فلوراید درمانی | فلوراید تراپی از چه سنی توصیه می‌شود؟

156

حتما تا کنون عبارت فلوراید تراپی یا وارنیش فلوراید تراپی به گوشتان خورده است. شاید فکر کنید فلوراید تراپی روشی درمانی مخصوص کودکان است، اما این طور نیست. فلوراید تراپی هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان انجام می‌شود. فلوراید تراپی یکی از موثرترین و البته ساده‌ترین راه‌ها برای کنترل پوسیدگی دندان در بزرگسالان و کودکان است. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا بدانید فلوراید درمانی چیست و چگونه انجام می‌شود!

خیر، فلوراید تراپی هم در بزرگسالان و هم در کودکان انجام می‌شود.

فلوراید تراپی یکی از درمان‌های سریع دندانپزشکی محسوب می‌شود و وقت زیادی از شما نمی‌گیرد. در روش فلوراید تراپی در منزل، ژل فلوراید باید به مدت ۴ تا ۵ دقیقه روی دندان‌هایتان باقی بماند.

خیر تا ۶ ساعت بعد از فلوراید تراپی باید از مسواک زدن و کشیدن نخ دندان اجتناب کنید.

یکی از منابع اصلی فلوراید آب است. فلوراید همچنین در ماهی، چای و میگو نیز وجود دارد.

فلوراید دندان به صورت خمیردندان، ژل، وارنیش، دهانشویه و قرص مکمل وجود دارد. شما می‌توانید با مصرف شکل‌های مختلف فلوراید دندان‌های خود را از پوسیدگی حفظ کنید.

فلوراید تراپی چیست؟ فواید و کاربردهای فلوراید تراپی

فلوراید ماده‌ای معدنی است و به طور معمول در آب وجود دارد. مقدار طبیعی فلوراید موجود در منابع آبی، محدود است و همیشه مقداری فلوراید برای بهبود سلامت دندان‌ها به آب افزوده می‌شود. علاوه بر این، فلوراید به محصولاتی چون دهانشویه و خمیردندان نیز افزوده می‌شود تا از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کند.

کودکان به دلیل ناتوانی و ضعفی که دارند، بیشتر از بزرگسالان در معرض پوسیدگی دندان هستند. با این حال نرخ بروز پوسیدگی در برخی بزرگسالان چندین برابر کودکان است. وارنیش فلوراید تراپی یکی از بهترین راه‌های کنترل پوسیدگی دندان است.

در فلوراید تراپی، ابتدا دندان‌های به خوبی تمیز و خشک می‌شوند. سپس فلوراید به صورت ژل یا وارنیش روی دندان‌ها اعمال می‌شود. سپس باید چند مرحله بزاق دهان خارج شود و از شستن دهان نیز خودداری شود. گاهی همراه فلوراید تراپی در مطب، فلوراید تراپی در منزل با استفاده از خمیردندان و دهانشویه حاوی فلوراید نیز توصیه می‌شود.

فلوراید درمانی چیست؟

فلوراید چگونه به سلامت دندان‌ها کمک می‌کند؟

تحقیقات حاکی از آن است که فلوراید تحت فرآیندی به نام معدنی‌سازی مجدد دندان به بازسازی سطوح ضعیف دندان کمک کرده و به این ترتیب آن‌ها را از پوسیدگی حفظ می‌کند. فلورایدتراپی نه تنها از بروز پوسیدگی دندان در آینده جلوگیری می‌کند، بلکه از پوسیدگی زودرس نیز پیشگیری می‌کند. در نتیجه وقتی پوسیدگی اتفاق نیافتد، به پرکردن دندان‌ها و درمان‌های بعدی نیازی نخواهید داشت.

فیشور سیلانت چیست و چه کاربردی دارد؟

فلوراید تراپی در کودکان

فلوراید تراپی در کودکان یکی از موثرترین روش‌های برای جلوگیری از پوسیدگی و خرابی دندان کودکان است. فلوراید تراپی از سن ۳ سالگی به بعد توصیه می‌شود. انجام فلوراید تراپی در کودکان مینای دندان را تقویت کرده و ریسک پوسیدگی دندان را بسیار کاهش می‌دهد. فلوراید تراپی کودکان را باید زیر نظر دندانپزشک متخصص و با تجربه انجام دهید تا بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد زیرا دندانپزشکی اطفال با بزرگسالان تفاوت دارد و بهتر است با نظر دندانپزشک متخصص کودکان انجام شود.

