لمینت دندان خرگوشی | قیمت لمینت دندان ۱۴۰۲

233

دندان‌های خرگوشی به دندان‌های کج گفته می‌شود. این دندان‌ها ظاهر زیبایی ندارند و بسیاری از افرادی که از مشکل دندان خرگوشی رنج می‌برند، به دنبال راهی برای درمان آن هستند. یکی از روش‌های اصلاح دندان خرگوشی، استفاده از لمینت دندان خرگوشی است.

آیا می‌دانید چه چیزی باعث خرگوشی شدن دندان‌ها می‌شود؟ لمینت دندان خرگوشی چیست و چگونه انجام می‌شود؟ در ادامه این مقاله درباره لمینت دندان خرگوشی، مزایا و معایبی که دارد بیشتر توضیح می‌دهیم.

دندان خرگوشی چیست؟

تعداد زیادی از افرادی که از حالت دندان‌های خود رضایت ندارند، از مشکل دندان خرگوشی رنج می‌برند. دندان خرگوشی یا Buck Teeth زمانی ایجاد می‌شود که دندان‌های فک بالا برخلاف دندان‌های فک پایین قرار گرفته باشند. دندان‌های خرگوشی باعث کاهش اعتماد به نفس فرد می‌شوند.

خوشبختانه امروز روش‌ها و اقدامات اصلاحی متعددی برای زیبایی دندان و برطرف کردن مشکل دندان خرگوشی وجود دارد. یکی از این روش‌ها، لمینت دندان خرگوشی است که در ادامه راجع به آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بی نظمی دندان ها

دلایل خرگوشی شدن دندان، چه عواملی باعث کجی دندان‌ها می‌شوند؟

برخی دلیل خرگوشی شدن دندان‌ها را عادات بد دوران کودکی می‌دانند. عاداتی نظیر مکیدن انگشتان، تنفس از راه دهان، فشردن زبان به دندان‌های جلویی، مکیدن زیاد وسایل مختلف و همچنین استفاده بیش از حد از پستونک. اما به طور قطع نمی‌توان گفت که تمام موارد دندان خرگوشی به دلیل عادات مضر دوران کودکی ایجاد شده‌اند. عوامل دیگری هم در خرگوشی شدن و کجی دندان‌ها موثر هستند.

۱- یکی از این عوامل، اندازه فک است. وقتی فک اندازه کوچک‌تری نسبت به دندان‌ها داشته باشد، به دلیل عدم وجود فضای کافی دندان‌ها روی هم قرار می‌گیرند. همین باعث می‌شود که برخی از دندان‌ها کج شوند و برخی دیگر بچرخند تا خود را در ردیف دندان‌ها جای بدهند.

۲- ناهم‌راستابودن فک‌ها عامل دیگری است که موجب خرگوشی شدن دندان‌ها می‌شود. وقتی فک پایین یا جلو دچار جلوزدگی باشد، ارتباط بین دندان‌ها به می‌خورد و نیروی فک به طرز نامناسبی آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد. همین مساله باعث کج شدن دندان‌ها و خرگوشی شدن آن‌ها می‌شود.

۳- سوء تغذیه نیز می‌تواند باعث خرگوشی شدن دندان‌ها شود. سوء تغذیه به خصوص در سن رشد، جلوی رشد درست دندان‌ها را گرفته و باعث پوسیدگی دندان و در نهایت خرگوشی شدن آن‌ها می‌شود.

۴- عدم رعایت نکات بهداشتی مربوط به دهان و دندان، می‌تواند ریسک پوسیدگی و عفونت را در دندان‌ها افزایش دهد. این امر باعث می‌شود که دندان‌ها پشتیبانی خود را از دست بدهند و جابه‌جا شوند.

۵- جراحات و آسیب‌های دندانی و ژنتیک و وراثت هم می‌توانند در خرگوشی شدن دندان‌ها تاثیر داشته باشد.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

عوارض دندان خرگوشی

کج بودن و خرگوشی بودن دندان‌ها در اغلب موارد بر کیفیت زندگی فرد تاثیر می‌گذارند. دندان‌های خرگوشی نمی‌گذارند که شما غذاها را خوب بجوید و در نتیجه باعث بروز مشکلات گوارشی نظیر دل درد و دل پیچه می‌شوند. همچنین از دیگر عوارض دندان خرگوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابتلا به بیماری‌های پریودنتال و عفونت لثه
  • ساییدگی و فرسایش شدید دندان‌ها
  • افزایش احتمال تجمع باکتری‌ها و مواد غذایی بین دندان‌ها
  • افزایش ریسک بروز التهاب و عفونت دندان
  • اختلال در جویدن و بلع غذاها
  • اختلال در تلفظ و نحوه صحبت کردن
  • کاهش اعتماد به نفس

روش‌های اصلاح دندان خرگوشی کدام‌اند؟

در دندانپزشکی زیبایی روش اصلاح دندان خرگوشی بسته به دلیل ایجاد آن متفاوت است:

