تفاوت بلیچینگ و جرم‌گیری دندان چیست؟

1,469

تفاوت مهم جرم‌گیری دندان با بلیچینگ این است که: در روند جرم‌گیری صرفاً با ازبین‌بردن باکتری‌ها و پلاک دندان، ظاهر دندان تغییر کرده، درصورتی‌که در بلیچینگ تنها هدف اصلاح ظاهر دندان‌ها است. همچنین در روند بلیچینگ از مواد سفیدکننده استفاده می‌شود ولی در جرم‌گیری از این مواد استفاده‌ای نخواهد شد.در ادامه این مطلب تفاوت جرم‌گیری دندان با بلیچینگ را با جزئیات بیشتری بخوانید:

ظاهر دندان‌ها و لبخند در سال‌های گذشته توجه افراد بیشتری را به خود جلب کرده است و روزانه افراد زیادی برای اصلاح طرح لبخند خود و تقویت زیبایی دندان‌هایشان به دنبال یک راهکار مناسب می‌گردند.

می‌توان رایج‌ترین راهکارهایی که در این زمینه در اختیار افراد قرار گرفته است را جرم‌گیری دندان و بلیچینگ در نظر گرفت. اما مهم‌ترین تفاوت بلیچینگ و جرم‌گیری دندان چیست؟

تعداد زیادی از افراد تصور می‌کنند که نتیجه و روند جرم‌گیری و بلیچینگ با یکدیگر یکسان است اما باید گفت که این دو روند نسبت به هم دارای تفاوت هستند و در اینجا قصد بررسی این تفاوت‌ها را داریم.

برای درک بهتر تفاوت‌های جرم‌گیری و بلیچینگ دندان، هرکدام از آن‌ها را به طور جداگانه مرور کرده و به بررسی جزئیات آن می‌پردازیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

جرم‌گیری دندان چیست؟

دندان‌پزشک شما در طول روند جرم‌گیری دندان، به تمیزکردن دندان‌ها و محیط اطراف آن‌ها می‌پردازد. جرم‌گیری دندان در ذهن بعضی افراد یک‌روند دردناک محسوب می‌شود، درصورتی‌که شما در طول این روند کمترین تجربه ناخوشایند را پشت سر خواهید گذاشت.

در راستای آشنایی بیشتر شما با روند جرم‌گیری دندان در ادامه به بررسی جزئیات و مراحل آن خواهیم پرداخت.

هدف از جرم‌گیری دندان

رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های سلامت کلی اشخاص محسوب می‌شود و در صورت عدم توجه به اهمیت آن، شما با چالش‌های گوناگونی مواجه خواهید شد.

استفاده از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه، پایه‌های رعایت بهداشت دهان و دندان هستند اما ممکن است برای حفظ سلامت این قسمت مهم کافی نباشند.

روزانه محیط دهان و دندان‌ها در معرض انواع باکتری و جرم قرار دارد و قسمتی از این باکتری‌ها حتی پس از استفاده شما از مسواک، بر روی سطح دندان‌ها و نقاطی که دسترسی به آن‌ها دشوار است باقی می‌ماند.

از همین رو معمولاً با گذشت زمان رنگ دندان‌های افراد تغییر کرده و گاهی اوقات سلامت دهان و دندان آن‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرد. شما با انجام روند جرم‌گیری به دندان‌پزشک خود اجازه دسترسی به این جرم و باکتری‌ها را داده و آن‌ها را از بین می‌برید.

در طول این روند دندان‌پزشک سطح روی دندان و درزهای اطراف آن را کاملاً نظافت کرده و تمام باکتری‌های موجود را از بین می‌برد. اما در طول جرم‌گیری دندان، باید انتظار چه مراحلی را داشت؟ با ما همراه باشید.

جرم گیری دندان

مراحل جرم گیری دندان

مراحلی که شما در طول جرم‌گیری دندان باید پشت سر بگذارید، به شرح ذیل است:

معاینه دندان‌ها و لثه قبل از جرم‌گیری

قبل از شروع جرم‌گیری دندان، شرایط لثه و دندان‌های شما توسط متخصص مورد بررسی قرار می‌گیرد. به طور معمول دندان‌پزشک با استفاده از یک آینه کوچک سطح دندان‌ها و محیط اطراف آن را به‌دقت مشاهده کرده و به دنبال هرگونه نشانه مشکل در سلامت دندان‌ها، التهاب لثه و وجود باکتری یا لکه در این محیط می‌گردد.

