دندان‌پزشکی زیبایی شامل چه مواردی می‌شود؟

1,197

همان‌طور که می‌دانید یکی از زیباترین هدیه‌های خداوند به انسان، داشتن لبخندی زیباست. آیا از این هدیه‌ی الهی بهره‌مند هستید؟ اگر چنین شانسی را نداشته‌اید، نگران نباشید. با پیشرفت علم و دانش و روش‌های دندان‌پزشکی و روی کار آمدن تکنولوژی‌های پیشرفته، می‌توانید به‌سادگی لبخندی زیبا را به خود هدیه کنید.

اگر دندان‌های شما مشکلات بسیاری در ظاهر خود دارند و یا لثه‌های شما مانع زیبایی لبخند شما می‌شوند، نگران نباشید، دندان‌پزشکی زیبایی به دنیای مدرن پا گذاشته است تا با روش‌های پیشنهادی فوق‌العاده‌اش به شما دلگرمی دهد.

بسیاری از افراد ممکن است دندان‌هایی سالم داشته باشند و با مشکل سلامت دندان دست‌وپنجه نرم نکنند اما اعتمادبه‌نفس لبخند دندان‌نما زدن و یا صحبت‌کردن را نداشته باشند. چرا؟ تحقیقات نشان داده است که زیبایی دندان و لثه در عملکرد بهتر افراد در اجتماع و تقویت اعتمادبه‌نفس آنان تأثیر بسزایی دارد.

اگر کار شما به شکلی است که نیازمند برقراری تعاملات اجتماعی با مردم است، بهتر است دندان‌پزشکی زیبایی را برای تقویت اعتمادبه‌نفس خود امتحان کنید. ممکن است دندان‌های شما لب‌پریده، شکسته، بدرنگ، نامنظم (بافاصله و یا روی‌هم افتاده) باشند. ممکن است دندان‌های شما بدشکل و لثه‌های شما بیش از حد نمایان باشند.

  • آیا می‌توان این ایرادات ظاهری را در زمانی کوتاه برطرف کرد؟
  • آیا می‌توان بدون استرس لبخند زد و با اعتمادبه‌نفس در اجتماع ظاهر شد؟
  • آیا می‌توان همچون هنرپیشه‌های هالیوودی از دندان‌هایی بی‌عیب‌ونقص بهره‌مند شد؟

جواب شما مثبت است، درصورتی‌که از سلامت نسبی دهان و دندان برخوردار باشید و به‌خوبی به بهداشت دهان و دندان خود برسید.

در این مقاله با دندان‌پزشکی زیبایی و مواردی را که این حوزه شامل می‌شود آشنا خواهید شد. اگر یکی از دغدغه‌های شما داشتن دندان‌هایی زیبا و چشم‌نواز است، با ما همراه باشید و با تکنیک‌ها و روش‌های پیشنهادی دندان‌پزشکی زیبایی بیشتر و بهتر آشنا شوید.

دندان‌پزشکی زیبایی چیست؟

دندان‌پزشکی زیبایی (کازمتیک یا استتیک) یکی از حوزه‌های پرمخاطب علم دندان‌پزشکی است. دندان‌پزشکی زیبایی نه‌تنها به زیبایی دندان‌ها می‌پردازد، بلکه زیبایی لثه و لبخند شما را نیز شامل می‌شود.

همان‌طور که از اسم این حوزه برمی‌آید، دندان‌پزشکی زیبایی بر زیبایی دندان‌ها و لثه تمرکز دارد، البته که گاهی برخی روش‌های این حوزه، تأثیر مثبت بر فانکشن دندان‌ها در جویدن، صحبت‌کردن و گزیدن می‌گذارند.

برخی از این روش‌ها نیز سبب تقویت سلامت دندان‌ها و جلوگیری از به‌وجودآمدن مسائل و مشکلات بدتر می‌شوند، مانند تأثیر مثبت جرم‌گیری دندان و یا تکنیک‌های وایتنینگ (سفیدکردن) دندان‌ها.

روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی در دندان‌پزشکی زیبایی برای رفع و یا پوشاندن ایرادات ظاهری دندان‌ها و لثه‌های شما به کار گرفته می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

دندانپزشکی زیبایی چیست

دندان‌پزشکی زیبایی به چه کسانی کمک می‌کند؟

افرادی که دندان‌هایی سالم با اشکالاتی در ظاهر آنان دارند می‌توانند کاندید مناسبی برای روش‌های دندان‌پزشکی زیبایی باشند. درصورتی‌که دندان‌ها و لثه‌های شما بیمار نباشند و نیازمند درمان‌های دندان‌پزشکی نباشند و مشکلات ظاهری زیر را داشته باشید می‌توانید از روش‌هایی که در ادامه به شما معرفی می‌شوند بهره ببرید.

