روکش دندان بدون پایه | قیمت روکش بدون پایه

3,576

روکش‌ دندان پروتزی‌ست که در لابراتوار و به شکل اختصاصی برای هر بیمار ساخته می‌شود. این پروتزها دندان طبیعی و ضعیف انسان را حفظ کرده و آن را از خطر کشیدن نجات می‌دهد. روکش‌های دندان یکی از پرکاربردترین ترمیم‌ها در دنیای دندانپزشکی هستند؛ اما پیش نیاز کاشت روکش چیست؟ منظور از روکش بدون پایه و روکش با پایه چیست؟  پست و کور دندان به چه معناست؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

پایه دندان برای روکش

روکش یک کلاهک از جنس فلز، سرامیک و یا ترکیب این دو است که بر روی دندان پوسیده و ضعیف شده قرار می‌گیرد. اما برای اینکه کاشت روکش با موفقیت انجام شود، نیاز است که ساختار دندان باقی‌مانده به قدری مستحکم باشد که بتواند از روکش حمایت کند. در غیر این صورت، دندان توانایی تحمل روکش را نخواهد داشت و درمان شکست خواهد خورد.

اگر ساختار دندان برای کاشت روکش کافی نباشد چه باید کرد؟

اگر ساختار دندانتان توانایی حمایت از روکش را ندارد، جای نگرانی نیست؛ زیرا دندانپزشک می‌تواند ساختار دندانتان را به قدری تقویت کند که برای کاشت روکش دندان کافی باشد.

اگر دندانتان به بازسازی زیادی نیاز نداشته باشد، دندانپزشک می‌تواند از روش باندینگ استفاده کند. وی دندان را با استفاده از مقداری رزین کامپوزیت به شکل دلخواه درخواهد آورد. رزین کامپوزیت نوعی ماده است که در برای پر کردن پوسیدگی‌های دندانی نیز از آن استفاده می‌شود و استحکام و چسبندگی بالایی دارد. اگر با این روش ساختار دندان به استحکام کافی رسید، دندانپزشک مرحله قالب گیری از دندان را کامل کرده و مشخصات روکش مورد نظر را به لابراتوار می‌فرستد. این روش سریع و غیرتهاجمی است.

*توجه کنید که دندانپزشک بسته به تشخیص خود می‌تواند برای باندینگ دندانتان از هر نوع ماده ترمیمی، اعم از آمالگام و کامپوزیت و…، استفاده کند.

پست دندان چیست

روکش دندان بدون پایه

منظور از روکش بدون پایه، روکشی است که بدون پست و کور بر روی دندان قرار بگیرد. و روکش با پایه بر روی دندانی قرار می‌گیرد که خود به تنهایی توانایی حمایت از روکش را نداشته و برای تقویت ساختار خود به یک پایه‌ی فلزی نیاز دارد.

پست دندان چیست؟

اگر ساختار باقی‌مانده‌ی دندان آن قدر کم و ضعیف باشد که حتی با باندینگ نیز نتواند استحکام کافی را پیدا کند، دکتر روشی به نام پست و کور را پیشنهاد می‌کند. پست و کور معمولاً پس از درمان ریشه دندان  انجام می‌شود. روش انجام آن به این صورت است که دندانپزشک یک پست فلزی را درون کانال ریشه قرار می‌دهد. این پست فلزی پایه نیز نامیده می‌شود. سپس دندان پر می‌شود؛ بطوری که پایه‌ی فلزی به خوبی سر جای خود فیکس شود. این پایه یا پست دندان باعث استحکام بیشتر دندان می‌شود و دندان را برای کاشت روکش آماده می‌کند.

