آیا روش ترمیم دندان کودکان با بزرگسالان تفاوت دارد؟

235

یکی از سوالات مهمی که پدر و مادرها حتما به آن فکر کرده‌اند، تفاوت روش ترمیم دندان کودکان با بزرگسالان است. آیا اصلا روش ترمیم دندان کودکان با بزرگسالان تفاوت دارد؟ باید بدانید که دندانپزشکی کودکان با دندانپزشکی بزرگسالان یکی نیست، دندانپزشکان اطفال یک دوره تخصص ۳ ساله پشت سر گذاشته‌اند و تمام مشکلات مربوط به دهان و دندان کودکان را در آن آموخته‌اند. در این مقاله همراه ما باشید تا درباره دندانپزشکی کودکان و تفاوت آن با دندانپزشکی بزرگسالان بیشتر بدانید.

بله ترمیم ریشه دندان در کودکان با بزرگسالان متفاوت است.

مراجعه به دندانپزشک اطفال باعث تقویت دندان‌های شیری کودک شده و استرس وی را در مواجه با دندانپزشکی می‌کاهد.

خیر، ترمیم ریشه دندان کودکان بیشتر مربوط به دندان‌های شیری است. برای این دندان‌ها می‌توان از درمان‌های موقتی و مقرون‌ به صرفه‌تر استفاده کرد.

پوسیدگی گسترده دندان، قرمزی و تورم نواحی اطراف، التهاب لثه، حساسیت به گرما و سرما، درد مبهم و شبانه و .. از مهم‌ترین علائمی هستند که نشان می‌دهند کودک شما به عصب‌کشی دندان شیری نیاز دارد.

تفاوت دندانپزشکی کودک با بزرگسال در چیست؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که تفاوت دندانپزشکی کودکان با بزرگسالان در چیست؟

در این باره باید بگوییم که حتی معاینات مربوط به کودکان با بزرگسالان متفاوت است. به همین دلیل است که بسیاری از دندانپزشکان عمومی، توصیه می‌کنند معاینه و درمان کودک خود را زیر نظر یک دندانپزشک متخصص اطفال بگذرانید.

همان‌طور که می‌دانید کودکان به خصوص در سنین پایین‌تر، از مراجعه به مراکز درمانی به خصوص دندانپزشکی به شدت می‌ترسند. این ترس با شنیدن صدای آنگل و دیگر ابزارهای ترمیم دندان بیشتر هم می‌شود. همچنین نوع دندان‌ها، مشکلات موجود و نحوه مدیریت و درمان آن‌ها در کودکان با بزرگسالان تفاوت زیادی دارد. در نتیجه برای ترمیم دندان کودکان، باید به دندانپزشکی مخصوص اطفال مراجعه کنید. متخصص دندانپزشکی اطفال، زبان کودکانه و روانشناسی کودکان را تا حدودی بلد است و کاری می‌کند تا کودک شما به جای ترسیدن از دندانپزشکی، عاشق آن شود. رفتار نادرست در روند دندانپزشکی کودک، باعث می‌شود تا کودک ترس از دندانپزشکی را حتی در بزرگسالی همراه خود داشته باشد.

دندانپزشک متخصص اطفال

سدیشن روشی در دندانپزشکی است که طی آن فرایندهای درمانی در حالت خواب انجام می‌شود و برای کودکانی که در روند درمان همکاری نمی‌کنند استفاده می‌شود.

مراجعه به دندانپزشک اطفال چه مزایایی دارد؟

مراجعه منظم به دندانپزشک اطفال، باعث تقویت دندان‌های شیری می‌شود. این امر به غذاخوردن، صحبت‌کردن و حتی زیبایی هرچه بیشتر دندان‌های کودک شما بسیار کمک می‌کند. شاید فکر کنید که دندان‌های شیری کودک می‌افتند و رسیدگی به آن‌ها اهمیت چندانی ندارد، اما در واقعیت این طور نیست. هر گونه آسیب کنترل نشده یا پوسیدگی دندان‌های شیری، می‌تواند سلامت کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد. وقتی کودک خود را از سنین کم به طور منظم برای معاینه نزد دندانپزشک ببرید، او در بزرگسالی دندان‌های سالم و قوی‌تری خواهد داشت.

