لمینت سرامیکی دندان + تصاویر واقعی لمینیت دندان

2,325

امروزه کمتر کسی را می‌بینید که به‌ظاهر دندان‌های خود توجه نکند و با لبخندی نه‌چندان دلچسب در اجتماع حاضر شود. همچنان که می‌بینیم تعداد بسیار زیادی از افراد در کلینیک‌های دندان‌پزشکی برای دندان‌پزشکی زیبایی مراجعه می‌کنند. دندان‌پزشکی زیبایی خدمات متنوعی برای افرادی که خواستار تغییر در شکل ظاهری دندان‌هایشان هستند و می‌خواهند زیبایی لبخندشان را افزایش دهند، ارائه می‌کند.

لمینت سرامیکی دندان روکش بسیار نازکی است که روی دندان‌های اصلی نصب شده و باعث بهبود ظاهر آن‌ها می‌شود. امروزه استفاده از لمینت سرامیکی برای طیف گسترده‌ای از مشکلات و نواقص دندانی از جمله بد رنگی دندان‌ها، شکستگی، ترک خوردگی و … انجام می‌شود.

بسیاری از مراجعان استرس زیادی برای انجام ترمیم‌های زیبایی دندانپزشکی از جمله لمینت سرامیکی دارند. زیرا برخی از این ترمیم‌ها قابل بازگشت نبوده و هر اشتباه کوچکی می‌تواند سلامت و زیبایی دندان‌ها را به خطر بیاندازد. در ادامه این مقاله از مجله دکتر نیکزاد درباره لمینت سرامیکی دندان صحبت کرده و مهم‌ترین سوالات شما در این مورد را پاسخ می‌دهیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دنتال ونیر (پوشش نازک دندانی) چیست و چه زمانی می‌توان از آن استفاده کرد؟

زمانی که دندان‌های شما نقص و اشکال ظاهری و یا داخلی دارد، می‌توان از دنتال ونیر برای رفع آن استفاده کرد. پوشش‌های نازک دندانی به شما کمک می‌کنند یک طرح لبخند طبیعی داشته باشید و به زیبایی و اعتمادبه‌نفس خود بیفزایید.

ونیرها لایه‌های نازکی از پرسلن یا رزین و به رنگ دندان هستند که با چسبیدن به سطح جلویی دندان‌ها، نواقص دندانی کوچک و بزرگ را برطرف می‌کنند و زیبایی لبخند شما را افزایش می‌دهند. ونیرها انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها پرسلن ونیر یا لمینت سرامیکی دندان است که در اینجا به معرفی آن می‌پردازیم.

ونیر دندان چیست

لمینت سرامیکی چیست؟

روکش‌های لمینتی پوشش‌های بسیار نازکی از جنس سرامیک مقاوم هستند که با اصلاح رنگ، شکل و اندازه دندان زیبایی لبخند شما را تضمین می‌کنند. لمینت‌های سرامیکی به صورت سفارشی و مطابق با ویژگی‌های دندان‌های شما ساخته می‌شوند. از لمینت دندان همچنین برای اصلاح طرح لبخند استفاده می‌شود. در حال حاضر لمینت دندان به عنوان پرطرفدارترین روش اصلاح و ترمیم دندان‌ها شناخته می‌شود که در ادامه راجع به انواع مختلف آن‌ صحبت خواهیم کرد.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

انواع لمینت دندان

لمینت دندان به در ۴ نوع لمینت سرامیکی، لمینت کامپوزیتی، لومینیرز و لمینت‌های متحرک وجود دارند. لمینت‌های سرامیکی و کامپوزیتی به دلیل کاربرد زیادشان، محبوبیت بیشتری هم دارند. در جدول زیر می‌توانید انواع لمینت دندان را مشاهده کنید:

نوع لمینت ویژگی‌ها
لمینت سرامیکی بهترین و مقاوم‌ترین لمینت دندان

قابل اجرا در ۳ هفته

بدون نیاز به تزریق بی حسی

بدون درد و خونریزی

دوام بالا

سازگاری با بدن

لمینت کامپوزیتی یا کامپوزیت ونیر ترکیبی از مواد معدنی و آلی

بدون نیاز به تراشیدن و تغییر ساختار دندان

قیمت به صرفه

قابل ترمیم

برگشت پذیر

طول درمان کوتاه

لومینیرز زمان بسیار کوتاه نصب

بدون نیاز به تراشیدن دندان

مناسب برای اصلاح بدرنگی و نامنظمی دندان

قیمت مناسب

برگشت پذیر

لمینت متحرک یا اسنپ آن اسمایل قابل استفاده به صورت آماده و سفارشی

قیمت مناسب

ترمیم موقتی و مناسب برای استفاده کوتاه مدت

انواع لمینیت سرامیکی

خود لمینت‌های سرامیکی، انواع مختلفی دارند. انواع لمینت‌های سرامیکی، از جنس سرامیک بوده و تنها نوع سرامیک مورد استفاده و نحوه ساخت آن‌ها با هم متفاوت است. در یک طبقه بندی کلی لمینت‌های سرامیکی براساس نوع ماده سازنده را می‌توان به انواع زیر تقسیم‌بندی کرد:

لمینت سرامیکی مبتنی بر فلدسپات

این سرامیک ضخامت بسیار کمی داشته و کار با آن حساسیت بالایی می‌طلبد. این نوع لمینت سرامیکی به شرط اتصال و نصب درست، استحکام و دوام بالایی دارد. ترمیم‌های دندانی که با این نوع لمینت‌ها انجام می‌شود، ظاهری درخشان و براق دارند.

لمینت سرامیکی مبتنی بر آلومینیا

این نوع از لمینت‌ سرامیکی دندان‌ها استحکام فوق العاده بالایی دارند. این دسته از لمینت‌ها در هنگام اجرا، ظاهری مات دارند.

لمینت سرامیکی مبتنی بر زیرکونیا

زیرکونیا ترکیبی از جنس زیرکونیوم اکسید با قالب گچی است و مقاومت بسیار بالایی دارد. این در حالی است که شفافیت لمینت‌های دندان زیرکونیایی کمتر از دیگر انواع لمینت‌های سرامیکی است.

علاوه بر این لمینت سرامیکی را می‌توان براساس رنگ به انواع زیر تقسیم کرد:

  • گروه A برای رنگ‌های قهوه‌ای مایل به قرمز
  • گروه B برای رنگ‌های زرد مایل به قرمز
  • گروه C برای رنگ‌های طیف خاکستری
  • گروه D برای رنگ‌های خاکستری مایل به قرمز
لمینت دندان

لمینت کردن دندان‌ها در چه مواردی کاربرد دارد؟

پس از وایتنینگ دندان‌ها، یکی از پرمخاطب‌ترین خدمات زیبایی دندان، پرسلن لمینت‌ها هستند که مشکلات مختلف ظاهری دندان‌ها از جمله:

و سایر مسائل را برطرف می‌کنند و لبخندی زیبا را به شما هدیه می‌کنند. در واقع لمینت سرامیکی روشی کم تهاجم است برای رفع بسیاری از مشکلات زیبایی که از راه‌های دیگر قابل‌حل نیستند یا زمان زیادی برای برطرف‌کردن آن‌ها لازم است، در واقع لمینت کردن دندان‌ها طرح لبخند شما را به‌سادگی زیبا می‌کند.

لمینت دندان

لمینت دندان محدودیت سنی دارد؟

برای نصب لمینت دندان، مقداری از مینای دندان تراشیده می‌شود. بنابراین دندانپزشکان توصیه می‌کنند که انجام لمینت دندان را در سن ۲۰ سالگی به بعد انجام دهید. رشد دندان‌ها تا این سن هنوز ادامه دارد، بنابراین امکان تراشیدن دندان برای نصب روکش لمینتی وجود ندارد. تراشیدن دندان در سنین پایین و انجام لمینت، می‌تواند مشکلات مختلفی را برای فرد به همراه داشته باشد.

قیمت لمینت سرامیکی دندان‌ها

لمینت سرامیکی دندان، به دلیل ساخت سفارشی در لابراتوار و پروسه طولانی‌تر درمان یک روش ترمیمی پرهزینه به شمار می‌آید. به طور کلی نمی‌توان عدد دقیقی برای قیمت لمینت سرامیکی دندان برآورد کرد، زیرا هزینه نهایی درمان به عوامل مختلفی از جمله:

  • درمان‌های جانبی
  • نوع لمینت دندان
  • برند سازنده لمینت
  • هزینه ساخت روکش
  • مهارت و تجربه دندانپزشک
  • تعداد دندان‌های لمینت شده
  • کیفیت مواد مورد استفاده
  • مدت زمان صرف شده برای نصب و … بستگی دارد.
لمینت سرامیکی دندان چیست