  • درصورتی‌که لبخند لثه‌ای داشته باشید. لبخند لثه‌ای به لبخندی گفته می‌شود که در آن بخش زیادی از لثه قابل‌مشاهده است و از زیبایی لبخند شما می‌کاهد.
  • درصورتی‌که دندان‌های شما تغییر رنگ داده باشند. این تغییر رنگ می‌تواند دائمی و یا موقتی باشد. برای هرکدام این مشکل‌ها روش خاصی توسط دندان‌پزشکی زیبایی ارائه می‌شود.
  • اگر یکی یا چند تا از دندان‌های خود را ازدست‌داده باشید.
  • درصورتی‌که دندان‌های شما دارای فواصل نامنظم باشد. اگر این فاصله بسیار زیاد باشد و یا دندان‌ها روی‌هم افتادگی شدید داشته باشند، از بریس‌ها می‌توان استفاده کرد، درصورتی‌که این فاصله خیلی نباشد، می‌توان از روش‌هایی همچون ونیرها بهره برد.
  • ممکن است دندان شما بدشکل باشد و یا دارای لبه‌های نازیبا و ناصاف باشد. در این صورت می‌تواند با استفاده از یک پوشش سطحی این کاستی را پوشانید.
  • ممکن است دندان‌های شما سالم اما کوتاه و بلند باشند. در این صورت لبخند شما چهره‌ی زیبایی نخواهد داشت.

برخی افراد دندان‌هایی صاف و منظم دارند اما تمایل دارند لبخند موردنظر خود را داشته باشند، در این صورت نیز به این افراد ونیرهای مورد پسندشان پیشنهاد می‌شود.

چه کسانی کاندید مناسبی برای روش‌های دندان‌پزشکی زیبایی نیستند؟

درصورتی‌که با مسائل و مشکلاتی همچون موارد زیر درگیری داشته باشید، نمی‌توانید از روش‌های معرفی شده در بخش‌های بعد استفاده کنید؛

  • اگر لثه‌های شما درگیر بیماری‌های التهابی باشند و یا عفونت لثه داشته باشید، ابتدا باید این مشکل مهم را برطرف کنید و بعد در صورت موافقت دندان‌پزشک، روش موردنظر خود را برگزینید.
  • درصورتی‌که بهداشت دهان و دندان‌های خود را به‌خوبی رعایت نکنید، روش‌های دندان‌پزشکی زیبایی برای شما مناسب نخواهند بود. مثلاً فردی که از روکش دندان و یا ونیر برای دندان‌های خود استفاده می‌کند، باید مراقبت‌های بهداشتی را بیش‌ازپیش و بادقت بالاتری رعایت کند.
  • کسانی که به دندان‌پزشکی مراجعه نمی‌کنند. باید حداقل دو بار در سال برای بررسی شرایط دندان‌ها و لثه‌های خود به دندان‌پزشکی مراجعه کنید.
  • افرادی که دچار پوسیدگی‌های شدید دندان هستند و یا مسائل و مشکلات جدی دندان و لثه دارند. این افراد در ابتدا باید مشکلات آنان برطرف شود و سپس روش‌های زیبایی را به کار گیرند.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

دندانپزشکی زیبایی

روش‌های ارائه شده توسط دندان‌پزشکی زیبایی

برای این که کاستی‌های دندان‌های خود را برطرف کنید و لبخند خود را زیباتر از پیش سازید، نیازمند انجام فرایندهای مختلفی بر روی دندان‌ها هستید. دندان‌پزشکی زیبایی روش‌های مختلفی را برای رفع مشکلات ظاهری دندان‌های شما ارائه می‌دهد که هرکدام آن‌ها برای برخی مراجعه‌کنندگان مناسب هستند.

بعد از انجام معاینات لازم و بررسی‌های کافی توسط دندان‌پزشک روش‌های مناسب به شما معرفی می‌شوند و شما با درنظرگرفتن شرایط خود و اولویت‌بندی خواسته‌های شخصی، بهترین روش را برمی‌گزینید.

برخی از روش‌هایی که دندان‌پزشکی زیبایی به متقاضیان خود پیشنهاد می‌کند عبارت‌اند از؛

وایتنینگ دندان یا بلیچینگ (سفیدکردن دندان‌ها)

از ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش‌هایی که برای زیباسازی دندان‌های شما توسط دندان‌پزشکی زیبایی ارائه می‌شود، سفیدکردن دندان‌ها و بلیچینگ دندان است. با انجام این روش و با انجام فرایندهایی ساده و بی‌خطر، رنگ دندان‌های شما به حالت اول بازمی‌گردد و یا روشن‌تر از قبل می‌شود.

