لمینت یا کامپوزیت | کدام ونیر دندانی مناسب است؟

2,037

آیا تا کنون به علت دندان‌های بدرنگ، نامرتب، روی هم افتاده و شکسته‌ی خود لبخندتان را خورده‌اید؟ آیا از زدن بی ابای لبخند و بروز احساسات شاد خود می‌ترسید؟ اگر این‌طور است می‌توانید به ونیرها به چشم قهرمان زندگی خود نگاه کنید و با کمک آن‌ها لبخند را به لبان خود بازگردانید و آن را چندین برابر زیباتر از قبل احساس کنید.

لبخند زیبا از مهم‌ترین مشخصه‌های صورت است. اگر لبخند زیبایی داشته باشید، اعتمادبه‌نفس بالاتری خواهید داشت و از ابراز کردن خود در اجتماع احساس خیلی خوبی خواهید داشت. اگر تصمیم دارید اقدام به اصلاح طرح لبخند خود کنید و یا یک مشکل زیبایی را برطرف کنید، ونیرها از بهترین راه‌های پیش روی شما هستند. به‌طورکلی دو نوع مهم ونیر برای دندان‌ها وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • لمینت سرامیکی 
  • کامپوزیت ونیر

تصمیم گرفتن برای اینکه کدام یک از این دو ونیر مناسب وضعیت دندان‌های شما و شرایط اقتصادی شما هستند امری بسیار مهم است. در این مقاله به بررسی این مسئله پرداخته‌ایم که کدام روکش زیبایی دندان برای شما می‌تواند انتخاب بهتری باشد. لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت ونیر؟ به همه‌ی نکات ذکر شده توجه کنید و بهترین تصمیم را با مشورت دندان‌پزشک خود بگیرید.

ونیر چیست؟

ونیرها پوشش‌های نازکی هستند که سطح جلویی دندان را می‌پوشانند و می‌توانند بدرنگی، بدشکلی، نامنظمی و سایر ایرادات ظاهری دندان را پوشش دهند. از دو نوع مهم ونیرها می‌توان به کامپوزیت و پرسلن (لمینت سرامیکی) اشاره کرد.

جای‌گذاری مناسب ونیرها بر روی دندان می‌تواند زیبایی لبخند شما را دوچندان کند و یکی از علت‌های این مسئله طبیعی بودن آن‌هاست.

نکته‌ی مثبت دیگری که ونیرها دارند، کمتر تهاجمی بودن جای‌گذاری آن‌هاست.

فواید و نکات مثبت ونیرهای کامپوزیتی و سرامیکی سبب شده است که علی‌رغم هزینه‌ی بالایی که دارند، بسیار پرمخاطب و پراستفاده باشند.

کامپوزیت بهتر است یا لمینت سرامیکی؟

چه کسانی می‌توانند از ونیرها استفاده کنند؟

پیش از انتخاب نوع ونیر مورد نظرتان که پرسلن باشد یا کامپوزیت، باید بررسی شود که شما شرایط استفاده از ونیرها را دارید یا نه! عوامل مختلفی تعیین می‌کنند که فرد متقاضی کاندید مناسبی برای ونیرها است یا باید از روش دیگری استفاده کند.

هرکسی نمی‌تواند از این فیلترها عبور کرده و از ونیرها استفاده کند. اگر شرایط مناسب برای استفاده از ونیر را داشته باشید، این روش بسیار موفقیت‌آمیز و رضایت‌بخش خواهد بود. خواندن مقاله آیا لمینت و کامپوزیت برای همه‌ی افراد بهترین انتخاب است؟ به شما کمک خواهد کرد تا بدانید کاندید مناسبی برای ونیرها‌ هستید یا نه!

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

چه زمانی ونیرها موفقیت‌آمیز و تأثیرگذار هستند؟

  • اصلاح دندان‌هایی که کج یا بدشکل هستند.
  • بازگرداندن دندان‌های شکسته شده یا لب‌پریده شده با حالت قبل
  • در اصلاح رنگ دندان‌هایی که به‌طوری تغییر رنگ داده‌اند که نمی‌توان با وایتنینگ آن‌ها را به شکل قبل بازگرداند.
  • دندان‌هایی که به علت ازبین‌رفتن اندکی کوتاه‌تر شده‌اند.
  • دندان‌هایی که بین آن‌ها فاصله وجود دارد. (روش‌های بستن فاصله بین دندان‌ها)
مزایای ونیر دندان

لمینت روی دندان کج امکان‌پذیر است؟

چه زمانی ونیرها انتخاب خوبی نیستند و روش با شکست مواجه خواهد شد؟

در برخی موارد افراد نمی‌توانند کاندید مناسبی برای ونیرها باشند و آن‌ها شامل موارد زیرند:

  • دندان‌هایی که پوسیدگی جدی دارند
  • افرادی که بیماری لثه دارند. تنها در صورتی می‌توان از ونیر استفاده کرد که این مشکلات برطرف شوند.
  • دندان‌هایی که ضعیف شده‌اند. اگر بخش زیادی از دندان از بین رفته باشد و یا قسمت اعظم دندان پر شده باشد، نمی‌توان از ونیر استفاده کرد. برای این موارد بیشتر از روکش دندان یا کروان استفاده می‌شود.
  • دندان‌هایی که ترتیب آن‌ها به‌شدت دچار مشکل است، افرادی که به اوربایت یا اندربایت دچار هستند (فک‌های بیش از حد جلو و یا عقب). در این موارد معمولاً ابتدا از ارتودنسی استفاده می‌شود.
  • اگر فرد عادت به دندان‌قروچه دارد و یا فک خود را هنگام خواب شدیداً می‌فشارد نمی‌تواند کاندید مناسبی برای ونیرها باشد. شاید بتوان در این افراد از محافظ‌ شبانه دندان استفاده کرد.

اگر از این فیلترها عبور کردید و دندان‌پزشکتان تأیید کرد که می‌توانید از ونیرها استفاده کنید، باید از بین پرسلن (لمینت سرامیکی) و کامپوزیت یکی را انتخاب کنید.

علائم و درمان پوسیدگی ریشه دندان چیست؟

کامپوزیت ونیر چیست؟

کامپوزیت ونیر دندانی پوشش‌های نازکی هستند که طی یک دوره مراجعه جای‌گذاری می‌شوند و هنگام جای‌گذاری ساخته می‌شوند. رزین کامپوزیت در لایه‌های مختلف بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و به فرم زیبا، اندازه‌ی مناسب و رنگ متناسب شکل داده می‌شود. هر لایه با استفاده از نوعی اشعه سخت می‌شود و اتصالش در جای خود محکم می‌گردد.

هنگامی که همه لایه‌ها بر روی دندان شکل گرفتند، برداشته می‌شوند و به طور منظم پولیش داده شده و سپس به دندان می‌چسبند. در اتصال کامپوزیت ونیر به دندان برخلاف پرسلن ونیر، دندان تراشیده نمی‌شود و لایه‌ای از سطح آن برداشته نمی‌شود.

کامپوزیت ونیر چیست؟

با بهترین برندهای کامپوزیت دندان در ایران و دنیا آشنا شوید.

چه زمانی کامپوزیت ونیرها بهترین اثربخشی را دارند؟

کامپوزیت ونیرها وقتی موفقیت‌آمیز خواهند بود که تغییرات کمی در دندان رخ داده باشد؛

نمی‌توان از کامپوزیت‌ برای بیرون زدگی دندان‌ها و درمان بی‌نظمی در دندان‌هایی که فاصله‌های زیادی دارند استفاده کرد؛ بنابراین بیشتر متخصصان توصیه می‌کنند که در موارد زیر از کامپوزیت استفاده نکنید.

  • وقتی فواصل دندان زیاد است.
  • دندان‌ها زیادی کوتاه‌اند و می‌خواهید آن ها را بلندتر کنید.
  • ترمیم دندان‌ شکسته و شیدا آسیب‌دیده دارید.

کامپوزیت دندان چگونه انجام می‌شود؟ مراحل کامپوزیت دندان را بدانید.

ویژگی‌های کامپوزیت ونیر چیست؟

مواد سازنده‌ی کامپوزیت‌های مدرن ظاهری بسیار طبیعی دارند و می‌توانند مدتی قابل‌توجه (حدود ۵ تا ۱۰ سال) دوام بیاورند. هرچند کامپوزیت ونیرهای دایرکت (مستقیم) نیازمند توجه بسیار زیاد و مهارت فوق‌العاده‌ی متخصص دندان‌پزشکی زیبایی هستند.

نقاط قوت کامپوزیت ونیرها کدام‌اند؟

  • با یک مراجعه به دندان‌پزشک جای‌گذاری می‌شوند ؛ برخلاف پرسلن ونیرها که در آزمایشگاه ساخته می‌شوند و نیازمند ویزیت دوم برای جای‌گذاری هستند.
  • برای اتصال کامپوزیت ونیرها دندان‌ها کمتر نیاز به مرحله‌ی آماده‌شدن دارند.
  • هزینه‌ای که بابت کامپوزیت ونیر باید پرداخته شود نسبت به پرسلن ونیرها کمتر است.