دندان‌پزشک با بررسی نقاط ضعف و بخش‌های آسیب‌پذیر، توجه خود را به آن‌ها معطوف خواهد کرد. در صورت وجود هرگونه اشکال در سلامت دهان و دندان از قبیل پوسیدگی دندان، بیماری لثه و یا بیماری پریودنتال، دندان‌پزشک به برطرف مشکل قبل از شروع جرم‌گیری اقدام می‌کند.

آغاز جرم‌گیری دندان

در این مرحله دندان‌پزشک با استفاده از یک ابزار قلاب‌دار به نام جرم‌گیر هرگونه باکتری، جرم و پلاک را از سطح دندان‌ها، اطراف خط لثه و بین دندان‌ها از بین برده و پاکیزه می‌کند. وابسته به میزان ساختار باکتری و یا سختی لکه، ممکن است دندان‌پزشک شما از جرم‌گیر دستی و یا جرم‌گیر اولتراسونیک استفاده کند.

جرم‌گیر دستی حس تراشیدن سطح دندان را به شما منتقل می‌کند اما در صورت استفاده از جرم‌گیر اولتراسونیک شما یک لرزش آرام و مقداری آب را برای از بین رسوبات بزرگ احساس خواهید کرد.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

بلیچینگ یا جرم گیری دندان

پولیش و نخ دندان بعد از جرم‌گیری

بعد از اتمام جرم‌گیری، دندان‌پزشک به‌وسیله یک ابزار الکتریکی دستی و یک خمیر شن مانند به نام خمیر پروفیلاکسی دندان‌ها را جلا داده و هرگونه لکه را کاملاً از بین می‌برد. شما در طول پولیش کردن دندان‌ها یک سایش آهسته را تجربه خواهید کرد. در نهایت دندان‌پزشک با استفاده از نخ دندان باقی‌مانده خمیر و یا پلاک‌ها را از برده و از دهان خارج می‌کند.

فلوراید درمانی

برخی از دندان‌پزشک‌ها بعد از اتمام جرم‌گیری، فلوراید تراپی دندان را به شما پیشنهاد می‌دهند. شما می‌توانید طعم فلوراید دریافتی را شخصاً انتخاب کرده تا در طول استفاده از آن احساس خوشایندی داشته باشید.

در این درمان ژل فلوراید بعد از واردشدن به یک قالب، بر روی سطح دندان‌های شما قرار می‌گیرد و شما می‌توانید بعد از گذشت تقریباً یک دقیقه این قالب را از دهان خود خارج کنید.

نخ دندان

آیا درباره جرم‌گیری دندان به روش ایرفلو و معایب و مزایای آن می‌دانید؟

آیا جرم‌گیری دندان‌ درد دارد؟

تقریباً اکثر افراد در حین روند جرم‌گیری، درد حداقلی را تجربه کرده و احساس ناخوشایند زیادی نخواهند داشت. اما ممکن است این رویه برای برخی از افراد متفاوت باشد. میزان دردی که شما در حین جرم‌گیری دندان حس خواهید کرد، به چند عامل وابسته است.

عوامل مؤثر در این موضوع عبارت‌اند از :

  • حساسیت دندان‌ها به دلیل التهاب
  • بیماری لثه
  • پوسیدگی دندان‌ها
  • فاصله زمانی زیاد نسبت به جرم‌گیری قبلی
  • اختلالات مفاصل گیجگاهی فکی

در صورت وجود هرکدام از عوامل ذکر شده، شما احتمالاً درد بیشتری را در طول روند جرم‌گیری دندان‌هایتان تجربه خواهید کرد. در نتیجه حتماً این موارد را با دندان‌پزشک خود در میان بگذارید.

فلوراید درمانی

لمینت دندان خرگوشی یکی از روش‌های برطرف کردن بی نطمی دندان‌هاست.