این روش مناسب افرادی است که دندان‌های آن‌ها تغییر رنگ داده است و این مسئله می‌تواند به علت مصرف سیگار، مواد غذایی رنگی مثل چای و قهوه و یا خوراکی‌های رنگی باشد. البته باید بدانید که برخی لکه‌ها ثابت شده و از بین نمی‌روند. در این صورت باید از روش‌های جایگزین مثل ونیرها استفاده کنید.

بلیچینگ دندان روشی است که در آن با استفاده از مواد مخصوص، رنگ دندان‌های شما اندکی روشن‌تر از حالت طبیعی خود می‌شوند. وایتنینگ دندان روشی است که در آن دندان‌های شما رنگ قبلی خود را به دست می‌آورند.

می‌توان این روش‌ها را در منزل نیز انجام داد اما توصیه می‌شود که این کار را به دندان‌پزشک خود بسپارید و از آسیب‌های احتمالی آن‌ها پیشگیری کنید و درعین‌حال نتیجه‌ی بهتری به دست آورید.

بلیچینگ دندان

کانتور کردن و تراشیدن دندان

از دیگر روش‌هایی که در دندان‌پزشکی زیبایی ارائه می‌شود reshaping و یا تغییر شکل‌دادن به دندان با استفاده از تراشیدن و کانتور کردن است. اگر دندان‌های شما لبه‌های نازیبا و یا سطح آن نامتناسب است، می‌توان با کانتور کردن و تراشیدن بخشی از مینای دندان، آن را زیباتر کرد و کاستی‌های آن را برطرف کرد.

این روش زمانی استفاده می‌شود که دندان شما شکستگی‌ها لب‌پریدگی‌های جزئی داشته باشد که بتوان با تراشیدن آن را برطرف کرد. همچنین اگر شکل دندان نامتناسب باشد و یا بیش از اندازه بلند باشد نیز می‌توان با این روش دندان را زیبا کرد.

توجه داشته باشید که زمانی که مینای دندان برداشت می‌شود دیگر نمی‌توان آن را به حالت قبل برگرداند. برای همین باید آگاه باشید که ممکن است دندان شما اندکی حساس شود. همچنین نمی‌توان مقدار قابل‌توجهی از مینای دندان را تراشید. تلاش می‌شود که کمترین آسیب به دندان‌های طبیعی شما وارد شود و در غیر این صورت باید روش‌های دیگری را جایگزین این روش کرد.

کانتور کردن و تراشیدن دندان

ونیرهای دندانی

ونیرها پوشش‌های سطحی هستند که بر روی سطح جلویی دندان شما چسبانیده می‌شوند و بسیاری از نقص‌های دندان شما را می‌پوشانند. ونیرها انواع مختلفی دارند و متناسب با جنس و طول عمر آن‌ها قیمت‌هایشان با یکدیگر تفاوت می‌کند. افرادی می‌توانند کاندید مناسبی برای ونیرها باشند که از سلامت دندانی برخوردار بوده اما ظاهر دندان‌های آن‌ها رضایت‌بخش نیست. مثلاً:

  • دندان‌هایی با تغییر رنگ دائمی دارند.
  • دندان‌هایشان کوتاه و بلند است.
  • فواصلی بین دندان‌های آن‌ها وجود دارد که خیلی زیاد نیست اما در زیبایی لبخندشان تأثیر منفی می‌گذارد. بهترین روش‌های بستن فاصله بین دندان‌ها را بخوانید.
  • دندان‌های آن‌ها روی‌هم افتاده است.
  • شکستگی و لب‌پریدگی در آن‌ها وجود دارد.

ونیرها روشی فوق‌العاده هستند و تمامی این اشکالات را با یک یا نهایتاً دو جلسه مراجعه به دندان‌پزشکی برطرف می‌کنند.

ونیر دندان

انواع مختلف ونیرها عبارت‌اند از؛ کامپوزیت، لمینت و لومینیرز.

لمینت سرامیکی یا پرسلن ونیر از بهترین نوع ونیرها هستند که جنس آن‌ها از سرامیک است و می‌توانند تا مدت‌ها بر روی دندان‌های شما براق و زیبا باقی بمانند. طول عمر این ونیرها حدود ۱۵ تا ۲۰ سال است و شباهت بسیاری به دندان دارند و لبخند شما را طبیعی نشان می‌دهند. این ماده نسبت به تغییر رنگ مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و البته نسبت به سایر ونیرها از قیمت بالاتری برخوردار است.