جدول برای مزایا و معایب لمینت سرامیکی دندان

در جدول زیر مزایا و معایب لمینت دندان را به طور خلاصه می‌توانید مشاهده کنید:

مزایای لمینت دندان معایب لمینت دندان
بدون درد و خونریزی هزینه بالای درمان
نصب آسان پروسه طولانی
اختصاصی بودن روکش‌ها تراشیدن زیاد مینای دندان
ظاهر طبیعی ‌افزایش حساسیت دندان‌ها
رفع نواقص دندان‌ها تغییر ساختار دندان‌ها
دوام و استحکام بالا غیر قابل بازگشت
مقاومت در برابر تغییر رنگ و ایجاد لکه ترمیم سخت

طول عمر لمینیت سرامیکی چقدر است؟

لمینت‌های سرامیکی طول عمر بالایی دارند و می‌توانند ۱۰ تا ۱۵ سال عمر کنند. اگر به خوبی از این روکش‌های زیبایی دندان مراقبت کنید، حتی ممکن است بالای ۱۵ سال هم دوام داشته باشند.

میزان تراش دندان برای لمینت سرامیکی چقدر است؟

دندانپزشک برای نصب لمینت سرامیکی، مینای دندان را به مقدار ۰.۵ تا ۰.۸ میلی ‌متر تراش می دهد.

لمینت سرامیکی بدون تراشیدن دندان امکان‌پذیر است؟

مهم‌ترین نکته در نصب و اجرای لمینت سرامیکی تراشیدن مینای دندان است. دندانپزشک برای اتصال هر چه محکم‌تر روکش سرامیکی به دندان، به مقدار قابل توجهی مینای دندان را تراش می‌دهد. به این ترتیب نصب لمینت سرامیکی بدون تراشیدن مینای دندان تقریبا غیرممکن است. اگر تراش مینای دندان به مقدار مناسب نباشد، لمینت استحکام خوبی نداشته و ممکن است بیافتد.

لمینیت سرامیکی یا پرسلن لمینیت

نقاط قوت لمینت سرامیکی

پرسلن لمینت طول عمر بالایی دارد

مهم‌ترین مسئله‌ای که لمینت سرامیکی را از سایر لمینت‌ها جدا می‌کند دوام آن است. پرسلن ماده‌ی بسیار مقاومی است و این در طول عمر روکش نقش بسزایی دارد. اگر  لمینت کردن دندان‌ها به شکل درستی انجام شود و کیفیت مواد سازنده‌ی آن قابل‌قبول باشد، می‌تواند ده تا پانزده سال عمر کند و این در مقایسه با طول عمر کامپوزیت‌ ونیر که شش تا هفت سال است بسیار چشمگیر است. لمینت سرامیکی به علت جنسی که دارد در مقابل رنگ‌پذیری و شکستگی و آسیب مقاومت می‌کند.

لبخند شما را به شکلی طبیعی زیبا می‌کند

بیشتر دندان‌پزشکان بر روی این مسئله توافق دارند که لمینت سرامیکی طبیعی‌ترین پوشش نازک است و طرح لبخند شما را به طبیعی‌ترین شکل ممکن اصلاح می‌کند. پرسلن شبیه به مینای دندان است و مات به نظر می‌رسد. همان‌طور که بالاتر اشاره شد، این لمینت به‌سادگی می‌تواند شکستگی دندان‌های جلویی، فواصل نامنظم بین دندانی، سایز نامتناسب دندان‌ها، تغییر رنگ و سایر نقص‌های ظاهری دندان را برطرف کند.

پرسلن لمینت نسبت به سایر روش‌ها تهاجمی نیست

در فرایند جای‌گذاری لمینت‌های سرامیکی بخش اندکی از دندان برداشته می‌شود و این از آسیب‌زدن به دندان جلوگیری می‌کند. نه‌تنها آسیب بسیار کمتری به دندان وارد می‌شود، بلکه اتصال سرامیک به دندان بسیار محکم و پایدار است.

در واقع تراش داده شده کمتر از ۰.۶ تا ۰.۷ میلیمتر است و کانتور و برجستگی زیاد نخواهد بود و علاوه بر جلوگیری از التهاب لثه، طبیعی نیز به نظر می‌رسد، برخلاف کامپوزیت که دندان‌ها تراش داده نمی‌شوند و اتصال اندکی غیرطبیعی به نظر می‌رسد.

