت شود، زیاد نیستند اما می‌توانند مشکلات جدی برای فرد ایجاد کنند.

عفونت

عفونت در محل ایمپلنت کاشته شده، پری ایمپلنتیتیس نامیده می‌شود که به معنی عفونت در محل و اطراف پیچ ایمپلنت است. در صورتی‌که در محل ایمپلنت میکروب‌ها شروع به رشد و تکثیر کنند، استحکام ایمپلنت دچار مشکل می‌شود و پیچ در دهان شل می‌شود.

عفونت ایمپلنت دندان

علائم ایجاد عفونت در محل ایمپلنت

در صورتی که علائم زیر را داشته باشد، احتمال ابتلا به عفونت در محل ایمپلنت برای شما وجود دارد؛

  • درد در محل ایمپلنت: در صورتی که با زبان زدن و خوردن مواد غذایی به محل ایمپلنت احساس درد دارید، باید به عفونت محل ایمپلنت دندان شک کنید. این درد در ابتدا به شکل تندرنس (درد در صورت لمس) احساس می‌شود و گاهی نیز بدون لمس نیز وجود دارد.
  • خونریزی در محل ایمپلنت: گاهی در محل ایمپلنت کاشته شده، با زبان زدن و یا لمس هر چیزی در دهان، محل ایمپلنت شروع به خونریزی می‌کند. البته در روزهای اول بعد از انجام فرایند کاشت ایمپلنت، خونریزی طبیعی است.
  • تغییر رنگ لثه در محل کاشت ایمپلنت: اگر محل کاشت ایمپلنت دچار عفونت شود، معمولاً لثه در آن نقطه دچار تغییر رنگ می‌شود. لثه‌ی سالم به طور طبیعی صورتی است، اما در اثر رشد میکروب‌ها در محل کاشت ایمپلنت، ممکن است رنگ لثه به خاکستری تغییر پیدا کند.
  • بوی غیرطبیعی دهان: هنگامی که میکروب‌ها در محل ایمپلنت کلونیزه می‌شوند، بوی بدی از محل کاشت ایمپلنت ساتع می‌شود. این بوی نامطبوع به علت چرک‌ها و ترشحات میکروب‌ها است.
  • تب: کسی که دچار عفونت در محل کاشت ایمپلنت می‌شود، تب خواهد داشت. تب از اولین نشانه‌های عفونت و مبارزه‌ی بدن با میکروب‌ها است.
  • بی‌اشتهایی و بی‌حالی: اگر عفونت درمان نشده باقی بماند و به دندان‌پزشک مراجعه نکنید، دچار بی‌اشتهایی و بی‌حالی خواهید شد. این‌ها علائم عفونت هستند.
  • احساس گزگز در لثه و محل ایمپلنت: در صورت عفونت و آسیب به عصب ممکن است دچار گزگز و بی‌حسی در لثه شوید.
لق شدن ایمپلنت دندان بر اثر عفونت

همانطور که می‌دانید فرایند کاشت ایمپلنت نوعی جراحی محسوب می‌شود و ممکن است بیمار دچار عوارض متفاوتی مثل درد، تورم و حتی آبسه شود به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم مقاله ورم صورت بعد از ایمپلنت چند روز طول می‌کشد؟ را مطالعه کنید.

بیماری‌های التهابی لثه

گاهی فرد دچار بیماری‌های التهابی لثه می‌شود. این بیماری ایجاد خونریزی، درد و تورم می‌کند. در صورتی‌که لثه دچار مشکل شود، ممکن است به استخوان نیز آسیب برساند. بیماری‌های لثه از موارد بسیار مهم و مشکل ساز است. سلامت دندان‌ها به سلامت لثه و استخوان وابسته است.

اگر هر کدام از این موارد با مشکل مواجه شوند، در دراز مدت دیگری را مختل می‌کنند. در صورتی که بیماری التهابی لثه را درمان نکنید، به استخوان آسیب می‌رساند و باعث تحلیل و یا عفونت در استخوان و در نتیجه شل شدن پیچ ایمپلنت در محل خود شود.

