خمیردندان و نخ دندان مناسب کامپوزیت ونیر

5,304

کسانی که از کامپوزیت ونیر و یا لمینت استفاده می‌کنند، چگونه می‌توانند از آن‌ها مراقبت کنند؟ می‌دانیم که هر روش زیبایی و یا درمانی در دندان‌پزشکی زمانی موفقیت‌آمیز است که به‌خوبی از آن‌ها مراقبت به عمل آید.

اگر نکات بهداشتی و توصیه‌های مراقبتی از لمینت و کامپوزیت در نظر گرفته نشوند، ممکن است که کامپوزیت و لمینت از بین برود و روش زیبایی شکست بخورد. از آن جایی که این روش‌های اصلاً ارزان‌قیمت نیستند، ‌بهتر است که از آن‌ها به بهترین شکل مراقبت کنید.

می‌دانیم که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از ملزومات مراقبت از دندان‌ها و لمینت و کامپوزیت است. اما چه نوع خمیردندانی برای کامپوزیت و لمینت خوب است؟ از چه نوع مسواکی استفاده کنیم تا بهترین مراقبت از ونیر خود به عمل آوریم؟ آیا نخ دندان کشیدن برای کسانی که بر روی دندان‌های خود ونیر دارند، بلامانع است؟

اگر شما هم این سؤال‌ها را دارید و به دنبال پاسخ آن‌ها هستید، بهتر است که این مطلب را تا انتها بخوانید. با ما همراه باشید.

آیا همه افراد می‌توانند از کامپوزیت و لمینت سرامیکی استفاده کنند؟

لمینت و کامپوزیت دندان امروزه از روش‌های دندان‌پزشکی زیبایی هستند و مخاطب‌های زیادی دارند. می‌دانیم که لمینت و کامپوزیت دندان از ونیرهای پرمخاطب هستند که زیبایی را به دندان‌های شما بازمی‌گردانند. اما آیا همه افراد کانید مناسبی برای لمینت و کامپوزیت دندان هستند؟

در پاسخ باید بگوئیم کسانی می‌توانند از این روش‌ها استفاده کنند که دندان‌های نسبتاً سالمی داشته باشند و بهداشت دهان و دندان خود را به‌خوبی رعایت کنند.

اگر دندان‌های شما سالم نباشند و یا از آن دسته افرادی باشید که مسواک نمی‌زنند و یا نخ دندان نمی‌کشند و استانداردهای بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، نمی‌توانید کاندید مناسبی برای ونیرها باشید. کسانی که دندان‌های سالمی دارند اما از نظر زیبایی دندان‌هایشان ضعف‌های دارد، می‌توانند کاندید مناسبی برای این روش باشند.

درصورتی‌که دندان‌های شما بدرنگ باشند، شکستگی داشته باشند و یا اندازه‌ی آن‌ها برابر نباشد و کوتاه و بلند باشند، ‌می‌توانید با استفاده از کامپوزیت ونیر و لمینت زیبایی را به دندان‌های خود باز گردانید. ونیرها پوشش‌های سطحی نازکی هستند که بر روی سطح بیرونی دندان‌های شما قرار می‌گیرند و ظاهری زیبا به لبخند شما می‌دهند.

کامپوزیت دندان

چه خمیردندانی برای کامپوزیت ونیر و لمینت مناسب است؟

خمیردندان‌ها انواع مختلفی دارند و برندهای مختلفی از خمیردندان در بازار وجود دارد. اما کدام یک از این انواع برای دندان‌هایی که ونیر کامپوزیت و یا لمینت دارند، مناسب است؟ در ادامه به ویژگی‌های یک خمیردندان خوب برای کامپوزیت و لمینت اشاره می‌کنیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

خمیردندان مناسب کامپوزیت و لمینت

خمیردندانی برای و کامپوزیت ونیر یا لمینت سرامیکی مناسب است که دارای ویژگی‌های زیر باشد؛