نسبت به تغییر رنگ، مقاومت بالایی دارند

نسبت به سایر لمینت‌ها، لمینت‌های سرامیکی مقاومت بیشتری نسبت به تغییر رنگ از خود نشان می‌دهند و این مستقیماً به خاصیت سرامیک و جنس روکش نازک بازمی‌گردد.

با یک تیر چند نشان می‌زنید

دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی برای هر مشکلی راهکاری ارائه می‌دهد. به عنوان مثال:

اما لمینت سرامیکی تمامی این مشکلات را با یک روش حل می‌کند و این موارد در بلند مدت صرفه‌جویی در هزینه و زمان است.

لمینت سرامیکی دندان

به روش چسباندن دندان‌های لب پر شده و شکسته باندینگ دندان گفته می‌شود.

نقاط ضعف لمینت سرامیکی

پرسلن سرامیکی نسبت به باقی روکش‌های زیبایی گران‌تر هستند

از آن جایی که لمینت سرامیکی در شرایط خاص آزمایشگاهی و توسط متخصص آن ساخته می‌شود و نیازمند تجهیزات به خصوصی نیز است، نسبت به سایر روش‌های دندان‌پزشکی زیبایی هزینه‌ی بیشتری دارد.

ممکن است باعث حساسیت دندان‌ها شوند

ممکن است در روزهای ابتدایی پس از انجام فرایند، دندان شما نسبت به غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم حساس شود. این به علت آن است که در حین انجام فرایند جای‌گذاری لمینت، مینای دندان برای مدت کوتاهی در معرض محیط بیرون قرار می‌گیرد. پس از مدتی این حساسیت برطرف می‌شود.

با وجود مقاومت بی‌نظیر، لمینت‌های سرامیکی هم در معرض خطر هستند

پرسلن لمینت‌ها بسیار مقاوم هستند، اما این به معنی نیست که هرگز آسیب نمی‌بینند. اگر توصیه‌های بهداشتی که دندان‌پزشک به شما می‌دهد را جدی نگیرید، امکان شکستگی و یا جداشدگی روکش نازک لمینتی وجود دارد.

لازم است توصیه‌ها را جدی بگیرید و همان‌طور که لمینت سرامیکی از لبخند زیبای شما مراقبت می‌کند، شما نیز از لمینت سرامیکی خود مراقبت کنید. پس بهتر است راه‌های مراقبت از لمینت دندان را به خوبی بدانید.

پرسلن لمینیت چیست

آیا کاندید مناسبی برای لمینت سرامیکی دندان هستم؟

مشکلات جدی دندان و لثه

اگر مشکلات جدی دندانی و لثه‌ای دارید، پیش از درمان این مشکلات اساسی و پایه، کاندید مناسب لمینت دندان نیستید. هرچند نباید ناامید شوید، این بدان معنی نیست که هرگز نمی‌توانید از این روش استفاده کنید. تنها نکته این است که باید دندان‌های شما تقریباً سالم باشند تا بتوانند از این روش استفاده کنند.

به طور خلاصه اگر با التهاب لثه، مشکلات جدی مینای دندان و نداشتن دندان دست‌وپنجه نرم می‌کنید، کاندید خوبی برای پرسلن ونیر نیستید و لازم است ابتدا مشکلات جدی را تحت نظر دندانپزشک متخصص درمان کنید.

دندان قروچه کردن

اگر دائم در حال دندان‌ قروچه کردن و فشردن فک خود هستید، نمی‌توانید از لمینت دندان و روش‌های مشابه استفاده کنید. اگر چه پرسلن جنس مقاوم به فشار، ضربه و تغییرات دما دارد اما این بدان معنی نیست که می‌توانید آن‌ها را دائماً تحت‌فشار قرار دهید. بیمارانی که تنها در خواب دندان‌قروچه می‌کنند می‌توانند از محافظ‌های شبانه استفاده کنند.

مینای دندان

پرسلن لمینت به مینای دندان متصل می‌شود. اگر بخش قابل‌توجهی از مینای دندان از بین رفته است، استفاده از این روش با مشکل مواجه خواهد شد. هرچند همچنان می‌توان از این روش استفاده کرد اما کارایی و پاسخ‌دهی آن کاهش می‌یابد.