عفونت محل ایمپلنت

تحلیل استخوان

با گذشت زمان، استخوان اطراف ایمپلنت ممکن است تحلیل برود. تحلیل استخوان می‌تواند باعث شل شدن ایمپلنت شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض فشار

ایمپلنت‌های دندانی باید بتوانند فشار جویدن را تحمل کنند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض فشار ناشی از جویدن مواد غذایی سخت یا ابتلا به دندان قروچه طولانی مدت می‌تواند باعث شل شدن ایمپلنت شود.

کیفیت ضعیف ایمپلنت

اگر ایمپلنت از کیفیت ضعیفی برخوردار باشد، ممکن است از همان ابتدا شل شود. برای همین بسیار مهم است که از بهترین برند ایمپلنت دندان با مشورت متخصص برای جایگزین دندان خود استفاده کنید.

تحلیل لثه اطراف ایمپلنت

درمان ایمپلنت دندان شل شده

وقتی ایمپلنت در دهان شما لق می‌زند و احساس می‌کنید که دندان مصنوعی شل شده است، باید به دندان‌پزشکی مراجعه کنید. دندان‌پزشک در ابتدا به خوبی شما را معاینه می‌کند و در خواست رادیوگرافی و تصاویر لازم را می کند. بعد از تشخیص دلیل شل شدن پیچ ایمپلنت، به درمان آن می‌پردازد.

درمان‌های معمولی که برای ایمپلنت شل شده ارائه می شود می‌تواند شامل مواردی باشد که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم.

  • اولین و ابتدایی‌ترین قدمی که برای درمان ایمپلنت شل شده برداشته می‌شود، خارج کردن پیچ ایمپلنت و پایه و دندان متصل به آن است.

این کار به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر رسیدن به بافت‌های مجاور محل کاشت ایمپلنت است. در این مورد به هیچ عنوان نباید درمان‌های انتظاری را به کار برد. در واقع برای رفع این مشکل دندان‌پزشک “صبر نمی‌کند تا ببیند اوضاع ایمپلنت چه طور پیش خواهد رفت”.

  • خارج کردن ایمپلنت و درجه‌ی سختی این فرایند بستگی به میزان شل شدن پیچ ایمپلنت دارد. همچنین این که به چه علتی ایمپلنت شل شده است، در نحوه‌ی خارج کردن آن موثر است.
  • بعد از خارج کردن ایمپلنت برای رفع درد بیمار داروهای مسکن تجویز می‌شوند. اگر درد قابل تحمل باشد، مسکن‌های بدون نیاز به نسخه توصیه می‌شوند.
  • توضیحات لازم درباره‌ی علت خارج کردن ایمپلنت و روند درمان به ایشان داده می‌شود. همچنین دلیل شکست فرایند کاشت ایمپلنت به طور کامل به بیمار توضیح داده می‌شود.
  • برنامه‌ی درمانی مجددی برای بیمار تعیین می‌شود تا ایمپلنت جدید کاشته شود و موارد لازم برای افزایش درصد موفقیت کاشت ایمپلنت بعدی رعایت می‌شوند. مثلا اگر نیاز به پیوند استخوان فک قبل از کاشت ایمپلنت جدید باشد، به بیمار توضیح داده می‌شود.
  • گاهی ممکن است دندان پزشک شما را به پزشکان دیگری ارجاع دهد تا عوامل ایجاد کننده‌ی شکست ایمپلنت برطرف شوند.
درمان شل شدن پیچ ایمپلنت

چه افردای در خطر شکست ایمپلنت دندان هستند؟

ایمپلنت روشی است که معمولاً شکست در آن بسیار کم است. شکست ایمپلنت بیشتر برای کسانی اتفاق می‌افتد که کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت نبوده‌اند. این افراد ممکن است دارای شرایط زیر باشند؛

  • بهداشت دهان و دندان خوبی ندارند.
  • استخوان فک کافی برای کاشت ایمپلنت ندارند و از پیوند استخوان نیز برای آن‌ها استفاده نشده است.
  • افرادی که درگیر بیماری‌هایی چون دیابت، سرطان و بیماری‌های خودایمنی هستند.
  • کسانی که تحت درمان با شیمی درمانی و یا پرتودرمانی قرار گرفته‌اند.
  • کسانی که داروهای تضعیف کننده‌ی سیستم ایمنی مصرف می‌کنند.
ورم لثه بعد از ایمپلنت