  • بهتر است خمیردندانی را انتخاب کنید که بدون رنگ باشد و یا به رنگ سفید نزدیک باشد. هر چه ماده‌ی رنگی خمیردندان کمتر باشد، برای سلامت و ماندگاری کامپوزیت و لمینت بهتر است.
  • اگر خمیردندان شما حاوی هیدروژن پراکساید باشد، برای کامپوزیت و لمینت بهتر است و محافظت بیشتری از آن‌ها به عمل خواهد آمد. همچنین رنگ این ونیرها با وجود خمیردندان حاوی هیدروژن پراکساید، روشن‌تر خواهد ماند و کم‌تر در معرض تغییر رنگ خواهد بود.
  • خمیردندان باید از نوع ضد حساسیت باشد.
  • سعی کنید از خمیردندان‌های ذغالی استفاده نکنید. شاید برخی فکر کنند که این خمیردندان‌ها به روشن‌تر شدن رنگ ونیر و دندان‌ها کمک می‌کنند. اما نباید از این نوع خمیردندان برای دندان‌های ونیر دار استفاده کرد.
  • خمیردندانی را تهیه کنید که سایندگی کمی داشته باشد. سایندگی همان RDA موجود در اطلاعات خمیردندان است.
  • خمیردندانی که حاوی مواد سیلیکا باشد، انتخاب خوبی برای دندان‌های واجد ونیر است. برای این که بدانید خمیردندان سیلیکا دارد یا نه می‌توانید اطلاعات روی خمیردندان را به‌دقت مطالعه کنید.
  • خمیردندانی را تهیه کنید که فاقد مواد سدیم کربنات و یا جوش شیرین باشد. این مواد می‌توانند به لمینت و کامپوزیت ونیر آسیب برسانند.
لمینت دندان

کدام برند خمیردندان برای کامپوزیت و لمینت مناسب است؟

این که کدام برند خمیردندان برای کامپوزیت و لمینت مناسب است، ‌برای خیلی از افرادی که بر روی دندان‌های خود ونیر دارند، ‌سؤال شده است. بهترین برندهای خمیردندان که می‌توانید از آن‌ها برای تمیز کردن کامپوزیت و لمینت خود استفاده کنید، شامل موارد زیر هستند؛

  • خمیردندان اورال بی (oral-b)
  • خمیردندان سنسودین یا سنسوداین
  • خمیردندان کرست
  • خمیردندان کلگیت

جالب است بدانید که برخی از خمیردندان‌های برندهای مختلف، خمیردندان مخصوص کامپوزیت و یا لمینت هم طراحی کرده و ساخته‌اند که می‌توانید به‌سادگی آن‌ها را خریداری کنید و نگران ترکیبات آن نباشید.

کدام مسواک برای لمینت و کامپوزیت مناسب است؟

کسانی که لمینت سرامیکی دندان و کامپوزیت ونیر دارند، این نگرانی برایشان وجود دارد که چه مسواکی برای آن‌ها مناسب است. برای انتخاب بهترین مسواک با دندان‌پزشک مشورت کنید. توجه داشته باشید که بهترین و مناسب‌ترین مسواک برای کسانی که ونیر بر روی دندان‌های خود دارند، مسواکی است که فرچه‌های نرمی داشته باشد.

مسواک زبر می‌تواند به ونیر و لثه‌ها آسیب برساند. از طرفی، لثه‌های آسیب‌دیده نمی‌توانند از دندان‌ها به‌خوبی مراقبت کنند و دندان آسیب‌دیده هم نمی‌تواند میزبان خوبی برای ونیر باشد؛ بنابراین انتخاب بهترین مسواک در حفظ سلامت دندان‌ها، ونیرها و لثه‌ها مؤثر است.

مسواکی که انتخاب می‌کنید، بیشتر از ۶ ماه نباید استفاده شود. زیرا ممکن است فرچه‌هایش از کار بیفتد و به‌خوبی به تمیزکردن دندان‌ها نینجامد.

نحوه‌ی مسواک زدن هم به اندازه‌ی نوع مسواک در حفظ سلامت دندان‌هایی که ونیر دارند، ‌مؤثر است. اگر مسواک خوبی داشته باشید اما به روشی اشتباه مسواک بزنید، دندان‌ها و لثه‌های شما آسیب خواهند دید؛ بنابراین حتماً از دندان‌پزشک  متخصص بخواهید که به شما نحوه‌ی صحیح مسواک زدن را بیاموزد.

خوشبختانه برخی از شرکت‌ها و کمپانی‌های تولیدکننده‌ی مسواک، مسواک‌های مخصوص کامپوزیت و لمینت طراحی کرده‌اند که می‌توانند در حفظ طول عمر ونیر شما مؤثر باشند.

مسواک مناسب لمینت و کامپوزیت دندان

آیا می‌توان از مسواک برقی برای کامپوزیت و لمینت استفاده کرد؟

کسانی که مسواک برقی دارند معمولاً این استرس را دارند که استفاده از مسواک برقی به لمینت و یا کامپوزیت آسیب می‌رساند. اما این نگرانی کاملاً بی‌مورد و اشتباه است. خوشبختانه می‌توان با استفاده از مسواک برقی، در حفظ سلامت لمینت و کامپوزیت کوشید و آن‌ها را به‌خوبی نگهداری کرد. مسواک برقی فشار مناسبی به دندان‌ها وارد می‌کند و با حرکت خود، به‌خوبی دندان‌ها را تمیز می‌کند و از باقیمانده‌ی مواد غذایی پاک می‌کند.