علاوه بر این، مراجعه منظم به دندانپزشکی از سنین کودکی مزیت دیگری هم دارد. این کار، استرس و ترس فرزند شما را در مواجه با دندانپزشکی در آینده کم می‌کند. توصیه می‌کنیم در انتخاب دندانپزشک کودک خود، بسیار حساس باشید و وسواس به خرج دهید. زیرا اولین تجربه کودک شما با دندانپزشک، بسیار مهم است و نباید به گونه‌ای باشد که خاطره‌ای بد در ذهن کودک نقش ببندد.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

از چه سنی کودکان به دندانپزشکی بزرگسالان می‌روند؟

بلافاصله بعد از رویش اولین دندان‌های شیری، نیاز است که مراقبت از دندان کودکان شروع شود. اولین دندان‌های شیری از ۴ ماهگی پدیدار می‌شوند و کودک در سن ۲ تا ۳ سالگی، در مجموع ۲۰ دندان شیری خواهد داشت.

متخصصان دندانپزشکی اطفال توصیه می‌کنند مراجعه به دندانپزشکی را از سن ۱ سالگی شروع کنید. تا سن ۱۵ سالگی مراجعه منظم به دندانپزشک اطفال کاری واجب و ضروری است. از سن ۱۵ سالگی به بعد و ورود به سنین بلوغ، باید به دندانپزشکی بزرگسالان برای درمان و معاینه مراجعه کنید.

دندانپزشک متخصص اطفال

دلایل و روش‌های درمان دندان قروچه در کودکان و بزرگسالان چیست؟

درمان‌های دندانپزشکی مخصوص کودکان

دندانپزشک اطفال مراقبت‌های جامعی را برای بهداشت دهان و دندان کودک ارائه می‌کند که عبارتند از:

  • ترمیم‌ حفره‌های ناقص دندانی
  • معاینه و بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان کودک
  • مراقبت و پیشگیری از بروز آسیب‌هایی چون شکستگی و جابه‌جایی دندان‌ها
  • مدیریت و درمان بیماری‌های پریودنتال کودکان و عفونت‌های مربوط به لثه شامل زخم، فرنولای کوتاه و …
  • ارائه توصیه و مراقبت‌های پیشگیرانه مثل استفاده از خمیردندان مخصوص، استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید و توصیه‌های مربوط به تغذیه و اصلاح رژیم غذایی
  • ترمیم ریشه و کشیدن دندان کودکان
  • پیشگیری از پوسیدگی دندان با استفاده از فیشور سیلانت یا وارنیش فلوراید تراپی
  • ارائه راهکارهای موثر برای متوقف‌کردن عادات مضر دوران کودکی، مثل مکیدن انگشت یا دندان قروچه
فلوراید تراپی برای کودکان

بعضی از عادت‌های مضر در کودکی مثل مکیدن انگشت به دلیل فشاری که به دندان‌های جلو وارد می‌کنند باعث جابجایی و فاصله میان دندان‌ها در بزرگسالی می‌شوند.

بستن فاصله میان دندان‌ها

تفاوت درمان ریشه در کودکان با بزرگسالان

درمان ریشه در کودکان با بزرگسالان تفاوت‌های زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها، زمان و میزان درد درمان ریشه در کودکان با بزرگسالان است. درمان ریشه در کودکان مربوط به دندان‌های شیری است که درد کمتری داشته و معمولا سریع‌تر انجام می‌شود. همچنین دندان‌های شیری، دندان‌های موقتی هستند و برای آن‌ها می‌توان از درمان‌های کم هزینه‌تر و موقتی استفاده کرد.