  • اگر بزرگی دندان‌های جلویی دلیل خرگوشی بودن دندان‌ها است، تراش و شکل‌دهی این دندان‌ها راه‌حل این مشکل است.
  • اگر خرگوشی بودن دندان‌ها به دلیل کوچکی بیش از حد دندان‌های کناری است، لمینت دندان خرگوشی روش اصلاحی مناسبی است.
  • اگر لثه عامل خرگوشی بودن دندان‌ها است، کانتورینگ و عمل زیبایی لثه می‌تواند کمک کننده باشد.
  • اگر ناهم‌راستابودن فک بالا و پایین دلیل خرگوشی بودن دندان‌ها است، ارتودنسی بهترین گزینه است.
لمینت دندان

مراحل انجام لمینت دندان خرگوشی

دندانپزشک در مرحله اول، به خوبی وضعیت فک و دندان‌های شما را بررسی می‌کند. سپس از دندان‌های شما یک قالب تهیه شده و به لابراتوار برای ساخت لمینت دندان فرستاده می‌شود. دندانپزشک رنگ، شکل و اندازه روکش لمینتی را با توجه به نظر خود شما تعیین کرده و توصیه‌های لازم را به شما می‌کند. سپس سطح دندان‌های شما برای اتصال هر چه محکم‌تر به روکش لمینتی، تراشیده می‌شود. در نهایت روکش‌ها روی دندان‌هایتان نصب می‌شوند و دندانپزشک توصیه‌های مراقبتی را برایتان توضیح می‌دهد.

بهترین رنگ لمینت دندان برای من کدام است؟

مزایا و معایب اصلاح دندان خرگوشی با لمینت

مزایای لمینت دندان خرگوشی عبارتند از:

  • افزایش زیبایی دندان‌ها
  • برطرف کردن عیوب و نواقص دندانی
  • اصلاح طرح لبخند
  • روشی سریع و فروی که در ۱ یا ۲ جلسه قابل انجام است.
  • رفع دیگر مشکلات دندان‌ها از جمله بد رنگی و لکه‌های دندانی

از معایب اصلاح دندان خرگوشی با لمینت هم می‌توان به این اشاره کرد که لمینت دندان خرگوشی مشکل کجی دندان‌ها را برطرف نمی‌کند. در واقع دندان‌های شما زیر لمینت، باز هم کج هستند. در نتیجه اگر می‌خواهید مشکل کجی دندان‌هایتان کاملا برطرف شود باید از روش‌های اصلاحی دیگر مثل ارتودنسی استفاده کنید.

انواع لمینت دندان

در حوزه دندانپزشکی در کل دو نوع لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر وجود دارد. از لمینت‌های سرامیکی و کامپوزیتی برای موارد مختلف از جمله لمینت زیرکونیا، پرسلن، ای مکس و … استفاده می‌شود.

لمینت دندان خرگوشی

تفاوت لمینت کامپوزیتی با لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی هر دو ممکن است برای لمینت دندان خرگوشی استفاده شوند. اما این دو با هم چه تفاوت‌هایی دارند؟ در جدول زیر می‌توانید تفاوت لمینت کامپوزیتی با لمینت سرامیکی را به طور خلاصه مشاهده کنید:

  لمینت سرامیکی لمینت کامپوزیتی
هزینه بالا مقرون به صرفه‌تر
دوام بین ۱۰ تا ۱۵ سال بین ۵ تا ۷ سال
استحکام عالی متوسط
امکان ترمیم مجدد وجود ندارد وجود دارد
نیاز به تراش دندان دارد ندارد
زیبایی ظاهری ظاهری کاملا طبیعی و زیبا

در مقایسه با لمینت سرامیکی، زیبایی کمتری دارد

عوارض لمینت دندان، آیا لمینت دندان خرگوشی عوارض دارد؟

لمینت دندان به طور کلی عارضه خاصی ندارد. با این حال تراش بیش از حد دندان‌ها باعث حساسیت زیاد آن‌ها نسبت به گرما و سرما می‌شود. همچنین تراشیدن زیاد دندان‌ها توازن آن‌ها را به هم می‌زند. مراقبت نادرست از لمینت دندان خرگوشی نیز می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد. مراقبت نادرست می‌تواند باعث پوسیدگی دندان زیر لمینت و عفونت دندان‌ها شود، به قدری که مجبور به کشیدن دندان شوید.

با نحوه کشیدن دندان و مراقبت‌های بعد از آن آشنا شوید.