علت و درمان شل شدن اباتمنت ایمپلنت

اباتمنت در واقع پایه‌ای است که پیچ ایمپلنت را به دندان مصنوعی که جایگزین دندان طبیعی است، متصل می‌کند. به بیان ساده‌تر اباتمنت، روکش را به فیکسچر وصل می‌کند. بیشتر موارد لقی ایمپلنت، مربوط به لق شدن اباتمنت است. شل شدن پایه ایمپلنت باعث لقی روکش دندان شده و اغلب بدون درد بوده و با تعویض ابانتمنت برطرف می‌شود. دلیل اصلی لق شدن اباتمنت فشار بیش از حد، ضرب‌ دیدگی و یا طراحی نادرست است. گاهی حتی لق شدن اباتمنت می‌تواند منجر به برداشتن کل ایمپلنت شود.

درمان لق شدن اباتمنت ایمپلنت

درمان به این صورت است که تاج و اباتمنت برداشته می‌شوند. پس از درآوردن، دندانپزشک اباتمنت را از تاج جدا کرده و آن را بررسی می‌کند. گاهی تنها مشکل اباتمنت بوده و روکش ایمپلنت سالم است و می‌توان دوباره از آن استفاده کرد. گاهی هم جداکردن روکش و اباتمنت سخت بوده و روکش در حین جداسازی می‌شکند. در این مواقع روکش ایمپلنت مجددا باید ساخته شود.

عوارض شل بودن ابانتمنت ایمپلنت

تغییر رنگ و سیاه شدن لثه دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد و پیشنهاد می‌کنیم با این عوامل در مقاله چه عواملی ممکن است باعث سیاه شدن لثه شوند؟ آشنا شوید.

علت و درمان شل شدن روکش ایمپلنت دندان

روکش ایمپلنت بخش قابل مشاهده ایمپلنت است. دلیل اصلی شل شدن روکش ایمپلنت، ضرب دیدگی آن در اثر آسیب‌های فیزیکی ناشی از دندان قروچه، تصادف و … است. وقتی روکش ایمپلنت لق می‌شود، به احتمال زیاد درون خودش یا سیمان نگهدارنده‌اش ترکی ایجاد شده است.

در صورتی که در کراون شکستگی و یا آسیب دیگری ایجاد شده باشد، روکش ایمپلنت در دهان لق می‌زند و این مسئله می‌تواند به اباتمنت و یا پیچ آسیب برساند. بنابراین سعی کنید هرچه سریع‌تر آن را برطرف کنید. این مشکل نیز به سادگی با تعویض روکش دندان و یا ترمیم کراون برطرف می‌شود.

درمان لق شدن روکش ایمپلنت دندان

برای برطرف کردن لقی روکش ایمپلنت دندانپزشک سعی می‌کند آن را باز کند. اگر امکان بازشدن روکش وجود نداشته باشد، روکش خارج می‌شود. گاهی روکش ایمپلنتی که افتاده است، کاملا سالم بوده و می‌توان از آن دوباره استفاده کرد. در این مواقع دندانپزشک همان روکش قبلی را در جای خود می‌چسباند. این درمان، بدون درد بوده و حتی به بی حسی نیاز ندارد. اما اگر روکش ایمپلنت به شدت آسیب دیده باشد، نمی‌توان آن را ترمیم و دوباره از آن استفاده کرد. در این مواقع روکش ایمپلنت باید مجددا ساخته شود.

لق شدن روکش و ابانتمنت از مشکلات ساده و سطحی شل شدن دندان در دهان هستند. شل شدن پیچ ایمپلنت جدی‌تر از این موارد است و می‌تواند باعث مخاطرات دیگری شود. بنابراین نیازمند پیگیری سریع‌تری است.