*توجه داشته باشید که این پایه فلزی، یا پست، تنها در صورتی می‌تواند دندان را تقویت کند که به همراه پر کردن هسته دندان، یا کور، در ریشه قرار بگیرد و خود به تنهایی برای افزایش استحکام دندان کافی نیست.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

چرا ساختار طبیعی دندان از بین می‌رود؟

برای از بین رفتن ساختار دندان دلایل زیادی را می‌توان عنوان کرد؛ اما مهم‌ترین دلایل تحلیل ساختار دندان عبارت‌اند از:

  • پوسیدگی
  • شکستن دندان
  • درمان ریشه
  • از بین رفتن پر کردگی قبلی.

آیا امکان تعویض یا برداشتن روکش دندان وجود دارد؟

روکش دندان بدون پایه

مزایای روکش بدون پایه چیست؟

مسلماً اگر دندانتان نیازی به پست و کور نداشته باشد، خبر خوبی است؛ زیرا کاشت روکش بدون پایه به این معناست که ساختار دندانتان خیلی ضعیف نشده است.

  • روکش بدون پایه کم هزینه‌تر است
  • احتمال شکستگی آن پایین‌تر می‌‎باشد.

مزایای روکش با پایه چیست؟

پست و کور روش درمانی پرطرفداری است. پست و کور باعث می‌شود که حتی در صورت نداشتن ساختار دندانی کافی، بتوانید کاشت روکش انجام دهید.

  • پست و کور دندان طبیعی‌تان را حفظ می‌کند و آن را از کشیدن نجات می‌دهد.
  • این روش نسبت به روش‌های جایگزینی چون ایمپلنت دندان از نظر اقتصادی بسیار به‌صرفه‌تر است.
پست و کور دندان

طول عمر روکش بدون پایه چند سال است؟

طبق مشاهدات آماری، طول عمر روکش بدون پایه با روکشی که دارای پایه فلزی، یا پست، است تفاوت زیادی ندارد. در واقع طول عمر روکش دندان به جنس روکش، مهارت و تخصص دندانپزشک و نحوه‌ی مراقبت بیمار بستگی دارد. بطور کلی گفته می‌شود که روکش‌های دندانی بطور میانگین ۱۵ سال عمر مفید دارند؛ اما شما با اقداماتی همچون انتخاب دندانپزشک متخصص و مجرب و عمل به توصیه‌های مراقبتی می‌توانید طول عمر مفید روکشتان را افزایش دهید.

با طیف رنگی روکش دندان برای انتخاب دقیق و نزدیک به دندان‌های طبیعی خود آشنا شوید.

کاشت روکش دندان بدون پایه

روکش بدون پایه از چه جنسی ساخته می‌شود؟

روکش یا تاج کلینیکالی دندان ترمیم رایج و پر طرفداری در دنیای دندانپزشکی است. روکش‌ها انواع مختلفی دارند که در ساخت آن‌ها از مواد مختلفی ساخته شده است. در ادامه چند نمونه از مهم‌ترین انواع روکش‌های دندان را بصورت خلاصه معرفی می‌کنیم.

روکش بدون پایه فلزی

روکش‌های فلزی قدیمی‌ترین روکش‌هایی هستند که برای استفاده در دندانپزشکی ساخته شده‌اند. این نوع از روکش‌ها را از آلیاژ فلزهای مختلف، مخصوصاً طلا و نقره، می‌سازند. مزیت بسیار مهم روکش‌های فلزی استحکام، دوام و مقاومت آن‌ها در برابر شکستگی است. اما عیب این روکش‌ها رنگ فلزی آن‌هاست. به دلیل رنگی که دارند از این روکش‌ها برای دندان‌هایی که قابل مشاهده هستند استفاده نمی‌شود.

روکش بدون پایه pfm

این نوع از روکش‌ها از ترکیب فلز و سرامیک ساخته می‌شوند. هسته‌ی pfm از آلیاژهای فلزی ساخته شده است؛ در حالی که سطح بیرون این روکش از جنس سرامیک است. رنگ سرامیک به رنگ مینای دندان شبیه است. مزیت روکش‌های pfm این است که هم استحکام فلز را دارند و هم به دلیل سطح سرامیکی‌شان، همرنگ دندان‌های دیگر فرد هستند. اما این روکش‌ها یک عیب دارند. ممکن است بخاطر هسته‌ی فلزی آن‌ها، در محل تلاقی دندان و لثه خطی تیره پدیدار شود که برای بسیاری از افراد خوشایند نیست.