بلیچینگ دندان و انواع آن

دندان‌های ما ممکن است با گذشت زمان دچار تغییر رنگ شده و یا روی آن‌ها لکه بیفتد. حال اگر شما قصد ازبین‌بردن این لکه‌ها و برطرف‌کردن تغییر رنگ دندان‌های خود را داشته باشید، می‌توانید با استفاده از بلیچینگ دندان، زیبایی را به آن‌ها بازگردانید.

امروزه بلیچینگ دندان به دو صورت کلی انجام می‌شود که در ادامه این دو روش را نام‌برده و توضیح مختصری راجع به هرکدام خواهیم داد.

  • بلیچینگ حرفه‌ای توسط دندان‌پزشک در مطب
  • بلیچینگ در منزل (تجویز شده توسط دندان‌پزشک)

شما می‌توانید با درنظرگرفتن چند شاخص، روش مناسب بلیچینگ برای خود را انتخاب کنید. عوامل مؤثر در این انتخاب عبارت‌اند از :

  • نوع تغییر رنگ دندان‌ها
  • هزینه مدنظر شما برای بلیچینگ
  • سن افراد (کودک و بزرگسال)
  • تاریخچه سلامت دهان و دندان اعم از دندان‌های پر شده و یا دندان‌های روکش شده (روکش دندان چیست؟)

برای رسیدن به یک انتخاب هوشمندانه شرایط خود را با دندان‌پزشک مطرح کرده و نظر تخصصی وی را جویا شوید. دندان‌پزشک با درنظرگرفتن مسائل تأثیرگذار بهترین روش را به شما پیشنهاد خواهد داد.

در نظر داشته باشید که میزان زمانی که برای بلیچینگ دندان‌های هر شخص نیاز است، به شرایط، میزان تغییر رنگ و سختی لکه‌های دندان‌های فرد وابسته بوده و زمان دقیق آن بعد از معاینه دندان‌ها توسط دندان‌پزشک به شما اطلاع داده خواهد شد.

بهتر است قبل از بررسی این روش‌ها به بررسی عوامل تغییر رنگ دندان‌ها و ایجاد لکه بر روی آن‌ها بپردازیم.

بلچینگ دندان

تفاوت‌ کامپوزیت با لمینت و بلیچینگ دندان را بخوانید و بهترین روش را برای دندان‌هایتان انتخاب کنید.

عوامل تغییر رنگ دندان‌ها

دلایل تغییر رنگ دندان‌ها را می‌توان به دودسته کلی تقسیم کرد.

  • تغییر رنگ بیرونی
  • تغییر رنگ داخلی

عوامل مؤثر در هرکدام از این دسته‌ها به شرح ذیل است:

تغییر رنگ بیرونی دندان‌ها:

این نوع تغییر رنگ دندان‌ها بر اثر مصرف برخی از مواد غذایی مثل قهوه، شراب و … و یا مصرف دخانیات و تنباکو به وجود آمده و ممکن است در ادامه باعث ایجاد لکه بر روی سطح دندان‌ها شود.

برطرف‌کردن تغییر رنگ بیرونی دندان‌ها نسبت به تغییر رنگ داخلی آن‌ها روند ساده‌تری داشته و شما می‌توانید حتی با استفاده به‌موقع از خمیردندان سفیدکننده این تغییر رنگ را تا میزان زیادی از بین ببرید.

تغییر رنگ داخلی دندان‌ها:

عوامل مؤثر در این تغییر رنگ که در محیط داخلی دندان‌ها به وجود می‌آید شامل استفاده از برخی داروها، بیماری ژنتیکی، عفونت دندان، واردشدن ضربه و فشار به دندان‌ها و یا سن افراد است.

درصورتی‌که تغییر رنگ دندان‌های شما در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد، باید از دندان‌پزشک خود برای برطرف‌کردن آن کمک بخواهید و معمولاً به‌تنهایی قادر به رفع آن نخواهید بود.

بلیچینگ برای دنداهای زرد

بلیچینگ حرفه‌ای توسط دندان‌پزشک

دندان‌پزشک شما می‌تواند از روش‌های مختلفی برای بلیچینگ دندان شما استفاده کند که انتخاب نوع روش آن بعد از معاینه دندان‌های شما صورت می‌گیرد. رایج‌ترین روشی که دندان‌پزشک‌ها برای بلیچینگ دندان از آن استفاده می‌کنند، بلیچینگ با کارباماید پروکساید محسوب می‌شود.