دندان‌های نامرتب

پرسلن لمینت می‌تواند فواصل اندک دندان‌ها و نامرتب بودن آن‌ها را اصلاح کند. اما اگر ترتیب دندان‌ها به شکل قابل‌توجهی به‌هم‌ریخته باشد و فواصل دندانی خیلی زیاد باشند، موفقیت روش کاهش پیدا می‌کند. این مقاله را بخوانید: آیا لمینت برای دندان‌های کج امکان‌پذیر است؟

عکس دندان لمینت سرامیکی

مراحل نصب لمینت سرامیکی

همانند سایر روش‌های دندان‌پزشکی زیبایی، نصب لمینت‌های سرامیکی مراحل خاص خود را دارد که در ویزیت‌های متعدد و بررسی‌های مختلف طی خواهند شد. تمامی این مراحل جهت رسیدن به بهترین نتیجه و یافتن بهترین راه‌حل است.

اکثر مواقع مراحل لمینت کردن دندان‌ها طی دو مراجعه و معمولاً بافاصله ده تا پانزده روز (هرچند با افزودن شارژ به لابراتوار این زمان قابل کاهش است) انجام می‌شود. برخی مطالعات بیان کردند که بیشترین کارایی لمینت سرامیکی زمانی است که بین مراجعه اول و دوم، دوهفته فاصله بیفتد.

معاینه و بررسی دندان‌ها

در اولین ویزیت شما توسط دندان‌پزشک، معاینه می‌شوید و دندان‌ها و لثه‌ی شما بررسی می‌شوند. هدف از انجام این کار یافتن بهترین روش برای برطرف‌کردن نیاز شماست. ابتدا بررسی می‌شود که می‌توانید کاندید مناسبی برای پرسلن لمینت باشید یا خیر. اگر مشکل جدی وجود داشته باشد، با شما در میان گذاشته خواهد شد و راه‌حل‌های درمانی قبل از زیباسازی دندان نیز پیرو آن معرفی می‌شوند.

آماده‌کردن دندان برای انجام لمینت

برای این که لمینت سرامیکی به خوبی بر روی دندان شما قرار بگیرد، لازم است تا لایه‌ای از سطح دندان‌های شما برداشته شود. در این مرحله، این کار انجام می‌شود و با برداشتن قسمتی از سطح دندان، فضا برای نشستن لمینت روی دندان آماده می‌شود. پس از تراشیدن مینای دندان، ضخامت دندان با قرارگرفتن ونیر بر روی آن تفاوت چشمگیری نمی‌کند و کاملا طبیعی به نطر می‌رسد.

همچنین در این مراجعه لمینت سرامیکی شما متناسب با دندان‌هایتان در آزمایشگاه آماده می‌شود. توجه داشته باشید که بخش برداشته شده از دندان باتوجه‌به پروتکل‌ها انجام می‌شود و از آسیب رساندن به مینای دندان جلوگیری می‌شود.

به‌خاطر داشته باشید که تراشیدن دندان در این روش نسبت به سایر روش‌ها کمتر است. اگر دندان شما آسیب‌دیده است، دندان‌پزشک آن بخش‌ها را نیز تراش می‌دهد تا دندان سالم باشد. در نهایت، پرسلن لمینت شما بر روی دندان سفید و سالم می‌نشیند.

آیا برای لمینت دندان از بی حسی استفاده می‌شود؟

می‌توان بدون استفاده از بی‌حسی دندان را برای پرسلن لمینت آماده کرد. اما ممکن است بیمار تقاضای بی‌حسی کند. برخی دندان‌ها ذاتاً به سرما حساس‌ترند (ابزار استفاده شده در دندانپزشکی) و با تشخیص دندان‌پزشک و ترجیح بیمار می‌توان از بی‌حسی استفاده کرد.

انتخاب رنگ لمینت

در این مرحله دندان‌پزشک شما از راهنمای انتخاب رنگ لمینت دندان  استفاده می‌کند تا مناسب‌ترین رنگ را برای دندان‌های شما پیدا کند. در بیشتر مطب‌های پیشرفته رنگ توسط دستگاه دیجیتال انتخاب می‌شود و این به دقیق‌تر بودن و مناسب‌تر بودن رنگ کمک می‌کند.

قالب‌گیری از دندان‌ها برای ساخت لمینت

هنگامی که تراش سطحی دندان انجام گرفت، دندان‌پزشک از دندان‌ها و لثه شما قالب‌گیری می‌کند. در واقع در این مرحله یک کپی از دهان شما گرفته می‌شود تا پرسلن ونیر مناسب شما ساخته شود.