روکش ایمپلنت شکسته

علت و درمان شل شدن فیکسچر ایمپلنت

فیکسچر، مهم‌ترین قسمت ایمپلنت است که درون استخوان فک جایگذاری می‌شود. اگر مشکل اصلی شل شدن ایمپلنت، فیسکچر باشد بیمار درد بسیار شدیدی را تجربه خواهد کرد. فیکسچر ایمپلنت معمولا به دلایل زیر لق می‌شود:

  • عفونت شدید
  • تحلیل استخوان فک
  • اعتیاد
  • مصرف زیاد سیگار
  • مصرف داروهای خاص
  • پرتودرمانی و شیمی درمانی
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • آسیب شدید
  • لق شدن فیکسچر در اثر نصب نامناسب و طراحی ناقص هم اتفاق می‌افتد.

وقتی دلیل شل شدن ایمپلنت فیکسچر باشد، راهی جز خارج کردن ایمپلنت وجود ندارید. ایمپلنت خارج شده و سپس دندانپزشک دلیل شل شدن ایمپلنت را بررسی می‌کند. برای مثال اگر شل شدن فیکسچر به دلیل تحلیل استخوان فک باشد، پیوند استخوان انجام می‌شود.

ترمیم و بهبودی برای درمان شل شدن فیکسچر ایمپلنت طولانی‌تر و حساس‌تر است. در صورتی که به پیوند استخوان نیازی نباشد، پس از خارج کردن ایمپلنت آسیب دیده، ایمپلنت جدید درون استخوان فک قرار داده می‌شود. البته باید قبل از نصب مجدد عفونت و بیماری‌های التهابی لثه کاملا درمان شده باشند. در صورتی که روکش ایمپلنت آسیب دیده نباشد، می‌توان دوباره از آن استفاده کرد.

ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری چگونه انجام می‌شود؟

آیا بعد از خارج کردن ایمپلنت فورا می‌توان ایمپلنت جدید گذاشت؟

در بیشتر مواقع، دندانپزشک بلافاصله بعد از خارج کردن ایمپلنت لق شده، ایمپلنت جدید را درون استخوان فک قرار می‌دهد. این کار باعث تسریع روند درمان و بهبودی می‌شود. اما گاهی شرایط برای کاشت فوری ایمپلنت دندان محیا نیست، به همین دلیل ایمپلنت جدید بلافاصله بعد از خارج کردن ایمپلنت قبلی نصب نمی‌شود. در این هنگام مدت به فک یا لثه برای نصب مجدد ایمپلنت، فرصت داده می‌شود.

اجزای ایمپلنت دندان

آیا ایمپلنت لق قابل ترمیم است یا باید حتما تعویض شود؟

اگر دلیل لق شدن ایمپلنت، نصب نادرست باشد، می‌توان برای ترمیم و تعویض ایمپلنت دندان اقدام کرد. اما اگر شل شدن ایمپلنت به دلایلی چون بیماری، اعتیاد، نرمی استخوان و تحلیل استخوان فک ایجاد شود، نمی‌توان آن را ترمیم کرد.

کاشت دندان به روش ایمپلنت چند مرحله دارد؟

مراحل ایمپلنت دندان

آیا می‌توان از همان ایمپلنت قبلی استفاده کرد؟

تنها در صورتی می‌توان از ایمپلنت قبلی استفاده کرد که آسیب وارده باعث شکستن بخش‌های مختلف ایمپلنت نشده باشد. اگر روکش ایمپلنت آسیب دیده باشد، دندانپزشک آن را خارج کرده و مجددا برای ساخت روکش جدید اقدام می‌کند. اگر اباتمنت سالم باشد، پس از استریلیزاسیون می‌توان مجددا از آن استفاده کرد.

کاشت ایمپلنت فوری
ایمپلنت دندان

آیا می‌توان ایمپلنت لق را سفت کرد؟

متخصص کاشت ایمپلنت بعد از معاینه، ابتدا سعی می‌کند با سفت کردن ایمپلنت آن را در جای خود قرار دهد. در صورتی که سفت کردن ایمپلنت کارساز نباشد، دندانپزشک مجبور به خارج کردن ایمپلنت و تعویض آن می‌شود.