روکش بدون پایه زیرکونیا

روکش‌های زیرکونیا تماماً از سرامیک زیرکونیا ساخته شده‌اند. این سرامیک بسیار مستحکم است و در عین حال شباهت بسیار زیادی به رنگ مینای دندان دارد؛ همین موضوع باعث محبوبیت روزافزون روکش‌های تمام سرامیکی شده است.

نحوه‌ی مراقبت از روکش بدون پایه

در حقیقت مراقبت از روکش‌های بدون پایه با دیگر روکش‌ها تفاوتی ندارد. نکته‌ی مهم این است که در صورت مراقبت درست، روکش دندانتان سال‌ها به خوبی روز اول کار خواهد کرد؛ اما عدم مراقبت از آن می‌تواند مشکلاتی جدی ایجاد کند. در ادامه مهم‌ترین نکات مراقبتی از دندان‌های روکش شده را عنوان می‌کنیم؛

  • مهم‌ترین و اولین نکته، رعایت بهداشت دندان‌هاست. روزانه دو مرتبه مسواک و یک مرتبه نخ دندان کشیدن برای همه‌ی افراد، نه تنها کسانی که کاشت روکش انجام داده‌اند، ضروری‌ست. همچنین استفاده از دهانشویه‌های حاوی فلوراید نیز برای تمیز نگه داشتن دهان توصیه می‌شود. در صورت عدم رعایت بهداشت دندان‌ها، پلاک‌ها و باکتری‌ها در اطراف روکش تجمع می‌کنند و باعث پوسیدگی و حتی عفونت دندان زیرین می‌شوند.
  • گاز نگرفتن اجسام سخت، استفاده نکردن از دندان برای باز کردن درب بطری، ناخن نجویدن و… بسیار مهم است و احتمال آسیب به روکش را کمتر می‌کند.
  • اگر به دندان قروچه مبتلا هستید، حتماً با پزشک خود در این باره صحبت کنید و به فکر درمان آن باشید. بهتر است از محافظ دندان شبانه استفاده کنید.
  • در هنگام ورزش از محافظ دندان استفاده کنید تا احتمال شکستگی روکش را به حداقل برسانید.
  • در ساعات اولیه‌ی پس از کاشت روکش به هیچ عنوان غذاهای سفت و چسبناک نخورید و آدامس نجویید.
  • از مصرف سیگار جداً خودداری کنید؛ زیرا سیگار بهبود دندانتان را به تعویق می‌اندازد. همچنین سیگار باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌‎شود.
  • در ساعات اولیه‌ی پس از کاشت روکش، با سمت دیگر دندانتان غذاها را بجویید.
  • چکاپ‌های مرتب دندانپزشکی را فراموش نکنید.

قیمت روکش بدون پایه

قیمت روکش عدد ثابتی نیست و به چند فاکتور مختلف بستگی دارد. مهم‌ترین فاکتوری که قیمت روکش را تعیین می‌کند، جنس روکش است. مثلاً قیمت روکش‌های PFM نسبت به روکش‌های زیرکونیا پایین‌تر است؛ اما کیفیت روکش‌های زیرکونیا بالاتر است و بهترین گزینه برای روکش دندان‌های جلویی محسوب می‌شود. برای انتخاب روکش باید اولویت‌های خود را بررسی کرده و با دندانپزشکتان در میان بگذارید. دندانپزشک از شرایط شما آگاهی دارد و بهتر از هر کسی می‎تواند شما را در انتخاب نوع روکش دندانتان راهنمایی کند.

برای اطلاع از قیمت روکش‌های دندانی در کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر نیکزاد و تنظیم وقت، با شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل کنید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.