نقاط ضعف کامپوزیت ونیر چیست؟

  • کامپوزیت ونیرها نسبت به پرسلن ونیر یا لمینت‌های سرامیکی عمر کوتاه‌تری دارند و هرچه از عمر آن‌ها می‌گذرد بیشتر در معرض شکستگی و ازبین‌رفتن قرار می‌گیرند.
  • کامپوزیت ونیرها نسبت به تغییر رنگ مقاومت خیلی زیادی ندارند (اگر سیگار می‌کشید یا مقادیر قابل‌توجهی قهوه و یا شراب می‌نوشید، به این نکته توجه خاص بکنید). علت تغییر رنگ کامپوزت ونیر دندان مقاومت در مواد تشکیل دهنده این مواد است. جنس کامپوزیت از رزین متخلخل تشکیل شده اما مواد پرسلن سرامیک لعاب‌دار و نفوذناپذیر است.

درباره انواع کامپوزیت دندان و کارکرد آن در دندانپزشکی بیشتر بدانید.

پرسلن ونیر یا لمینت سرامیکی چیست؟

پرسلن ونیر یا لمینت سرامیکی از زیباترین راه‌هایی است که دندان‌پزشکی زیبایی برای اصلاح طرح لبخند و زیباسازی فرم دندان‌ها ارائه کرده است. پس از این که دندان‌پزشک از دندان‌های شما برای ساخت لمینت سرامیکی قالب تهیه کرد و قالب موردنظر ساخته شد، به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا با روش‌های خاص و موارد ویژه پرسلن ونیر مخصوص بیمار ساخته شود.

بسته به شرایط دندان‌ها و اوضاع عمومی آن‌ها، برای جای گرفتن پرسلن ونیر بر روی دندان‌ها بخشی از سطح دندان تراشیده می‌شود تا آماده اتصال ونیر بر روی آن شود. این تراش از روی سطح جلویی دندان‌ها و همچنین سطحی که با آن‌ها می‌جوید انجام می‌شود. یک پوشش سطحی پرسلین یا لمینت دندان ضخامتی حدود ۰.۵ تا ۰.۷ میلیمتر دارد و هنگامی که به ساختمان دندان متصل می‌شود، به آن استحکام نیز می‌بخشد.

لمینت سرامیکی چیست؟

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن دندان لمینت شده را بیاموزید.

چه زمانی می‌توان از پرسلن ونیر استفاده کرد؟

پرسلن ونیر یا لمینت سرامیکی در دندان‌پزشکی زیبایی می‌توانند برای دندان‌هایی که فواصل بیشتری دارند (نسبت به محدودیتی که کامپوزیت‌ها دارند) استفاده شوند. به‌طورکلی از لمینت سرامیکی در هر موقعیتی که استفاده از ونیرها برای بیمار بلامانع باشد، قابل‌استفاده هستند.

ویژگی‌های لمینت سرامیکی چیست؟

پرسلن ونیرها پوشش‌های سطحی هستند که نسبت به شکسته شدن و تغیر رنگ مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند، همچنین طول عمر نسبتاً بالایی دارند. مدت زمانی که لمینت سرامیکی می‌تواند به عمر خود ادامه دهد از ۱۵ تا ۲۰ سال است. (البته اگر به‌تمامی توصیه‌های بهداشتی و مراقبتی داده شده توجه به عمل آید)

توجه داشته باشید که جای‌گذاری درست مناسب پرسلن ونیر یکی از مواردی است که کارایی آن را افزایش می‌دهد و طول عمرش را بهبود می‌بخشد، پس مراجعه به دندان‌پزشک ماهر و مناسب از مهم‌ترین عوامل موفقیت این روش است. در همین راستا توصیه می‌کنیم مقاله مراحل ساخت و تراشیدن لمینت دندان را بخوانید.

نقاط قوت پرسلن ونیر چیست؟

  • یکی از مهم‌ترین مسائلی که لمینت سرامیکی دارد این است که به‌شدت به دندان‌های طبیعی انسان شبیه است، این به علت شفاف بودن و به شکل مینای دندان بودن مواد سازنده‌ی آن است.
  • لمینت سرامیکی یا پرسلن ونیر نسبت به تغییر رنگ بسیار مقاوم است و این به علت نفوذناپذیر بودن موارد سازنده‌ی آن است.
  • پرسلن ونیرها طولانی‌مدت عمر می‌کنند و به‌سختی می‌شکنند و لب پر می‌شوند.

