عوارض روکش دندان بدون عصب کشی

4,234

روکش دندان یک پوشش شبیه به دندان طبیعی است که نواقص و خرابی‌های دندان‌های آسیب دیده را می‌پوشاند. یکی از موارد استفاده روکش دندان، برای دندان‌هایی است که دچار پوسیدگی شدید هستند. در پوسیدگی‌های شدید که بخش زیادی از دندان تخریب شده است، دیگر پرکردن دندان به تنهایی کارساز نیست. در این مواقع باید از روکش دندان نیز استفاده کرد. اما آیا عصب کشی قبل از روکش دندان ضروری است؟ روکش دندان بدون عصب کشی چه عوارضی دارد؟ در ادامه این مقاله در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.

روکش دندان بدون عصب کشی انجام می‌شود؟

دندانی که قرار است روکش شود، لزوما به عصب کشی نیاز ندارد. عصب کشی کردن یا نکردن دندان قبل از روکش، بستگی به مشکل دندان شما دارد. برای مثال در مواقعی که بخش زیادی از دندان شکسته یا پوسیده باشد و احتمال آسیب دیدن ریشه وجود داشته باشد، عصب‌ کشی قبل از روکش دندان توصیه می‌شود. همه این موارد به نظر دندانپزشک و صلاح دید وی بستگی دارد. شما باید با اطمینان خاطر به نظر دندانپزشک خود اعتماد کنید.

روکش دندان

آیا برای روکش دندان عصب کشی ضروری است؟

همان‌طور که گفتیم، عصب کشی قبل از روکش دندان، ضروری و الزامی نیست و به دلیل روکش دندان بستگی دارد. تنها برخی از درمان‌های عصب کشی به روکش دندان نیاز دارند. در برخی از این درمان‌ها، بخش زیادی از دندان برداشته می‌شود و به همین دلیل بعد از درمان عصب کشی از روکش دندان استفاده می‌شود.

برای مثال در مورد عصب کشی دندان‌های آسیای بزرگ و کوچک، چون این دندان‌ها قرار است فشار نیروی فک را هنگام جویدن تحمل کنند، استفاده از روکش دندان بعد از عصب کشی الزامی است. روکش بعد از عصب کشی، از ساختار دندان حمایت کرده و آن را در برابر پوسیدگی و عفونت مجدد حفظ می‌کند.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

عوارض روکش دندان بدون عصب کشی

در صورتی که دندان قبل از روکش به عصب کشی نیاز داشته باشد و این کار انجام نشود، عوارض زیر ایجاد خواهند شد:

برای جلوگیری از بروز این عوارض، توصیه می‌کنیم به یک دندانپزشک با تجربه و ماهر برای روکش دندان مراجعه کنید. دندانپزشک با تجربه قبل از روکش، نیاز یا عدم نیاز به عصب کشی را در دندان شما بررسی می‌کند.

روکش برای پوسیدگی شدید دندان

عصب کشی مجدد دندان روکش شده

گاهی اوقات به دلیل روکش نادرست و غیراصولی، دندان زیر روکش بعد از گذشت مدتی دچار پوسیدگی مجدد می‌شود. این پوسیدگی و عفونت درد بسیار شدید و ناتوان‌کننده‌ای به همراه دارد. در این مواقع نیاز است تا دندان مجددا عصب کشی شود.

برای عصب کشی مجدد، دندانپزشک ابتدا روکش دندان را برمی‌دارد. سپس میزان عفونت و پوسیدگی دندان زیر روکش را بررسی کرده و درمان را شروع می‌کند. در نهایت با پرکردن و روکش، دندان مجددا احیا می‌شود.

معاینه دندانپزشکی

عصب کشی دندان عفونی خطرناک است؟

فاصله بین عصب کشی و روکش دندان چقدر باید باشد؟

دندانپزشکان توصیه می‌کنند در سریع‌ترین زمان ممکن بعد از عصب کشی، روکش دندان انجام شود. معمولا توصیه می‌شود تا حداکثر یک ماه بعد از عصب کشی، دندان پر شده و روکش روی آن نصب شود. دندان بعد از عصب کشی بسیار ضعیف و شکننده است، در صورتی که درمان‌های تکمیلی بعد از عصب کشی را انجام ندهید باقی‌مانده ساختار دندان از بین خواهد رفت. در این شرایط مجبور به کشیدن دندان خواهید شد.

