آیا عصب‌کشی دندان شیری امکان‌پذیر است؟

707

همه می‌دانیم که دندان‌های هر فرد در طول زندگی دو بار رشد پیدا می‌کند که به اولین سری دندان‌های شیری و به دومین هم دندان‌های دائمی گفته می‌شود. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که در صورت مواجهه با چالش‌های مرتبط با سلامت دهان و دندان آیا نحوه مقابله با این چالش در دندان‌های شیری نسبت به دندان‌های دائمی یکسان است یا خیر. 

در واقع می‌توان این‌طور گفت که این دو سری دندان چه تفاوت‌ها و چه شباهت‌هایی نسبت به یکدیگر دارند. به طور مثال می‌دانیم که دندان‌های دائمی افراد بزرگسال گاهی به عصب‌کشی نیاز پیدا می‌کنند.

اما آیا روند عصب‌کشی در دندان‌های شیری هم امکان اجرا دارد و یا عصب‌کشی برای دندان شیری غیرممکن است؟ همان‌طور که می‌دانیم روند عصب‌کشی دندان یک راهکار شایع در مقابله با تهدیدهای موجود در برابر سلامت دهان و دندان افراد به‌حساب می‌آید که بعضاً اجرای آن بر روی دندان‌های دائمی ضروری است.

حال اگر تهدید مشابهی برای دندان شیری وجود داشته باشد، آیا این قابلیت وجود دارد که از این روند برای مقابله با این تهدید استفاده کرد؟ در جواب این سؤال باید گفت که عصب‌کشی دندان شیری اگر ضروری باشد، امکان‌پذیر است.

اما برای جواب کامل به سؤال‌های موجود باید ابتدا شناخت بهتری نسبت به مراحلی که دندان‌های هر شخص در طول زندگی او طی می‌کنند داشته باشیم تا تفاوت‌ها و شباهت‌های هرکدام از این بازه‌ها را بیشتر درک کنیم.

علاوه بر این موضوع یک مرور کوتاه بر چگونگی روند عصب‌کشی به ما کمک خواهد کرد تا پیچیدگی‌های اجرای آن بر روی دندان‌های شیری و دندان‌های دائمی را کاملاً متوجه شویم. اگر شما هم کسی را با دندان‌های شیری مدنظر داشته و سؤالاتی در این مورد در ذهن خود دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دندان‌های شیری و دائمی

اگر بخواهیم به طور ساده روند تکامل دندان‌های هر فرد را توضیح دهیم باید بگوییم که دو سری دندان در طول زندگی افراد در دهان آن‌ها رشد پیدا می‌کند که به آن‌ها دندان شیری و دندان دائمی می‌گویند. در نتیجه این موضوع هر فرد از نوزادی تا بزرگسالی سه دوره دندانی را تجربه خواهد کرد. به این سه دوره شیری، مخلوط و دائمی اطلاق می‌شود.

به طور معمول از شش ماهگی که اولین دندان شیری رشد پیدا کرده تا شش‌سالگی که اولین دندان دائمی رشد پیدا می‌کند را دوره دندان شیری در نظر می‌گیریم. از شش تا دوازده‌سالگی که دندان‌های دائمی به‌مرور جایگزین دندان‌های شیری می‌شود را دوره مخلوط و از آن‌ پس که تمام دندان‌ها دائمی است را دوره دائمی می‌گوییم.

این بازه‌های زمانی تقریبی بوده و ممکن است بعضاً در افراد مختلف تا چندین ماه متفاوت باشد. در اولین دوره در دهان هر شخص در هر دو ردیف بالا و پایین تعداد ده دندان و در مجموع بیست دندان رشد پیدا خواهد کرد که به‌مرور این دندان‌ها با سی و دو دندان دائمی جایگزین خواهند شد.

حال شاید فکر کنید به دلیل اینکه در نهایت دندان‌های شیری هر فرد با دندان دائمی جایگزین می‌شود، سلامت آن دارای اهمیت کمتری نسبت به دندان‌های دائمی داراست. باید بگوییم که این موضوع صحت نداشته و سلامت دندان‌های شیری همانند دندان‌های دائمی کاملاً دارای اهمیت است.

زیرا در طول زمانی که دندان‌های شیری شروع به افتادن کنند، عدم توجه به‌سلامت آن‌ها می‌تواند عواقب متعددی برای شخص به وجود بیاورد. زیرا تهدیدهای موجود برای سلامت دهان و دندان در برابر هر دو یکسان بوده و می‌تواند برای شما خطرآفرین باشد.

نباید فراموش کرد که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی نرخ شیوع پوسیدگی دندان شیری بین شصت تا نود درصد بوده که این موضوع را به یک مشکل همه‌گیر در بین کودکان تبدیل می‌کند. باید در نظر داشته باشیم که عدم رسیدگی به سلامت دندان‌های شیری کودک، ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سلامت دهان و دندان او وارد شود.

در ادامه با مروری کوتاه بر چگونگی روند عصب‌کشی دندان، چگونگی این روند را بر روی دندان‌های شیری بررسی خواهیم کرد.