نقاط ضعف لمینت سرامیکی چیست؟

  • به‌این‌علت که لمینت سرامیکی در آزمایشگاه تخصصی ساخته می‌شود نیازمند مراجعه‌ی دوم برای نصب است.
  • هزینه‌ی نصب پرسلن ونیر نسبت به کامپوزیت ونیر بیشتر است و همچنین دندان‌پزشک باید مهارت و دقت بیشتری در فرایند نصب به خرج دهد.
  • پرسلن ونیرها قابلیت تعویض ندارند، مگر لمینت دندان شکسته شود که در آن صورت با پرسلن ونیر دیگری جایگزین می‌گردند.
طرح لبخند

لمینت دندان یا کامپوزیت ونیر کدام انتخاب بهتری است؟

تصمیم شما باید دربردارنده‌ی یک سری فاکتور برای انتخاب بهترین گزینه باشد. به موارد زیر توجه کنید؛

  • اولین مسئله‌ای که باید به آن توجه کنید این است که آیا کاندید مناسبی برای ونیرها هستید یا نه!

ممکن است مشکل زیبایی دندان‌های شما با یک وایتنینگ و بلیچینگ دندان ساده برطرف شود و یا به‌قدری دندان‌های شما ضعیف و پوسیده باشد که نتوانید از ونیرها استفاده کنید. در این مورد مشورت با دندان‌پزشک سریع‌ترین و درست‌ترین کار ممکن است.

  • پرسلن ونیرها بسیار طبیعی و زیبا هستند و می‌توانند به بهترین شکل لبخند شما را به حالت زیبا برگردانند.

اما توجه داشته باشید که اگر کامپوزیت ونیر را به دستان ماهر بسپارید، آن‌ها نیز می‌توانند اثربخشی فوق‌العاده‌ای در زیبایی دندان‌ها داشته باشند. نکته مهم این است که زمان درست و در شرایط مناسب کامپوزیت را انتخاب کنید. مثلاً اگر دندان‌ها زیادی فاصله دارند و یا زیادی کوتاه هستند بهتر است از پرسلن ونیر استفاده کنید.

  • از نظر اقتصادی کامپوزیت ونیرها بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند و لازم نیست مبلغ زیادی که برای لمینت سرامیکی باید خرج کنید را بپردازید. اما نکته‌ی منفی کامپوزیت، قابلیت تغییر رنگ‌پذیری و شکستگی آن است.
  • اگر از رجال سیاسی، بازیگران، خوانندگان و سایر سلبریتی‌ها هستید و نگرانی برای هزینه‌ی فرایند درمانی ندارید، پرسلن ونیر بهترین انتخاب برای شماست، زیرا لبخندی کاملاً طبیعی و فوق‌العاده را به شما هدیه می‌کند.
  • روش‌های زیبایی دندانپزشکی با هم متفاوت هستند ؛ تفاوت‌ کامپوزیت ونیر با لمینت دندان و بلیچینگ را بخوانید.
بیلیچینگ دندان

چه مراقبت‌هایی از ونیر خود بکنیم؟

به‌دوراز انتخابی که می‌کنید (کامپوزیت ونیر یا لمینت سرامیکی) با رعایت توصیه‌های بهداشتی زیر می‌توانید به کیفیت و ماندگاری ونیر خود بیفزایید؛

  • از جویدن و گزیدن مواد خوراکی و غیرخوراکی سخت بپرهیزید.
  • بهداشت دهان و دندان خود را به بهترین شکل ممکن رعایت کنید.
  • مرتب به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید و به بررسی سلامت دندان و دهان خود بپردازید.
  • از خوردن مواد غذایی رنگی به مقدار زیاد خودداری کنید.
  • از دندان‌قروچه و فشردن زیاد فک به یکدیگر بپرهیزید و در غیر این صورت با مشاورین برای استفاده از نایت گارد صحبت کنید.
  • از مصرف سیگار خودداری کنید و همچنین میزان مصرف قهوه و چای خود را کاهش دهید.
  • در صورت بروز هرگونه مشکلی که نحوه‌ی صحیح برخورد با آن را نمی‌دانستید، با دندان‌پزشک خود مشورت کنید و از او کمک بخواهید.

برای مراقبت دقیق‌تر و بهتر از ونیرهای‌تان مقاله نکاتی که باید برای مراقبت بعد از لمینت دندان یا کامپوزیت ونیر رعایت کنیم را بخوانید و به طول عمر ونیرتان بیافزایید. از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم و مثل همیشه روزهایی پر از لبخند را برای شما آرزومندیم.

در ادامه نمونه کاری از دکتر محمد نیک‌زاد را مشاهده می‌کنید.

لمینت دندان

برای دریافت مشاوره و دریافت سؤال بیشتر، با کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی دکتر محمد نیک‌زاد تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲

منبع: infodentis

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.