طراحی لبخند توسط کامپیوتر انجام می‌شود و این به مراجعه‌کننده این اجازه را می‌دهد تا پیش از داشتن قالب، یک طرح کامپوزیتی موقت را ببیند و یا در ویدئو قالب را مشاهده کرده و متناسب با علایق خود طرح را انتخاب کند و سپس قالب از روی آن ساخته شود.

قراردادن قالب موقت (اگر نیاز باشد)

اگر تراش دادن دندان‌ها بیشتر از حد معمول باشد، جهت مراقبت و حفظ مینا یک قالب موقت به شما داده می‌شود تا زمان آماده شدن لمینت سرامیکی و نصب از آن استفاده کنید. اما اگر مقدار کمی از سطح دندان تراشیده شده باشد، نیازی به قالب موقت نیست. توجه داشته باشید که ممکن است حساسیت دندان‌ها در این مرحله بیشتر شده باشد.

نصب لمینت سرامیکی

وقتی بررسی‌های لازم توسط دندان‌پزشک صورت گرفت و پرسلن ونیر آماده شده توسط لابراتوار مشکلی نداشت و همچنین رنگ لمینت متناسب با سلیقه و درخواست دندانپزشک بود، مرحله‌ی نصب انجام می‌شود. برای نصب لمینت، ابتدا سطح داخلی آن و سطح دندان‌های شما شسته می‌شود و پس از پولیش دندان‌ها و تمیز شدن، آماده اتصال می‌شوند.

زمان آماده‌سازی تا چسباندن لمینت سرامیکی روی دندان‌ها بین ۱۰ تا ۱۵ روز است که با شارژ اضافی به لابراتوار حتی تا چند روز هم امکان‌پذیر است. از ماده‌ی خاصی برای اتصال لمینت سرامیکی به دندان شما استفاده می‌شود. سپس از تاباندن اشعه‌های نوری برای افزایش استحکام اتصال استفاده می‌شود.

لمینت دندان خرگوشی چگونه انجام می‌شود؟

مراجعه‌های پس از نصب لمینت سرامیکی (فالوآپ)

بیشتر دندان‌پزشکان از شما می‌خواهند یک هفته پس از جای‌گذاری لمینت به مطب آن‌ها مراجعه کنید. یکی از اهداف این کار، بررسی وضعیت لثه‌های شما و پذیرش ونیر توسط آن‌هاست. همچنین در این ویزیت، شما می‌توانید تمایلات خود و رضایت خود از ظاهر لمینت سرامیکی را بیان کنید.

اگر دندان‌های شما به سردی و گرمی حساس هستند در این ویزیت با پزشک خود در میان بگذارید. هر چند که با گذشت زمان برطرف می‌شود اما شاید متخصص شما روشی برای تسریع گذران این مدت در نظر داشته باشد.

آیا لمینت سرامیکی مثل کامپوزیت ونیر تغییر رنگ می‌دهد؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای لمینت سرامیکی، مقاومت این روکش‌ها در برابر ایجاد لکه و تغییر رنگ است. روکش‌های لمینتی در مقایسه با کامپوزیت ونیر، ثبات رنگی بیشتری دارند و در مقابل ایجاد لکه مقاوم هستند. شما همچنین می‌توانید برای جلوگیری از تغییر رنگ و کدری روکش‌های لمینتی، هر ۶ ماه یک بار جرم‌گیری و پولیش انجام دهید. این کار باید با نظر دندانپزشک انجام شود.