دندان های شیری و دائمی

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

عصب‌کشی دندان چیست و چگونه انجام می‌شود؟

عصب‌کشی دندان یک روند پزشکی است که در آن مرکز نرم دندان که عصب‌ها در آن قرار دارند، حذف می‌شود. هر شخص زمانی نیازمند اجرای این روند بر روی دندان‌های خود است که این قسمت از دندان او آسیب‌دیده و یا دچار التهاب یا عفونت شده باشد.

باید گفت که حتی اگر این قسمت از دندان اصطلاحاً مرده باشد هم تاج دندان که برای افراد قابل‌مشاهده است، بدون مشکل به نظر می‌رسد. در این موارد حذف قسمت آسیب‌دیده‌ای دچار التهاب یا عفونت شده است، بهترین راهکار برای حفظ ساختار کلی دندان به شمار می‌آید.

در ذیل از عواملی که می‌تواند هر شخص را به عصب‌کشی دندان نیازمند کند، نام خواهیم برد.

باید این نکته را اضافه کرد که ممکن است بعد از واردشدن ضربه یا فشار نامتعارف بر روی دندان، با وجود ظاهر سالم دندان، به قسمت نرم مرکزی دندان آسیب وارد شده باشد. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که در صورت تجربه هرگونه ضربه نامتعارف در ناحیه دهان و دندان خود یا کودکتان، برای معاینه به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

علائمی که در صورت آسیب به قسمت مرکزی دندان معمولاً قابل‌مشاهده هستند به شرح ذیل است.

  • احساس درد در ناحیه دندان مذکور
  • ایجاد ورم در ناحیه موردنظر
  • حس گرما در لثه

دندان‌پزشک با تهیه عکس ایکس ری از محل مدنظر، نسبت به سلامت آن اطمینان حاصل خواهد کرد.

عصب کشی دندان

عصب‌کشی دندان شیری

ممکن است در نگاه اول عصب‌کشی دندان شیری مقداری زیاده‌روی به نظر برسد. این نگرانی از آن جایی کاملاً طبیعی است که روند پیچیده عصب‌کشی دندان ممکن است یک کودک را در شرایط ناراحت‌کننده‌ای قرار دهد.

ولی در اینجا نباید فراموش کرد که اجرای روند عصب‌کشی برای دندان شیری صرفاً در صورتی به شما پیشنهاد خواهد شد که دندان‌پزشک از این موضوع که اجرای این روند بهترین راهکار پیش روی شماست اطمینان حاصل کرده باشد.

باید در نظر گرفت زمانی که گزینه عصب‌کشی دندان مطرح می‌شود مطمئناً شرایط سلامت دهان و دندان فرد موردنظر تحت خطر قرار گرفته و در صورت عدم رسیدگی به‌موقع ممکن است این فرد با عوارض احتمالی بعدی روبه‌رو شود.

در ادامه باید گفت که این گزینه مناسب‌ترین راهکار برای مواقعی است که پوسیدگی و حفره‌های به وجود آمده به عصب‌های دندان کودک بسیار نزدیک شده است. در این مواقع این مشکل باعث ایجاد درد در دهان شخص شده و عصب دندان او مورد آزار قرار خواهد گرفت.

همچنین اگر حذف کردن پوسیدگی و حفره‌ها منجر به این شود که بعد از اجرای آن عصب دندان در معرض خطر احتمالی قرار گیرد، پرکردن یا استفاده از روکش دندان نمی‌تواند از آسیب به عصب دندان جلوگیری کند.

در واقع می‌توان گفت که اگر در این زمان عصب دندان مورد درمان قرار نگیرد، پرکردن دندان کودک یا روکش دندان به‌مرورزمان باعث تجربه درد بیشتر در ناحیه مذکور خواهد شد. نباید این نکته را نیز نادیده گرفت که اگر عدم درمان به ازدست‌دادن و یا کشیدن زودهنگام دندان منجر شود، احتمال اینکه عوارض احتمالی در انتظار کودک شما باشد به میزان زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.

هدف از عصب‌کشی دندان شیری در این موقعیت‌ها، حفظ ساختار دندان و ازبین‌بردن هرگونه درد در ناحیه مدنظر است. در نتیجه اهمیت مسئله زمان در این موضوع بیش‌ازپیش بوده و درمان در سریع‌ترین زمان ممکن بهترین راهکار موجود پیش روی شماست.

عصب کشی دندان شیری

فیشور سیلانت (شیارکشی دندان) برای چه افرادی مناسب است؟ کودکان یا بزرگسالان!

جایگزین عصب‌کشی دندان شیری

برای جواب به این سؤال که چه جایگزینی برای عصب‌کشی دندان شیری پیش روی افراد قرار دارد باید گفت زمانی که دندان کودک شما به عصب‌کشی نیاز پیدا کرده است، تنها راهکار جایگزینی که می‌توان از آن استفاده کرد، کشیدن دندان موردنظر است.

در اینجا باید این نکته را ذکر کرد که دندان طبیعی کودک بهترین حفظ کننده فضا برای دندان‌های دائمی محسوب می‌شود و درصورتی‌که دندان کودک زودتر از زمان موعود تخلیه شود، این امکان که دندان‌های دائمی او دچار کجی دندان یا ازدحام شود به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند.