روکش زیبایی دندان

موارد منع استفاده از لمینت دندان، چه کسانی نمی‌توانند از لمینت دندان خرگوشی استفاده کنند؟

در صورت وجود شرایط زیر، لمینت دندان خرگوشی توصیه نمی‌شود:

  • عادت دندان قروچه
  • ضخامت بسیار کم مینای دندان
  • وجود عفونت و پوسیدگی فعال
  • ابتلا به بیماری پریودنتال
  • وجود ناهنجاری فکی شدید
  • بارداری
  • بهداشت نامناسب دهان و دندان
  • ساییدگی و فرسایش شدید دندان‌ها
  • نزدیک بودن بیش از حد دندان‌ها به لب

باندینگ دندان چیست و در چه مواقعی کاربرد دارد؟

طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

لمینت دندان خرگوشی به طور میانگین ۱۰ سال عمر می‌کند. البته می‌توانید طول عمر لمینت دندان‌های خود را با روش‌هایی افزایش دهید. اگر به خوبی از لمینت دندان‌هایتان مراقبت کنید، ممکن است تا ۲۰ سال و حتی بیشتر، دوام بیاورند.

هزینه لمینت دندان چقدر است؟

هزینه هر واحد لمینت دندان در سال ۱۴۰۲ از ۳ میلیون تومان شروع می‌شود. هزینه لمینت دندان خرگوشی به عوامل مختلفی از جمله برند و جنس لمینت بستگی دارد. برای اطلاع از هزینه دقیق لمینت دندان، باید با دندانپزشک خود مشورت کنید. دندانپزشک با درنظرگرفتن شرایط شما و بودجه‌ای که دارید، هزینه تقریبی را برای شما برآورد می‌کند.

عکس قبل و بعد از لمینت دندان

در صورتی که مجبور به کشیدن دندان شوید ایمپلنت بهترین روش جایگزیت دندان از دست رفته است.

مراقبت از دندان لمینت شده، چگونه از لمینت دندان خرگوشی مراقبت کنیم؟

همان‌طور که گفتیم یک نکته مهم در افزایش طول عمر و دوام لمینت دندان خرگوشی، مراقبت درست از آن است. اگر به خوبی نکات مراقبتی از لمینت دندان را رعایت کنید می‌توانید سال‌های زیادی از آن‌ها استفاده کنید. برخی از نکات مراقبتی لمینت دندان خرگوشی عبارتند از:

  • توجه کنید که امکان ترمیم مجدد برای لمینت دندان وجود ندارد، در نتیجه باید در مراقبت از لمینت دندان‌های خود وسواس و دقت کافی را داشته باشید.
  • بعد از لمینت دندان خرگوشی، احتمالا دندان‌هایتان نسبت به مواد گرم و سرد حساس‌تر می‌شوند. این مشکل موقتی بوده و بعد از گذشت چند روز رفع می‌شود.
  • حتما از نخ دندان استفاده کنید.
  • حداقل روزی دو مرتبه دندان‌هایتان را مسواک بزنید. از مسواک و خمیر دندان مخصوص لمینت استفاده کنید.
  • حتما بعد از هر وعده غذایی دندان‌هایتان را حتی با آب خالی بشوئید.
  • تا حد امکان از خوردن و نوشیدن مواد غذایی و خوراکی‌های رنگی مثل پفک، قهوه، چای، نوشابه و … بپرهیزید. همچنین می‌توانید بلافاصله بعد از خوردن این خوراکی‌ها دندان‌هایتان را بشوئید تا اثر رنگی آن‌ها را از بین ببرید.
  • از خوردن خوراکی‌ها و میوه‌های سفت مثل سیب، هویج، بپرهیزید.
  • هیچ وقت از دندان‌هایتان برای بازکردن درب نوشابه یا شکستن آجیل‌هایی چون فندق و بادام استفاده نکنید.
  • مصرف سیگار و نوشیدنی‌های الکلی را به صفر برسانید.
  • هر ۶ ماه برای چکاپ دندان‌هایتان به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • اگر دندان قروچه دارید، قبل از لمینت دندان باید این مشکل را برطرف کنید.
  • طبق نظر دندانپزشکتان از دهانشویه مناسب استفاده کنید.

یکی از روش‌هایی که به کنترل دندان قروچه در شب کمک می‌کند استفاده از محافظ دندان شب است.

نایت گارد 

سخن پایانی

در این مقاله از مجله سایت دکتر نیکزاد، راجع به یکی از مشکلات متعدد دندانی، یعنی دندان خرگوشی صحبت کردیم. دندان خرگوشی می‌تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و اعتماد به نفس را از او بگیرد. لمینت دندان خرگوشی، یکی از روش‌های مطمئن برای از بین بردن مشکل خرگوشی بودن دندان‌ها است. لمینت دندان خرگوشی بسیار حساس بوده و برای نتیجه‌گیری بهتر باید تحت نظر دندانپزشک متخصص و با تجربه انجام شود. کلینیک دکتر محمد نیکزاد، یکی از مجهزترین کلینیک‌های دندانپزشکی در تهران است که می‌توانید برای لمینت دندان خرگوشی به آن مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره، تنها کافی است اطلاعات تماس خود را در فرم موجود در سایت وارد کنید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: sharedentalcare

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.