در این روش با ایجاد یک واکنش شیمیایی بر روی سطح دندان، تغییر رنگ آن‌ها برطرف خواهد شد. به‌طورکلی انجام بلیچینگ در مطب و توسط دندان‌پزشک نسبت به دیگر روش‌ها زمان کمتری را صرف کرده و نتیجه بهتری در اختیار شما خواهد گذاشت.

همچنین ماندگاری بلیچینگ شما با استفاده از این روش افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت. علت این ماندگاری بیشتر را می‌توان استفاده از مواد قوی‌تر و حرفه‌ای‌تر برای بلیچینگ دانست که اثرات طولانی‌تری بر روی دندان‌ها به جا خواهد گذاشت.

اگر شما شرایطی همچون لثه تحلیل رفته و سایش دندانی را تجربه می‌کنید، استفاده از بلیچینگ حرفه‌ای در مطب به شما پیشنهاد می‌شود. بعد از اتمام بلیچینگ شما می‌توانید به روند روزمره خود بازگشته و نیاز به استراحت مطلق نخواهید داشت.

بلیچینگ حرفه ای در مطب دندان پزشکی

بلیچینگ در منزل (تجویز شده توسط دندان‌پزشک)

در این روش دندان‌پزشک یک قالب مناسب برای دندان‌هایتان را در اختیار شما خواهد گذاشت. شما روزانه مقداری ژل مخصوص که توسط دندان‌پزشک تجویز شده است را وارد این قالب کرده و بر روی دندان‌های خود قرار می‌دهید.

بنا به نظر دندان‌پزشک این قالب بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت در دهان شما باقی‌مانده و سپس می‌توانید آن را خارج کنید.

عوارض بلیچینگ دندان‌ها

عوارضی که ممکن است بعد از بلیچینگ دندان تجربه کنید را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

  • حساسیت دندان‌ها:

احتمال افزایش حساسیت دندان‌ها بعد از بلیچینگ دور از انتظار نبوده و احتمالاً در درمان اول و یا دوم آن را تجربه خواهید کرد. دندان‌پزشک شما می‌تواند برای برطرف‌کردن حداکثری این حساسیت درمان‌های حاوی پتاسیم نیترات و یا سدیم فلوراید را برای شما تجویز کند.

  • تحریک شدن لثه:

عارضه دیگری که بعد از بلیچینگ دندان‌ها ممکن است برای شما به وجود بیاید، تحریک شدن لثه است. علت بروز این عارضه را می‌توان برخورد مواد بلیچینگ با لثه دانست. با گذشت چند روز این مشکل حل خواهد شد اما در صورت عدم برطرف‌شدن آن حتماً نظر دندان‌پزشک خود را جویا شوید.

سفید کردن دندان در خانه

مهم‌ترین تفاوت بلیچینگ و جرم‌گیری دندان

مهم‌ترین تفاوتی که می‌توان بین جرم‌گیری و بلیچینگ دندان قائل شد، این موضوع است که جرم‌گیری دندان صرفاً یک روند زیبایی نیست و علی‌رغم تقویت ظاهر دندان‌ها برای سلامتی دهان و دندان‌ها بسیار حائز اهمیت است.

بر خلاف جرم‌گیری، بلیچینگ صرفاً برای تقویت ظاهر دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند مورداستفاده قرار گرفته و تأثیر چندانی بر سلامت دندان‌های شما نخواهد داشت.

در نهایت پیشنهاد می‌کنیم که به‌صورت منظم برای جرم‌گیری دندان‌های خود اقدام کرده تا فارغ از شاخص زیبایی، سلامت دندان‌های شما تقویت شده و هرگونه ساختار باکتریایی در این محیط از بین برود.

اما صرفاً در شرایطی که از ظاهر و رنگ دندان‌های خود رضایت کامل ندارید، بلیچینگ دندان را در لیست گزینه‌های خود قرار دهید.

از اینکه تا انتها با ما همراه بودید سپاسگزاریم و برای شما سلامتی و روزهایی پر از لبخند را آرزو می‌کنیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.