دلایل تغییر رنگ کامپوزیت دندان و روش‌های سقید کردن آن + پیشگیری

اگر لمینت سرامیکی از دندان کنده شود چه کنیم؟

احتمال افتادن لمینت دندان، بسیار پایین است. این اتفاق تنها در صورتی رخ می‌دهد که نحوه نصب غیراصولی باشد. اگر دچار این مشکل شدید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. فورا لمینت را از دهانتان خارج کنید تا از بلع ناگهانی آن پیشگیری کنید.
  2. دندانی که لمینت ان جدا شد بررسی کنید که تیز و برنده نباشد. درصورتی که دندان تیز بود برای پیشگیری از آسیب احتمالی یک تکه آدامس جویده شده یا خمیر نان روی دندان قرار دهید و نزدیک‌ترین وقت را با دندانپزشکتان فیکس کنید.
  3. سپس با آب ولرم دهان خود را شستشو داده و با احتیاط کامل دندانی را که لمینت آن افتاده است، مسواک بزنید.
  4. لمینت جدا شده از دندان را بشویید و آن را به دقت بررسی کنید. ببینید آیا بخشی از دندان اصلی شما هم به لمینت چسبده و جدا شده یا خیر؟
  5. اگر بخشی از دندان به روکش لمینتی چسبیده بود، به این معنی است که دچار شکستگی دندان شده‌اید و باید بدون فوت وقت به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  6. لمینت جدا شده را در یک بسته محافط  مثل ظرف شیشه‌ای کوچک، قوطی کبریت و… قرار دهید و زمان مراجعه به دندانپزشک همراه خود ببرید. اگر لمینت آسیب ندیده باشد می‌توان مجددا از آن استفاده کرد اما اگر دچار آسیب شده باشد باید در لابراتوار مجددا فقط برای همان دندان ساخته شود.
  7. در نهایت در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس گرفته و وضعیت خود را با دندانپزشکتان درمیان بگذارید.

مراحل ترمیم لمینت دندان آسیب دیده و جدا شده از دندان را بدانید.

آیا لمینت باعث پوسیدگی دندان‌های زیر می‌شود؟

یکی از دغدغه‌های اصلی مراجعان، پوسیدگی دندان‌ها بعد از لمینت سرامیکی است. در این باره باید بدانید که انجام لمینت سرامیکی دندان به هیچ عنوان باعث پوسیدگی دندان‌های زیرین و عفونت‌ آن‌ها نمی‌شود. دندانپزشک پیش از نصب لمینت، دندان‌ها را از حیث وجود پوسیدگی و عفونت به دقت معاینه می‌کند. تمام پوسیدگی‌ها و عفونت‌ها باید قبل از نصب و اجرای روکش لمینتی درمان شوند.

نصب غیراصولی لمینت سرامیکی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها بعد از نصب لمینت‌ها، از مهم‌ترین عواملی است که منجر به عفونت و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. افرادی که در رعایت بهداشت دهان و دندان ضعیف عمل می‌کنند، بیشتر در معرض پوسیدگی دندان بعد از نصب روکش لمینتی هستند.

آیا لمینت دندان درد دارد؟

لمینت دندان یک روش کاملا ایمن، بدون درد و خونریزی است. حتی مراحل آماده سازی دندان‌ها و نصب روکش‌های لمینتی بدون نیاز به تزریق بی حسی انجام می‌شوند.

عوارض شایع بعد از لمینت سرامیکی دندان و راه حل آن‌ها

شایع‌ترین عوارض لمینت دندان و راه حل آن‌ها را در جدول زیر می‌توانید ببینید:

عارضه راه حل
حساسیت و قرمزی لثه‌ها این مشکل بعد از گذشت چند روز خود به خود درمان می‌شود.
درد و سوزن سوزن شدن دندان‌ها استفاده از داروهای ضد درد و مراجعه به دندانپزشکی در اسرع وقت
تناقض رنگ در لمینت دندان‌ها چند روز صبر کنید، اگر همچنان این مشکل وجود داشت به دندانپزشکی مراجعه کنید.
تیز و برنده بودن لبه‌های لمینت موضوع را با دندانپزشک در میان بگذارید.

لمینت سرامیکی دندان‌ها چقدر زمان می‌برد؟

پروسه ساخت و نصب لمینت سرامیکی دندان حداقل ۲۰ روز زمان می‌برد. دلیل طولانی بودن پروسه لمینت سرامیکی دندان، سفارشی بودن روکش‌ها برای هر فرد است. دندانپزشک معمولا اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد، در یک جلسه دندان‌ها را معاینه کرده و از آن‌ها قالب تهیه می‌کند. قالب برای ساخت لمینت به لابراتوار فرستاده می‌شود و روکش‌ها پس از ساخت روی دندان‌های طبیعی نصب می‌شوند.

آیا لمینت سرامیکی دندان طبیعی است؟

ترمیم و اصلاح دندان‌ها با لمینت سرامیکی، به شرط اینکه توسط یک دندانپزشک ماهر و با تجربه انجام شود ظاهری کاملا طبیعی دارد. در روزهای اول ممکن است کمی رنگ لمینت‌ها کنتراست زیادی در چهره شما ایجاد کند، اما با گذشت زمان لمینت سرامیکی تطابق بیشتری با دندان‌های طبیعی پیدا کرده و ظاهر طبیعی‌تری خواهد داشت.