دلایل لق شدن ایمپلنت دندان بعد از چند سال

لق شدن ایمپلنت دندان در اکثر مواقع به دو دلیل زیر اتفاق می‌افتد:

  1. تحلیل استخوان فک. اگر استخوان فک تراکم کافی برای جاگذاری ایمپلنت را نداشته باشد، نمی‌تواند پایه ایمپلنت را درون خود نگه دارد. در نتیجه استخوان‌ در اطراف پیچ ایمپلنت تحلیل رفته و ایمپلنت شل می‌شود.
  2. ابتلا به بیماری پری ایمپلنتایتیس. پری ایمپلنتایتیس نوعی بیماری لثه است که در اطراف ایمپلنت دندان ایجاد می‌شود. پیشرفت این بیماری منجر به التهاب و عفونت زیاد لثه‌ها و در نتیجه شل شدن ایمپلنت می‌شود.

اما عوامل زیر هم می‌توانند منجر به لق شدن ایمپلنت دندان بعد از چند سال شوند:

  • مصرف بیش از اندازه دخانیات، اعتیاد و کشیدن سیگار
  • نصب نادرست و غیراصولی ایمپلنت
  • دندان قروچه
  • ابتلا به عفونت دندان
  • پوسیدگی شدید دندان
  • انجام پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • آسیب دیدن در حین کاشت ایمپلنت دندان
  • مراقبت نادرست از ایمپلنت در دوران بعد از جراحی
  • سابقه پرتودرمانی در ناحیه دندان ایمپلنت شده
  • ابتلا به بیماری‌های کلیوی و کبدی
  • پوکی استخوان شدید
  • ابتلا به بیماری نرمی استخوان

چگونه از شل شدن پیچ ایمپلنت پیشگیری کنیم؟

مراقبت‌هایی بعد از ایمپلنت دندان وجود دارند که با انجام دادن آن‌ها می‌توانید از شل شدن پیچ ایمپلنت خود تا حد امکان پیشگیری کنید. هنگامی که ایمپلنت کاشته شده‌ی شما به خوبی به استخوان اتصال پیدا کرد و پایه و کراون بر روی آن قرار گرفت، باید نکاتی را رعایت کنید. برخی از این فعالیت‌ها عبارت‌اند از؛

  • یکی از این نکات، عدم مصرف مواد غذایی سخت و محکم است.

باید از جویدن اشیاء سخت مثل مداد با دندان‌ها خودداری کنید. همچنین از شکستن آجیل‌های سخت و محکم با دندان بپرهیزید. با اینکه ایمپلنت تا حد زیادی به دندان‌های طبیعی شما و استحکام آن‌ها شباهت دارد، اما باید از شکستن مواد غذایی سخت با این دندان به تازگی کاشته شده بپرهیزید.

  • یکی از مهم‌ترین فاکتورها در نگهداری از ایمپلنت، رعایت بهداشت فردی مناسب است.

توجه داشته باشید که بهداشت دهان و دندان در حفظ سلامت دندان ها، لثه‌ها و هر آنچه که برای زیبایی و یا درمان در دهان شما جای گرفته است، ضروری است. حداقل روزی دوبار مسواک بزنید و روزی یک بار نخ دندان بکشید. این موارد از رشد و تجمع میکروب‌ها جلوگیری می‌کند. بنابراین سلامت دندان‌های شما و پایداری ایمپلنت دندانی حفظ می‌شود.

  • به طور پیوسته به دندان‌پزشکی مراجعه کنید.

سالی دو بار مراجعه به دندان‌پزشکی از ضروریات است. حتی اگر بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت می‌کنید، باز هم ممکن است مشکلاتی در حال وقوع باشند که شما از آن ها بی‌خبر باشید. بنابراین معاینه‌ی یک متخصص دندان‌پزشکی و زیبائی در فاصله‌های زمانی ۶ ماهه می‌تواند معجزه آسا باشد و از پیش آمدن مشکلات جدی پیشگیری کند.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که ایمپلنت‌های دندانی از موفق‌ترین روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته هستند. ۹۵% موفقیت در انواع روش‌های کاشت ایمپلنت دندان، آن را به یکی از بهترین انتخاب‌های جایگزینی دندان از دست رفته تبدیل کرده است. اما برای رسانیدن آن ۵% به صفر و یا نزدیک به صفر، لازم است نکات ذکر شده را رعایت کنید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.