پوسیدگی شدید دندان عقب

معایب روکش دندان عصب کشی شده

روکش دندان عصب کشی شده مانند تمام روش‌های درمانی دیگر، معایبی را ممکن است به همراه داشته باشد. برخی از معایب روکش دندان عصب کشی شده عبارتند از:

  • احتمال شل شدن روکش دندان وجود دارد.
  • روکش دندان در برابر ضربه و فشار شدید، مقاوم نیست و احتمال شکستگی آن در این شرایط وجود دارد.
  • در صورت اتصال نادرست، احتمال افتادن روکش دندان وجود دارد.
  • پوسیدگی عمیق و مجدد ریشه دندان بدون عصب زیر روکش در این حالت دندانپزشک برای شما یک دوره آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. درصورتی‌که نتیجه درمان راضی کننده نباشد اقدام بعدی تعویض روکش دندان خواهد بود.

 برای کنترل درد دندان بعد از عصب کشی چه کاری انجام دهیم؟

آیا دندان سالم را می‌توان روکش کرد؟

روکش دندان در موارد مختلفی استفاده می‌شود. گاهی ممکن است دندان شما کاملا سالم باشد، اما فرم نامناسب آن خاطر شما را آزار می‌دهد. در این مواقع هم می‌توان از روکش دندان استفاده کرد. با این حال پاسخ این سوال که آیا دندان سالم را می‌توان روکش کرد یا خیر، بستگی به نظر دندانپزشک معالج شما دارد.

ترمیم دندان پوسیده جلو

روکش دندان متصل به هم، روکش دندان‌ها باید به هم متصل باشند یا جدا؟

یک سوال مهم درباره روکش دندان، این است که آیا بهتر است روکش دندان‌ها به هم متصل باشند یا جدا از هم؟ پاسخ این سوال به نظر دندانپزشک معالج شما بستگی دارد. روکش دندان‌ها می‌توانند تکی باشند یا روکش چسبیده به هم. متصل بودن یا نبودن روکش دندان‌ها به هم مزایا و معایبی دارد.

مزایای روکش دندان‌ متصل به هم عبارتند از:

  • کاهش احتمال گیرافتادن مواد غذایی بین روکش‌ها
  • کاهش احتمال جداشدن روکش‌ها از هم
  • در صورت ضعیف بودن یک دندان، روکش مجاور می‌تواند آن را حمایت کند.

همچنین معایب روکش دندان‌ متصل به هم به شرح زیر است:

  • افزایش ریسک پوسیدگی دندان‌های زیر روکش
  • تمیزکردن بین دو روکش ممکن نیست
  • اگر بخواهید یک روکش را خارج کنید، باید روکش‌های متصل به آن را هم خارج کنید.
عوارض دندان عفونی

بریج دندان بدون عصب کشی

بریج دندان برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته در صورتی که کاشت ایمپلنت ممکن نباشد، انجام می‌شود. برای بریج دندان معمولا نیازی به عصب کشی نیست.

ایمپلنت دندان روش استاندارد برای جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته است.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره عوارض روکش دندان بدون عصب کشی توضیح دادیم. در مورد دندان‌هایی که به شدت پوسیده‌اند، بعد از عصب کشی استفاده از روکش ضروری است. عصب کشی و روکش دندان هر دو درمان‌های حساسی هستند و به دقت و تجربه بالایی نیاز دارند. برای رضایت از نتیجه درمان، ابتدا باید یک دندانپزشک خوب و با تجربه پیدا کنید.

کلینیک دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد از معتبرترین کلینیک‌های دندانپزشکی در تهران است که خدمات مختلف زیبایی دندان و درمانی اعم از روکش دندان و عصب‌ کشی به بیماران ارائه می‌کند. برای استفاده از خدمات مشاوره کلینیک دکتر نیکزاد، اطلاعات تماس خود را در فرم موجود در سایت وارد کنید. کارشناسان ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: premierdentalohio

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.