لمینت سرامیکی

کامپوزیت‌ ونیرها از جنس رزین هستند. این ونیرها شباهت زیادی به دندان دارند و در هنگام اتصال آن‌ها به دندان، معمولاً نیازی به تراشیدن دندان وجود ندارد. این ونیرها نسبت به لمینت سرامیکی ارزان‌تر هستند اما درعین‌حال از طول عمر کوتاه‌تری (حدوداً ۵ تا ۷ سال) برخوردارند. افرادی که توانایی خریداری کردن پرسلن ونیرها را ندارند می‌توانند از کامپوزیت استفاده کنند. کامپوزیت‌ها نسبت به لمینت سرامیکی مقاومت کمتری نسبت به تغییر رنگ از خود نشان می‌دهند. درمورد تفاوت بین کامپوزیت و لمینت دندان در وب‌سایت دکتر محمد نیک‌زاد بیشتر بخوانید.

کامپوزیت ونیر

لومینیرز از ونیرهای جدیدتر و پیشرفته‌تر در بازار است که در ایران ساخته نمی‌شوند زیرا تکنولوژی آن‌ها هنوز در ایران وجود ندارد، به همین دلیل مدت بیشتری برای ساخت آن‌ها و تحویل گرفتنشان لازم است. این ونیرها بسیار نازک هستند و می‌توان آن‌ها را به لنز چشمی شبیه دانست. این روش دائمی نیست، زیرا اتصال لومینیرز به دندان بدون تراشیدن انجام می‌شود و هر زمان که بخواهید می‌توانید آن‌ها را از روی دندان خود جدا کنید.

جراحی لثه

اگر لبخند لثه‌ای دارید، یعنی هنگام لبخند زدن بخش زیادی از لثه‌های شما نمایان می‌شوند، می‌توانید از جراحی لثه برای برطرف‌کردن این مشکل استفاده کنید. در این روش خط لثه‌های شما اندکی عقب‌تر فرستاده می‌شود و بخش کمتری از آن‌ها از پشت لب‌ها نمایان می‌شوند. در این صورت لبخند لثه‌ای شما کم‌رنگ‌تر و زیبایی لبخند شما بیشتر می‌شود. خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم چه کسانی نیاز به جراحی پیوند لثه نیاز دارند؟

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: thantakit.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
10 نظرات
  1. یوسف می گوید

    با سلام و خسته نباشید اقای دکتر لطفا میفرمایید که برای پدرم که حدودا ۷۰ ساله است ایمپلنت بهتره یا پروتز متحرک؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      اگه از سلامت سیستمیک کافی برخوردار باشه و استخوان کافی هم داشته باشه قطعا ایمپلنت،، 🌷✌🏼

  2. امیر می گوید

    با سلام خدمت شما آقای دکتر، من دندانهای عقبی (پشتی) ام ۲ تا به طور کامل از بین رفته اند و ۳ تا هم پوسیده اند، مجموعا ۷ مورد دندان. سوال اینکه آیا این دندانها را میتوان ایمپلنت دیجیتال کرد و به طور متوسط چقدر هزینه خواهد داشت. سن من ۲۷ سال و پسر هستم. با تشکر از شما و سایت خوبتان.

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      بله می تونید انجام بدید
      ولی حتما جهت تشخیص انجام دیجیتال نیاز به بررسی فیزیکی و رادیو گرافی و ویزیت بیمار هست
      و البته در ناحیه ی غذا خوردن چون تحت فشار هست ریسک دیجیتال و گرفتن سریع پروتز بالاست و بهتره دو مرحله ای انجام بشه، و البته هزینه ی بالیی هم داره

  3. نگار می گوید

    جناب دکتر عزیز سلام نگار هستم از بیماراتون. میخواستم بدونم لمینت پرسلن سرامیکی فقط برای ۱۶ واحد دندانهای جلو استفاده میشه یا برای اسیا های عقب هم میتونم بذارم؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام
      معمولا فقط در خط لبخند
      چون تحمل فشار ندارند. 🌷🌷

  4. کیمیا می گوید

    مطالب واقعا مفید بود ممنونم

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام ممنون از توجه شما🌷🌷✌🏼

  5. مهلا می گوید

    سلام و وقت بخیر…
    در ارتودنسی دندان بلند هم میشود؟

    1. دکتر محمد نیک‌ زاد می گوید

      سلام معمولا خیر مگر به عمد و با پلن درمانی خاصی توسط پزشک و کنترل شده انجام بشه

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.