به همین دلیل است که در این مواقع دندان‌پزشک شما تمام تلاش خود را خواهد کرد تا بتواند ساختار دندان را حفظ کند اما گاهی مقدار پوسیدگی یا عفونت دندان و التهاب به میزانی پیشرفته است که هیچ روند درمانی یا دارویی نمی‌تواند آن را از بین ببرد و تنها راهکار برای حفظ سلامت دهان و دندان فرد، عصب‌کشی دندان یا کشیدن آن خواهد بود.

در نهایت باید اضافه کرد که اگر به هر دلیلی گزینه کشیدن دندان انتخاب شما باشد، حتماً با دندان‌پزشک برای حفظ فضای لازم برای دندان‌های دائمی مشورت کنید.

عصب کشی دندان کودکان

روند عصب‌کشی دندان شیری

روند عصب‌کشی دندان شیری و عصب‌کشی دندان دائمی تقریباً یکسان است و صرفاً ممکن است دندان‌پزشک مواردی از این روند را به دلیل سن شخص به طور متفاوت اجرا کند. در ادامه سعی می‌کنیم که مراحل روند عصب‌کشی دندان را به طور کامل مرور کنیم.

برای شروع دندان‌پزشک بعد از معاینه دندان و شرایط کلی سلامت دهان و لثه با تهیه عکس ایکس ری و یا سی‌تی‌اسکن وضعیت دندان‌ها و سلامت لثه‌ها و … را به طور کامل بررسی کرده و زمینه اجرای روند عصب‌کشی دندان را مهیا خواهد کرد.

مرحله اول: بی‌حس‌کننده

در ابتدا دندان‌پزشک میزان کمی داروی بی‌حس‌کننده را روی لثه و در اطراف دندان آسیب‌دیده قرار می‌دهد. زمانی که این دارو اثر خود را گذاشت، بی‌حس‌کننده موضعی به لثه تزریق خواهد شد. در اینجا ممکن است که فرد میزانی درد لحظه‌ای را حس کند اما فراموش نکنید که این درد سریعاً از بین خواهد رفت. فرد در طول اجرای روند هوشیار خواهد بود ولی بی‌حس‌کننده موضعی از تجربه هرگونه درد جلوگیری خواهد کرد.

مرحله دوم: برداشتن پالپ دندان

مقصود از کلمه پالپ در اینجا قسمت مرکزی دندان که عصب‌ها در آن قرار گرفته‌اند است. بعد از اینکه بی‌حس‌کننده موضوعی به طور کامل تأثیر خود را بگذارد، قسمت بسیار کوچکی از دندان را در سطح بالای آن باز خواهد کرد تا قسمت عفونت کرده پالپ نمایان شود.

بعد از بازشدن دندان، دندان‌پزشک متخصص با استفاده از ابزار دقیق، قسمت موردنظر را برداشته و حذف می‌کند. هدف از اجرای این مرحله تمیزکردن دقیق و کامل کانال درون دندان شخص است تا از بروز هرگونه مشکل در آینده جلوگیری شود.

مرحله سوم: آنتی‌بیوتیک

بعد از اینکه قسمت پالپ دندان برداشته و حذف شود، دندان‌پزشک محیط موردنظر را با آنتی‌بیوتیک موضعی می‌پوشاند تا از عدم وجود هرگونه عفونت اطمینان حاصل کرده و از بروز عفونت احتمالی در آینده جلوگیری کند.

به‌محض اینکه کانال به طور کامل پاک‌سازی و ضدعفونی شود، دندان‌پزشک حفره به وجود آمده را پرکرده و روی آن را می‌پوشاند.

در مرحله آخر دندان‌پزشک برای پرکردن قسمت باز شده روی دندان از یک ماده نرم موقت استفاده کرده تا کانال به‌هیچ‌عنوان توسط آب دهان فرد مورد آسیب قرار نگیرد.

بعد از اینکه دندان به طور کامل بسته شد، احتمالاً پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز کند تا در روزهای پیش رو از آن استفاده کرده و شانس عفونت را به حداقل میزان ممکن برسد.

مراحل عصب کشی دندان شیری

توجه داشته باشید تا زمانی که دندان به طور دائمی پر نشده یا روکش روی آن قرار نگرفته باشد، هنگام جویدن باید از واردشدن فشار به دندان مورد درمان قرار گرفته، جلوگیری کنید.

دندان‌پزشک بعد از اتمام روند برای فرد مسکن ضد درد مناسب با رده سنی او تجویز خواهد کرد تا تجربه درد در ساعات بعد از اجرای روند، به حداقل برسد.

در صورت بروز ورم و یا درد بیش از حد حتماً دندان‌پزشک خود را مطلع کرده و با او مشورت کنید.

از اینکه تا انتها با ما همراه بودید سپاسگزاریم و برای شما روزهایی پر از لبخند و سلامتی را آرزومندیم.

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر محمد نیکزاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: teachmeanatomy

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.