دوام لمینت سرامیکی دندان بیشتر است یا لمینت کامپوزیتی؟

به طور کلی لمینت‌های سرامیکی دوام و استحکام بیشتری نسبت به لمینت‌های کامپوزیتی دارند. روکش‌های سرامیکی از جنس سرامیک با ترکیبی از مواد دیگر ساخته می‌شوند و به همین خاطر دوام بیشتری دارند.

تفاوت لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی دندان چیست؟

در جدول زیر می‌توانید تفاوت‌های لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی دندان را مشاهده کنید:

  لمینت سرامیکی لمینت کامپوزیتی
دوام بسیار بالا قابل قبول
مقاومت در برابر ایجاد لکه دارد ندارد
طول عمر ۱۵ سال و بیشتر ۵ تا ۷ سال
تراشیدن دندان زیاد به مقدار خیلی کم
طول دوره درمان حداقل ۳ هفته تنها در یک جلسه
قیمت گران‌تر مقرون به صرفه
خاصیت برگشت پذیری ندارد دارد

چگونه از پرسلن لمینت خود مراقبت کنم؟

بهداشت دهان و دندان خود را به طور مداوم حفظ کنید.

پس از هر وعده‌ی غذایی دندان‌های خود را بشویید، یا حداقل این کار را دو بار در روز انجام دهید. بزرگ‌ترین مشکلی که افراد با آن مواجه می‌شوند ندانستن نحوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با ونیر است. به آموزش‌های دندان‌پزشک خود در این باره توجه کنید.

خمیردندان خود را عوض کنید.

توجه داشته باشید که مواد استفاده شده در خمیردندان می‌توانند بر پرسلن تأثیر بگذارند. پس در انتخاب بهترین خمیردندان و مسواک مناسب برای لمینت با پزشک خود مشورت کنید.

عادات غذایی خود را اصلاح کنید.

بسیاری از عادات غذایی غلط بر پرسلن لمینت شما (و حتی دندان‌های طبیعی) اثر سوء می‌گذارند. برای مثال جویدن تکه‌های یخ و یا آب‌نبات می‌توانند باعث شکستگی و پریدگی لبه‌ها شوند. از خوردن بیش از حد موادی که پتانسیل تغییر دادن رنگ دندان را دارند، همچون رنگ‌دهنده‌های مصنوعی، قهوه، چای، بلوبری و سایر مواد مشابه اجتناب کنید.

سایر عادات غلط را اصلاح کنید.

از انجام رفتارهایی همچون سیگارکشیدن، دندان‌ قروچه‌ کردن و سایر مواردی که سبب آسیب رساندن به دندان‌های طبیعی و همچنین لمینت می‌شود خودداری کنید.

و در آخر…

به دندان پزشک خود به طور منظم مراجعه کنید!

چه کسانی نمی‌توانند لمینت دندان انجام دهند؟

تقریبا تمام افراد می‌توانند دندان‌های خود را با استفاده از روکش‌های لمینتی ترمیم کنند. البته استثنائاتی وجود دارد که عبارتند از:

  1. افرادی که دندان قروچه دارند.
  2. وجود ترک خوردگی و شکستگی شدید دندانی
  3. افرادی که دندان‌های پر شده وسیع دارند.
  4. افرادی که فک و دندان‌هایشان هم‌ راستا نیست.
  5. نازک بودن مینای دندان
  6. ساختار ضعیف و شکننده دندان‌ها
  7. عفونت فعال و شدید لثه اطراف دندان‌ها
  8. وجود شرایطی که دندان‌ها تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند.
  9. بهداشت ضعیف دندان‌ها

در ادامه نمونه‌کارهایی از دکترمحمد نیکزاد را مشاهده میکنید.

لمینت دندان
لمینت سرامیکی
لمینت دندان

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. سارا می گوید

    جناب دکتر لمینیت سرامیکی انجام میدید با چه هزینه ای ؟

  2. Nazanin می گوید

    سلام وقت بخیر آقای دکتر من دندون های درشتی دارم اما رنگشون به اندازه ای که میخوام روشن نیست میتونم فقط ۴ تا دندون بالا رو لمینت کنم؟ غیر طبیعی نمیشه؟

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.