اما در بزرگسالان، درمان ریشه برای دندان‌های دائمی بوده و هدف دندانپزشک در مواجه با این دندان‌ها، حفظ ساختار آن‌ها است. از دیگر تفاوت‌های درمان ریشه در کودکان با بزرگسالان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در ترمیم ریشه دندان شیری کودکان، نیازی به پرکردگی دائمی دندان نیست.
  • ترمیم ریشه دندان دائمی حساسیت بیشتری دارد.
  • ترمیم ریشه دندان کودکان به ابزار خاصی نیاز ندارد.
  • درمان ریشه برای کودکان در یک جلسه قابل انجام است، اما درمان ریشه دندان بزرگسالان در چند جلسه انجام می‌شود.
  • روکش دندان بعد از درمان ریشه در بزرگسالان ضروری است، اما برای دندان‌های شیری کودکان لازم نیست.
  • دندان‌های شیری بسیار سریع‌تر از دندان‌های دائمی دچار پوسیدگی می‌شوند.
تفاوت دندانپزشکی کودکان با بزرگسالان

عصب کشی دندان دائمی

عصب‌کشی و درمان ریشه در دندان‌های دائمی حساسیت بیشتری دارد. مراحل عصب‌ کشی در دندان‌های دائمی به صورت زیر انجام می‌شود:

  • بی‌حسی کامل دندان دچار پوسیدگی
  • تخلیه کامل حفره عصب و پالپ دندان
  • پاکسازی کانال ریشه دندان و سپس پرکردن آن با استفاده از گوتا پرگا، کامپوزیت یا آمالگام
  • استفاده از روکش مناسب برای محافظت از دندانی که ضعیف شده
عصب کشی دندان شیری

پر کردن دندان با کدام مواد بهتر است؟ کامپوزیت یا آمالگام

عصب کشی دندان شیری

در عصب‌کشی دندان شیری یا پالپوتومی، پالپ یا هسته دندان از طریق ایجاد یک سوراخ در تاج دندان کاملا تخلیه می‌شود. در این روش ریشه دندان تقریبا دست‌نخورده باقی می‌ماند و با تغذیه از رگ‌های خونی به خوبی به رشد خود ادامه می‌دهد. عصب‌کشی دندان شیری به صورت زیر انجام می‌شود:

  • تهیه عکس اشعه ایکس دندان کودک و بررسی وضعیت دندان
  • آماده کردن کودک برای درمان و آرام کردن او
  • بی‌حسی
  • برداشتن و حذف پوسیدگی‌ها
  • پرکردن دندان با مواد پرکننده
  • استفاده از روکش دندان در صورت نیاز

*ممکن است دندانپزشک قبل از شروع عصب‌کشی، برای کودک آنتی‌بیوتیک تجویز کند. گاهی ممکن است تا ۷ روز بعد از انجام درمان عصب‌کشی دندان شیری مصرف آنتی‌بیوتیک همچنان تجویز شود.

پوسیدگی دندان شیری

چه زمانی دندان شیری به درمان ریشه نیاز دارد؟

وجود علائم زیر نشان‌دهنده این است که دندان شیری کودک شما نیاز به درمان ریشه دارد:

  • احساس درد مبهم در دندان‌ها
  • تب و درد شبانه
  • مشاهده پوسیدگی گسترده در دندان کودک
  • قرمزی و تورم در اطراف دندان کودک
  • حساس شدن به گرما و سرما
  • لق شدن دندان
اهمیت سلامت دندان شیری

تفاوت هزینه درمان ریشه کودکان با بزرگسالان

کار با کودکان بسیار حساس و سخت است. همین باعث شده تا هزینه درمان ریشه کودکان با بزرگسالان کمی فرق داشته باشد. البته باید بدانید که ترمیم ریشه دندان شیری در مقایسه با درمان ریشه دندان‌های دائمی هزینه کمتری دارد. دندان‌های دائمی بعد از درمان ریشه به روکش و دیگر درمان‌های تکمیلی نیاز دارند اما در مورد دندان‌های شیری اینطور نیست. این امر به این دلیل است که دندان‌های شیری، موقتی هستند و می‌توان برای ترمیم آن‌ها از درمان‌های موقتی و کم هزینه‌تر استفاده کرد.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: oconnorsmiles

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.