حتی در مواردی استفاده از مسواک برقی از مسواک معمولی بهتر است و نتیجه‌ی بهتری در مراقبت از ونیرها خواهد داشت؛ بنابراین اصلاً استرس نداشته باشید و با خیال راحت، حداقل روزی دو بار مسواک برقی بزنید. پیشنهاد می‌کنیم راه‌های مراقبت از لمینت و کامپوزیت دندان را مطالعه کنید تا عمر ونیرهای زیبای خود را افزایش دهید.

مسواک برقی مناسب لمینت و کامپوزیت ونیر

نخ دندان برای کامپوزیت و لمینت دندان

معمولاً کسانی که لمینت و کامپوزیت ونیر دارند، از استفاده از نخ دندان برای دندان‌های خود واهمه دارند. این مسئله باعث می‌شود که از نخ دندان کشیدن پرهیز کنند. اما حقیقت این است که نخ دندان نه تنها باعث آسیب رسیدن به کامپوزیت و لمینت نمی‌شود، بلکه باعث افزایش طول عمر آن‌ها نیز می‌گردد.

کسانی که از نخ دندان استفاده نمی‌کنند، سریع‌تر به پوسیدگی‌های بین دندانی مبتلا می‌شوند و همین مسئله باعث می‌شود که ونیرهای آن‌ها از بین برود و یا طول عمر آن‌ها به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند. علائم و درمان پوسیدگی عمیق ریشه دندان را بشناسید و برای درمان سریع اقدام کنید.

نکته‌ای که در نخ دندان کشیدن برای کسانی که کامپوزیت و لمینت دارند، نحوه‌ی کشیدن آن است. کسانی که از نخ دندان استفاده می‌کنند، معمولاً این کار را اشتباه انجام می‌دهند. بالا و پایین کردن نخ دندان در میان دندان‌ها به تنهایی، به طور کامل از پوسیدگی‌های بین دندانی جلوگیری نمی‌کند و کافی نیست. برای این که به درستی نخ دندان بکشید، باید با دندان‌پزشک مشورت کنید و روش صحیح نخ دندان کشیدن را از او بیاموزید.

یک نکته‌ی دیگر در رابطه با نخ دندان کشیدن وجود دارد و آن استفاده از نخ دندان برای یک دندان است. نباید از بخشی از نخ دندان که برای یک دندان استفاده کرده‌اید، برای دندان دیگر هم استفاده کنید. زیرا این کار باعث باقی‌ماندن برخی از مواد غذایی در میان دندان می‌شود. پس قسمتی از نخ دندان را که یک بار استفاده کردید، پاره کنید و دور بریزید و از قیمت جدید برای دندان دیگر استفاده کنید.

روش صحیح نخ دندان کشیدن

سؤالات متداول درباره بهداشت دهان و دندان دارای کامپوزیت و لمینت

در ادامه به برخی از سؤالات پرتکرار درباره‌ی مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و خمیردندان مناسب دندان‌هایی که کامپوزیت ونیر و لمینت دارند، پاسخ داده شده است. اگر شما هم درباره‌ی این موارد سؤالی دارید، پیشنهاد می‌شود که پرسش و پاسخ‌های متداول زیر را مطالعه کنید.

برای مراقبت از دندان‌ها به بهترین شکل باید حداقل روزی دو بار مسواک زد و روزی یک‌بار نخ دندان کشید. کسانی که از دهان‌شویه‌ها استفاده می‌کنند هم می‌توانند هفته‌ای دو بار از دهان‌شویه استفاده کنند.

شاید فکر کنید که برای دندان‌هایی که ونیر دارند نباید از نخ دندان استفاده کرد. اما این باور اشتباهی است و نخ دندان برای حفظ سلامت دندان‌هایی که ونیر دارند ضروری است.

خیر. نباید برای دندان‌هایی که کامپوزیت و یا لمینت دارند از خمیردندان ذغالی استفاده کرد. خمیردندان‌های سفید و فاقد جوش شیرین از بهترین گزینه‌ها برای دندان‌های واجد ونیر هستند.

بله. برخی از برندهای خمیردندان، انواع مخصوص کامپوزیت و لمینت را طراحی و تهیه کرده‌اند و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.