فلوراید تراپی کودکان

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

فلوراید تراپی از چه سنی توصیه می‌شود؟

در جواب به این سوال که فلوراید تراپی از چه سنی توصیه می‌شود، باید بگوییم که بهترین زمان فلوراید تراپی زمانی است که تمام دندان‌های شیری رشد کرده باشند. این یعنی حدودا ۳ سالگی زمان مناسب فلوراید تراپی است. همچنین فلوراید تراپی باید ۲ سال بعد از رویش دندان‌های آسیاب دائمی هر ۳ تا ۶ ماه انجام شود.

نحوه گداشتن فلوراید روی دندان ها

فلوراید تراپی برای بزرگسالان

فلوراید تراپی در بزرگسالان مزایای زیادی به همراه دارد. برخی از مهم‌ترین مزایای فلوراید تراپی در بزرگسالان عبارتند از:

  • تقویت مینای دندان به خصوص در برابر رفلکس معده
  • کاهش ریسک پوسیدگی ریشه دندان
  • کمک به حفظ ساختار دندان با جلوگیری از پوسیدگی مجدد
  • کاهش پوسیدگی دندان در اثر خشکی دهان (برای مثال خشکی دهان ناشی از مصرف داروی فشار خون)
  • کاهش و یا از بین بردن حساسیت دندان
  • کمک به افزایش طول عمر بریج دندان، روکش‌ و پرکردگی‌های دندانی با حفظ ساختار دندان

عوارض فلوراید تراپی در بزرگسالان و کودکان

فلوراید تراپی به خودی خود، عوارض خاصی ندارد. عوارض ناشی از فلوراید تراپی مربوط به استفاده نادرست یا بیش از حد فلوراید هستند. برای جلوگیری از عوارض فلوراید تراپی به نکات زیر دقت کنید:

  • فلوراید تراپی را تحت نظر یک دندانپزشک متخصص و با تجربه انجام دهید.
  • از قورت دادن و بلیعدن خمیردندان و دهانشویه حاوی فلوراید خودداری کنید.
  • تا سن ۷ یا ۸ سالگی، به کودکان خود در مسواک زدن کمک کنید.
  • خمیردندان و دهانشویه را در جایی دور از دسترس کودکان خردسال‌تان نگهداری کنید.
آموزش صحیح مسواک زدن به کودکان

عوارض فلوراید تراپی زیاد

مانند هر روش درمانی دیگری، استفاده از فلوراید زیاد می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. به خصوص در کودکان استفاده منظم از فلوراید باید با احتیاط کامل انجام شود. فلوراید زیاد می‌تواند منجر به مسمومیت شود. مسمومیت ناشی از فلوراید زیاد با علائمی چون استفراغ، تهوع و درد شکمی همراه است.

فلوراید درمان برای بزرگسالان

هزینه فلوراید تراپی

یک سوال مهم دیگری که ذهن متقاضیان فلوراید تراپی را به خود مشغول کرده، هزینه فلوراید تراپی است. در این رابطه باید بدانید که فلوراید تراپی یکی از ارزان‌ و مقرون به صرفه‌ترین درمان‌ها در حوزه دندانپزشکی محسوب می‌شود. شما می‌توانید با هزینه‌ای ناچیز دندان‌های خود را در برابر پوسیدگی حفظ کرده و از درمان‌های دیگر شامل پرکردن و عصب‌کشی راحت شوید. برای مشاوره انجام فلوراید تراپی می‌توانید با کارشناسان با تجربه کلینیک دکتر محمد نیکزاد در ارتباط باشید. کافی است اطلاعات تماس خود را از طریق فرم موجود در سایت، برای ما ارسال کنید.

تفاوت قیمت آمالگام و کامپوزیت برای پر کردن دندان چقدر است؟

مزایای فلوراید درمانی

انواع فلوراید تراپی

فلوراید تراپی را می‌توانید هم در منزل و هم در مطب دندانپزشک انجام دهید. انواع روش‌های فلوراید تراپی عبارتند از:

  • فلوراید تراپی با خمیردندان
  • فلوراید تراپی با دهانشویه حاوی سدیم فلوراید
  • وارنیش فلوراید تراپی
  • قرص فلوراید
  • فلوراید تراپی با سیلور دی آمین فلوراید (SDF)
  • ژل فلوراید

بلیچینگ دندان در منزل یکی از روش‌های سفید کردن خانگی دندان است در این باره بیشتر بدانید.

فلوراید تراپی در منزل

به طور کلی انجام فلوراید تراپی بهتر است در مطب و زیر نظر دندانپزشک انجام شود. فلوراید تراپی در منزل به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

خمیر دندان و دهانشویه حاوی فلوراید

فلوراید تراپی در منزل با خمیردندان حاوی فلوراید بالا

استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید زیاد، یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای فلوراید تراپی در منزل است. برای این کار می‌توانید از خمیردندان‌هایی که حاوی مقادیر زیادی فلوراید هستند به صورت روزانه استفاده کنید.

دهان‌شویه حاوی فلوراید برای فلوراید تراپی در منزل

از دهانشویه حاوی فلوراید می‌توانید یک تا دو بار در هفته استفاده کنید. دهانشویه را باید چند دقیقه در دهان خود نگه دارید، میزان نگه داشتن دهانشویه‌های مختلف با هم متفاوت است.

درمان خانگی آفت دهان، علت آفت چیست؟

فلوراید تراپی با وارنیش در منزل

استفاده از وارنیش یکی دیگر از روش‌های فلوراید تراپی در منزل است. وارنیش ماده‌ای ژل مانند است و باید آن را روی دندان بزنید. برای وارنیش فلوراید تراپی در منزل، بهتر است ابتدا دندان‌ها را به خوبی مسواک بزنید و صبر کنید کاملا خشک شوند. در مرحله بعد دست‌هایتان را ضد عفونی کرده و به کمک قلم مو ژل وارنیش را روی دندان اعمال کنید.

باید صبر کنید وارنیش روی دندان خشک شود. بعد از این کار ۵ تا ۶ ساعت چیزی نخورید و بعد از گذشت این زمان، دهان خود را بشوئید. وارنیش بهترین گزینه برای فلوراید تراپی کودکان بوده و توصیه می‌شود هر ۶ ماه یک بار عملیات وارنیش فلوراید تراپی را تکرار کنید.

وارنیش دندان کودک

مراقبت‌های بعد از فلوراید تراپی

برای اثربخشی هر چه بیشتر فلوراید تراپی، باید نکاتی را مد نظر داشته باشید. در اینجا به چندتا از مهم‌ترین نکات و مراقبت‌های بعد از فلوراید تراپی اشاره می‌کنیم:

  • برای فلوراید تراپی در منزل، توصیه می‌شود فلوراید را شب‌ها قبل از خواب روی دندان اعمال کنید و اجازه دهید تا صبح روی دندان‌ها باقی بماند.
  • تا ۲۴ ساعت بعد از فلوراید تراپی، از خمیردندان‌های حاوی فلوراید استفاده نکنید.
  • تا ۲ روز از خوردن و مصرف داروها و قطره‌های حاوی فلوراید خودداری کنید.
  • در وارنیش فلوراید تراپی، فلوراید در اثر مخلوط شدن با آب دهان خشک می‌شود. در نتیجه نیازی نیست تا انتهای خشک شدن فلوراید در مطب دندانپزشکی منتظر بمانید.
  • ممکن است بعد از فلوراید تراپی، رنگ دندان‌هایتان کمی تغییر کند. این تغییر رنگ دندان‌ها موقتی بوده و بعد از چند روز از بین می‌رود.
  • یک روز قبل و یک روز بعد از فلوراید تراپی، از خوردن خوراکی‌ها و تنقلات سفت خودداری کنید.
  • ۱ تا ۲ ساعت بعد از فلوراید تراپی در منزل، سعی کنید خوراکی و نوشیدنی نخورید. همچنین بهتر است دهان خود را تا ۳۰ دقیقه بعد از درمان نشوئید.
  • تا ۶ ساعت از مسواک و نخ دندان استفاده نکنید.
  • اگر می‌خواهید فلوراید تراپی برای فرزندتان انجام دهید، باید کودک حتما قبل از وارنیش فلوراید غذا بخورد. زیرا تا ۶ ساعت بعد از درمان نمی‌تواند چیزی بخورد.
  • طبق نظر پزشک در دوره‌های منظم فلوراید تراپی را تکرار کنید.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: healthline.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.